Uskonnollinen suuntauksesi, jahka sellainen löytyy?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Uskontosi / elämänkatsomuksesi?

Luterilainen
45
25%
Muu kristitty
13
7%
Ateisti
57
31%
Agnostikko
34
19%
Pakana
17
9%
Joku muu, mikä?
17
9%
 
Ääniä yhteensä: 183

Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

rimma kirjoitti:
Bombay kirjoitti:Se mua tosiaan hämmentää, kuten esim. Rimma jo hieman määritteli uskoaan ja kuten moni tuttavanikin tekee. Sanotaan että uskotaan jumalaan mutta tulkitaan raamattua ja käskyjä sieltä niin kuin itse halutaan eikä edes noudeta kaikki käskyjä vaan osaa jotka sopivat paremmin itselle tai tähän aikaan. Siis, eihän raamatussa lue mitään että "PS. Väännä käskyt sellaiseksi kun itse haluat" "Älä ota kirjaimellisesti" "Tottele vaan osaa käskyistä" tms. Eiks Jumalaan uskomisen tärkein asia ole että pääsee paratiisiin? Miten kukaan "uskovainen" voi kuvitella että pääsee taivaaseen jos vaan osaa käskyistä tottelee tai vapaasti muokkaa niitä.
En mä ymmärrä montako kertaa tämä täytyy sanoa. Jokainen tulkitsee raamattua ja sen sanomaa eri tavalla.
Ei tarvii sanoa kertaakaan :) Voitko vaan antaa raamatun kohdan jossa sanotaan, että voi raamattua voi tulkita niin kuin itse haluaa?

En puhunut mitään ihmisten elämästä ennen uskoon tuloa, vaan että on jo uskovainen mutta poimii raamatusta vaan ne kohdat joista tykkää ja ei niitä joista ei tykkää, muokkaa niitä poimimiaan kohtia vielä sellaiseksi miten itse haluaa elää niin eihän toi mitään uskovaisuutta ole. Sama kun minä sanoisin että olen uskovainen kun tykkään parista raamatun kohdasta ja loputkin voin toki vääntää jotenkin sopiviksi. Siis, riittää että "uskoo" niin pääsee taivaaseen, ei tarvii totella kaikkia käskyjä edes? Tämähän on helppo uskonto..
Rattus
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: To Helmi 21, 2008 8:57 am

Viesti Kirjoittaja Rattus »

^ No mutta, sehän on aivan totta nykyään, että vaikka eläisit elämäsi miten vaan, kunhan kuolinvuoteellasi anot armahdusta niin pääset taivaaseen anyway.

...
Viimeksi muokannut Rattus, Ma Kesä 30, 2008 7:18 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Mulleppa on lähes sama mitä muut tästä miettii. Eikä tarttes edes miettiä koska oma on asiani. Kunhan tässä nyt kerroin pari juttua lisää omista ajatuksistani. Ei mun tartte myöskään kelleen perustella tai etsiä mitään kohtaa raamatusta. Ei tämä "uskon asia" ole kiistelyä varten vaan ihan ihmisen omaa hyvinvointia varten ja sielunrauhaa jne.
Eli en tästä aiheesta enempää aio puhua jos se koskee minua, muuten voin kyllä aiheeseen ottaa kantaa. Minä sen verran vielä korjaan että itse puhuin myös elämäntilanteesta enkä pelkästään uskosta tai uskonnosta.
Myös paljon ympärillä oleva vaikuttaa siihen.
Elikkä mitään faktaa raamatusta ei tässä tekstissä tule olemaan. Koeta kestää Bombay :wink:
Ehkä saastutan jonkun toisen ketjun vääräoppisilla saarnoillani seuraavaksi... Sopivaa uhria haetaan jo kovasti :P
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

