Jokelan koulusurmat ( Ketju 1 )

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
X-tine
Jack Bauer
Viestit: 951
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 2:30 pm
Paikkakunta: Länsi-S

Milloin se alkoi?

Viesti Kirjoittaja X-tine »

Aizerbaidzan kirjoitti:Poliisi: Auvinen oli vuosia koulukiusattu
21.11.2007 09:02
Keskusrikospoliisin tutkimuksissa on ilmennyt, että Jokelan joukkosurmaaja Pekka-Eric Auvinen oli koulukiusattu.

Rikosylikomisario Rabbe von Hertzen Krp:stä kertoo, että Auvisen luokkatoverit, opettajat ja vanhemmat ovat kertoneet kiusaamista olleen ainakin yläasteella ja lukiossa. Poliisi aikoo selvittää myös varhaisemmat vaiheet.

- Kiusaaminen on ollut suusanallista ja liittynyt Auvisen pukeutumiseen ja mielipiteisiin. >>
Mikä on syytä ja mikä seurausta?
Mikä hänen pukeutumisessaan aiheutti kiusaamisen? Jos hän valitsi itse pukeutumistyylinsä, niin onhan toisilla vastaavasti oikeus reagoida siihen! (Eri asia olisi, jos koti on köyhä eikä lapsella ole valinnan varaa vaatteisiinsa nähden.)
Minusta Auvisen esittämät mielipiteet ovat sellaisia, ettei niitä tietenkään ole voitu hyväksyä. Senkö hän tulkitsi kiusaamiseksi?
Minusta pitää mennä taaksepäin monta vuotta. Milloin ja mistä ajatusten outo kierre oikein alkoi?
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.

Avatar
Hyperion
Hetty Wainthropp
Viestit: 487
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 4:08 am

Re: Milloin se alkoi?

Viesti Kirjoittaja Hyperion »

X-tine kirjoitti:Mikä hänen pukeutumisessaan aiheutti kiusaamisen? Jos hän valitsi itse pukeutumistyylinsä, niin onhan toisilla vastaavasti oikeus reagoida siihen!
Milläs muilla syillä on mielestäsi oikeus koulussa kiusata kuin pukeutumisen ja maailmanpoliittisten mielipiteiden perusteella?
X-tine kirjoitti:Minusta Auvisen esittämät mielipiteet ovat sellaisia, ettei niitä tietenkään ole voitu hyväksyä. Senkö hän tulkitsi kiusaamiseksi?
Poliisihan ei voi enää tutkia Auvisen tulkintoja vaan muiden oppilaiden ja opettajien. Olettaisin että heillä kriteeri siitä mikä on kiellettyä kiusaamista on Auvisen kohdalla aivan sama kuin muidenkin oppilaiden kiusaamista arvioitaessa, eli mitään sallittuja kiusaamisen syitä ei ole.

Lisäksi itse olen ainakin uutisoinnista saanut sellaisen käsityksen, ettei Auvinen tuonut niitä poliittisia mielipiteitään esille mitenkään julistaen jokaiselle vastaantulijalle kuten esimerkiksi jotkin uskontoihin hurahtaneet, vaan lähinnä kavereilleen normaalin keskustelun yhteydessä tai sitten kouluopetuksessa kun samoja aiheita on käsitelty.

Joka tapauksessa vastaavien tapausten estämistä ei ainakaan auta mitenkään sellainen lähetysmistapa, että äärimielipiteitä omaavia pitää käsitellä laillistamalla heidän kiusaamisensa. Sellaisella "terapialla" en usko kenenkään koskaan missään "parantuneen" äärimielipiteistään.

Patricia C. Itämaa
Javier Pena
Viestit: 1864
Liittynyt: To Elo 02, 2007 10:53 am

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Jotenkin arvasin koulukiusauksen liittyvän asiaan.Kun ihminen ajetaan vuosien ajan nurkkaan,lopulta tämä viha kasautuu ja purkautuu,joskus näin ikävällä tavalla. Jokainen varmaan huomaa,että kun on puhuttu hänen olleen passiivinen liikuntatunnilla,hän on varmaan ollut myös jotenkin kiusattu siltä osinkin(näinhän se yleensä menee,jos et ole urheilussa hyvä...).Oletan.
Ehkä ampumiset kohdistuivat juuri
siksi nimenomaan liikunnassa hyvin menestyneisiin urheilullisiin henkilöihin.
Mene ja tiedä.
Totuus on tarua ihmeellisempää

cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

höh!

