8-vuotiaan Eerikan murha, Helsinki 2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1565
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Auktoriteettiusko on sosiaalialalla voimakas. Hoitoala on voimakkaasti hierarkinen. Lääkärin ammatti sumentaa monen ammattilaisenkin kriittisen ajattelun.
hmm
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 08, 2007 2:17 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja hmm »

Aika vähälle täällä on jäänyt tuo vuosi sitten olleen oikeudenkäynnin merkitys. Siinähän mielestäni äidin ja lapsen tapaamisen valvojan tekemä lastensuojeluilmoitus ohitettiin noin vain.

Ehkä ainakin osa lastensuojeluviranomaisista totesi, että jos heidän sanallaan ei oikeudessa näytä olevan mitään painoarvoa niin kannattaako niistä mustelmistakaan sitten mihinkään ilmoittaa. Tai sitten ajatteli että jos he nyt huostaanottavat lapsen niin oikeus kuitenkin taas palauttaa tytön isälleen ja silloin ehkä tytölle olisi paras kuitenkin asua samassa paikassa koko ajan.

Voi hyvin olla, että kun oikeuden päätös oli että lapsi pysyy isällä niin lastensuojelu/koulu/jne sitten pyrkivät siihen että eletään nyt sitten tämän päätöksen mukaan.

Oikeudenkäynnistä on täällä ollut vain otteita mutta tuntuu kummalliselta ettei siellä ilmeisesti käsitelty läheskään kaikkia nyt myöhemmin ilmitulleita epämääräisyyksiä jo viime kesältä. Hankala sanoa johtuuko lastensuojelun vai oikeuslaitoksen laiminlyönneistä tai ehkä todennäköisesti molemmista. Toivottavasti tässä opitaan jotain ainakin tiedonkulun suhteen niiden välillä.
j.jokunen
Armas Tammelin
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 2:53 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja j.jokunen »

En tiedä pystynkö tuomaan tähän keskusteluun tässä vaiheessa enää mitään uutta, kun tuntuu, että kaikki kivet ja kannot alkaa olemaan käännetty.
Itselläni oli kyseenalainen kunnia töideni kautta tuntea Touko Tarkki ja voitte varmasti uskoa, että järkytys oli melkoinen, kun aloin selvittämään kuka on tämä laulajaisä ja internetistä löytyi vanhan tutun kasvot. En ole Toukoa vuoteen tavannut, enkä oikeastaan jatkossa halua tavatakaan. Jotenkin jäi häiritsemään tämä tapaus, koska en ikinä olisi uskonut Toukosta tätä. Kuvottavaa, että mies jota olen aikanaan kaverina tai ainakin hyvän päivän tuttuna pystyy tekemään jotain näin pahaa.

Voin vahvistaa sen, että Touko tosiaan on astetta "hitaampi" äijä. Ensimmäistä kertaa, kun tapasin Toukon niin mietinkin, että miten mies voi ajaa autoa, kun on noin saatanan päissään, mutta kyse oli vaan Toukon hitaudesta.
Kuten noista Ilta Sanomien ääninauhoistakin kuulee niin puhe sammaltaa koko ajan ja kyseessä on vanhat jäljet viinasta ja varmaan paljosta muustakin. Käsittääkseni Touko ei kuitenkaan ollut dokannut pitkään aikaan.
Muutenkin järjenjuoksu oli sitä tasoa, että perus työtehtävät kesti tupla-ajan Toukon kanssa työskennellessä. Vaihdoin itse työpaikkaa pari vuotta sitten ja sen jälkeen näin Toukon kerran viime syksynä huoltoasemalla ja vaihdoinkin hänen kanssaan muutaman sanasen.

Kun tapasin Toukon viime syksynä, mies oli innoissaan tiedosta, että muija odottaa hänelle nelosia. Hieman ihmettelin tätä odotusaikaa, koska muistelisin, että asiasta oli ollut puhetta jo samassa työpaikassa ollessamme. En asiasta alkanut utelemaan sen enempää, mutta kysäisin jälkeenpäin vanhalta pomoltamme, että muistaako hän tapauksen. Hyvin muisti ja naureskeli, että semmonen on Touko. Eipä tuosta asiasta töissä sen enempää sitten mölyä kuitenkaan oltu pidetty koska tiedossa oli että, Toukolle tuo tieto olisi ollut yhdentekevä, koska tuskin olisi ymmärtänyt, että raskausaika on kutakuinkin vakio.
Mitään ihmeempiä en muista Toukon meille kotiasioista koskaan puhuneen. Tiedossa oli, että hänellä oli tytär, mutta mistään ongelmista meillä ei ollut tietoa. Kaikki näytti siis ainakin työkavereista normaalilta.

