Moraalitesti

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

MadMax
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 5:29 pm
Paikkakunta: Syvä Itä

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja MadMax »

Peräkylän Maigret kirjoitti:
Tämä on IMO
Kuten kaikki nämä viestit, ei kai tässä kekustelussa muuten mitään ideaa olisikaan. :wink:

Tässä ei syvennytty päähenkilöiden parisuhteeseen sen tarkemmin joten ajattelin kuinka itse reagoisin, ja minä odotan puolisoltani sitoutumista vain ja ainoastaan itseeni, myös fyysisesti.

härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja härkä »

:D :D Ailar ei ole vielä kommentoinut. :mrgreen:
Kommentti tullee alta aika yksikön :shock:

Miettikääpä , jos Ailar olisi ollut Annan asemassa ?????
Erkki olisi , heh , sanonko , vai enkö sano ?
Ailar olisi kyllä tuon vaatimattoman matkan kyllä uinutkin. :roll:

Miettikääpä , jos minä olisin ollut Pekan asemassa ?
Kuultuani tapahtuneesta olisin kokenut ihmeparantumisen. :D
Olisinko Anneli Auerin seurassa pohtimassa mielenkuvaani ?
En olisi varmasti tuominnut lopullisesti Ailaria tuossa tapauksessa .

Kyllä se Erkki olisi ollut , joka olisi ottanut turpiinsa ja kovaa .

Otin vapauden muuttaa tällä esimerkillä tarinaa. Kaikki on kiinni lähtötilanteesta.
Lähtötilanteen jälkeen voi tapahtua mitä vaan , vaikkapa surmata kolme ihmistä Porvoon Mäkkärin edustalla.

Yksikin väärä sana , väärä ele , voi joskus olla merkittävä.

En ole tiukkapipo es. syrjähyppyjen suhteen :shock:
Tuomitsen ne kuitenkin parisuhteen ollessa kysymyksessä.
Tässä tapauksessahan ei oltu varsinaisesti parisuhteessa.
Kyseinen esimerkkitapaus , kerrottuna tavallaan , antaa kuitenkin mielestäni ainoastaan yhden oikean vastauksen. Erkki .
Asiaa pitää tarkastella , kuten Mariacka sanatarkasti tämän probleeman esille toi.

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Asiassa olisi käynyt lähes kuvailemallasi tavalla:
Jos minä olisin Anna, en ensinnäkään ymmärrä mikä helkkarin ihmepelastaja minä olisin ystävälleni. Miten minun läsnäoloni häntä olisi auttanut? Ellei ystäväni mantereella olisi itse osannut soittaa itselleen apua, ambulanssia, minä olisin sen tehnyt saaresta käsin.
(Olen aika huono uimaan, muuten kyllä sekin olisi järjestynyt).
Toisaalta, olen aika hyvä rakentamaan kaikkea, olisin rakentanut lautan ja melan ja painattanut niillä. :mrgreen: Helppoa!

Olisin sitten tehnyt niin tai näin, joka tapauksessa olisin vetäissyt Erkkiä pataan!
Minua ei kiristetä, j....lauta!
Eli lopputulos: minä en olisi joutunut tuollaiseen tilanteeseen.

Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2105
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Onpa kysymys sitten moraalista tai etiikasta, niin siinä vaiheessa, kun otamme puheeksi Ailarin tai maija turjukan, minä en vastaa seurauksista.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty

Aholichisma
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: La Tammi 06, 2018 7:38 pm

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja Aholichisma »

Erkki, ei kukaan voi pyytää tekemään tommosta varsinkin kun tietää että on pakko.

Sarina
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 90
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2016 11:43 pm

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja Sarina »

Erkki. Anna parka vain oli vähän tyhmä. Olisi soittanut sulholle ja kertonut tilanteen,asiaan olisi varmaan keksitty sitten yhdessä ratkaisu,esim että Anna jää saareen ja sairas koittaa pärjätä.

