Helsinki: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
turhapiip
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: To Elo 20, 2015 2:12 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja turhapiip »

Tackleberry kirjoitti:Ei tietenkään olisi ollut peräänajajan syy, jos toinen auto kiilaisi eteen ja sitten jarruttaisi äkisti. Valot päälle nyt.
Jos autoilua harrastat niin suosittelen laittamaan paremmat valot päälle, yleensä taajama-alueella tapahtuneet peräänajot lähes aina tuomitaan peräänajajan syyksi, ihan vaan turvavälistä annettujen määräysten ja lakien perusteella.
Tavallisimpia liikenneonnettomuuksia ovat peräänajot ja ketjukolarit. Näiden onnettomuuksien syy on ilmeinen. Ajoneuvojen kuljettajat ajavat toisiinsa nähden liian lähekkäin ja turvallisuusväli, eli arkikielessä tavallisemmin puhuttu turvaväli, unohdetaan.

Laissa on säädetty, että etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytettäisiin. Välimatka on siis pidettävä sellaisena, että ajoneuvon kuljettaja pystyy turvallisesti pysäyttämään ajoneuvon siinäkin tapauksessa, että edellä kulkeva ajoneuvo äkillisesti pysähtyy. Tarkkaa metrimäärää laissa ei kuitenkaan säädetä, sillä turvaväli vaihtelee sekä olosuhteiden että tilanteiden mukaan
.

Mitä tulee tuohon "kiilaamiseen" niin taajama-alueellakin on kaistanvaihdotkin edelleen sallittuja, ja varsinkin helsingin liikenteessä ne ovat joskus hyvinkin vauhdikkaita, ja siinäkin on yleisesti tulkintana ollut että jos kaistanvaihtaja siihen toiselle kaistalle ehtii kiilaamaan, ja perässätulija törmää perään, niin peräänajaja maksaa, toki kiilaajan leukaanhan siinä joskus saattaa sattua jos oikein kookas ja pahapäinen kuski sattuu peräänajaja olemaan :mrgreen:
Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

turhapiip kirjoitti:Ongelmana lienee se että kaikki silminnäkijät tuntuvat kertovan erilaisen version,
Tämä on ihan normaalia silloin kun vertaillaan silminnäkijöiden kertomuksia toisiinsa, harvoin edes kahden valppaan ja tarkkailevan ihmisen kertomukset ovat 100% yhtäpitäviä. Oikeus sitten etsii näistä kertomuksista sen punaisen langan, ja tähän mennessä se vaikuttaa olevan se että autoilija on tahallisesti aiheuttanut törmäyksen. Yksityiskohtaiset erot kertomuksissa eivät välttämättä ole merkittäviä, jos kertomuksista kuitenkin hahmottuu samankaltainen kokonaisuus.

Pointti oli kuitenkin se, että mistään [yksi] sana [yhtä] sanaa vastaan-tilanteesta tässä ei todellakaan ole kyse, saati sitten klassisesta sellaisesta, kun kerran silminnäkijöitä on useita ja vielä valvontakameran kuvaakin päälle.
Jos autoilua harrastat niin suosittelen laittamaan paremmat valot päälle, yleensä taajama-alueella tapahtuneet peräänajot lähes aina tuomitaan peräänajajan syyksi, ihan vaan turvavälistä annettujen määräysten ja lakien perusteella.
Yleensä kyllä, koska suurin osa peräänajoista on nk. puhtaita, eli johtuvat peräänajajan liian lyhyestä turvavälistä yhdistettynä liian suureen tilannenopeuteen. Tämä ei kuitenkaan välttämättä päde siinä tilanteessa että peräänajettu on välittömästi ennen peräänajoa omalla toiminnallaan asiallisesti ottaen poistanut peräänajajalta mahdollisuudet säädellä tilannenopeuttaan ja turvaväliään turvallisiksi - eli siis kiilaamalla äkisti eteen ja välittömästi sen jälkeen jarruttamalla voimakkaasti. Kyseinen keissi vaikuttaisi ihan klassiselta esimerkiltä tästä, ja jos autoilijan toiminta törmäykseen johtaneessa tilanteessa on vielä antanut silminnäkijöille sen kuvan että toiminta on ollut tahallista, niin ei ole mikään ihme että syyte on se mikä se nyt on.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
Kosminski
Remington Steele
Viestit: 239
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2015 6:40 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Kosminski »

