Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolema oli mm. törkeä kuolemantuottamus - 7 v 9 kk ja 3 v 7 kk vankeutta

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tapida
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2021 6:48 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Tapida »

Sitä en kyllä ymmärrä, että nämä pienen iattoman lapsen kiduttajamurhaajat lojuvat nyt sukulaisten luona ilmeisesti kivoja selfieitä ottamassa parisängyllä. Miten ihmeessä kukaan noiden hirviöiden sukulaisista ottaa nämä seiniensä sisään yhtään kertaa enää?
Minun lapseni jos olisi murhannut lapsenlapseni, niin en olisi missään tekemisessä enää koskaan lapseni kanssa. Hän olisi kuollut minulle. Nämä hirviöiden sukulaiset näköjään hyväksyvät tapahtuneen, että voi että mitä piti sattua, tui tui.
Nuuskamuikkunen
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2024 11:12 am

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikkunen »

Maxgyver kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 1:08 am
1lpo kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 1:04 am
Balance kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 12:50 am
Tämä!
Avatar
taotao
Sabrina Duncan
Viestit: 357
Liittynyt: To Maalis 24, 2016 12:59 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja taotao »

Siinähän on selkeä ristiriita, jos sanotaan, että ollaan läheisiä, mutta ei ole kuitenkaan tiedetty lasuasiakkuudesta/ls-ilmoituksista. Ja huolestuttava asia todellakin, eli läheisetkään eivät tiedä tilanteesta. (En kyllä ole ihan varma, uskonko tällaista tämän tapauksen yhteydessä).

Mutta kuuluuhan se läheisverkoston selvittäminenkin lasun tehtäväksi. Toki siinä sitten oma taiteilunsa, kuinka paljon uskoa läheisiä. Mutta yleisesti ottaen voi todeta; läheisillä / sukulaisilla on tietoa perheen tilanteesta.
vipeltäjä
Lauri Hanhivaara
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2023 11:36 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja vipeltäjä »

Unazzz kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 1:23 am Viimeiset 40 sivua on kahlaamatta läpi tässä keskustelussa, joten en tiedä onko joku tämän saman huomion tänne jo laittanut, mutta tuossa etp:ssä (s.848) Muusan ja Sebun keskutelussa näkyy hyvin pienenä kuvakkeena 7.6. Klo 10.04 lähetetyn videon kuva, jossa MINUN mielestä kuvastuu lapsi jolla päällä vihreä pitkähihainen paita ja tummat housut. Herää iso kysymys ainakin itselleni tästä tutkinnan laadusta, miksei tästä ole kysytty kuulusteluissa mitään, että missä kyseinen paita on, koska hyvin todennäköisesti ollut lapsen päällä tekohetkellä ja kuuluis näin ollen ehdottomasti tutkintaan mun mielestä! Saatan olla väärässäkin...
Jos toi on se video, mis Milo syö suklaata ja joka todistaa, et Milo oli vielä tuolloin kunnossa. Emme tiiä miten video jatkuu, mutta jos kuvakulma on toi niin pistää miettimään...
Taavi
Harjunpää
Viestit: 331
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 10:21 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Taavi »

Surullinen/kauhea oli tuo kohta ETPK:ssä missä kerrottiin, että jos Milo kakkasi vaippaan tai housuun hän vain katseli arasti kulmien alta sanomatta mitään. Kertoo paljon siitä, että tilanne sai "vanhemmissa" raivokohtauksen aikaan ja ei uskaltanut ilmaista asiaa. :|
Liiloo
Alibin satunnaislukija
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2024 10:33 am

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Liiloo »

Maxgyver kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 1:20 am
kaalimatte kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 1:10 am
Maxgyver kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 1:06 am

