Hieman kommenttia tästä aiheesta. Noita siltojen vuositarkastuksia tehdään vuosittain ja yleistarkastuksia noin viiden vuoden välein. Mikäli noissa kaiteiden maahan upotetuissa alkupäissä havaitaan vaurioita, niin niistä raportoidaan välittömästi, koska ovat turvallisuusriski. Eli tässäkin tapauksessa, mikäli siinä kaiteen alkupäässä on havaittu vaurioita, niin ne on korjattu jo aikoja sitten, eikä tähän tapaukseen mahdollisesti liittyviä vaurioita ole enää nähtävissä.
Alla hieman tekstiä tuosta:
-Tiehallinnon siltojen vuositarkastukset on tehtävä joka vuosi siltojen kevätpuhdistuksen jälkeen 15.7. mennessä.
Vuositarkastuksissa havaituista kiireellisistä liikenneturvallisuuteen liittyvistä
vaurioista on ilmoitettava tilaajalle välittömästi. Hälyttävistä huomioista ja
muutoksista (esim. kannen tai
kaiteiden vakavat törmäysvauriot) ilmoitetaan
tilaajalle heti tai viimeistään vuositarkastusta seuraavassa työmaakokouksessa. Muut korjaustoimenpiteitä edellyttävät kohdat raportoidaan edellä
mainittujen tapausten lisäksi vuositarkastusten yhteenvedossa, joka toimitetaan siltapaikalla otettujen ja asianmukaisesti nimettyjen valokuvien kanssa
tilaajalle 31.7. mennessä.-
Eli toisin sanoen, mikäli tuolle ajankohdalle on sattunut korjaustoimenpide, joka koskee tuota kyseistä kaidetta, niin siitä
on olemassa dokumentit valokuvineen tiehallinnon arkistoissa.
https://julkaisut.vayla.fi/sillat/julka ... e_2009.pdf
Mitä tulee noihin yllä kuvassa näkyviin rannan koivuihin, niin niiden kokoa pitää ajatella ajalle yhdeksän vuotta sitten. Koivu kasvaa hyvissä olosuhteissa jopa metrin vuodessa ja tuossa rannassa olosuhteet kasvulle ovat mitä mainioimmat.
Tuolloin 06.10.2012 joen vesi on varmaankin ollut korkeammalla kuin mitä se on tuossa yllä Kuljun Pasin ottamassa kuvassa.
Itselleni tulee sellainen kuva tuota ko. auton raatoa katsoessa, että se on ollut lähes täysin ylösalaisin, keula hieman alaspäin suuntautuneena, kun se on tuohon rantaan iskeytynyt. Eli jostain se on tuon ilmalennon ottanut, mutta mistä, sitä on vaikeaa sanoa. Joka tapauksessa auto on mielestäni iskeytynyt juuri tuohon vesirajaan ja enimmän iskun on ottanut vastaan moottori, jonka paino on saanut auton nokan painumaan alaspäin ilmalennon aikana. Autosta voi päätellä, että vänkärin puoleinen kylki on ollut hieman alempana iskeytymisen hetkellä, kuin mitä kuskin puoli. Tämä selittänee auton vauriot, eli juurikin ihan ranta veteen, tuohon kivikkoon tullut alas. Vesi on myöskin osaltaan vaimentanut hieman törmäyksestä aiheutuneita ääniä. Tässä asennossa kun auto tulee alas, niin nuo vauriot mitä siinä näkyy, niin selittynevät. Eli renkaat suht ehjänä, samoin alusta, perä ja kuskin puoleinen kylki ovat hyvinkin säilyneet. Tuollaisessa asennossa kun auto on tuohon rantaveteen iskeytynyt, ei kuljettajalla ole ollut mitään mahdollisuutta selviytyä. Jussille oli jaettuna kyseisenä iltana kaikki huonoimmat kortit, mitä vaan voi olla.