Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
savolainen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: La Loka 25, 2014 7:47 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja savolainen »

Elinkauppateoria toimisi ainoastaan niin, että elimet irroitetaan steriilissä ympäristössä elävältä, siis sydän pumppaa, henkilöltä. Tästä eteenpäin on elimestä riippuen aikaa x kuskata ne minimissään yliopistotasoiseen sairaalaan jossa elinluovutustiimi ja potilaat valmiina. Lisäksi eli teen yhteensopivuus ja niiden kunto pitää vielä ehtiä tutkimaan, joten kohtuullisen jännä kuvio jostain viidakonpimennosta.

Toki en tiedä kuinka sinnepäin hommaa tuo on kolmansissa maissa.

Serafin
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 11, 2021 4:08 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Serafin »

Kysyin yhdeltä leikkaussalin hoitajalta, että munuainen esimerkiksi voidaan irroittaa muutamassa minuutissa, mutta sitä ennen on saatava uhri hengiltä ja tietysti kuljettaa elimet kylmälaukussa paikkaan x ellei sitten satu oleen jotain ranchia sielläpäin viidakossa.
Toisaalta monessa spekulaatiossa on viitattu paikalliseen tekijään ei niinkään organisoituun rikollisuuteen.
Monesti on jopa viitattu turistiopas FC:n syyllisyyteen vaikka mitään todisteita ei ole hänen osallisuudestaan. Vaikka mielestäni vanhan miehen ”halua” pitäisi tutkia tarkemmin sillä voi arvaamattomia seurauksia
Itse olen miettinyt paikallisen kyläyhteisön osuutta. Ymmärrän kyllä, että tuulipukukansalla ei ole aavistustakaan miten korkealle intohimon, mustasukkaisuuden, kateuden ja vihan leiskat voivat tuolla nousta pienestäkin syystä.

Maura Isles
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

Katsoin äsken Dailymotion.com -sivustolta Lost in the Wild -Hike into Hell -dokumentin, eikä se nyt oikeastaan tuonut mitään uutta näihin jo tehtyihin pohdintoihin. Ainoastaan Alto Romeron kyläläisen näkemys siitä, että kuvassa Krisin ylittäessä puroa, siinä oltaisiin menossa jo takaisin Boqueteen päin ("Continental Dividen Boqueten puolella").

Serafin
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 11, 2021 4:08 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Serafin »

https://youtu.be/3OPhUt_XJ6Q

Katsonut kaikki you tube videot aiheesta moneen kertaan yksityiskohtien tarkennuksen vuoksi. Tämä ylläoleva video parhaimpia.
Tässä viitataan paikalliseen tekijään (paikallinen turistiopas F tai paikallinen gangi) ei niinkään organisoituun elinkauppaan, mikä olisi organisoidunpaa eikä mitään jätetä sattuman varaan.
Edelleen ratkaisematta ovat nuo kysymykset luiden valkaisusta, mikä olisi ihmisen tekemää, koska liian lyhyt aika auringon valkaisemiseksi. Ja tuolloin alkoi jo sadekausi.
Lisäksi luiden puhtaus… ei mitään eläimen vahingoittamisen jälkiä tai sillalta putoamisen aiheuttamia jälkiä, hankaumia, kulumia tms.
Virallisen teorian mukainen putoaminen Monkey bridge sillalta ei tämän videon tekijän mukaan voisi aiheuttaa tällaista luuston pirstoutumista.
Lisäksi luiden löytöpaikka melko kaukana Monkey Bridgestä jostain läheltä jokea viidakon keskeltä puiden takaa !!!!
Myös Krisin shortsien löytöpaikka herättää kysymyksiä. Jos tytöt pudonneet sillalta miksi Krisin shortsit löydetty joen penkalta ?
Miksi repusta löydetty puhelin oli kuiva ja toimintakykyinen repussa, joka ei sateenkestävä ja monia viikkoja sateelle ja kosteudelle altistunut !

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Se Imperfectplanin porukka on nyt palannut Panamasta omalta tutkimusretkeltään. Materiaalia lupaavat julkaista kunhan saavat sitä analysoitua ym. Tuon sivuston ylläpitäjä Chris sanoo heitä olleen kolme, eli ilmeisesti kaikki henkilöt eivät olleet fyysisesti Panamassa mukana (joku on voinut esim. olla yhteydessä heihin, mutta fyysisesti muualla, oma spekulaatio huom.).

https://imperfectplan.com/2021/09/15/pa ... am-update/
Panama Expedition Complete – Team Update
by Chris | Sep 15, 2021 | Kris Kremers

Panama Expedition - Jungle Backpacks
We’d like to announce that our team has completed the Panama Expedition that we have been greatly anticipating for many months!

