Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
Tamppaaja
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Marras 13, 2018 6:57 pm

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja Tamppaaja »

jepulis82 kirjoitti:
URSA kirjoitti:Eikö surmaajien "ymmärtäjiä" häiritse yhtään se, että uhri oli pyörätuolissa ja kykenemätön pakenemaan viimeistään silloin, kun hänet kiskottiin tuolista lattialle. Oli miten "vittumainen ihminen" tahansa, surmaajat olisivat päässeet poistumaan asunnosta toisin kuin uhri.
Ei häiritse. Kuulemma ketään ei saa tappaa, vaikka olisi kuinka kusipää, joten miksi pyörätuolissa olevan tappo olisi yhtään sen häiritseväisempää?

Tämähän on sitä tasa-arvoa. Olemmehan kaikki täysin samanlaisia, vai? 8)
Olet ”kuullut” ettei saa tappaa?

Tikkanen
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: La Joulu 12, 2015 8:00 pm

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja Tikkanen »

No minä en ainakaan puolusta tekijöitä pätkääkään. Sen nyt vielä ymmärtäisi, että läimästään poskelle, jos joku oikein kalvaa ja kalvaa, mutta että tehdään tämmöisiä tekoja, ei saa minulta yhtään ymmärrystä.

jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3915
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Salo: nuori nainen löytyi surmattuna asunnosta

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Tamppaaja kirjoitti:
jepulis82 kirjoitti:
URSA kirjoitti:Eikö surmaajien "ymmärtäjiä" häiritse yhtään se, että uhri oli pyörätuolissa ja kykenemätön pakenemaan viimeistään silloin, kun hänet kiskottiin tuolista lattialle. Oli miten "vittumainen ihminen" tahansa, surmaajat olisivat päässeet poistumaan asunnosta toisin kuin uhri.
Ei häiritse. Kuulemma ketään ei saa tappaa, vaikka olisi kuinka kusipää, joten miksi pyörätuolissa olevan tappo olisi yhtään sen häiritseväisempää?

Tämähän on sitä tasa-arvoa. Olemmehan kaikki täysin samanlaisia, vai? 8)
Olet ”kuullut” ettei saa tappaa?
Ei kun olen "kuullut" että ketään ei saa tappaa. Itse olen eri mieltä. Jotkut pitäisi kylmästi poistaa yhteiskunnastamme, mutta se on eri keskustelu se.
"Those who want respect, give respect."

Tiikerinlilja
Nikke Knakkertton
Viestit: 192
Liittynyt: La Huhti 11, 2015 12:39 pm

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja Tiikerinlilja »

Pyörätuolinaisen raaka surma: 15-vuotiaalle tytölle ja nuorelle miehelle murhatuomiot - tyttö silitti päätä ja lupasi ottaa syyt niskoilleen

Varsinais-Suomen käräjäoikeus on tuominnut kaksi henkilöä murhasta tapauksessa, jossa pyörätuolilla liikkunut nainen murhattiin raa’asti kodissaan.

Toinen tekijöistä, Jolanda Zirikli Laukamo, oli tekohetkellä vasta 15-vuotias. Hän sai yhdeksän vuoden tuomion alentuneesti syyntakeisena nuorena henkilönä tehdystä murhasta.

23-vuotias Harri Mikael Kivelä tuomittiin murhasta elinkautiseen.

Surma tapahtui naisen kotona, jonne tekijät olivat menneet vieraiksi. Nuorempi tekijöistä tunsi uhrin ennalta.

Käräjäoikeus laittoi tuomiossaan painoarvoa sille, että uhri oli liikuntarajoitteinen ja näin puolustuskyvytön. Muuten äkkipikaistuksissa päihteiden vaikutuksissa tehtyjä surmia on yleisesti oikeuskäytännössä pidetty tappoina.

Heittivät mikrolla
Rangaistusvaatimuksen mukaan Kivelä ja Laukamo tappoivat uhrin yhdessä tekemällä tälle ruumiillista väkivaltaa potkimalla ja lyömällä, vetämällä tämän pyörätuolista lattialle, heittämällä peilin ja mikroaaltouunin tämän päälle ja pistämällä ja viiltämällä veitsillä useita kertoja. Nainen kuoli, kun kaula viillettiin auki. Myös useat muut teräasevammat vaikuttivat kuolettavasti.

