Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja damfin »

Puhelimellahan ei tarvitse yrittää soittaa nähdäkseen saako se signaalin, siinähän on näyttö joka kertoo onko kenttää vai ei.
Signaalihan oli kertaalleen saatu, eli ehkä siksi yritettiin samasta paikasta säännöllisen epäsäännöllisesti uudelleen sitä yhteyttä, kun kyllähän ihan pelkkä tuuli ja sää vaikuttaa siihen yhteyteen varsinkin kantavuusalueen rajoilla tai lähettyvillä oltaessa. Toki näin jälkikäteen viisastellen olisikin kannattanut näpyttää avunpyyntöviesti tekstiviestinä, ja ja jättää puhelin muutamaksi tunniksi päälle siihen paikkaan missä signaali oli kertaalleen löytynyt, niin viesti olisi saattanut jossain vaiheessa lähteä kun puhelin olisi jälleen hetkeksi napannut signaalin.

Tuossa on vaan se ongelma että silloin kun puhelin yrittää hakea heikkoa kenttää, se kuluttaa akkua huomattavasti, ja voi jo muutamassa tunnissa vetää akun tyhjäksi, eli ehkä juuri siksi tytöt käynnistivät puhelimen vain hetkeksi kerrallaan tarkistaakseen olisiko sitä kenttää.

Paikallaan oloon uskon monienkin seikkojen takia, enkä vähiten siksi että tuo alue ei lopulta kuitenkaan ole mikään kovin suuri, tuolla jos 5 kilometriä kävelee johonkin suuntaan niin todennäköisesti jo löytää jotain elämää eli jokin päiväkausia kestävä vaellus eksyneenä kuulostaa melko epätodennäköiseltä. Tai sitten minä olen kartasta katsonut ihan väärän sijainnin tuolle tapahtumapaikalle.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

damfin kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 10:17 am
Puhelimellahan ei tarvitse yrittää soittaa nähdäkseen saako se signaalin, siinähän on näyttö joka kertoo onko kenttää vai ei.
Signaalihan oli kertaalleen saatu, eli ehkä siksi yritettiin samasta paikasta säännöllisen epäsäännöllisesti uudelleen sitä yhteyttä, kun kyllähän ihan pelkkä tuuli ja sää vaikuttaa siihen yhteyteen varsinkin kantavuusalueen rajoilla tai lähettyvillä oltaessa. Toki näin jälkikäteen viisastellen olisikin kannattanut näpyttää avunpyyntöviesti tekstiviestinä, ja ja jättää puhelin muutamaksi tunniksi päälle siihen paikkaan missä signaali oli kertaalleen löytynyt, niin viesti olisi saattanut jossain vaiheessa lähteä kun puhelin olisi jälleen hetkeksi napannut signaalin.

Tuossa on vaan se ongelma että silloin kun puhelin yrittää hakea heikkoa kenttää, se kuluttaa akkua huomattavasti, ja voi jo muutamassa tunnissa vetää akun tyhjäksi, eli ehkä juuri siksi tytöt käynnistivät puhelimen vain hetkeksi kerrallaan tarkistaakseen olisiko sitä kenttää.

Paikallaan oloon uskon monienkin seikkojen takia, enkä vähiten siksi että tuo alue ei lopulta kuitenkaan ole mikään kovin suuri, tuolla jos 5 kilometriä kävelee johonkin suuntaan niin todennäköisesti jo löytää jotain elämää eli jokin päiväkausia kestävä vaellus eksyneenä kuulostaa melko epätodennäköiseltä. Tai sitten minä olen kartasta katsonut ihan väärän sijainnin tuolle tapahtumapaikalle.
Tuota mietin, että kun se yhteys oli niin lyhyt, niin huomaako sitä soittaja edes välttämättä, että lyhyt yhteys oli muodostunut?

