Kuka on nähny obduktion?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Loka kirjoitti:Mulla olis linkki ruumiinavaukseen josko joku haluaa nähdä.

Heikkohermoisille en suosittele.

http://www.veoh.com/videos/e176608S4r7zsNN?confirmed=1

Kun kysytään ikää, vastatkaa over 18.
Olen nähnyt tän videon aiemminkin ja ainoat ajatukset liittyy lähinnä mielenkiintoon ihmisruumista kohtaan sekä siihen miten vaivattomasti tuo avaus käy ammattilaiselta. Kerrassaan upean näköistä. :shock:
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)

Lydia07
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

En ole nähnyt, mutta olin nuorena tyttönä sairaalan lähettinä ja kuljettelin niitä ruumiinavausten patologisia näytteitä - suolen pätkiä ym. - ihan tavallisissa läpinäkyvissä hillopurkeissa syöpäjärjestön labraan.
Kerran yksi purkki levisi kassini pohjalle ja sieltä kaavin paniikissa käsin niitä maksanpaloja sinne purkkiin takaisin ja formaliini poltti käsiä.

Kerran oli käytävällä pitkä keskellä vähän taipunut paketti ja siinä oli kokonainen jalka, jonka sitten vein autokuskille ja se vietiin Taysin krematorioon.

Sairaalan hississä haisi pistävän mädäntynyt liha ja kun kyselin mistä se haju oli peräisin, niin kerrottiin että osastolle oli tullut lumihankeen sammunut poika, jonka molemmat jalat oli kuoliossa ja ne piti sen takia nilkoista alaspäin amputoida. Poika oli todella hyvän näköinen, voi sääli.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -

Matula
Jack Bauer
Viestit: 970
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 6:31 pm

Viesti Kirjoittaja Matula »

Käymässäni oikeuslääk.tiet.ruum.avauksessa tehtiin kaksi avausta. Pahin oli haju. Muuten ei tehnyt heikkoa.

Olen myös nähnyt erään käsikuolion, jossa käsivarsi oli kuoliossa rannetta myöten. Se haju oli kuvottava! Saman hajun olen kokenut, kun eräässä asunnossa kuoli ihminen ja vainaja oli ehtinyt olla pitempään yksin kenenkään huomaamatta, talonmies syytti vain huonoja viemäreitä. Mutta se haju ei ole lähelläkään sitä, mitä viemäreistä tulee. Tämän hajun muistan aina!

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Kans on tullut nähtyä voin noita lääkiksen oppivideoita (ja mahdollisesti tuo linkin video, en viitsinyt klikata nyt kun on hieman huono hetki semmoisten katseluun.. ;) ), mutta luulen, etten voisi edes mennä katsomaan aitoa. Siis videolta pystyy aina katsomaan, ei siinä mitään, mutta varmaan se haju ja rehelliset kunnon äänet aiheuttaisi sen, että olisin aika kalpeena nurkassa. :D

En kyllä tiedä miksi, eihän siinä mitään järkeä ole, kun kuitenkin siistimpiähän ne jutut on kuin vaikkapa muussaantunut ruumis tai henkirikoksen uhriksi joutunut ja silti niitäkin kuvia pitää katella. (Juu, kuvia, voisi olla aika O.o;;; -hetki oikeaan silputtuun ihmiseen törmättyään.)

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

En ole nähnyt.Paitsi tietenkin BBC:n neliosaisen dokumentin, jonka nimeä en saa päähäni juuri nyt.Taas näitä epäilyttäviä "Faces of Death"-tyyppisiä filmejä en ole koskaan jostain syystä katsonut.

Adolf Hitleristä muuten kiertää juttu, jonka mukaan hän kävi katsomassa Geli Raubalin ruumiinavauksen.Geli oli mahdollisesti ainoa nainen/tyttö, jota Adolf rakasti aidosti.Sanotaan, että Adolfista tuli vegetaristi Gelin kuoleman jälkeen, koska liha toi Adolfille mieleen Gelin ruumiin...

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Pitääköhän se paikkaansa, että patologit osaa ruumiin avatessaan kertoa, että onko vainajalla ollut tiskikone vaiko eikö.
Konetiskiaineet muka niin kovaa myrkkyä, että jo hajusta tietää onko kirkasteita käytetty. :shock:

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Tiina kirjoitti:Pitääköhän se paikkaansa, että patologit osaa ruumiin avatessaan kertoa, että onko vainajalla ollut tiskikone vaiko eikö.
Konetiskiaineet muka niin kovaa myrkkyä, että jo hajusta tietää onko kirkasteita käytetty. :shock:
Kuulostaa erittäin vahvasti urbaanilegendalta, olen kyllä kuullut tämän itsekin, tosin siinä muodossa että avattu ruumis on täysin valkoinen konetiskiaineista :lol:

Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2643
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

^Urbaanilegendaa. Tästä joku patologi selitti muistaakseni Myytinmurtajissa.

