Uskonnollinen suuntauksesi, jahka sellainen löytyy?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Uskontosi / elämänkatsomuksesi?

Luterilainen
45
25%
Muu kristitty
13
7%
Ateisti
57
31%
Agnostikko
34
19%
Pakana
17
9%
Joku muu, mikä?
17
9%
 
Ääniä yhteensä: 183

MEG
Adrian Monk
Viestit: 2586
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja MEG »

Maailmankaikkeutta, psyyken olemusta ja muita n.s. perimmäisiä kysymyksiä kuuluukin aidon ihmisen toisinaan pohtia. Mutta turha niitä enää nykyään on pukea uskonnon kaapuun.

Muistettakoon m.m evolutionistinen näkökökulma, apina ymmärtänee objektiivisestikin enemmän kuin koira, mutta vähemmän kuin ihminen.
Voidaan kuvitella ihmisestä kehittyneempiä olioita jotka ymmärtävät suurimmilla aivoillaan laadullisesti enemmän kuin ihminen koskaan.
Ihmiselle on ainoana lajina maapallolla kehittynyt itsetietoisuus.
Itsetietoisuutta monimutkaisempia kvaliteetteja saattaa maailmankaikkeudessa olla lukemattomia, siitä riippumatta yltääkö jokin laji tai sivilisaatio niitä koskaan omaksumaan.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Rattus kirjoitti: Ketään loukkaamatta, uskovaiset yleensä tuhlaavat elämänsä joka päivä sitä kuolemaa odottaen, että sitten vasta muka alkaa juhlat, vaikka ne itse asiassa tekevät jo loppuaan.
Tuntemani uskovaiset ovat melko käytännöllisiä ihmisiä, tekevät duunia eivätkä suinkaan tuhlaa elämäänsä joka päivä sitä kuolemaa odottaen. Päin vastoin heillä on myönteinen elämänasenne ja paljon suunnitelmia tulevaisuudelle. Ihminen ei yleensäkään toivo ja odota kuolemaa, oli uskovainen tai ei

En tietenkään tiedä minkälaisia ihmisiä Rattus tarkoittaa uskovaisilla, jotka tuhlaavat elämänsä... ovatkohan ne uskovaisia ollenkaan?
Nothing is quite what it seems
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

[quote="Bombay"]^ No ensimmäisenä tulee mieleen raamatusta ja seksuaalisuudesta, että homoseksuaalisuus kielletään aika rankasti. Ja jotenkin minulla on hyvin vahva kutina, että muitakin kohtia löytyy kun täs kerkee kaivella.[/quote

Homoseksuaalisuus kielletään jyrkästi. Ehkä homoseksuaalisuudella ei ole sitä "elämää suojelevaa" merkitystä raamatun mukaan. Raamatussa aivan selvästi uuden elämän syntymiselläkin on oma arvonsa, ja homosuhteissa on melko mahdoton saada sitä elämää aikaan... 8)
Nothing is quite what it seems
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Niin, vaikka olisit mitenkä hyvä ihminen tahansa ja kiltti ja kaikkea mahdollista hyvää niin jos olet homoseksuaali taivaaseen ei ole asiaa. Niin ja toisaalta jos uskot jumalaan niin oma häpeäsi jos olet homoseksuaali. Ei mitään mahdollisuuksia.
Tämä on se kohta joka jatkuvasti hyppii minun silmille raamatusta ja tekee olon joskus jopa tukalaksi. Uskon kuitenkin siihen että ihminen ei aiheuta kenellekkään pahaa olemalla homo. Ei taatusti. En tiedä onko hyötyä olla homo jos miettii mikä tehtävä ihmisille on annettu raamatussa. Ei varmaan :roll:
Nyt jos joku haluaa provosoitua tästä ja saarnata miten olen hukassa uskomalla siihen että ihminen ei tee pahaa olemalla homoseksuaali niin antaa tulla, ei tunnu missään :wink: Ikuiseen kadotukseen vaan :P
Tästä on niin monet keskustelut käyty ihan in real life tavan talliaisten kanssa jotka ei usko ja uskovaistenkin kanssa että huh. Joka kerta tuntuu että revitään kahtia. Minulla siis on homoja ystävinä kyllä vaan ja hyviä ystäviä ovatkin, joskus paljon lojaalimipia kun heterot ystäväni.
Niin sillä päätin oman mielipiteeni sanoa kun eräässä uudessa ketjussa just kysyttiin että onko homoseksuaalit ok.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Käsittääkseni (tähän en voi sanoa varmasti löytyvän raamatunkohtaa) ja muistaakseni asia olisi niin, että homoseksuaalisista taipumuksista sinänsä ei ketään "sakoteta" kunhan ei lähde toteuttamaan näitä suuntauksia in real life.