Hovimestari kirjoitti: Pointti oli kuitenkin se, että mistään [yksi] sana [yhtä] sanaa vastaan-tilanteesta tässä ei todellakaan ole kyse, saati sitten klassisesta sellaisesta, kun kerran silminnäkijöitä on useita ja vielä valvontakameran kuvaakin päälle.
Myönnän virheeni. Tilanne ei tosiaan ole tuo mitä kuvailin. Sana vastaan sana -tilanne jäi pyörimään mieleeni jostakin keskustelun aiemmasta viestistä. Silti en pidä oikeusjuttua aivan läpihuutona, kun syytetty ei myönnä mitään.

Tuon linkin takaa löytyy todisteena käytettävä turvakameran kuva, eikä se ainakan minun silmääni paljoa todista.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 62853.html
"Murder is like potato chips: you can't stop with just one."
― Stephen King
Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

Eipä se itse törmäyksestä varmaan paljoa todistakaan. Sen sijaan se tukee silminnäkijöiden lausumaa siitä, että syytetty ylipäätään oli tapahtuma-aikaan paikalla, toisin kuin on itse väittänyt. Samoin siitä voidaan määritellä tarkkaa tapahtumapaikkaa vertaamalla silminnäkijöiden kertomaan, laskea auton nopeuksia jne. Eli tämmöisissä perusasioissa huonolaatuinenkin videotallenne auttaa yllättävän paljon.

Tuo pysäytyskuva tukee sitä myös, samoin kuin kuvailua syytetyn liikennekäyttäytymisestä tapahtuma-aikoihin; "kiihdyttää voimakkaasti" eli kuvan täytyy olla joko videosta tai ajastetusta kuvasarjasta, pelkästä yhdestä still-kuvastahan kiihtyvyyttä ei voida todeta.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
Madeline_Poel
Harjunpää
Viestit: 296
Liittynyt: Su Maalis 15, 2015 6:13 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Madeline_Poel »

Hovimestari kirjoitti:Eipä se itse törmäyksestä varmaan paljoa todistakaan. Sen sijaan se tukee silminnäkijöiden lausumaa siitä, että syytetty ylipäätään oli tapahtuma-aikaan paikalla, toisin kuin on itse väittänyt. Samoin siitä voidaan määritellä tarkkaa tapahtumapaikkaa vertaamalla silminnäkijöiden kertomaan, laskea auton nopeuksia jne. Eli tämmöisissä perusasioissa huonolaatuinenkin videotallenne auttaa yllättävän paljon.

Tuo pysäytyskuva tukee sitä myös, samoin kuin kuvailua syytetyn liikennekäyttäytymisestä tapahtuma-aikoihin; "kiihdyttää voimakkaasti" eli kuvan täytyy olla joko videosta tai ajastetusta kuvasarjasta, pelkästä yhdestä still-kuvastahan kiihtyvyyttä ei voida todeta.
No näitä itsemurhakandidatteja näkee meillä päin ja ihan maalaistiellä, jopa talvella.
Itse olen keran ajanut fillarilla tuon 20 km matkan mummoni luo, ja liikennettä oli vain nimeksi, niin siinä 15km:n jälkeen jätin fillarin tien poskeen, kun pelotti ajaa bussien sun muiden kiitäessä ohi.

En mitenkään puolustele tekijää, mutta en vaan tajua miten joku (uhri) lähtee autojen sekaan keskellä kaupunkia, eiköhän hengestään pääse vähemmälläkin.
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
Coyote
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 5:48 pm
Paikkakunta: JKL

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Coyote »