Avauksen olen nähnyt. Yllätti että avaaja ei tehnyt tv-sarjoista tuttua Y-viiltoa vaan selkeesti suora viilto aataminomenasta häpyluuhun asti. Tuntui myös oudolta että aivot pantiin lopuksi vatsaonteloon eikä pääkoppaan takaisin. No, eipä sillä nyt kuoleman jälkeen niin väliä ole kun tarkemmin ajattelee.

Haju oli paha mutta loppujen lopuksi ylikäyneen paskan hajua suolistoa avattaessa. Nuo mädäntyneet ruumiit onkin sitten jo jotain mihin pelkkä kuvaus "paha haju" ei riitä. :shock: :shock: :shock:
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Spider kirjoitti:
Loka kirjoitti:Mulla olis linkki ruumiinavaukseen josko joku haluaa nähdä.

Heikkohermoisille en suosittele.

http://www.veoh.com/videos/e176608S4r7zsNN?confirmed=1

Kun kysytään ikää, vastatkaa over 18.
Olen nähnyt tän videon aiemminkin ja ainoat ajatukset liittyy lähinnä mielenkiintoon ihmisruumista kohtaan sekä siihen miten vaivattomasti tuo avaus käy ammattilaiselta. Kerrassaan upean näköistä. :shock:
Uskaltauduin vasta nyt katsomaan ton. Mua yllätti ihan tosissaan hirveästi se, ettei tee yhtään pahaa katsoa tuota. Vaikken lääketieteestä varsinaisesti mitään ymmärräkään, jopa minä tajuan tuon olevan upean näköistä :D

...Ja kuitenkin oon henkilö, joka on sitä mieltä, ettei halua koskaan tunnistaa yhtäkään rauhallisesti kuollutta läheistään, eikä nähdä muutenkaan ketään kuolleena.

Kysymyksiä aiheesta enemmän tietäville:
- kuka Suomessa suorittaa ruumiinavaukset? (ammattinimike?)
- koska ruumiinavaus suoritetaan? (päiviä kuolemasta?)
- missä tapauksessa ruumiinavausta ei suoriteta?

Poika-78
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 3:19 pm

Viesti Kirjoittaja Poika-78 »

Jack the Ripper kirjoitti:^Urbaanilegendaa. Tästä joku patologi selitti muistaakseni Myytinmurtajissa.

Avauksen olen nähnyt. Yllätti että avaaja ei tehnyt tv-sarjoista tuttua Y-viiltoa vaan selkeesti suora viilto aataminomenasta häpyluuhun asti. Tuntui myös oudolta että aivot pantiin lopuksi vatsaonteloon eikä pääkoppaan takaisin. No, eipä sillä nyt kuoleman jälkeen niin väliä ole kun tarkemmin ajattelee.

Haju oli paha mutta loppujen lopuksi ylikäyneen paskan hajua suolistoa avattaessa. Nuo mädäntyneet ruumiit onkin sitten jo jotain mihin pelkkä kuvaus "paha haju" ei riitä. :shock: :shock: :shock:
Olen ammatiltani obduktioteknikko ja töissä oikeuslääketieteen laitoksella, joten onhan noita tullut nähtyä.

Mitä tulee elimien sijoittamiseen obd. jälkeen niin kaikki elimet pannaan ruumiinaonteloon eli samaan paikkaan mistä ne on otettu. Noin suurin piirtein. Elimethän ovat aika lailla silputttuja kuten aivotkin. Ja nimenomaan aivoja olisi mahdotonta sijoittaa pääkoppaan takaisin. Ja aika usein aivot laitetaan kokonaisina fiksiin (formaliiniin) jotka neuropatologi tutkii muutaman viikon kuluttua. Nämähän tietenkin jäävät kokonaan hautaamatta vainajan mukana... Pääkoppaan laitetaan täytteeksi huokoista paperia, joka estää mahdollisen aivo-selkäydinnesteen valumisen ulos ja toisaalta taas pitää kalotin kunnolla paikallaan.

Jenkeissä on kuulema tapana tehdä Y-viilto, koska siellä on perinteisesti hautajaisissa avoin arkku. Näin viilto jää paljon paremmin vaatteiden alle piiloon.