Tässä tapauksessa hlö on itse provokatiivisilla mielipiteillään ja pukeutumisellaan hakenut huomiota ja juu se huomio ei aina ole välttämättä POSITIIVISTA.

Tulee mileen yläaste-ajoilta entisen poikaystäväni kaksoisveli joka pukeutui itse tekemiinsä vaatteisiin hiukset viimisen päälle sliipattuina ja puhui hieman naiselliseen tyyliin...nykyään on yksi maailmalla uraa tekevistä muotisuunnittelijoista ja hyvin menee joka saralla..eli kyllä se näissä jutuissa on paljolti hekilöstä itsestä kiinni...

Eri juttu on sellaiset koulukiusaamiset joissa syynä on vain se, että ei satuta tykkäämään ja käydään henkisesti ja väkivaltaisesti kimppuun vuosi vuoden jälkeen ilman että kiusattu pystyy asioita muuttamaan itse millään tavalla. Käsittääkseni tämä auvinen oli kuitenkin myös toisten oppilaiden keskuudessa suosittu ja tytötkin tykkäsivät...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

cicero kirjoitti:höh!

Tässä tapauksessa hlö on itse provokatiivisilla mielipiteillään ja pukeutumisellaan hakenut huomiota ja juu se huomio ei aina ole välttämättä POSITIIVISTA.
Juurikin näin! Jos paasaa välillä natsismista, välillä Linkolasta, välillä kommunismista ja jos perusajatuksena on pääsääntöisesti se, että heikkojen tulisi kuolla jne., niin muut todennäköisesti pitävät pellenä ja nimittelevät. Tuskinpa tuli nimittely kauheana yllätyksenä Auviselle ja olikin varmaan hyvä syy vihata yhteiskuntaa ja sen jäseniä vielä hieman enemmän. Kun eivät edes ymmärtäneet hänen nerokkaita muilta kopioituja ajatuksia...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.

Minney Magia
Martin Riggs
Viestit: 609
Liittynyt: To Elo 16, 2007 9:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Minney Magia »

No selvästihän Auvinen on ollut psyykkisesti sairas ja sen myötä hänen maailmankuva ollut mitä oli. Kiusaamisen sijasta olisi ainakin kavereiden pitänyt tajuta yrittää saada hemmo hoitoon.
Kaikki selviää joskus! Jos jokin ei ole selvinnyt,
kysymyksessä ei olekaan loppu.

MONDEO
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: La Loka 20, 2007 2:54 pm

Viesti Kirjoittaja MONDEO »

joey kirjoitti:
MONDEO kirjoitti:
joey kirjoitti: Miten niin kohteena oli enemmän henkilökunta kuin lukiolaiset?
Korostan vielä sitä että omat kommenttini ovat vain arvailua tapahtuneesta. Ei mitään varmaa tietoa.
No osaat varmaan siitä huolimatta perustella mielipiteesi?
Siis Perustan mielipiteeni vahvasti intuitioon.
Mielestäni kiusaaminen on voinut tapahtua juusi henkilökunnan suunnalta.

Itsekkin olen kokenut kiusaamista koulun henkilökunnan(rehtorin) puolelta, joten tiedän että se on hyvin mahdollista. Ja sitä(omaa kiusaamistani) pidettiin henkilökunnan puolelta salassa kunnes vanhempani reakoivat asiaan.

Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

http://kapsi.fi/~watchman/journal/?p=201

Tässä blogikirjoitus, jossa oli paljon asiaa. Pahoittelen, jos tämä on jo ollut täällä...
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.

Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Minkälaiset olisivat sitten ne vaatteet, joihin tulee pukeutua, ettei joudu koulukiusatuksi? Onko olemassa listaa kiusausvapaista vaatteista? Entä mitä musiikkia saa kuunnella, mitä saa harrastaa? Onko maailma parempi paikka, jos pukeudumme kaikki vaikka harmaisiin, samanlaisiin asuihin, leikkaamme polkkatukan ja harrastamme vain posliininmaalausta, kannatamme vihreitä ja ajamme Saabilla? Ettei kukaan vahingossakaan erotu joukosta?
Minua kiusattiin koulussa perseen vuoksi. Miten olisin voinut estää sen, koska en ollut lihava ja kaikilla muillakin on perse? Lihaviahan sitten taas saa kiusata, koska on heidän oma valintansa olla lihava? Jne...