Jos nämä muutama rivi antaa jotain osviittaa Touko Tarkin järjenjuoksun tasosta niin hyvä niin.
En millään lailla halua puolustella Toukoa, vaikka vahvasti luulen, että hän on tähän tilanteeseen joutunut puhtaasti tyhmyyttään. Kuulostaa varmasti helvetin typerältä ja saattaa tietysti olla, että oma typeryyteni uskottelee, ettei tuntemani ihminen voi olla noin paha vaan vain saatanan tyhmä.
Teko on silti aivan yhtälailla rangaistava oli kyseessä sitten Toukon älykkyyden taso tai ei ja toivon, että rangaistus tulee olemaan ankarin mahdollinen.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak
Viestit: 1137
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 12:37 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

J.jokuselta tuli sellaista 'tietoa' jota itsekin olen uumoillut.
Täällä palstalla on tuomittu aina nää kuva-analyysit yms. ,mutta mulle tuli tän hetkisten lehti ja muiden tietojen valossa sellainen olo, että mistään ruudinkeksijästä ei ole kyse.

Täällä on moni siunaillut sitä, että eikö aikuinen mies tiedä että raskaus kestää sen 9kk oli sitten kolmoset tai neloset kyseessä, mutta ei se vaan ihan kaikille "aikuisille"(yli 18w.) ole välttämättä selvää. Etenkin jos sattuu niin hyvä tsägä, että saa kumppanikseen oppineen "lääkärin" niin eipä siinä kaikilla riitä kapasiteetti kyseenalaistaa asioita.

Tällä puheella ei ole tarkoitus lieventää mitään, mutta vastasi vaan tuo kuvaus Toukosta sitä mitä itse olen aavistellut.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
Willow
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: To Heinä 12, 2012 5:03 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Willow »

^ Joo onhan tuota isän tilannetta pyöritelty täällä suuntaan jos toiseen, ja heikkolahjaisen vaikutelman on antanut minullekin. Välillä on vaan tuntunut niin uskomattomalta tämä juttu, että olen lähtenyt mielessään maalailemaan isästä jonkinlaista peluria. Ilmeisesti kuitenkin on niin, että isälle jaetut pelikortit eivät riitä kovinkaan pitkälle..

Jokseenkin vaan hirvittää, että todetaan niin heikkolahjaiseksi, että samaan hengenvetoon todetaan myös syyntakeettomaksi tilanteeseen. No, aika näyttää. Jälkikäteen vaan tulee mieleen, että onko tuo isä ollut ollenkaan kyvykäs vastaamaan 8-vuotiaan hoidosta ja huolenpidosta. Äitipuoli toki väitti olevansa lääkäri.. johon ei ilmeisesti uskonut muut kuin isä? Mutta menikö oikeasti muutkin samaan vipuun?

Isä tilittää pahoinpitelystään
Paperiversiossa laajempi juttu aiheesta, ei ole sitä käsillä.
dollarfrossa
Nikke Knakkertton
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 3:07 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja dollarfrossa »

elisa44 kirjoitti:...myös naapurustossa, sukulaisissa ja tuttavaperheissä on taatusti myös miehiä. ... Tässä tapauksessa kylmäverisen murhan tekivät isä ja äitipuoli ja ympärillä olevat aikuiset olivat osallisena.
Käsittääkseni naapurusto, sukulaiset ja tuttavat ovat toimineet sen verran kuin voivat ja saavat toimia eli ilmoittaneet viranomaisille. On turha syyllistää heitä siitä että ilmoitus ei ole johtanut asiaankuuluviin toimenpiteisiin.
elisa44
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: La Elo 20, 2011 9:04 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja elisa44 »

Minä pidän kyllä outona sitä, että isää puolustellaan. Minä tunnen monta vähän hidasliikkeistä ihmistä joilla on aivan loistava järjenjuoksu.
Harpo

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Harpo »

elisa44 kirjoitti:Minä pidän kyllä outona sitä, että isää puolustellaan. Minä tunnen monta vähän hidasliikkeistä ihmistä joilla on aivan loistava järjenjuoksu.
Minä puolestani pidän outona sitä, että tästä tapauksesta ei olla valmiita ottamaan vastaan lsätietoa. Ihan kuin se olisi jotenkin sivusta seuraajia kohtaan väärin, jos käy ilmi, että asia ei olekaan niin helpon mustavalkoinen, että kaksi hirviötä on tappanut lapsen. On saatava vihata täysillä, siitä ilmeisesti saa jotain tyydytystä ja hyvää oloa itselle.

Itseäni helpottaa sitä enemmän, mitä enemmän juttuun sekoittuu harmaan sävyjä. Onhan toki parempi, jos tapauksen takaa paljastuu yksi pahemman luokan psykopaatti, yksi hyväuskoinen heikkolahjainen ja joukko harhaan ajautuneita viranomaisia kuin se toinen vaihtoehto, eli kaksi ovelaa hirviötä ja joukko laiskoja, ammattitaidottomia ja välinpitämättömiä viranomaisia.

