Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla 2008

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Tukkatyyli on kyllä samanlaista. Mutta peliherralla taitaa olla ryyppyjä kasvoillaan kuin Savion puukottajalla.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Asia on esillä huomenna Tuusulan käräjäoikeudessa. Iltalehden mukaan uhrin omaisten ja syytetyn asianajajat ovat pyytäneet käsittelyä suljettujen ovien takana ilman yleisöä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009022 ... 5_uu.shtml

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Tekijä on mielentilatutkimuksen mukaan syyntakeeton eli päätyy todennäköisesti mielisairaalaan.

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... /02/819263

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Kuva

Päivitystä tilanteeseen: käräjäoikeus käsitteli Ilta-Sanomien mukaan ennätysajassa jutun, noin tunnissa. Oikeus päättää iltapäivällä antaako se saman tien tuomion vai myöhemmin kansliapäätöksenä. Puukottaja löi tyttöä 47 kertaa. Tyttö oli huutanut: "Hei pliis, älä tapa mua".

Puukottaja ei itse puhunut oikeudessa mitään. Syyttäjä vaatii elinkautista, puolustus taas pakkohoitoa. Uhrin omaiset vaativat mittavia korvauksia henkisistä kärsimyksistä.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1658526
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1658592
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009022 ... 4_uu.shtml

Kissimirri
Remington Steele
Viestit: 230
Liittynyt: To Elo 07, 2008 3:42 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja Kissimirri »

Koripallotytön tappaja määrättiin pakkohoitoon
26.02.2009 12:30, päivitetty 26.02. 12:35

Tuusulan käräjäoikeus on tuominnut 14-vuotiaan koripalloilijatyön viime kesänä Keravalla surmanneen miehen murhasta, mutta jättänyt hänet syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta.

Tekohetkellä 18-vuotias mies on aiemmin määrätty pakkohoitoon. Hänet passitettiin takaisin Vanhan Vaasan sairaalaan.

Mies tuomittiin maksamaan tytön vanhemmille henkisestä kärsimyksestä yhteensä 11 000 euroa ja kahdelle sisarukselle yhteensä 7 000 euroa.

Oikeus katsoi mielentilalausunnon tavoin, että surman tarkoituksena oli lievittää miehen omaa ahdistuneisuutta. Mies ei oikeuden mukaan kyseenalaistanut tekonsa oikeutusta vaan katsoi toteuttaneensa kohtalonomaisesti sisäistä pakkoaan.

Mies puukotti Savion koulun koripallokentällä iltamyöhään palloa heitellyttä tyttöä 47 kertaa. Oikeus piti tekoa erityisen raakana ja julmana. Mies jatkoi iskuja, vaikka tyttö yritti paeta.

Mies oli etsinyt sopivaa, vastustuskyvytöntä uhria jo edellisenä päivänä.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1658746

Arthur Nebe
Nikke Knakkertton
Viestit: 197
Liittynyt: La Loka 13, 2007 9:05 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja Arthur Nebe »

Toisaalta olen hieman hämmästynyt lopputulemasta, toisaalta en. Toivoa sopii jälleen, että tahdonvastaisen hoidon kesto on riittävä jotta myös rangaistusmomentti täyttyy eikä asiaa nähdä pelkästään kliinisen sairaustilan hoitamisena. Oletan että mies tulee viettämään sairaalassa vähintään 10 vuotta, mutta hyvin todennäköisesti saattaa jäädä vähäisemmäksikin (Niuvan keskiarvo oli muistaakseni 7,5 vuotta, tätä käsiteltiin Aittakorven surmien ketjun yhteydessä).

