Helsinki: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
piippis
Armas Tammelin
Viestit: 86
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 12:07 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja piippis »

Höpsis. Kyseessä oli täysin laillinen mielenilmaus, josta oli asianmukaisesti ilmoitettu poliisille ja siellä oli myös ihan normaalisti poliiseja turvaamassa järjestystä. Poliisi osoittaa missä kulkue menee ja siellä sitten kanssa mennään. 850 pyöräilijää ei mahdu kerralla pyörätielle ja tukkisivat kääntyvän liikenteen aika tehokkaasti, sillä ylläri ylläri, autoilijalla on todella usein väistämisvelvollisuus pyörätien jatketta (eli sellaista suojatien näköistä) kulkevaa pyöräilijää kohtaan. On myös ihan normaali tapa sulkea liikenne kulkueita varten kulkueen kulkijoiden turvaamiseksi. Päätöksen siitä toki tekee liikennettä ohjaava poliisi.

Mitä tässä sitten on käynyt? Bussikuski ensinnäkin ajoi paikalla, jossa ei olisi saanut ajaa (raitiovaunukiskot), ajoi huomattavaa nopeutta, ei olisi saanut mennä kulkueen joukkoon, sillä lain mukaan kulkueen väliin ei saa mennä, vaan sille täytyy antaa kulkuoikeus. Sen lisäksi bussi kääntyi, jolloin oli automaattisesti väistämisvelvollinen (tämä on suurimmalle osalle autoilijoista aivan mahdoton ajatus ymmärtää, muita autoja osataan sentään yleensä väistää, mutta ei aina sitäkään) ja sen lisäksi bussi työnsi kulkueessa olevia pyöräilijöitä edessään. Kun ei bussikuskille vieläkään mennyt perille se, että oli ainoa virheitä tekevä ajoneuvon kuljettaja koko tapahtumaketjun aikana, hän tuli ulos huutamaan ja heittelemään pyöriä bussin alle ja ties mitä. Onneksi avaimet otettiin bussista pois, olisi voinut aika pahaa jälkeä tulla, kun olisi lähtenyt suutuspäissään takaisin rattiin keskelle pyöräilijöitä.

Oikeastaan tässä tilanteessa ei ole muuta erikoista kuin se, että se tapahtui liikenneraivon vastaisessa mielenilmauksessa. Muilta osin ihan normimeininkiä Helsingin liikenteessä. Tuommoista se on, ja tuollaiset autoilijat sitten huutelevat perään "hei sun pitää väistää!" vaikka nimenomaan sen autoilijan pitää, ja pahimmassa tapauksessa lähdetään "kouluttamaan" tilanteesta, jossa alkujaankaan pyöräilijä ei ole tehnyt mitään väärää. Ihan juuri niin kuin keskiviikkona kävi.

Hulluja nuo autoilijat - jotka ovat syypäitä valtaosaan autojen ja pyörien välisiin onnettomuuksiin. Ajatelkaapa, jos rekat ajelisivat "isomman oikeudella" samalla lailla? Liikenne ei toimisi ollenkaan. :roll:
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

piippis kirjoitti:Höpsis. Kyseessä oli täysin laillinen mielenilmaus, josta oli asianmukaisesti ilmoitettu poliisille ja siellä oli myös ihan normaalisti poliiseja turvaamassa järjestystä. Poliisi osoittaa missä kulkue menee ja siellä sitten kanssa mennään. 850 pyöräilijää ei mahdu kerralla pyörätielle ja tukkisivat kääntyvän liikenteen aika tehokkaasti, sillä ylläri ylläri, autoilijalla on todella usein väistämisvelvollisuus pyörätien jatketta (eli sellaista suojatien näköistä) kulkevaa pyöräilijää kohtaan. On myös ihan normaali tapa sulkea liikenne kulkueita varten kulkueen kulkijoiden turvaamiseksi. Päätöksen siitä toki tekee liikennettä ohjaava poliisi.

