Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Neo7 kirjoitti:
La Kesä 05, 2021 1:29 am
Maura Isles kirjoitti:
Pe Kesä 04, 2021 11:10 pm
Kyllä noissa El Miradorin kuvissa on jotain outoa. Jotenkin mittasuhteet oudot... kuvattu vain puoli vartaloa... Sitten kuvat 499 ja 500. Kuvassa 499 Lisannen hiukset on vedetty vasemmalta oikealle yli ja kuvassa 500 ne ovat oikealta vasemmalle yli. Okei, jos ottaa kännykän etukameralla selfie -kuvan niin näin käy? Miksi kuvaaja ottaisi kuvan etukameralla?
Yritin kuvahaulla hakea niitä näköalatasanteen kuvia, että olisi taas helpompi muistella niitä, mutta aina ne muutamat samat kuvat tulee. Mutta nyt tuli kuvahaulla se etukumarakuva vastaan todella hyvälaatuisena verrattuna kaikkiin versioihin mitä olen siitä kuvasta nähnyt. Redditiin vei linkki. Siinä näkyi että Krisillä on silmät kiinni, kieli ulkona ja tosiaan hymyilee vähän samalla, eli ei ollut ollenkaan kammottava enää se kuva. Shortsien etutaskuun oli tungettu vesipullo. Se kuva kannattaa tsekata, jos on nähnyt vain niitä huonolaatuisia painajaiskuvia.
Itselläni taisi olla aikoinaan saman mallin puhelin kuin Krisillä(kö se iPhone oli?). En kyllä ole perillä kaikista sen toiminnoista, en lähellekään. Mutta sim-kortin luukun avaamiseen tarvitaan sellainen ohutpiikkinen työkalu, ehkä ohuella neulallakin voisi onnistua.
Ei se etukumaran kuva olekaan mikään outo, siinä on käsi joko korvalla ikään kuin hörökuuntelun asennossa (kuulosteleeko jotain outoa ääntä kauempaa?) tai sitten silmien edessä häikäisysuojana (aurinko paistaa kuvaajan takaa silmiin?). Ja siinä vyölle kiinnitetty vesipullokin näkyy useammassakin kuvassa, siinäkään ei periaatteessa mitään kummallista. Ainoastaan se, että kaikissa kuvissa se ei vaikuta samalta pullolta kuitenkaan eikä ole varsinkaan se, joka lopulta repusta löytyi. No, selittyy sillä, että pulloja oli mukana ainakin pari, joista nää toinen saattoi päätyä mihin tahansa. Tosta kuvasta on muuten tehty yksi aika mainio vloggi, jossa sitä pohditaan ja verrataa yhteen toiseen videoon. Ilmeisesti kuvaa ei ole otettu minkään luolan edessä vaan siinä syvän mäenrinteiden välissä sukeltavan polun mutkassa. Kris saattaa olla kuvassa kuvaa ottavaa Lisannea paljon alempana, jolloin näkyäkseen kuvassa kunnolla (ja siis edes nähdäkseen Lisannen) Kris kumartuu alaspäin. Selittää sekä tytön että käden asennot.
Maura Isles kirjoitti:
La Kesä 05, 2021 7:34 am
Mutta sim-kortin luukun avaamiseen tarvitaan sellainen ohutpiikkinen työkalu, ehkä ohuella neulallakin voisi onnistua.
Onnistuu korvakorun piikilläkin.
Joo ilmeisesti onnistuu. Mutta pitää tosiaan olla metallipiikki. Esim. havunneulanen ei toimi, samoin ohut puunoksa tai puupiikki ei kestä - on tullut metsäoloissa epätoivoisena kokeiltua. Hakaneula taas on liian paksu, ei aukea silläkään. Ehkä tosiaan sen oman työkalun ohella just se korviksen piikki olis oikeastaan ainoa toimiva, mitä nyt mieleen vois tulla.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1507
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

