14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17095
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Arto Pakkasen surma Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tipu kirjoitti:
Doctor Lecter kirjoitti: Täytyykin selvitellä mitä näille tekijöille kuuluu nykyään.
Matviala asustelee Kotkansaarella tyttöystävänsä kanssa, elää "normaalia" elämää.. Ihmettelen että uskalsi muuttaa takas Kotkaan!
Oletettavasti katsoi tekonsa sovitetuksi, mitä se yhteiskunnan silmissä saattaa ollakin. Asuu tosiaan Kotkassa. Hiukan etunimeään muuttaneena.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
NeitiEtsivä
Poliisikoira Rex
Viestit: 280
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Eagle

Viesti Kirjoittaja NeitiEtsivä »

Kuulinpa sellaisen huhun et pari päivää sitten oli Kotkassa ollut jonkin näköinen "piiritys" kaupungintalon takana(Rauhankadulla luultavasti), oli siis ollut poliiseja jonkun verran ja niillä oli kilvetkin mukana. Sitten oli jostain ilmestynyt mies jonka kertoja tunnisti Matvialaksi. Eli ei taida ihan puhtaat jauhot olla miehellä pussissa vieläkään, sen enempää en tapahtumasta tiedä. Luotettavalta henkilöltä asiasta kuulin, mutta eihän sitä voi silti tietää onko totta vaiko vaan huhupuhetta.
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Arto Pakkasen surma Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Koulupojan murhaaja ehdonalaiseen 12 vankilavuoden jälkeen

Kotkalaisen koulupojan 12 vuotta sitten murhannut Esa Pekka Ensio Vahlberg haki Helsingin hovioikeudelta syksyllä pääsyä ehdonalaiseen vapauteen. Hovioikeus hyväksyi hakemuksen tänään yksimielisesti.

Päätöksen perustelut määrättiin salaisiksi.

Esa Vahlberg tuomittiin vuonna 1999 Kotkan käräjäoikeudessa elinkautiseen vankeuteen erityisellä raakuudella ja julmuudella tehdystä 14-vuotiaan pojan murhasta. Tuomio pysyi Kouvolan hovioikeudessa ennallaan.

Uhri matkalla kouludiskosta kotiin

Murha tapahtui syyskuussa 1998.

Kouludiskosta kotimatkalla ollut 14-vuotias poika oli pyöräillyt ystävänsä kanssa juovuksissa olleen 18-vuotiaan Vahlbergin ja tämän kavereiden ohi. Meluisa seurue pysäytti kaksikon, mutta toisen pojista onnistui jatkaa matkaa.

14-vuotias uhri jäi yksin vanhempien poikien kanssa. Alkoi silmitön väkivalta.

Vahlberg kaverinsa kanssa puukotti, potki ja löi maassa makaavaa poikaa eri puolille kehoa. 14-vuotiaasta löytyi 112 veitseniskua. Lopuksi Vahlberg vielä murskasi uhrin pään 13 kilon painoisella kivellä.

Teolle ei löytynyt erityistä motiivia.

Vapaaksi elokuussa

Murhan toinen päätekijä sai vain hieman yli 11 vuoden tuomion, sillä hän oli tekohetkellä alaikäinen. Kolmas seurueeseen kuulunut sai hovissa kaksi vuotta. Hän ei osallistunut itse pahoinpitelyyn, vaan antoi Vahlbergin käyttöön veitsen.

Molemmat päätekijät olivat koetusajalla aiemmista rikoksista.

30-vuotiaan Vahlbergin ehdonalainen vapaus alkaa elokuussa. Koeaika kestää kolme vuotta. Uhri olisi täyttänyt tänä vuonna 26.
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... en-jalkeen
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6657
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Miten minulla on sellainen mielikuva, että Helsingin hovioikeus tuntuu automaattisesti vapauttavan ek-vangit 12 vuoden jälkeen siinä missä presidentin armahduslinja on tiukentunut (ellei huomioida Mika Murasta, jota hovi ei ole vapauttanut 16 vuodenkaan jälkeen)?

Ei muuta kuin lykkyä tykö Vahlbergille siviiliin. Helppoa loppuelämä tuollaisen menneisyyden kanssa ei tule olemaan.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Aizerbaidzan kirjoitti:Miten minulla on sellainen mielikuva, että Helsingin hovioikeus tuntuu automaattisesti vapauttavan ek-vangit 12 vuoden jälkeen siinä missä presidentin armahduslinja on tiukentunut (ellei huomioida Mika Murasta, jota hovi ei ole vapauttanut 16 vuodenkaan jälkeen)?

Ei muuta kuin lykkyä tykö Vahlbergille siviiliin. Helppoa loppuelämä tuollaisen menneisyyden kanssa ei tule olemaan.
Vahlberg oli tekoaikaan 18-vuotias ja 18-20 vuotiaina murhan tehneiden "elinkautinen" on 10 vuotta, joten ilmeisesti muutama anomus on hylätty. Olis kyllä tämäkin piru saanu mielestäni istua vielä linnassa, mutta "oikeus" on puhunut.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Blues »

Vahlbergin olisi soinut kyllä istua ainakin jokusen vuoden vielä. En kyllä tiedä olisiko siitäkään apua ollut?