--

Eikö muuten syytettyä voida edellyttää siistiytymään ennen oikeuden edessä esiintymistä? Hiukset olivat selkeästi pesemättömät ja parta ajamaton. Voisi olettaa että vankilassa edellytettäisiin parranajoa ja suihkua ennen oikeusreissua. Ainakin aiemmin tällainen vaade oli. Ilmeisesti yltiöliberalismi on iskenyt jo vankeinhoitoonkin...

loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Arthur Nebe kirjoitti:
Eikö muuten syytettyä voida edellyttää siistiytymään ennen oikeuden edessä esiintymistä? Hiukset olivat selkeästi pesemättömät ja parta ajamaton. Voisi olettaa että vankilassa edellytettäisiin parranajoa ja suihkua ennen oikeusreissua. Ainakin aiemmin tällainen vaade oli. Ilmeisesti yltiöliberalismi on iskenyt jo vankeinhoitoonkin...
Mielestäni sillä nyt ei ole väliä jos vanki kasvattaa partaa tai ei pese hiuksiaan kahdesti päivässä. Oikeudessa ollaan tuomioita kuuntelemassa, eikä missään mr- tai missikisoissa. Itseäni enemmän vaivaavat ylipukeutuneet kriminaalit. Muuttaako siisti pukeutuminen ihmistä paremmaksi murhan tai tapon jälkeen?
Paavo Arhinmäki on äijä!

Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

No kyllä sellaisen sotkuisuuden katseleminen jo tympäisee, ainakin allekirjoittanutta. Muuten se kummastuttaa, kun kauppojen hyllyt nykyään notkuvat hiustenpesuaineista, ja silti aika lailla näkee tosi töhnäisiä hiuksia.
Eikö tätä syytettyä nuorta miestä kukaan voi edes vähän opastaa, jos on itse niin passiivinen ja saamaton, ettei jaksa pesaista kuontaloaan ennen oikeuteen menoa? Taitaa olla tosiaan hylätty, ihmispolo. En puolustele millään tavalla tekoa enkä tässä ota kantaa tuomioonkaan, pitää vähän miettiä...

Tästä tuli tajunnanvirtaa
Nothing is quite what it seems

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja joey »

Olenko minä muuten ainoa, jonka mielestä tuo JPK ei näytä hirveän kaistapäiseltä?

Varmasti on, jos kerta syyntakeettomaksi todettiin. Mutta silti.

loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Maybrick kirjoitti:No kyllä sellaisen sotkuisuuden katseleminen jo tympäisee, ainakin allekirjoittanutta. Muuten se kummastuttaa, kun kauppojen hyllyt nykyään notkuvat hiustenpesuaineista, ja silti aika lailla näkee tosi töhnäisiä hiuksia.
Eikö tätä syytettyä nuorta miestä kukaan voi edes vähän opastaa, jos on itse niin passiivinen ja saamaton, ettei jaksa pesaista kuontaloaan ennen oikeuteen menoa? Taitaa olla tosiaan hylätty, ihmispolo. En puolustele millään tavalla tekoa enkä tässä ota kantaa tuomioonkaan, pitää vähän miettiä...

Tästä tuli tajunnanvirtaa
Mutta siis mitä väliä sillä on, onko miehellä rasvainen tukka vai ei? Mies on murhannut teinitytön ja hän on käsittelyssä. Teko ei muutu mihinkään oli se tukka rasvainen tai ei. Mitä sillä olisi saavutettu, että hemmo olisi ajanut partansa ja tukka olisi konservatiivisen lyhyt?

Minua ainakin tympäisee kyseisen sällin teko, ei tukka tai parta. Jos sinun tavallasi ajattelevia ihmisiä löytyy paljon (varmasti löytyy ja puhun nyt vain tästä esimerkistä, en sinusta muuten) eli kaikkien pitäisi yrittää näyttää mahdollisimman hyvältä, niin eikö jotain tärkeämpää jäisi käsittelemättä. Millainen ihminen siellä lookin takana on ja mitä ajattelee ihminen toisista ihmisistä, kun he tuomitsevat sekaisen tukan tai parran perusteella? Voiko ihminen tulla katkeraksi muita kohtaan ja kokea itsensä ulkopuoliseksi, vääränlaiseksi?
Paavo Arhinmäki on äijä!

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Ote HS:n uutisesta:

Nuorukainen kertoi poliisikuulusteluissa, että hän surmasi tytön päästäkseen eroon vuosia jatkuneesta ahdistuksestaan. Hän oli etsinyt sopivaa uhria jo edellisenä päivänä.

