14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8172
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Rubiskreebeli kirjoitti:
Muppe kirjoitti:Mitä siellä tekopaikalla vielä on mitä te katsotte vielä 17 vuoden päästä? luntako vai uhri ja tekijät?
Eiköhän se tekopaikka kiinnosta ihmisiä vielä jatkossakin, varsinkin paikallisia. Teon pystyy hahmottamaan ja käsittämään päässään paremmin mitä tarkemmat mielikuvat on.
Juu, ja miksi pitäisi olla hiljaa tästä kahden paskahousun, Matvialan ja Penin, tekemästä murhasta?

Toivottavasti näiden paskahousujen lepopaikka löytyy helvetistä, vaikka olenkin ateisti.
Piilohomot on in.

omitti
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Su Huhti 06, 2014 4:51 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja omitti »

Muistatteko löysikö ruumiin poliisi vai joku satunnainen ohikulkija?

omitti
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Su Huhti 06, 2014 4:51 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja omitti »

kakkosurpo kirjoitti:
La Maalis 19, 2016 1:43 am
Rubiskreebeli kirjoitti:
Muppe kirjoitti:Mitä siellä tekopaikalla vielä on mitä te katsotte vielä 17 vuoden päästä? luntako vai uhri ja tekijät?
Eiköhän se tekopaikka kiinnosta ihmisiä vielä jatkossakin, varsinkin paikallisia. Teon pystyy hahmottamaan ja käsittämään päässään paremmin mitä tarkemmat mielikuvat on.
Juu, ja miksi pitäisi olla hiljaa tästä kahden paskahousun, Matvialan ja Penin, tekemästä murhasta?

Toivottavasti näiden paskahousujen lepopaikka löytyy helvetistä, vaikka olenkin ateisti.
Juu vähän myöhässä tämä, mutta tarkoitat Matvialan ja Vahlbergin. Penihän ainoastaan antoi veitsen, mutta yritti myös saada sen pois.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Ihmeekseni huomasin, että tämän koulupojan murhasta ei ole aikansa uutisilla revitelty. Korjataan tilanne, mutta ei revitellä, vaan katsotaan mitä tapauksesta uutisoi kotkalainen Kymen Sanomat:

8.9.1998
8.9.1998
Pakkasen_murha_kuva.jpg (146.42 KiB) Katsottu 6976 kertaa
8.9.1998
8.9.1998
Pakkasen_murha_kartta.jpg (251.69 KiB) Katsottu 6976 kertaa
12.9.1998
12.9.1998
Pakkasen_murha_vangitsemiset.jpg (223 KiB) Katsottu 6976 kertaa
Samaiseen lehteen (9.9.) oli tehty paikallisten ihmisten tuntemuksista kooste, jossa todettiin - ihan ymmärrettävää kun tapauksesta oli vain pari päivää - että uskaltaako täällä enää ulkona liikkua ja että "kun surmatyön tekijä parantuunkin joskus, niin hänellä ei ole enää ikinä asiaa Kotkaan".

Ylimmässä kuvassa näkyvän hautuumaan lähellä sijaitsevassa maakellarissa mustalaisukko ja -akka polttivat elävältä 43-vuotiaan miehen vuonna 2001.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

MissMystery
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: To Helmi 28, 2013 4:32 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja MissMystery »

Aika vähän foorumilla kirjoitellut, sitäkin enemmän seurannut.

Arton murha koskettaa sillai aika lähelle kun asuttiin silloin murhapaikasta alle puolen kilsan päässä. Olin sillon itse 10- vuotias kun tämä tapahtui.

Huhut kertoi ja mielestäni tämä on varmistettukin, että Arto oli juuri saanut uuden polkupyörän, jota murhaajat ensin olivat yrittäneet Artolta viedä. Arto ei ollut suostunut ja tilanne oli eskaloitunut. Lisäksi silloin puhuttiin että tekijät olisivat humalan lisäksi olleet huumepäissään.
Yhden tekijän isä oli isäni entisiä luokkatovereita ja teki itsemurhan muutamia vuosia myöhemmin.

Erään kaverin kaverin isosisko oli ymmärtääkseni lähtenyt Arton kanssa samaan aikaan diskosta mutta erkaantunut jo aiemmin Artosta jatkaakseen eri reittiä kotiin.

Kyllä siitä sillon keltainen mediakin uutisoi kun muistan miten vanhempani yrittivät suojella mua siltä tiedolta, koska olin melko herkkä kaikenlaisille asioille silloin. Koulussa toki sitten kaikki puhui siitä ja myöhemmin näin myös kotona lööppien otsikot liittyen siihen. Murhapaikallekin käytiin viemässä kynttilä.

