Rautavaaran perhesurma 26.10.2014, äiti ja 3 lasta kuoli

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Scilla
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 12:22 pm

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja Scilla »

Utelo kirjoitti: En silti ymmärrä miksei mies noussut naisen tullessa bussiin kyydistä ja vaikka sitten ajanut tämän kanssa Kuopioon. Eipä tule mieleen lähipiiristä yhtään isää joka ei tekisi niin. Luulisi että miehellä oli siellä joku majapaikka vai oliko missään tietoa että mies olisi ollut jatkamassa suoraan Kuopiosta eteenpäin?
Eipä sitä ihan perusfarkkuun mahdu tommosen lapsiköörin lisäksi enää aikuista. 6v etuenkillä, takapenkillä turvaistuin ja turvakaukalo. Kaikki joilla noi on takapenkillä joskus ollut, tietää ettei sinne väliin enää aikuinen, eikä edes toi 6v, mahdu.

Eikä nyt kenelläkään varmaan oikeasti tule mieleen, että jos siihen puolison vaatimukseen ei taivuta, niin se automaattisesti tarkoittaa sitä, että sitä puolisoa ja mahdollisia lapsia ei enää elossa näe.
Vai miettiikö täällä porukka oikeasti joka riidan päätteeksi, että näinköhän tulee laajennettu itsemurha heti tilaisuuden tullen :shock:
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1926
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja jmit »

"Jos nainen oli hullu narsisti josta mies halusi eroon, miten ihmeessä hän jätti lastensa hoidon tämän vastuulle."

Valitettavasti miehellä ei Suomessa ole vaihtoehtoa. Jos hän olisi hakenut eroa, niin lapset olisivat menettäneet kokonaan ainoan turvallisen vanhemman eli isän. Tämän kohtalon oli jo kokenut naisen edellinen mies.
Viimeksi muokannut jmit, Ti Joulu 02, 2014 2:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scilla
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 12:22 pm

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja Scilla »

Tiina kirjoitti: Kaikilla kun ei ole yhteistä talouskassaa tai tiliä, vaikka samassa taloudessa asutaankin.
Juu ei ole eikä tule. En taida tuntea ketään kellä näin olisi. Olen ajatellut että se on semmoista vanhanajan toimintaa..
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Utelo kirjoitti: Jos nainen oli hullu narsisti josta mies halusi eroon, miten ihmeessä hän jätti lastensa hoidon tämän vastuulle.
Ehkä juuri tuossa kyseisessä tilanteessa mies halusi vain ja ainostaan päästä jatkamaan matkaansa, jotta ehtii töihin. Kuten esim. silloin kun hän vastaavan riidan päätteeksi joutui kutsumaan poliisit rauhoittamaan riehuvaa naista, että itse pääsee lähtemään töihin.
All is pretty.
- Andy Warhol
Utelo
Nikke Knakkertton
Viestit: 179
Liittynyt: To Loka 30, 2014 12:09 pm

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja Utelo »

Tuli mieleen että onko jossain kerrottu kumpi soitti syyskuussa poliisin? Siis jos ajattelen teoriaa jossa äiti soittikin poliisit tuolloinkin esim koska yritti kiristää tätä jollain sellaisella tiedolla josta poliisi olisi voinut kiinnostua, mutta ei sitten kertonut kuitenkaan poliiseille todellista syytä soittoon.
aumari
Vic Mackey
Viestit: 1998
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja aumari »

Scilla kirjoitti:Ilmeisesti toi narsisti-sanan käyttö siis on nyt se mikä ärsyttää?
Eli sovitaanko siten ennemmin niin, että tämä äityli oli ihan terve, ei narsisti tai mitään muutakaan, vaan ihan terve aikuinen nainen, niin oltasko kaikki sitten tyytyväsiä?
Se vaan halus tappaa ittensä ja lapsensa ja se siitä. Syynä miehen halu erota. Ei yhtään mitään sen kummempaa.
Narsismista puhuminen on muotia, sitä tuntuu tulevan tuutista kuin tuutista. Erosin yli 20 v. sitten miehestä, jota pidin puhtaasti narsistina. Mutta kun luin C. Kihlmanin kuvaukset erityyppisistä luonteista, niin totesinkin narsistina pitämäni exän olevan ns. "jäykkä luonne".
Zara
Sabrina Duncan
Viestit: 354
Liittynyt: Ma Elo 08, 2011 11:15 pm

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja Zara »

Utelo kirjoitti:Tuli mieleen että onko jossain kerrottu kumpi soitti syyskuussa poliisin? Siis jos ajattelen teoriaa jossa äiti soittikin poliisit tuolloinkin esim koska yritti kiristää tätä jollain sellaisella tiedolla josta poliisi olisi voinut kiinnostua, mutta ei sitten kertonut kuitenkaan poliiseille todellista syytä soittoon.
No eikös tuosta ollut monessakin lehtijutussa, että isä oli joutunut hälyttämään poliisit silloin syyskuussa?
" Toto, I've got a feeling, we're not in Kansas anymore.."
Utelo
Nikke Knakkertton
Viestit: 179
Liittynyt: To Loka 30, 2014 12:09 pm