Se on helppo ulkopuolisena huudella että "Itse en puolustaisi omaa sisartani tai ketään vastaavassa tilanteessa vaan olisin jotain täysin muuta kuin te" jos et itse ole ollut koskaan samassa tilanteessa. Se on täysin eri asia olla tilanteessa kuin ajatella että kuinka siinä Itse toimisi. Itse luotan ihmisiin loppuun asti ja jos se luottamus osottautuu vääräksi niin sen jälkeen sitä ei enään ole.
Ymmärrän sun pointin ja halun uskoa ihmisiin.. mutta.
Nyt on kyseessä 4vuotiaan brutaali murha. Ja olet varmasti lukenut kaiken mitä mm. Muusa on kuulusteluissa kertonut. Oli tietoinen väkivallasta pientä lasta kohtaan.
Itellä ois jo siinä vaiheessa mennyt se luotto...
Nokun nimenomaan ei ollut tietoinen. Tiesi ehkä jotain että on jotain 90 luvun meininkiä Halosella ja että lapselle ollaan joskus turhan kovakourainen mutta eihän nyt ikinä sellaisesta voisi kuvitella mitään tätä vastaavaa? Jos jokainen joka on 80-90 luvulla saanut tukkapöllyä, luunapin tai laitettu huoneeseen olisi kuollut sen seurauksena niin tuskin täälläkään olisi paljon ihmisiä huutelemassa. Näihinkin oli puututtu ja sanottu ankarasti että niin ei voi tehdä mutta kuka meistä osaisi yhdistää luunapin tulevaan kuolemaan? Ja ei nämä ei ole oikein ja näitä on varmasti yritetty kitkeä pois mutta mielestäni näitä ei voi millään tavalla sotkea siihen että olisi tiedetty mihin asia johtaa. Itsekään en katsoisi lastani kohtaan mitään edellä mainittua mutta en myöskään ajattelisi että nämä olisivat enne henkirikokselle
Miksi kukaan ei kuulusteluissa kertonut tuosta kovakouraisuudesta jos kerran oli tiedossa?
Kaikki vain toisteli että kyseessä normaali nuori perhe jossa isäpuoli tuli hyvin toimeen lapsen kanssa.
Tukkapöllyt ja luunapit ei kuulu normaaliin perheen toimintaan, kaikenlainen lapsen ruumiillinen kurittaminen on tänä päivänä kiellettyä.

Arvostan sitä että et käännä perheellesi selkääsi, tarvitsette todellakin toistenne tukea nyt ja jatkossa.

Toivon kuitenkin että ymmärrät reaalireetit.
Pieni lapsi on kuollut, ehkä äiti ei varsinaisesti tappanut lasta siten kuin se laissa ymmärretään mutta toiminnallaan ja toimimatta jättämiselään aiheutti lapsen kuoleman.

Hän syyllistyi lapsen heitteillejättöön, pelastustoimien viivyttämiseen/laiminlyöntiin ja törkeään kuolemantuottamukseen.
Näitä et voi kiistää vaikka kuinka puolustelisit.

Tämä isäpuoli sitten on asia sinänsä, toivottavasti tulee se murhatuomio vähintään.
Avatar
JudgeCooper
Sofia Karppi
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2023 4:44 pm
Paikkakunta: NY

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja JudgeCooper »

"Veli"-trolli pitää keskustelua terapiaistuntonaan. Eikös terapiaa olisi enemmänkin läheisten tukena oleminen kuin täällä meuhkaaminen. Tietenkin löytyy pikkupyykkäreitä, jotka uskollisesti seuraavat idoliaan ja toivottavat muut keskustelijat toisille palstoille häiritsemästä putsausterapiaa. Trolli, jonka ansiosta noinkin paljon brutaalin murhan tehneiden sukulaisten toimintaan kiinnitetään huomiota, ei edistä mitään muuta kuin omaa sairasta mielihyväänsä saadessaan märehtiä samoja argumenttejaan päivästä toiseen. Ja siirtää koko vastuu ip-saastalle.
Välillä lähettää sydämenkuvia (kyllä, onneksi mode hoiti) ja välillä väittää vasta-argumentointia hupsuksi. Jo tämä herättää epäilyn nais-trollista. Tiedän erään asianosaisen, joka on kiinnostunut true-crime keisseistä.
Välinpitämättömyys on valinta.
Neonataali
Lauri Hanhivaara
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2023 7:34 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Neonataali »

Juliet Jones kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 8:07 am Kolme lasu-ilmoitusta kuolemaa edeltäneen vuoden ajalta on aika vähän..

