Nurmes: Omaishoitaja tuomittiin surmasta - annosteli insuliinia ja lääkkeitä yli tarpeen

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Nurmes: Omaishoitaja tuomittiin surmasta - annosteli insuliinia ja lääkkeitä yli tarpeen

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Voin toki olla aivan väärässäkin, mutta minä olen saanut sellaisen käsityksen että naisen tilanne on ollut niin toivoton vailla mahdollisuuksia saada elämä paremmaksi, niin kyllä tuo ratkaisu mihin pariskunta on päätynyt, on nimenomaan ollut loppu kärsimyksille.

Neliraajahalvaantuneet päätyvät usein itsemurhaan. Naisella oli vielä kipuja ja kuolioita eli ruumiinosat mätänivät. Onko tuollaisessa elämässä mitään mielekkyyttä ja arvokkuutta tarjolla?

Olen itse nähnyt millaista on aivoinfaktista halvaantuneen loppuelämä. Jos itselleni käy joskus samoin, että joku päivä en enää pysty liikkumaan tai puhumaan mutta aivot toimii edelleen, niin minut saa armomurhata.

aga
Adrian Monk
Viestit: 2752
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Nurmes: Omaishoitaja tuomittiin surmasta - annosteli insuliinia ja lääkkeitä yli tarpeen

Viesti Kirjoittaja aga »

Saan vaikutelman heistä että ovat kauniita ja herkkiä ihmisiä.

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Nurmes: Omaishoitaja tuomittiin surmasta - annosteli insuliinia ja lääkkeitä yli tarpeen

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Hermione kirjoitti:
To Tammi 07, 2021 1:56 pm
Voin toki olla aivan väärässäkin, mutta minä olen saanut sellaisen käsityksen että naisen tilanne on ollut niin toivoton vailla mahdollisuuksia saada elämä paremmaksi, niin kyllä tuo ratkaisu mihin pariskunta on päätynyt, on nimenomaan ollut loppu kärsimyksille.

Neliraajahalvaantuneet päätyvät usein itsemurhaan. Naisella oli vielä kipuja ja kuolioita eli ruumiinosat mätänivät. Onko tuollaisessa elämässä mitään mielekkyyttä ja arvokkuutta tarjolla?

Olen itse nähnyt millaista on aivoinfaktista halvaantuneen loppuelämä. Jos itselleni käy joskus samoin, että joku päivä en enää pysty liikkumaan tai puhumaan mutta aivot toimii edelleen, niin minut saa armomurhata.
Kyllä täytyy sanoa, että jos tuollaisesta on kyse, niin kyllä minäkin niin paljon puolisoani rakastan, että auttaisin pois vaikka tulisi millanen tuomio.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Nurmes: Omaishoitaja tuomittiin surmasta - annosteli insuliinia ja lääkkeitä yli tarpeen

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Pikkukaupungissa tapahtui poikkeuksellinen henkirikos – nainen teki traagisen päätöksen, puoliso päätyi vuosiksi vankilaan

Pohjois-Karjalan Nurmeksessa tapahtui joulun alla vuonna 2019 halvaantuneen naisen kuolemaan johtanut rikos. Omaishoitajana toiminut mies ei kokenut tehneensä mitään laitonta.

36-vuotias mies oli asunut noin kolmen vuoden ajan avopuolisonsa kanssa ja toiminut hänen omaishoitajanaan. Nainen oli liikuntakyvytön ja käytti pyörätuolia. Selkäydintulehdus oli halvaannuttanut hänet niin, ettei sängystä nouseminen onnistunut ilman apua.
...

Kuolinpäivänä synkeät tunnelmat
Oikeusasiakirjoista ilmenee, että naisen kuolinpäivänä pariskunta oli ajautunut varsin synkkiin tunnelmiin. Tapahtumien kulku perustuu täysin miehen kertomaan, koska muita ihmisiä ei kaksikon lisäksi ollut paikalla.

Pariskunta oli valvonut yhtäjaksoisesti kahdesta kolmeen vuorokautta. Jouluaattoon oli viisi päivää.

Elämänrytmi oli miehen mukaan ollut jo pitkään epätasaista. Naisella oli ajoittain pitkiäkin "valvomisjaksoja", jolloin myös mies joutui pysyttelemään valveilla puolisonsa kanssa.

Mies yritti sanojensa mukaan pitää oman alkoholinkäyttönsä aisoissa, jotta kykenisi huolehtimaan kumppanistaan. Naisen alkoholinkäyttö sen sijaan oli miehen mukaan runsastunut kuluneen vuoden aikana.

Kuolemaa edeltävien päivien aikana mies oli antanut naiselle alkoholia lisää aina, kun tämä oli pyytänyt. Jälkeenpäin mies oli ajatellut, ettei nainen ehkä ollut aivan täysissä sielunvoimissa.