Madeline_Poel kirjoitti:En mitenkään puolustele tekijää, mutta en vaan tajua miten joku (uhri) lähtee autojen sekaan keskellä kaupunkia, eiköhän hengestään pääse vähemmälläkin.
Jos on yli 12 vuotias niin lain mukaan ei saa ajaa jalkakäytävällä.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Vaikea tapaus. Jos autoilija on ensin pyöräilijän mielestä kiilannut ja sitten pyöräilijä tästä hermostuneena näyttänyt käsimerkkiä...Josta taas sitten autoilija hermostunut ja tahallaan jarruttanut...MUTTA...Pyöräilijä on sitten taas lentänyt sarvien yli nopeasti jarruttaessaan, eikä ole autoon edes törmännyt. Käsittääkseni kyseessä on sitten liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Jotenkin tästä sai ensin sen kuvan, että olisi konkreettisesti ajanut yli...
Tuskin tuo autoilija on tappaa aikonut, vaikka aika kuumakalle kyseessä ainakin naapureiden ym. puheiden perusteella... :?
Avatar
Sheriffi McCloud
Nikke Knakkertton
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Maalis 16, 2015 3:19 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Sheriffi McCloud »

Itsekin olen kokoajan ollut valmis syyttämään saabikuskia taposta, mutta ainakin MTV:n sivuilla oleva valvontakameravideo antaa aihetta miettiä juttua uudelleen.

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... ys/5333474

Videolta näkyy kuinka auto on kokoajan pyöräilijän edellä ja pyöräilijä syöksyy kovalla vaudilla yrittäen ohittaa auton sisäkautta. Tilanteesa ei ole kontaktia auton ja pyörän välillä. Pyöräilijä jarrutti liian voimakkaasti. Toki autoilijan käytös on tuomittavaa, mutta myös pyöräilijällä on vastuu jos ajaa liian lähellä, varomattomasti tai yrittää sisäkautta ohi (autohan saa ajaa kaistan oikeassa reunassa).

Tulkintani: ei tappo, vaan törkeä liikenteen vaarantaminen ja/tai kuolemantuottamus
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

Mielestäni tämän kuumakallen olisi kannattanut saman tien myöntää olleensa kyseinen kuski ja vakuuttaa että ei ollut tarkoitus osua, pelkästään säikäyttää, niin pitäisin kuolemantuottamusta melko varmana tuomiona.

Nyt kun kaveri selvästi yrittää kusettaa kaiken suhteen, saattaa napsahtaa jopa tappotuomio, vaikka ei sen niin paperilla pitäisikään mennä. Mutta ei se tappotuomio kuitenkaan ole liian raskas rangaistus (Suomessa) tällaiselle mulkulle, joka ei osaa edes katua tekemisiään.
uruzu
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 12:35 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja uruzu »

Hovimestari kirjoitti:
WalkingDisaster kirjoitti:Tämä ihmetytti minuakin, yleensähän kerrotaan syy salaamiseen, miksei nyt?
Poikkeuksellista tosiaan, eihän tässä nyt sinänsä pitäisi olla mitään niin erikoista... Ettei vaan auton rekisterinumero alkaisi kirjaimilla CD?
Auton rekisteritunnus alkaa kirjaimilla XG ja koko tunnus on tiedossani. Kyseessä on 19 vuotta vanha Saab.
uruzu
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 12:35 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja uruzu »

Elizzza kirjoitti:Salailun syy voi olla, että tekijä olisi Hans Assmann tyyppinen ulkovaltojen agentti, kaksois- tai jopa kolmoisagentti. Tai peitepoliisi.
Tai sitten huumejengien vainoama jonka on luvattu saavan olla maan alla.
Kyseessä on tavallinen suomalainen 35-vuotias espoolaismies, jolla on mielenterveydellisiä ongelmia.
uruzu
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 12:35 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja uruzu »

Olin liikennekonfliktissa 6.10.2014 tämän saabistin kanssa Espoossa vajaan puolen kilometrin päässä tämän kotoa. Tilanne tallentui dashcamiin. Saabisti ajoi punaista (itse seisoin punaisissa) päin suoraan risteyksen yli, vasemmalle kääntyvien kaistaa pitkin. Nopeutta oli noin 70-80 km/t, rajoitus 50. Kohdalla on koulu.

Seurasin saabia ja menin huutamaan kuljettajalle, joka ei uskaltanut tulla ulos autosta. Otin autosta ja tyypistä viisi valokuvaa. Nyt saabistin parkkiruutu on ollut kaksi kuukautta tyhjä.