Mitä tässä sitten on käynyt? Bussikuski ensinnäkin ajoi paikalla, jossa ei olisi saanut ajaa (raitiovaunukiskot), ajoi huomattavaa nopeutta, ei olisi saanut mennä kulkueen joukkoon, sillä lain mukaan kulkueen väliin ei saa mennä, vaan sille täytyy antaa kulkuoikeus. Sen lisäksi bussi kääntyi, jolloin oli automaattisesti väistämisvelvollinen (tämä on suurimmalle osalle autoilijoista aivan mahdoton ajatus ymmärtää, muita autoja osataan sentään yleensä väistää, mutta ei aina sitäkään) ja sen lisäksi bussi työnsi kulkueessa olevia pyöräilijöitä edessään. Kun ei bussikuskille vieläkään mennyt perille se, että oli ainoa virheitä tekevä ajoneuvon kuljettaja koko tapahtumaketjun aikana, hän tuli ulos huutamaan ja heittelemään pyöriä bussin alle ja ties mitä. Onneksi avaimet otettiin bussista pois, olisi voinut aika pahaa jälkeä tulla, kun olisi lähtenyt suutuspäissään takaisin rattiin keskelle pyöräilijöitä.

Oikeastaan tässä tilanteessa ei ole muuta erikoista kuin se, että se tapahtui liikenneraivon vastaisessa mielenilmauksessa. Muilta osin ihan normimeininkiä Helsingin liikenteessä. Tuommoista se on, ja tuollaiset autoilijat sitten huutelevat perään "hei sun pitää väistää!" vaikka nimenomaan sen autoilijan pitää, ja pahimmassa tapauksessa lähdetään "kouluttamaan" tilanteesta, jossa alkujaankaan pyöräilijä ei ole tehnyt mitään väärää. Ihan juuri niin kuin keskiviikkona kävi.

Hulluja nuo autoilijat - jotka ovat syypäitä valtaosaan autojen ja pyörien välisiin onnettomuuksiin. Ajatelkaapa, jos rekat ajelisivat "isomman oikeudella" samalla lailla? Liikenne ei toimisi ollenkaan. :roll:
Mitenkähän tuo nyt oikeastaan meni, noin niinku omasta mielestä...?
Olisiko sinulla jotain näyttöä väitteille että bussi ajoi huomattavaa nopeutta, ja että lain mukaan tuollaisen kulkueen väliin ei saisi mennä? tämähän ei ollut mikään hautajaissaattue eikä viikkokausia etukäteen tiedotettu kulkue jolle olisi hoidettu liikennejärjestelyt etukäteen.
Yleiset kokoukset Suomessa
Yleinen kokous on järjestettävä rauhanomaisesti sekä osanottajien tai sivullisten turvallisuutta vaarantamatta ja heidän oikeuksiaan loukkaamatta. Tällaista tilaisuutta järjestettäessä on huolehdittava siitä, ettei kokoontumisesta aiheudu huomattavaa haittaa ympäristölle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mielenosoitus

Myöskin tuo väite siitä ettei bussi olisi saanut ajaa raitiovaunukiskoilla osoittaa myös melko puutteellista tietoa liikennesäännöistä, kyllä ainakin helsingissä monissa paikoissa saa ihan laillisesti ajaa raitiovaunukiskoilla... ja ainakin vielä silloin kun itse helsingissä asustelin, oli tietääkseni ihan yleinen sääntö se että julkisen liikenteen busseille tulee antaa tietä eikä estää niiden kulkua, eli kyllä ne tässä tapauksessakin oli pyöräilijät joiden olisi kuulunut viitsiä vaivautua väistämään bussia niin että se olisi päässyt jatkamaan matkaansa normaalilla reitillään, niillä busseilla kun on aikataulut joissa ne yrittävät pysyä.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11385
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja URSA »

Ei tuo muistoajo mennyt ihan kuin Strömsössä. Eikös siellä ollut mummotkin paheksuneet jalkakäytävältä, kun pyöräilijät valtaa ajokaistat. Kaikki pyöräilijät olisivat mahtuneet ajamaan pitkässä jonossa pyöräkaistalla, ellei kaikilla olisi ollut niin kiire Tukholmankadulle.