Onhan Panama kapeimmillaan tosi kapea maa, ja kun niitä jonkinlaisia kulkureittejä on, niin kyllähän sitä pystyisi kävellä vaikka sinne pohjoisrannikolle muutamassa(?) päivässä, jos olisi kunnossa. Mutta kun maa on suurempi leveyssuunnassa, niin siinä jo äkkiä eksyykin. Ja ilman karttaa, kompassia ja tietoa missä on, jos on eksyksissä, ei varmasti mielellään lähtisi harhailemaan johonkin suuntaan. Kyllähän näillä oletettavasti oli tietoa, ettei reitille olisi edes kannattanut lähteä kahdestaan.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

damfin kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 10:17 am
Paikallaan oloon uskon monienkin seikkojen takia, enkä vähiten siksi että tuo alue ei lopulta kuitenkaan ole mikään kovin suuri, tuolla jos 5 kilometriä kävelee johonkin suuntaan niin todennäköisesti jo löytää jotain elämää eli jokin päiväkausia kestävä vaellus eksyneenä kuulostaa melko epätodennäköiseltä. Tai sitten minä olen kartasta katsonut ihan väärän sijainnin tuolle tapahtumapaikalle.
No jompikumpi meistä katsoo väärää karttaa. 8) Jos tytöt ovat jatkaneet Miradorista suoraan pohjoiseen, lähin rantakaupunki löytyy jostain Karibianmeren rannalta, matkaa luotisuoralla viivallakin n. 40 km. Täyttä umpiryteikköä, jossa hyväkuntoinenkin viidakkoveitsimies etenee ehkä ekat pari tuntia 1 km/h, sitten vauhti hyytyy. Jos taas mennään ihan kompassin mukaan suoraan väärään suuntaan eli juuri pohjoiseen, astelukuna pyöreä 0, matkaa lähimpään tiehen on n. 65 km. Ja jälleen pelkkää umpiryteikköä tämäkin taival. Tielle päästyä olis vielä parikymppiä lähimpää kylään – jos osaa lähteä kerralla oikeaan suuntaan. Suunnilleen samat etäisyydet löytyy myös mentäessä koiliiseen tai luoteeseen. Tätä mä tarkoitin aiemmin sillä, että kyllä tuolla voi helposti harhailla päiväkausia löytämättä kenttää, kaupunkia, tietä tai ylipäänsä yhtään mitään. Lähin bussipysäkkikin löytyy vasta n. 45 kilometrin viidakkovaelluksen päästä (pois luettuna Boqueten omat reitit siinä lähtöpaikan vieressä), mutta sinnekin päästäkseen olisi pitänyt muuttaa kurssia nyt tarvotusta pohjoisesta jyrkästi lounaaseen. Tottakai jos tuuri käy, löytyy Alto Romero ja Felicianon kotipelto ihan siitä vierestä, n. 12 kilsaa muistaakseni. Mutta jos huono säkä käy, siellä odottaa itse herra F. erektionsa kanssa ja murhaa sitten kuitenkin.

Mä taas en usko paikalla olemiseen ihan siksi, että se on aika epäluonnollista käytösmallia. Tuolta varmaan tahtoo pois ja paikoillaan jossain kivenkolossa nyhjääminen ei siihen ihan hirveästi auta. Jos vaan on ollut kykyä kävellä, niin ihan varmasti siellä on myös laitettu tossua toisen eteen.

Toisaalta se eteenpäin johonkin hevonkuuseen ryöhnääminen selittää myös sujuvasti sen, miksi isompia luita tai luurankoja ei koskaan löytynyt. Jos laitetaan iso epäilys sille lantioluun alkuperällekin, niin meillähän ei ole sen jälkeen oikeastaan enää mitään sen ihmeempää keissiä ollenkaan. Mentiin, eksyttiin ja jatkettiin niin kauas, ettei etsijöillä riittänyt usko sellaiseen. Luurangot voi olla ihan oikeastikin vaikka jossain hiivatin Costa Rican puolella mantereen länsirannikkolla asti, maiden rajallekaan ei ole kuin reilu 30 km. Siellä taas joku joki on voinut kiikuttaa raadot eteläiseen tyyneenmereen haiden iloiksi. Matkalla piraijat ja jokivarsien kaimaanit ottaa omansa.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja damfin »