Arton äiti piti kioskia lähellä mun silloista koulua ja sieltä käytiin ostamassa aina irttiksiä ja Luonto-arpoja .:D Toista oli ajat sillon.

Siinä murhapaikan lähellä oli tosiaan sillon semmonen autiotalo, jossa majaili vähän epämääräistä porukkaa ja eräs nimeltä mainitsematon, jonka varmaan kaikki siellä sillon asuneet tietävät. Myöhemmin sitten( niinkun joku jo mainitsikin)kaksi romania oli polttomurhannut miehen saman talon maakellarissa. Joskus penskoina käytiin siinä talon luona ja juostiin äkkiä pois kun sisällä oli joku aseen kanssa. :DD Sillon se toki oli tosi jännittävää mutta nykyään puistattaa kun ajattelee mitä olisi ehkä voinut pahimmillaan käydä siellä pyöriessä.

mavijo
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: To Touko 21, 2020 6:48 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja mavijo »

Tällä Wahlbergilla on nykyään 5-ja 7-vuotiaat tyttölapset, ja perhe asuu Hämeenlinnassa.

omitti
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Su Huhti 06, 2014 4:51 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja omitti »

MissMystery kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 10:39 am
Aika vähän foorumilla kirjoitellut, sitäkin enemmän seurannut.

Arton murha koskettaa sillai aika lähelle kun asuttiin silloin murhapaikasta alle puolen kilsan päässä. Olin sillon itse 10- vuotias kun tämä tapahtui.

Huhut kertoi ja mielestäni tämä on varmistettukin, että Arto oli juuri saanut uuden polkupyörän, jota murhaajat ensin olivat yrittäneet Artolta viedä. Arto ei ollut suostunut ja tilanne oli eskaloitunut. Lisäksi silloin puhuttiin että tekijät olisivat humalan lisäksi olleet huumepäissään.
Yhden tekijän isä oli isäni entisiä luokkatovereita ja teki itsemurhan muutamia vuosia myöhemmin.

Erään kaverin kaverin isosisko oli ymmärtääkseni lähtenyt Arton kanssa samaan aikaan diskosta mutta erkaantunut jo aiemmin Artosta jatkaakseen eri reittiä kotiin.

Kyllä siitä sillon keltainen mediakin uutisoi kun muistan miten vanhempani yrittivät suojella mua siltä tiedolta, koska olin melko herkkä kaikenlaisille asioille silloin. Koulussa toki sitten kaikki puhui siitä ja myöhemmin näin myös kotona lööppien otsikot liittyen siihen. Murhapaikallekin käytiin viemässä kynttilä.

Arton äiti piti kioskia lähellä mun silloista koulua ja sieltä käytiin ostamassa aina irttiksiä ja Luonto-arpoja .:D Toista oli ajat sillon.

Siinä murhapaikan lähellä oli tosiaan sillon semmonen autiotalo, jossa majaili vähän epämääräistä porukkaa ja eräs nimeltä mainitsematon, jonka varmaan kaikki siellä sillon asuneet tietävät. Myöhemmin sitten( niinkun joku jo mainitsikin)kaksi romania oli polttomurhannut miehen saman talon maakellarissa. Joskus penskoina käytiin siinä talon luona ja juostiin äkkiä pois kun sisällä oli joku aseen kanssa. :DD Sillon se toki oli tosi jännittävää mutta nykyään puistattaa kun ajattelee mitä olisi ehkä voinut pahimmillaan käydä siellä pyöriessä.
Itse muistan, että siinä olisi käynyt niin, että he olisivat halunneet, että Arto kyyditsisi heitä joidenkin murhaajien kaverien luo. Pyörässä ei kuulemma ollut tarakkaa, joten Arto oli sanonut, että ottakaa pyörä. Olin itse 12-vuotias murhan tapahtuessa ja tiesin tapauksesta paljon jo silloin, kun se oli tuore. Yhdestä lehtijutusta olen kuitenkin vain kuullut, en itse sitä lukenut. Siinä kuulemma jommankumman murhaajan äiti kertoi, että lapsen isä oli häipynyt muistaakseni ennen syntymää, mutta tarkemmin en tiedä. Eli onko siis niin, että toinen murhaajista ei ole koskaan tavannut isäänsä, vai onko hän myöhemmin palannut lapsensa elämään?

