Kinogrillillä Jawaharlal Dookun surmasi vaimonsa - Oulu 1975

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
timmi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 6:42 pm

Kinogrillillä Jawaharlal Dookun surmasi vaimonsa - Oulu 1975

Viesti Kirjoittaja timmi »

Nykyinen Kinogrilli Oulussa tunnetaan edelleen myös vähemmän mairittelevilla nimillä Puukkogrilli, Murhagrilli ja Tappogrilli.
70-luvun loppupuoliskolla joku marokkolainen(?) maahanmuuttaja puukotti kuoliaaksi suomalaisen vaimonsa. Kaappasi vissiin surma-aseen kioskin luukulta.
Tietääkö joku enemmän tästä tapahtumasta, joka vielä nykyäänkin vaikuttaa grillin lempinimeen?
Ja poliisiviha on terveen ihmisen merkki.
-nimimerkki katupoika-
Jansson
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:17 pm
Paikkakunta: Uleåborgland

Viesti Kirjoittaja Jansson »

Kuulemani mukaan surmatyön syynä oli vaimon haluama avioero johon mies ei suostunut. Olen kuullut myös grillistä käytettävän nimeä Dogengrilli lie vittaako miehen nimeen.
timmi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 6:42 pm

Viesti Kirjoittaja timmi »

Jansson kirjoitti:Olen kuullut myös grillistä käytettävän nimeä Dogengrilli lie vittaako miehen nimeen.
Itse olen kuullut Dokuningrilliksi sanottavan.
Ja poliisiviha on terveen ihmisen merkki.
-nimimerkki katupoika-
dollarfrossa
Nikke Knakkertton
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 3:07 pm

Dookunin grilli

Viesti Kirjoittaja dollarfrossa »

Tekijän nimi oli Jawaharlal Dookun, kotoisin Mauritiukselta.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17095
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tänään jutusta aloitettu uusi keskustelu: http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=5080 joka lukittaneen.

No perskutarallaa ja minä laitoin hakusanoja jos jonkinlaisia mutta en löytänyt vaikka jotain 70-luvun nakkikioskijuttua muistelin jo täällä olleen.

Lisätään siis tuohon uuteen aloitukseen kirjoitettu: Olikos peräti niin, että tämä naisystävä oli jopa vihitty vaimonsa? Utuisesti muistan otsikot Dookunin rouvan murhasta (huom murha!) ja hommaa hoiti jommankumman tahon puolelta tyyris asianajaja.

EDIT: vaimo se siis oli. Ei naisystävä, kuten toisessa aloituksessa arvuuteltiin.

Tästä olisi hyvä saada lisää tietoa. Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Elettiin sentään "vasta" 70-lukua ja ulkomaan elävät olivat harvinainen näky.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
minttusuklaa
Remington Steele
Viestit: 200
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 4:43 pm

Viesti Kirjoittaja minttusuklaa »

Minulla on tästä tapauksesta kertova lehtijuttu vuodelta 1975 (Apu 28.2.1975).

Jutussa ei itse teosta mainita muuta kuin että 42-vuotias Jawaheer Lall Dookun surmasi veitsellä 36-vuotiaan vaimonsa Anna-Maijan helmikuun alussa 1975 Oulussa. Dookunit asuivat Mauritiuksella mutta Anna-Maija oli matkustanut tammikuussa lasten kanssa Ouluun, toisen tiedon mukaan sukulaisiaan tapaamaan ja toisen tiedon mukaan ihan jäädäkseen tänne pysyvästi. Mies tuli sitten perässä ja tappoi.
Mainitaan että yhtenä motiivina tekoon on arvailtu Jawaheerin mustasukkaisuutta siitä, että Anna-Maija oli päässyt perheen tekstiilitehtaan johtoon ja työntekijät olisivat kunnioittaneet häntä enemmän kuin Jawaheeria.

Muuten tuossa jutussa tuttavapariskunta vain muistelee millaista elämää Dookunit viettivät Mauritiuksella yms. Voin vaikka valokuvata sen ja laittaa nettiin jos kiinnostaa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17095
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

minttusuklaa kirjoitti:Muuten tuossa jutussa tuttavapariskunta vain muistelee millaista elämää Dookunit viettivät Mauritiuksella yms. Voin vaikka valokuvata sen ja laittaa nettiin jos kiinnostaa.
Kiinnostaa kyllä. Tänne vaan. Lisäksi jostain tieto Mr. Dookunin tuomiosta sekä siitä päättyikö sen ennen aikojansa ts. siirto Mauritiukselle tms.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17095
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Korkein oikeus vahvisti vaimonsa surmanneen tuomion

Korkein oikeus on vahvistanut Vaasan hovioikeuden päätöksen, jolla mauritiuslainen tehtaanjohtaja Jawaheer Lal Dookun tuomittiin vaimonsa surmaamisesta 6 vuodeksi vankeuteen. Surmatyö tapahtui Oulussa helmikuussa 1975.