bob kirjoitti:
La Kesä 05, 2021 9:42 pm
Ei se etukumaran kuva olekaan mikään outo, siinä on käsi joko korvalla ikään kuin hörökuuntelun asennossa (kuulosteleeko jotain outoa ääntä kauempaa?) tai sitten silmien edessä häikäisysuojana (aurinko paistaa kuvaajan takaa silmiin?). Ja siinä vyölle kiinnitetty vesipullokin näkyy useammassakin kuvassa, siinäkään ei periaatteessa mitään kummallista. Ainoastaan se, että kaikissa kuvissa se ei vaikuta samalta pullolta kuitenkaan eikä ole varsinkaan se, joka lopulta repusta löytyi. No, selittyy sillä, että pulloja oli mukana ainakin pari, joista nää toinen saattoi päätyä mihin tahansa. Tosta kuvasta on muuten tehty yksi aika mainio vloggi, jossa sitä pohditaan ja verrataa yhteen toiseen videoon. Ilmeisesti kuvaa ei ole otettu minkään luolan edessä vaan siinä syvän mäenrinteiden välissä sukeltavan polun mutkassa. Kris saattaa olla kuvassa kuvaa ottavaa Lisannea paljon alempana, jolloin näkyäkseen kuvassa kunnolla (ja siis edes nähdäkseen Lisannen) Kris kumartuu alaspäin. Selittää sekä tytön että käden asennot.
Ei pullo näytä olevan vyölle kiinnitettynä, siis ainakaan tuossa kyseisessä kuvassa, vaan tungettu etutaskuun. Siltähän tuo käsi näyttää, että sillä auringolta suojaa, tai morjestaa kuvaajaa tms. Sen kuvan voi nähdä monella tavalla, jos ei ole nähnyt tuota parempilaatuista kuvaa, esim. ei tarvitse enää miettiä onko meikit valuneet vai onko ne varjoja (varjoja ovat) ja onko kasvoissa verta (ei näy) ja onko ilme itkuinen/kauhistunut (ei ole) tai että onko kädet sidottu selän taakse (ei näyttäisi olevan). Voi tosiaan olla jonkin mutkan kohdalla, vaikka eipä tuosta voi oikein sanoa varmaksi. Jonkinlainen ihmisen tekemä rakennelma siinä yläpuolella näkyy, mutta voihan sellainen olla tehty polun mutkaankin (miksi?) olkoonkin että mielikuvissa sopisi paremmin jonkin luolan tai majan/syvennyksen yhteyteen jotenkin paremmin, mutta mistä sitä tietää mistä syystä tuonne viidakkoon mitäkin rakentelevat, joten ei siitä oikein paljon mitään voi päätellä. Kuvassa Kris voi olla hieman alempana kuin kuvaaja (oletetaan että Lisanne kuvasi), mutta ei se polku kyllä näytä kovin paljon laskevan Krisin suuntaan. Ennemminkin niin, että kun Kris on kauempana ja Lisanne on pitkä, niin syntyy vaikutelma, että olisi alempana, ja vähän voi ollakin, muttei mielestäni huomattavasti. Kasvillisuus on siinä kuvassa niin runsasta joka puolella, etten ihmettelisi, vaikka olisi umpikujakin, eli että olisi vain tuollainen suojainen katos tehty polun varteen. Mutta varmaan voi olla toisinkin. Kyllähän tuo polku näyttää paljon kuljetulta, kun ei ole umpeen kasvanut.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Suosittelen katsomaan. Hyvää videomatskua samasta (?) kohdasta.
https://youtu.be/yMWP-eWMpog

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Linkistä en päässyt eteenpäin jostain syystä, ja pahoittelen jos otan esiin täällä jo keskusteltuja aiheita.

Tuo ns. kumarakuva. Mitä, jos 'luolan' katto onkin varta vasten tehty, jotta maisemia ihailevat retkeilijät tipahtaisivat tuonne?

Tällä kertaa katto ei rikkoutunut. Tytöt tulivat eri kautta. Silti tämä 'luola' jotenkin ilmoitti virittäjilleen, että tallessa/käyty on. 😶

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Jospa tää linkki veisi eteenpäin. Tää on video, joka on kuvattu siinä samassa polun mutkassa. Ja onhan toi ihan hirveää räpellystä. Täysin pois suljettava ajatus, että tolle polulle eksyvä ihminen ei mukamas kääntyisi takaisin. Eihän tossa mahdu edes kunnolla kävelemään. Tolla videolla muuten näkyy aika hyvin se "rakennelma", jonka alla Kris kuvassa on.
https://www.youtube.com/watch?v=7pl6Q5Ogo5s