rimma kirjoitti: Elikkä mitään faktaa raamatusta ei tässä tekstissä tule olemaan. Koeta kestää Bombay :wink:
E:P
Helposti kestän :) Näin vähän arvelinkin.
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Bombay kirjoitti:
rimma kirjoitti: Elikkä mitään faktaa raamatusta ei tässä tekstissä tule olemaan. Koeta kestää Bombay :wink:
E:P
Helposti kestän :) Näin vähän arvelinkin.
Tosin, faktatki on joissain määrin tulkinnallisia... No joo ei tästä enää :lol:
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Kukaan ihminen ei voi toteuttaa yhtään raamatun käskyistä. Niiden tarkoitus on peilata jokaisen ihmisen kelvottomuutta ja että ihminen huomaa konkreettisesti oman kelvottomuutensa. Jos joku luulee tekevänsä hyvää tai toteuttavansa raamatun käskyt, pettää itseään. "Ei ole yhtään joka hyvää tekisi, ei yhden yhtäkään, ettei kenkään kerskais..."
Raamattu puhuu ns. armon ajasta, mikä tarkoittaa sitä, että ihmisella on tietyt kaudet tai vaiheet elämässä, jolloin asioita voi korjata. Siten tämän mukaan ei voisi lykätä esim. kuolinvuoteelle asioita, koska niiden korjaaminen voi silloin olla mahdotonta ja myöhäistä.
En jaksa nyt hakea kohtia näille, mutta siellä ne on... en ole mikään ahkera raamatun lukija.
Nothing is quite what it seems
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Maybrick kirjoitti:Kukaan ihminen ei voi toteuttaa yhtään raamatun käskyistä. Niiden tarkoitus on peilata jokaisen ihmisen kelvottomuutta ja että ihminen huomaa konkreettisesti oman kelvottomuutensa. Jos joku luulee tekevänsä hyvää tai toteuttavansa raamatun käskyt, pettää itseään. "Ei ole yhtään joka hyvää tekisi, ei yhden yhtäkään, ettei kenkään kerskais..."
Raamattu puhuu ns. armon ajasta, mikä tarkoittaa sitä, että ihmisella on tietyt kaudet tai vaiheet elämässä, jolloin asioita voi korjata. Siten tämän mukaan ei voisi lykätä esim. kuolinvuoteelle asioita, koska niiden korjaaminen voi silloin olla mahdotonta ja myöhäistä.
En jaksa nyt hakea kohtia näille, mutta siellä ne on... en ole mikään ahkera raamatun lukija.
Tuotapa en aiemmin ole kuullut. Minkä takia sitten näitä käskyjä on edes jos kukaan ihminen ei voi toteuttaa niitä? Hämmentävää.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Kaikkeen ylläolevaan: mitä enemmän kristinuskon perustaan tutustuu, sitä paremmin ymmärtää, mihin tarkoitukseen kristinusko on tarkoitettu - hajoittamaan ja hallitsemaan. Lähinnä jälkimmäisenä mainittua tarkoitusta varten.

En tajua, kuinka voisi olla vaikeaa noudattaa Raamatun käskyjä? Syrjähyppyjen jättäminen väliin ja toisen ihmisen tappamisen välttäminen ei luulisi olevan ylivoimaista.

Näin yleisesti olen Bombayn kannalla, ja itseänikin siis raivostuttaa tämä ihmisten "keräileminen". Minua ainakin Jeesuksena loukkaisi, jos minusta mitään tietämättömät, vääruskoiset urpot sanojani valikoiden poimisivat kuorrutteen kakusta, jota kristinuskoksi kutsutaan.

Ja se suurin mysteeri kaikista; monissa uskonnoissa on käsittääkseni sellainen systeemi, että taivaaseen pääsee uskomisen lisäksi toisellakin tavalla - jos ei ole kyseisestä uskonnosta koskaan kuullut, eikä ole siis tehnyt valintaa jumalaa vastaan, vaikka ei varsinaisesti uskokaan. Kun sitten näiden uskontojen edustajat ahkerina lähetystyöntekijöinä käyvät kimppuun kadulla tai tulevat oven taakse kolkuttelemaan, mitä hittoa niiden päässä liikkuu? Lähetyskäsky my ass, eikös olisi kaikille parasta, että mahdollisimman moni pääsisi taivaaseen? Kun siis joku näistä kiihkeästi uskovista, oman uskonsa lähetystyöntekijöistä hyökkää kimppuuni ja joudun valitettavasti vastaamaan "ei", päädyn vastaukseni takia helvetin lieskoihin. Kiitti vaan niin v-tusti.

