Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7667
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Hervannan puukotuksesta toinenkin vangitseminen: 39-vuotias nainen vangittiin yllytyksestä
Tutkinnanjohtajan mukaan yllyttämisestä, jolla on vaikutusta tekijään, rangaistaan samalla tavalla kuin itse teosta.

TAMPEREEN Hervannan viime viikkoiseen tapon yritykseen liittyen on tehty toinen vangitseminen. Pirkanmaan käräjäoikeus määräsi maanantaina 39-vuotiaan naisen vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä yllytyksestä tapon yritykseen.
Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Ona Autere Sisä-Suomen poliisilaitokselta vahvistaa, että uusi vangitseminen liittyy 27. syyskuuta tapahtuneeseen puukotukseen.
”Yllytys tapon yritykseen tarkoittaa sitä, että hän ei ole itse ollut puukottamassa, mutta on toiminnallaan tai puheillaan vaikuttanut siihen tekoon.”
Poliisi otti nyt vangitun naisen kiinni torstaina 28. syyskuuta. Autere ei ota kantaa, millainen kytkös nyt vangitulla naisella ja viime perjantaina tapon yrityksestä vangitulla vuonna 2003 syntyneellä miehellä on.

Autere kertoo, että yllyttäminen tapon yritykseen ei ole yleinen rikosnimike. ”Jos puhutaan yllyttämisestä teoin tai sanoin, niin sillä pitää olla vaikutusta tekijän asian suorittamiseen. Jos yllyttäjä tulisi asiassa tuomituksi, häntä rangaistaan ihan samalla tavalla kuin tekijääkin.”
Tutkinnanjohtajan mukaan tapahtumiin ei ole suoraan osallisena uhrin ja kahden vangitun lisäksi muita henkilöitä. Läsnä on kuitenkin ollut muita, joita on kuultu ja kuullaan vielä myöhemminkin.
”On kuultu useita todistajia, sinänsä tapahtumien kulku on selvä. Kuulemisilla mennään eteenpäin tässä vaiheessa esitutkintaa.”

Molempien vangittujen syytteet on nostettava viimeistään 17. marraskuuta.

https://www.aamulehti.fi/rikos/art-2000009894556.html

Otettiinpa pojun äitylikin talteen. Mahtaa olla mahtavat reflat :D
Tämä myös todistaa nimimerkin "KnifeOnAPole" jutut oikeiksi.
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8260
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Su Syys 17, 2023 4:48 pm Haapalinnan tapauksen uhri
Ilkka Hyvärinen.png
Tämä Ilkka on ehkä itsekkin voinut syyllistyä jossakin elämänsä vaiheessa hengenriistoon. En huomannut oliko ketjussa siitä mainintaa.

Toi kyyneltatuointi silmän alla antaa hyvin vahvan viitteen siihen. Itse tiedän muutaman kyyneltatuoinnin silmän alla, ja kaikilla on henkirikostaustaa, jollakin saattoi olla parikin kyyneltä ja pari henkirikosta.
Onkohan Ilkka jollakin toisella nimellä saanut oman sivun tänne?

Tämä liittyy siihen aikaisempaan puukkohippasteluun.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7667
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Tässäpä sitten myös tuon äitylin tiedot:
Lahti, Erin Mirella (s. 27.8.1984) määrättiin vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä yllytyksestä tapon yritykseen 27.9.2023 Tampereella. Tutkinnanjohtajana toimii rikoskomisario Ona Autere Sisä-Suomen poliisilaitoksesta ja syytteen nostamisen määräpäivä on 17.11.2023.
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8260
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Ma Loka 02, 2023 4:17 pm Tässäpä sitten myös tuon äitylin tiedot:
Lahti, Erin Mirella (s. 27.8.1984) määrättiin vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä yllytyksestä tapon yritykseen 27.9.2023 Tampereella. Tutkinnanjohtajana toimii rikoskomisario Ona Autere Sisä-Suomen poliisilaitoksesta ja syytteen nostamisen määräpäivä on 17.11.2023.
Entinen Jenna Lahti, entinen Pilvi Maria Lahti. Miksiköhän ei sukunimeään vaihda?

