Kuka on nähny obduktion?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

^Epäilen että pelkästään opetustarkoituksessa tehtäisiin. :? Toki olen itsekin ollut opetusobduktiossa, mutta ihan normaalit kuolinsyyntutkinnat sielläkin tehtiin "siinä sivussa" ja löydökset kirjattiin tarkkaan vainajan papereihin.

Kyllä siellä muutama opiskelija kävi välillä käytävässä kokoamassa itseään. Itse vietin nuo hetket jonkinlaisessa hurmoksen ja kauhun välitilassa - vainajan(vainajien) viereltä en kuitenkaan lähtenyt, mielenkiinto vei voiton. 8)

btw, Sakaralle tsemppiä hakuun - kohtahan se on jo ohikin.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)

Sakara
Remington Steele
Viestit: 234
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 4:00 am

Viesti Kirjoittaja Sakara »

Spider kirjoitti: btw, Sakaralle tsemppiä hakuun - kohtahan se on jo ohikin.
Kiitos! :D
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Spider kirjoitti:^Epäilen että pelkästään opetustarkoituksessa tehtäisiin. :? Toki olen itsekin ollut opetusobduktiossa, mutta ihan normaalit kuolinsyyntutkinnat sielläkin tehtiin "siinä sivussa" ja löydökset kirjattiin tarkkaan vainajan papereihin.
Eikös tuo juuri ole sitä opetusta? Hupitarkoituksessa ei tehtäne.

NeitiEtsivä
Poliisikoira Rex
Viestit: 280
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Eagle

Viesti Kirjoittaja NeitiEtsivä »

En ole livenä nähnyt enkä tiedä pystyisinkö katsomaan. Mutta tuon videon katsoin tai joskus aikaisemmin jo aloitin mut en jaksanut keskittyä, ei minusta siinä ole mitään kammottavaa/yököttävää. Ihan samalta näyttää kuin kokkii leikkelisi sisäelimiä leikkuulaudalla. :lol:

Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Mariacka kirjoitti:
Spider kirjoitti:^Epäilen että pelkästään opetustarkoituksessa tehtäisiin. :? Toki olen itsekin ollut opetusobduktiossa, mutta ihan normaalit kuolinsyyntutkinnat sielläkin tehtiin "siinä sivussa" ja löydökset kirjattiin tarkkaan vainajan papereihin.
Eikös tuo juuri ole sitä opetusta? Hupitarkoituksessa ei tehtäne.
Niin, mutta kyseiset obduktiot olisi tehty joka tapauksessa. Eli itsetarkoituksena ei ollut opetus vaan kuolinsyyn selvitys ja se toteutettiin opetusobduktiona. Tästä seuraavasta lauseesta kun saa sellaisen kuvan että vainajalle voidaan suorittaa obduktio ihan vaan "opiskelijoiden iloksi". (Mikä siis voi olla tottakin - kyseenalaistan vain.)
Lääketieteellisiä tehdään kun halutaan tietää kuolinsyy, myös omaiset voivat sellaista toivoa tai siitä kieltäytyä. Lääketieteellisiä tehdään myös opetustarkoituksessa.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Sori jos ilmaisin epäselvästi. Joka tapauksessa nuo opetusobduktiot ovat kehittäneet ja kehittävät lääketiedettä koko ajan eteenpäin - ollaan jopa huolissaan siitä, että kun ruumiinavausten määrä laskee, niin lääkärit eivät opi tarpeeksi. Obduktiot ovat myös osa sairaaloiden laadunvarmistusta, niin hullulta kuin se voi kuulostaakin. Pääosin on kuitenkin kyse ihmisen oikeuksista eli kuolinsyyn selvittämisestä.

Ruumiinsa voi myös testamentata opetuskäyttöön:
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/ ... ord=Ruumis

Poika-78
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 3:19 pm

Viesti Kirjoittaja Poika-78 »

Joo ei kellekkään tosiaan "huvikseen" tehdä avausta.:wink:

Nämä ovat lääketieteellisiä obduktioita, joihin vain otetaan opetusryhmät mukaan. Nämä avaukset kestävät luonteesta riippuen suhteellisen pitkään, koska ainakin meilä pienryhmät voivat saada halutessaan esim. sydän-keukoblokin preparoitavaksi ja he saavat tutustua anatomiaan ja elinten rakenteeseen rauhassa ja obdusenttia konsultoiden. Ovat todella suosittuja ja opettavaisia kursseja.

Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2643
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

PaulaDrew kirjoitti:^ Minullakin patologi oli lapsuuden haaveammattien listalla kärkipäässä. Ja kaikkein kiinnostavin oli se kalan sydän, joka sykki pitkään vielä irrallisenakin. :D
Itse suoritin joskus 10-vuotiaana ruumiinavauksen ahvenelle serkuilleni sitä selostaen. Kun tuli sydämen vuoro: "Jaa-ha ruumiinavaus oli ilmeisen ennenaikainen, potilaan sydän lyö vielä..."
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Jack the Ripper kirjoitti:Kun tuli sydämen vuoro: "Jaa-ha ruumiinavaus oli ilmeisen ennenaikainen, potilaan sydän lyö vielä..."
:lol:

Asiaan, olisihan se mielenkiintoista nähdä. Mädäntyneen ruumiin avaamisen hajua en välttämättä haluaisi olla todistamassa.
Pitääkin katsoa tuo linkki kun on aikaa, toisaalta on se aina ihan eri asia katsoa ruudulta kun itse kokea se paikanpäällä.
Nanika ga tooku matteiru to

aamu
Sofia Karppi
Viestit: 414
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 10:11 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aamu »

Hoitoalalla oleville tiedoksi (ainakin SH, lähihoit.); Ruumiinavauksen pääsee katsomaan jos haluaa, tietysti jonkinlaisen syyn varmaan vaativat, esim. että opiskeluaikana ei päässyt sitä katsomaan.

Minun ja kaverini olisi tarkoitus mennä, mutta en tiedä jänistänkö tilaisuudesta. Asia on jo sillain sovittu,että olemme kysyneet sieltä sopiiko se, jne.

Uskon,että itse tilanteessa olisin viilipytty, mutta pelkään niitä ajatuksia,jotka nousevat myöhemmin mieleen..Tai muistikuvia,jotka jäävät. Onhan se aika groteski homma.
En halua ottaa riskiä,että avaus jäisi jotenkin "häiritsemään"...Myös varmaan se vaikuttaa,että itseltä on kuollut viime kuukausina läheisiä, jotenkin tuntuu pahalta siksi mennä katsomaan kun jotain leikellään ja tongitaan.

Toisaalta taas kiinnostaisi niin pirusti,ihan omat reaktiotkin. Youtubesta olen katsonut pari videota (pääsee katsomaan kun kirjautuu tunnuksilla ja on yli 18v,löytyy hakusanalla AUTOPSY).

Toistaiseksi ainakin taidan passata avauksen. Ehkä ensi vuonna vois mennä. Noi lienee sellasia juttuja,että turha itseään kiusata, kun ei ole mikään pakko.

Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Obduktion seuraaminen kuuluu aika monenkin alan opetukseen ns. pakollisena - se ei olisi sitä jos sieltä ihmisiä jouduttaisiin viemään jalat edellä pälliparantolaan toipumaan. :wink: Tämä siis aamulle, älä liikaa mieti... Itse koin suurempia tunteita katsoessani avausta videolta kuin vainajan viereltä.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)

aamu
Sofia Karppi
Viestit: 414
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 10:11 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aamu »

Spider kirjoitti:Obduktion seuraaminen kuuluu aika monenkin alan opetukseen ns. pakollisena - se ei olisi sitä jos sieltä ihmisiä jouduttaisiin viemään jalat edellä pälliparantolaan toipumaan. :wink: Tämä siis aamulle, älä liikaa mieti... Itse koin suurempia tunteita katsoessani avausta videolta kuin vainajan viereltä.

Niimpä, oikeasssa olet=)

Mietin siltikin vielä menemistä, pääseehän sinne joskus myöhemminkin, tuskin ruumiit loppuu tästä maailmasta :lol:

ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Olen nähnyt ja ollut mukana vieressä seuraamassa. Ei tehnyt pahaa eikä kukaan muukaan pyörtynyt. Oli kyllä mielenkiintoista!

Ingrid
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: To Loka 16, 2008 10:57 pm

Viesti Kirjoittaja Ingrid »

En ole nähnyt, enkä usko, että haluan koskaan nähdäkään. Ei ole oikein minun sietokykyni rajoissa sellainen :roll:

Sakara
Remington Steele
Viestit: 234
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 4:00 am

Viesti Kirjoittaja Sakara »

Joulukuussa pääseen nyt sitten vihdoin katsomaan sitä ruumiinavausta :D Pääsemme itsekin leikkelemään, ainakin raajoja, jos ei muuta (kyseessä on siis dissektio). Säilöttyjä ruumitahan ne toki ovat, tuoreisiin ei taideta päästä tutustumaan kun vasta patologian kurssilla joskus tuossa vuoden päästä...
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare

Vastaa Viestiin