Uutisoinnin seurauksena aluksi epäilin, että tämä taposta syytetty tyyppi on sama kuin havaitsemani, ja myöhemmin varmistin sen. Kyseessä on kantasuomalainen perheellinen 35-v mies.

Kirjoitan tämän siksi, että tällainen raju ajaminen on kiinnittänyt huomiotani jo aiemmin kotini lähellä. Tämä saabi ei koskaan ole ajanut lähellekään rajoitusten mukaista nopeutta,jos tie on vapaa.

Em.ei tietenkään vaikuta tutkintaan eikä tuomioon ,mutta tuo mukavan lisänsä mutu-lausuntoihin asian tiimoilta.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Maikkarilta:

"Helsingin Töölössä pyöräilijän eteen tahallaan autolla kiilannut 35-vuotias tuomittiin muun muassa törkeästä kuolemantuottamuksesta yli neljäksi vuodeksi vankeuteen.

Miestä ei tuomittu kuitenkaan taposta, mistä syyttäjä ensisijaisesti vaati rangaistusta.

Tuomion mukaan syyte taposta hylättiin, koska uhrille tulleiden vakavien vammojen syntymisen voidaan arvioida olleen vastaajalle siten ennalta-arvaamaton ja yllättävä seuraus, että tahallisuusedellytysten ei voida katsoa yltäneen kuoleman aiheuttamiseen.

- -

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi Pasi Ilmari Rouhiaisen neljän vuoden ja kuuden kuukauden vankeuteen törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä pahoinpitelystä ja liikennepaosta tieliikenteessä.

Rouhiainen määrättii myös ajokieltoon, joka päättyy 12. elokuuta 2016. Lisäksi Rouhiaisen käyttämä auto, Saab 9000 Sedan tuomitaan valtiolle menetetyksi."


Hoviin menee todennäköisesti.
Kosminski
Remington Steele
Viestit: 239
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2015 6:40 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja Kosminski »

Iso kakku tuli kaverille! Onneksi olin väärässä, kun epäilin, että pääsee vielä ilman tuomiota.

http://yle.fi/uutiset/toolon_pyoraturma ... us/8367807
Helsinki 9.10.2015 klo 13:08 | päivitetty 9.10.2015 klo 13:19
Töölön pyöräturmasta 4,5 vuotta vankeutta – teko oli törkeä kuolemantuottamus

Töölön pyöräturmasta syytetty mies on tuomittu ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Mies sai törkeästä kuolemantuottamuksesta neljän vuoden ja kuuden kuukauden ehdottoman tuomion. Syyttäjä vaati miehelle kahdeksan vuoden vankeusrangaistusta taposta.

Helsingin käräjäoikeus on antanut tuomionsa Töölön pyöräturmasta. Tapauksesta syytetty mies on tuomittu ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Mies sai törkeästä kuolemantuottamuksesta 4 vuoden ja kuuden kuukauden ehdottoman tuomion. Syyttäjä vaati miehelle kahdeksan vuoden vankeusrangaistusta taposta.

Oikeuden mukaan mies ei kuitenkaan voinut ennakoida aiheuttamiensa vammojen johtavan kuolemaan, joten tekomuoto lieveni törkeäksi kuolemantuottamukseksi.
Helsingin käräjäoikeuden mukaan mies syyllistyi myös törkeään pahoinpitelyyn, törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen sekä liikennepakoon.

Turma tapahtui Helsingissä Tukholmankadun ja Mannerheimintien risteyksessä elokuun 12. päivä. Tapahtuneen jälkeen silminnäkijät kertoivat autoilijan törmänneen pyöräilijään tarkoituksella ja paenneen paikalta. Pyöräilijä kuoli saamiinsa vammoihin myöhemmin.
Epäilty, vuonna 1980 syntynyt mies, vangittiin kolme päivää turman jälkeen todennäköisin syin surmasta epäiltynä.

Poliisi täsmensi rikosnimikettä elokuun lopussa. Aiemmin autoilijaa epäiltiin surmasta, joka on tapon lievempi muoto. Elokuussa rikosnimike koveni tapoksi.