^
Olisi vaan hieman outoa jos tytöt olisivat kävelleet eteenpäin päiväkausia, ja silti kaikki mitä heistä on löytynyt, kenkä, shortsit, luunkappaleet ja se reppu... kaikki on löytyneet noin 5 kilometrin sisältä ja vieläpä ihan loogisesti virran varrelta virtaussuunnanmukaisesti levinneinä... eli olisi siis kävelty päiviä päätymättä yhtään eteenpäin.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

damfin kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 2:28 pm
^
Olisi vaan hieman outoa jos tytöt olisivat kävelleet eteenpäin päiväkausia, ja silti kaikki mitä heistä on löytynyt, kenkä, shortsit, luunkappaleet ja se reppu... kaikki on löytyneet noin 5 kilometrin sisältä ja vieläpä ihan loogisesti virran varrelta virtaussuunnanmukaisesti levinneinä... eli olisi siis kävelty päiviä päätymättä yhtään eteenpäin.
Ja eksyneitä paikasta riippuen, mutta pääsääntöisesti jos pahasti eksyy, niin kehoitetaan pysymään paikallaan, etenkin jos on kohtuullisen matkan päässä siitä mikä on ollut määränpää, ja jos se on jollekin ilmoitettu. Jos koko ajan vain kävelee kuvitellen ennenpitkää löytävänsä asutulle seudulle, voi mennä vain pahemmin eksyksiin, etenkin jossakin viidakossa, jos eivät tienneet enää suunnistakaan mitään. Eksyneille, myös kokeneille retkeilijöille voi käydä niin, että aletaan kiertää ympyrää. Silloinhan tuntuu, että on kävelty hirveä matka, mutta oikeasti palattu sinne mistä on lähdetty. Näistä en kyllä usko, että ovat mitään ympyrää kiertäneet viidakossa, varmasti jos keskenään ovat olleet, eivät olisi reitiltä, vaikka sellaiselta epäviralliselta ja vähemmän hoidetulta poistuneet, en vaan millään usko. Siksi onkin kummallista, ettei kukaan olisi löytänyt heitä. Ymmärrän, että varmaan jonkinlaiseen suojaa ovat hakeutuneet, muttei kauas noilta reiteiltä.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

damfin kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 2:28 pm
^
Olisi vaan hieman outoa jos tytöt olisivat kävelleet eteenpäin päiväkausia, ja silti kaikki mitä heistä on löytynyt, kenkä, shortsit, luunkappaleet ja se reppu... kaikki on löytyneet noin 5 kilometrin sisältä ja vieläpä ihan loogisesti virran varrelta virtaussuunnanmukaisesti levinneinä... eli olisi siis kävelty päiviä päätymättä yhtään eteenpäin.
Mutta tää outous loppuu siinä vaiheessa kun ymmärtää noiden mainitsemasi 5 kilometrin sijainnin Pianista senderon lähtöpaikasta. Vähän eri lähteistä riippuen matkaa on sinnekin 120-140 kilometriä, ja eihän se matka noissa tamineissa ja tuossa miljöössä ihan hetkessä etene. Eli todistetusti ovat kävelleet varmaan ainakin sen ekan viikon tonne asti päästäkseen. Luulen, että minultakin harrastelijatason vaeltelijana menis viikko ihan helposti tuohon matkaan.

