Raumanmeren koulusurmat 25.1.1989

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5184
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Hyvin laaditut kysymykset auttavat ymmärtämään sisällön oikein. Tarkennuksia voi kysyä puolin ja toisin, jos on tarpeen.
Aina kun ei asiakas lue edes läpi haastatteluaan, jotta voisi oikaista mahdolliset erheet...
Poliisille jos tekee ilmoituksen, niin koko pumaskan saa luettavakseen ja tarkistettavakseen ja allekirjoituksella vahvistetaan tiedot paikkaansa pitäväksi.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
sorsake
Neuvoja-Jack
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:06 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sorsake »

Niin, muistan tuon Rauman tapauksen, olin silloin itse lukiossa Porissa. Yhden luokkatoverin serkku oli samassa koulussa, jossa tuo tapaus sattui, ja hänen mukaansa kyseinen poika oli kyllä koulukiusattu (harrasti muistaakseni kansantanhuja ja muuta teini-ikäisten mielestä outoa). Mutta huhu tämä tietysti on, kun en itse kyseistä tapausta tunne. Sinänsä en ihmettelisi, vaikka opettajat ovat kovasti "toivoneet" oppilailta, että lehtimiehille sun muille ei mennä liiaksi avautumaan... Oli totuus koulukiusaamisesta sitten mikä hyvänsä.

Tosin lienee totta sekin, että jotkut ihmiset kokevat kiusaamiseksi melkein minkä tahansa. Ainakin tuolla kv. palstalla keskustellusta Columbinen kouluampumisesta mielestäni on jälkeenpäin sanottu, etteivät pojat olleet koulukiusattuja (joskaan eivät erityisen suosittujakaan), ja varsinkin Eric Harris luultavasti oli sairaalloisen narsistinen ja koki monen häntä siksi loukanneen, vaikka normaalijärjellä asia ei ehkä ollutkaan niin.
Kelju K. Kojootti
Sofia Karppi
Viestit: 424
Liittynyt: La Kesä 09, 2007 2:07 am

Viesti Kirjoittaja Kelju K. Kojootti »

vasikka kirjoitti:Omilta kouluajoilta muistelen, että ne kovimmat kiusaajat oli itse ensimmäisenä itkemässä ja rollimassa, jos joku teki niille jotain pientä kiusaa.
Sama homma. Ala-asteella varsinkin. Jos joku koulun kovis ensin aikansa kiusasi jotakuta, ja sitten kovis saikin nyrkistä niin jo oltiin itkemässä opettajalle.
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 7:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

Kiuaamista on suoraan sanottuna paskamaista kattoo vierestä, mun pikkusiskoa kiusattiin monta vuotta (yksi ja sama henkilö koko tuon ajan) ja kouluun otettiin yhteyttä useamman kerran. Yhden ainoan kerran opettajat puuttuivat tähän ja pikkusiskoni sai luvan pyytää anteeksi.
Silloin kyllä kiehui, koska itse kuuntelin sitä "en halua mennä kouluun" "en enää ikinä lähde kotoa.." itkua monta vuotta lähes päivittäin.

Opettajien pitäisi tehdä asialle jotain, oikeasti, eikä vaan pyöritellä päitänsä. Sitähän varten ne siellä on.
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5184
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Sadie_Manson kirjoitti:Kiuaamista on suoraan sanottuna paskamaista kattoo vierestä, mun pikkusiskoa kiusattiin monta vuotta (yksi ja sama henkilö koko tuon ajan) ja kouluun otettiin yhteyttä useamman kerran. Yhden ainoan kerran opettajat puuttuivat tähän ja pikkusiskoni sai luvan pyytää anteeksi.
Silloin kyllä kiehui, koska itse kuuntelin sitä "en halua mennä kouluun" "en enää ikinä lähde kotoa.." itkua monta vuotta lähes päivittäin.

Opettajien pitäisi tehdä asialle jotain, oikeasti, eikä vaan pyöritellä päitänsä. Sitähän varten ne siellä on.
Täysin samaa mieltä! Mikä ihmeen oikeus jollakin on kiusata toista, jopa vuosia. Jos huomaisin lapseni kiusaavan, järjestäisin sellaiset sembalot, että varmasti loppuisi! Samoin, jos lastani kiusataan.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Cicciolina
Neuvoja-Jack
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 1:17 am

Viesti Kirjoittaja Cicciolina »