Kaikkiookoo
Nikke Knakkertton
Viestit: 177
Liittynyt: Su Joulu 09, 2018 6:36 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Kaikkiookoo »

mavijo kirjoitti:
La Loka 03, 2020 3:26 pm
Tällä Wahlbergilla on nykyään 5-ja 7-vuotiaat tyttölapset, ja perhe asuu Hämeenlinnassa.
Tälle vaalperille toivon kuolettavaa verisyöpää mahdollisimman äkkiä, ehtisi kuitenkin muutaman kuukauden miettiä elämän menoa, eikä pääsisi olemaan tyttäriensä kanssa pitkään tekemisissä.

tutkijax
Agentti Scully
Viestit: 664
Liittynyt: To Heinä 14, 2016 1:47 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja tutkijax »

mavijo kirjoitti:
La Loka 03, 2020 3:26 pm
Tällä Wahlbergilla on nykyään 5-ja 7-vuotiaat tyttölapset, ja perhe asuu Hämeenlinnassa.
Hyi vittu, onko joku tehnyt tän ihmisjätteen kans lapsiakin, onko vaihtanut nimeä?

Avatar
Pad
Nikke Knakkertton
Viestit: 186
Liittynyt: To Joulu 27, 2018 2:47 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Pad »

Muistan tapauksen hyvin ja tunsin molemmat päätekijät, toisen paremmin. Vahlberg oli aikanaan lahjakas jalkapalloilija nuorena mutta syystä tai toisesta hän ajatui huonoon seuraan. Alkuun hän teki pikkurötöksiä, mm. autovarkauksia joista sitten ehdollisia napsahti. Kuulemma hän kokeili piriä näihin aikoihin kun tuo teko tapahtui. Matviala oli ihan pikkujunnusta asti aika sekaisin, väkivaltainen jo lapsena. Väkivalta häntä lähinnä huvitti, muistan sen lapsuudesta.

Seuraava on toisen käden tietoa. Tapahtuman aikaan molemmat olivat nauttineet viinaa ja diapameja. Sekaisin kuin seinäkellot kuulemma. Arto tuli kaverinsa kanssa vastaan jolloin Matviala vaati Artolta pyörää mutta tämä ei halunnut sitä antaa. Arton kaveri lähti äkkiä karkuun mutta Matvialalla oli Arton pyörästä ote, joten hän ei päässyt valitettavasti karkuun. Kun Arto ei pyörää luovuttanut, Matviala silmittömän raivon vallassa puukottanut suurimman osan niistä 112 puukon iskusta jotka Arton ruumiista lopulta löytyi. Tämän jälkeen hän ojensi puukon Vahlbergille ja käski tämän puukottaa uhria "tai muuten tapan sut". Vahlberg iski muutamia kertoja. Tässä vaiheessa Arto oli ollut vielä hengissä. Vahlberg otti lähistöltä noin kymmenen kilon kiven ja tiputti sen kahdesti Arton pään päälle noin oman pään korkeudelta jotta "Arton kärsimykset loppuisivat". Seuraavana aamuna Vahlberg ilmoitti itse poliisille tekonsa.

Muistan miten Vahlberg ei edes viitsinyt peitellä kasvojaan tv-uutisissa vaan päinvastoin rehvastellen esiintyi kameroiden edessä. Järkyttävä tapaus kertakaikkiaan.
Hei sinä siellä, onks sul kelloo?

omitti
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Su Huhti 06, 2014 4:51 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja omitti »

Pad kirjoitti:
Su Heinä 04, 2021 4:58 pm
Muistan tapauksen hyvin ja tunsin molemmat päätekijät, toisen paremmin. Vahlberg oli aikanaan lahjakas jalkapalloilija nuorena mutta syystä tai toisesta hän ajatui huonoon seuraan. Alkuun hän teki pikkurötöksiä, mm. autovarkauksia joista sitten ehdollisia napsahti. Kuulemma hän kokeili piriä näihin aikoihin kun tuo teko tapahtui. Matviala oli ihan pikkujunnusta asti aika sekaisin, väkivaltainen jo lapsena. Väkivalta häntä lähinnä huvitti, muistan sen lapsuudesta.

Seuraava on toisen käden tietoa. Tapahtuman aikaan molemmat olivat nauttineet viinaa ja diapameja. Sekaisin kuin seinäkellot kuulemma. Arto tuli kaverinsa kanssa vastaan jolloin Matviala vaati Artolta pyörää mutta tämä ei halunnut sitä antaa. Arton kaveri lähti äkkiä karkuun mutta Matvialalla oli Arton pyörästä ote, joten hän ei päässyt valitettavasti karkuun. Kun Arto ei pyörää luovuttanut, Matviala silmittömän raivon vallassa puukottanut suurimman osan niistä 112 puukon iskusta jotka Arton ruumiista lopulta löytyi. Tämän jälkeen hän ojensi puukon Vahlbergille ja käski tämän puukottaa uhria "tai muuten tapan sut". Vahlberg iski muutamia kertoja. Tässä vaiheessa Arto oli ollut vielä hengissä. Vahlberg otti lähistöltä noin kymmenen kilon kiven ja tiputti sen kahdesti Arton pään päälle noin oman pään korkeudelta jotta "Arton kärsimykset loppuisivat". Seuraavana aamuna Vahlberg ilmoitti itse poliisille tekonsa.