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1507
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

bob kirjoitti:
Ma Kesä 07, 2021 9:55 pm
Jospa tää linkki veisi eteenpäin. Tää on video, joka on kuvattu siinä samassa polun mutkassa. Ja onhan toi ihan hirveää räpellystä. Täysin pois suljettava ajatus, että tolle polulle eksyvä ihminen ei mukamas kääntyisi takaisin. Eihän tossa mahdu edes kunnolla kävelemään. Tolla videolla muuten näkyy aika hyvin se "rakennelma", jonka alla Kris kuvassa on.
Joo, ovat ehkä tuossa vaiheessa vielä vapaaehtoisesti matkassa, mutta tuskin kahdestaan. Olen taipuvainen uskomaan, että heitä huijattiin, esim. juurikin, että jokin paikka esim se F:n maatila on lähempänä kuin olikaan. Vähän hätäisesti noi tubekuvaajat paikkoja näytti, tuola on varmaan monia samankaltaisia paikkoja, liekö noilla videoilla sitten oikea, mutta voi se tosiaan tuollainen mutkan kohtakin olla. Toinen ei puhunut englantia, joten sanaakaan en ymmärtänyt mitä selitti. Eli kuinka kaukana el miradorilta tuo nyt sitten oli ja mihin suuntaan, ja missä kohtaa Alto Romeroon nähden. Täytynee katsoa myöhemmin uudestaan, nyt ei oikein keskittyminen riittänyt. Tuo toinen video on kyllä sellainen, ettei sitä ehkä pysty toistamiseen katsomaan.

Niin ja sittenhän tuo ei oikein sovi kuvioon, jos olivat sielä ihan toisaalla reitillä kuin el pianistalla.

Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Foxie »

Neo7 kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 6:45 pm
Vähän hätäisesti noi tubekuvaajat paikkoja näytti, tuola on varmaan monia samankaltaisia paikkoja, liekö noilla videoilla sitten oikea, mutta voi se tosiaan tuollainen mutkan kohtakin olla. Toinen ei puhunut englantia, joten sanaakaan en ymmärtänyt mitä selitti. Eli kuinka kaukana el miradorilta tuo nyt sitten oli ja mihin suuntaan, ja missä kohtaa Alto Romeroon nähden.
Ranska on länsieurooppalainen kieli, joka ei meikäläisellä taivu käytännössä lainkaan. Tosin aikoinaan Sveitsissä asuessani sitä tuli kyllä nähtyä (erilaisissa kylteissä ja mainoksissa) sekä kuultua (esim. kuulutuksissa) päivittäin sen verran, että jotain on näemmä jäänyt alitajuntaan.

Videon otsikko "El Pianista, après le sommet: retour au Mirador (~14 minutes du Mirador)" - tarkoittaa mun käsittääkseni "El Pianista, huipun jälkeen - after the summit: paluu Miradorille (~14 minuuttia Miradorilta)". Videohan päättyy Miradorin huipulle, Krisin ja Lisannen muistomerkille eli käytännössä kuvaajien nenä/kulkusuunta osoittaa kohti Miradorin huippua ja Boquetea. Alto Romero (eli Felicianon ranchi, vai?) on siis kuvaajien selän takana.

En itse vielä katsonut koko videota, mutta vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Epäilen, että tätä kannattaa katsoa rinnakkain Krisin vanhempien kuvaaman videon kanssa, jossa he lähtivät Miradorilta eteenpäin. Mulla on nyt sellainen käsitys, että se "luolakuva" on otettu ihan parin-kolmen minuutin päästä Miradorin huipulta. Eli kun Kris ja Lisanne ovat saapuneet Miradorin huipulle, ottaneet valokuvansa, he ovat lähteneet polkua eteenpäin ja parin-kolmen minuutin päästä huipulta lähdön jälkeen on otettu "luolakuva".
Neo7 kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 6:45 pm
Joo, ovat ehkä tuossa vaiheessa vielä vapaaehtoisesti matkassa, mutta tuskin kahdestaan. Olen taipuvainen uskomaan, että heitä huijattiin, esim. juurikin, että jokin paikka esim se F:n maatila on lähempänä kuin olikaan.
Oliko näin, että Miradorin huipulla, kuvienoton jälkeen, Lisannen puhelin olisi pariksi minuutiksi yhdistynyt Google Mapsiin? Vai oliko näin, että ei ollut varsinaisesti yhdistänyt, mutta sovellusta oli käytetty? Mulla on erittäin hämärä muistikuva kellonajastakin: 13:14 - 13:16.