Ja just sen takia et kiusaamiseen ei puututa yhtään järeemmin, tapahtuu ylilyöntejä. Vuosia myöhemminkin sitten voi vielä "oirehtia" uhri. Mulla kaverin lasta alettiin kiusaamaan viime syksynä, aloitti silloin ekan. Ei siihen silloin kukaan puuttunut. Kaveri itse meni pariksi välitunniksi vain seisomaan koulun pihalle. Sen jälkeen tilanne hetkeksi rauhoittui.
Kun sitten jatkui uudestaan, meni kaverin tummanpuhuva, roteva veli seisomaan välitunneiksi koululle, sanomatta sanaakaan vaina katsoi. Sen jälkeen ei ole kiusaamista ollut. :wink:
GinGurifin
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 10:20 pm
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja GinGurifin »

Itsekin olen koulukiusattu, mutta samalla myös koulukiusaaja. Ala-asteella luokalleni tuli yksi likka, joka alkoi mustaamaalata minua... Puolustin kyllä itseäni häntä vastaan, jos hän sanoi minulle jotain suoraan. Olin luokan hiljaisin oppilas ja jäin usein tyttöryhmän ulkopuolelle. Voi olla, että osittainen agressiivinen käytökseni aiheutti tämän, kun tarmokkaasti tätä likkaa vastaan yritin puolustautua.

Ehkä annoin itse aihetta kiusaamiseen... Minulla kun on tuota pientä alemmuuskompleksia edelleen ja pidän itseäni huonompana kuin muita.

Koulukiusaaminen loppui yläasteella, kun kyseinen likka jäi kiinni nettiväärinkäytöstä (hän lähetti netin kautta minulle xxx-lehtiä ym.).

Yläaste ei varmaan kenellekään ollut helppoa... Ja omasta mielestäni tämä Rauman tapaus kertoo, että apua täytyy antaa aikaisessa vaiheessa. Tiedän, miltä tuntuu jäädä yksin ja olla oman pään sisällä... Apua en kyllä itse hakenut, äitini kyllä pisti koulun psykologille juttusille... En saanut apua ja olen sen jälkeen sillä periaatteella mennyt, että en hae apua ja yksin pärjää ihan hyvin. Ammattiauttajien mielestä syy on minussa ja minussa ei ole mitään vikaa... Näin tämä henkilö minulle yläasteella sanoi.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

kun opettajista ei ole mihinkään niin sitten vaan vanhemmat selvittelemään asioita lapsen puolesta, vanhempana se on sun velvollisuutesi...

Mun lapsia ei oo kukaan missään kiusannut, yrittänyt kylläkin mutta kun huomasin asian niin tiesi lapsi äitinsä kanssa pysyä kaukana sen jälkeen...toisaalta minulla on aina olleet vahvat taustajoukot ja olen tottunut siihen että jos apua tarvitsee niin sitä myös tulee...

Mun mielestä on tärkeää että lapset tietää että heidän takanaan on joku johon voi aina luottaa jos jotain sattuu...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Toisinaan koulussa yritetään kovastikin puuttua asiaan, mutta kiusaajan/kiusaajien vanhempien käytös ja asenteet estävät tilanteen helpottumisen.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5184
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Olen samaa mieltä tuosta kiusaajien vanhempien asenteesta. Mitähän sille pystyisi tekemään?
Itse olen ajatellut, että asia pitää ottaa puheeksi jatkuvasti, vaikka vanhemmat kuinka kokisivat aiheen kiusalliseksi ja yrittäisivät torjua aiheen esille nostamisen. Tai vähättelevät, kuten myös usein tapahtuu.
Uhria ei saa syyllistää.

Olen miettinyt radiosta kuulemaani haastattelua. Harmi, että en tiedä kuka puhuja oli. Hän sanoi: "Yleisesti katsotaan, että koulukiusaaja on itsekin uhri ja omaa heikon itsetunnon. Tämä tutkimukseni kuitenkin osoittaisi, että kiusaajia ei ole kiusattu ja heillä on liiankin vahva itsetunto. He eivät kykene asettumaan heikomman asemaan, eivätkä tunne empatiaa."
Joku totesikin, että yksinkertaisesti kiusaaja on vain (vittumainen) ihminen, joka kiusaa toisia huvikseen ja aikansa kuluksi, tai saadakseen yhteisössään ihailua.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6658
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Tällä sivulla uutisklippejä aiheesta:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=&a=4611
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Joku totesikin, että yksinkertaisesti kiusaaja on vain (vittumainen) ihminen, joka kiusaa toisia huvikseen ja aikansa kuluksi, tai saadakseen yhteisössään ihailua.
Juuri näin. Jostainhan niitä vittumaisia aikuisiakin sikiää.
Mihinkäs se ihmisen perusluonne lapsuudesta katoaisi.
Myöhemmin koulukiusaaja kunnostautuu työpaikkakiusaajana jne.
pastori
Armas Tammelin
Viestit: 72
Liittynyt: La Maalis 15, 2008 3:28 am

Re: Oppilas ampui luokkakaveria silmään Raumalla -89

Viesti Kirjoittaja pastori »

Kiusaamisesta oli kyse, mutta tarkempaakin voisi joku kertoa. Mitä tuosta ampujasta on tullut?[/quote]

Ampujasta on kasvanut aikuinen. Hän on luonteeltaan hieman erikoinen, syrjäänvetäytyvä ja hiljainen. Kriminaali hän ei ole. Yksityiskohta ulkonäöstä: hänellä on samanlaiset viikset kuin poirot:lla. Oikean suku- ja etunimen alkukirjaimet ovat TT.