Ja samaa asiaa olen miettinyt vuosikaudet, mitä markjakin edellä kummasteli; miten tosiaan voi olla mahdollista, että kaikki (=suurin osa) uskovat vilpittömästi olevansa juuri niitä, jotka ovat ainoana oikeassa? Uskontojen rakenteissa on yleismaailmallisia piirteitä, joiden esiintymiselle ei löydy ihmismielien yhtenäisten tekijöiden lisäksi mitään loogista selitystä. Koska ihmisen ymmärrys- ja käsityskyky on kovin rajallinen - toisilla hieman rajallisempi kuin toisilla - on aivan itsestäänselvää, että mieltä askarruttaviin, selittämättömiin kysymyksiin haetaan vastausta jonkinnäköisestä universaalista, kaiken selittävästä Olevaisesta. Spagettihirviöstä tai Allahista, pari esimerkkinä mainitakseni.

Olen lukenut maailmanuskonnoista jonkin verran ja aihe kiinnostaa, koska mielestäni on äärettömän mielenkiintoista, kuinka sokeasti ihmiset uskovat omaan uskoonsa. Vai kuinka usein kuulee herätysliikkeiden ja tuomionpäivänjulistajien myöntävän olleensa väärässä? Tai ylipäätään kenenkään muunkaan, kun uskonnoista on kyse? "Sori, mun moka, ootte ihan oikeessa, eihän nyt tietenkään kukaan voi neitseellisesti synnyttää!"?

Koska ihmistä ajaa eteenpäin kova tarve selviytyä, tulee sen sivuvaikutuksena ilmeisesti jonkinnäköinen kyvyttömyys ajatella omaa kuolevaisuuttaan. Kyllä se jokaista karmaisee jossain määrin ajatella, että vaikka kuinka tekisi hyvää ja saavuttaisi kaikkea, mitään ei saa mukaan kun täältä lähdetään pimeään yöhön. Tai vaikka löytäisi elämänsä suurimman rakkauden, saisi kymmenittäin mahtavia lapsia, kasvattaisi eläimiä ja omaisi suuren ystäväverkoston, viimeistä hengenvetoa vetäessään ja siitä hetkestä eteenpäin on täydellisen yksin. Surullista. Ei ihme, että tilalle keksitään miellyttävämpiä vaihtoehtoja, kuten ikuisesti jatkuvaa elämää kauniissa puutarhoissa neitsyiden ympäröimänä.

edit: muutamia kappaleita lisäpohdintaa :D
Viimeksi muokannut joey, La Huhti 05, 2008 11:11 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Jos Bombay tarkoitat ns. Kymmenen käskyn lakia, nehän olivat Vanhan Testamentin (Mooseksen) aikaisia käskyjä juutalaisille, ja he toki pyrkivät niitä noudattamaan kirjaimellisesti, siinä onnistumatta. Kuitenkin käskyillä oli heille keskeinen merkitys.
Ns. Uudessa Testamentissa nämä käskyt ovat enää lähinnä osoittamassa ihmisen kelvottomuutta, koska "... Kristus on lain loppu jokaiselle uskovalle autuudeksi..." Siis Uuden Testamentin (Kristuksen jälkeisen ajan) ihmiselle tällä lailla on kahtalainen merkitys: Epäuskoiselle herättämään synnin tunto ja ajamaan ihminen etsimään jumalaa, mutta sille joka uskoo, ei lailla ole enää mitään valtaa koska Kristus on sen jo valmiiksi täyttänyt...

En taaskaan jaksa jakeita ym.
Nykyään on kristinuskossa tosiaan hämärtynyt se, kuinka suuri ero kristinopin mukaan on Vanhan Testamentin ajalla ja Uuden Testamentin ajalla.
Nothing is quite what it seems
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Raamatun mukaan eläminen on aika haastavaa. Oon tehty sellasta itsetutkiskelu että useampaan otteeseen ottanut vähän arkeen etäisyyttä ja matkustanut jonnekkin rauhalliseen paikkaan. Eläny silleen mahdollisimman vähällä tarpeella useampaa kuukautta ja lueskellut raamattua. Se on jännä huomata miten sieltä löytää erilaisia kohtia eri lukukerroilla vaikka lukis lähes samaa pätkää. Se on siitä kiinni mikä vaikuttaa elämään ulkopuolelta ja minkälaista elämää on elänyt. Sitten oon puhunut sellasten kanssa jotka on vasta hiljattain löytänyt uskon. Sekin on mielenkiintosta että joskus aikoinaan ihminen on saattanut sanoa että ei usko pätkääkään mutta saattaa kuitenkin vähän vartuttua olla täysin eri mieltä. Pikkuhiljaa voi alkaa sisäistämään raamatun tekstiä ja ideaa. En ala ketään tuomitsemaan koska en ole itsekkään täydellinen.