Yhdessä uutisessa kerrotaan bussinkuljettajan "viskanneen" pyörän toisen bussin alle (http://yle.fi/uutiset/muistoajo_aityi_k ... ta/8231428), ja toisessa uutisessa kerrotaan bussinkuljettajan "potkaisseen" pyörän toisen bussin alle (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 39875.html). Mikähän versio on oikea? Ja siinä sivussa selviää, että muutkin bussinkuljettajat olivat uskaltautuneet ajamaan Mannerheimintielle samaan paikkaan. Ja mitä tarkoittaa "Pyörät ajoi eteen, mutta bussi tuli päälle." http://yle.fi/uutiset/bussi_tormasi_pyo ... da/8231292 Pyörät ajoi bussin eteen? Oliko kellään dashcamia? Kiinnostaisi nähdä video tilanteesta.

Mielenosoitukset ja vastaavat kokoontumiset eivät saa "häiritä kohtuuttomasti liikennettä." https://www.poliisi.fi/luvat/kokouspaik ... ajoitukset

Ihmettelen, miksi bussiasemalta lähtevien bussien kuljettajilla ei ilmiselvästi ollut mitään tietoa liikennekatkoksesta Mannerheimintiellä, ja sen kestosta. Muistoajon järjestäjiltä olisi ollut muiden huomioon ottamista tiedottaa etukäteen liikennekatkoksen arvioidusta kestosta bussiasemalla.
piippis
Armas Tammelin
Viestit: 86
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 12:07 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja piippis »

damfin kirjoitti:Mitenkähän tuo nyt oikeastaan meni, noin niinku omasta mielestä...?
Olisiko sinulla jotain näyttöä väitteille että bussi ajoi huomattavaa nopeutta, ja että lain mukaan tuollaisen kulkueen väliin ei saisi mennä? tämähän ei ollut mikään hautajaissaattue eikä viikkokausia etukäteen tiedotettu kulkue jolle olisi hoidettu liikennejärjestelyt etukäteen.
Tämä tieto perustuu silminnäkijähavaintoihin, tälle(kin) tapaukselle on kymmeniä silminnäkijöitä. Bussi ei ehkä ole ajanut nopeusrajoituksen yli, mutta tilanteeseen nähden tarpeettoman lujaa ja mm. lujempaa kuin ne laillisesti siinä kulkeneet raitiovaunut. Puolen metrin päässä kulki kulkue lähes kävelyvauhtia. Oma nopeus tulee liikenteessä sovittaa olosuhteisiin eikä nopeusrajoituksen mahdollistamaan maksimiin.

Väite siitä, että kulkueen väliin ei saa mennä, perustuu lakiin.
Tieliikennelaki
6 §
(19.1.2001/23)
Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle

Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.

Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää tai muuten estää sotilasosaston, saattueen, valvotun lapsiryhmän tai muun järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Tämä ei kuitenkaan koske säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettajaa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
Sanoohan tuon lain ohella maalaisjärkikin. Eikä ne lapsiryhmätkään viikkokausia etukäteen ilmoittele, että ovat sinä ja sinä päivänä menossa tien yli leikkipuistoon, varokaa kaikki tienkäyttäjät.
damfin kirjoitti:Myöskin tuo väite siitä ettei bussi olisi saanut ajaa raitiovaunukiskoilla osoittaa myös melko puutteellista tietoa liikennesäännöistä, kyllä ainakin helsingissä monissa paikoissa saa ihan laillisesti ajaa raitiovaunukiskoilla...
Mannerheimintietä pitkin kulkee liikennemerkillä osoitettu raitiovaunukaista. Sille ei ole bussilla asiaa missään tilanteessa. Se, että kapeammilla kaduilla raitiovaunukiskot menevät normaaleilla ajokaistoilla, ei ole mikään induktiivinen yleistys sille, että kaikkialla saa ajaa raitiovaunukiskojen päällä.