Raskaita päätöksiä
Myöhemmässä vaiheessa nainen oli miehen kertoman mukaan saanut jonkinlaisen raivokohtauksen ja hakannut pöytää. Sen seurauksena hänen tietokoneensa oli pudonnut lattialle.

Nainen oli hätääntynyt, kammennut itsensä sängynreunan yli ja pudonnut lattialle. Mies kertoi peitelleensä naisen lattialle, koska tämä ei halunnut nousta.

Noin tunnin unien jälkeen nainen oli herännyt ja kertonut halustaan kuolla. Hän aikoisi ottaa yliannostuksen lääkkeitä ja pyysi, ettei mies soita ambulanssia. He keskustelivat lattialla ja joivat lisää viinaa.
...

Iltapäivällä tulivat poliisit
Herätessään mies näki, kuinka nainen oli omalla sängyllään hengettömänä. Mies soitti hätäkeskukseen hieman ennen kello kolmea torstaisena iltapäivänä. Hän kertoi hätäkeskuspäivystäjälle, että avopuoliso on kuollut insuliinin yliannostukseen.

Poliisipartio oli ensin siinä käsityksessä, että kuolema olisi niin sanotusti luonnollinen. Todistajana kuullun poliisin mukaan mies oli vastaillut kysymyksiin asiallisesti ja kertonut itse antaneensa naiselle lääkkeitä.

Rikospaikan olosuhteet täsmäsivät miehen sanoihin. Tutkijat löysivät yöpöydältä viinapullon ja tyhjiä lääkeliuskoja.

Poikkeuksellinen tapaus – mikä oli miehen rooli?
Tapaus eteni Pohjois-Karjalan käräjäoikeuden käsittelyyn. Näytöstä ja tapahtumien kulusta ei sinänsä ollut epäselvyyksiä, mutta mikä miehen rooli rikoksentekijänä lopulta olisi?

Poikkeuksellinen rikostapaus ei vaikuttanut olevan syyttäjällekään läpihuutojuttu. Vastaavanlaisia tekoja ei punnita käräjäoikeuksien saleissa välttämättä edes vuosittain.

Mies sai syytteen taposta, mutta vaihtoehtoisia syytekohtia oli useita: törkeä pahoinpitely, vaaran aiheuttaminen, heitteillepano, pelastustoimen laiminlyönti, törkeä kuolemantuottamus tai vammantuottamus.
...

Oikeuskäsittelyssä painoa annettiin erityisesti sille, kuinka merkittävästi heikentynyt päiväkausia valvoneen ja päihteitä käyttäneen naisen itsesäätelykyky saattoi olla. Miehen omien itsetuhoajatusten esilletuonti oli oikeuden mukaan vaikuttanut naisen tahdon muodostukseen.
...

Hyvin harvinainen surmatuomio
Käräjäoikeus katsoi tammikuun alussa antamassaan tuomiossa, että tappo oli tehty kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa.

Tapon sijaan miehen katsottiin syyllistyneen surmaan, josta annetaan Suomessa tuomioita hyvin harvoin.

Miehen vankeustuomion mitaksi määrättiin 4,5 vuotta. Vankeusvuosien määrä on surmatuomioasteikon lievimmästä päästä.

Tuomittu valitti käräjäoikeuden ratkaisusta Itä-Suomen hovioikeuteen, mutta tapausta ei ehditty tarkemmin ruotia ylemmässä oikeusasteessa. Keskiviikkona antamassaan ratkaisussa hovioikeus kertoi, että mies oli vetänyt valituksensa pois ja tyytynyt tuomioonsa.

Käräjäoikeuden tuomio jäi voimaan.
Koko uutinen täällä: mtvuutiset.fi
29.4.2021 6:20
...vankeustuomion mitaksi määrättiin 4,5 vuotta
joten mtv:n otsikoima...
puoliso päätyi vuosiksi vankilaan
...on omituinen, koska mies on ensikertalainen, joten vankilassa hän on hieman yli kaksi vuotta.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5262
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Nurmes: Omaishoitaja tuomittiin surmasta - annosteli insuliinia ja lääkkeitä yli tarpeen

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

aga kirjoitti:
To Tammi 07, 2021 7:18 pm
Saan vaikutelman heistä että ovat kauniita ja herkkiä ihmisiä.
Mulle tuli kyllä ihan päinvastainen fiilis.
Likka haukkuu terveydenhuollon ja sossut alimpaan helvettiin mm.

Pyörätuoli ei oo este runsaalle alkon käytölle, no ehkä hidaste vähän.

Ja selkäydintulehdus on tietenkin rokotevaurio, mikäpä muu huoh :roll:
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.

Vastaa Viestiin