Voi hyvää päivää, että meinaa revetä perse kun lukee tätä topicia. :P

ShipWreck
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Elo 06, 2007 11:58 pm

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Katsa kirjoitti:Minkälaiset olisivat sitten ne vaatteet, joihin tulee pukeutua, ettei joudu koulukiusatuksi?
Tähän vastasit jo itsekin. Eli kun on mahdollisimman vähän erilainen kuin muut, niin todennäköisyys joutua kiusatuksi pienenee. Tietysti jos on luonnostaan poikkeuksellisia pirteitä, kuten vaikkapa iso nenä, joutuu helposti silmätikuksi. Itse asiassa tuohan on kaikista ikävintä, jos joutuu kiusatuksi fyysisten ominaisuuksiensa takia.

Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

ShipWreck kirjoitti:Tähän vastasit jo itsekin. Eli kun on mahdollisimman vähän erilainen kuin muut, niin todennäköisyys joutua kiusatuksi pienenee.
Näkisin hyvin mielelläni, mihin kaikki tämän ratkaisun johdosta syntynyt patoutunut viha puretaan. :twisted:

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Katsa kirjoitti:Minkälaiset olisivat sitten ne vaatteet, joihin tulee pukeutua, ettei joudu koulukiusatuksi?
Hyvinkin monenlaisia vaatteita suvaitaan ellei samaan aikaan höpötä luonnonvalinnasta ja heikkojen tappamisesta, Hitleristä, kommunismista, Linkolasta jne.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.

Avatar
Hyperion
Hetty Wainthropp
Viestit: 487
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 4:08 am

Viesti Kirjoittaja Hyperion »

Merope kirjoitti:http://kapsi.fi/~watchman/journal/?p=201

Tässä blogikirjoitus, jossa oli paljon asiaa. Pahoittelen, jos tämä on jo ollut täällä...
Ja nimenomaan hyvää asiaa. Jos jokaista kiusattua, syrjittyä ja syrjäytynyttä tai muuten vaan "vittumaista ihmistä" kohdeltaisiin edes hieman paremmin kaikkien läheisten taholta, niin sillä ei välttämättä estettäisi jotain tiettyä yksittäisistä kilahtamisia, mutta kokonaisuutena ajatellen siitä olisi paljon enemmän hyötyä kuin mitä yhdestä joukkomurhasta on haittaa kaikki terapian tarpeessa olevat kaukaisimmin asiaan liittyvät huomioiden.

Joukkomurha on syvimmillään kuitenkin vain yksi ihmisluonnonilmiö muiden joukossa, kuten mielettömän harvinainen tappava sairaus. Sairauden osalta sentään ymmärretään kannattavuusarviointi, ettei jonkun Öggelbergin syndrooman hoitoon ryhdytä valjastamaan miljardeja ja kieltämään vaikka jugurtin syömistä, koska on todettu että puolet vaikka 16:sta siihen 10 vuoden aikana sairastuneesta ihmisestä on syönyt aamiaisella jugurttia.

Patricia C. Itämaa
Javier Pena
Viestit: 1864
Liittynyt: To Elo 02, 2007 10:53 am

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Marsalkka kirjoitti:
Katsa kirjoitti:Minkälaiset olisivat sitten ne vaatteet, joihin tulee pukeutua, ettei joudu koulukiusatuksi?
Hyvinkin monenlaisia vaatteita suvaitaan ellei samaan aikaan höpötä luonnonvalinnasta ja heikkojen tappamisesta, Hitleristä, kommunismista, Linkolasta jne.
Luulen koulukiusaamisen kyllä alkaneen ennen kuin hänen ajatuksiin on tullut jotain muuta täytettä. Yksinäisyys saa kummia aikaan.
Totuus on tarua ihmeellisempää

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Patricia C. Itämaa kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
Katsa kirjoitti:Minkälaiset olisivat sitten ne vaatteet, joihin tulee pukeutua, ettei joudu koulukiusatuksi?
Hyvinkin monenlaisia vaatteita suvaitaan ellei samaan aikaan höpötä luonnonvalinnasta ja heikkojen tappamisesta, Hitleristä, kommunismista, Linkolasta jne.
Luulen koulukiusaamisen kyllä alkaneen ennen kuin hänen ajatuksiin on tullut jotain muuta täytettä.
Minulla ei ole tietoa tästä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.

Lukittu