Mielessäni mietin, että millainen tulevaisuus tuollaiselle kriminaalille on luvassa, kun kaikki normaalin ihmisen opiskeluihin, niin kouluissa kuin elämässä, normaalisti käytettävä aika on kulunut kaltereiden takana?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8132
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Olihan se sellainen teko että kyllä tuollaisesta soisi lusittavan vielä pitempäänkin, mutta kun kerta on päätetty että 12 vuotta riittää kyllä mainiosti tämän järjettömyyden sovitukseksi, niin siinäpähän vapautuu sitten.

Järjetön, erittäin raaka murha tehtynä alle parikymppisenä ja tämäkin "elinkautisvanki" vapaa jo kolmekymppisenä. Kylläpä tuo elinkautisuus tuntuu niin vitsiltä jälleen.

Tyypillä on aikaa sitten tehdä vielä vaikka mitä, mutta toivottavasti edes tekisi mieluummin enemmän hyvää kuin pahaa.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

uudessa alibissa 32 vuotias joni kalevi matviala kotkasta tuomittiin taposta 9 vuoteen vankeuteen.onko sama mies?
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6657
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

DollariExpress kirjoitti:uudessa alibissa 32 vuotias joni kalevi matviala kotkasta tuomittiin taposta 9 vuoteen vankeuteen.onko sama mies?
http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=20&t=9407

Tuolla nimimerkki Count kertoo kysymyksessä olevan Veli-Tuomas Matvialan velipoika.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Blues »

Eipä ole Matvialan omenat kauas päärynäpuusta pudonneet.

Mistähän voisi syytä etsiä, jos saman perheen kaksi lasta etsiytyvät saman "harrastuksen" pariin?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

Blues kirjoitti:t.Mistähän voisi syytä etsiä, jos saman perheen kaksi lasta etsiytyvät saman "harrastuksen" pariin?
en tiedä,mutta aina ei todellakaan pidä vanhempia "epäillä"

terv: 15 vuotta vankilakierteessä ja sitä ennen pienempiä pöljäilyjä koko nuoruus,sukulaisissa ei ketään muuta ongelma tapausta,ei äidin eikä isän puolelta,ainakaan edelliseen 115 vuoteen (sukututkimusta tehty)

siskot ja veljet täysin rehtejä ja puhtoisia,vanhempia en voi koskaan syyttää mistään,päinvastoin,kiittää voin ja olen äärimmäisen pahoillani aiheuttamastani surusta.
koti oli/on aina turvallinen ja rakastava eivätkä ole edelleenkään hylänneet millään tavalla.
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Blues »

Niin, sinulla DE on kokemusta siitä, että itse olet tehnyt, sisaresi eivät, joten ei liene verrannollinen Matvialan tapaukseen kuitenkaan?

Kyllä jossain on vikaan mennyt, jos kaksi, noin nuorta veljestä syyllistyy hengenriistoihin, eikö?

Eihän se syy, välttämättä, ole kotoa lähtöisin, mutta joku yhdistävä tekijä on oltava?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Ralle Ryökäle
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 8:50 am

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Ralle Ryökäle »

Blues kirjoitti:mutta joku yhdistävä tekijä on oltava?
Onkin ehkä niin että kumpaakin tehdessä on isällä lorahtanut vähän kusta mällin sekaan. Ei se sen kummempaa syytä vaadi.

Vahlberg... sua kuulemma odotetaan kovasti siviiliin...
...tie auki taivasta myöten, eikä koskaan takaisin.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ralle Ryökäle kirjoitti:Vahlberg... sua kuulemma odotetaan kovasti siviiliin...
Tuo on helppo uskoa, mutta olisikohan vaihtanut juuri tämän takia nimensä? En tiedä onko nimeään vaihtanut mutta tuli vain mieleen että kehtaako samalla nimellä enää siviilissä "esiintyä".
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Arto Pakkasen surma, Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

Blues kirjoitti:Niin, sinulla DE on kokemusta siitä, että itse olet tehnyt, sisaresi eivät, joten ei liene verrannollinen Matvialan tapaukseen kuitenkaan?

Kyllä jossain on vikaan mennyt, jos kaksi, noin nuorta veljestä syyllistyy hengenriistoihin, eikö?

Eihän se syy, välttämättä, ole kotoa lähtöisin, mutta joku yhdistävä tekijä on oltava?
satojen sellikavereiden kanssa asioista puhuttuani voinen jotain kommentoida kyseiseen asiaan..

joku on vialla aina kun ihminen tekee henkirikoksen,mutta se ei edelleenkään välttämättä johdu yhtään milläänlailla vanhemmista,kotioloista tai kasvatuksesta.
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
Vastaa Viestiin