Organizing the expedition took months of planning and was complicated by the Coronavirus pandemic, which resulted in some unexpected challenges.

We had three team members on the ground in Panama who spent many days in the jungle and additional days in Boquete.
During the expedition the team gathered GPS data, 4K video, 4K aerial video, environmental data, countless photos and first-hand experience in the jungle during both day and night.
Tuossa pari lyhyttä lainausta tekstistä, linkin takana enemmän tietoa.

jhou
Perry Mason
Viestit: 3813
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2015 3:09 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja jhou »

Kiitos vinkistä. Tulee olemaan erittäin mielenkiintoista nähdä, mitä saivat reissusta irti.
Hyvin suunniteltu on edelleenkin tekemättä.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

jhou kirjoitti:
Ke Syys 15, 2021 3:10 pm
Kiitos vinkistä. Tulee olemaan erittäin mielenkiintoista nähdä, mitä saivat reissusta irti.
Joo on mielenkiintoista nähdä raportit ja enemmän kuvia ja mitä kaikkea saivatkaan aikaan. Yhden kuvan aikaleima (edellisessä viestissäni linkki postaukseen) on heinäkuun 9. päivältä. Aika tarkkaan heinäkuun puolivälissä tänne kirjoittamassani viestissä arvelin ryhmän olevan Panamassa. Niin näkyvät olleen, eli menivät keskellä sadekautta. Noissa muutamassa kuvassa, jonka jo julkaisivat, näkyykin, että mutaa, sumua ja sadetta on riittänyt. Olosuhteet siis ainakin oli tällä reissulla erilaiset kuin tyttöjen katoamisen aikaan (mm. jokien vesitilanne), jolloin kuiva kausi oli päättymässä ja sadekausi vasta alkamassa.

Mitähän vastoinkäymisiä tuossa postauksessa tarkoitetaan, viidakon olosuhteita keskellä sadekautta, vai mitä. Eli suunnittelemansa asiat/tehtävät vei enemmän aikaa mitä olivat arvioineet. Kai ne kuitenkin sadekauden oli ottaneet huomioon. Siitä huolimatta olosuhteet yllätti?

Sadekausi alkoi tuola heti siinä tyttöjen kadottua (silloin katoamusvuonna), joten sadekaudeksi ne jäänteet on johonkin jääneet, jos eksymisestä/loukkaantumisesta on ollut kyse. Tätä on toki täällä pohdittu aikaisemminkin. Mutta olosuhteista huolimatta kuitenkin jotakin saivat tutkittua ja kuvailtua, joten ei varmasti ollut turha reissu.

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Foxie kirjoitti:
Su Elo 15, 2021 12:55 am
Mariangel kirjoitti:
Su Elo 15, 2021 12:50 am
En millään löydä viestiä, jossa joku mainitsi kysyneensä hollantilaiselta tuttavaltaan näiden naisten katoamisesta.
Minähän se olin! En tosiaan ole nyt kuullut kaverista yhtään mitään kolmeen-neljään viikkoon.
Laitan kyllä tietoa tänne heti, kun olemme jälleen yhteyksissä.
Yllätyin, kun kirje Hollannista saapui. Tämä ystäväni ei kertomansa mukaan ole koskaan kuullutkaan koko tapauksesta. No, pieni maa, paljon väkeä, mutta silti 🤔

EkiVeijo
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2019 10:20 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja EkiVeijo »

Tämä on kyllä todella karmiva ja samalla todella kiehtova mysteeri. Olen lukenut aiheesta useammaltakin sivustolta, katsellut ties kuinka monta youtube videota ja tämänkin koko ketjun kahlasin läpi. Siitä on pakko antaa tunnustusta, että muutamaa tyhmää kommenttia lukuunottamatta tämä on erittäin asiallinen ketju, jossa nimenomaan keskitytään pohdiskelemaan tyttöjen kohtaloa eikä nälvimään toisia keskustelijoita. Monessa muussa ketjussa vaan jankataan sitä omaa mielipidettä, eikä toisten ajatuksia suostuta edes pohtimaan.
Mutta asiaan...