Muistan miten Vahlberg ei edes viitsinyt peitellä kasvojaan tv-uutisissa vaan päinvastoin rehvastellen esiintyi kameroiden edessä. Järkyttävä tapaus kertakaikkiaan.
Itselläni on käsitys, että Vahlberg itse liittyi mukaan uhrin pahoinpitelyyn eikä Matvialan uhkailemana. Muistan lehtijutun Rikos-lehdessä, jossa hän olisi sanonut Matvialalle, että "anna kun miekin lyön". Kerrottiin myös että kiven pudottaminen johtui siitä, että uhri oli vielä tuossa vaiheessa pitänyt örisevää ääntä. Mietin vain, että oliko uhri elossa kiven pudottamiseen saakka? Eikö luulisi, että noin rajussa pahoinpitelyssä lähtisi henki jo melko äkkiä tai ainakin taju.

Avatar
Pad
Nikke Knakkertton
Viestit: 186
Liittynyt: To Joulu 27, 2018 2:47 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja Pad »

omitti kirjoitti:
Ke Heinä 14, 2021 11:17 pm
Itselläni on käsitys, että Vahlberg itse liittyi mukaan uhrin pahoinpitelyyn eikä Matvialan uhkailemana. Muistan lehtijutun Rikos-lehdessä, jossa hän olisi sanonut Matvialalle, että "anna kun miekin lyön". Kerrottiin myös että kiven pudottaminen johtui siitä, että uhri oli vielä tuossa vaiheessa pitänyt örisevää ääntä. Mietin vain, että oliko uhri elossa kiven pudottamiseen saakka? Eikö luulisi, että noin rajussa pahoinpitelyssä lähtisi henki jo melko äkkiä tai ainakin taju.
Tuo mitä minä kirjoitin on kuultu Vahlbergin kaverin kaverilta. Ennen kiven pudottamista, uhri oli korissut ja kuulemma tästä syystä Vahlberg tiputti kiven kaksi kertaa pään päälle jotta uhrin kärsimykset loppuivat. Henkitoreissaan siis oli, tekemässä kuolemaa. Tuskin olisi kauan korissut vaikka kiveä ei olisi tiputettu pään päälle.

Se mitä Vahlbergia lapsuudessa tunsin, hän ei ollut väkivaltainen luonne mutta puolusti kyllä itseään jos pakko oli. Siihen tuo "anna kuin miäkin lyön" (Kotkassa käytetään muotoa miä, ei mie), ei sovi kyllä häneen mutta toki ihmisten käytös muuttuu ja varsinkin aineiden vaikutuksen alaisena.
Hei sinä siellä, onks sul kelloo?

omitti
Susikoski
Viestit: 47
Liittynyt: Su Huhti 06, 2014 4:51 pm

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja omitti »

Joku on riidan yhteydessä sanonut tekevänsä sisarelle niin kuin Artolle tehtiin. Joku vielä todennut tuon saman keskustelun lopussa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1235892 ... -vankilaan

MS51
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2024 11:13 am

Re: 14-vuotiaan Arto Pakkasen murha Kotkassa 1998

Viesti Kirjoittaja MS51 »

Doctor Lecter kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 2:47 pm
Ylimmässä kuvassa näkyvän hautuumaan lähellä sijaitsevassa maakellarissa mustalaisukko ja -akka polttivat elävältä 43-vuotiaan miehen vuonna 2001.
Doctor Lecter kirjoitti:
Ti Joulu 27, 2011 10:06 pm
Mustalaiset oli asialla ja surmapaikka ei ymmärtääkseni ole kovin kaukana siitä (alle kilometri?) missä syyskuussa 1998 surmattiin 14-vuotias koulupoika.
Jälkimmäinen lainaus on tuolta maakellariketjusta lainattu (ja tämäkin artikkeli https://www.murha.info/2021/10/27/suome ... git-osa-1/ on tässä välissä julkaistu), mutta tapahtumilla ei ole tosiaan välimatkaa kuin 150m. Kyseinen maakellari on edelleen olemassa.

Seuraavaksi lähin hengenriisto on 300m päässä ja kilometrin sisälle mahtuu jo kymmenkunta tapausta. Aktiivista seutua.

Vastaa Viestiin