Eipä tuo sinunkaan tietämyksesi liikennesäännöistä nyt ihan tänne asti loista. Ja että "ainakin helsingissä" saa ajaa raitiovaunukiskoilla. Missäs muualla Suomessa ratikoita kulkee, missä muualla on ratikkakiskoja?
damfin kirjoitti:ja ainakin vielä silloin kun itse helsingissä asustelin, oli tietääkseni ihan yleinen sääntö se että julkisen liikenteen busseille tulee antaa tietä eikä estää niiden kulkua, eli kyllä ne tässä tapauksessakin oli pyöräilijät joiden olisi kuulunut viitsiä vaivautua väistämään bussia niin että se olisi päässyt jatkamaan matkaansa normaalilla reitillään, niillä busseilla kun on aikataulut joissa ne yrittävät pysyä.
Ole hyvä ja osoita minulle tämä sääntö sekä se, miten se pätee mielenosoitustilanteessa. Toki voi olla kirjoittamaton sääntö, itsekin pyrin antamaan busseille tilaa monissa tilanteissa, mutta kirjoittamattomat säännöt eivät tosiaankaan ole mitenkään lain tai asetuksen tavalla velvoittavia.

TässäKÄÄN tapauksessa pyöräilijöiden ei kuulunut väistää eikä joustaa, vaan bussikuskin olisi pitänyt kyetä hillitsemään hermonsa ja odottamaan muutama minuutti, jotta kulkue olisi mennyt ohi (tuo tapahtui ihan kulkueen loppupäässä) tai että liikennettä ohjaava poliisi olisi tullut ohjaamaan bussille mahdollisuuden mennä kulkueen läpi. Tuolla sinun logiikallasi bussien ei tarvitsisi noudattaa liikennevaloja, koska ne aikataulut. Voi jestas. :roll:

Meni bussikuskilla nyt aika rutkasti enemmän aikaa kuin muutama minuutti, kaupan päälle tuli tukku rikosepäilyjä, naama päätyi valokuvaan someen ja firman toimitusjohtajakin joutui ottamaan julkisesti kantaa asiaan. Hän muuten pahoitteli kuskin toimintaa.
kattila
Nikke Knakkertton
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 1:49 am
Paikkakunta: Horna

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja kattila »

http://www.hs.fi/kaupunki/a143969316895 ... tuimmat-#1

Pyöräilijöihin törmännyt bussikuski: Tilanne oli väärinkäsitys
16.8.2015 20:42

Mannerheimintien pyöräkulkueen sekaan sunnuntaina joutuneen bussin kuljettaja kertoo HS:lle, että hän ei tiennyt mielenosoituksesta mitään. "Jos olisin tiennyt, en olisi sinne ajanut", bussikuski Sergei sanoo. Hän ei halunnut kertoa sukunimeään.

Bussikuski kertoo vain nähneensä aluksi pyöräletkan. Hän ajatteli sopivassa välissä siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle, mutta hänen arvionsa mukaan se ei ollut mahdollista, koska pyöräilijät alkoivat hakata bussin kylkeä.

"Pyöräilijät alkoivat huutaa: älä tule tänne", Sergei toteaa.

Tämän jälkeen bussikuskin mukaan pyöräilijät alkoivat kaataa pyöriä bussin eteen. Lopulta bussikuski tuli autostaan ulos, mutta hän kiistää heittäneensä pyörän toisen bussin alle. "Kompastuin pyörään ja tönäisin sen sivuun. En yrittänyt vahingoittaa."

