Onko sinut kastettu?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Onko sinut kastettu?

Kyllä
91
83%
Ei
18
17%
 
Ääniä yhteensä: 109

MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minut on kastettu, mutta en koe, että sillä minut olisi jotenkin vastentahtoisesti liitetty kirkkoon. Minusta kaste liittyy enemmän nimen antoon, eikä niinkään uskontoon. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia.

Jokaisella on oikeus erota kirkosta, enkä usko, että tämän päivän kirkkoon kuulumisesta (maksat verot ja that's it) voi terve aikuinen mitään traumoja tai muuta saada.

Siksi ihmettelenkin kovasti kommenttia, että moisen vuoksi katkaissut välit isään? Ei ole minusta järin hyvä syy....

Järkevä aikuinen kuuluu muihinkin ''yhteisöihin'' olematta silti mitenkään ko. yhteisöiden orjana...
Nuotio & Äreät Tiput
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Jep, kastettu on enkä siitä ole katkeraksi jäänyt kenellekkään. Kuitenkin kirkosta voi erota jos vanhempana ei enää halua olla mukana. Lapseni myös tullaann kastamaan ehdottomasti. Niin kun sanoin se on sitten täysi-ikäisen päätös haluaako erota vai jäädä. Itse olen eronnut.
Kasteessa annettu nimi vaan ei ole enää käytössä.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

epäilys kirjoitti:Ei ole. Olen saanut uskonnonvapauden joka suomen lakien mukaan kuuluukin kansalaiselle. Sen vapauden suon myös muille.
Jokaisella on uskonvapaus vaikka olisikin kastettu. Meinaatko että jos sinut on kastettu"pyhällä"vedellä niin se pakottaa sinut uskomaan johonkin? Ei se niin mene. Voi olla kastettu mutta ei tarvitse uskoa millään tapaa. Kaste on enemminkin nimenantoa varten ja se on oikeastaan vaan käytäntö, muttei se pakota ketään uskomaan mihinkään. Tyhmää olisi ajatella että kastetun ihmisen on pakko uskoa.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Ja ps. se vesi on ihan hanavettä :)

siis samaa pyhää vettä, jossa keitetään potut, johon kustaan ja paskotaan, käydään suihkussa ja silleen. :wink:
Nuotio & Äreät Tiput
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

debbie kirjoitti:
Aariel kirjoitti:Kastettu on. Ajattelen, että kastaminen on väkisinkastamista. Olet avuton vauva ja sinut liitetään johonkin uskontoon. Väärin. Omia lapsiani en aio kastaa ja mielestäni koulussa uskontotunnin rinnalla oleva elämänkatsomustieto-opetus on parempi vaihtoehto. Uskontotunnit lapsille on aivopesua.
Tummennus omani, ja sitä kommentoin: Suomen koulussa ei harrasteta aivopesua. Tuo on aika perusteeton väite..
No kyllä minun aikanani uskontotunnit käsitteli kristinuskoa lähinnä. Ala-asteella siis. Rukoiltiin ja laulettiin virsiä. Kyllä se minusta on aikamoista aivopesua.
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

Aariel kirjoitti:
debbie kirjoitti:
Aariel kirjoitti:Kastettu on. Ajattelen, että kastaminen on väkisinkastamista. Olet avuton vauva ja sinut liitetään johonkin uskontoon. Väärin. Omia lapsiani en aio kastaa ja mielestäni koulussa uskontotunnin rinnalla oleva elämänkatsomustieto-opetus on parempi vaihtoehto. Uskontotunnit lapsille on aivopesua.
Tummennus omani, ja sitä kommentoin: Suomen koulussa ei harrasteta aivopesua. Tuo on aika perusteeton väite..
No kyllä minun aikanani uskontotunnit käsitteli kristinuskoa lähinnä. Ala-asteella siis. Rukoiltiin ja laulettiin virsiä. Kyllä se minusta on aikamoista aivopesua.
Nykyään ei tuollaista tehdä ussantunneilla. Rukoukset ja virsilaulut kuuluvat seurakunnan aamunavauksiin ja joulu- ja kevätkirkkoihin (joihin ei et-oppilaiden tarvitse osallistua, eikä siitä enää häpäistä). uskontoa ei siis kuulu harjoittaa ev.lut uskontotunnilla, sitä vain opetetaan. Se on nykyään ihan asiapitoista.
Olen toiminut sekä pyhiksen opena että ussanopena ja siinä on vissi ero.
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