Surmatyötä ennen asianosaiset ja muutamat muut viettivät iltaa uhrin luona. Asunnossa nautittiin päihteitä, mistä syystä naapurit soittivat jo poliisitkin paikalle.

Poliisien käydessä uhri oli vielä yksin asunnossa ja hyvissä voimissa.

Poliisien poistuttua kaksikko meni uudelleen asuntoon ja myöhemmin väkivalta alkoi.

Kaksikko suuttui Laukamon kertomuksen mukaan siitä, että uhri haukkui tämän perhettä.

Tyttö pyrki suojelemaan
Käräjäoikeuden päätöksestä käy ilmi, että 15-vuotias tyttö pyrki ensin ottamaan teosta syyt niskoilleen.

Hän oli kaksikon poistuttua asunnosta ja istuttua ulos penkille silittänyt miehen päätä ja sanonut tunnustavansa teon, koska saa alaikäisenä pienemmän tuomion.

Käräjäoikeus piti kuitenkin Kivelän kertomaa tapahtumista uskottavampana. Kertomus Kivelän syyttömyydestä oli riidattomasti totuudenvastainen. Mies itse kiisti syyllistyneensä murhaan.


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ced ... 63dd338f7e

Sieltähän tuli ihan odotetut tuomiot. Onneksi ei ole mennyt läpi, että likka ottaisi kaikki syyt niskoilleen.

originalnightstalker
Martin Riggs
Viestit: 645
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2018 7:10 pm

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja originalnightstalker »

Tuli tälleen mieleen että eikös se ole laitonta julkasta alaikäsen tuomitun nimi mediassa :D
Ei sillä että jotenki haittais mua mut oha tuo iltaleheltä ihan saatanan noloa, ylivoimasest paskasin uutislähde mitä tiiän, joka toises uutises väärää tietoa

jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3915
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

originalnightstalker kirjoitti:Tuli tälleen mieleen että eikös se ole laitonta julkasta alaikäsen tuomitun nimi mediassa :D
Ei sillä että jotenki haittais mua mut oha tuo iltaleheltä ihan saatanan noloa, ylivoimasest paskasin uutislähde mitä tiiän, joka toises uutises väärää tietoa
Miksi olisi laitonta?
"Those who want respect, give respect."

Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

originalnightstalker kirjoitti:Tuli tälleen mieleen että eikös se ole laitonta julkasta alaikäsen tuomitun nimi mediassa :D
Minkä rikoksen tunnusmerkistön se mielestäsi täyttää?

mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

Yleensä alaikäisten nimiä ei ole julkaistu paitsi poikkeustapauksissa. Ehkä tämäkin sitten on katsottu sellaiseksi, jossa on aihetta julkaista.
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)

Koli
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 09, 2018 4:03 pm

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja Koli »

Lehdet yleensä itse tekevät linjauksensa sen suhteen, missä tilanteessa tuomittujen nimet kerrotaan ja milloin ei. Jostain syystä meillä on vakiintunut käytäntö, että vasta kun tuomio on yli 2 vuotta ehdotonta, nimi julkaistaan. Harmi vain, että juuri mistään ei saa noinkaan paljoa erityisesti ensikertalaisena. Alaikäisten ja syyntakeettomien nimiä ei kai ole juuri koskaan julki. Muistaakseni Seinäjoen teinisurmaajan nimeä ei koskaan virallisesti kerrottu, mutta kyllähän se netissä levisi ihan kiitettävästi.

Sitten tähän itse keissiin. Todella oksettava teko kohdistuessaan vielä täysin puolustuskyvyttömään ihmiseen. Mielenkiintoista olisi tietää, mitä tytöstä paljastui mielentilassa. Jotain häikkäähän siellä on, kun sai leiman "alentuneesti syyntakeinen", jota ei nykyisellään kovin usein ja mielellään anneta kellekään.

aivoriihi
Axel Foley
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:16 am

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Zirikli-suvun hapaisy-runsas samettihame-alentuneesti syyntakeinen. Eikohan se ole siina.
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tiikerinlilja kirjoitti:Pyörätuolinaisen raaka surma: 15-vuotiaalle tytölle ja nuorelle miehelle murhatuomiot - tyttö silitti päätä ja lupasi ottaa syyt niskoilleen

Toinen tekijöistä, Jolanda Zirikli Laukamo, oli tekohetkellä vasta 15-vuotias. Hän sai yhdeksän vuoden tuomion alentuneesti syyntakeisena nuorena henkilönä tehdystä murhasta.