Samaten outous loppuu myös heti kun tai jos olisi joku raato löydetty vielä vähän kauempaa. Nyt kun ei mitään suurempia kroppia löytynyt, niin kyllä se mulle viittaa siihen, että ruumiit ovat ihan itse viime matkansa kävelleet. Toki Lisannen on ollut vaikea kävellä ilman nilkkaa ja Krisin ilman lonkkaa, mutta koska ne löydöt on moneen kertaan asetettu kyseenalaisiksi, ei nekään mun mielestä todista oikein minkään puolesta eikä mitään vastaan.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Neo7 kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 1:19 pm


Tuota mietin, että kun se yhteys oli niin lyhyt, niin huomaako sitä soittaja edes välttämättä, että lyhyt yhteys oli muodostunut?
Samaa oon itsekin pohtinut, että jos yhteys kestää sekunnin tai pari, niin jossain viidakon huminassa saattaa hyvinkin jäädä älyämättä, että ollenkaan yhdisti. Toisaalta taas, kyllähän se puhelin näyttää puhelun jälkeen, että puhelun kesto esim. 0.00:02, mutta eipä sitä välttämättä silti hoksaa. Ja luulis myös, että häke vastaa puhelimeen aika ripeästi eikä avaa linjaa ja sitten odottele hetki hiljaa ennen kuin alkaa puhua. Tarkoitan, että eiköhän sieltä ole kuulunut puhetta välittömästi yhdistymisen jälkeen. Kyllä mä luulisin, että on huomattu se yhdistyminen. Jos ei saa yhteyttä moneen kertaan ja sitten lopulta kuuluu hälytysääni korvaan, niin luulis olevan aika kärppänä että "HEI NYSSE AINAKIN HÄLYTTÄÄ!!!" No kaikki on mahdollista. Olisi kiva jos tää yhdistynyt puhelu olisi jossain tallessa - että mitä ääniä sieltä sen sekunnin ajan kuuluu?

Tosta tuli mieleen, että onhan kai se puhelu yhdistynyt pariksi sekunniksi? Ettei vaan olisi alkuperäisesti tarkoitettu, että on saanut kentän ja hälyttänyt pari sekuntia?

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

bob kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 3:52 pm
Neo7 kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 1:19 pm


Tuota mietin, että kun se yhteys oli niin lyhyt, niin huomaako sitä soittaja edes välttämättä, että lyhyt yhteys oli muodostunut?
Samaa oon itsekin pohtinut, että jos yhteys kestää sekunnin tai pari, niin jossain viidakon huminassa saattaa hyvinkin jäädä älyämättä, että ollenkaan yhdisti. Toisaalta taas, kyllähän se puhelin näyttää puhelun jälkeen, että puhelun kesto esim. 0.00:02, mutta eipä sitä välttämättä silti hoksaa. Ja luulis myös, että häke vastaa puhelimeen aika ripeästi eikä avaa linjaa ja sitten odottele hetki hiljaa ennen kuin alkaa puhua. Tarkoitan, että eiköhän sieltä ole kuulunut puhetta välittömästi yhdistymisen jälkeen. Kyllä mä luulisin, että on huomattu se yhdistyminen. Jos ei saa yhteyttä moneen kertaan ja sitten lopulta kuuluu hälytysääni korvaan, niin luulis olevan aika kärppänä että "HEI NYSSE AINAKIN HÄLYTTÄÄ!!!" No kaikki on mahdollista. Olisi kiva jos tää yhdistynyt puhelu olisi jossain tallessa - että mitä ääniä sieltä sen sekunnin ajan kuuluu?

Tosta tuli mieleen, että onhan kai se puhelu yhdistynyt pariksi sekunniksi? Ettei vaan olisi alkuperäisesti tarkoitettu, että on saanut kentän ja hälyttänyt pari sekuntia?
Niin ymmärsin itse, että kenttä on löytynyt ja hälyttänyt, jos ehtinyt, sen sekunnin-pari. En usko, että olisi vastattu, mutta en toisaalta tiedä kuinka tuo on mennyt.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