rimma kirjoitti:Jep, kastettu on enkä siitä ole katkeraksi jäänyt kenellekkään. Kuitenkin kirkosta voi erota jos vanhempana ei enää halua olla mukana. Lapseni myös tullaann kastamaan ehdottomasti. Niin kun sanoin se on sitten täysi-ikäisen päätös haluaako erota vai jäädä. Itse olen eronnut.
Kasteessa annettu nimi vaan ei ole enää käytössä.
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin kasteessa ei anneta nimeä, vaan liitetään vauva seurakunnan jäseneksi. Usein vain lapsen nimi julkistetaan siinä ensi kertaa.
Nimenantojuhlia voi viettää ilman vauvakastettakin.
Vapaissa suunnissa (helluntai, vapaakirkko) vauvat siunataan seurakunnan edessä, mutta kasteelle ja seurakunann jäseneksi mennään vasta sitten, kun itse sitä haluaa. Näissä on periaatteena se, että uskoa ei voi keneenkään väkisin istuttaa.
Mata Hari
Agentti Scully
Viestit: 655
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:06 pm

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

on, ja lapsetki on ihan vaan varmuuden vuoksi
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

debbie kirjoitti:
rimma kirjoitti:Jep, kastettu on enkä siitä ole katkeraksi jäänyt kenellekkään. Kuitenkin kirkosta voi erota jos vanhempana ei enää halua olla mukana. Lapseni myös tullaann kastamaan ehdottomasti. Niin kun sanoin se on sitten täysi-ikäisen päätös haluaako erota vai jäädä. Itse olen eronnut.
Kasteessa annettu nimi vaan ei ole enää käytössä.
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin kasteessa ei anneta nimeä, vaan liitetään vauva seurakunnan jäseneksi. Usein vain lapsen nimi julkistetaan siinä ensi kertaa.
Nimenantojuhlia voi viettää ilman vauvakastettakin.
Vapaissa suunnissa (helluntai, vapaakirkko) vauvat siunataan seurakunnan edessä, mutta kasteelle ja seurakunann jäseneksi mennään vasta sitten, kun itse sitä haluaa. Näissä on periaatteena se, että uskoa ei voi keneenkään väkisin istuttaa.
Aijaa. Enpä muistanutkaan tuota. Nimen voi siis antaa ilman kastettakin. No niin tietysti. Hajamielinen hömppä kun olen :P
Ei muuten haittaakaan taida olla siitä että lapselle opetetaan uskontoa koulussa. Vai mitä siitä olisi? Kyllähän lapsile uskotellaan että on olemassa joulupukki ja kaikkee muuta. Sängyn alla asuva peikko joka puree jalkaan jos lähtee yöllä seikkailemaan eikä nuku :o
Mielestäni on ihan hyvää oppia siinä uskontotunnilla tulee. Eli siellä opetetaan ja sitten myöhemmin päättää uskoakko vai ei. Eikös.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Sängyn alla asuva peikko joka puree jalkaan jos lähtee yöllä seikkailemaan eikä nuku
Niin ja Näkki! Ei unohdeta Näkkiä, se se vasta pelottava on.

