Kuka on kohdannut kuolleen?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Toisaalta, tuo "nähnyt kuollutta ihmistä" on sama kuin "nähnyt naapuria", niin kuin tapailumielessä, jos nyt saivarrella pitää :)
pekkaeric
Hetty Wainthropp
Viestit: 451
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 10:04 pm

Viesti Kirjoittaja pekkaeric »

Olen "kohdannut" kuolleen ihan kongreettisesti, laitoin oman läheiseni arkkukuntoon, hoitajan suosiollisella avustuksella.

Suosttelen kaikille läheisensä menettäneille.

Kyseessä on käsittääkseni ortodoksitapa, mutta mielestäni kantsii "oma" vainaja kohdata.
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

pekkaeric kirjoitti:Olen "kohdannut" kuolleen ihan kongreettisesti, laitoin oman läheiseni arkkukuntoon, hoitajan suosiollisella avustuksella.

Suosttelen kaikille läheisensä menettäneille.

Kyseessä on käsittääkseni ortodoksitapa, mutta mielestäni kantsii "oma" vainaja kohdata.
Riippuu kuolintavasta. Joitakin läheisiä, jotka on kuollut "nätisti", olen käynyt katsomassa. Osaa taas en, kun jälki on ollut rumaa :(
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

pekkaeric kirjoitti:Olen "kohdannut" kuolleen ihan kongreettisesti, laitoin oman läheiseni arkkukuntoon, hoitajan suosiollisella avustuksella.

Suosttelen kaikille läheisensä menettäneille.

Kyseessä on käsittääkseni ortodoksitapa, mutta mielestäni kantsii "oma" vainaja kohdata.
Mielenkiintoista kuulla tuon läpikäyneen mielipide, teitä kun on nykyään kovin harvassa. Tapa ei ole pelkästään ortodoksinen, Suomessa vainajia on muinoin pesty omaisten toimesta saunassa ja puettu pyhäasuun ennen maahan laskemista. Tuo tapa on mielestäni äärettömän kaunis ja soisin moisen tavan heräävän uudelleen henkiin, mikäli tämä kielikuva tässä tapauksessa sallitaan :D
chrissy666
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: La Maalis 01, 2008 10:46 pm
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja chrissy666 »

noh minä näin edellisen kotipaikkakunnan juna-asemalla kun vanhan kaverini pikkuveljen kaveri (ikää noin 10v) jäi junan alle ja sitten veljeni muistotilaisuuden yhteydessä kavin katsomassa rakasta veljeäni kun hän makasi hiljaa arkussa.
Kotoba wa iranai Kimochi ga aru kara
[Emme tarvitse sanoja Koska meillä on tunteet]
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

Bongasin terveysportista todella hyvän artikkelin kuolinajan määrittämisestä, lukekaa ihmeessä!
Kuolinajan arviointi
Lääkärin käsikirja
22.3.2008
Antti Sajantila
Ruumiin jäähtyminen
Kuolonkankeus
Lautumat
Muita menetelmiä
Lisätietoa
Kirjallisuutta

Vainajan kuolinajan määrittäminen voi osoittautua tärkeäksi
rikosoikeudellisista syistä
vakuutus-, korvaus- ja eläkeasioissa
kuolinsyydiagnoosien luotettavuuden arvioinnissa.
Havainnot on syytä kirjata järjestelmällisesti. Johtopäätökset ehtii tehdä myöhemmin.
Konsultoi aina alueen lääninoikeuslääkäriä tai lähimmän yliopiston oikeuslääketieteen laitoksen oikeuslääkäriä, kun
kuolinajan arviointi on tärkeää (esim. henkirikokset), jolloin on käytettävä useampaa menetelmää
olet epävarma menetelmien käytöstä
teet johtopäätöksiä lämpötilamittausten perusteella.
Kuolinajan määrittämisen tutkimustoimenpiteet: ks. taulukko 1 1.
Kuolemanjälkeisten muutosten kehittyminen: ks. kuva 1.
Taulukko 1. Kuolinajan määrittämisen tutkimustoimenpiteet: muistilista 1. Lähde: Oikeuslääketiede, Duodecim 2000 Toimenpiteet ja havainnot Huomioitavaa
Vainajan riisuminen Kaikki vaatteet riisuttava
Kellonaika Tutkimuksen aloittamishetki ja lopettamishetki
Lautumat Sijainti ja poispainettavuus
Kuolonkankeus Nivel kerrallaan aloittaen leuasta ja päätyen varpaisiin
Lämpötilan mittaaminen Peräsuolilämpö, 10 cm:n syvyys, 10 minuutin mittaus, henkirikostapauksissa useampia mittauksia 30 minuutin välein
Lämpötilamittauksen/mittausten kellonaika kirjattava tarkasti
Ympäristön lämpötila, vainajan vaatetus, paino ja ruumiinrakenne rekisteröitävä