Rippikoulua mietin kanssa että millanen vaikutus sillä olis kun sitä siirrettäs vaikka pari vuotta eteenpäin? Moni on tuossa murrosiän partaalla aika kriittinen uskontoa ja uskoa kohtaan. Pari vuotta lisää ja siitä kokemuksesta saattais saada niin paljon lisää irti.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

joey kirjoitti:
En tajua, kuinka voisi olla vaikeaa noudattaa Raamatun käskyjä? Syrjähyppyjen jättäminen väliin ja toisen ihmisen tappamisen välttäminen ei luulisi olevan ylivoimaista.
Uutisista luen joka päivä, kuinka vaikeaa on olla rikkomatta "Älä tee huorin" -käskyä, puhumattakaan muista, esim. "Kunnioita isääsi ja äitiäsi jne."
Rakastanko Jumalaa yli kaiken? Eikö minulla ole muita jumalia, esim. raha, kunnia, omaisuus, työura, lapset, jotka tosiasiassa ovat minulle tärkeämpiä kuin mikään? Enkö lausu turhaan Jumalan nimeä, sitä kuulen joka päivä kiroiluna.

Sitten on vielä sellainen hankala pykälä, kun raamatussa sanotaan, että se joka rikkoo vain yhden (1) käskyistä, on vikapää koko lakiin. Huh huh. :shock:

Minusta näillä kristinuskon keskeisillä kirjoituksilla on realistinen, ihmisen syvälliseen tuntemiseen pohjautuva merkitys: Luulot pois ihmiseltä omasta erinomaisuudestaan. Raamattu kertoo ihmisen kaikkein inhottavimmista teoista, ja siksi sen lukeminen onkin raskaampaa kuin esim. Minfon tai minkä tahansa dekkarin. 8)

Joeylle: raamatussa kielletään yksiselitteisesti "ovilla ja aitovierillä" uskon kauppaaminen. Eli kun joku tulee oven taakse tai pysäyttää kaupungilla julistaakseen jotakin pyytämättä ja kutsumatta, se on väärillä teillä. Ei muuta kuin ovi kiinni ja kahville.
Nothing is quite what it seems
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

joey kirjoitti:En tajua, kuinka voisi olla vaikeaa noudattaa Raamatun käskyjä? Syrjähyppyjen jättäminen väliin ja toisen ihmisen tappamisen välttäminen ei luulisi olevan ylivoimaista.
A.J. Jacobs on kirjoittanut vastikään kirjan (Year of Living Biblically), jossa hän yrittää elää vuoden Raamatun yli 700 käskyn mukaan. En ole vielä saanut kirjaa käsiini, mutta jossain oli siitä hauskahko lehtijuttu. Googlaamalla löytyi tuolta jonkinlainen referaatti.

http://hirvasnoro.blogspot.com/2008/01/ ... -ksky.html
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Miksihän Jacobs ei lopettanut myös keskiviikon ja perjantain nimen käyttöä, onhan niilläkin skandinaavisten pakanajumalten nimet? :wink: Thor saa aina pahimmat vihat niskaansa.

Kiinnostava kirja tuo, pitäis yrittää hankkia.
Nothing is quite what it seems
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Maybrick kirjoitti:Miksihän Jacobs ei lopettanut myös keskiviikon ja perjantain nimen käyttöä, onhan niilläkin skandinaavisten pakanajumalten nimet? :wink:
Niinkö? Mistä (tai keistä) wednesday ja friday alunperin tulevat?
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Wednesday tulee Odinista ja Friday Freyasta. Wikipedia kertoo tarkemmin.
Nothing is quite what it seems
Vastaa Viestiin