Itse kuulun myös siihen porukkaan, jolla on mielipide tapahtumien kulusta vaihtunut kerran jos toisenkin. Aluksi olin perus eksymisteorian kannalla, sitten kun asiaa tutki enemmän aloin kallistua jonkinlaisen salaliiton ja henkirikoksen puolelle. Nyt olen lopulta päätynyt taas kannattamaan inhimillistä tragediaa eli eksymistä. En toki poissulje, etteikö ratkaisu voisi olla jonkinlainen hybridimalli, jossa eksyneet tytöt olisivat kohdanneet vääränlaiset auttajat. Mahdollista mutta eipä tästä oikein näyttöä ole.

Syy miksi hylkäsin nuo sinänsä kiehtovat teoriat kuvamanipulaatioista ja lavastuksesta on pitkälti se, että siinä ei olisi järkeä. Paljon järkevämpää olisi vain piilottaa ruumiit, kamerat, puhelimet johonkin tarpeeksi syvälle ja antaa asian olla. Siinä olisi samalla voinut pitää ne 83 dollaria itsellään kun niistähän ei kukaan tiennyt ennen repun löytymistä. Jos taas tekijä oli sen verran varakas ihminen ettei vajaa sata dollaria häntä kiinnostanut, niin hän olisi tukalan paikan tullen voinut jopa rahalla varmistaa, etteivät paikalliset tutkijat etsi oikeasta paikasta. Panama on kuitenkin korruption suhteen Suomeen tai Hollantiin verrattuna täydellinen persesilmä.

Lisäksi jos nuo alkuperäiset kuvat mitä kamerasta löytyi olisivat manipuloituja, niin kyllä viimeistään hollantilaiset tutkijat sen olisivat tajunneet jos eivät panamalaiset. Muokatuista kuvista tietäisi heti, että jotain hämärää on nyt meneillään. Se olisi siis ollut tekijältä aivan järjetön riski laittaa kameran kortille käsiteltyjä kuvia tutkijoiden löydettäväksi. Joku panamalainen puskairstailija tuskin omaa sellaisia kuvankäsittelytaitoja, ettei edes Hollannin rikostutkijat niitä käsitellyiksi huomaa. Tai sitten on tutkijoissa vika.

Toki noista netissä kiertävistä kuvista suuri osa on muokattuja, kuten täällä on jo todettukin. Valitettavasti maailma on täynnä sellaisia tutkijoita, joille totuutta tärkeämpää on saada se oma teoria näyttämään oikealta.

On todennäköistä, ettei lopullinen totuus täysin selviä koskaan. Edelleen on asioita mihin ei ole tarjolla kovin tyhjentävää selitystä, kuten esim se, että miksi kummankaan tytön ruumiista ei löytynyt kuin pieniä paloja tai niiden viimeisten yökuvien tarkoitus tai sanoma. On toki ihan ymmärrettävää, että viikon viidakossa pyörimisen jälkeen toiminta ei välttämättä ole täysin johdonmukaista tai siinä on saatettu jo olla näkevinään tai kuulevinaan jotain mitä ei oikeasti ole ollut olemassakaan.
Miehet hallitsevat maailmaa, mutta naiset hallitsevat miehiä...