On kyllä niin haaskan näköinen olio että suuresti ihmettelen jos tuon luurangon perseestä joku maksaa senttiäkään.
Vaikka kyllähän huumemaailmassa näille käy naimakaverina vaikka mummon postilaatikko.
No mutta kelpaa pojalleen hyvin.
Olen vaan huolestunut siitä että mites pojun paineiden purkaminen nyt kun purkajakin kopitettiin?
Taitaa poju mennä nyt ihan omin käsin onneen.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
KnifeOnAPole
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 29, 2023 12:50 pm

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja KnifeOnAPole »

kakkosurpo kirjoitti: Su Loka 01, 2023 9:20 pm
KnifeOnAPole kirjoitti: Su Loka 01, 2023 1:29 pm Minuahan se puukotti. 7 kertaa linkkuveitsellä, onneton tapaus. Niuvaan joutaa tuommonen mutta kun puhuu poliisille paskaa minkä kerkee nii eihän se mihkää joudu. Äityli huusi vierestä, HYVÄ, PUUKOTA SE HENGILTÄ ja viimesin minkä kuulin oli VUODA HUORA KUIVIIN, vaikka olen mies ja tämä nainenhan on sisäpiireissä myynyt persettään mm sääksjärven kämpässä kamasta satojen tuhansien edestä.

***Ilmoittelen tänne kun esitutkinta loppuu 8) mulla kaikki hyvin! Vasta seitsemänteen pysähdyin kun kuului sellanen lihan repeämisen ääni. (Vasemmalta oikealle Käsivarsissa 2 Kämmenpohjassa 2 reikää rinnoissa 2 ja kainalon kohdilla 1.)
***** LUE TÄMÄ OLEN HULLU. !!!! Siksi hän teki rikokseen
No valaise meitä tietämättömiä siitä että miten sinä olit tilanteessa mukana. Tämähän ei ollut random puukotus, eli olitko ostamassa tämän tyypin mutsilta persettä, vai mitä sinä heidän kanssaan teit. Tuskin kuitenkaan kahvilla olit. Haitko ehkä jännitystä elämääsi, koska olit kokoajan tietoinen näiden menneisyydestä ja mahdollisesta tulevaisuudesta ja kuitenkin tupsahdit messiin.
Sikku sul on 2turhaa panttivanki juttua menneiYydes(uhri) puukotettu pakaraan, ja tämä viel lukuisii muita.. tnää viimeks ”esitutkinnan” aikana kytät heitti sen kuka mu henge pelasti HUOLELLA ”näit tehoautoi.. maija mutta hiilen värinen väkivalta yksikkö siis haki tuttuni tänään , myös mun päätä koputeltii! JA KYTÄT TOSISSAAN Oli kui olikiiiiii OLI SMAT PILLUT JOTKA NÄKI KUN MEINASIN VUOTAA KUIVIIN…

Heittivät ystäväni melki niska murki jne mä en edes puhunu ja kysyin niide laista ja sanoin eyyä ssttuu nii SE SNOI EYTEI KUULE OLLA. VIEL HAKATTUKAA

Olin hieman humaltunut.. ja oon katutappelussa aika kova tai niin ne snoo..mennyttå elämöö olen ylpeä isä! Meil on pian omakoti talo, kun 100tuhTtta euroaki tupshati tuos. -21’ heinäkuussa.. moh vittu pari hyppypotkua kokeilin sitä vähän,, ja vasta 8. Puukotuksen tajusim ett mua puukotetti mul on mielentila sairauksia koitin self-defenssiä!!! Elääääkä hauku tyhmäksi.. ;) kaveri ei tiedä ketä olen ja mistä tule!
Ja kun tosiaan olen… edesmenneen muusikon/ensimmäisiä suomalaisia ”ghetto jengejä” perustaneen
Update;JENNA LAHTI LÄHTI MYÖS TARKOITUKSELLA TAPPAMISEEN MUKAAN.. Tää oli nopea tilanne.. kärjistyi oaskanpuhumisesta siihen kun olin vetämässä siltä sit veittee vittuu ettei vie kodittomien vikoja almuj,, paikkana SIIS OLI HERVANNAN TASTUN PIHA eli saan kaiken videot yms i guess, odotellaa.. enkä sano sata varmaks.. SORI EPÄSELVYYS MULLA TULEE MANIAA NÄIST OXYCONTEISTS MIT DAIN RESEPTIL VÄHÄN.. mul o kaksi tyttöä.. kytät oli kysynyt että onko asial kostotoimenpidet no kommmentz🤠