Tämä oli omiaan uskottelemaan mulle virallista selitystä ainakin osittain. Huipulle päästyään spontaanimpi Kris on ehdottanut jatkamista vielä vähän pidemmälle, olisiko sitten ollut jotain tekemistä niiden (joidenkin?) vesiputousten kanssa. Varautuneempi Lisanne epäröi, haluaa tarkastaa jotain (ehkä arvioida välimatkaa tai suuntaa?) Google Mapsista, mutta ei laita Krisin ehdotukselle vastaan. Parissa tunnissa ollaan kiivetty huipulle, joten ei kai pieni "nurkan taakse" kurkistaminen voi olla pahasta. Muutama minuutti huipulta => "luolakuva", noin 20min huipulta => Krisin puron ylityskuvat... onko tästä sittenkin menty liian pitkälle eikä olla käännytty takaisin?

Tosin pitänee katsoa vielä uudestaan se Krisin vanhempienkin video. Siinähän he kävelevät samaiselle purolle ja jatkavat vielä siitäkin eteenpäin. Eivätkö vanhemmat kääntyneet takaisin lähes jonkun niityn reunassa? Pitää oikeasti katsoa se uudelleen ja verrata näihin ranskalaisiin pätkiin (niitä löytyy useampikin video - ilmeisesti he ovat käyneet 50min kävelymatkan päässä Miradorin huipulta?).
Neo7 kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 6:45 pm
Täytynee katsoa myöhemmin uudestaan, nyt ei oikein keskittyminen riittänyt. Tuo toinen video on kyllä sellainen, ettei sitä ehkä pysty toistamiseen katsomaan.
Kyllä mä suosittelen katsomaan. Katso vaikka ilman ääniä ja yritä kuvitella se videolla kuvattu paikka. Mun käsittääkseni siis ranskalaiset lähestyvät Miradorin huippua vastakkaisesta suunnasta kuin Kris ja Lisanne.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Foxie kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 9:31 pm
Neo7 kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 6:45 pm
Vähän hätäisesti noi tubekuvaajat paikkoja näytti, tuola on varmaan monia samankaltaisia paikkoja, liekö noilla videoilla sitten oikea, mutta voi se tosiaan tuollainen mutkan kohtakin olla. Toinen ei puhunut englantia, joten sanaakaan en ymmärtänyt mitä selitti. Eli kuinka kaukana el miradorilta tuo nyt sitten oli ja mihin suuntaan, ja missä kohtaa Alto Romeroon nähden.
Videon otsikko "El Pianista, après le sommet: retour au Mirador (~14 minutes du Mirador)" - tarkoittaa mun käsittääkseni "El Pianista, huipun jälkeen - after the summit: paluu Miradorille (~14 minuuttia Miradorilta)". Videohan päättyy Miradorin huipulle, Krisin ja Lisannen muistomerkille eli käytännössä kuvaajien nenä/kulkusuunta osoittaa kohti Miradorin huippua ja Boquetea. Alto Romero (eli Felicianon ranchi, vai?) on siis kuvaajien selän takana.

En itse vielä katsonut koko videota, mutta vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Epäilen, että tätä kannattaa katsoa rinnakkain Krisin vanhempien kuvaaman videon kanssa, jossa he lähtivät Miradorilta eteenpäin. Mulla on nyt sellainen käsitys, että se "luolakuva" on otettu ihan parin-kolmen minuutin päästä Miradorin huipulta. Eli kun Kris ja Lisanne ovat saapuneet Miradorin huipulle, ottaneet valokuvansa, he ovat lähteneet polkua eteenpäin ja parin-kolmen minuutin päästä huipulta lähdön jälkeen on otettu "luolakuva".
Neo7 kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 6:45 pm
Joo, ovat ehkä tuossa vaiheessa vielä vapaaehtoisesti matkassa, mutta tuskin kahdestaan. Olen taipuvainen uskomaan, että heitä huijattiin, esim. juurikin, että jokin paikka esim se F:n maatila on lähempänä kuin olikaan.
Oliko näin, että Miradorin huipulla, kuvienoton jälkeen, Lisannen puhelin olisi pariksi minuutiksi yhdistynyt Google Mapsiin? Vai oliko näin, että ei ollut varsinaisesti yhdistänyt, mutta sovellusta oli käytetty? Mulla on erittäin hämärä muistikuva kellonajastakin: 13:14 - 13:16.