"Minulle alkoi tulla joskus kesäkuun loppupuolella ajatuksia, että tappaminen voisi lievittää tätä ahdistustani. Ne ajatukset vaan alkoivat vahvistua ja alkoi tuntua siltä, että niin sen täytyy olla", mies sanoi kuulusteluissa kaksi päivää teon jälkeen.

Seuraavana päivänä hän totesi, että: "Tunsin sen tappamisen pakon niin kovana, että se oli mun kohtalo."

Mies oli hakenut aiemmin apua mielenterveysongelmiinsa, ja huhtikuusta lähtien hän oli ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon jonossa. Esitutkinnasta ilmenee, että vuonna 2005 mies oli myös ollut jonkin aikaa tahdosta riippumattomassa hoidossa.

Tätä ennen hän murtautui Keravalla apteekkiin hankkiakseen lääkkeitä ahdistukseensa.


http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Ker ... 5243840213

Eipä ole ensimmäistä kertaa pakkohoidettavana.

Arthur Nebe
Nikke Knakkertton
Viestit: 197
Liittynyt: La Loka 13, 2007 9:05 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja Arthur Nebe »

Jälleen näemme, miten psykiatrian ammattilaisten kompetenssi potilaiden vaarallisuusarvioihin on odotettua heikompi. Jos tekijä on ollut jo 2005 tahdonvastaisessa hoidossa (siis hoidossa, ei vain arviossa - eikös tämä tarkoita jo M3-tason tilannetta?), voidaan päätellä että jokin vakava psykiatrinen "perussairaus" on diagnosoitu. Liekö sitten kyseessä psykoositasoinen masennus vai skitsofrenia, tätä on näillä tiedoilla vaikea arvuutella. Sen sijaan huomiota on todellakin syytä kiinnittää siihen, miten näinkin potentiaalivaarallinen tekijä päästetään takaisin yhteiskunnan piiriin, ennen kuin on voitu täydellisellä varmuudella todeta, ettei hän ole enää koskaan vaaraksi kanssaihmisilleen (ts. sairaus parantunut oireettomaksi tai lääkitysannokset voitu vähentää moninkertaisesti).

Psykiatrian ammattilaiset voivat jälleen korjata mahdollisia vääriä käsityksiä... :). Toivoa sopii kuitenkin, että tekijän hoitojakson kesto on tämän jälkeen vähintään 20 vuotta.

v-a-45
Javier Pena
Viestit: 1873
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 12:40 pm

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

joey kirjoitti:Olenko minä muuten ainoa, jonka mielestä tuo JPK ei näytä hirveän kaistapäiseltä?

Varmasti on, jos kerta syyntakeettomaksi todettiin. Mutta silti.
Et ole ainoa, olen kanssasi täysin samaa mieltä.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme

John Doe
Christopher Lorenzo
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 4:28 pm
Paikkakunta: Desert Island

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Tuo tyyppi liikuskeli melko laajalla alueella polkupyörineen.Oli melko yleinen näky esim. Koivukylässä ja monta kertaa oli porukassa puhetta että mikähän "hiippari" tuokin mahtaa olla kun ei ikinä puhunut kenenkään kanssa ja käytös oli selvästi tavallisuudesta poikkeavaa.Toisaalta käytös oli enemmän ressukan kuin tulevan tappajan.Tyypillistä avohoidottomuutta nykysuomessa,missä sitten syyt moiseen piilevätkään.
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?

apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1584
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Re: Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla

Viesti Kirjoittaja apollo »

v-a-45 kirjoitti:
joey kirjoitti:Olenko minä muuten ainoa, jonka mielestä tuo JPK ei näytä hirveän kaistapäiseltä?

Varmasti on, jos kerta syyntakeettomaksi todettiin. Mutta silti.
Et ole ainoa, olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Miltä se tosi kaistapäinen näyttää, onko sillä kenties arpia naamassa ja tappava katse? Toi jamppa voisi olla ihan kuka vaan meistä, jos se vaikka olisi runoilija, niin kukaan ei kiinnittäisi huomiota ulkonäköön.

Itse tuomiosta sen verran, että toivottavasti tämä heppu on vähintään 10-vuotta suljetulla. Muuten pääsee liian vähällä minun mielestäni. Rikos on mitä ällöttävin.

Vastaa Viestiin