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Mua kiinnostaisi se Lost In The Jungle kirja, mutta menee kauemmaksi tulevaisuuteen sen hankinta. Jos oikein vahvasti uskoo katoamisen takana olevan likaista peliä joko paikallisten, viranomaisten tai molempien taholta, niin tuleeko kirjan lukemalla kuitenkin vakuuttuneeksi, että tällainen vaihtoehto on pois suljettu? Koska kyllähän kirja varmasti vahvistaa luottoa eksymisteoriaan sillä, joka sellaiseen uskoi alunperinkin. Mutta entä toisenlaisen teorian kannattajat? Koska jos uskoo likaiseen peliin, tai hybriditeoriaan, niin peittelyssä olisi mukana virallinen taho myös melko varmasti. Joten jos dokumentit on peräisin viralliselta taholta, niin.. Onko uskottavasti pystytty selittämään monet outoudet asian ympärillä? Mistä tietää mihinkä tietoon voi luottaa? Varmasti kirjassa oikaistaan monia vääriä tietoja ja huhuja, mutta onhan tässä ollut monilla aikaa miettiä vastauksiaan, kun on huomattu, että tapaus ei ihmisiltä, ainakaan kaikilta unohtunutkaan, ja vuodesta toiseen erilaiset tahot tekevät omia tutkimuksiaan. Sillä tuota mietin, ettei se kirja ehkä mikään raamattu ole, vaikka moniin asioihin olisikin haettu vastaukset virallisilta tahoilta. Tosin, mihinkä sitten voi luottaa, jos ei viralliseen tahoon? Niinpä, ei oikein mihinkään, mielestäni. Mutta toki mielenkiintoinen olisi lukea. Ja ehkä itsekin saattaisin muuttaa näkökantaani.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Neo7 kirjoitti:
Pe Syys 17, 2021 2:33 pm
Mua kiinnostaisi se Lost In The Jungle kirja, mutta menee kauemmaksi tulevaisuuteen sen hankinta. Jos oikein vahvasti uskoo katoamisen takana olevan likaista peliä joko paikallisten, viranomaisten tai molempien taholta, niin tuleeko kirjan lukemalla kuitenkin vakuuttuneeksi, että tällainen vaihtoehto on pois suljettu? Koska kyllähän kirja varmasti vahvistaa luottoa eksymisteoriaan sillä, joka sellaiseen uskoi alunperinkin. Mutta entä toisenlaisen teorian kannattajat? Koska jos uskoo likaiseen peliin, tai hybriditeoriaan, niin peittelyssä olisi mukana virallinen taho myös melko varmasti. Joten jos dokumentit on peräisin viralliselta taholta, niin.. Onko uskottavasti pystytty selittämään monet outoudet asian ympärillä? Mistä tietää mihinkä tietoon voi luottaa? Varmasti kirjassa oikaistaan monia vääriä tietoja ja huhuja, mutta onhan tässä ollut monilla aikaa miettiä vastauksiaan, kun on huomattu, että tapaus ei ihmisiltä, ainakaan kaikilta unohtunutkaan, ja vuodesta toiseen erilaiset tahot tekevät omia tutkimuksiaan. Sillä tuota mietin, ettei se kirja ehkä mikään raamattu ole, vaikka moniin asioihin olisikin haettu vastaukset virallisilta tahoilta. Tosin, mihinkä sitten voi luottaa, jos ei viralliseen tahoon? Niinpä, ei oikein mihinkään, mielestäni. Mutta toki mielenkiintoinen olisi lukea. Ja ehkä itsekin saattaisin muuttaa näkökantaani.
Niin, tätä mä oon itsekin paljon miettinyt.

Tällä sivustolla on ollut aika loogisen järkevää pohdintaa ja on tehty huikeaa taustatyötä. Ja ennen kaikkea tervettä lähdekritiikkiä on löytynyt lähes kaikilla. Siksi mua ihmetyttää ihan hirveästi, että nyt kun on julkaistu kirja, joka tukee toisten omia päätelmiä, niin mihin hevon perseeseen se lähdekritiikki ja medianlukutaito nyt katosi kuin pieru avaruudessa? Onhan toi kirja kuitenkin vain yhden tahon kirjoittama näkemys aiheesta, ja vaikka tuostakin oli vääntöä, että otetaanko siinä jokin lähtökohta vai ei... niin kyllähän kokenut toimittaja osaa kirjoittaa siten, että (kuten olikohan se Foxie joka muotoili, että) siinä kirjassa ei oteta lähtökohdaksi mitään, mutta todisteet vain kääntyy siihen suuntaan. No kääntyyhän ne kun pannaan kääntymään. Onnistuu aika helpolla. Itse oon opiskellut ja tutkinut vähän tota medialla manipulointia ja se on pirun helppoa. Tässäkään tapauksessa ei tarvi kuin vähän enemmän antaa painoarvoa itseä miellyttäville todisteille tai kenties jopa vähän valikoida mukaan otettavia faktoja, jotta saadaan asiat sujuvasti johonkin suuntaan mukamas kääntymään. Sitä lähdekritiikkiä kaipailisin myös silloin kun se lähde tukee omia päätelmiä? Ei voi kyseenalaistaa eriäviä mielipiteitä, mutta samalla omia mielipiteitä tukevat kirjoitukset niellään koukkuineen ja kohoineen päivineen.

