Äiti surmasi kolme lastaan Espoossa 2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Lauryn
Lauri Hanhivaara
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2007 1:14 pm

Viesti Kirjoittaja Lauryn »

http://www.mentalwear.fi/web/index.php? ... =344&id=42

Jos linkin sisältö on mielestänne asiaton, poistan sen kun vastaatte asiasta ketjuun tai pistätte yv:ia.
kukkuu
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1369
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:25 pm

Tästä on tasa-arvo kaukana...

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Mies, joka tappaa lapsensa on häiriintynyt epäihminen. Sen sijaan naisen teon takaa etsitään jotain hänestä riippumattomia tekijöitä. Ihan samasta asiasta on kysymys: ihminen vastaa omista teoistaan ja murha on aina murha. En sääli tälläistä ihmistä pätkän vertaa ja minulle hänen kaltaisensa ihmiset ovat ihan samaa sakkia kuin Valjakkalat yms. kuten joku ansiokkaasti aikaisemmin vertasi. Ainahan taustalta löytyy mielenterveyden horjumista ja laiminlyöntejä, mutta en näe mitään syytä tässä tapauksessa keksiä selityksiä enempää kuin muissakaan henkirikostapauksissa. Paska mikä paska.
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Hmm, tuollaiselle paidalle olisi kyllä itsellekin ollut joskus käyttöä. Jos ei ole itse ollut äiti, ei voi tietää, miten raskasta se joskus voi olla yöheräämisineen yms. Yleensä vaan ne kivat ja valoisat hetket vievät kuitenkin voiton. Joissakin kulttuureissa voi olla myös suunnaton häpeä, jos on joutunut eroamaan ja saa vaikkapa aviottoman lapsen. En tosin tiedä, oliko 1-vuotiaalla sama isä kuin tytöillä.

Kamalan raskaita uutisia nämä ovat. 8-vuotiaskin on jo niin iso lapsi, että on jo varmaan tajunnut, mitä tapahtuu.

Miksi?
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Mun sympatiat ei todellakaan ole tämän "äidin" puolella. Turha syyttää yhteiskuntaa, tai sosiaalitoimiston toimivuutta, kyllä tämä rikos on ihan "äidistä" lähtöisin. Aivan sama onko nainen aasialainen, marokkolainen, tai suomalainen. Hirsipuuhun joutaisi. Ja yleisesti ruoskittavaksi. Jos lapsia synnyttää, pitää myös niistä vastuu kantaa.
Se, mikä omassa kulttuurissa on sallittua, ei ole välttämättä muissa. Ja se pitäisi tyhmimmänkin ymmärtää. Toivottavasti saa kovan tuomion.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Lauryn
Lauri Hanhivaara
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2007 1:14 pm

Viesti Kirjoittaja Lauryn »

Blues kirjoitti:Hirsipuuhun joutaisi. Ja yleisesti ruoskittavaksi. Jos lapsia synnyttää, pitää myös niistä vastuu kantaa.
Ja se pitäisi tyhmimmänkin ymmärtää. Toivottavasti saa kovan tuomion.
En väitä että nainen on toiminut oikein, mutta en myöskään pidä asenteestasi. Viha tuskin auttaa ketään tässä vaiheessa: äiti on tekonsa tehnyt, eikä sinun vihasi tuo kuolleita lapsia takaisin. Kysymyshän on kiistatta vakavasta mielenhäiriöstä, näin poikkeuksetta kun nainen päästää omat lapsensa päiviltä. En puolustele naista, mutta kummastelen asennettasi: oletetaan että psykoottikko vanhapoika surmaa vanhan äitinsä esim. roskien viemisen vuoksi tai koska äiti on stasi tai muuta yhtä irrationaalista. Silloin todetaan lähinnä että "hullu mikä hullu". Et varmaankaan syytä skitsofreenikkoa tai masennuspotilasta á la "paskaakos sairastuit".
Miksi tämä tapaus on erilainen?
Blues kirjoitti:Se, mikä omassa kulttuurissa on sallittua, ei ole välttämättä muissa.
Miten perustelet, sanottuasi että etnisellä taustalla ei ole väliä, että naisen kotikulttuurilla on mitään tekemistä lasten murhaamisen kanssa?
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Primavera kirjoitti:Hmm, tuollaiselle paidalle olisi kyllä itsellekin ollut joskus käyttöä. Jos ei ole itse ollut äiti, ei voi tietää, miten raskasta se joskus voi olla yöheräämisineen yms.
Näinhän se on. Mulla vanhin lapsi oli 1.5 vuotias kun kaksoset syntyi.
Ihmeesti sitä sillon vaan jaksoi vaikka eka vuosi tuli yöt ja päivät kukuttua läpeensä melkein. Kai ne hormoonit jyllää niin että jaksaa..
Mut sellasen huomas jälkeenpäin että esikoisen vauva-ajan muistaa tosi hyvin mutta kaksosten kohalla on sumeempaa.
Onneksi tuli otettua paljon valokuvia :lol:
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