Gladys
David Starsky
Viestit: 4507
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Pekka pyysi tyttöystäväänsä Annaa luokseen, koska tunsi itsensä sairaaksi (reppanuus, manflu, oho muoks: keuhkokuume). Lisäksi vihastui kuullessaan Annan maanneen toisen miehen kanssa.

Erkki oli liero, joka päätti yrittää käyttää avun tarpeessa olevaa naista hyväkseen. Onnistui tässä vain koska nainen suostui.

Suurimman vääryyden teki Olli, joka syyllistyi pahoinpitelyyn tinttaamalla Pekkaa leukaan useita kertoja.

Anna teki myös väärin. Kaikki em. olisi voitu välttää, jos hän olisi ilmoittanut Pekalle, ettei valitettavasti pääse paikalle juuri nyt, mutta tulee niin pian kuin saa kyydin järjestymään. Mikään paniikkitilanne ei kuitenkaan ollut kyseessä.

Lopputulema: hysteerisyyteen ja huomionhakuisuuteen taipuvainen tyttis onnistui sotkemaan tilanteen, mikä lopulta johti sivullisen suorittamaan pahoinpitelyyn.
All is pretty.
- Andy Warhol

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10528
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jaa että tuommoinen moraalitesti, huomaan olevani jälleen kerran melko poikkeava yleisestä mielipiteestä kun minun mielestäni suurin kelmi oli Pekka.
Pekka siis kertoi Annalle olevansa "vakavasti sairas" ja pyysi tätä tulemaan heti luokseen, tuollaisestahan helposti olettaa kyseessä olevan jotain todella vakavaa, jopa kuolemanvakavaa ja silloin tosi rakkaus tekee mitä hyvänsä päästäkseen mahdollisimman pian sen rakkaansa luokse koska kyseessä voi olla viimeinen tilaisuus nähdä hänet.
Anna siis todisti rakkautensa sillä että oli valmis nöyryyttämään itsensä Erkin kanssa päästäkseen mahdollisimman pian Pekan luokse, toki Erkkikin oli ääliö, mutta ehkä hän oli vain oma itsensä eli se lipevä ääliö jollainen hän on aina ollut.
Olli taas näki kuinka julma ja idiootti Pekka oli Annaa kohtaan ollut esittäessään vakavasti sairasta ja sitten vielä syytti Annaa pettämisestä vaikka Anna oli tehnyt kaikkensa vain "kuolemansairaan" rakkaansa luokse päästäkseen.

Avatar
Lassie
Jessica Fletcher
Viestit: 3045
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Käsittelen testiä niin, että kaikki tiedot ovat siinä eikä porsaanreikiä ole. Täten Ristolla ei ole venettä, ainoa mahdollisuus kuljetukseen on Erkin kautta. Täten Pekka on kuumeessa. Edit. kertomuksessa ensiksi puhutaan kuumeesta, sittemmin keuhkokuumeesta.
Pekka ja Anna ovat rakastavaisia, mutta eivät asu yhdessä. Anna viettää kesälomaansa vanhempiensa mökillä saaressa ja Pekka on mantereella. Eräänä päivänä Pekka soittaa Annalle kertoen olevansa sairastunut vakavasti ja toivoo Annan tulevan välittömästi hänen luokseen. Annalla ei ole venettä käytettävissään, sillä vanhemmat ovat lähteneet veneellä kaupunkiin. Niinpä Anna menee naapurin Erkin luo ja pyytää tältä venekyytiä mantereelle. Erkki lupaa kyyditä, jos saa vastapalvelukseksi seksiä. Anna kauhistuu ja menee seuraavaan taloon, jossa asuu Erkin veli Risto. Anna pyytää Ristoa perumaan Erkin kohtuuttoman vaatimuksen, mutta Risto murahtaa, ettei halua puuttua veljensä asioihin. Niinpä Annalle jää vaihtoehdoksi vain maata Erkin kanssa, minkä jälkeen hän saa Erkiltä kyydin mantereelle.