Voisin kuvitella, että jos vaikka se mongertava Juan kirjoittaisi vastaavan kirjan, jossa esittää varmasti yhtä kattavat todisteet täysin päinvastaiseen suuntaan, niin sitä ei nieltäisi samalla tavalla. Eikä pitäisikään, enkä nielisi itsekään, mutta get the point anyway? Nyt vähän tuntuu, että tätä kirjaa luetaan kuin raamattua eikä edes haluta kyseenalaistaa sieltä mitään. Vaikka juuri kuten neo kirjoitit, tässähän voi hyvinkin olla pääasiallisina tietolähteinä juuri ne, joita tähän suuntaan todisteiden ohjailu eniten hyödyttää ja jotka ovat sitä alun alkaenkin olleet manipuloimassa. Ja tähän taas turha tulla sanomaan, että ei ne ole olleet, koska kirjasta niin selviää... Niin, selviää tietolähteet juuri niin uskottaviksi kuin halutaan esittää. Kaikkein uskottavin on juuri se, että käytetään muka puolueettomia tai jopa ikäänkuin vastapuolen todistajia, mutta silti asiat kääntyy tiettyyn suuntaan - vaikka todellisuudessa se alkuperäinen lähde olisikin juuri se, jonka asiaa siinä edistetään.

Itse luin tuota kirjaa vähän matkaa ja kyllä mulle tuli aika nopeasti sellainen käsitys, että tässä on nyt agressiivinen asianajaja, joka häärii yhden agendan parissa. En kokenut todistelua lainkaan tasapuoliseksi vaan nimenomaan tiettyä loppupäätelmää alusta asti tukevaksi (Ja kyllä - ihan varmasti mun omat ennakkoasenteet tähän vaikuttaa ihan helkkarin isosti!). Ehkä jos sen kokonaan - tai edes vähän enemmän lukisi - vois taas muuttua mielipide senkin suhteen, mutta aina ei aika riitä kaikkeen.

Maura Isles
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

Ja mitkähän mahtaavat olla Marja Westin referenssit?
Amazon esittely:
"Marja West (pronounced mar’ya) is a writer, non-guru lineage Spiritual Teacher, Way-Show-er, Divine Love Agent Provocateur, Medical Intuitive, and Master Energy Healing Facilitator."

Tuollaisella taustalla lähdetään kirjoittamaan pelkkää faktaa. Epäilen, mutta voi kyllä toimiakin?

Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Foxie »

bob kirjoitti:
La Syys 18, 2021 5:12 am
Tällä sivustolla on ollut aika loogisen järkevää pohdintaa ja on tehty huikeaa taustatyötä. Ja ennen kaikkea tervettä lähdekritiikkiä on löytynyt lähes kaikilla. Siksi mua ihmetyttää ihan hirveästi, että nyt kun on julkaistu kirja, joka tukee toisten omia päätelmiä, niin mihin hevon perseeseen se lähdekritiikki ja medianlukutaito nyt katosi kuin pieru avaruudessa? Onhan toi kirja kuitenkin vain yhden tahon kirjoittama näkemys aiheesta, ja vaikka tuostakin oli vääntöä, että otetaanko siinä jokin lähtökohta vai ei... niin kyllähän kokenut toimittaja osaa kirjoittaa siten, että (kuten olikohan se Foxie joka muotoili, että) siinä kirjassa ei oteta lähtökohdaksi mitään, mutta todisteet vain kääntyy siihen suuntaan.
Tästä on jo jonkin aikaa, kun luin kirjan kertaalleen. Pääasiallinen syy on se, että se paska-Kindle ei toimi Windows 7 -koneessa, ja nettiselaimella lukeminen on tuskallista. Mulla on jo "uusi" (wanha) Windows 10 -kone odottamassa paikoilleen asennusta. Nykyisen kovalevyn siivoaminen ja tiedostojen varmuuskopiointi on vienyt yllättävän kauan aikaa. Syystä tai toisesta en saanut W7 ja W10 -koneiden välille luotua kotiverkkoakaan, jonka avulla kuvittelin koneen vaihdon sujuvan erittäin mutkattomasti.