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja Utelo »

Zara kirjoitti:
No eikös tuosta ollut monessakin lehtijutussa, että isä oli joutunut hälyttämään poliisit silloin syyskuussa?
Joo niin olikin:

"Rikoskomisario Heikki Mansikka-ahon mukaan perheen isä oli hälyttänyt poliisit kotiinsa syyskuisena aamuna, koska "ei ollut selvinnyt yksin sen hetkisestä tilanteesta kotona". Äiti oli tuolloin äitiyslomalla. "


http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... sa/4441630

Eli bussissa äiti on voinut heittää poliisikommentin ihan vain vittuiluna.

Näkikö kukaan vahvistusta tai kieltoa sille, että isä olisi puhunut äidin kanssa puhelimessa vielä hetkeä ennen kolaria?
Scilla
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 12:22 pm

Re: Rautavaaran perhesurma 26.10.2014, äiti ja 3 lasta kuoli

Viesti Kirjoittaja Scilla »

Työtehtävänä neljä kuollutta
Sunnuntaina 26. lokakuuta 2014 kello 19.49 Kuopion hätäkeskus saa soiton tiellä 75 tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta, jossa ovat osallisina henkilöauto ja linja-auto. Seuraavana päivänä kaikki puhuvat siitä, mitä pimeällä tiellä Rautavaaralla todella tapahtui. Näin murhenäytelmän kokivat sammutusmies, toimittaja ja poliisi, jotka joutuivat sitä lähelle työnsä vuoksi. Lue kolme tarinaa.

Itä-Suomen poliisilaitos

Sammutusmies
Pohjois-Savon pelastuslaitos, Nilsiän paloasema
Sunnuntai 26.10.2014
20.00

Sammutusmies Juha Asikainen katsoo kotonaan Nilsiässä televisiota, kun puhelimeen tulee tekstiviesti Rautavaaralla valtatiellä 75 sattuneesta tieliikenneonnettomuudesta.

– Viestissä oli pitkä lista paikalle hälytetyistä yksiköistä. Siinä vaiheessa arvasin, että nyt kyseessä on iso onnettomuus.
20.04

Juha Asikainen ja neljä muuta sammutusmiestä lähtevät matkaan naapurissa sijaitsevalta Nilsiän paloasemalta. Heidän peräänsä lähtee vielä kaksi muuta pelastusyksikköä. Jälkimmäisiin yksiköihin sijoitetaan kokemattomampia miehiä. Pian lähdön jälkeen miehet saavat hätäkeskuksesta viestin: kohteessa on ollut linja-auton ja henkilöauton yhteentörmäys, jossa on kuollut useita ihmisiä, myös lapsia.

– Sitä miettii, että mitähän siellä on vastassa. Ikinä ei pysty aivan täysin ennalta valmistautumaan.

Ei koskaan näin ikävää työkeikkaa.

20.24

Nilsiän ensimmäinen yksikkö saapuu kolaripaikalle, jossa on jo paikalla kolme pelastusyksikköä Rautavaaralta sekä yksi ensihoitoyksikkö Nilsiästä. Aiemmin paikalle tulleet ovat jo ehtineet aloittaa henkilöautossa olleiden pelastamisen – ja lopettaa sen. Ensihoidon tilannejohtaja kertoo Asikaisen yksikölle, ettei autossa matkustaneita pystytä enää auttamaan.

– Tämän jälkeen yksikön esimies ja minä menimme ensimmäiseksi varmistamaan, että onnettomuusbussissa ei ole enää ihmisiä. Sitten teimme auton virrattomaksi, ettei se syty tuleen.

Muut pelastusmiehet peittävät onnettomuudessa romuttuneen henkilöauton pressulla. Kokemattomimpia sammutusmiehiä ei päästetä aivan lähelle kolariautoa. He hoitavat liikenteenohjausta ja muita vastaavia tehtäviä.
20.35

Juha Asikainen ryhtyy työkavereidensa kanssa auttamaan ensihoitajia bussimatkustajien siirtämisessä ambulansseihin.

– Siinä oli yllättävän paljon työtä, sillä paikalla oli valtavasti porukkaa. Bussimatkustajien joukossa oli myös niitä ohikulkijoita, jotka olivat tulleet paikalle ensimmäisten joukossa, ja meidän piti erotella matkustajat muusta joukosta.

– Muutoin matkustajat olivat enimmäkseen rauhallisia, ehkä kaikki eivät tajunneet tilannetta. Hyvää oli se, että he pystyivät itse siirtymään jalkaisin ambulansseihin.