Jos joku haluaa täyden tiedon, tule, tarjoa kahvi.. ja kuuntele TÄÄÄYSIN tarkkaan. Äänitö vaikka, mutta tldr;
Updatea TOTUUS ON PUHUNUT!!!😬😬😬😬🫢🩸

Lainaus korjattu
-NILS-
Murheli
Axel Foley
Viestit: 2008
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Lapset tuskin ovat isästään ylpeitä
Voi voi, kun päättyi elämän koi
KnifeOnAPole
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 29, 2023 12:50 pm

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja KnifeOnAPole »

Murheli kirjoitti: La Loka 07, 2023 3:12 am Lapset tuskin ovat isästään ylpeitä
Jos tänne olen jotain lääkehuuruissa kirjotellut, kuten näkee, myös MT-ongelmista kärsivänä, ja Off-topiccia täynnä viesti muutenkin. Tunnen ihmisiä jotka ei nää lapsiaan enää ikinä, kyse ei aina ole siitä, että isä olisi ”narkkari” tai muuta. Olen muunmuassa törmännyt tapaukseen jossa minun tuttuni lapsi on 8-v ja hänen äiti käyttää minkä kerkee sekä manipuloi lasta… joten tuo kommenttisi 50-vuotiaana ihmisenä olisi ollut ymmärrettävä jos ottaisit huomioon että olen ollut psykoottisessa mielentilassa, nähnyt painajaisia että kaverini on kuollut (tämän tapauksen jälkeen) ja 70% tuosta vituiks rustatusta kommentista EI pidä paikkaansa, mutta miten toisten mielenhäiriöt ynms. otetaan edes huomioon??? Kenkiä ei voi valita. Jospa tuon saisi muokattua lyhkäsemmäksi ja järkevämmäksi, niin ulosannista saisi selkoakin! Kiitos jo valmiiksi ylläpidolle jos voitte auttaa! Korjailen tuon kun kerkiän.
inka
Jane Marple
Viestit: 1035
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 5:54 pm
Paikkakunta: Santa Catarina

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja inka »

Murheli kirjoitti: La Loka 07, 2023 3:12 am Lapset tuskin ovat isästään ylpeitä
Muutenkin, minkälainen älykääpiö nyt ylipäätään vetää tähän ketjuun uhrin lapset mukaan! Mitä ne tähän juttuun kuuluu. Vai oliko ne paikalla kun tapaus sattui tms, että on tarpeellista alkaa heistä keskustelemaan?
"Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia"... :x
Pää kiinni painajainen -Klamydia-
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5187
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja meitzi »

kakkosurpo kirjoitti: Ma Loka 02, 2023 4:30 pm Olen vaan huolestunut siitä että mites pojun paineiden purkaminen nyt kun purkajakin kopitettiin?
Perhetapaamisilla hoituu. Eivät noi koske pelkästään puolisoita ja sukupuolijuttuihin liittyviä paineita.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8260
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

meitzi kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 2:47 am
kakkosurpo kirjoitti: Ma Loka 02, 2023 4:30 pm Olen vaan huolestunut siitä että mites pojun paineiden purkaminen nyt kun purkajakin kopitettiin?
Perhetapaamisilla hoituu. Eivät noi koske pelkästään puolisoita ja sukupuolijuttuihin liittyviä paineita.
Kohdallaan on nyt suuri ongelma kun niitä perhetapaamisia ei ole tutkariaikana ainakaan tulossa, koska molemmat ovat samasta rikoksesta tutkintavankeudessa ja yhteydenpitoa on luonnollisesti rajoitettu.
Pojulla on kohta jättimäiset pussit jo silmien alla, ellei sitten omin käsin onneen ala luonnistua.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
Avatar
McCall
Neuvoja-Jack
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 9:35 pm