Noh, se tietokoneongelmista. Niistä voisin tarinoida toisenkin tovin, mutta palataan kirjaan. Itse lähdin lukemaan kirjaa hyvin avoimella mielellä. Tosin mä tiesin jo etukäteen, että se tulee päätymään eksymisteoriaan. Mä olen koko ajan pitänyt erittäin tärkeänä selvittää tapahtumia, jotka sattuivat ennen katoamista, ennen kohtalokkaalle vaellukselle lähtöä. Mä tiesin, että näiden pitäisi olla kohtuullisenkin helposti selvitettävissä. Jostain syystä niitä vain ei ole ennen kirjaa tuotu julkisuuteen. Vaikka millaista lähdekritiikkiä esittäisi, kirja tuo esille sellaisia faktoja, joita ei pysty selittämään toisin kuin pahimmilla foliohattuteorioilla eikä oikeastaan edes niilläkään.
bob kirjoitti:
La Syys 18, 2021 5:12 am
No kääntyyhän ne kun pannaan kääntymään. Onnistuu aika helpolla. Itse oon opiskellut ja tutkinut vähän tota medialla manipulointia ja se on pirun helppoa. Tässäkään tapauksessa ei tarvi kuin vähän enemmän antaa painoarvoa itseä miellyttäville todisteille tai kenties jopa vähän valikoida mukaan otettavia faktoja, jotta saadaan asiat sujuvasti johonkin suuntaan mukamas kääntymään. Sitä lähdekritiikkiä kaipailisin myös silloin kun se lähde tukee omia päätelmiä? Ei voi kyseenalaistaa eriäviä mielipiteitä, mutta samalla omia mielipiteitä tukevat kirjoitukset niellään koukkuineen ja kohoineen päivineen.
Mun mielestäni kirjassa ei "pakotettu" asioita kääntymään mihinkään tiettyyn suuntaan tai teoriaan. Monta seikkaa vain muuttui mahdottomaksi, kun iskettiin tiettyjä faktoja pöytään. Eikä näitä faktoja tarvinnut mitenkään edes erikseen valikoida. Joko joku asia on olemassa tai sitten ei! Yhtenä esimerkkinä käyttäisin tällaista, kun joskus epäiltiin esim. opas Felicianon seuranneen tyttöjä El Pianista -reitillä ja jopa painaneen oikoreittejä pitkin heidän edelleen. Kirjasta selvisi, että kyseisenä tiistaiaamuna (katoamispäivä) kielikoulun Eileen soitti Felicianolle. Myös Kris ja Lisanne olivat kielikoululla. He olivat kolmestaan päättäneet osallistua keskiviikkona Felicianon järjestämälle retkelle kahviplantaaseille. Felicianon nouto kielikoulun edestä sovittiin keskiviikkoaamuksi klo 08:00. Eileenin soittaessa Feliciano oli sairaalakäynnillä Davidissa vajaan tunnin ajomatkan päässä Boquetesta.

Teoriassa Feliciano olisi voinut ehtinyt El Pianista -reitin varrelle kytikseen. Eiköhän kuitenkin käytännössä kyseinen tempaus voida jättää taka-alalle ja unohtaa? Mistä hän olisi edes tiennyt mennä oikean reitin varrelle väijymään? Tytöt eivät kertoneet kenellekään tiistaipäivän aikeistaan. Toisin sanoen myöskään Eileen ei olisi voinut välittää kyseistä viestiä Felicianolle. Kirjassa sitä ei tullut esille, mutta uskoisin tuosta Felicianon sairaalakäynnistä (oma käynti?, vierailemassa jonkun luona?) olevan jotain dokumenttia tai silminnäkijähavaintoa. Ainakin Felicianon puhelin lienee paikallistettu Davidiin kyseisenä ajankohtana. Ovatko kuitenkaan tutkijat nähneet tarpeelliseksi selvittää näin tarkasti asioita?

Yhtä kaikki useat teoriat ovat varmasti mahdollisia - teoriassa. Eihän siitäkään ole olemassa kuin Eileenin sana, että tytöt eivät tiistaiaamuna kertoneet hänelle mitään päivän suunnitelmistaan. Mä en vain näe mitään järkeä siinä, että kaikkien pitäisi valehdella ja käytännössä peitellä jonkun rikoksen jälkiä. Mitä hyötyä esim. saksalainen Eileen saisi siitä, että hän valehtelisi tutkijoille olevansa autuaan tietämätön tyttöjen tiistaipäivän kuvioista?