Toimittajien ja kuvaajien määrä yllätti.

Jossain vaiheessa Asikainen huomaa, että onnettomuuspaikalle on tullut myös mediaa.

– Toimittajien ja kuvaajien määrä yllätti. Tämä on ensimmäinen kerta seitsemän vuoden urani aikana, kun onnettomuuspaikalla oli näin paljon mediaa. Yhtä kuvaajaa pyysin siirtymään kauemmas.
21–22

Pelastusyksiköiden työtä ohjaava Kuopion päivystävä palomestari ryhtyy vapauttamaan yksiköitä pois onnettomuuspaikalta. Juha Asikaisen auto jää palomestarin käskystä viimeisenä pelastusyksikkönä odottamaan poliisin tutkijoita ja siirtyy kolariautojen suojaksi sekä varoittamaan muuta liikennettä.

Odotusaika on pitkä. Palomiehet pohtivat keskenään onnettomuuden syytä. Asikaisen mielessä on ehtinyt jo käydä ajatus siitä, että henkilöauto on ajettu tahallaan päin bussia.

– Kyllähän tämä oli tavallista vaikeampi keikka ja harvinainen turma. Kun kyse on lapsista, työtehtävässä on ihan erilainen sävy. Nämäkin tehtävät on silti hoidettava ammattimaisesti.
23.15

Poliisin tutkijat saapuvat paikalle ja tekevät työnsä. Hinausautot kuljettavat kolariautot pois paikalta. Tutkinnallisista syistä uhrit irrotetaan vasta Kuopiossa.

Juha Asikainen ryhtyy työkavereidensa kanssa raivaamaan onnettomuuspaikkaa.

– Puhdistimme ja raivasimme tien ja pesimme sen lopuksi.
3.25

Nilsiän yksikkö lopettaa työnsä ja valtatie 75 avataan kokonaan liikenteelle.
4.00

Juha Asikainen saapuu työkavereidensa kanssa takaisin paloasemalle ja huoltaa kaluston.
4.30

Asikainen on kotona, käy suihkussa ja menee nukkumaan.

– Unettomia öitä en ole onneksi tarvinnut turman takia viettää.
Maanantai 27.10.2014
11.00

Juha Asikainen herää, lukee lehden ja nettiuutisia.

– Uutisissa sanottiin poliisin epäilevän, että henkilöauto ajettiin tahallaan päin bussia, kuten olimme jo arvelleetkin. Se pysäytti.
13.00

Asikaisella on vapaapäivä, mutta hän lähtee käymään paloasemalla puhuakseen kollegoiden kanssa tapahtuneesta.

– Rautavaaran turma oli päivän puheenaihe sekä asemalla että koko kylällä. Meillä on paloasemalla tiivis porukka ja hyvä yhteishenki, ja vaihdamme ajatuksia paljon toistemme kanssa, mikä on todella tärkeää.

Asikainen ei enää lue uutisia tiiviisti. Kaikki olennainen on jo kerrottu.
18.00

Pohjois-Savon pelastuslaitos järjestää debriefing-tilaisuuden Nilsiän paloasemalla. Jälkipuinnissa paikalla on parikymmentä Rautavaaran tehtävän hoitoon osallistunutta Nilsiästä ja Rautavaaralta.

Jokainen saa halutessaan kertoa vuorollaan omia ajatuksiaan ja tuntemuksiaan.

– Kenelläkään ei ollut koskaan aiemmin ollut näin ikävää työkeikkaa.

– On todella hyvä, että jälkipuinti järjestetään myös puolivakinaisille palomiehille. Kenenkään ei tarvitse pohtia näitä enää oman perheen kesken.
18.40

Debriefing päättyy. Juha Asikainen jatkaa vapaapäivän viettoaan ja palaa hiljalleen arkeen.

Ikinä ei pysty täysin valmistautumaan.

– Seuraavina päivinä ja viikkoina Rautavaaran turma pyörii mediassa paljon. Välillä tuntuu, että aiheesta kirjoitetaan liikaa. Palomiehenä tällaisiin työtehtäviin ei koskaan pysty varautumaan täysin, mutta peruskoulutuksen ja viikkoharjoitusten sekä tietysti työkokemuksen ansiosta valmiudet kohdata vaikeitakin tehtäviä ovat ainakin kohtalaiset. Itse joudun myös ensihoitajana kohtaamaan esimerkiksi kuolemaa, ja pyrin ottamaan asiat ammattimaisesti. Vaikeistakin työtehtävistä selviytyy, kun on hyviä työkavereita, joiden kanssa voi keskustella. Olen luonteeltani varsin rauhallinen tyyppi.
Ei koskaan näin ikävää työkeikkaa.
Kun kyse on lapsista, työtehtävässä on ihan erilainen sävy. Nämäkin tehtävät on silti hoidettava ammattimaisesti. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Toimittaja
mediatoimittaja, Yleisradion Kuopion toimitus
Sunnuntai 26.10.2014
20.15

Ylen mediatoimittaja Toni Pitkänen viettää vapaailtaa ja katsoo kotona perheen kanssa televisiota, kun puhelin soi. Uutispäällikkö kertoo, että Rautavaaralla on tapahtunut kuolonuhreja vaatinut henkilöauton ja bussin liikenneonnettomuus ja että paikalle tarvittaisiin kuvaaja. Pitkänen alkaa pukea ulkovaatteita jo puhelun aikana.
20.30

Pitkänen pakkaa työpaikallaan Ylen toimituksessa kalustoa keikkaa varten.