23-vuotias Harri Mikael Kivelä tuomittiin murhasta elinkautiseen.
...
Käräjäoikeus laittoi tuomiossaan painoarvoa sille, että uhri oli liikuntarajoitteinen ja näin puolustuskyvytön. Muuten äkkipikaistuksissa päihteiden vaikutuksissa tehtyjä surmia on yleisesti oikeuskäytännössä pidetty tappoina.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ced ... 63dd338f7e

Sieltähän tuli ihan odotetut tuomiot. Onneksi ei ole mennyt läpi, että likka ottaisi kaikki syyt niskoilleen.
Tämä Jolanda on - en nyt sanoisi nuorin murhasta tuomion saanut - mutta aivan "listan" kärkipäässä kyllä. Ellei jopa nuorin, sittenkin...
- Suorittaa 1/3 ts. 3 vuotta. Mutta hoviin menee ja kuten uutisessa todetaan, niin yleensä nämä nk. kännisurmat menevät tappoina - mikä törkeästi tehtynä ja mikä ei.
- Vaan paljonko olisi Jolandan tuomio ollut jos olisi ns. täysissä ruumiin ja sielun voimissa, koska ek:ta ei lapsille voi annostella? 12 vuotta?

Veikkaan tuomioiden hovissa muuttuvan siten, että tappona tuomitaan ja Jolandalle tulee 4-5 vuotta = max 1 v 10 kk ja Kivelän Hartsalle 11 vuotta. Eivät kehtaa ihan tavallisena tappona tätä antaa ulos, koska uhrin staatus painaa heillekin jonniin verran.
- Ja onhan tässä ollut tappamisen meininkiä pitkitetyn kaavan mukaan.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

originalnightstalker
Martin Riggs
Viestit: 645
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2018 7:10 pm

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja originalnightstalker »

Doctor Lecter kirjoitti: - Suorittaa 1/3 ts. 3 vuotta. Mutta hoviin menee ja kuten uutisessa todetaan, niin yleensä nämä nk. kännisurmat menevät tappoina - mikä törkeästi tehtynä ja mikä ei.
- Vaan paljonko olisi Jolandan tuomio ollut jos olisi ns. täysissä ruumiin ja sielun voimissa, koska ek:ta ei lapsille voi annostella? 12 vuotta?

Veikkaan tuomioiden hovissa muuttuvan siten, että tappona tuomitaan ja Jolandalle tulee 4-5 vuotta = max 1 v 10 kk ja Kivelän Hartsalle 11 vuotta. Eivät kehtaa ihan tavallisena tappona tätä antaa ulos, koska uhrin staatus painaa heillekin jonniin verran.
- Ja onhan tässä ollut tappamisen meininkiä pitkitetyn kaavan mukaan.
en kyllä ite usko että tää enää tappona menee, kumminki sen verra julmaa menoa ollu.
kyllähä nää tämmöset jois esim lyyää puukolla se 50 kertaa ni menee yleensä murhina, ohan näitäki tietenki tappoina menny.
mut voiha siel hovioikeudes olla jällee kerra jotai aasei joide mielest tää ei oo tarpeeks julmaa

Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

IL paljastaa: Salon veriset murhaajat suutelivat toisiaan poliisiautossa - 15-vuotias kiisti härskit puheet rikoskumppanille: ”Tuo on sairasta”
Tänään klo 14:56
Tyttö kiisti kysyneensä toiselta murhaajalta: ”Eikö ollutkin kiihottavaa?”
  • Salossa järkyttänyt pyörätuolinaisen murha oli poliisimateriaalin perustella raaka ja verinen teko.
    Veren peitossa olleet murhaajat suutelivat toisiaan poliisiautossa kiinnioton jälkeen.
    15-vuotias tyttö väitti aluksi, että uhri oli kuollut vanhan haavan aukeamiseen.
Kuva
Poliisin kuva 15-vuotiaan käsistä murhan jälkeen. Tyttö suuteli toista murhaajaa poliisiautossa, kunnes konstaapelit erottivat kaksikon. POLIISI

Salossa marraskuun 1. päivänä 2018 tapahtuneen henkirikoksen esitutkintapöytäkirja on muuttunut osin julkiseksi. Varsinais-Suomen poliisi salasi asiakirjan ensin kokonaisuudessaan, mutta Iltalehden pyynnöstä arvioi uudelleen julkisuuslakitulkintaansa ja päätyi laatimaan siitä yleisöjulkisen version.