^^Se, että äiti, tai isä, surmaa lapsensa, ei todella saa mun sympatiaa puoleensa. Lähinnä tarkoitin sitä, että kaikki ovat täysin saman arvoisia, minun mielestäni, ja vaikka omassa kulttuurissaan olisikin joku sallittua, niin nyt eletään Suomessa. Ja Suomen lakien mukaan. Asuessani ulkomailla, ei mieleenikään tullut tehdä jotain "koska se Suomessa on sallittua!"
Ja se, että tappaa puolustuskyvyttömän lapsen, ei mielestäni ole verrannollinen siihen, että tappaa äitinsä, viemättömien roskien vuoksi. Ja kyseessä on minun mielipiteeni äitinä. Ja vaikka se voi joistain tuntua raa'alta, niin se on kuitenkin minun mielipiteeni ;)
niin ja mä en ole vähimmässäkään määrin rasisti ;)
Mä en tunne vihaa kyseistä naista kohtaan, kuinka voisinkaan, kun en edes tunne. Samaan puuhun joutaisivat muutkin lapsensa tappaneet.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Lauryn
Lauri Hanhivaara
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2007 1:14 pm

Viesti Kirjoittaja Lauryn »

Blues kirjoitti:^Se, että äiti, tai isä, surmaa lapsensa, ei todella saa mun sympatiaa puoleensa. Lähinnä tarkoitin sitä, että kaikki ovat täysin saman arvoisia, minun mielestäni, ja vaikka omassa kulttuurissaan olisikin joku sallittua, niin nyt eletään Suomessa. Ja Suomen lakien mukaan. Asuessani ulkomailla, ei mieleenikään tullut tehdä jotain "koska se Suomessa on sallittua!"
Kolmen lapsen surmaa on aika vaikeaa perustella sillä että se olisi jossain sallittua tai kulttuurisesti hyväksyttävää. Vaikka Kiinassa ja Intiassa tyttölapsille tuppaakin käymään köpelösti, ne yleensä päättävät päivänsä jo rintaruokintaiässä. Emmekä toki voi tietää, miten lainkuuliainen ja kaikin puolin hyvä äiti tämä nainen on ollut ennen tätä traagista tapahtumaa.
Blues kirjoitti:Ja se, että tappaa puolustuskyvyttömän lapsen, ei mielestäni ole verrannollinen siihen, että tappaa äitinsä, viemättömien roskien vuoksi. Ja kyseessä on minun mielipiteeni äitinä. Ja vaikka se voi joistain tuntua raa'alta, niin se on kuitenkin minun mielipiteeni ;)
Minä en ole itse äiti (se ei kuitenkaan ole minusta perustelu yhtäläisyysmerkeille mielipiteideni kanssa), mutta uskoisin silti että aikuinen poika vastaan vanhuusikäinen äiti -asetelma asettaa surmattavan fyysisesti jotakuinkin puolustuskyvyttömään asemaan. Pohdiskelen silti vielä, miksi ne sinusta eivät ole verrannollisia... Ts. mikä asettaa lapsenmurhan erityisasemaan? Pitäisihän äidinkin olla lapselle elämän tärkein hahmo, ja silti pojat lahtaavat mutsejaan.
Blues kirjoitti:Mä en tunne vihaa kyseistä naista kohtaan, kuinka voisinkaan, kun en edes tunne. Samaan puuhun joutaisivat muutkin lapsensa tappaneet.
Vihan kaltaisina reaktioina purkautuu usein inhimillinen järkytys.
Ja se on ok.
Keskusteluahan täällä vain viritellään :)
Kyllikki S
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Turha takertua siihen, että äiti tässä tapauksessa on aasialaistaustainen. Suomessa on aina tapahtunut perhesurmia. Yleensä ne tosin on olleet ns. laajennettuja itsemurhia joissa tekijä on tappanut ittensä kaupan päälle.
Tässä herättää kiukkua eniten se, että äiti on 'kehdannut' itse jäädä eloon. Ei ilmeisesti pokka kestänyt ottaa vielä itseään päiviltä vai mikä lie.