Mätänemismuutokset Alkavat vatsanpeitteistä
Laskimokuvioitus esiin
Iho irtoaa
Kärpäsen toukat/kärpäset

Muut havainnot Postin päivämäärä, kuitit, pilaantuvien elintarvikkeiden päiväys, puhelinsoittojen ajankohdat tms.
Vainajan pään aIla olevat lehdet/lumi


Ruumiin jäähtyminen
Lämpötila mitataan peräsuolesta 10 cm:n syvyydestä vainajan asentoa tai vaatetusta muuttamatta.
Ympäristön lämpötila mitataan läheltä rektaalilämpötilan mittauspaikkaa.
Arviota joudutaan korjaamaan kokemusperäisesti ruumiinrakenteen, vaatetuksen ja alustan lämmönjohtamiskyvyn mukaan. Virheraja on yleensä < 10 tuntia kuolemasta ± 2 tuntia ja > 10 tuntia kuolemasta vähintään ± 3–4 tuntia.
Tilanteesta riippuen saattaa olla tarpeellista tehdä useampia lämpötilan mittauksia esim. 1 ja 2 tunnin välein.
Kuolonkankeus
Tutkitaan järjestelmällisesti kaikki nivelet. Huoneenlämmössä jäykistyvät
leukanivel ja niska 2–4 tunnissa
sormet ja varpaat seuraavaksi
viimeiseksi suurimmat nivelet (kyynär-, polvi- ja lonkkanivel).
Kuolonkankeus on täydellinen 6–8 tunnissa. Se häviää samassa järjestyksessä, kun mätäneminen alkaa n. kahden vuorokauden kuluttua huoneenlämmössä.
Kuume, lämpö ja liikunta ennen kuolemaa nopeuttavat ja kylmä sekä voimakas, hyvin kehittynyt lihaksisto hidastavat prosessia.
Lautumat
Veri värjää tummiksi alimpina olevat ruumiinosat, mutta painuneet jäävät vaaleiksi. Selällään makaavalla lautumat näkyvät
rintakehän sivuilla 15–20 minuutin
kaulalla ja korvissa 20–40 minuutin
yhtyneinä 2–3 tunnin
täydellisesti kehittyneinä 10–12 tunnin kuluttua kuolemasta.
Lautumat häviävät painettaessa tai siirtyvät ruumiin asentoa muutettaessa < 4–6 tuntia kuolemasta.
Hukkuneina jäähtyneiden iho on usein tasaisen punertava.
Verenhukkaan kuolleilla ei lautumia juuri ole.
Mätänemismuutokset hävittävät lautumat.
Muita menetelmiä
Lisäksi huomiota voidaan kiinnittää
kuivumiseen (silmät, sormet, huulet)
mätänemiseen (ensimmäisenä viherrys vatsalla)
hyönteisten muniin tai toukkiin.
Lisätietoa
Kirjallisuutta 1
Kirjallisuutta
Penttilä A, Hirvonen J, Saukko P, Karhunen P (toim.). Oikeuslääketiede. Kustannus Oy Duodecim 2000
Artikkelin tunnus: ykt01106 (041.002)
© 2008 Kustannus Oy Duodecim
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8246
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Kuka on kohdannut kuolleen?

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Oltiin työreissussa ja meidän edestä auto suistui tieltä ja osui kallioleikkaukseen. Pysähdyttiin siihen katselemaan kuis kävi. Autossa oli vain kuski ja oli tullut moottori syliin. Revittiin ovi auki ja näytti aika pahalle kun alapäästä tuli kuskilla suihkuamalla verta. Reisiluut oli tullut kankkujen kautta ulos ja mennyt selkänojan läpi. Oli muutaman minutin hengissä ja tajuissaan ennenkuin alkoi veri loppumaan ja alkoi pää kalpenemaan, tajunta ja elämä sammumaan. Viimeiset sanat mitä muistan hänen sanoneen oli et ei taida kesäloma alkaa. Pari muutakin kertaa sattunut kuolonkolari paikalle mut ne ei ollut yhtä dramaattisia.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
MerryLea
Sabrina Duncan
Viestit: 353
Liittynyt: La Elo 21, 2010 6:21 pm

Re: Kuka on kohdannut kuolleen?

Viesti Kirjoittaja MerryLea »

Löysin joitain vuosia sitten silloisen miesystäväni kuolleena. Nuori, vähän päälle kolmekymppinen mies sai sydänkohtauksen kotona, aamulla löysin lattialta... Kokemus oli minulle erittäin järkyttävä, suurimmaksi osaksi varmasti sen takia, ettei ollut mitenkään odotettavissa. Vanhojen ihmisten kuolema on aina sellainen, mihin pystyy varaurumaan, nuoren terveen ihmisen lähtö oli täysi sokki.
Mitäs helvettiä sitä tähänkin sanos...? Johan mä asiani kerroin... No, näkemiinkiitosseurasta&sillee! Ooksä viäl siäl? Saiskos sit vaikka jotain hyvää juotavaa!?
Unhola
Sofia Karppi
Viestit: 443
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 7:50 pm

Re: Kuka on kohdannut kuolleen?