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7331 ... 4935827fd0

Toki aiheet olivat kai riitely/ huutaminen, kännäily ja siivoton koti. Ne on kyllä aika isoja aiheita
Mun laskujen mukaan kolme ilmoitusta on tässä:

Yksi oli tehty, kun biologinen isä pahoinpiteli oman puolisonsa tms. Poika ei suoranaisesti liittynyt asiaan, mutta ilmoitus tehtiin kuten kuuluukin kun vtj:stä selviää että rikoksesta epäillyllä on lapsia. Tän ajankohtaa ei ole joko sanottu, tai sitten en vaan muista.

Syksyllä oli ollut palvelutarpeen arvio, joka siis on alkanut jostain ls- illmoituksesta. Sitä luultavasti nyt selvitellään, että onko tehty ihan asianmukaisella tavalla. Jokaisesta ilmoituksesta ei aloiteta pta:ta, tämä arvioidaan aina sisällön perusteella. Jos pta tehdään, arvioidaan myös onko tarvetta selvittää lastensuojelun tarve. Tästä ei ymmärtääkseni ole aloitettu mitään asiakkuutta. Ainakaan lastensuojelua ei avattu.

Kolmannen (en puhu nyt faktana järjestyksestä, koska en tiedä koska isän juttu tapahtui) lapsi sijoitettiin kiireellisesti, ja samalla lastensuojelun asiakkuus alkoi. Lapsi on palautunut asteittain kotiin, ja kotiin on järjestetty avohuollon tukitoimia. Niitähän ei ole suoranaisesti missään listattu, mutta on selvinnyt että näihin kuuluneet ainakin sosiaaliohjaajan tapaamiset, tehostettu perhetyö ja verkostotyö.

Sellanen tulee mieleen, että kiireellisen sijoituksen alkaessa on ollut käytettävissä hyvin hiljattain, eli syksyllä tehty pta, ja on todennäköistä että sen tietoihin on nojattu jonkun verran myös ls- asiakkuudessa.

Loput ilmoitukset ilmeisesti tehty aiemman asiakkuuden aikana. Sitä ei vielä tiedetä, millaisia asioita ne sisällöllisesti koskevat ja voi olla ettei tulla tietämäänkään. Varmaan monenlaista noihin mahtuu, jos määrä on suuri. Ainakaan toistaiseksi ei ole missään sanottu, että ilmoituksia olisi jäänyt käsittelemättä, kuten joissain kriisikunnissa menneinä vuosina käynyt.

Yleisesti voin lastensuojeluilmoituksista sanoa, että ne eivät aina vaadi lastensuojelullisia toimia. Tässä esimerkkinä tuo isän tilannetta koskeva ilmoitus, sillähän ei lapsen kannalta ole juuri merkitystä ollut koska lapsi ei ole juurikaan edes tavannut isäänsä. Joskus näitä tulee useinkin, esim kun etävanhempi on päihdeongelmainen ja korvaushoidossa. Joka kerta kun jää lääke hakematta, seulat antamatta, seulat likaiset, epäilys päihtymyksestä.. jne niin ilmoitus tulee.

***

Lisään vielä, että minun tavoin todella moni lastensuojelun työntekijä seuraa tämän tapauksen ja lastensuojelun roolin tutkintaa tarkkaan, ja haluaa saada kaiken opin mitä tästä tragediasta on saatavilla. Tätä tullaan 100% varmasti käsittelemään jokaisella hva:lla; sekä opetusmielessä sosiaalityön koulutusohjelmissa.
Pi24
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2024 8:07 am

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Pi24 »

Tein tunnukset ihan että pääsen oman puupennini tähän laittamaan.

Miksi lähipiiri kaunistelee? Päihdepiireissäkin on omat statusmerkkinsä. Ajatellaan, että asiat ei voi olla huonosti, jos lapset on kotona. Jos lapset sijoitetaan kodin ulkopuolelle, on kasvojen menetys iso ja kulissit kärsii. Tätä ajattelua on varsinkin ylisukupolvisissa keisseissä. Kulissi on vahva ja viranomaisten edessä näytetään yhtä rintamaa, ikään kuin kieroutunutta perheylpeyttä, meiltä ei lapsia viedä koska lasten vienti on merkki siitä, että homma ei ole hanskassa.
Voin kuvitella että ko.lapsen kotiuttamista sijoituksesta on puoltanut lähipiiri, joka on puhunut isompaa roolia perheen tukena kuin todellisuudessa on ollut.