Huom. en esitä näitä mitenkään omina mielipiteinäni, mutta tällaisiin kristinuskoon liittyviin kysymyksiin on mahdollista vastata vain raamatulla, eli raamattua selitetään raamatun avulla. Luen hyvin harvoin Suurta Kirjaa sen masentavuuden takia. Kyllä siellä ihmisen kaikki mahdolliset pahat teot selostetaan juurta jaksain, jos sellaista haluaa lukea. :shock:

Ylläolevaan Rimman viestiin huomauttaisin, että edelleenkin raamatun mukaan kukaan ihminen ei ole hyvä eikä yhtään hyvää ihmistä ole koskaan maan päällä ollut eikä kukaan tee hyvää. Olen taipuvainen allekirjoittamaan tuon.

Tämä perusero on juuri kristinuskon ja esim. baha'i -uskonnon välillä. Siellä ja monessa muussa ajatussuunnassa uskotaan ihmisen pohjimmaiseen hyvyyteen. Valitettavasti tästä hyvyydestä ei tahdo oikeassa elämässä löytyä todisteita.
Nothing is quite what it seems
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

"Autoin eilen pikkutytön kissan puusta koska palokunta ei suostunut paikalle tulemaan. Opastin sokeaa kaupassa oikealle hyllylle ja talutin mummoa tien yli. Leikin pikkuveljen kanssa ja lahjoitin rahaa hyväntekeväisyyteen". Voi että oon huono ihminen. Ei mitään todisteita siitä että voisin olla hyvä :wink:
Ymmärrän että et ihan tätä tarkottanut mutta asenne ratkasee joskus. Raamattua ei tartte lukea samalla verta sydämestään raastavana ja ottaa sen lukeminen pakollisena asiana elämässä. Voi joskus suhtautua elämään positiivisesti ja saattaa löytää raamatustakin jotain hyvää. Lukemisenymmärtäminen on tärkeetä myös.
Mutta enhän minä mitään mistään tiedä :P :wink:
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Maybrick kirjoitti:Käsittääkseni (tähän en voi sanoa varmasti löytyvän raamatunkohtaa) ja muistaakseni asia olisi niin, että homoseksuaalisista taipumuksista sinänsä ei ketään "sakoteta" kunhan ei lähde toteuttamaan näitä suuntauksia in real life.
"Jes".
Maybrick kirjoitti: Ylläolevaan Rimman viestiin huomauttaisin, että edelleenkin raamatun mukaan kukaan ihminen ei ole hyvä eikä yhtään hyvää ihmistä ole koskaan maan päällä ollut eikä kukaan tee hyvää. Olen taipuvainen allekirjoittamaan tuon.
Olenkohan nyt ihan väärässä mutta minusta tuntuu, että sotket synnittömän ja hyvän ihmisen keskenään?
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Virallisesti oon ev.lutti, mutta uskon kanssa on välillä niin ja näin. Etenkin silloin kun tapahtuu itselle jotain vähemmän kivaa.
Aika pienellä tosin päässyt tähän asti. :roll:
Mutta ihmetellä täytyy semmoisten uskoa, joita on Herra tai mikälie kohdellut oikein ankaralla kädellä.
Mistä uskonsa liene repivät? :?

BTW...Eilen tuli neloselta Jim Carreyn:Bruce taivaanlahja...se oli huisin hauska. Katsoiko kukaan?
Ja jumala oli musta. 8)
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Itsehän olen ateisti.

Oman käsitykseni mukaan ihmiset syntyvät luonnostaan tietyssä määrin uskonnollisiksi, kuten minäkin. Aina välillä tekisi mieli rukoilla tai uhrata jotain :lol: mutta järkiperäinen pohdinta johtaa siihen tulokseen ettei siitä olisi mitään hyötyä. Toinen esimerkki on se että täällä armeijassa tehdään ne älykkyystestit ja pari kovasti uskossa olevaa palvelustoveriani vetäisivät erinomaiset tulokset, eli eivät uskovaiset aina tyhmiäkään ole.

Siksi minusta ei pidä väheksyä uskonnollisia ihmisiä heti ensikättelyssä, eikä homoja eikä afrikkalaisiakaan. Sitä syntyy sellaiseksi kuin syntyy.