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja McCall »

Ilta-Sanomat 27.11.2023 / https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 18288.html

Syyte: 16-vuotiaana tappoon syyllistynyt jälleen käräjillä – nyt äiti yllytti tapon yritykseen

Tampereen Haapalinnassa vain 16-vuotiaana tappoon syyllistynyttä miestä ja hänen äitiään syytetään tapon yrityksestä.

Seitsemäksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen tuomittu, mutta rangaistuksestaan vain kolmanneksen istunut nyt 20-vuotias mies on jälleen oikeuden edessä.

Syytetty1.jpg
Syytetty1.jpg (70.06 KiB) Katsottu 1464 kertaa

Heinäkuussa 2020 vastaaja syyllistyi tappoon. Nyt mies vastaa syytteeseen tapon yrityksestä.

Myös miehen 39-vuotiasta äitiä syytetään tapon yrityksestä. Syyttäjän mukaan äiti yllytti poikaansa tappamaan rikoksen uhrin, nuorehkon miehen.

Epäilty rikos tapahtui syyskuussa Hervannassa. Poliisin mukaan kyse oli kahden miehen välisestä riitelystä, joka eskaloitui puukotukseksi.

Tällä kertaa uhri selvisi hengissä.

20-vuotias mies kiistää syyllistyneensä tapon yritykseen. Hänen mukaansa kyse oli hätävarjelusta, sillä uhri hyökkäsi ensin hänen päälleen.

Äiti kiistää puolestaan yllyttämisen tapon yritykseen. Hän katsoo vain kehottaneensa poikaansa puolustautumaan.

Syytteen mukaan 20-vuotias iski uhriaan kääntöveitsellä seitsemän kertaa kodittomille tarkoitetun asumisyksikön pihalla. Iskut osuivat ylävartaloon ja olivat potentiaalisesti hengenvaarallisia.

”Kurkipotkuilla” tilanteesta selvinnyt uhri ei saanut onnekseen vakavia vammoja. Osa haavoista vaati ompelua.

Uhrin apuna oli toinen ulkopuolinen henkilö, joka löi puukottajaa laukullaan.

Sekä puukottaja että uhri olivat muuttaneet asumisyksikköön vain hieman ennen tapahtumia.

Haapalinnassa tapahtuneen henkirikoksen aikaan vastaaja oli vasta 16-vuotias. Nuorukainen viilsi kahta noin 40-vuotiasta miestä puukolla kaulaan. Miehistä toinen menehtyi verenhukkaan. Rikos tapahtui henkensä menettäneen miehen asunnossa.

Asunnossa oli tapahtuma-aikaan myös vastaajan äiti. Nyt 39-vuotias äiti oli paikalla myös Hervannassa tapahtuneen puukotuksen aikana.

Nuorena henkilönä taposta tuomittu mies sai vankeutta seitsemän vuotta ja kuusi kuukautta. Vastaaja istui ensikertalaisena tuomiostaan vain kolmanneksen.

Alkusyksystä hän täytti 20 vuotta.

Vastaaja määrättiin korvaamaan korvauksia yhteensä 29 000 euroa urin omaisille.

Oikeus luki tuolloin vastaajan syyksi myös huumausaineen käyttörikoksen.