– Perinteisen kuvauskaluston lisäksi otin mukaan oikeastaan kaiken mahdollisen kaluston mitä sain, koska en voinut tietää, mitä kaikkea paikalta tehdään uutisiin.
21.00

Matkalla vastaan tulee ambulansseja ja pelastuslaitoksen yksiköitä.

Poliisi pyysi, että jos tuuli käy pressuun, lopettaisin kuvaamisen.

21.30

Toni Pitkänen saapuu onnettomuuspaikalle ja sopii poliisin kanssa kuvaamisesta.

– Turma-auto oli yhä kiinni bussin keulassa ja se oli peitetty pressulla. Paikalla oli todella hiljaista. Poliisi pyysi kohteliaasti vielä, että jos tuuli käy pressuun ja se liikahtaa paikaltaan, lopettaisin kuvaamisen. Siinä vaiheessa ajattelin, että nyt on oltava tosi varovainen siinä, mitä kuvaa ja julkaisee.
22.00

Toni Pitkänen antaa Yle Uutisille suoran raportin turmapaikalta. Raportissa hän kertoo havainnoistaan onnettomuuspaikalla.

– Sitten otin vielä muutaman kuvan, ja soitin uutispäällikölle, että mielestäni paikalle ei ollut enää syytä jäädä. Uutispäällikkö kertoi, että toinen mediatoimittaja ja toimittaja oli kutsuttu töihin Kuopiossa järjestettävään tiedotustilaisuuteen, joten minulla ei ollut kiirettä kuvaamaan sitä.

Missään vaiheessa mielessä ei käynyt, että auto olisi ajettu päin bussia.

22.15

Pitkänen lähtee ajamaan Kuopioon päin ja soittaa toiselle mediatoimittajalle lisätietojen saamiseksi. Toinen toimittaja on kiireinen, joten Pitkänen pysähtyy tien varteen ja ryhtyy etsimään nettiuutisia turmasta.

– Vasta silloin sain tiedon, että autossa oli ollut äiti ja kolme lasta. Ensimmäiseksi aloin pohtia syitä, mitkä kolariin olivat johtaneet. Missään vaiheessa mielessä ei käynyt, että auto olisi ajettu päin bussia.

– Sitten mieleen tuli oma perhe. Ensimmäistä kertaa minun urallani tuli työkeikan jälkeen näin totaalinen pysähdys. Taisi siinä tulla itkukin.
23.00

Pitkänen saapuu Ylen Kuopion toimitukseen ja alkaa vielä editoida kuvamateriaalia. Hän lähettää videokuvaa valtakunnan aamu-uutisiin sekä nettitoimitukselle. Kollegat KYSin tiedotustilaisuudesta ovat myös tulleet paikalle toimitukseen.

– Keskustelimme tapahtumasta ja välillä olimme vain hiljaa.
1.00

Pitkänen saapuu kotiin ja tutkii vielä nettiuutisia. Hän keskustelee vaimonsa kanssa aiheesta.
Maanantai 27.10.2014
8.30

Mediatoimittaja Toni Pitkänen saapuu työpaikalle. Työkaverit kyselevät vointia varovaisesti.

– Silloin aamulla alkoi tulla tietoa poliisin epäilystä, että kyseessä saattoikin olla surma. Sitä tietoa en meinannut millään uskoa.
13.30

Pitkänen kuvaa Kuopion poliisiasemalla toimittajan tekemän haastattelun. Haastattelussa tutkinnanjohtaja Heikki Mansikka-aho kertoo viestistä, jonka nainen oli jättänyt turma-autoon.

– Soitimme heti toimitukseen ja kerroimme, että tällainen lappu oli löytynyt ja että aiheesta voisi tehdä uuden uutisen. Tässä vaiheessa kolarista oli tullut iso uutistapahtuma: joillakin siitä tehdyillä uutisilla oli satoja tuhansia lukijoita netissä.
14.00

Toni Pitkänen editoi toimittajan kanssa radio- ja televisiojuttua Rautavaaran turman uusimmista käänteistä.
16.30

Pitkänen lähtee kotiin.