En tiedä aukeaako toi mapsi kellekään muulle oikein, mutta jos aukeaa, niin siinä on tummanpunaisella Pianista päätyen Miradoriin.
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 35869&z=11
Vihreällä on se salaisten vesiputousten reitti, joka on ollut esillä, että olisivatko sinne halunneet vielä mennä. No eivät varmaan. Tai jos ovat halunneet, niin eivät varmasti ole siinä onnistuneet. Etäisyyttä näillä reiteillä toisistaan on metsän poikki n. 7-10 km. Mustalla on suurin piirtein mun käsitys alueesta, josta löytyi kenkää ja luita, reppuja ja muita. Saattaa olla, että sijoitin turhan matalalle etelään, sitä voi mielessään nostaa jonkin matkaa pohjoisemmas, saattaa osua tarkemmin kohdalleen. Musta mökin kuva kertoo AltoRomeron paikan. Siellähän asui se repun löytänyt Irma-rouva ja mun ymmärtääkseni Felicianon kotitila on jossain niillä hujakoilla myös. Tätäkään aluetta mä en varsinaisesti sivistykseksi kutsuisi. :D

Eli onhan toi alue tuosta eteenpäin (tai oikeastaan joka suuntaan) ihan järjetön. Varsinkin just siihen suuntaan, mihin oltiin menossa. Maasto huomioiden sanoisin, että vastaa varmaan likemmäs tuhatta meijän Kekkosen kansallispuistoa. Ja kun yhteenkin sellaiseen pääsee katoamaan aika helpolla,niin toi alueen laajuus on kyllä sellanen asia, mitä mä en todellakaan lähtis vähättelemään. Ei tuolta oikeasti kävellen tule kukaan suuntavaistonsa menettänyt normaali ihminen pois vaikka olis millanen looginen selviytymisvaisto käytettävissä. Väitän, että itse Indy Joneskin olis tonne jäänyt ikuisiksi ajoiksi. Miten sitten pari rantatoppista pikkutyttöä pärjääkään...

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja damfin »

Minä olen löytänyt useita karttakuvia joihin nuo sijainnit on merkitty, ja El Pianista reitin alkupisteestä on noin 8 kilometriä siihen joen ylitykseen jossa viimeiset järkevät kuvat on otettu (Culebra River?), ja siitä on vain noin 2 kilometriä siihen mistä Krisin shortsit löytyivät ja muut löydökset sijoittuvat sitten noin 4 kilometrin matkalle joen vartta shortsien löytöpaikasta eteenpäin.
bob kirjoitti:Mutta tää outous loppuu siinä vaiheessa kun ymmärtää noiden mainitsemasi 5 kilometrin sijainnin Pianista senderon lähtöpaikasta. Vähän eri lähteistä riippuen matkaa on sinnekin 120-140 kilometriä
Eli minä en nyt oikein ymmärrä mikä tuo mainitsemasi 120-140 kilometriä on?

crop.jpg
crop.jpg (202.51 KiB) Katsottu 846 kertaa
Tuossa hieman rajattuna yksi kartta, jana osoittaa 6 kilometrin mittaisen matkan kartalla

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Minäkään en oikein hahmota nyt että minne olisi 120-140 km? Eihän koko maa ole niin leveä pohjois-eteläsuunnassa tuosta kohti, josta lähtivät, saati että miradorilta (näköalapaikalta) olisi niin pitkästi pohjoisen suuntaan, tai lähtöpaikastakaan.

Mutta niin, itse tarkoitin, että teoriassa olisi saattanut kävellä pohjoisrannikolle, siis hyvässä kunnossa ollut henkilö, jolla on tietoa missä on, minne reitti menee, ja on mukana tarvikkeita, kuten karttaa, kompassia, taito käyttää niitä, suojaavaa vaatetusta, machete, syötävää, juotavaa tai että tietää mistä sitä saa jne. Ei varmaan nämä tytöt missään nimessä, jotenkin vaikea uskoa, että taivasalla olisivat montaakaan päivää selvinneet, mutta jos juotavaa saivat joesta tai muuten kerättyä, niin ehkä mahdollista pidempäänkin.