Ja se astinpesuaine-legenda on täyttä puppua. Näitä "tosijuttuja" aina töissä naureskellaan :lol:
Viimeksi muokannut Poika-78, Ti Elo 05, 2008 4:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

en ole itse nähnyt. lapsena haaveammattini oli patologi ja tutkinkin tarkasti isän kalastamia kaloja sisäpuolelta perkauksen yhteydessä.. näin jälkeenpäin ajatellen -jeffrey dahmer oli myös lapsena kiinnostunut eläinten raadoista :shock:
mutta mulla toi meni ihan lapsen uteliaisuuden piikkiin. muut lapset ei tossa iässä viel ees tienny mikä patologi on. jätin haaveet sikseen kun käsitin että patologi työskentelee enempi mikroskoopin ku ruumiiden kanssa. friikki lapsi olin..
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei

PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

^ Minullakin patologi oli lapsuuden haaveammattien listalla kärkipäässä. Ja kaikkein kiinnostavin oli se kalan sydän, joka sykki pitkään vielä irrallisenakin. :D

Ruumiinavausta en ole nähnyt koskaan, ja nykyään olen niin hajuherkkä, etten ehkä kykenisi siihen, vaikka muuten eivät ruumit tai sisälmykset ällötäkään.

Turri
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 2:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turri »

Mulle tuli jo pelkästä videon katselemisesta niin huono olo, että jouduin lopettamaan sen muutamaan minuuttiin. Paikan päällä en pystyisi tuollaista katselemaan. Tiedä vaikka nään pelkästä kahden minuutin videon katselustakin jo painajaisia. :?

Sakara
Remington Steele
Viestit: 234
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 4:00 am

Viesti Kirjoittaja Sakara »

Loka kirjoitti:Mulla olis linkki ruumiinavaukseen josko joku haluaa nähdä.

Heikkohermoisille en suosittele.

http://www.veoh.com/videos/e176608S4r7zsNN?confirmed=1

Kun kysytään ikää, vastatkaa over 18.
Hahah, mahtavaa, sieltä löytyikin silikoni-implantit 8) Hassua todellakin, miten nopeasti ammattilainen pystyy suorittamaan ruumiinavauksen, moni leikkelee joulukinkkuaankin keskittyneemmän oloisesti.

Tuo on kyllä loistava video näin lääkiksen pääsykokeeseen valmistautuvalle! Ihmisen anatomiaan saa ihan uuden näkökulman, kun pääsee katsomaan oikean ruumiin sisälle. Suolistoa suojaava vatsapaita hahmottui paljon paremmin. Samoin peitinkalvot elinten ympärillä. Ja se kuuluisa suolilieve. Onkohan tuohon olemassa jatko-osaa? Olisi mielenkiintoista tutustua lisää aivoihin, onhan niiden rakennetta melko vaikea hahmottaa vain kuvista...

Yksi tuttu oli päässyt sairaanhoitajaksi opiskellessaan (taitaa olla yleinen käytäntö, lääkiksessä käyvät jo ensimmäisen vuoden keväällä) katsomaan ruumiinavausta ja porukasta yksi oli pyörtynyt ja pari joutunut poistumaan kesken operaation. Leikkausta suorittaneen lääkärin mukaan niin käy varsin usein. Ehkä se on se haju...
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

joey kirjoitti:Kysymyksiä aiheesta enemmän tietäville:
- kuka Suomessa suorittaa ruumiinavaukset? (ammattinimike?)
- koska ruumiinavaus suoritetaan? (päiviä kuolemasta?)
- missä tapauksessa ruumiinavausta ei suoriteta?
Patologi, siis patologiaan erikoistunut lääkäri.
Niin pian kuin mahdollista (joskushan joudutaan tutkimaan tosi vanhoja ruumiita). Jos tehdään oikeuslääketieteellinen, aikaa voi mennä pidempään (pienemmissä sairaaloissa oikeuslääkäri voi vierailla vain esim. kerran viikossa).

Ruumiinavaus"lajeja" on siis kaksi: lääketieteellinen ja oikeuslääketieteellinen. Jälkimmäinen tehdään aina, omaisten tahdosta riippumatta, kun on syytä epäillä rikosta tai muuta epäselvyyttä kuolemassa, esim. tahdonvastaiseen hoitoon/vankilaan kuolleet). Lääketieteellisiä tehdään kun halutaan tietää kuolinsyy, myös omaiset voivat sellaista toivoa tai siitä kieltäytyä. Lääketieteellisiä tehdään myös opetustarkoituksessa.

Ruumiinavausta ei pääsääntöisesti tehdä silloin, kun vainajan kuolinsyy on tiedossa (esim. ollut välittömästi ennen kuolemaansa lääkärin- tai sairaalahoidossa ja on vahva syy epäillä vainajan kuolleen ko. sairauteen).

Tuossa vielä lainsäädäntöä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730459

Tässä karkeahko vastaus, täydentäköön joku ken muistaa paremmin.

Vastaa Viestiin