Asian tekisi edes piirun verran käsitettävämmäksi se, jos nainen olisi juuri synnyttänyt ja olisi mennyt synnytyksen jälkeiseen psykoosiin. Ne tapaukset eivät ole edes kovin harvinaisia...

Äitiys ei mitään helppoa ole. Eikä varmaan ainakaan yksinhuoltajuusäitiys.
Suomalaisessa yhteiskunnassa äitiyttä arvostetaan vähemmän kuin työttömyyttä, ainakin maksettujen tukien määrässä mitattuna.

Mutta tässä tapauksessa päälle tulee vielä ulkomaalaisuus. Helppo uskoa naisen olleen yksinäinen. Eihän sitä tiedä kuinka hukassa tuo ihminen on tosiasiassa ollutkaan. Mutta eipä tuollaisesta teosta mitään sympatiapisteitä. Jokaisella on ainakin mahdollisuus saada apua jos sitä viitsii hakea!
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Ihan yhtä vähän mä tunnen sympatiaa esim. Ronja Heinoa kohtaan. Tai muita lapsensa tappaneita. Ei riitä ymmärrys. Ei.
Mä en ymmärrä, että miksi "äitiä", joka ei jaksanutkaa hoitaa lastaan, pitäisi ymmärtää? Miksi ihmistä, joka ei jaksa hoitaa päivittäisiä asioitaan, pitäisi sääliä?
Tuo, että "vaikka joku asia olisikin hyväksyttyä omassa kulttuurissa", oli ihan sen vuoksi, että eräs tuttavani, etniseltä taustaltaan aasialainen, joskus aikanaan kertoi, että heidän kulttuurissaan on ihan "hyväksyttävää" surmata lapset, jotka aiheuttavat "vahinkoa" perheelle. Sitä, kuinka todenperäistä tuo on, en mene vannomaan, mutta näin olen antanut itselleni kertoa. Ehkä sana "hyväksyttävää" ei ole oikea, mutta pointti on kuitenkin siinä.
Ehkä mun ongelma on siinä, että mä olen itse elänyt "lintukoto"-elämää, enkä oikeasti jaksa sympatiseerata lapsentappajia. Tai sitten se johtuu siitä, että eräässä, Helsingin läheisyydessä tapahtuneessa lapsentappojutussa, mä olin paikalla, kun huoltomies löysi tapetut lapset.
Kyynisyys kasvaa ;)

[edit] Lisättäköön siis, että kysymys oli Nummelan ns.Haka-taloilla, tapahtuneesta lastensurmasta, missä ranskalaissyntyinen isä surmasi lapsensa ja koiransa. [/edit]
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Tietääkö kukaan onko lasten isä suomalainen vai aasialainen? Tai isät, jos kaksoset ja poika on eri isille.

Tuli vaan mieleen, että kuinkakohan kauan tämä nainen onkaan asunut Suomessa? Onko siitä ollut mitään missään lehdessä? No varmaan huomisen lehdessä on enemmän taustoja sekä naisesta että lasten isästä.

Mutta jos kyseessä on esim. tällainen tyypillinen "suomalainen mies tapaa Thaimaan lomalla naisen" -juttu niin näissä parisuhteissa tapahtuu usein Suomen muuton jälkeen se, että nainen kokee suuren pettymyksen. Eli halvan hintatason Thaimaassa suomalainen näyttää rikkaalta kun on varaa ostella ja elellä siellä herroiksi. Mutta sitten kun tullaan Suomeen niin täällä ne "Thaimaan rikkaat matkailijat" onkin enää tavallisia pulliaisia tai jopa vähävaraisia, kun elintaso ja hinnat on ihan eri luokassa kuin halvassa Thaimaassa. Muistaakseni jossain tutkimuksessa ymv. juuri tämä syy oli yksi syy kyseisten pariskuntien avioeroja tutkittaessa.

Ehkä tämäkin nainen oli masentunut tämän ja varmaan muidenkin syiden takia.

Mutta huomenna varmasti tiedetään jo enemmän tapauksen taustoista.

