Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3848
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Luupää »

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201203 ... 0_ul.shtml
Sunnuntaina kadonneen 9-vuotiaan narvalaistytön ruumiissa oli merkkejä väkivallasta.

Etsinnät aloitettiin tiistaina, ja tytön ruumis löytyi tänään.

Viron poliisi ei ole vielä sulkenut mitään vaihtoehtoa pois, myös kaappausta pidettiin mahdollisena.

Alussa etsinnät perustuivat silminnäkijähavaintoon, jonka mukaan tyttö olisi noussut vieraan miehen autoon, mutta tämä havainto kuitenkin hetki sitten poliisin taholta kumottiin.

Poliisi tiedottaa asiasta lisää myöhemmin.
Kun linkität niin kopioi teksti samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.

NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1578
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Kyseessä on Varvara Ivanova.

Kuva

Kuva

Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja vivy »

Tuo vihje oli tullut tytön tunteneelta pikkupojalta, joka myöhemmin perui puheensa. Varvaran äiti kuvaili lehdessä tätä araksi tytöksi, joka pelkäsi mm. pimeää. Virossa on liikkunut huhu, jonka mukaan katoamisesta epäiltäisiin tytön veljeä, mutta tämä on kumottu. Veli on nimittäin Suomessa vankilassa tällä hetkellä..

Ruumis löydettiin vapaaehtoisen etsijän toimesta lumen alta jäähallin lähistöltä. Tyttö oli löydettäessä alasti. Poliisi ei halua tällä hetkellä kertoa tarkemmin, millaisia väkivallan merkkejä ruumiissa oli.

Viron lehdistä löytyy vielä kaikennäköistä juttua kiinnostuneille. http://www.postimees.ee/

Murmeli
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 5:43 pm

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Murmeli »

Mielelläni kuulisin tästä lisää, jos joku viitsii suomentaa Viron juttuja. Itseltä ei se kieli kyllä taitu.

Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja vivy »

Tässä jotakin Postimees-lehdestä. Pyydän anteeksi mahdollisia käännös- ja kirjoitusvirheitä, itsekään en ole virolainen ja kieli hiukan ruosteessa muutenkin. :D

Virossa murha on otettu vakavasti, koska tämä on sielläkin tietysti (tai onneksi) todella harvinainen tapaus ja jopa sisäministeri matkusti Narvaan tavatakseen poliiseja ja vapaaehtoisia, jotka osallistuivat tytön etsintöihin. Murhan selvitystyöhön osallistuvat niin paikallinen rikospoliisi kuin myös Viron keskusrikospoliisi. Tutkimuksissa otetaan huomioon myös mahdollisuus, että rikoksentekijä olisi Venäjältä ja myös heidän poliisiinsa on oltu yhteydessä. Poliisilla on erilaisia tutkimuslinjoja, mutta ketään epäiltyä ei toistaiseksi ole. Narvassa vanhemmat ovat tietysti huolissaan lastensa turvallisuudesta ja siellä onkin lisätty poliisipartioita kaduille sekä vanhempia & kouluja on informoitu sen suhteen, kuinka tällaisessa tilanteessa tulisi toimia. Jos pieniä lapsia nähdään yksin kaduilla, heidän vanhempiinsa ollaan heti yhteydessä tai lapset toimitetaan poliisin toimesta koteihinsa. Poliisi muistuttaa ihmisiä siitä, että oikeusvaltiossa rikoksia tutkii poliisi; kansalaisten tulisi malttaa mielensä ja antaa heidän hoitaa hommansa. Ilmeisesti pelätään, että joku ottaa oikeuden omiin käsiinsä.

Ensimmäiset asiantuntijalausunnot saatiin tällä viikolla. Ruumiin löytöpaikalta saatiin poliisin mukaan paljon tutkimusmateriaalia, jota käsitellään parhaillaan. Vielä ei haluta ottaa kantaa siihen, millainen on tekijän profiili tai onko tekijä mahdollisesti mies vai nainen - syystä että tekijä seuraa tottakai myös uutisia aiheesta. Tällä viikolla pitäisi selvitä mm. kuolinaika. Ei ole vielä tiedossa, onko mahdollista saada tekijän DNA. Vihjeitä tulee paljon kokoajan ja poliisi sanoo tutkivansa jokaikisen.

Yllä mainituista tutkimustuloksista sen verran, että tytön ruumiista löytyi merkkejä kuristamisesta sekä seksuaalirikoksesta (mikä jälkimmäiseen viittaa, ei kerrota). Kuolinsyy ei ole vielä tiedossa. Ei myöskään kerrota, oliko tytössä muita jälkiä väkivallasta. Se kuitenkin tiedetään, että ruumis oli tuotu löytöpaikalle muualta. (Tässä uudemmassa uutisessa myös ei oteta kantaa mahdollisiin epäiltyihin, vaikka aiemmin sanottiin, ettei niitä ole..)

Varvara haudattiin eilen vaaleanpunaisessa arkussa, ihmiset toivat paljon kukkia ja leluja.
http://www.postimees.ee/791354/pildid-v ... eekonnale/ Pari kuvaa hautajaisista.