Uskonnontunnilla opetetaan muidenkin maailmanuskontojen perusasiat. Ei ne mitään luterilaista hartaudenharjoitusta ole.
Nothing is quite what it seems
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

kastettu ja erosin, kun vain sain aikaiseksi. meidän perheessä tulee joskus tiukkaa vääntöä kastetaanko mahdollista jälkikasvua vai ei.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

debbie kirjoitti:Vapaissa suunnissa (helluntai, vapaakirkko) vauvat siunataan seurakunnan edessä, mutta kasteelle ja seurakunann jäseneksi mennään vasta sitten, kun itse sitä haluaa. Näissä on periaatteena se, että uskoa ei voi keneenkään väkisin istuttaa.
Tämä on hieno ajatus, jonka soisi olevan valtakirkonkin tapana, jos jokin kaste on oltava. Harmi, että käytännössä tämäkään ei toimi, ainakaan tuntemissani helluntailaisperheissä. Lapset menevät kasteelle todella nuorina, ala-asteikäisinä, koska ovat aivopestyjä ja kokevat erilaisuutta ja yhteisöön kuulumattomuutta ennen kastetta. Mistään omasta valinnasta ei tietenkään ole kysymys, koska mistään muusta ei olla ikinä kuultukaan.

Niin, ja minut on kastettu, mutta en osaa olla siitä katkera, koska vanhemmille se on tainnut olla "vain" asiaankuuluva riitti ilman sen kummempaa ajattelua tai merkitystä. Kirkosta tietysti erosin heti kun se oli mahdollista.
inka03
Harjunpää
Viestit: 330
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 8:47 pm

Viesti Kirjoittaja inka03 »

Minut on kastettu ja 2 lastani on kastettu. Kuulun kirkkoon ja aion kuuluakkin. En jaksa miettiä mitään kirkollisveroja enkä muitakaan. Kirkko on pyhä asia,josta en luovu!
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Vapaissa suunnissa (helluntai, vapaakirkko) vauvat siunataan seurakunnan edessä, mutta kasteelle ja seurakunann jäseneksi mennään vasta sitten, kun itse sitä haluaa. Näissä on periaatteena se, että uskoa ei voi keneenkään väkisin istuttaa.
Uskoa ei voi keneenkään väkisin istuttaa, joten ns. käännytystyö on mahdotonta ja väärin. Raamattu myös opettaa, että usko ei ole oma valinta eikä päätös. "Ei niin, että sinä valitsit minut vaan minä valitsin sinut" sanoo Herra. Eli usko ei raamatun mukaan ole oma kääntymys eikä elämänratkaisu vaan lahja jumalalta, eikä sitä voi ottaa jos sitä ei anneta.
Nothing is quite what it seems
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

rimma kirjoitti:
epäilys kirjoitti:Ei ole. Olen saanut uskonnonvapauden joka suomen lakien mukaan kuuluukin kansalaiselle. Sen vapauden suon myös muille.
Jokaisella on uskonvapaus vaikka olisikin kastettu. Meinaatko että jos sinut on kastettu"pyhällä"vedellä niin se pakottaa sinut uskomaan johonkin? Ei se niin mene. Voi olla kastettu mutta ei tarvitse uskoa millään tapaa. Kaste on enemminkin nimenantoa varten ja se on oikeastaan vaan käytäntö, muttei se pakota ketään uskomaan mihinkään. Tyhmää olisi ajatella että kastetun ihmisen on pakko uskoa.
Täh? On uskonnonvapaus vaikka lupaa kysymättä pikkulapsi kastetaan jonkin uskonnon nimeen? Siis, uskonnon vapautta on, että ihminen kastetaan väkisin? WTF? Mitä ihmettä selität "pakko uskoa", eihän se liity mitenkään mihinkään vaan pointti on se että ihminen kastetaan väkisin johonkin uskontoon. Olisiko sulle samanlaista uskonnonvapautta jos sut olisi kastettu esim. Saatanan kirkkoon pentuna lupaa kysymättä?

Kannattaa olla tarkkana jälkikasvun kastamisen takia, itku silmässä isäukkoni soitteli mulle vuosia ja katui kristillistä pakkokastetta ja kasvatusta, ei auttanut. NIin voi käydä kenelle tahansa, siinä sitten voi miettiä kumpi olikaan tärkeämpi asia, suhteet omaan lapseen vaiko suhteet judeokristllisteen satuolentoon.

Ps. Mulle ainakin opetettiin koulussa kristinuskon tapahtumia, luomiskertomusta jne. totuutena. Kunnes yläasteelle mentiin niin alettiin puhumaan evoluutiosta. No, onneksi nykyään ei kai mene sentään.
Vastaa Viestiin