Kaiken kaikkiaan bussikuski piti tilannetta hankalana ja väärinkäsityksenä. Hän myöntää hermostuneensa ja huutaneensa.

"Tästä olen pahoillani. Minulla ei ole asenneongelmaa pyöräilijöitä kohtaan – itsekin pyöräilen."
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

kattila kirjoitti:http://www.hs.fi/kaupunki/a143969316895 ... tuimmat-#1

Pyöräilijöihin törmännyt bussikuski: Tilanne oli väärinkäsitys
16.8.2015 20:42

Mannerheimintien pyöräkulkueen sekaan sunnuntaina joutuneen bussin kuljettaja kertoo HS:lle, että hän ei tiennyt mielenosoituksesta mitään. "Jos olisin tiennyt, en olisi sinne ajanut", bussikuski Sergei sanoo. Hän ei halunnut kertoa sukunimeään.

Bussikuski kertoo vain nähneensä aluksi pyöräletkan. Hän ajatteli sopivassa välissä siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle, mutta hänen arvionsa mukaan se ei ollut mahdollista, koska pyöräilijät alkoivat hakata bussin kylkeä.

"Pyöräilijät alkoivat huutaa: älä tule tänne", Sergei toteaa.

Tämän jälkeen bussikuskin mukaan pyöräilijät alkoivat kaataa pyöriä bussin eteen. Lopulta bussikuski tuli autostaan ulos, mutta hän kiistää heittäneensä pyörän toisen bussin alle. "Kompastuin pyörään ja tönäisin sen sivuun. En yrittänyt vahingoittaa."

Kaiken kaikkiaan bussikuski piti tilannetta hankalana ja väärinkäsityksenä. Hän myöntää hermostuneensa ja huutaneensa.

"Tästä olen pahoillani. Minulla ei ole asenneongelmaa pyöräilijöitä kohtaan – itsekin pyöräilen."
Eli vaikuttaisi menneen melkolailla niinkuin silminnäkijöidenkin kertomuksista voi päätellä, eli kun bussi yritti siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle pyöräilijöiden väliin, eivät pyöräilijät suostuneet väistämään vaan alkoivat hakata bussin kylkiä, ja ajoivat tahallaan bussin eteen ja kaatoivat pyöriään siihen estääksen sen etenemisen, ja tuo pyörään kompastuminenkin sopii melko hyvin siihen alkuperäiseen kertomukseen pyörän potkaisemisesta, joka sitten myöhemmässä tarinassa kääntyi pyörän viskaamiseksi.
Näppärä pikku provokaatio pyöräilijöiltä, että päästiin hihkumaan siitä kuinka röyhkeitä autoilijat ovatkaan pyöräilijöitä kohtaan, ja kuinka tällainen on ihan jokapäiväistä.

Niin ja poliisikin on kyllä ilmoittanut tutkivansa myös pyöräilijän toimia, syynä liikenteen estäminen.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

Tässähän nuo keskeiset, sopii melko paljon yhteen kuljettajan kertomuksen kanssa, kun ottaa huomioon että molemmat osapuolet varmasti yhtälailla kaunistelevat ja värittävät kertomustaan omalle kannalleen sopivaksi.

Jos nyt otetaan huomioon lähtötilanne, eli bussi oli jo raitiovaunukiskoilla pyöräletkan vierellä ennenkuin huomasi letkan pituuden, oli kai melko luonnollinen reaktio yrittää saada pyöräilijät antamaan tietä päästäkseen pois raitiovaunukiskoilta liikennettä tukkimasta, kaupunkiliikenteessä kun ei kovin paljon eikä helposti peruutellakkaan.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Kyseessä oli poliisin ohjaama mielenosoituskulkue, jolle on jo lainkin mukaan annettava esteetön kulku. Ihan sama, vaikka kuinka olisi bussilla ollut kiire. Eihän vappumarssinkaan keskelle saa bussilla änkeä...