Tuomio tuli täyttä ymmärrystä vailla tehdystä taposta. Saman tuomion oli jo langettanut Oulun raastuvanoikeus.

Helsingin Sanomat 23.10.1976


Täyttä ymmärrystä vailla ollut tehtaan johtaja :?

Minttusuklaa voisi lähetellä niitä Apu-lehden juttuja, niin saisi tämä case lisää syvyyttä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
minttusuklaa
Remington Steele
Viestit: 200
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 4:43 pm

Viesti Kirjoittaja minttusuklaa »

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Minttusuklaalle suuri kiitos noista Apu-lehden sivuista.

Mietityttamaan jai tuo mustasukkaisuus, etta olisiko siita motiiviksi. Anna-Maijahan oli kuitenkin kaunis nainen ja Suomessa ulkomaalaiset harvinaisia. Kenties nakkijonossa jotakin perisuomalaista lappaa miehen ihonvarista ja vahan muuta karhamaa ja vaimo ehkes yhtynyt nakkijonon vieraiden mielipiteisiin?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
kaia
Neuvoja-Jack
Viestit: 583
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 8:27 pm

Viesti Kirjoittaja kaia »

Jäikö lapset Suomeen?
Avatar
HBIC
Remington Steele
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 5:06 am
Paikkakunta: Blue Ridge Mtns

Viesti Kirjoittaja HBIC »

Kiitokset minttusuklaalle artikkelista! Tuo tapaus onkin aina ollut hieman hämärän peitossa. Mitenhän Dookunin elämäntaival on mahtanut jatkua tuomion istumisen jälkeen (googlella en ainakaan äkkiseltään löytänyt mitään erityistä)? Luulisi hänen palanneen Mauritiukselle lapsineen, miten lie tehtaan käynyt ilman voimakasta johtajaa, jollainen Anna-Maija on ilmeisesti ollut.

Motiivi jäänee arvailujen varaan, mutta itse veikkaisin miehen lähteneen hakemaan perhettään kotiin, hyvällä tai pahalla, eikä avioero ollut vaihtoehto.
Inhorealisti

Re: Jawaharlal Dookun Oulu 1975

Viesti Kirjoittaja Inhorealisti »

kaia kirjoitti:Jäikö lapset Suomeen?
Hieman yritin googlettaa. Vanhin eli poika Arvind näyttää kouluttautuneen pitkälle Englannissa (kuten isänsäkin) ja menestyneen mukavasti. Jawa itsekin on ollut vielä toimelias ja saaneen nimityksen 2002 jonkin yrityksen johtoon.

http://ipaper.ipapercms.dk/AfricanShare ... 8/?Page=11

Miten on selitellyt surman parhain päin lapsilleen, onkin jo toinen kysymys...
Alex
Armas Tammelin
Viestit: 70
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 4:04 pm
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kinogrillillä Jawaharlal Dookun surmasi vaimonsa, Oulu -

Viesti Kirjoittaja Alex »

90-luvun puolivälissä Oulu-lehdessä oli Oulun lääninvankilan johtajan haastattelu, jossa tämä kertoi Dookunista. Johtajan kertoman mukaan tehtailija Dookun oli loppuun asti vakuuttanut syyttömyyttään väitettyyn vaimonsa tappoon.

Sattuuhan oikeislaitoksella toisinaan harhalaukauksia, ja jos muutakaan epäiltyä ei ollut, eipä siinä Oulun raastuvanoikeudella oikein ollut muutakaan mahdollisuutta kuin panna Mauritiuksen mies istumaan. Mutta mikähän mahtaa olla totuus..?

Pikaruokapaikkaa, jonka lähistöllä rouva Dookun sai surmansa, kutsuttiin pitkään Dookunin kopiksi, mutta näyttää siltä, että tuo nimi on jo päässyt unohtumaan.
...make you ready for a bit of the old ultra-violence
Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Kinogrillillä Jawaharlal Dookun surmasi vaimonsa, Oulu -

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

Alex kirjoitti:90-luvun puolivälissä Oulu-lehdessä oli Oulun lääninvankilan johtajan haastattelu, jossa tämä kertoi Dookunista. Johtajan kertoman mukaan tehtailija Dookun oli loppuun asti vakuuttanut syyttömyyttään väitettyyn vaimonsa tappoon.
Minkäköhän laatuista tuo syyttömyyden vakuuttelu oli ollut? Oliko ihan "en se minä ollut, en varmana" vai sitä rikollisten klassista "Olin olosuhteiden uhri, vaimo ei jättänyt yksinkertaisesti muuta vaihtoehtoa kuin tappaa hänet, en siis ole ihan oikeesti syyllinen"
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
Vastaa Viestiin