– Työnteko päivän aikana oli tuntunut ihan hyvältä. Vasta kotona aloin tuntea, että toinen työpäivä tällaisen aiheen parissa oli liikaa.

– Media on saanut tapauksen raportoinnista kritiikkiä, ja moni kyseli minultakin silloin lähipäivinä, eikö tapauksen voisi antaa jo olla. Yle uutisoi perhesurmista yleensä varsin niukasti, mutta Rautavaaran turma oli hyvin poikkeuksellinen uutistapahtuma. Sillä oli paljon todistajia ja suuronnettomuuden uhka teki siitä tietenkin myös Ylen kannalta ison uutisen.

– Rautavaaran tapaus pysäytti enemmän kuin mikään muu uutistapahtuma minun urallani. Ajan kanssa asiaan on kuitenkin saanut etäisyyttä. Kuukautta myöhemmin sain jälleen soiton uutispäälliköltä: tällä kertaa Kuopiossa oli löytynyt kaksi lasta surmattuna. Uusi työkeikka toi myös Rautavaaran jälleen vahvasti mieleen. Se oli kuitenkin taas uusi työtehtävä, ja sekin oli vaan hoidettava.

Poliisi
rikoskomisario, tutkinnanjohtaja, Itä-Suomen poliisilaitos
Sunnuntai 26.10.2014
19.51

Poliisin päällystöpäivystys Helsingissä saa tiedon Rautavaaralla tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta. Rikoskomisario Heikki Mansikka-aho viettää vapaapäivää kotonaan.
22.00

Heikki Mansikka-aho avaa television ja kuulee uutisista onnettomuudesta, jossa on kuollut nainen ja kolme lasta. Kolari on sattunut alueella, jonka poliisitutkinnat kuuluvat Mansikka-aholle. Rikoskomisario tietää, että yön ajan tilannetta johdetaan Helsingistä.

Aamulla vastuu on hänellä.

– Aloin tietenkin heti pohtia, mikä olisi voinut olla onnettomuuden syy. Tiesin, että kyseessä on vähän liikennöity ja suhteellisen hyväkuntoinen tie. Mietin myös kelioloja: sää Rautavaaralla saattoi olla aivan toista kuin Kuopiossa.

Mansikka-aho lukee eri tiedotusvälineiden nettiuutisia kolarista ja yrittää miettiä erilaisia vaihtoehtoja.

– Kyse oli kuitenkin nokkakolarista. Kyllä tahallisuuden mahdollisuuskin kävi mielessä.
23.30

Mansikka-aho käy nukkumaan.
Maanantai 27.10.2014
5.30

Heikki Mansikka-aho herää. Takana on kuusi tuntia yöunta. Menee viisi päivää, ennen kuin hän seuraavan kerran saa yhtä pitkät yöunet.
7.15

Mansikka-aho saa soiton poliisin tilannekeskuksesta Kuopiosta. Hänelle kerrotaan alustavien teknisten tutkimusten ja alustavien kuulemisten tulokset. Turman syy alkaa selvitä: äidin epäillään ajaneen tahallaan päin linja-autoa.

– Esimerkiksi linja-auton kuljettaja oli kyennyt muistamaan hämmästyttävän tarkasti, millä tavalla henkilöauto lähestyi bussia.

– Ensimmäiseksi aloin pohtia, mikä voisi olla tapahtuman motiivi ja miten saisimme sen selville – epäiltyhän oli kuollut. Poikkeuksellisesti tällä kertaa paikalla oli kuitenkin ollut bussinkuljettajan lisäksi 14 todistajaa kuulemassa pariskunnan kovaäänistä keskustelua ennen turmaa ja osa matkustajista myös näki, miten auto tuli päälle.
7.45

Mansikka-aho saapuu työpaikalleen Kuopioon ja ilahtuu huomatessaan, että tutkijat ovat tulleet vapaaehtoisesti jo ennen seitsemää. Mansikka-aho alkaa jakaa töitä tutkijoille ja kiittelee mielessään, että tutkintaan on käytettävissä riittävästi poliisimiehiä.

Tutkijoiden tehtävänä on muun muassa puhuttaa kolarissa olleita. Tutkinnanjohtaja pyrkii muodostamaan kokonaiskuvan tapahtuneesta ja hoitaa käytännön asioita, kuten järjestää ruumiinavaukset. Päivän aikana Mansikka-aho laskee puhuvansa toistasataa puhelua.

– Siitä alkoi tiivis työpäivä, taukoja ei paljon pidetty. Uutta tietoa tuli koko ajan, ja kun kyse oli ihmishengistä, tutkinta piti tehdä pilkuntarkasti.
8.10

Heikki Mansikka-aho antaa aamu-televisiolle ensimmäisen haastattelun, jossa hän kertoo poliisin epäilevän, että äiti ajoi tahallaan päin linja-autoa. Päivän aikana haastatteluja tehdään lukuisia lisää.