Hän on jo vuosia sitten päässyt pois viranomaisten hoteista ja muuttanut pois Raumalta mutta hänen perheensä asuu edelleen Raumalla. Erikoinen sattuma? on, että hänen veljellään on seutukunnan merkittävin ampuma-aseliike.
Runotar
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 20, 2008 11:16 pm
Paikkakunta: täällä jossakin

Viesti Kirjoittaja Runotar »

Muistan tapauksen melko hyvin. Perheeni asui tuolloin vielä paikkakunnalla ja kävin itse vielä ala-astetta. Tuona päivänä muistan että meidät oppilaat suljettiin kouluun sisälle kun ampujaa ei oltu vielä tavoitettu.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6658
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Satakunnan Kansa 28.2.1990, s.5

KAKSI KOULUKAVERIAAN AMPUNUT KOULUPOIKA TUOMITTIIN KORVAUKSIIN

Kaksi luokkatoveriaan surmannut ja kahden surmaamista yrittänyt raumalainen koululainen tuomittiin maksamaan korvauksia kaikkiaan noin 112 000 markkaa. Korvauksia saavat surmattujen vanhemmat sekä ne kaksi luokkatoveria, jotka onnistuivat ampumavälikohtauksessa säilyttämään henkensä. Hän joutuu maksamaan myös kantajien oikeudenkäyntikuluja noin 20 000 markkaa.

Muut korvausvaatimukset Rauman raastuvanoikeus hylkäsi lakiin perustumattomina. Korvausvaatimuksia oli esitetty sekä ampujalle että hänen vanhemmilleen, ja niitä olivat esittäneet niin välikohtauksessa kuolleiden kuin vahingoittumattomina säilyneiden vanhemmat. Korvausvaatimusten yhteyssumma oli yli 500 000 markkaa.

Kuolleiden poikien vanhemmat saivat korvauksia yhteensä noin 72 000 markkaa heille aiheutetusta aineellisesta vahingosta. Sen sijaan oikeus katsoi, ettei vanhempien esittämä korvausvaatimus henkisestä kärsimyksestä perustu lakiin. Raastuvanoikeuden mielestä ei ole näytetty toteen, että ampujalla olisi ollut tarkoitus aiheuttaa surmattujen poikien vanhemmille aineettomaksi katsottavaa henkistä järkytystä ja kärsimystä. Samoin perustein hylättiin myös vahingoittumattomina säilyneiden poikien vanhempien korvausvaatimukset. Sen sijaan molemmat uhatuksi joutuneet koululaiset saivat 20 000 markan korvauksen, koska tapahtuneen voidaan sanoa vaikuttaneen heihin psyykkisesti järkyttämällä.

Oikeuden päätöksessä sanotaan myös, etteivät ampujan vanhemmat ole syyllistyneet kasvatukselliseen laiminlyöntiin, eivätkä näin vastuullisia tapahtuneeseen. Ampuja on tutkimuksen mukaan teon tehdessään ollut psyykkisessä häiriötilassa, jonka hoitaminen kestää vuosia. Koulukiusaamisella ei ole tutkimuksen mukaan yhteyttä tekoon.

Ampumisvälikohtaus tapahtui Raumanmeren yläasteella viime vuonna 25. tammikuuta. Silloin 14-vuotias ampuja oli tuonut kotoaan isänsä omistaman pistoolin ja haavoitti hengenvaarallisesti kahta luokkatoveriaan ja yritti lisäksi ampua kaksi muuta. Toinen uhatuista ehti heittäytyä sivuun ja toisen pelasti aseeseen tullut toimintahäiriö. Haavoittuneet menehtyivät saamiinsa vammoihin.

Ampuja kertoi kuulusteluissa suunnitelleensa luokkatoverinsa surmaamista jo vuotta aikaisemmin, ja kohteina olisivat silloinkin olleet juuri ammutuiksi tulleet. Tekoon liittyi varmasti häiriötilasta johtunutta suunnitelmallisuutta, sillä ampuja suunnitteli etukäteen jo pakoreittinsäkin.
Vastaa Viestiin