Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Joo toi pukeutuminen tuskin liittyy itsariin,halunnut varmaan puketua rennommin koska todennäköisesti tiennyt menevänsä baariin myöhemmin panimotutustumisen jälkeen, kolmosen uutisissa tänään puhutaan että ystävät ovat kertoneet keränneensä rahaa että saavat koiran mukaan vesietsintöin(näköjään viron viranomaiset eivät pidä sitä ajankohtaisena?)ny en saa linkattua juttua mut jos joku haluaa..uutinen ollut aamulla 5jälkeen.
Madeline_Poel
Harjunpää
Viestit: 296
Liittynyt: Su Maalis 15, 2015 6:13 pm

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Madeline_Poel »

tötterö kirjoitti:^En syyllistä ketään kun erehtyviä olentojahan me olemme.
Silti ihmettelen AINA tuota samaa kannanottoa siitä että uhrin tulisi jotenkin tiedottaa lähiomaisiaan ennen tekoaan.
Miksi ja vielä kerran miksi ihmeessä?
Pönttöhän sitä täytyy olla jos laittaa viestiä etukäteen tulevasta tapahtumasarjasta jolla on tarkoitus riistää itseltään henki.
Ajatella jos homma epäonnistuu? Mukavaa jäädä seuraamaan ihmisten reaktioita kun kaikki tietää mitä olisi tuleman pitänyt.
Entä vakuutuskorvaukset?
Ne jäisi saamatta ja harva itsensä lopettaja haluaa jättää lähiomaiset ilman ilmaisia lounaita.
Vakuutusmaksut on maksettu joten otetaan niistä edes se mitä saadaan lähiomaisille.
Jos kerrotaan itsemurhasta ja se epäonnistuukin niin on turha itkeä vakuutusrahojen perään jos vaikka vammautuu loppuiäksi.
No joo, suurin osa itsarin tehneistä jättää jonkinlaisen viestin. Jotkut sitten taas ei.
Ja siinä tilanteessa tuskin mietitään henkivakuutusta tms.
Tää on sillein aika erikoinen juttu, kun kaikki puhuu Arista menneessä aikamuodossa...Mistäpäs sitä tietää jos Ari on viettänyt laatuaikaa jonkun virottaren luona ja sitten palailee kotiin. Siinäpä meillä olisi ihmettelistä :shock: .
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
sörsse
Rico Tubbs
Viestit: 1263
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2017 1:30 am

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Tuskin virottaret suomalaisia naisia kummempia on, joten satavarmaa on ainakin se, että pankkitilillä näkyisi myös tapahtumia tältä ajalta? Ei ne naiset mitään leipäsusia kauan kattele nurkissaan ja ymmärtääkseeni latin latia ei näy credit-puolella Arin tilillä
Kliina
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Pe Joulu 27, 2013 3:12 pm

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Kliina »

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... on/6702780

Tallinnassa kadonneen Arin ystävät uskovat miehen horjahtaneen mereen – viimeinen havainto on ravintolasta: "Ari kysyi lähtiessään ovimieheltä missä hotelli on"

Tallinnassa marraskuun 24. päivä kadonneen Ari Saarilammin, 53, ystävät ovat keränneet rahaa järjestääkseen merietsinnät Tallinnan satamassa.

– Olemme keränneet pienen summan rahaa, jotta saamme maksettua vedenalaisiin etsintöihin erikoistuneen koiran etsimään Aria Tallinnassa. Satama-allas tarkistetaan yhteistyössä viranomaisten kanssa, parikymmentä vuotta Saarilammin tuntenut Tero Niskanen kertoo.

Ystävien mukaan poliisit ovat hoitaneet kadonneen tutkintaa hyvin, mutta he ovat silti päättäneet hankkia lisää apua asian selvittämiseksi.

– Epäilys on, että hän on joutunut mereen, joten sieltä häntä on syytä etsiä.

Poliisi epäilee samaa. Jo toissa viikolla uutisoitiin, että Viron poliisin mukaan Saarilammin uskotaan pudonneen Tallinnan satamassa sijaitsevan Hotel Euroopan vieressä olevaan Amiraliteetin satama-altaaseen ja hukkuneen.

Saarilammia on etsitty altaasta, mutta tuloksetta.

– Poliisi on tutkinut merta satama-altaassa, mutta se on hirveän haastava paikka, Niskanen kertoo.

MTV Uutiset ei tavoittanut poliisia kommentoimaan tutkinnan tuoreimpia tietoja.