Tämä oli omiaan uskottelemaan mulle virallista selitystä ainakin osittain. Huipulle päästyään spontaanimpi Kris on ehdottanut jatkamista vielä vähän pidemmälle, olisiko sitten ollut jotain tekemistä niiden (joidenkin?) vesiputousten kanssa. Varautuneempi Lisanne epäröi, haluaa tarkastaa jotain (ehkä arvioida välimatkaa tai suuntaa?) Google Mapsista, mutta ei laita Krisin ehdotukselle vastaan. Parissa tunnissa ollaan kiivetty huipulle, joten ei kai pieni "nurkan taakse" kurkistaminen voi olla pahasta. Muutama minuutti huipulta => "luolakuva", noin 20min huipulta => Krisin puron ylityskuvat... onko tästä sittenkin menty liian pitkälle eikä olla käännytty takaisin?

Tosin pitänee katsoa vielä uudestaan se Krisin vanhempienkin video. Siinähän he kävelevät samaiselle purolle ja jatkavat vielä siitäkin eteenpäin. Eivätkö vanhemmat kääntyneet takaisin lähes jonkun niityn reunassa? Pitää oikeasti katsoa se uudelleen ja verrata näihin ranskalaisiin pätkiin (niitä löytyy useampikin video - ilmeisesti he ovat käyneet 50min kävelymatkan päässä Miradorin huipulta?).
Neo7 kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 6:45 pm
Täytynee katsoa myöhemmin uudestaan, nyt ei oikein keskittyminen riittänyt. Tuo toinen video on kyllä sellainen, ettei sitä ehkä pysty toistamiseen katsomaan.
Kyllä mä suosittelen katsomaan. Katso vaikka ilman ääniä ja yritä kuvitella se videolla kuvattu paikka. Mun käsittääkseni siis ranskalaiset lähestyvät Miradorin huippua vastakkaisesta suunnasta kuin Kris ja Lisanne.
Joo noin minäkin tän tulkkasin. Ja ranskasta ymmärtää yllättävän paljon kun malttaa kuunnella. sanasto on ääntämisineen aika pitkälle samaa kuin englanti, kirjoitusasuhan nyt on ihan tolkutonta, mutta puheesta saa kyllä tolkkua.

Noilla on tosiaan muutamia videoita tuolta ja en minäkään sitä 50 minuutin päässä kuvattua ole katsonut, oon epäillyt, toisiko se mitään lisäarvoa...
Neo7 kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 6:45 pm

Niin ja sittenhän tuo ei oikein sovi kuvioon, jos olivat sielä ihan toisaalla reitillä kuin el pianistalla.
Njoo, periaatteessa ei... Mutta toisaalta sehän vain todistaa, missä se maisema on (ja ettei ole mikään mystinen murhaajan luola!), käytännössä se ei itsessään muuta mitään. Toi humoristi jenkki tubettaja tutkii omilla videoillaan paljon noita valokuvia. Tuon sanotaan nyt vaikka kumarakuvan/luolakuvan kohdalla hän on miettinyt etäisyyksiä enemmänkin ja sen sijaan, että kuva todistaisi tyttöjen olleen tuolla tietyllä kohdalla, se taitaakin olla taas vain yksi todiste lisää kuvamuokkauksien suuntaan. Tää tubettaja on nimittäin vahvasti sitä mieltä, että siitä kulmasta ja siltä etäisyydeltä, mistä kuva on otettu, Krisin pitäisi olla kuvassa huomattavast pienempi. Eli tässä on taas yksi kuva lisää, jossa mittasuhteet on perseellään. Itse en tosta tiedä kun en ole niin tarkkaan matkoja ja vartalojen kokoja miettinyt, mutta tosiaan vaikka tää paikka olisikin oikea, se ei sinällään todista mitään mihinkään suuntaan. Kuvamuokkaususkovaiset (kuten minä) pikemminkin saadaan tästä vain taas yksi todiste lisää sille, että maisemat on tuolta, mutta tytöt ei. Sekin on huomionarvoista, että jopa tolta etäisyydeltä onnistutaan ottamaan kuva, jossa taas kerran jää just sopivasti kengät (eli rantasandaalit?) piiloon.