Entisen rikospoliisin Kalle Klandorfin mukaan on erittäin epätodennäköistä, ettei murhaajaa saataisi kiinni. Tutkimuksissa hyödynnetään DNA:ta, tiedustelutietoja (? jälitusandmed) sekä tietokantaa Itä-Viron maakunnan seksuaali- ja väkivaltarikollisista. Klandorf uskoo, että tekijä on todella hermostunut ja mahdollisesti käyttäytyy niin, että se kiinnittää ihmisten huomion. Toki pidetään myös avoinna mahdollisuus siitä, että hän olisi paennut rajan yli Venäjälle. Sielläkin on nyt tehostettu valvontaa. Klandorf painottaa, että poliisin tulisi julkistaa vähäisetkin tiedossa olevat tuntomerkit, jotta murhaajan jäljille päästäisiin mahdollisimman nopeasti.

http://www.postimees.ee/787626/sisemini ... de-kallal/
http://www.postimees.ee/788810/prokuror ... -on-palju/
http://www.postimees.ee/789798/varvara- ... se-jaljed/
http://www.postimees.ee/791944/klandorf ... aga-vaike/

Lisäys:

Murhatulla Varvaralla oli harvinainen sairaus, jota oli tutkittu jo kolmen vuoden ajan. Hän oli ainoa sitä sairastava Virossa ja tutkimus jatkuu, vaikka tyttöä ei enää ole.

Juttu: http://www.ekspress.ee/news/paevauudise ... d=64147157

Olen selaillut viikonlopun aikana lehtijuttuja ja keskustelupalstoja. Narvassa liikkuu huhuja tappajan kiinnijäämisestä, mutta poliisi on kumonnut ne. Huhut saivat ilmeisesti alkunsa siitä, että jäähallin ympäristössä pyöri poliiseja.

Toivottavasti tekijä jäisi pian kiinni.

Lisäys:

Poliisi ei ole vahvistanut tätä, mutta kuulemma Varvara löydettiin betonisesta kaivonrenkaasta ja vaatteet n. 10 metrin päästä ruumiista.
Löytöpaikasta videota: http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=64121991

Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja vivy »

Poliisi on kuullut yli 200 ihmistä Varvaran surmajutussa, mutta se ei ole vieläkään selvinnyt. Epäiltyjäkään ei ole. Ratkeamiseen johtavasta vihjeestä on luvattu 10000€:n palkkio.

Lähde: Postimees

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tämäpä on aikas mielenkiintoinen juttu, sillä Varvara on ollut hyvin paljon esillä eestiläisessä mediassa, syntymästään asti vaivanneen harvinaisen sienisairauden vuoksi.

2010 Eesti Haigekassa kieltäytyi maksamasta Varvaran lääkitystä eteenpäin. Ja siitä saakka lasta on hoidettu lähinnä lahjoituksista tulleilla tuloilla.

Kerrotaan vielä, että sairauden kurissa pysymiseksi annetun lääkityksen hinta oli noin 14000eek, eli hieman vajaa 900€ joka toinenkuukausi, joka on monen eestiläisen kahden kuukauden palkkaa vastaava summa.

Minulla on tuolla koottuna erinäinen määrä materiaalia, yritän saada jotakin raavittua kasaan tässä muutaman päivän aikana :)
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Kun lueskelin tytön löytymisen jälkeisiä uutisia virolaisesta mediasta, niin tuli mieleen ikävä ajatus siitä, kuinka pikku-Varvara oli varmaan melkoinen taakka omalle perheelleen tuon sairauden vaatiman hoidon vuoksi. Köyhän perheen oli varmasti aivan mahdotonta suoriutua lääkemaksuista itse, ja saivatkin siis apua lahjoitusten kautta.. mutta kuinka pitkään tuollaista apua oli mahdollista saada ulkopuolisilta, ja olikohan apu jo hiljalleen loppumassa?

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Blues »

JJ, vallan samoja mietteitä lausuin viimeksi eilen illalla ääneen suustani.
Minulla on tuosta lääkityksenmaksamis asiasta muistikuva, mutta sen kirkastamiseksi yritän löytää vielä lähteen ja näin ollen varmuuden. Muistelisin nimittäin, että perhe joutui kuitenkin osan lääkkeistä itse maksamaan, sillä löytyi myös muita samaa sairautta sairastavia, eikä näin ollen rahaa voitu antaa vain yhdelle, vaan se piti jakaman useamman kesken.

Valitettavasti en voi sille mitään, että ikäviä ajatelmia pyörii päässäni.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Blues, oletko löytänyt mitään uutta, mikä voisi joko vahvistaa miettimäämme, tai sitten lieventää näitä ikäviä ajatelmia?