Päihdeäidin ajatusmaailma: lapsi on asia, joka "kuuluu olla". Niin kauan kun lapsi on kotona, päihteet on hanskassa. Ongelmaa ei ole. Päihdeongelmainen ei kykene vanhemmuuteen, sillä päihdeongelma ajaa kaiken edelle. Teoille löytyy helpommin oikeutus ja lapsikin on helpompi jättää oven taakse itsekseen koska empatiakyky on pahasti häiriintynyt. Oma etu, oma mukavuudenhalu, addiktio ajaa kaiken edelle. Päihteet ja lapset ei sovi samaan yhtälöön.

Päiväkodin menettely pitää tutkia. Sosiaalitoimen toiminta pitää tutkia. Käytäntöjä on muutettava ja tietoisuutta lisättävä. Poliisien toimintaa on myös tarkasteltava; tehdäänkö kotihälyistä ym. AINA ls.ilmoitus, jos osoitteessa on lapsia kirjoilla, vaikka ei välttämättä paikalla.
Nej
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: To Loka 07, 2021 12:58 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Nej »

"Ja sitten se uloste sängyssä sai mut miettimään olisiko se teko alkanut sillä, että ne ulosteet vaipassa se on pahoinpidelty sinne sänkyyn ensin."

Itselle tuli mieleen että eritteet sängyssä olisivat johtuneet suolen tyhjenemisestä joka on luonnollista ihmisen kuoltua.
Sfo
Armas Tammelin
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Syys 13, 2010 12:49 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Sfo »

Okei, miten helvetissä oikeus voi päästää nuo idiottit koevapaalle? Mitä kamaa nuo tuomarit käyttävät?

Pari yksityiskohtaa Sebun suihkuselityksistä:
- Suihkun termostaatti asennettu kohdalle, missä ei megakuumaa vettä edes tule.
- Sebun teatteriesitys paskan pesemisestä, ja selitys kuinka hän vain suihkutti, ei pitänyt Miloa kiinni, ei edes koskenut Miloon.
- Paskan pois pesemisessä perseestä tarvitaan käsitoimintaa, sellaista OIKEAA PESEMISTÄ, se paska ei lähde tuosta vaan lempeällä suihkutuksella.
- Milo olisi joka sekunti voinut paeta sieltä suihkun alta, jos ei kerran pidetty kiinn lainkaan, niin kuin Sebu kitisee.
- Miljoona muuta yksityiskohtaa mutta mun pää hajoaa. Mä en oikeastaan KESTÄ lukea tätä ketjua ja tästä tapauksesta, mutta en voi olla lukemattakaan. Ja se RAIVO mitä tunnen ei ikinä saisi mua edes raapimaan silmiä päästä noilta mulkuilta, sillä normaali ihminen EI PYSTY TUOLLAISEEN vaikka olisi kuinka vihainen.

Ja Muusan puolustelijat: KUKAAN, joka rakastaa toista, oli se sitten lapsi, eläin tai vaikka perkele saippuakupla, EI KYKENE VÄLINPITÄMÄTTÖMÄNÄ ANTAA TOISEN VANHINGOITTAA TÄTÄ RAKKAUDEN KOHDETTA.
Muusa saatana TIESI, että Sebu tekee pahaa pikkuiselle.
MITÄ TÄMÄ KERTOO SAATANA MUUSASTA.
EI TUO OLE RAKKAUTTA. Ei tuo ole edes minkäänlaista välittämistä.

Ai joo, ja tuo Muusan mutsi. Hyi vittu. Akka, joka ostaa viisitoistavuotiaalle röökiä, leikkii olevansa nuori ja cool. Harva asia on niin vastenmienen kuin tuollainen niin sanottu oman perseensä hyväilijä. "Mä oon nuori, mä oon cool, mä oon mega, mun hiusväri on kiva.".
Muusan äiti on aivokuollut ja ansaitsee tulla tuomituksi saatana vankilaan itsekin.
Tyttö Bodomilta
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: La Kesä 10, 2023 9:58 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Tyttö Bodomilta »

Jokukukavaan kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 8:25 am
Juliet Jones kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 8:07 am Kolme lasu-ilmoitusta kuolemaa edeltäneen vuoden ajalta on aika vähän..