Tallentui hotellin kameroihin
Saarilammi tallentui hotellinsa valvontakameroihin katoamispäivänään.

Saarilammi katosi julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliiton Jytyn kokousmatkalla Tallinnassa perjantaina 24. marraskuuta. Katoamispäivänä Saarilammi oli kirjautunut sisään Tallinnan satama-altaan lähistöllä sijaitsevaan Hotel Euroopaan.

Poliisi sai käyttöönsä hotellin valvontakamerakuvia katoamispäivältä. Viimeisessä kuvassa Saarilammi on kävelemässä hotellin pyöröoven läpi laukku olallaan ja huppu päähänsä vedettynä noin kello 16.50.

Kuvista käy ilmi, että Saarilammilla oli yllään vaalea huppari ja siniset housut.

Miehestä tehtiin varmoja havaintoja vielä hotellista poistumisen jälkeenkin.

Saarilammi vietti myöhemmin perjantai-iltana aikaa Kochi Aidad -nimisessä panimoravintolassa, joka sijaitsee muutaman sadan metrin päässä hotellista.

Saarilammi poistui ravintolasta noin kello 22.30. Ravintolakäynti on poliisin mukaan todennettu maksetulla ravintolalaskulla.

Tämän jälkeen miehen liikkeistä ei ole varmoja havaintoja.

– Ari ei saapunut enää hotellille. Muu seurue poistui jo häntä ennen ravintolasta. Ryhmä on käsittääkseni ottanut Arin katoamisen kovin raskaasti. He ovat syyllistäneet itseäänkin, vaikka siihen ei ole syytä, Niskanen kertoo.

Ystävän mukaan Saarilammi oli nauttinut alkoholia ennen katoamistaan.

– Ari oli kysynyt ovimieheltä ravintolasta lähtiessään, että missä hänen hotellinsa on. Todennäköisesti hän on kävellyt satamassa ja horjahtanut mereen, Niskanen arvelee.

Saarilammilla oli ystävän mukaan uusi puhelin, joka kestää vettä. Puhelin pysyi päällä vielä jonkin aikaa miehen katoamisen jälkeen, kunnes siitä todennäköisesti loppui virta.

Tunnettu henkilö Porissa
Ystävät ovat henkisesti varautuneet siihen, että Saarilammi on kuollut.

– Olemme jo valmistelleet sitä, että ei hän enää elävänä takaisin tule. Eräs ystävistämme on hakenut maistraatista edunvaltontavaltuutusta, jotta voisimme hoitaa Arin asioita.

Saarilammi oli laajalti tunnettu henkilö Porissa. Hän työskenteli Porin kaupungilla toimistotehtävissä ja käveli aina työmatkat. Moni muistaakin hänet kävelemässä kaupungilla.

– Arin ulkonäkö oli sellainen, että hän jäi ihmisten mieleen. Hän sairasti syntymästään saakka ihosairautta, joka vaikutti hänen ulkonäköönsä. Ari ei sitä kuitenkaan peitellyt tai häpeillyt, hän ei halunnut sääliä osakseen, Niskanen kertoo.

Ystävän mukaan politiikka, ihmisarvokysymykset, musiikki ja järjestötyö olivat Saarilammin sydäntä lähellä.

– Hän kävi Porissa aina klassiset konsertit ja taidenäyttelyt läpi. Hän oli pidetty ihminen, jolla oli paljon ystäviä.

Saarilammilla ei ollut sukulaisia, joten kaikki käytännön asioiden hoitaminen on nyt miehen ystävien vastuulla.

– Arin tapaus on opettanut sen, että jokaisen kannattaisi miettiä mitä sitten käy, jos elämässä tapahtuu jotain ennalta-arvaamatonta. Johonkin paperiin kannattaa kirjoittaa, kuka voi huolehtia edunvalvonnasta. Meille on kerrottu Porin maistraatista, että vie lähes puoli vuotta, ennen kuin saamme edunvalvontavaltuutuksen.

Eilen ystävät pääsivät käymään tutkinnanjohtajan luvalla ensimmäisen kerran Saarilammin asunnolla tarkistamassa hänen postinsa.