jhou
Perry Mason
Viestit: 3810
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2015 3:09 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja jhou »

damfin kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 4:58 pm
Minä olen löytänyt useita karttakuvia joihin nuo sijainnit on merkitty, ja El Pianista reitin alkupisteestä on noin 8 kilometriä siihen joen ylitykseen jossa viimeiset järkevät kuvat on otettu (Culebra River?), ja siitä on vain noin 2 kilometriä siihen mistä Krisin shortsit löytyivät ja muut löydökset sijoittuvat sitten noin 4 kilometrin matkalle joen vartta shortsien löytöpaikasta eteenpäin.
Eikös Culebran ylitys ole se kohta, jossa on kaapeliviritys sillan korvikkeena ("monkey bridge")? Siitähän ei ole varsinaista tunnistettavaa kuvaa, vaikkakin jotkut ovat vakuuttuneita, että yksi niistä yökuvista on otettu juuri siinä sillan kohdalla. Viimeinen täysin varmuudella tunnistettu paikka (Kris ylittämässä puroa, kuva otettu yläviistosta) on käsittääkseni tuo quebradas-tekstillä merkitty. Sinne ei ole kovinkaan pitkä matka Miradorin näköalapaikalta.
Hyvin suunniteltu on edelleenkin tekemättä.

dscullyalien
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2020 4:45 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja dscullyalien »

jhou kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 6:46 pm
damfin kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 4:58 pm
Minä olen löytänyt useita karttakuvia joihin nuo sijainnit on merkitty, ja El Pianista reitin alkupisteestä on noin 8 kilometriä siihen joen ylitykseen jossa viimeiset järkevät kuvat on otettu (Culebra River?), ja siitä on vain noin 2 kilometriä siihen mistä Krisin shortsit löytyivät ja muut löydökset sijoittuvat sitten noin 4 kilometrin matkalle joen vartta shortsien löytöpaikasta eteenpäin.
Eikös Culebran ylitys ole se kohta, jossa on kaapeliviritys sillan korvikkeena ("monkey bridge")? Siitähän ei ole varsinaista tunnistettavaa kuvaa, vaikkakin jotkut ovat vakuuttuneita, että yksi niistä yökuvista on otettu juuri siinä sillan kohdalla. Viimeinen täysin varmuudella tunnistettu paikka (Kris ylittämässä puroa, kuva otettu yläviistosta) on käsittääkseni tuo quebradas-tekstillä merkitty. Sinne ei ole kovinkaan pitkä matka Miradorin näköalapaikalta.
Paikalliset kai väittävät sen monkey bridgen tunnistaneensa. Muuta tietoa en ole ainakaan nähnyt netissä.

Osaisko joku selittää sen, miksi argumentti rikoksen puolesta on välillä, että tavaroita ja ruumiinosia on joutunut joen yläjuoksuun eli luonnottomaan suuntaan? Hukkasin kokonaan nyt punaisen langan tässä kartta-asiassa. Oliko jotain tosiaan monkey bridgeltä katsottuna yläjuoksulla, vai onko kyseessä väärinkäsitys?

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja damfin »

jhou kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 6:46 pm
damfin kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 4:58 pm
Minä olen löytänyt useita karttakuvia joihin nuo sijainnit on merkitty, ja El Pianista reitin alkupisteestä on noin 8 kilometriä siihen joen ylitykseen jossa viimeiset järkevät kuvat on otettu (Culebra River?), ja siitä on vain noin 2 kilometriä siihen mistä Krisin shortsit löytyivät ja muut löydökset sijoittuvat sitten noin 4 kilometrin matkalle joen vartta shortsien löytöpaikasta eteenpäin.
Eikös Culebran ylitys ole se kohta, jossa on kaapeliviritys sillan korvikkeena ("monkey bridge")? Siitähän ei ole varsinaista tunnistettavaa kuvaa, vaikkakin jotkut ovat vakuuttuneita, että yksi niistä yökuvista on otettu juuri siinä sillan kohdalla. Viimeinen täysin varmuudella tunnistettu paikka (Kris ylittämässä puroa, kuva otettu yläviistosta) on käsittääkseni tuo quebradas-tekstillä merkitty. Sinne ei ole kovinkaan pitkä matka Miradorin näköalapaikalta.
Voi olla noinkin, en ole perehtynyt noihin paikkojen nimityksiin juurikaan ja jotenkin oletin sen apinasillan olevan hieman sivummalla. Mutta jos se tuossa on niin silloinhan voi olla hyvinkin mahdollista että siinä sillalla on tapahtunut loukkaantuminen mutta toisaalta on outoa että siitä sillasta ei ole otettu valokuvaa vaikka siitä pienen puron ylityksestä on otettu kuvia.