Viestintäyksikkömme hoiti tiedotusta sen päivän, mikä auttoi paljon. Osa toimittajista soitti minulle myös suoraan.
13.30

Mansikka-aho antaa haastattelun, jossa hän kertoo turma-autosta löytyneestä, äidin jättämästä viestistä.

– Motiivin selvittelyssä viesti ei auttanut. Mikään siinä ei viitannut siihen, että äiti suunnitteli jotain tällaista.
14.00

Heikki Mansikka-aho osallistuu tiedotustilaisuuteen, joka järjestetään toimittajille Kuopiossa. Tiedotustilaisuuden tärkein tehtävä on rauhoittaa vellovaa keskustelua ja katkaista huhuilta siivet sekä antaa poliisille tutkintarauha.

– Itselleni helpointa olisi olla kommentoimatta. Tässä tapauksessa otin avoimen tiedotuksen linjan, koska tapauksella oli paljon todistajia ja sosiaalisen median aikana tapahtumat alkavat elää omaa elämäänsä. Sosiaalinen media asettaa erityiset paineet: poliisina joudun jatkuvasti miettimään tarkasti sanojani.

Totta kai olen pohtinut, olivatko valinnat oikeita.

– Totta kai olen pohtinut, olivatko valinnat oikeita. Avoimuutta en harmittele, mutta ehkä jonkin yksityiskohdan perheestä olisi voinut jättää kertomatta. Toisaalta poikkeuksellista on sekin, että heidän keskustelunsa bussissa kuuli hyvin moni ulkopuolinen.

– Tässä on muistettava myös, että epäilty ei voi puolustaa itseään millään tavalla.

Tutkinnanjohtajan tehtävänä on koota palapeli tapahtuneesta ja yrittää löytää vastauksia siihen, mikä on johtanut turma-auton kuljettajan epätoivoiseen ratkaisuun.

Siinä joutuu syvemmälle tapaukseen kuin kukaan muu.

– Siinä joutuu varmaan syvemmälle tapaukseen kuin kukaan muu.
22.00

Mansikka-ahon työpäivä päättyy.

– Unen päästä ei saa tällaisen jälkeen kiinni. Sitä miettii, mitä vielä pitää tutkia. Vire jää päälle.

– Olen tehnyt poliisin työtä yli 42 vuotta. Rautavaaran turma on yksi niistä tapahtumista, jotka jäävät uralta mieleen. Koulutus ja kokemus auttavat jonkun verran, mutta kun lapsia on osallisena, vaikutus on aina erilainen kuin aikuisten kohdalla. Kun kuukautta myöhemmin Kuopiossa tehtiin uusi perhesurma, päällimmäinen ajatus oli, että miksi juuri tälle alueelle. On väärin, että viaton, puolustuskyvytön henkilö menettää henkensä tällä tavoin. Kun aikaa kuluu, asiaan saa kyllä etäisyyttä, ja uudet työtehtävät tulevat tilalle. Ehkä yksityiskohtien läpikäyminen perin pohjin uudelleen ja uudelleen kollegojen kanssa on yksi keino selvitä näiden vaikeiden asioiden kanssa. Myös liikunta on minulle yksi keino saada etäisyyttä töihin. Hiihdän ja rullaluistelen, siinä ajatukset selkeytyvät.
http://yle.fi/uutiset/tyotehtavana_nelj ... ta/7680436
miituska^^
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ke Marras 26, 2014 5:28 pm

Re: Rautavaaran perhesurma 26.10.2014, äiti ja 3 lasta kuoli

Viesti Kirjoittaja miituska^^ »

Harvoin kyllä lukee yhtä laadullisesti hyviä "uutisia" kuin tuo Työtehtävänä neljä kuollutta. Ikinä en varmaan ole mitään niin kiinnostuneena lukenut, tavallisten ihmisten työtä, jossa kohtaa kaikenlaista.

Pitkään on pitäny kysyä, mutten ole raaskinut vaan tämän takia laittaa viestiä, niin miten määritellään välitön kuolema. Onko se ajallisesti sekunneissa, minuuteissa, tunneissa vai välittömästi siihen paikalle (ajalla ei väliä)? Tajuskohan kukaan :D
soivapeli
Lauri Hanhivaara
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Marras 28, 2014 5:31 pm

Re: Rautavaaran perhesurma 26.10.2014, äiti ja 3 lasta kuoli

Viesti Kirjoittaja soivapeli »

miituska^^ kirjoitti:
Pitkään on pitäny kysyä, mutten ole raaskinut vaan tämän takia laittaa viestiä, niin miten määritellään välitön kuolema. Onko se ajallisesti sekunneissa, minuuteissa, tunneissa vai välittömästi siihen paikalle (ajalla ei väliä)? Tajuskohan kukaan :D
Tajusin kysymyksesi tai ainakin luulen tajuavani. :D En tiedä virallista vastausta, mutta ihan maalaisjärjellä ajattelisin välitön kuolema määrityksen tarkoittavan kuolemaa välittömästi/heti. Eli heti tilanteen tapahduttua: törmäys -->pum.