Mä muotoilin sen joskus näin, että eksymisteoriassa kaikki palapelin palat sujahtavat paikoilleen suhteellisen kivuttomasti. Palapeliin jää aukkoja, mutta tiedossa olevien palasten täydellinen yhteensopivuus on tärkeintä. Muissa teorioissa ja jopa suuremmissa salaliittoteorioissa nykyisiä palikoita joutuu vähän survomaan, runnomaan, murjomaan ja ruhjomaan saadakseen ne sopimaan toisiinsa. Tästä huolimatta muiden teorioiden palapeleihin jää huomattavasti eksymisteoriaa enemmän puuttuvia palasia.
bob kirjoitti:
La Syys 18, 2021 5:12 am
Voisin kuvitella, että jos vaikka se mongertava Juan kirjoittaisi vastaavan kirjan, jossa esittää varmasti yhtä kattavat todisteet täysin päinvastaiseen suuntaan, niin sitä ei nieltäisi samalla tavalla. Eikä pitäisikään, enkä nielisi itsekään, mutta get the point anyway? Nyt vähän tuntuu, että tätä kirjaa luetaan kuin raamattua eikä edes haluta kyseenalaistaa sieltä mitään. Vaikka juuri kuten neo kirjoitit, tässähän voi hyvinkin olla pääasiallisina tietolähteinä juuri ne, joita tähän suuntaan todisteiden ohjailu eniten hyödyttää ja jotka ovat sitä alun alkaenkin olleet manipuloimassa. Ja tähän taas turha tulla sanomaan, että ei ne ole olleet, koska kirjasta niin selviää... Niin, selviää tietolähteet juuri niin uskottaviksi kuin halutaan esittää. Kaikkein uskottavin on juuri se, että käytetään muka puolueettomia tai jopa ikäänkuin vastapuolen todistajia, mutta silti asiat kääntyy tiettyyn suuntaan - vaikka todellisuudessa se alkuperäinen lähde olisikin juuri se, jonka asiaa siinä edistetään.
Lost In The Jungle -kirja antaa mielestäni yhden, kohtuullisen uskottavan tapahtumakuvauksen perustuen faktoihin. Onko näitä faktoja sitten vääristelty, painotettu tai jopa valikoitu? Mielestäni ei! Mä en yksinkertaisesti usko, että se mongertava Juan pystyisi kirjoittamaan vastaavaa kirjaa edes semi-uskottavalla tapahtumakuvauksella. Ylipäätään en usko, että kukaan pystyisi kirjoittamaan vastaavaa kirjaa, joka päätyisi johonkin kaappaus-, raiskaus-, murha-, ihmiskauppa- tai elinkauppateoriaan.

Jokainen eri salaliittoteorioihin uskovahan voi kokeilla kirjoittaa oman teoriansa. Täälläkin on useita kirjoittajia, jotka ovat löytäneet jotain hämärää jostain yksityiskohdasta. En mä pyrikään kiistämään näitä kaikkia eikä se varmasti ole edes mahdollista. Ne ovat niitä palapelin puuttuvia palasia. Hämäriä tai jopa kokonaan pimeitä yksityiskohtia löytyy takuuvarmasti. Pystyykö niiden ja olemassaolevien faktojen perusteella kirjoittamaan mahdollisen aikajanan sekä uskottavan tapahtumakuvauksen, joka tukee jotain muuta kuin eksymisteoriaa?

Mä olen jo useammassa viestissäni kirjoittanut siitä, mitä mä uskon tapahtuneen El Miradorin jälkeen ihan kellonaikoineen ja kaikkineen. Itse asiassa haluaisin ehdottomasti ja avoimin mielin lukea jonkun toisen kirjoittaman aikajanan ja tapahtumakuvauksen jostain muusta kuin eksymisteoriasta. Enkä nyt tarkoita mitään kahden lauseen "joo, joo, pahat pojat oli väijyssä, heitti maakellariin, jengiraiskasi joka asennosta kaikkiin reikiin ja lopuksi murhasi", vaan ihan oikeata pohdintaa. Miten esim. hätänumeroon soittelu sopisi tähän teoriaan?