Viesti Kirjoittaja Unhola »

Olen nähnyt.
May contain suicide or self-harm topics.
Dormeator
Harjunpää
Viestit: 300
Liittynyt: To Syys 03, 2009 7:18 pm
Paikkakunta: Korpi

Re: Kuka on kohdannut kuolleen?

Viesti Kirjoittaja Dormeator »

Onhan kuolema tullut hyvin tutuksi, ei montaa tapausta mutta ihan lähipiiristä kun lähti nuorenpana 2 tärkeintä henkilöä joista piti tulla oma perheeni niin se raapaisi niin kovaa että kuolemaa en pelkää, vaan sitä odotin 20 vuotiaaksi innolla saapuvaksi. ei vain saapunut, ja tässä sitä koitetaan vielä pöristä.
mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Re: Kuka on kohdannut kuolleen?

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

Muutamia vainajia nähnyt. Osa "siistejä", osa ei.
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Kuka on kohdannut kuolleen?

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Olen kohdannut kuolleen. Kun lapsemme kauan sitten kuoli Lastenklinikalla sydänleikkauksen jälkeen, kävin mieheni kanssa hakemassa hänet sieltä. Sairaalassa hoitaja opasti meidät ruumiinavaustiloihin ja otti kylmiöstä pienen arkun, johon lapsemme oli laitettu. Arkku oli ruuvattu kiinni. Avasin arkun ja nostin kannen pois, koska halusin varmistaa, että arkussa oli juuri meidän lapsemme. Hän oli kuin nukke, kalpea ja kasvoissa lautumia.Hänelle oli tehty ruumiinavaus luvallamme. Nostin hänelle puettua valkoista vaatetta, koska halusin nähdä hänen rinnassa olevat leikkausarvet. Sen jälkeen suljimme arkun ja lähdimme kotimatkalle, veimme sitten kotikaupungissamme arkun hautausmaan ruumishuoneelle. Kävimme vielä ennen hautajaisia katsomassa lastamme, koska ruumishuoneelle pääsi päiväsaikaan vapaasti omaiset käymään. Siellä vielä kerran avasin arkun, en tiedä miksi halusin sen vielä tehdä. Ehkä tuska lapsen menettämisestä oli niin suuri, että halusin pitää hänestä kiinni niin kauan kuin hän oli vielä maan päällä. Ruumis oli alkanut jo mätänemään, oli kesäkuun alkupäivä,ja arkusta pöllähti pieniä kärpäsiä ilmaan. Itkien suljin arkun, ja hautajaisissa romahdin.

Muita kuolleita en ole nähnyt enkä kohdannut. Omia vanhempiani en nähnyt kuolleina, arkut olivat suljettuja hautajaisissa. En liioin halua enää nähdä yhtään kuollutta, toivon ettei tarvitse.
Gods made heavy metal.
Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8136
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Kuka on kohdannut kuolleen?

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Ei ole ihmistä tarvinnut nähdä kuolleena, ja en osaa kuin korkeintaan kuvitella että miten rankkaa lieneekään nähdä läheinen omainen kuolleena. Hautajaisissakin on joutunut käymään vain kaksi kertaa.

Muuten kuoleman kanssa saa olla ihan tarpeeksi tekemisissä...ei siis ihmisiin liittyen mutta elollisiin kuitenkin.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2883
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Kuka on kohdannut kuolleen?

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Isosiskoni näin hänen hautajaisissaan. Näytti levolliselta, mutta minun itkustani ei meinannut tulla loppua. Sisko kuitenkin kuoli niin yllättäen vasta 36 vuoden iässä. Kokemus oli kuitenkin helpottava ja myöhemmin olen ollut pettynyt, kun en käynyt isoveljeäni katsomassa. Toisaalta olen tajunnut, että olisi ollut liian traumaattinen kokemus. Isoveljeni kuollessa olin 6-vuotias, siskon kuollessa yli kymmenen vuotta vanhempi.
eloq
Sabrina Duncan
Viestit: 351
Liittynyt: Ma Marras 05, 2007 9:16 pm

Re: Kuka on kohdannut kuolleen?

Viesti Kirjoittaja eloq »

Olen nähnyt montakin, itsekkin löytänyt vainajan ja ollut paikalla kun ihminen kuoli. Mua ei pelota eikä kammota vainajat, olen aion mennä omat omaiseni pukemaan ja laittamaan arkkuun kun sen aika koittaa. Oudolta tuntuu se kun ensin ihminen on ja hetken päästä vain eloton ruumis. En nähnyt sielun tms lentävän mihinkään. Omaa suruani on helpottanut kun olen käynyt katsomassa arkussa, esim oman isäni kuoleman uskoin vasta kun näin hänet kuolleena.
Vastaa Viestiin