Mulle ton videon arvo piileekin ensisijaisesti siinä, että nähdään mitä absoluuttista persettä toi polku on heti Miradorilta eteenpäin. Ei tota tartte katsoa kuin varttiminuutti, niin on ihan selvää, että ei ne kaksi koheltajaa tuolla ole millään voineet kulkea. Ne olis katkoneet varmaan kaikki jalkansa alle 20 metrin. Ja hermoheikko Lisanne tuolla kulkemassa, yskimässä ja vinkumassa astmapiippunsa kanssa on ajatuksenkin tasolla jotain ihan uskomatonta.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Foxie kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 9:31 pm
Oliko näin, että Miradorin huipulla, kuvienoton jälkeen, Lisannen puhelin olisi pariksi minuutiksi yhdistynyt Google Mapsiin? Vai oliko näin, että ei ollut varsinaisesti yhdistänyt, mutta sovellusta oli käytetty? Mulla on erittäin hämärä muistikuva kellonajastakin: 13:14 - 13:16.
Pystytkö Foxi heittämään tohon jonkun tietolähteen? Mä oon nimittäin tota Google mapsin olemassa olon puutetta ihmetellyt alusta asti. Mulla itselläni on kaikilta vaelluksilta jäänyt aina reittijana Mapsiin vaikka ei ole sovellus ollut päälläkään. Google-tili kun tallentaa aikajanalle edetyn reitin. Aina. Tää kyllä vaatii jonkun täpän valitsemisen jossain asetusvalikossa, mutta vaikkei sitä ole valittu, niin kyllähän se data siitä Google-tilin käyttäjän sijainnista kuitenkin jonnekin tallentuu.Ei tarvi olla edes gps päällä puhelimessa. Gps:n kanssa on tietysti tarkempi, mutta pystyy paikottamaan karkeasti ilmankin. Ihmettelen, ettei sellaisesta ole ollut mitään puhetta missään. Ja sekin vielä, että itse olisin pitänyt kyllä kartan päällä suunnilleen niin pitkään kuin vain akkua piisaa - sen jälkeen sitten voikin olla syvästi kusessa, mutta siihen viimeiseen pihaukseen saakka mulla olis kyllä ollut koko ajan oma reitti seurannassa kartan avulla. Siksi toi tiedon lähde kiinnostaisi, koska en muista itse tohon Maps-viittaukseen koskaan törmänneeni.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

bob kirjoitti:
Ke Kesä 09, 2021 1:12 am


Noilla on tosiaan muutamia videoita tuolta ja en minäkään sitä 50 minuutin päässä kuvattua ole katsonut, oon epäillyt, toisiko se mitään lisäarvoa...
No nytpä katsoin, sehän onkin lyhyt pätkä. Sen verran vielä jatkan, että antaa se vähän lisäarvoa. Paikka näyttäis olevan se kuvan 508 paikka. Siis se viimeinen kuvasarja puroa ylittävästä Krisistä. Ranskikset puhuvat siinä lähinnä vain kuljetusta matkasta ja valokuvien kellonajoista, taisivat horista häkesoitonkin ajasta jotain, ihan kaikkea ei tosiaan kyllä mitenkään ymmärrä... Ymmärtääkseni eivät kuitenkaan tuo mitään uutta tietoa esille. Saman toistoahan tää on, mutta kyllä toi maasto on sellaista umpipersettä, että saa olla ihan aivan helvetin rohkea (tai tyhmä) (tai niitä molempia yhtaikaa) eurooppalainen jos tollasessa umpirämeessä edes uskaltaa liikkua. Noi kyseiset tytöt ei tuttujen mukaan olisi olleet noista kumpaakaan. Ja nyt oletus on, että noi tytöt olisivat tota hirveää polkua kulkeneet kaikkiaan usean päivän ajan. Mitä enemmän näitä katsoo, sitä varmemmaksi mä tuun siitä, että ei ne tuolla ole millään voineet koskaan ollakaan - ihan sama mitä niissä kuvissa näkyy.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10803
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Mihin suuntaan se "viimeinen puro", jonka ylityksestä on kuva, virtaa? Kohti lähtöpaikkaa vai pois päin?