Tapausta käsiteltiin Helsingin käräjäoikeudessa syyskuun lopussa. Syyttäjän kuvauksen mukaan rytäkässä kuollut pyöräilijä lensi ohjaustangon yli pää edellä asvalttiin. Syyttäjän mukaan taposta epäilty autoilija oli kiihdyttänyt pyöräilijän ohi ja tehnyt äkkijarrutuksen.

Syyttäjä vaati syytetylle vähintään kahdeksan vuoden ehdotonta vankeusrangaistusta. Mies sai syytteet taposta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä liikennepaosta.
Syytetty on kiistänyt syytteet. Mies kiisti edes ajaneensa Tukholmankadulla turma-ajankohtana. Syytetyn autosta ei löytynyt todisteita yhteentörmäyksestä, joten tapaus jäi syyttäjän mukaan henkilötodisteluiden varaan.

Helsingin käräjäoikeudessa syyskuun lopussa kuultiin useita silminnäkijöitä.
"Murder is like potato chips: you can't stop with just one."
― Stephen King
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11404
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli

Viesti Kirjoittaja URSA »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 02407.html
Töölön pyöräkolarista tuomittu autoilija vapaaksi – tässä syy

Julkaistu: 9.10. 15:08 , Päivitetty: 9.10. 15:12
Mies pääsee vapaalle jalalle odottamaan vankilatuomion alkamista.
Helsingin käräjäoikeus on tuominnut Töölön pyöräkolarin autoilijan vankeuteen pyöräilijän kuolemasta. Oikeus tuomitsi miehen esimerkiksi törkeästä kuolemantuottamuksesta ja liikennepaosta tieliikenteessä. Lisäksi miehen syyksi luettiin törkeä pahoinpitely ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Oikeus totesi päätöksessään, että mies on päästettävä vapaaksi odottamaan tuomionsa täytäntöönpanoa. Vankeusrangaistuksen lisäksi hänet tuomittiin vuoden mittaiseen ajokieltoon. Oikeus tuomitsi myös miehen Saabin menetettäväksi valtiolle.

Todistajien mukaan mies kiilasi pyöräilijän eteen ja teki äkkijarrutuksen niin, että pyöräilijä lensi tangon yli. Äkkijarrutuksen takia kuolleella pyöräilijällä todettiin sairaalassa aivoruhje ja selkäytimen vamma.

Käräjäoikeuden mukaan autoilijan piti ymmärtää, ettei pyöräilijä ehdi väistää tai jarruttaa, vaan törmää autoon ja loukkaantuu vakavasti.

Syyttäjä vaati miehelle rangaistusta muun muassa taposta, mutta syyte hylättiin. Oikeus arvioi, että miehen tarkoituksena ei ollut tappaa pyöräilijää.

– Hän ei ollut tekohetkellä ymmärtänyt sellaista (kuolemaa) tekonsa varmaksi tai edes todennäköiseksi seuraukseksi, oikeus perusteli päätöksessä.

Oikeus tuomitsi vuonna 1980 syntyneen Pasi Ilmari Rouhiaisen neljäksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen.

Syyttäjä vaati miehelle yli kahdeksan vuoden vankeustuomiota.

Kiisti olleensa paikalla

Oikeudessa mies kiisti olleensa tapahtumapaikalla. Useat silminnäkijät kuitenkin tunnistivat pyöräilijän kuoleman aiheuttaneen Saab 9 000 -auton ja yksi todistajista muisti auton rekisterinumeron numeroa vaille oikein.

Oikeudessa autoilija vetosi siihen, että pyöräkolarin jälkiä ei pystytty tunnistamaan auton takapuskurista. Oikeus piti kuitenkin esimerkiksi todistajalausuntojen ja valvontakameratallenteiden perusteella selvänä, että kolari aiheutui äkkijarrutuksesta.
Aika hyvä tuomio siihen nähden, että kaikki lähimmät valvontakamerat sattuivat olemaan poissa käytöstä, ja että Rouhiainen mahdollisesti ehti pestä auton ennen kuin poliisit löysivät sen.

Pelkkä yhden vuoden ajokielto kuulostaa kuitenkin lyhyeltä. Kannattaisiko uruzun toimittaa video ja kuvat aiemmasta kaahailusta poliisille? Jos ajokielto sillä vähän pitenisi?
Vastaa Viestiin