Sitäpaitsi uskonto on mielestäni kaikenkaikkiaan vahvuus yhteiskunnalle.
I am an African!
Rattus
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: To Helmi 21, 2008 8:57 am

Viesti Kirjoittaja Rattus »

Tiina kirjoitti: BTW...Eilen tuli neloselta Jim Carreyn:Bruce taivaanlahja...se oli huisin hauska. Katsoiko kukaan?
Ja jumala oli musta. 8)
Hihih, sen verran, että en kerennyt pitkälle katsoa kun pimahti telkka. Kenties merkki joltain korkeammalta taholta? :shock:
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Bombay kirjoitti: Olenkohan nyt ihan väärässä mutta minusta tuntuu, että sotket synnittömän ja hyvän ihmisen keskenään?
Enhän toki sotke näitä keskenään. Raamatun mukaan vain Jeesus oli synnitön. Siellä sanotaan ihan kirjaimellisesti että kukaan ei ole hyvä, ja että jokainen ihminen on paha "hamasta äitinsä kohdusta asti", koska on perisynnin alainen. Perisynti ei ole ns. kadottava synti, koska jokainen lapsi missä tahansa kulttuurissa ja uskontokunnassa syntyy maailmaan Jeesuksen lunastuksesta osallisena.

Sen takia vanhanaikainen väärinkäsitys, että kastamattomat lapset joutuisivat kadotukseen, on raamatun mukaan väärä.
Nothing is quite what it seems
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Haluatko antaa pari raamatun kohtaa joissa näin sanotaan, kerta tiedät niin hyvin? Tätä en sano vittuillessa vaan ihan sulasta kiinnostuksesta. Itse olen lukiessani käsittänyt asioita hieman eri tavalla, jotenka mukava saada myös toisenlaista kantaa.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Maybrick kirjoitti:
Bombay kirjoitti: Olenkohan nyt ihan väärässä mutta minusta tuntuu, että sotket synnittömän ja hyvän ihmisen keskenään?
Enhän toki sotke näitä keskenään. Raamatun mukaan vain Jeesus oli synnitön. Siellä sanotaan ihan kirjaimellisesti että kukaan ei ole hyvä, ja että jokainen ihminen on paha "hamasta äitinsä kohdusta asti", koska on perisynnin alainen. Perisynti ei ole ns. kadottava synti, koska jokainen lapsi missä tahansa kulttuurissa ja uskontokunnassa syntyy maailmaan Jeesuksen lunastuksesta osallisena.

Sen takia vanhanaikainen väärinkäsitys, että kastamattomat lapset joutuisivat kadotukseen, on raamatun mukaan väärä.
Jotenkin minulle tulee perisynnistä mieleen tietynlainen tyyppivika :) Jos löydät kohdan tuohon "jokainen ihminen on paha"-juttuun niin laita ihmeessä tähän, en muista tuollaista mutta ompahan siitä kyllä aikaakin jo kun viimeksi kahlahsin raamattua läpi.
Ed
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:52 pm

Viesti Kirjoittaja Ed »

Maybrick kirjoitti:jokainen lapsi missä tahansa kulttuurissa ja uskontokunnassa syntyy maailmaan Jeesuksen lunastuksesta osallisena.

Sen takia vanhanaikainen väärinkäsitys, että kastamattomat lapset joutuisivat kadotukseen, on raamatun mukaan väärä.
Tähän kaipaisin myös minä lähdettä tuosta pohjois-afrikkalaisesta kansantarukokoelmasta.
Is it not fine to dance and sing
while the bells of death do ring?
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Kuten mainitsin, en mielelläni selaa kys. kirjaa etsiäkseni noita raamatunkohtia, eikä ole nyt aikomustakaan kun töissäkin pitää ravata.

Mutta nämä asiat on jokaiselle tuttuja jos on käynyt esim. kirkossa siihen aikaan, kun raamatusta ei papitkaan lukeneet vain ihmisten korville sopivia kohtia. Nykyäänhän papit eivät uskalla lukea kirkonmenojen aiheeksi näitä "ikäviä totuuksia", kun kirkosta eroamiset ovat yleisiä. Pelkäävät menettävänsä viimeisenkin kansansuosion jos puhuvat oikeasta ja väärästä.

Perisynnin käsitettä voisi verrata jonkinlaisen tyyppivikaan, koska se juontuu raamatun mukaan ensimmäisen ihmisparin lankeemuksesta.

Suvussani näitä virallisia teologeja riittää, ja joskus kun jaksan voin tarkentaa näitä yllä kysyttyjä asioita heiltä. Tosin heistäkin muutamat ovat juuri näitä "ihmisten korvasyyhyn mukaan" saarnaajia eikä heidän juttujaan jaksa muuten kuunnella, mutta on ammattiteologeilla nämä pakolliset asiat tiedossa, vai liekö?

rimmalle: en suinkaan ole elämään kielteisesti suhtautuva ihminen. Päin vastoin, mutta realisti olen myös ihmisen perimmäisen olemuksen suhteen, ja se on mielestäni raamatussa osuvasti kuvattu ilman mitään lievennyksiä.

8)
Nothing is quite what it seems
Vastaa Viestiin