Voisiko olla mahdollista, että jostain käsittämättömästä syystä ajattelivat pian palatessaan sieltä huonolta polulta jotenkin oikaista seuraamalla puron reunaa ja lähtivät väärään suuntaan? En tosin käsitä mikä järki olisi lähteä jonnekin pusikkoon polun sijasta, mutta olisivatko voineet päätellä, että puroa seuraamalla reitti takaisin on paljon lyhyempi ja muka oikaisee? Sitten ovat tarponeet väärään suuntaan tuntitolkulla ja lopuksi tapahtunut jotain mystistä, jonka vuoksi takaisin ei ole löydetty tai päästy. Jalka poikki kivikossa tms., kova sade, joka on saanut puron tulvimaan ja sitä on lähdetty pakoon tai jotain metsänelävää pelästytty ja päästy aivan hukkaan.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1507
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

bob kirjoitti:
Ke Kesä 09, 2021 1:38 am
bob kirjoitti:
Ke Kesä 09, 2021 1:12 am


Noilla on tosiaan muutamia videoita tuolta ja en minäkään sitä 50 minuutin päässä kuvattua ole katsonut, oon epäillyt, toisiko se mitään lisäarvoa...
No nytpä katsoin, sehän onkin lyhyt pätkä. Sen verran vielä jatkan, että antaa se vähän lisäarvoa. Paikka näyttäis olevan se kuvan 508 paikka.
Mun mielestä taas aikalailla nollan arvoinen kuvaussuoritus, ja sen myötä lisäarvo asialle. Ei noin surkeilla kuvaus"taidoilla" olisi ehkä julkiseen jakoon mitään kannattanut laittaa. Kun ollaan oletettavasti siinä puronylityspaikassa, josta viimeinen kuva Krisistä, niin kaikkea muuta idiootti onnistuu kuvaamaan, muttei sitä ylityspaikka :roll: Ei vahingossakaan yritä hakea samanlaista kuvakulmaa, ei kuvaa sitä ylityspaikka, vaan heiluen, huojuen ja epäskarpisti heinää, kiveä, vettä, nehän ne kertookin että tämä se paikka luultavasti on :evil: Ei pysähdy rauhassa kunnolla näyttämään mitä näkyy missäkin suunnassa, ja ennen kaikkea sitä ylityspaikkaa, suorastaan välttää kuvaamasta sitä.

Ja saman ranskankielisen kuvaustaidottoman toisella videolla, joka voisi sopia yökuvien ottopaikaksikin (Rio Culebra), koska mukana olevan ukon takana vilahtaa sellainen matala laakea kivi. Mutta ei sitä kumminkaan viitsinyt kuvata, eikä sinne kaapelisillalle päin tai ylipäätään yhtään mitään, kunhan vähän heilutteli kameraa. Sorry, mutta nollan arvoinen suoritus, ei tuollaisilta videoilta voi mitään paikkoja varmentaa.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1507
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Täytyy vielä sanoa, ettei tuon englantia puhuvan ukon video paljon parempi ole.

Tuossa etukumarakuvassa ei ole tuollaista kuvakulmaa laisinkaan, että Krisin täytyisi kumartaa koska kuvaaja on niin korkealla, mitä hittoa. Ja selitetään että on tämä se sama paikka, vaikka kuvassa näkyvä kivikin on eri kohdassa ja eri kokoinen :roll: Kasvillisuus ja noi uomat ja kivet on sellaista, että noita on tuola vaikka ja kuinka paljon. En tarkoita etteikö videon paikka voi olla sama kuin kuvassa, mutta ei tuo kyllä mistään asian varmistuksesta mene, ei lähellekään. VMP.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Joo pitkälti saamaakin mieltä. Ei käy varmistuksena mistään, mutta on yksi näkökulma. Ja on toi ranskalainen kyllä aika hapoilla sen kameransa kanssa. Kaveri matkustaa pari päivää tonne luvaamaan ja sitten ei saa kuvas pysymään sekuntiakaan paikallasn. Enemmänkin lisäarvoa noi videot antaa - kuten edellä mainitsin - sun suhteen, millaista umpipersettä se masdto on joka suuntaan. Ei tuolla tarttis olla varmaan mimuuttia kauempaa kun jpkainen aivollinen ihminen ymmärtää olevansa välittömässä hengenvaarassa. Ja ihan koko ajan. Ja tuollako ne nynnyt kotikissat on sitten seikkailleet päiväkausia sillä asenteella,että mennääs vielä vähän pitemmälle. No way- ei ikimaailmassa.

Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Foxie »

bob kirjoitti:
Ke Kesä 09, 2021 1:21 am
Pystytkö Foxi heittämään tohon jonkun tietolähteen? Mä oon nimittäin tota Google mapsin olemassa olon puutetta ihmetellyt alusta asti.
https://imperfectplan.com/kris-kremers- ... -articles/

Imperfectplanin sivuilla oli asiaan viittaus. Tosin sen jälkeen löysin jonkin toisenkin (käsittääkseni itsenäisen) lähteen. Siinä sitä Google Mapsin käyttöä oli käsitelty hieman enemmän. Tätä toista sivustoa mulla ei ole nyt tähän hätään tarjota. Lueskelin sitä ehkä parisen viikkoa sitten keskellä yötä ennen nukahtamista. Eiköhän tuo löytyne, kun tongin jossain välissä omaa selaushistoriaani?

https://imperfectplan.com/2021/03/10/kr ... hone-data/

"This article reviews the phone logs of the iPhone4 and Galaxy S3 mini between 01 April 2014 and 11 April 2014. The data is based on forensic analysis from the Dutch police and other official reports, that were made available to me for review by a source."

Suora linkki Imperfectplanin puhelimista saatuun dataan. Artikkelissa käsitellään paljon muutakin mielenkiintoista puhelimiin liittyvää asiaa mm. viimeinen wifi-yhteys sekä akkujen varaustaso.

"The last time the Galaxy S3 had a WIFI connection was at 10:10:25. It would never regain another WIFI connection thereafter."
"The phones were not fully charged with the iPhone4 having 51% battery capacity at 11:40, while the Galaxy S3 had 49% at 11:40."
bob kirjoitti:
Ke Kesä 09, 2021 1:21 am
Mulla itselläni on kaikilta vaelluksilta jäänyt aina reittijana Mapsiin vaikka ei ole sovellus ollut päälläkään. Google-tili kun tallentaa aikajanalle edetyn reitin. Aina. Tää kyllä vaatii jonkun täpän valitsemisen jossain asetusvalikossa, mutta vaikkei sitä ole valittu, niin kyllähän se data siitä Google-tilin käyttäjän sijainnista kuitenkin jonnekin tallentuu.Ei tarvi olla edes gps päällä puhelimessa. Gps:n kanssa on tietysti tarkempi, mutta pystyy paikottamaan karkeasti ilmankin. Ihmettelen, ettei sellaisesta ole ollut mitään puhetta missään.
Joo, välillä löytyy jopa "pelottavan tarkkaa" dataa omista tekemisistäkin, kun kerran kuukaudessa se Google Mapsin Timeline tipahtaa sähköpostiin. Suunnilleen minuutin tarkkuudella pystyy tutkimaan oman puhelimensa liikettä (ja todennäköisesti myös puhelimen omistajan liikkeitä) ainakin betoniviidakossa. Milläköhän asioilla sitä todennäköisimmin ollaan oltu, jos puhelimeni on piipahtanut lähikaupassa vaikkapa perjantai-iltana kahdeksan minuutin ajan aikavälillä 20:53-21:01? - "lauantain aamupalatarpeita..."

Muistaakseni en ole mitään erikoista valinnut, kenties vain hyväksynyt uusitut käyttöehdot? Näitä sähköposteja alkoi tulla ehkä reilu vuosi sitten. Omassa Timelinessa pääsen taaksepäin oliko se nyt vuoteen 2018. Pitää muistaa, että Kris ja Lisanne katosivat vuonna 2014, joten ehkä tallennus (-kapasiteetti?) ja/tai Google Mapsin/-tilin käyttöehdot ei tuolloin ollut samaa luokkaa kuin tänä päivänä. Nykyään siis seuranta taitaa olla automaattisesti päällä ja se pitää halutessa erikseen sulkea. Vuonna 2014 taisi olla vielä toisinpäin eli oletuksena seuranta ja tallennus ei ollut päällä, mutta tarvittaessa/haluttaessa sen sai päälle.

Ihan yleisestikin mä olen miettinyt, että tänä päivänä Google Mapsin Timeline tai ylipäätään puhelimen paikannus saattaa helpottaa todella paljon tutkijoiden työtä. Ei välttämättä tarvita edes mitään poliisin ja/tai operaattorin tekemiä hätäpaikannuksia esim. vaikkapa Iines Kastemaan tapauksessa. Kenellä tahansa oli pääsy Kastemaan Google-tiliin (esim. kotikoneella, vanhemmat?) pystyy helpostikin paikantamaan puhelimen.

Vastaa Viestiin