Mutta kuten sanoin niin tuosta kartasta käy ilmi kuinka lyhyitä välimatkat tuolla on kuitenkin olleet, ei mitään päiväkausien tarpomista.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

damfin kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 4:58 pm
Minä olen löytänyt useita karttakuvia joihin nuo sijainnit on merkitty, ja El Pianista reitin alkupisteestä on noin 8 kilometriä siihen joen ylitykseen jossa viimeiset järkevät kuvat on otettu (Culebra River?), ja siitä on vain noin 2 kilometriä siihen mistä Krisin shortsit löytyivät ja muut löydökset sijoittuvat sitten noin 4 kilometrin matkalle joen vartta shortsien löytöpaikasta eteenpäin.
bob kirjoitti:Mutta tää outous loppuu siinä vaiheessa kun ymmärtää noiden mainitsemasi 5 kilometrin sijainnin Pianista senderon lähtöpaikasta. Vähän eri lähteistä riippuen matkaa on sinnekin 120-140 kilometriä
Eli minä en nyt oikein ymmärrä mikä tuo mainitsemasi 120-140 kilometriä on?
Joo onhan noita karttoja aiheesta pilmin pimein, siksi en alkanut mitään yksityikohtaisempaa enää itse värkkäämään. Ton mallinnuksen pähkäilin siksi, että sen kun avaa, pääsee liikkumaan kartalla paremmin kuin pienelle alueelle rajatuissa kuvissa. Vähän siellä mapsissa surffaamalla aukeaa kyllä hyvin se, mitä hiton loputonta "aarnimetsää" siellä edessä päin odotti. Eli ei siellä mitään pelastusta tai kaupungin valojen kangastusta ollut lähimaillakaan. Sinne päin kun menee, niin saa mennä aika montakin viikkoa ennen kuin tulee vastaan mitään muuta kuin sitä yhtä ja samaa sadeviidakkoa.

Nyt kun funtsii, niin on toi 120-140 km oltava joku aivopieru, vieläpä varsin vetelä sellainen. Silloin puolisen vuotta sitten kun tätä juttua alkoi aukomaan, muistan että sellainen kilometrilukema tuli vastaan, jäi elävästi mieleen. Kuten moneen kertaan mainittu, tässä keississä on tietolähteitä niin hiivatisti, ettei noita enää edes kannata alkaa miettimään, mistä mikäkin tiedonmuru on päähän jäänyt. Täytyy myöntää, että mun oma medianlukutaito on tässä kohdassa tainnu kakata vaippoihinsa ja pahasti, sori. Oliskohan tossa ollut ajatuksena joku vaellukseen käytettävä aika mikä tonne päästäkseen menee 10-12h, suhteutettuna johonkin matkaan (esim. normioloissa vastais >100 km) en tiedä... No mutta kuitenkin jos ajattelee, että toi matka jäänteiden löytöpaikalle kestää taaperretuna sen yli 10h, niin siltikin onhan tyttöjen täytynyt se sitten tosiaan taapertaa. Ei se paikallaan pysymällä ole sekään matka ihan helpolla sujunut. Mutta en intä tosta sen enempää. Pyytelen anteeksi, mutta en poistu hiljaa takavasemmallle, vaan jatketaan vielä hetki. Hitto kun tulis jotain uutta faktaa tähän juttuun, ihan mitä vaan.

Vastaa Viestiin