Kuka on nähny obduktion?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Ovatko nämä säilötyt ruumiit sitten sellaisia, jotka vainaja on luovuttanut lääketieteen käyttöön?

Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Viesti Kirjoittaja Solmu »

En ole nähnyt, enkä välttämättä haluaisi nähdäkään.
"Yöperho on koteloitunut"

Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

joey kirjoitti:^ Ovatko nämä säilötyt ruumiit sitten sellaisia, jotka vainaja on luovuttanut lääketieteen käyttöön?
jep, niitähän ne
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)

Neiti Etsivä
Frank Drebin
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Elo 15, 2008 2:02 pm
Paikkakunta: Ihmemaassa

Viesti Kirjoittaja Neiti Etsivä »

En ole nähnyt kuin muutamasti videolta. Tahtoisin kyllä kovasti livenäkin nähdä. Lapsena haaveammatti oli patologi ja jouduin sen takia opinto-ohjaajan puhutteluunkin joskus 13 vuotiaana kun menin sen julkisesti paljastamaan ja jotenkin varmaan häiriintyneeksi minua luuli :lol: tiedä sitten erehtyikö paljoakaan :mrgreen: Ei vaan matikka/kemia/fysiikka päätä ole tarpeksi opiskelemaan alaa :cry:
Ihminen on ainoa eläin, joka osaa pysyä ystävällisissä väleissä syötäväkseen tarkoittamiensa uhrien kanssa ennen kuin syö ne.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Spider kirjoitti:
joey kirjoitti:^ Ovatko nämä säilötyt ruumiit sitten sellaisia, jotka vainaja on luovuttanut lääketieteen käyttöön?
jep, niitähän ne
Jatkokysymyksiä:
- kuinka pitkään niitä ruumiita keskimäärin säilytetään?
- mitä kaikkea niille esimerkiksi tehdään?
- miltä ruumis näyttää säilöttynä?

Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

joey kirjoitti:kuinka pitkään niitä ruumiita keskimäärin säilytetään?
Vanhimmat taisivat meidän harjoituksissa olla lähemmäs vuoden ikäisiä, mikä on ihan loogista ottaen huomioon että joka kevät uusi vuosikurssi "käyttää" vanhat pois. Mutta ympäri vuodenhan niitä näkee takaovista sisään kärrättävän. Sattumoisin eilen satuin katselemaan kylmiön ovesta vainajien tietoja: tuoreimmat oli balsamoitu menneellä viikolla, vanhimmat huhtikuussa.
En osaa sanoa miten kauan tuollainen säilyisi formaliinissa ehjänä. Hyvin balsamoituna varmaan teoriassa loputtomiin, mutta täytyy sanoa että mätänemismuutoksia oli jonkin verran havaittavissa niillä meidän vainajillakin...
mitä kaikkea niille esimerkiksi tehdään?
Vainajilla saa periaatteessa käydä harjoittelemassa mitä tahansa toimenpiteitä, esim. meidän dissekoinneissa joku erikoistuva jannu kävi tekemässä ruumiille hätätorakotomian, mutta suurin käyttötarkoitus noille on alempikurssilaisten dissektiotyöt. Meillä nuo oli integroitu tuki-ja liikuntaelimistöä käsittelevälle jaksolle eli keskityttiin lihaksien, nivelten, jänteiden yms. hahmottamiseen ja käytännön toimintaan. Käytännössä ruumiista ei ole mitään jäljellä tämän jälkeen.
Aivot ja mahdollisesti jotain muitakin rakenteita otetaan talteen ja leikellään myöhemmillä jaksoilla.
Nuo vainajat ovat eläessään testamentanneet ruumiinsa lääketieteen käyttöön, joten hirveästi rajoituksia ei ole - esim. preparaattinäytteitä tai luumalleja voitaisiin niistä tehdä (käytännössä ei taida olla kovin yleistä).
miltä ruumis näyttää säilöttynä?
Vahanukkemaiselta. Jonkin aikaa säilöttynä ollut vainaja kuivahtaa ja iho muuttuu nahkamaiseksi. Väriskaala on jotain kalvakan harmaa-keltainen-vihreä -akselilla. Tuoreemmat saattavat näyttää enemmän ihmisiltä, ei ole kauheasti kokemusta. Dissektiosalin spookyn tunnelman luo itse vainajien läsnäolon sijasta lähinnä ruumiin ja formaliinin hajujen pikantti sekoitus, joka hiuksiin/vaatteisiin (ja mielen sopukoihin) tarttuneena vainoaa seuraavat yöt ja päivät. :lol:

Tässä oli siis minun näkemyksiä asiasta. Toisissa tiedekunnissa voi olla erilaisia käytäntöjä...
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Kiitos jälleen kerran, Spider.
Häiriköin taas heti kun keksin kiperiä lisäkysymyksiä 8)

Nanne
Armas Tammelin
Viestit: 84
Liittynyt: La Elo 02, 2008 8:51 pm

Viesti Kirjoittaja Nanne »

Juu, nähty enemmän kuin yksi. Vaihtelevia tapauksia olleet kaikki.
Elä elämäsi niin kuin voit, ellet voi elää sitä niin kuin haluat!

Enni
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: La Kesä 30, 2007 8:46 pm

Viesti Kirjoittaja Enni »

Yritän välttää menemästä jos suinkin, jos niin pystyn tekemään suurempaa huomiota herättämättä. Koulutukseen kuuluu tuo käynti mutta katsottiin jo videolta kun oli puolen vuoden jonot sinne että en tiedä onko se tuolla videolla kuitattu.
En kyllä keksi mitä siinä on niin ihmeellistä että välttämättä pitäisi livenä nähdä, varsinkaan jos ei ollenkaan halua mennä katsomaan.

Sakara
Remington Steele
Viestit: 234
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 4:00 am

Viesti Kirjoittaja Sakara »

Tänään tuli sitten nähtyä tuo ensimmäinen ruumiinavaus, tarkemmin ottaen siis dissektio, ja olihan se ihan mielenkiintoinen kokemus. Useammankin ruumiin availua pääsin seuraamaan, ja aivoja ja sydäntä sain myös itse leikata. Säilöttyjä ruumiita siis olivat, joten haju ei ollut kovin paha, mitä nyt vatsaontelon kohdalla vähän formaliini haiskahti. Opettavainen kokemus kaikenkaikkiaan, eikä kukaan edes pyörtynyt :D Joitain asioita on vain niin vaikea hahmottaa pelkistä anatomian oppikirjoista lukemalla, etenkin vatsaontelon seutu selkeni huomattavasti.
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare

Talontytär
Remington Steele
Viestit: 224
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 12:55 pm

Re: Kuka on nähny obduktion?

Viesti Kirjoittaja Talontytär »

On nähty. Variaatioita tietty on. Minua hämmästytti lähinnä se leppoisuus. Eli kaksi opiskelijapoikaa teki siinä nopsaa liksaa. Muistaakseni oikeustieteen opiskelijoita. Ne selittivät koko ajan, kaikki osat ja kaikki oli ok. Kun he olivat tehneet osuutensa, niin kehiin astui kaks hyvin nuivaa eukkoa, patologia. Hyvin virallisia. Olimme opiskelijaryhmä siis seuraamassa. Avattavista toinen oli keski-ikäinen laiha mies ja toinen oli nainen, vanhempi ja tukevampi. Miehen avaus jäi mieleen, koska hän oli niin kiinteä ja näytti nukkuvalta, että pomppaa just pystyyn. Opittiin, että aivot ei palaakaan paikalleen, vaan siirtyvät. Se tuntui tylsälle.
Optimum et pessimum in homine est lingua.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Kuka on nähny obduktion?