Mielenkiintoista tuo epäily liikenteen häirinnästä. Paria pyöräilijää epäillään rikkeestä, josta rangaistus on rikesakko 20€ (todellista resurssien hyötykäyttöä, samalla kun isompia rikoksia jätetään tutkimatta "vähäisyyden" takia). Edellisenä päivänä toista sataa tiellä piknikkiä pitänyt punkkaria ei syyllistynyt samaan rikkeeseen...

Jos poliisi olisi varannut riittävästi resursseja tuon kulkueen liikenteenohjaukseen, niin tuoltakin olisi vältytty...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Pula-aho
Martin Riggs
Viestit: 620
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 1:58 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Pula-aho »

Rescuer kirjoitti:Kyseessä oli poliisin ohjaama mielenosoituskulkue, jolle on jo lainkin mukaan annettava esteetön kulku. Ihan sama, vaikka kuinka olisi bussilla ollut kiire. Eihän vappumarssinkaan keskelle saa bussilla änkeä...

Mielenkiintoista tuo epäily liikenteen häirinnästä. Paria pyöräilijää epäillään rikkeestä, josta rangaistus on rikesakko 20€ (todellista resurssien hyötykäyttöä, samalla kun isompia rikoksia jätetään tutkimatta "vähäisyyden" takia). Edellisenä päivänä toista sataa tiellä piknikkiä pitänyt punkkaria ei syyllistynyt samaan rikkeeseen...

Jos poliisi olisi varannut riittävästi resursseja tuon kulkueen liikenteenohjaukseen, niin tuoltakin olisi vältytty...
Sitä pyöräilijää epäillään liikenteen häirinnästä, koska pyöräilijä anasti avaimet, joita tarvitaan joukkoliikennevälineen ajamiseen. Punkkarit eivät tällaiseen syyllistyneet vaan istumiseen yleisellä kadulla.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11385
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja URSA »

Jos Sergei olisi todella esitellyt kunnon venäläistä liikenneraivoa, vahingot olisivat olleet toista kuin pari naarmua pyörässä.

Yhtä pyöräilijää epäillään liikenteen häirinnästä, koska hän anasti bussin avaimet. Erikoinen rikos.

Vappumarssin estäminen on huono vertaus, koska vappumarssi on aina etukäteen tiedossa jo päivämäärän perusteella. Miksi Sergein olisi pitänyt tietää muistoajosta?

Vaikka liikennettä ohjaamaan ei riittänyt poliiseja, muistoajon järjestäjien olisi voinut olettaa ymmärtävän, että liikennekatkos haittaa erityisesti Kampin linja-autoasemalta lähteviä kaukoliikenteen busseja. Olisi ollut varmasti mahdollista tiedottaa asiasta ja liikennetukoksen arvioidusta kestosta linja-autoaseman taukotiloissa tms. Nyt pyöräilijöistä syntyi sellainen mielikuva, että liikenteessä välitetään vain omasta pyörästä ja sen saamista naarmuista. Muistoajon tarkoitushan oli kuitenkin "rakentaa siltoja eri liikenteen käyttäjien välille."
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Mielenosoituksesta on ilmoitettava viimeistään 6h aikaisemmin poliisille ja poliisilla on oikeus muuttaa reittiä jos katsoo sen tarpeelliseksi. Poliisi ei niin ollut tehnyt...