Pitääpä vielä lisätä, että jos vaikka vakavasti loukkaantunutta yritettäisiin pelastaa, niin hänhän ei ole silloin välittömästi kuollut. Tai jos häntä lähdetään kiikuttamaan ambulanssilla ja kuolee matkalla, niin silloinkaan hän ei ole välittömästi kuollut.
Hellapoliisi
Olivia Benson
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2010 6:24 pm

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja Hellapoliisi »

miituska^^ kirjoitti:"Bussissa naisen kanssa riidellyt mies jäi autoon istumaan."

Tämä mua hämmentää kaikkein eniten. Juoksiko mies ensin ulos auton viereen ja sen jälkeen palasi takaisin paikalleen istumaan, kenties toivoen ettei tapahtunut ollut totta.

Onko missään ollut tarkempaa tietoa bussin vauhdista. Jostain videosta katsoin, että kiekon mukaan oli ajanut 50 km/h, onko vahvistettu? Sumu ainakin yöllä oli paikoittan erittäin paha.
Shokissa oleva ihminen saattaa käyttäytyä hyvinkin oudolla tavalla maallikon silmin.
Hys hys!
Hellapoliisi
Olivia Benson
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2010 6:24 pm

Re: Rautavaaran perhesurma 26.10.2014, äiti ja 3 lasta kuoli

Viesti Kirjoittaja Hellapoliisi »

Olen tämän tapauksen järkeillyt niin että lasten isille naisen luonne oli jo niin sanottua peruskauraa ja monenlaisia uhkauksia oli käytetty vuosien varrella. Niin sanotulla kansan kielellä totean, että nainen teki tämän silkkaa piruuttaan. Maksimaalisen dramaattinen loppu useammallekin ihmissuhteille.
Hys hys!
Scilla
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 12:22 pm

Re: Rautavaaran perhesurma 26.10.2014, äiti ja 3 lasta kuoli

Viesti Kirjoittaja Scilla »

Rautavaaran tragedian tutkinta päättyi: Näin kaikki tapahtui
Julkaistu: 30.12.2014 9:32, päivitetty: 30.12.2014 9:50

Poliisi on saanut valmiiksi Rautavaaralla tapahtuneen kolarin tutkinnan.
Henkilöauton ja linja-auton välisessä kolarissa kuoli henkilöautoa kuljettanut nainen ja hänen 1-, 2- ja 6 -vuotiaat lapsensa. Nurmeksesta Kuopioon matkalla olleen linja-auton kuljettaja sekä neljä linja-autossa ollutta matkustajaa loukkaantuivat lievästi.

Linja-autossa oli 14 matkustajaa, joista yksi oli henkilöautoa kuljettaneen naisen avopuoliso sekä hänen kahden nuorimman lapsensa isä. Turma tapahtui 26. lokakuuta Rautavaaran Hankamäessä.

Poliisin mukaan vuonna 1981 syntynyt nainen törmäsi linja-auton keulaan tahallaan. Esitutkinnassa ei ole tullut esille sellaisia seikkoja, että epäilty olisi suunnitellut tekoa etukäteen.

– Pikemminkin näyttäisi siltä, että henkilö on tehnyt teon kiihtyneessä mielentilassa äkkipikaistuksissaan, poliisi kertoo.

Kolaria edelsi naisen ja hänen avomiehensä kinastelu perheen sisäisistä asioista. Mies lähti riidan jälkeen Nurmeksen linja-autoasemalle mennäkseen sieltä edelleen työmatkalle Kuopioon.

Epäilty lähti seuraamaan henkilöautolla linja-autoa ja pysäytti linja-auton reitin varrella olevalle pysäkille. Poliisin mukaan nainen nousi bussiin ja kävi siellä äänekkään keskustelun avomiehensä kanssa.

Linja-auton kuljettaja pyysi naista ystävällisesti poistumaan linja-autosta, jonka jälkeen linja-auto oli jatkanut matkaansa kohti Kuopiota. Nainen lähti ajamaan linja-auton perään, ohitti sen ja kävi kääntymässä Nurmeksentien ja Rautavaarantien risteyksessä. Todistajan mukaan kääntyminen oli ollut vauhdikas U-käännös.

Hetkeä myöhemmin, noin 1,5 kilometrin ajon jälkeen naisen kuljettama henkilöauto törmäsi kovalla nopeudella vastaan tulleen linja-auton keulaan. Keskusrikospoliisin laboratorion tutkimuksen mukaan linja-auton nopeus törmäyshetkellä on ollut 47 km/h.

Onnettomuustutkintalautakunnan selvityksen mukaan naisen kuljettaman henkilöauton nopeus on ollut 92-123 km/h.

