Anteeksi pitkä lainaus mutta siinä oli niin paljon asiaa että, en katsonut voivani jättää mitään pois.wa44 kirjoitti:Kommentoinpa vähän näitä mopoilijaperspektiiviselityksiä omien kokemusten perusteella.undo_ kirjoitti: - skootteri kaatuu helposti!! liikaa kaasua & nopea käännös aiheuttaa jo selvinpäinkin vaaratilanteita.
Tyypillinen skootteri ei "kaadu helposti". Hyvin helposti hallittavia ne ovat tasapainoisuutensa ja laiskuutensa takia, paitsi pienipyöräisemmät huonommilla pinnoilla ajettaessa. Sadekelillä pito voi tosin olla huono, koska renkaiden tyyppi on skoottereissa erilainen kuin mopoissa keskimäärin ja kiinalaisissa myös (ensiasennus)renkaiden laatu on heikohko.
Tietysti mikä tahansa moottoripyörä "kaatuu helposti" jos kuljettaja on kokematon ja pienikokoinen(ja juovuksissa ja vihainen jne). Tämä ei ole nimenomaisesti tyypillistä skoottereille. Onhan sinulla ehjät renkaat joissa on pintaa ja painetta tarpeeksi? Suositeltavaa on myös ostaa kunnolliset länsimaalaiset renkaat.
Toisaalta 50-60 km/h on varsin normaali(jopa rauhallinen) ajonopeus laitakaupungilla öiseen aikaan, myös neljänkympin rajoitusaluepätkillä.- hyvällä skootterilla pääsee tuollainen kevyt tyttö aika kovaa (50-60km) eli takaa-ajo vaatisi, joko hidasta ajamista esim. humalan takia tai sitten kovan vauhdin -> kiinnittäisi huomiota!Taisin joskus aiemmin viitata tähän ettei monikaan tiedä edes perusasioita joten ei kiinnittäisi huomiota mopossa oleviin kummallisuuksiin(kuten miksi vilkku on päällä eli useimmissa malleissa avaimet lukossa ja virta päällä jne).- epäilen myös, että K tuskin tiesi poljinkäynnistystä, jos oli vähän vain ajellut. Itse en ainakaan sitä heti "keksinyt." Siskoni tosin sanoi, että tottakai sellanen pitää tietää, jos on mopopoikia kavereina.. Ota tästäkin sitten selvää!
Tuo kuitenkin jo ylittää käsityskykyni. Miten voi olla tietämätön moottoripyöränsä käynnistyspolkimesta? Tuskin sen näköistä moloa on koristeeksikaan laitettu, ja jokainen on varmaan nähnyt vähintään televisiossa poljinkäynnistyksen.Tästä olen aivan samaa mieltä. Kuten aiemminkin on todettu, jo "pienen" kaksipyöräisen(eli ei pieni kuten manki vaan 90-130kg skootteri) nostaminen voi olla naiselle haastavaa.- skootteri painaa aika paljon ja kaatumisen jälkeisessä paniikissa en ainakaan itse välttämättä saisi sitä pystyyn, kun hiukan väsyneenäkin tuottaa ongelmia.Näin on. Jos kuulee starttaamisen, eiköhän silloin kuulisi moottorin käyntiäänenkin varsin voimakkaana mopon saapuessa(tai yrittäessä lähteä).- käynnistysääni voisi ehkä muistuttaa trampoliinia.. mutta tuskin kuuluisi sisälle.Skoottereissa on usein kaatumisen jälkiä valmiiksi useista aiemmista kaatumisista. Ei niitä jälkiä aina jää. Olen itse kaatunut skoottereilla vain lievästi ja parilla kerralla näkyviä jälkiä ei ole tullut, parilla kerralla vähäisiä naarmuja joita ei myöhemmin ole tunnistanut aiempien käyttäjien aiheuttamista jäljistä. Yhtään katetta en ole halkaissut tms.- kaatumisesta olisi skopassa selvät jäljet. tai ainakin kaverini kaatui hiljaisessa nopeudessa hiekkatiellä ja naarmut olivat kyllä selkeät..Käsihän(tai siis ajohanska) sen vilkun päälle kaatuessa tökkää. Tästäkin on omaa kokemusta. Tämä tosin antaisi olettaa että paikalle jäisi verijälki, sillä eihän nuo pikkutytöt mitään hanskoja ymmärrä ajaessaan käyttää. Usein näkee polvet paljaanakin ajettavan, hirvittää moinen. Eihän ne pelkät housut mitään pelasta jos oikeasti kolahtaa mutta pikkukaatumisista selviäisi arvitta jo farkkujenkin avulla ja voisi jatkossakin käyttää niitä pikkushortseja.- skootterin vilkku ei ole mikään "sarvi" kuten autossa, vaan pieni sormella naksautettava vipu eli se ei kaatuessa mene päälle, ellei joku keppi tms. osu siihen.
Kiilaaminen, myös toisten autoilijoiden, on normaalia tamperelaista liikennekulttuuria.Mopovihaajasta vielä.. Niitä on PALJON! Minua ei ainakaan liikenteessä juuri kunnioiteta - tullaan kolmion takaa ja ties mitä rohkeita ohitteluja. Tälläinen mopojen seuraaminen, josta on nyt saanut lukea lehdistä, saattaa siis olla pelottelua ja kiusantekoakin.
Polupyörävihaajiahan täällä ainakin on(mikä ei ole ihme yleinen liikennekäytös huomioiden), ehkä samat inhoavat mopoilijoita. Joku 115-vuotias Elviira on kyllästynyt päristimiin ja päättänyt surmata Karoliinan. Kyllähän se yksi vanhus melkein onnistui polkupyöräilijän murhaamisessa bussin alle työntämällä.
Mopovihaajia löytyy, mutta en helpolla usko että kyskenisi ruumiin hävittämiseen saati tappoon. Toisn erilaiset ketju ja köysi vitelmät = tappo.
Olen yli 40 vuotias ja ajan kesällä skootteria (kevytmoottoripyörä sellaista), autijen on aina pakko päästä ohi vaikka pyöräni kulkee lähes 100 km/h ja valoista kiihtyy todella nopeasti.
Kuitenkaan pyörä ei paina kuin jonkun 125 kiloa, jos se menee kantilleen niin nostain yhdellä kädellä sen ylös. Onkohan tässä Karoliinan tapauksessa laskettu niin että pyörä painaa yli sata kiloa ja sitä ei pieni tyttö voi nostaa.
Pyörän nostaminen oysty asentoon ei vaadi todellakaan sitä että pyörän paino pitäisi pystyä nostamaan suotilta käsiltä.
Ihan peruskoulu fysiikan perusteella pitäisi tajuta että jos satakiloinen kappale on maassa, niin sen toiseen asentoon saattamiseen ei tarvita suuria voimia.