Käräjäoikeus on jo tuominnut 23-vuotiaan Harri Mikael Kivelän elinkautiseen vankeuteen ja vuonna 2003 syntyneen tytön 9 vuoden vankeuteen alentuneesti syyntakeisena tehdystä murhasta nuorena henkilönä. Tapaus nostatti alkutalvella laajaa julkisuutta, koska toinen tekijöistä oli vasta 15-vuotias ja uhrina oli pyörätuolin varassa ollut nuori nainen.

Henkirikos tapahtui alkoholi- ja huumehuuruisissa olosuhteissa illanvietossa uhrin asunnolla. Uhrin päälle heitettiin suurehko peili ja mikroaaltouuni. Tuomitut puukottivat naista ja viilsivät hänen kaulansa auki. Väkivallassa käytetty fileerausveitsi oli ruumiissa pystyssä, kun auttajat tulivat paikalle. Mitään ei enää ollut tehtävissä.

Väite: Vanha haava vuoti valtoimenaan

Poliisilla oli aluksi useita epäiltyjä pidätettynä. Alustavissa puhutuksissa ja teknisessä tutkinnassa selvisi melko ripeästi, että päähuomion tuli kohdistua Kivelään ja teinityttöön. Kaksikko oli yltä päältä veressä, ja rikospaikalta löytyi heidän kengänjälkiään.

Kuva
Asunnossa oli runsaasti riehumisen ja väkivallan jälkiä. POLIISI

Vasta 15-vuotiaan tytön tekemä henkirikos on äärimmäinen tilastollinen poikkeustilanne. Epäillyn nuoren iän lisäksi poliisi joutui tekemään kuulusteluja erityisen tarkkaan, koska kertomukset vaihtelivat. Iltalehden hankkimasta pöytäkirjasta käy ilmi, että tyttö pyrki ensin ottamaan tekoa omiin nimiinsä, kun taas Kivelä suhtautui tapahtumiin ympäripyöreästi.

Esitutkinnan alkumetreillä tyttö väitti, että uhrilla oli ollut jokin vanha haava, joka aukesi ja aiheutti verenvuodon.

– Jossain vaihees vähän aukesi se haava, mutta ei se paljoa tullut siinä kohdin vielä, tyttö valehteli.

– Harri oli jo menossa ulos, mä olin vielä laittamassa kenkiä. [Uhri] alkoi jotain kurottelua ja putosi siitä, ja sillä aukesi se haava paljon pahemmin.

”Alkoi haukkumaan ja tällee”

Kun henkirikoksesta oli kulunut viikon verran, kertomus muuttui tunnustavampaan suuntaan.

– [Uhri] alkoi siinä vittuilemaan ja haukkumaan mun perhettä ja tällee. Sit mä en tiiä, mä otin sen veitsen siitä maasta.

– Sit se kuitenkin jatkoi ja sit mä, mulla sumeni, mä puukotin sitä kerran tai pari. Ja sitten mä vain jäin siihen, mä jäin seisomaan ja kattomaan niin kuin mitä mä tein, mä en tajunnut siitä mitään.

Tyttö oli aiemmin myöntänyt myös kurkunleikkauksen, mutta veti sanojaan takaisin.

– Se oli Harri. Ajattelin, että jos mä sanon, että tein isomman osan, niin ehkä Harrille ei tulisi niin pahaa tuomiota.

Murhaajilla oli keskenään lämpimät välit. Kiinnioton tehnyt vanhempi konstaapeli kertoi, että kaksikko alkoi suudella poliisiautossa. Poliisi kertoi kuulleensa sanat: ”Nähdään 10 vuoden päästä.”