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Blues »

Valitettavasti en juuri sitä, haluamaani uutisointia ole onnistunut löytämään, mutta Eesti Lastefond tarkentaa Varvaran lääkityksen korvauksia täällä, ja tekstistä löytyypi kohta jossa kerrotaan, että Varvara tuli korvatun lääkkeen vaikuttavalle aineelle, vorikonatsolille, resistentiksi ja Eesti Haigekassa alkoi korvaamaan muuta sopivaa lääkitystä.
Uuden lääkkeen hintaa/korvattavuutta en ole onnistunut löytämään, mutta Delfin uutisoinnista löysin kuitenkin tiedon vanhempien palkoista, jotka olivat, kuten arvelinkin isällä 300€ ja äidillä 400-500€ ja kun Eestistä puhutaan, niin nuohan ovat nettopalkkoja.

Lapsillehan Eesti takaa ilmaisen sairauskuluvakuutuksen perussairauksien osalta 17 ikävuoteen asti, mutta siinähän se ongelma tässä tapauksessa onkin, että ko. lääkkeet eivät kuuluneet ns."korvattaviin lääkkeisiin."

Työnalla on, nyt kun on taas aikaakin enemmän, kunhan saan kahlattua nuo kaikki lehtiuutiset läpi, niin eiköhän sieltä kohdalle osu sekin, mitä etsin. Jollen muista aivan väärin :wink:
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Blues »

Varvaran tapauksessa ei valitettavasti mitään suurempaa uutta, mutta tapauksessa on otettu esiin myös seksuaalinen mahdollisuus:
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/k ... d=71077235
Delfi.ee 23.03.2015 kirjoitti:9-aastase Varvara mõrva aastapäev - kolm aastat hiljem on kriminaalasi endiselt uurimisel (20)
http://www.DELFI.ee 23. märts 2015 14:45
Varvara surma mõjud Narva elanikele.
FOTO: Priit Simson
Täna möödub kolm aastat saatuslikust päevast, mil Narvast leiti 9-aastase Varvara Ivanova surnukeha. Venekeelne Delfi uuris prokuratuurilt, mis seisus juhtumi uurimine on ja kas kolme aasta jooksul on tekkinud tõsiseltvõetavaid versioone ja juhtlõngu.

Viru ringkonnaprokuratuuri pressinõuniku Jelena Filippova sõnul on Varvara juhtumi uurimine endiselt aktiivselt käimas.

Varvara Ivanova ema Natalja lausus mullu vene Delfile, et mitte kordagi möödunud aja jooksul pole ei politsei ega prokuratuur perele lubanud, et kuritegu lahendatakse kohe ära, vaid õiguskaitseorganid töötavad selle kallal väsimatult.

Reklaam


Ema sõnul ei pea rääkima vaid inimfaktorist, sest asjal on laiemat kõlapinda. Ta arvas, et see kuritegu on ka politseinikel hinge peal.

Natalja sõnul võib ta igal hetkel helistada uurija Tatjanale, viimati suhtlesid nad eelmisel nädalal.

2013. aasta ültes Viru ringkonnaprokuratuuri Narva osakonna vanemprokurör Anneli Pärt, et toona Varvara Ivanova seksuaalmõrva kümme kuud väldanud uurimise käigus tehti kokku ligi 500 DNA ekspertiisi ning kuulati üle ligi pooltuhat inimest.

Kahtlustust prokuratuur kellelegi seni aga esitanud ei ole.

Narvas 2012. aasta 18. märtsil kadunuks jäänud 9-aastase Varvara Ivanova surnukeha leidsid vabatahtlikud abilised 23. märtsil Narva jäähalli juurest.

Juba siis teatas Viru ringkonnaprokuratuur, et Varvara Ivanova oli tapetud mujal, mitte seal, kust surnukeha leiti. Tüdruku kaelal olid kägistamise jäljed. Kinnitust leidis, et Varvara suhtes pandi toime seksuaalkuritegu.
Boldaus on minun ja se kertoo, että asiassa olisi jotain seksuaalista hyväksikäyttöä.
Lisäksi kerrottiin, että tyttö olisi tapettu jossain muualla, kuin siellä, missä ruumis löydettiin.
Missä? Siitä ei löydy tietoa!
Katsotaan, minne päästään.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Rebdomine
Remington Steele
Viestit: 242
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:15 am
Paikkakunta: 7878km Columbine High Schoolista

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Rebdomine »

En sano nyt muuta kuin että kammottava tapaus.
“Fine, I’ll start shooting anyway!”
-Eric Harris 20.4.1999
Pätemistä Minfossa vuodesta 2011

Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2409
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Pikkutyttö katosi Virossa - löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Tämä juttu on jäänyt ikävästi minulta pitkäksi aikaa syrjään, muttei toki ole unohtunut. Kuten Blueskin mainitsi, oli Varvarassa merkkejä seksuaalisesta hyväksikäytöstä, sekä kuristusjäljet kaulalla.

Kun tuolla aiemmin tuli mietittyä mahdollista taloudellista motiivia tytön surmaan, on ainakin hänen äitinsä aktiivisesti edelleen yhteydessä poliisin tutkijaan. Se vaikuttaisi siltä, että ainakin äiti haluaa löytää tyttärensä tappajan.. tai sitten..

Tutkinnan aikana otettiin runsaasti DNA-näytteitä, ja kuultavanakin oli n. 500 henkilöä. Kukaan ei kuitenkaan ole ollut pidätettynä.

Vastaa Viestiin