Syytetty2.jpg
Syytetty2.jpg (94.42 KiB) Katsottu 1464 kertaa
Niks
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Touko 16, 2022 9:12 am

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja Niks »

Onko tää tyyppi se ”Maailman kovimmat vankilat - Kylmäkoski” Michael?
Idiootitkin tarvitsevat ystäviä
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7667
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Niks kirjoitti: Ma Marras 27, 2023 11:58 am Onko tää tyyppi se ”Maailman kovimmat vankilat - Kylmäkoski” Michael?
Sama paskiainen!
Miettijä
Lauri Hanhivaara
Viestit: 128
Liittynyt: La Joulu 05, 2015 3:43 am

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja Miettijä »

Näki jo siitä ohjelmasta ettei tätä pitäisi vapaaksi päästää. Hieno onnistuminen taas kaikilta
Random
Poliisikoira Rex
Viestit: 268
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 3:11 pm

Re: Tampere, Haapalinna - 16-vuotiaalle pojalle taposta yli 7 vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja Random »

kakkosurpo kirjoitti: Ma Loka 02, 2023 3:36 pmTämä Ilkka on ehkä itsekkin voinut syyllistyä jossakin elämänsä vaiheessa hengenriistoon. En huomannut oliko ketjussa siitä mainintaa.

Toi kyyneltatuointi silmän alla antaa hyvin vahvan viitteen siihen. Itse tiedän muutaman kyyneltatuoinnin silmän alla, ja kaikilla on henkirikostaustaa, jollakin saattoi olla parikin kyyneltä ja pari henkirikosta.
Onkohan Ilkka jollakin toisella nimellä saanut oman sivun tänne?

Tämä liittyy siihen aikaisempaan puukkohippasteluun.
Siis ihan oikeesti sä täällä keksit ihmisten kontolle jopa henkirikoksia tatuoinnin takia,että ovat sellaisia tehneet?

Itse tunnen varmaan liki 20 joilla on yks tai kaks kyyneltä tatuoitu silmäkulmaan,ykskään ei ole väkivaltarikoksista tuomittu,jotku on lusinu.

Sit ku sä näitä rikosia keksit täällä ihmisille tatuoinneista,niin varmaan tiedät että hämähäkinseitti kyynärpäässä tarkoittaa murhamiestä,samoin kämmenselässä eli hyvin moni julkkiskin on murhasta tuomittu? Sinun mielestä siis.Ei muiden.

Tässä pieni katsaus näin 2020 luvulta tatuointikulttuurista ja "murhamiehen merkeistä":

-Kyynel:
Kyyneltä esittävän tatuoinnin merkitys vaihtelee maantieteellisesti. Joissain paikoissa se viittaa kantajansa saamaan pitkään vankeusrangaistukseen, kun taas toisissa se tarkoittaa vangin tehneen aikoinaan murhan.
Jos kyyneltatuointi sisältää pelkät ääriviivat, viittaa se usein murhayritykseen. Se voi myös tarkoittaa, että vangin ystävä on murhattu ja hän on yrittänyt kostoa.

-"Hämähäkinseittitatuoinnilla on monia lukemia. Se ei aina liity vankilakulttuuriin. hämähäkinseittitatuoinnin negatiivinen mielleyhtymä on peräisin kristinuskosta. Tämä merkki samaistettiin "paholaisen verkkoihin", ja sille annettiin tiukasti kielteinen merkitys. Siksi vangit käyttivät sitä ja se vakiintui varkaiden ympäristöön symbolina rikollisessa ympäristössä kiinni olemisesta.
Hämähäkin verkko
Yleensä kyseinen kuva löytyy vangin kyynärpäästä. Sijainnilla symboloidaan sitä, että rikollinen on istunut kyynärpäät pöydän päällä niin kauan, että hämähäkki on ehtinyt kutoa seittinsä häneen. Joskus verkkokuvio on tosin tatuoitu niskaan.
Verkkoa esittävät tatuoinnit viittaavat usein juuri pitkään vankeustuomioon.

Nykyään ei ole enää mahdollista sanoa yksiselitteisesti, mitä hämähäkinverkko/kyyneltatuointi tarkoittaa tai yleensäkään vankien keskuudessa niillä ei ole enää mitään merkitystä ollut vuosikymmeniin,useilla moninkertaisillakaan murhamiehillä ei ole tatuointeja lainkaan eikä varsinkaan tämän kaltaisia,metsuri,muranen,taskinen,penttilä jne."
Vastaa Viestiin