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Foxie kirjoitti:
La Syys 18, 2021 4:45 pm


Mä olen jo useammassa viestissäni kirjoittanut siitä, mitä mä uskon tapahtuneen El Miradorin jälkeen ihan kellonaikoineen ja kaikkineen. Itse asiassa haluaisin ehdottomasti ja avoimin mielin lukea jonkun toisen kirjoittaman aikajanan ja tapahtumakuvauksen jostain muusta kuin eksymisteoriasta. Enkä nyt tarkoita mitään kahden lauseen "joo, joo, pahat pojat oli väijyssä, heitti maakellariin, jengiraiskasi joka asennosta kaikkiin reikiin ja lopuksi murhasi", vaan ihan oikeata pohdintaa. Miten esim. hätänumeroon soittelu sopisi tähän teoriaan?
Hyvän haasteen heitit. Tätä mä oon tarkoittanut sillä, että tässä ketjussa on isosti ollut hienoa huomata, miten asiat riitelee, ei ihmiset (noh jokunen poikkeus aina silloin tällöin piristää!) Paremmalla fyysisellä ja henkisellä jaksamisella tarttuisin aiheeseen mieluusti. En usko, että soittoaikoja ja puhelimien sammutuksia ja käynnistymisiä olisi ollenkaan vaikea saada sopimaan siihen muottiin, jonka pääpiirteet menee kuten yllä kuvasit. Tiivistetysti siis juuri se: Eri reitti kokonaan, paluu, kyyditys, vankina pitäminen, monta asentoa, useita reikiä, nirri pois, tytöt palasiksi, lavastukset. Tohon varmaan saa ainakin ne puhelinten käytöt osumaan aika hyvin tarvittaessa, teoria kun mukautuu ajallisesti aika hyvin, on vain ne muutamat kiinteät aikapisteet, jotka liittyy havaintoihin paluusta pois reitiltä ja auton liikkeisiin. Ja tietysti liikkeelle lähtöön, mutta se ei tarvi juuri mielikuvitusta, koska sen toisen reitin, jota alun alkaen epäiltiin oikeaksi, kohdalla ne lähtöhetken puhelut olisivat onnistuneet hyvin, kun taas pianistalla ei nykytietämyksen aikataululla pitäisi olla ollut mitenkään mahdollista. Tarkoitan tällä sitä viimeistä yhteydenottoa kotiin/poikaystävälle. En nyt tarkista, mutta eikös se soitto olisi pitänyt tapahtua pianistalla paikasta, jossa ei ole enää ollut kenttää aikoihin, mutta tällä toisella reitillä se olisi hyvin onnistunut.

En nyt ala avaamaan aikatauluja tällä voinnillani tän enempää, koska se vaatii ihan tosissaan se enemmän kuin pari lausetta.

Hitto kun ne eivät pitäneet google mapsin aikajanaa päällä, olis niin hurjan kiva nähdä reitti karttaan piirrettynä - kuten mä näen esim oman tän päiväisen metsäretken. Parhaimmillaan toi reititys näyttää ihan täsmälleen paikan, jossa oon poikennut pari metriä polulta kuselle. Mutta ei tainnu olla tytöillä moista palvelua käytössä.

jhou
Perry Mason
Viestit: 3813
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2015 3:09 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja jhou »

bob kirjoitti:
La Syys 18, 2021 11:02 pm
Hitto kun ne eivät pitäneet google mapsin aikajanaa päällä, olis niin hurjan kiva nähdä reitti karttaan piirrettynä - kuten mä näen esim oman tän päiväisen metsäretken. Parhaimmillaan toi reititys näyttää ihan täsmälleen paikan, jossa oon poikennut pari metriä polulta kuselle. Mutta ei tainnu olla tytöillä moista palvelua käytössä.
Kyllä kai heillä oli kännyköissä GPS. Ainakin siinä kamerassa se muistaakseni oli, mutta ei ollut käytössä. Vaikka kasvillisuus muuten näyttää todella tiheältä, niin ainakin siellä huipun näköalapaikalla ja muilla aukeilla olisi saatu paikka ja lisäksi tarkka, laitteen asetuksista riippumaton kellonaika. Aika moni asia olisi selvillä nyt. Turhauttavaa.

Toisaalta, jos tavoite on säästää virtaa, niin GPS on järkevää pitää pois päältä. Se syö akkua reippaasti, varsinkin alueella, jossa näkyvyys satelliitteihin on heikko.
Hyvin suunniteltu on edelleenkin tekemättä.

Vastaa Viestiin