– Törmäyksen henkilöautoon ja linja-autoon aiheuttamien vaurioiden sekä naisen kuljettaman henkilöauton keskinopeuden perusteella voidaan olettaa, että henkilöauton nopeus törmäyshetkellä on ollut kuitenkin lähempänä 123 km/h kuin 92 km/h, poliisi kertoo.

Henkilöautolle on laskettu keskinopeudeksi 105 km/h siitä hetkestä, kun se lähti linja-autopysäkiltä linja-auton perään ja siihen hetkeen, kun se törmäsi linja-autoon.

Oikeuslääkärin lausunnon mukaan henkilöautoa kuljettaneen naisen verestä ei ole löytynyt alkoholia, eikä muitakaan päihteitä. Muilta osin oikeuslääkärin lausunto on salassa pidettävä.

Esitutkinnassa on kuulusteltu kaikki linja-autossa olleet henkilöt, uhrien lähisukulaisia, perheen kanssa tekemisissä olleita henkilöitä sekä seitsemää muuta todistajaa. Tapausta on poliisin lisäksi selvittänyt liikenneonnettomuustutkintalautakunta.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... pos=ok-nln
Scilla
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 12:22 pm

Re: Rautavaaran perhesurma 26.10.2014, äiti ja 3 lasta kuoli

Viesti Kirjoittaja Scilla »

Rautavaaran tragedian tutkinnassa piti hakea apua Saksasta
Julkaistu: 16.12.2014 7:45

Tutkinta Saksassa tutkittiin Rautavaaran turma-auton reittejä ja ajonopeuksia.
Rautavaaran onnettomuudessa lokakuun lopussa menehtyi henkilöautoa kuljettanut nainen ja hänen kyydissään olleet kolme alaikäistä lasta. Naisen epäillään ajaneen farmariautollaan tahallaan kovaa vauhtia päin bussia, jossa matkusti hänen avomiehensä.

Poliisi on melkein saanut valmiiksi tapauksen teknisen tutkinnan.

Itä-Suomen poliisilaitoksen tutkijat ovat Rautavaaran onnettomuudessa turvautuneet poikkeuksellisesti saksalaisten kollegoiden apuun. Saksalaiset laskevat Rautavaaran onnettomuusauton tarkkoja ajonopeuksia Nurmeksen ja Rautavaaran välisellä reitillä.

– Meillä ovat jonkinlaiset arviot nopeuksista, mutta saksalaiset osaavat tehdä tarkempia laskelmia, rikoskomisario Heikki Mansikka-aho selvittää.

KUVA: Timo Hartikainen

Saksan moottoriteillä tapahtuu paljon onnettomuuksia. Saksalaiset viranomaiset ovat erikoistuneet törmäysten ynnä muiden nopeuksien laskemiseen.

Suomalaiset tutkijat eivät halua vielä kertoa arviotaan ajonopeuksista.

– Nainen ajoi huomattavaa ylinopeutta, Mansikka-aho suostuu sanomaan.

Nurmeksen asunnossa riideltiin
Rautavaaran onnettomuuden tutkijat ovat selvittäneet tapahtumien kulkua ja haastatelleet silminnäkijöitä. Poliisi aikoo teknisen tutkinnan valmistuttua esitellä ajoreitit, nopeudet ja aikataulut.

Turma sattui lokakuun lopussa. Oli sunnuntai.

KUVA: Timo Hartikainen

Tähän mennessä on kerrottu, että nainen lähti lapset kyydissään ajamaan Nurmeksesta Kuopioon menevän bussin perään. Hän pysäytti bussin eräällä pysäkillä ja nousi autoon sisälle. Silminnäkijät kertoivat, että nainen ja bussissa oleva avomies alkoivat riidellä. Kuljettaja pyysi naista poistumaan autosta.

Bussi lähti liikkeelle. Nainen ajoi bussin ohi, teki u-käännökset ja ajoi epäilyksen mukaan suoraan päin linja-auton keulaa.

Turmassa menehtyi 33-vuotias nainen ja kyydissä olleet 6-, 2- ja 1-vuotiaat lapset.

Kotona oli riitaa
Turmaa edeltävistä tapahtumista poliisin tiedossa on, että perhe vietti viikonloppua kotonaan Nurmeksessa. Poliisi on ollut lähinnä perheen 41-vuotiaan isän kertomusten varassa. Perhe oli naapureiden kanssa vain vähän tekemisissä.

Sunnuntaina perheen isä lähti kotoa Nurmeksen linja-autoasemalle. Hän lähti bussilla Kuopioon, jossa työt odottivat.


– Kotona oli ollut riitatilanne, Mansikka-aho kertoo.

Hänen avopuolisonsa tiesi bussin aikataulun ja lähti autollaan ajamaan bussia takaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 89318.html
Vastaa Viestiin