– Byrokratiasta pitää huolehtia, koska kaikki maksut, kuten sähkö- ja asuntolaskut pyörivät, vaikka ihminen onkin kateissa, Niskanen sanoo.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Blues »

No olishan siinä ihmettelemistä, kun on nähty niissä kameroissa rantaan kulmeassa, mutta ei enää poispäin.
Muuten en olis ollut yhtään ihmettynyt, jos olis jonkun lypsyjakkaran löytänyt, joka olisi rahat pumpannut.
Nyt kyllä hieman ihmetyttäisi.

Mutta tosiaan. Ei kaikki itsarin tehneet jätä minkäänlaista viestiä muille. Eli ei ole mikään oletusarvo, että sellainen viesti olisi. Kirjallisena.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Vareksenpoikanen
Agentti Scully
Viestit: 659
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

Kliina kirjoitti:
Saarilammi poistui ravintolasta noin kello 22.30. Ravintolakäynti on poliisin mukaan todennettu maksetulla ravintolalaskulla.

Tämän jälkeen miehen liikkeistä ei ole varmoja havaintoja.
Eli varmaa havaintoa ei ole siitä että olisi epävarmoin askelin kulkenut kohti valvontakameroiden katvealuetta ja kohti satama-allasta.
Ei sii ole mitään varmaa havaintoa.

Alkaa taas vahvistua se käsitys että Saarilammi ei olekkaan siellä altaassa. Mutta missä sitten?
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja ktaina »

No taas yksi toimittaja kirjoittanut eikä paneutunut asiaan.. Eiköhän Arin ole tunnistanut noista kameroista joku Arin läheinen ystävä kun rahaakin keränneet etsintöihin..kyllä ne viron poliisit ovat hommia tehneet mutta toimittajat kirjoittaa uutta ja vanhaa kun eivät perehdy yhtä vakaumuksella kun me täällä :wink:
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Blues »

Vareksenpoikanen. kirjoitti: Eli varmaa havaintoa ei ole siitä että olisi epävarmoin askelin kulkenut kohti valvontakameroiden katvealuetta ja kohti satama-allasta.
Ei sii ole mitään varmaa havaintoa.

Alkaa taas vahvistua se käsitys että Saarilammi ei olekkaan siellä altaassa. Mutta missä sitten?
Jestas, kyllä se on ihan varma havainto, että on ollut siellä kulkemassa, mutta ei siellä ole ollut yhtään henkilöä, joka sen voisi satavarmaksi sanoa.
Onko sulle yhtään tuttuja nämä termistöt, mitä virkavalta käyttää?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Vareksenpoikanen
Agentti Scully
Viestit: 659
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

https://fi.webcams.travel/webcam/fullscreen/1507414269
Tältä kameralta näkee tallenteen 24.11.2017 satama-altaasta. Ainakin yksi pienvene on vielä silloin 24 - 25 marraskuuta laiturissa.
Esim. veneeseen meno tai sieltä postuminen aiheuttaa aallokkoa.
Paitsi että veneen pitää olla tän kameran valvonta-alueen ulkopuolella. koska aallokko tuli alueelta johon kameravalvonta ei yllä.
Viimeksi muokannut Vareksenpoikanen, Ke Joulu 20, 2017 11:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tää sun kameras näyttää näkymää ihan eri suunnasta, kuin mistä Arin on oletettu veteen pudonneen :)
Se oletettu putoamispaikka on tuosta kamerasta vasemmalla.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Vareksenpoikanen
Agentti Scully
Viestit: 659
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

Blues kirjoitti:Tää sun kameras näyttää näkymää ihan eri suunnasta, kuin mistä Arin on oletettu veteen pudonneen :)
Se oletettu putoamispaikka on tuosta kamerasta vasemmalla.
Olet aivan oikeassa.
Oletettu putoamispaikka on kaikkien kameroiden ulkopuolella.

Tältä kameralta pitäis löytyä se aallokko, jonka poliisit ovat havainneet. (minä en sellasta aallokkoa huomannut)
Eli nyt aika tasan 26 vrk sitten.
Klikkaa 30 vrk taaksepäin, ja käynnistä. (jos joku ei huomaa miten toimii)
Tästä puuttuu 20-13 päivää taaksepäin aika. Olisko sillä välillä ollut etsintöjä ja siksi poistettu filmiltä?

Myös etsitöjen aiheuttamaa aallokkoa. Vaikuttais että osa niistä altaan reunalla seisovista ihmisistä liittyy ehkä etsintöihin.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tältä kameralta ei oikeastaan pidä edes näkyä se aallokko.
Jos katsot karttaa, jonka sivulle 12 olen tehnyt, Arin liikkeistä, niin ei ole mitenkään mahdollista, että tästä kuvasta se veden aaltoilu näkyisi, muuten kuin erittäin heikkona. Ja tästä suunnasta tuskin ollenkaan.
Koko se alue, missä Arin oletetaan pudonneen veteen jää aika kauas vasemmalle tuosta kuvasta.