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7331 ... 4935827fd0

Toki aiheet olivat kai riitely/ huutaminen, kännäily ja siivoton koti. Ne on kyllä aika isoja aiheita
Kolme lastensuojeluilmoitusta on järkyttävän vähän. Etenkin kun luki nuo naapureiden kuulustelut.

Jep, päiväkodin olisi aivan eri tavoin jo maanantaina 5.6 pitänyt toimia. Hehän muutenkin ottivat siihen Milon vastuusossuun yhteyttä vasta ti 5.6. klo 15.00.

Ja päiväkoti oli uskonut Muussa enemmän kuin lapsen sanoittamaa väkivaltaa ja vammoja. Milloin tämä opitaan, että lasta uskotaan AINA sinne asti että se lapsi on toimitettu lääkäriin, turvaan ja tilanne tutkitaan? Siihen asti sitä lasta tulisi uskoa. Päiväkoti ei tehnyt elettäkään uskoa Miloa.

Kokoan tähän havaintoja mitä naapurit oli tehneet mistä lasua EI oltu tehty

-Sebu huojumassa pihalla hevosnaamari päässä
-Milon hätäitku ja huuto "Äiti älä lyö"
-Milo itkemässä usein aamuisin yksin kotona pitkiä aikoja
-Pihalle alkoi ilmestyä tyhjiä lääkeliuskoja
-Sebu nähtiin antavan minigrippussi autoon ostajalle ja tämä tajuttiin huumekaupaksi
-asunnossa bileitä, tappelua, riitelyä

Tällaisia siellä ainakin oli ja oltiin tajuttu että Milon kodin aikuiset huumeita käyttää, mutta yhtään lasua huumeista ei ole tehty. Kunpa olisikin. Tai tuosta "Äiti älä lyö" huudosta. 🥺
Nyt pientä rajaa.
Miten lasu on syytä tehdä pihalla lojuvista lääkeliuskoista???
Meidänkin pihalla niitä välillä lojuu niin kenestä silloin teen lasun?
Kuule jos kaikki minigrippussien omistajat joutuu lasun syyniin niin kaikilta viedään muksut.
Mä olen kerran tai toisenkin antanut Buranaa mun kamulle minigrippussissa,vein autolle kadunvarteen. Onneksi kukaan ei tehnyt musta lasua🤣
Unazzz
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2024 11:00 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Unazzz »

Ja nyt kun selasin uudestaan etp:tä, niin tuossahan ne vaatteet on mytyssä rattaissa eteisessä. Siis vaatteet joihin viittasin, että on mun mielestä Milon päällä ennen tuota "suihkuhetkeä", 10.04 lähetetyllä videolla...

Screenshot_20240228_101229_Drive.jpg
Screenshot_20240228_101229_Drive.jpg (80.89 KiB) Katsottu 211 kertaa
Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
mrreferee
Armas Tammelin
Viestit: 82
Liittynyt: To Heinä 08, 2021 12:56 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja mrreferee »

↑↑

Ehkä tuossa pitäisikin hahmottaa kokonaisuus yksittäisten tilanteiden sijasta.
Tyttö Bodomilta
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: La Kesä 10, 2023 9:58 pm

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittiin ja vapautettiin

Viesti Kirjoittaja Tyttö Bodomilta »

mrreferee kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 11:34 am Ehkä tuossa pitäisikin hahmottaa kokonaisuus yksittäisten tilanteiden sijasta.
Kokonaisuus? Luuletko että kukaan lasu tai edes poliisi kiinnostuu tyhjistä lääkeliuskoista pihalla? Tai jos naapuri kiikuttaa minigrip-pussia henkilölle B?
Miten se kokonaiskuva siis tehdään sitten?😅
Luuletko oikeasti että poliisilla on resursseja tällaisiin ?
Ottamaan sormenjälkiä lääkeliuskoista pihalla?🤣
Ei hyvää päivää.
Vastaa Viestiin