Mikään ylläolevassa kertomuksessa ei viittaa, että Tarkki olisi vain fyysisesti hidas. Vai uskooko hidaskätinen mutta "loistavan järjenjuoksun" omaava mies, että tyttöystävä on vuosia raskaana? Vai oliko kenties Tarkki niin ääriälykäs, että hän tämän satunnaisen huoltoasemakohtaamisen aikanakin vain rakensi ovelaa alibiaan hidasälyisenä tossukkana?

Ihmiset eivät mahdu niin helppoihin luokituksin kuin nero-normaaliälyinen-vammainen. On valtava joukko heikkolahjaisia, hitaalla käyviä, jotka ajavat ajokortteja ja saavat työpaikkoja ja menevät naimisiin ja käyvät lomamatkoilla, mutta joista lähemmin jututtaessa paljastuu, että kaikki inkkarit eivät ihan ole kanootissa.
lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1565
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Älykäs ihminen voi toisinaan olla todella hyväuskoinen ja ajatella muiden toimivan vähän samoin motiivein kuin itsekin. Muutamalla langalla pelaava voi toimia täysin laskelmoidusti joidenkin impulssiensa ajamana. Ja taas päinvastoin älykäs psykopaatti toimii miellejohtumiensa ajamana raa'an laskelmoidusti ja hieman pienemmän pakan omaava pyrkii kärsivällisesti ratkomaan elämän ongelmatilanteita.

Mielentilassa ne nyt selvittelevät näitä asetelmia syytettyjen suhteen. Jos viranomaiset olisivat ryhtyneet siihen työhön vain hieman aiemmin, niin ehkä, ehkä eräs pieni tyttö jatkaisi kehitystään vielä suhteellisen terveenä
elisa44
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: La Elo 20, 2011 9:04 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja elisa44 »

On se kaveri sen verran älykäs, että osasi välittömästi pyytää mielentilatutkimusta ja ilmeisesti myös eristykseen pääsyä. Minkä ihmeen takia jos kerta itse uskoi toimivansa oikein?
villivadelma
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 8:14 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

SEISKAssa on nyt näköjään joku Eerikan äidin erikoishaastattelu.
Voisikos joku lehden lukenut kirjoittaa tänne siitä?
Willow
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: To Heinä 12, 2012 5:03 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Willow »

elisa44 kirjoitti:On se kaveri sen verran älykäs, että osasi välittömästi pyytää mielentilatutkimusta ja ilmeisesti myös eristykseen pääsyä. Minkä ihmeen takia jos kerta itse uskoi toimivansa oikein?
En tiedä käytäntöjä, kun en ole ollut tilanteissa mukana kummallakaan puolella, mutta uskoisin että puolustusasianajaja(t) ovat olleet aloitteellisia mielentilatutkimusten suhteen. Syyttäjäkinhän oli sitä mieltä, että koko juttu on tutkittava kokonaan ja puolsi mielentilatutkimusta. Mua vaan hirvittää se, että suomen lainsäännösten perusteella löydetään syyntakeeton isä joka ei joudu oikeudelliseen vastuuseent teoistaan. Äitipuoli on mitä ilmeisimmin luonnehäiriöinen ja rankasti pers.häiriöinen ilman tutkimuksiakin.

Mitä tulee tohon erityspyyntöön, niin ei liene tartte olla ruudinkeksiä tajutakseen että vankilassa olet heikoilla, jos olet kohdistanut tekosi lapseen.

Mutta mä en puolusta Tarkkia, mua sylettää koko mies, oksettaa.
lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1565
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Myös koulutetuissa hoitajissa löytyy niitä, jotka uskovat fyysiseen kuritukseen. Olisiko Eerikan asioista päättänyt viranomainen ollut sitä tyyppiä. Laki sanoo yhtä, mutta ihmisillä on taipumus luoda omia käytäntöjään. Näitä tyyppejä, jotka noudattavat ohjetta, varastaa saa, mutta ei saa jäädä kiinni.
mordfabrik
Armas Tammelin
Viestit: 78
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 2:17 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja mordfabrik »

Voisiko joku iltalehden ostanut laittaa myös tuon isän kirjottaman kirjeen..
lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1565
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Tuli luettua Seiskaa. Alkoholia oli nautittu ja naapuri ilmoittanut. Yksi ilmoitus ja kaksi viikkoa huostassa. Äiti tehnyt sopimuksia isän kanssa ja uskonut asioiden hoituvan heidän keskensä. Toisin kävi.

Lehtijuttu on lehtijuttu eikä tuosta voi kaikkea tietää. Rankalta kuitenkin tuntuu äidinkin kohtalo.
Vastaa Viestiin