– Kivelä ja tyttö suutelivat takapenkillä. Heti huomattuamme asian otimme tytön ulos autosta, poliisimies kertoi.

Kuva
Surma-ase oli fileerausveitsi. POLIISI

Kuva
Asunto oli täynnä verisiä jälkiä, jotka voitiin osoittaa ainakin 15-vuotiaan tytön kengänjäljiksi. POLIISI

Kiisti kiihottuneensa: ”Vitun sairasta”

Laitokselle vietäessä tyttö käyttäytyi järkyttyneen oloisesti. Hän kyseli jatkuvasti, mitä uhrille oli tapahtunut.

– Laitoksella tyttö oli hysteerinen, hän oli maassa ja itki. Hän oli olevinaan tajuttomana pariin otteeseen.

Miesepäilty puolestaan käyttäytyi poliisin mielestä ”rauhallisesti, jopa itseensä tyytyväisen oloisesti”. Väitteen mukaan tyttö kysyi toiselta murhaajalta poliisiautossa: ”eikö ollutkin kiihottavaa?”

– En vitussa ole sanonut. Tuo on vitun sairasta. Mun kaverini on just tapettu, tyttö väitti kuulustelussa.

Surmailtana oli aluksi paikalla myös uhrin pitkäaikainen poikaystävä. Hän lähti asunnosta ennen väkivallan kärjistymistä. Nuori mies arvioi kirosanojen kera, että 15-vuotias tyttö ei antanut muille suunvuoroa. Poikaystävän mukaan tyttö oli yliaktiivinen ja ”pälätti koko ajan”.

Kuva
Tytön valkoiset tennarit olivat veren peitossa. POLIISI

Suklaanhimoinen miesepäilty

Elinkautiseen tuomittu Kivelä ei kiistänyt eikä myöntänyt osallisuuttaan henkirikokseen vielä poliisikuulusteluissa. Kurkun leikkaamisen osalta hän päätyi yhdessä vaiheessa siihen, että tyttö oli syyllinen.

– Ei tässä ole oikeen vaihtoehtoo, jos paikalla on kahdet jäljet ja mä en oo mielestäni tehnyt niin, niin ei siihen jää mun mielestä muuta vaihtoehtoa, Kivelä väitti.

Mies piti mahdollisena, että oli katsonut murhaa sivusta. Hän myönsi heittäneensä uhria mikroaaltouunilla ja hakeneensa keittiöstä samalla syötävää.

– Mun mielestä mä oon nähnyt, en ole varma, voi olla että mä oon syönyt suklaata samaan aikaan.

– Semmoinen Lidilin halppis suklaalevy, koska mä oon erittäin perso suklaalle, epäilty kertoi.

Salon henkirikoksen uhrin elämä oli vaikeuksien sävyttämä. Nainen oli jo aiemmin joutunut vakavasti puukotetuksi, ja hän kärsi omalta osaltaan päihdeongelmasta.

Käräjäoikeuden mukaan kaksi tuomittua syyllistyivät murhaan yhdessä. Teon motiivi jäi hämärän peittoon. Poliisi selvitti, oliko kolmikolle tullut riitaa esimerkiksi kuulokkeiden omistajasta. Osapuolilla oli ollut päihtynyttä sanaharkkaa puolin ja toisin, ja myös uhri oli ollut halukas sanalliseen riitelyyn.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8990 ... 48022f09ab

jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3915
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Kunnon tulevaisuuden toivo kyseessä. 23-vuotias jätkä panee 15-vuotiasta ja tappaa pyörätuolissa olevan naisen. On varmaan vanhemmat ylpeitä äpärästään. Olisko vaan kannattanut tulla vaikka tisseille pillun sijaan? :mrgreen:
"Those who want respect, give respect."

Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6414
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Salo: Liikuntarajoitteinen nuori nainen murhattiin kotiinsa

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Nytten on poliisi löytänyt mitatkin kuviinsa, (siis täyttää virallisen todiste aineiston lait)... verijälkeen ja myös veitseen, ilmeisesti on otettu opiksi, kun saadaan hankaliakin juttuja selvitettyä. Pedofiililtäkin näyttäis kun 23 ja 15 vee....?

Vastaa Viestiin