Tässä kuvassa ei näy edes se kanavan suu, eikä näin ollen myöskään yhtään sitä mahdollista lainehdintaa. Ei se voisi edes noin pitkälle näkyä.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Vareksenpoikanen
Agentti Scully
Viestit: 659
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

Altaan koko on noin 150 m x 150 m. Kanaalin pituus ensimmäiseen leventymään, D-terminaalinkohdille n.200 m.
Peilityyneen veteen kun muodostuu ympyrän muotoisia pinta-aaltoja, joka johtuu jonkun veteen putoamisesta, etenee ne sen mukaan kuinka suuri esine veteen on tippunut. Mitä isompi sitä suuremmat aallot ja sitä pitemmälle ne kantavat.
Ihmisen kokoinen pudotessaan aiheuttaa jo sellaiset pinta-aallot että ne kulkeutuvat 150 - 200 metrin matkan helpostikin.

Nuo pienvenelaiturit ovat pysäyttäneet ne tai siis heikenäneet ne niin ettei sen jälkeen enää voi, tai tuskin voi, havaita.
Näin uskoisin , aallot pitäisi löytyä vielä filmeiltä.

Mikä salaisuus ne aallot on? Joku jo kyselikin sitä. Miksi sitä kuvaa ei oo julkastu?

Sama juttu kun naarataan? Miksi siitä ei ole edes karttakuvaa?
Miksi tuolla filmillä ei oo kuvaa naaraajista? Onko niitä ollutkaan?

Kyllähän se allas kokonaan pitää naarata koska merivesi on kolme kertaa Tallinnassa ollut enemmän kuin + 40 sen 24. päivän jälkeen.
Nouseva vesi siirtää vedessä olevaa ruumista tai laukkua kohti rantaa, kohti Eurooppa Hotellia ja laskuvesi puolestaan vie merelle päin.
Myös kanaali pitäisi naarata.
Naaraushan on ensisijalla (ennen sammakkomiehiä) nyt kun ei ole enään hengenpelastuksesta kyse.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Blues »

Nuo laiturit on ihan eri suunnassa.
Arin oletettu putoamispaikka ei ole ollenkaan tällä puolella, mistä kuva on, vaan vastarannalla vasemmalla puolella, siellä minne tämä kamera ei näytä ollenkaan.
Usko nyt, herranjumala, että se oletettu veteenputoamispaikka ei ole lähelläkään tätä sun kameralinkkiäsi. Vaan kaukana vasemmalla siitä, mitä tämä kamera näyttää.
Eikä myöskään tuo menneen kuva näytä sitä, mitä siellä oletetulla katoamispaikalla on tehty.
Eikä tuo kameran 30 päivän kuva näytä koko ajan, aamusta aamuun kuvaa, vaan valikoituja paloja tuolta ajalta, jos siis aattelit, että siitä jotain näkis?

Itse kuvittelin, että koko allas on naarattu, mutta myöhempien uutisten mukaan uskon, että vain ns. katoamisalue on naarattu. Tai sukellettu. Miten haluat sen ilmaista.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Avatar
Dortmunder
Hetty Wainthropp
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2016 12:15 pm
Paikkakunta: New York

Re: Ari Saarilammi, Tallinna 24.11.2017

Viesti Kirjoittaja Dortmunder »

Saarilammilla ei ollut sukulaisia, joten kaikki käytännön asioiden hoitaminen on nyt miehen ystävien vastuulla.
Jep..olisi ehkä samaisten ystävien joista osa ainakin oli kai matkalla mukana, pitänyt vähän katsella kaverin perään loppuillasta - kun kerran kuitenkin selvästi näkivät että ihme jos hotelliin löytää...antoivatko tahallaan kävellä mereen?

Toki jokaisella on vastuu omista tekemisistään ihan loppuun asti, oli sitten kuinka kännissä tahansa, mutta silti tuntuu oudolta että kukaan ei nykyään jeesaa ketään. Ennen pidettiin kaverista huolta.
'JOHN DORTMUNDER, a free man, not even on parole, walked into the O.J. Bar & Grill on Amsterdam Avenue that Friday night.'
Vastaa Viestiin