Vappumarssi nyt vain oli yksi esimerkki, ihan sama onko kyseessä rasismin vastainen marssi, lakkomarssi tai mikä tahansa mielenosoitus.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Pula-aho
Martin Riggs
Viestit: 620
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 1:58 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Pula-aho »

Bussikuski tässä on toiminut väärin siitä ei ole pienintäkään epäselvyyttä. Monet täälläkin olisivat täysin eri mieltä mitä nyt, jos kyseessä olisi ollut, vaikkapa alakoululaisten pyöräilymatka jonnekkin ja bussikuski olisi mennyt heitä uhittelemaan.
anita
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 7:53 am

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja anita »

Nää Helsingin kuskit on aika usein venäläisiä ja virolaisia, jonkin verran on somppujakin. Jostain syystä heti tapahtuneen tultua julki ajattelin, että siellä on ollut joku raivopäinen venäläinen, ja Sergeihän se sitten olikin. Olen joskus ihmetellyt kybällä, kun venäläinen/virolainen bussikuski huutelee raivoissaan avoimesta sivuikkunasta pyöräilijöille, joiden ainoa vika näyttää olevan että he ovat olemassa.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

Rescuer kirjoitti:Mielenosoituksesta on ilmoitettava viimeistään 6h aikaisemmin poliisille ja poliisilla on oikeus muuttaa reittiä jos katsoo sen tarpeelliseksi. Poliisi ei niin ollut tehnyt...

Vappumarssi nyt vain oli yksi esimerkki, ihan sama onko kyseessä rasismin vastainen marssi, lakkomarssi tai mikä tahansa mielenosoitus.

Se mikä tässä nyt ihmetyttääkin, on että miksi ihmeellä tuollainen mielenilmaus piti järjestää niin hätäisesti ja lyhyellä varoitusajalla ettei järjestelyjä, liikenteenohjausta ja tiedotusta keretty hoitaa kunnolla?
Jos tahtoa olisi riittänyt, oltaisiin tästä todellakin voitu järjestää aivan kunnollinen aiheeseen sopiva tapahtuma, jossa olisi otettu huomioon molemmat osapuolet, eli jos todellakin haluttiin tapahtumalla edistää toisten huomioonottamista ja yhteispelin sujumista, niin miksi sitten ei otettu toista osapuolta huomioon vaan ainoastaan ne pyöräilijät ja heidän etuoikeutensa ajaa siellä missä haluavat, ja muiden velvollisuus väistää.

Niin ja se sivusta huudellut mummo... hänhän taisi huutaa pyöräilijöille jotakin siitä että "kyllä te nyt siellä ajoradalla ajatte, kun yleensä kaahaatte jalankulkijoiden seassa" :mrgreen:
TuskaistaTietoa
Axel Foley
Viestit: 2312
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:34 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja TuskaistaTietoa »

damfin kirjoitti:Jos tahtoa olisi riittänyt, oltaisiin tästä todellakin voitu järjestää aivan kunnollinen aiheeseen sopiva tapahtuma, jossa olisi otettu huomioon molemmat osapuolet, eli jos todellakin haluttiin tapahtumalla edistää toisten huomioonottamista ja yhteispelin sujumista, niin miksi sitten ei otettu toista osapuolta huomioon vaan ainoastaan ne pyöräilijät ja heidän etuoikeutensa ajaa siellä missä haluavat, ja muiden velvollisuus väistää.

Niin ja se sivusta huudellut mummo... hänhän taisi huutaa pyöräilijöille jotakin siitä että "kyllä te nyt siellä ajoradalla ajatte, kun yleensä kaahaatte jalankulkijoiden seassa" :mrgreen:
Ei kai Suomessa ole mielenosoituksia juuri koskaan, joissa olisi todellista tahtoa jonkun asian ajamiseen? Vappumarssit ehkä joskus kivikaudella.

Yleensä järjästäjinä noissa on poliittiseen uraan pyrkivät. Näkyvyyttä haetaan ja saadaan omalle nimelle. Ja osallistujina ne samat naamat, jotka tykkää ottaa tilan haltuun ja useimmiten kokea paremmuutta kun ovat ajamassa niin niitä parempia arvoja. Hyvä keino osallistua ja ottaa hyvä mieli, kun taas tekeminen olisi työlästä & ikävää.
Vastaa Viestiin