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 9:51 pm
Obduktioteknikko on aika hieno nimike.Koulutuksen kesto on1,5-2 vuotta.Availee ruumiita valmiiksi patologeille.Näin olen ymmärtänyt.Pohjakoulutuksena peruskoulun läpikäyminen,ei huumetuomiota,ei psyykkisiä sairauksia,eipä muut vaatimuksia.
Huikea ala,itse en haluaisi itse avattuja,haisevia ruumiita painajaiseksi uniini.
Aikanaanhan kuuluisan pilapiirtäjän Kari Suomalaisen poika hakeutui tuonne. Menikö ensin harjoittelijaksi ja jäi alalle ilman mitään koulutuksia.
Kuoli sittemmin alkoholismiin melko nuorena. Elämän varrella olen tiennyt pari muutakin alkoholisoitunutta patologia. Ruumiinavaus on työ, jota "ei kestä selvinpäin", olen kuullut mottoja. Varmaan ennen oli niin; tupakkaa ja pirtua kului :D

Poika Suomalainen kirjoitti sitten kirjankin:
"""Veikko Valtteri Suomalainen oli suomalainen kirjailija. Hän oli Kari Suomalaisen ja Lippe Suomalaisen poika. Valtteri Suomalainen julkaisi kaksi omaelämäkerrallista teosta. "Kuolet vain kahdesti" kertoo hänen työstään ruuminavaajana ja "Sauna Syyriassa" osittain koomisista kokemuksista YK-joukoissa. Wikipedia...
Syntyi: 18. lokakuuta 1957, Helsinki
Kuoli: 1995"""

ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Kuka on nähny obduktion?

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Rundi kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 3:41 am
Never kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 9:51 pm
Obduktioteknikko on aika hieno nimike.Koulutuksen kesto on1,5-2 vuotta.Availee ruumiita valmiiksi patologeille.Näin olen ymmärtänyt.Pohjakoulutuksena peruskoulun läpikäyminen,ei huumetuomiota,ei psyykkisiä sairauksia,eipä muut vaatimuksia.
Huikea ala,itse en haluaisi itse avattuja,haisevia ruumiita painajaiseksi uniini.
Aikanaanhan kuuluisan pilapiirtäjän Kari Suomalaisen poika hakeutui tuonne. Menikö ensin harjoittelijaksi ja jäi alalle ilman mitään koulutuksia.
[...] Poika Suomalainen kirjoitti sitten kirjankin:
Lyhensin Rundin kommenttia. Löysin yhdestä divarista mainitsemasi kirjan (Valtteri Suomalainen, toim. Marianne Wallinheimo: Kuolet vain kahdesti). Vaikka siinä kerrotaan obduktiopreparaattorin työsarasta ennen vuotta 1994, niin siitä saa elävän kuvan nykyistenkin obduktioteknikkojen ammatin työvaiheista kuin myös vainajien erilaisista vaiheista kuolinsyytä selvitettäessä.

Kirjasta. Se on mainio opus. Ensiajatukseni oli, että joudun lukemaan kirjaa pitkin hampain kammottavan aiheensa takia. Mietin sitäkin että tuleeko kirjan vainajat painaisina uniini. Mutta mihinpä sitä ei ryhtyisi tiedonhalun vuoksi. Yllätys oli valtava kun huomasin että tätä kirjaa ei nauramatta lue. Kirjan ensimmäinen tarina, kun Valtteri Suomalainen oli ollut töissä vasta kaksi päivää, saattaa kiertää edelleenkin poliisien piirissä kuolemattomattomana anekdoottina. Kirjassa on Kari Suomalaisen piirroksia.

Ruben Auer-Vaara
Lauri Hanhivaara
Viestit: 148
Liittynyt: To Huhti 23, 2020 6:04 pm

Re: Kuka on nähny obduktion?

Viesti Kirjoittaja Ruben Auer-Vaara »

En ole nähnyt. Enkä halua nähdä.

Vastaa Viestiin