Vielä itse tapauksesta niin ei minultakaan kauheasti sääliä saa tuo nainen, jos oli umpikujassa niin olisi sitten tappanut itsensä eikä lapsiaan.
Lauryn
Lauri Hanhivaara
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2007 1:14 pm

Viesti Kirjoittaja Lauryn »

Blues kirjoitti:Mä en ymmärrä, että miksi "äitiä", joka ei jaksanutkaa hoitaa lastaan, pitäisi ymmärtää?
Minun mielestäni siksi, että on toistaiseksi mahdotonta osoittaa hänen tarkoitusperiään. Harvempi hankkii lapsia siksi että peräti kahdeksan vuoden hoitamisen jälkeen päästäisi heidät päiviltä. Kysymys ei niinkään ole siitä että lapsensurmaajaa pitäisi "ymmärtää" vaan siitä, että syyntakeetonta ei oikeuskäytännön mukaan voi syyttää. Toiminta on siis niin täydellisen vastuutonta, ettei ihminen voi itse kantaa siitä minkäänlaista vastuuta.

Emmehän mekään toisaalta vielä tiedä onko nainen toiminut ns. täydessä ymmärryksessä, mutta aika selvää lienee että mielentilatutkimus tulee esiin hyvin aikaisessa vaiheessa oikeusprosessia. Minä rohkenen täyttä ymmärrystä epäillä.
Blues kirjoitti:Tuo, että "vaikka joku asia olisikin hyväksyttyä omassa kulttuurissa", oli ihan sen vuoksi, että eräs tuttavani, etniseltä taustaltaan aasialainen, joskus aikanaan kertoi, että heidän kulttuurissaan on ihan "hyväksyttävää" surmata lapset, jotka aiheuttavat "vahinkoa" perheelle. Sitä, kuinka todenperäistä tuo on, en mene vannomaan, mutta näin olen antanut itselleni kertoa.
Vastaavaa olen minäkin antanut itseni ymmärtää. Vaikken mikään aasian-asian-tuntija olekaan. Kulttuuritaustan vaikutusta toimiin emme tässä tapauksessa siltikään toistaiseksi tunne, tai voi näyttää mitenkään toteen.

Oli miten oli, poikkeuksellisen kammo tapaus tämä on.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5189
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Niinpä, tekoa ei voi hyväksyä, vaikka seikkoja ja syitä voidaankin pohtia.

Tuli kesäkuussa Puuhamaassa Algeerialaissyntyinen nainen juttelemaan minulle. Puhui kohtuullista suomea. Suomalainen puoliso oli, sekä kolme lasta. Kouluikäinen tyttö, vähän nuorempi poika ja vauva n.2kk.

Hän ilmeisesti seurasi meidän touhuja ja halusi jotenkin avautua?
Kertoi, että on väsynyt. Neuvolassa ei ole häntä ymmärretty. Appivanhemmat asuvat 500kiloetrin päässä. Ihmiset eivät juttele tai kyläile jne.

Minua jäi tämä kovasti mietityttämään, koska tässä oli ilmiselvästi tapaus, jossa ihminen kokee olevansa jotenkin ylirasittunut, eikä saa apua.
Mutta meikäläisenkin apu nyt oli vain arkisista asioista puhumista.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

^varmaahan emme tosiaan voi vielä tietää, siinä olet oikeassa. Sappi vaan kiehahtaa tällaisissa tapauksissa. Odottelemme siis tarkempaa tietoa asiasta, ja löysäämme hirttosilmukkaa hetkeksi...
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Lauryn
Lauri Hanhivaara
Viestit: 139
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2007 1:14 pm

Viesti Kirjoittaja Lauryn »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Tuli kesäkuussa Puuhamaassa Algeerialaissyntyinen nainen juttelemaan minulle. Puhui kohtuullista suomea. Suomalainen puoliso oli, sekä kolme lasta. Kouluikäinen tyttö, vähän nuorempi poika ja vauva n.2kk.
Synnytyksen jälkeinen masennus?
Se ei tosiaan ole mikään leikin asia. Ei, vaikken itse olekaan kokeillut. Masennusta kyllä, mutta en synnytyksen kera. Syvä depressio on tilana aika kaukana vastuullisesta.

Näillä maahanmuuttajanaisilla on epäilemättä helvetin rankkaa. Kuvitella nyt itsensä siihen tilanteeseen, missä ei tiedä yhtään mihin pitäisi soittaa ja rahaakaan ei ole, eikä kukaan kerro tai avusta.
Ei käy kateeks, ei.

Onneksi maahanmuuttajille on kehitetty oman kulttuurin parista tukihenkilöitä ainakin täällä pääkaupungissa. Parhaimmin vieraasta kulttuurista tulevaa voi auttaa toinen samasta kulttuurista tuleva.
Vastaa Viestiin