Anna saapuu kuumeisen Pekan luo. Syyllisyydentunnossaan hän kertoo Pekalle, mitä tapahtui. Pekka vihastuu ja uhkaa jättää Annan. Anna soittaa hädissään ja itkuisena Pekan ystävälle Ollille, joka tulee pian paikalle ja lyö keuhkokuumeista mutta itsekästä Pekkaa vihoissaan leukaan useita kertoja.

Kuka teki tarinassa suurimman vääryyden ja miksi?
Pekka ja Anna tuntevat toisensa, ovat rakastavaisia. Pekan täytyy siis tietää, että Anna toimii enemmän tunteella kuin järjellä, Pekka käyttää hyödyksi Annan naiiviutta. Pekka on oikeasti kuumeessa, mutta hän ilmoittaa sydämestään reagoivalle Annalle olevansa vakavasti sairas ja haluaa Annan tulevan välittömästi luokseen. Testin tietojen mukaan se on valehtelua ja Pekka on keissin primus motor, jonka jälkeen dominoefekti lähtee vallitsemaan, tosin kukin siinä toimii edelleen päin peetä. Annan tultua Pekan luokse Pekka suhtautuu ns. väärin Annan itsekkääseen syytaakan keventämiseen, josta koituu tilanteen eskaloituminen, kun Pekka voisi nähdä vastuuta vääristelyssään, jonka takia Anna meni toimimaan kuin hätätilanteessa kaiken sen eteen tehden. He voisivat siinä sopia, Annan tunnustettua Pekkakin tunnustaa ja avot. Toisaalta Pekka on kuumeessa, voi vaikuttaa jaksamiseensa/pystymiseensä, mutta ei radikaalisti, muuten olisi soittanut ensiapuun. (Anna ei myöskään sinne soita, koska toteuttaa sokeasti Pekan sanomisia. Ja jos testiä tulkitaan ei-porsaanreikiä-periaatteella, käytettävissä ei ole ensiapuun taikka poliisin soittamista, niitä ei ole. )

Laitan kuitenkin Erkin kaikkein syyllisimmäksi, seuraavaksi Pekan. Erkin hyväksikäyttötaso menee raskaammaksi, koska hän kiristää/hyväksikäyttää seksillä eikä voi tietää, ettei saareen pääseminen ole välttämättömyys Pekan valehtelemisen takia. Oletetulla hätätilanteella hyväksikäyttäminen. Erkki on ihmisperse.

Sitten seuraavaksi syyllinen on arvottavissa. Anna toimii tyhmästi ja rakkaudesta kun menee Pekan pyynnön täyttääkseen makaamaan Erkin kanssa ja lisäksi Anna toimii itsekkäästi Pekan luona, kun on vääristyneessä luulossa Pekan terveydentilasta (että se on hyvin vakavaa) JA menee kertomaan seksijutusta, koska haluaa purkaa itseltään syyllisyyttä (vaikka se ei oletetussa vakavan tilan kourissa olevalle Pekalle olisi nyt parasta). Lisäksi Anna soittaa paniikissa Ollille ja se on jälleen tyhmästi. Risto ei tiedä onko kyseessä oikea hätätilanne vai ei, mutta hän ei halua auttaa vaikka voisi helposti niin tehdä veljensä suhteen, moraalittomuutta. Olli laukkaa paikalle ja ryhtyy väkivaltaan kuumeista miestä kohtaan, siihen ei ole tarvetta, sanat olisivat riiittäneet. Jään arpomaan näiden kolmen väliltä sijoja.
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.

PoliisimestariSisu
Rico Tubbs
Viestit: 1225
Liittynyt: To Elo 14, 2014 6:41 pm

Re: Moraalitesti

Viesti Kirjoittaja PoliisimestariSisu »

Erkki. Eri asia olisi jos Pekka esim. tarvitsisi Annalta jotkut lääkkeet tms. joita ilman kuolo korjaa ja ne olisi pakko saada kiireellä.

Vastaa Viestiin