Pentti Kompan surma Helsingin Hermannissa - elokuu 2008

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
RockOla69
Nikke Knakkertton
Viestit: 162
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:48 pm

Viesti Kirjoittaja RockOla69 »

Näinhän tässä kävi kuten arvelinkin, eli pillu tahi viina tai näiden yhdistelmähän vie monta ihmishenkeä vuodessa.
Nuori nainen joka puukotti Komppaa, ei omannut rikosrekisteriä. Todennäköisesti teko oli yksi sohaisu leipäveitsellä kaulaan ja henki pois tyyppinen juttu!

Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Menee hieman ohi aiheen, mutta aika usein äkkipikaistuksissan tehdyt puukotukset "johtunee" ehkä siitäkin että ihmisillä on usein tapana jättää se leipäveitsi tiskipöydälle, leikkuulaudalle jne.
Tavallaanhan se on toki ihan normaalia.
Mietin vaan , että kuinkakohan monta "kännipuukotusta" olisi jäänyt vuosien saatossa tekemättä, jos sitä leipäveitseä olisi joutunut hakemaan keittiöiden laatikostoista.

Toki ei ole tietoa mistä se puukko tässä tapauksessa on ollut.
"Yöperho on koteloitunut"

Klaara
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 3:57 pm
Paikkakunta: Helsinki Rock City

Re: Pentti Kompan surma Helsingin Hermannissa - elokuu 2008

Viesti Kirjoittaja Klaara »

^Haha, naulan kantaan!

Eikös tästä tapauksesta ole kyse, vaikka Hermanni onkin vaihtunut Vallilaksi?

Ilta-lehti 31.12.2008 13:16

"Taposta tuomittu nainen: Uhri yritti raiskata

Helsinkiläinen nainen löi ravintolassa tapaamansa vanhemman miehen kuoliaaksi tämän kotona. Mies sai useita pahoja isku- ja viiltohaavoja kaulaansa ja ylävartaloonsa. Välineenä naisella oli fileerausveitsi. Tapaus sattui elokuun puolivälissä Helsingin Vallilassa. Poliisi otti 29-vuotiaan naisen kiinni seuraavalla viikolla. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi naisen taposta yhdeksän ja puolen vuoden mittaiseen vankeusrangaistukseen. Lisäksi hänen pitää maksaa uhrin lapsille 12 000 euron kärsimyskorvaus. Nainen vietti rikosta edeltävää iltaa karaokeravintolassa yhdessä avomiehensä kanssa. Avomies kuitenkin poistui kotiin ja nainen tilasi vielä kaksi snapsia. Käteistä rahaa hänellä ei ollut, eikä Visa Electron kelvannut maksuvälineeksi. Tällöin vieressä iltaa istunut vanhempi mies ilmoitti maksavansa juomat. Aamuyöllä ravintolan sulkeuduttua uusiopariskunta poistui yhdessä yöhön. He ottivat taksin tolpalta. Kuski ajoi Vallilaan. Oikeudessa todistajana kuullun kuljettajan mukaan mies kinusi naiselta seksiä. Nainen oli vastahakoinen, mutta totesi: "Joo, joo kunhan päästään perille." Sisällä asunnossa nainen aterioi leikaten fetajuustoa fileerausveitsellä. Veitsi jäi lojumaan ruokailun jälkeen. Sitten molemmat menivät sänkyyn nukkumaan. Kertomansa mukaan nainen heräsi siihen, että mies kopeloi hänen rintojaan. Kun hän vastusteli, mies kuristi häntä. Tällöin nainen sai käteensä veitsen ja huitaisi mielestään itsepuolustukseksi. Käräjäoikeus ei löytänyt näyttöä naisen raiskauksen yritys -väitteen tueksi. "

Uusimman Alibin kannessa surmaajan kuva:

Alibi 1 2009.jpg
Alibi 1 2009.jpg (129.58 KiB) Katsottu 1477 kertaa
Joku Alibin tilaaja vois naputella referaattia jutusta...

Kuva oli pudonnut. Palautettu.
-NILS-

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Pentti Kompan surma Helsingin Hermannissa - elokuu 2008

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Referaattia en laita, mutta kummeksuttaa tuo otsikko: Surmasin raiskaajan! Taas vedettiin ässä hihasta. Raiskaaja! Artikkelissa todetaan kuitenkin, että "Hanna ei ole varma, onnistuiko mies tekemään hänelle seksuaalista väkivaltaa, vai jäikö teko yritykseksi".

Kannen tekstissä uhri on jo syyllistetty raiskaajaksi, vaikka raiskausta ei ole todettu.

Seurusteleva nainen lähtee tuntemattoman miehen asunnolle yöksi. Taksinkuljettaja todistaa, että nainen oli vastannut miehen panoehdotuksiin myöntävästi "minulla on psoriasis, mutta jos se ei haittaa, niin kyllä onnistuu".

Lopuksi tähän pari lainausta ao. Alibista: Tapasin täällä vankilassa yhden kiinnostavan miehen...Hänellä on elinkautinen.

No niin, siitä se lähtee. Ikuisen rakkauden vannominen. Kohta saamme lukea lehdistä ao. parin yhteisen tulevaisuuden suunnitelmia.

Hannan teko ei kuulu niihin, joita vankilassa erityisemmin halveksittaisiin. Hän paljastaa saaneensa jopa ihailijapostia.

Ihailijapostia!? Huh huh! Veret seisauttava paljastus. Onko Suomessa naiset näin vähissä, että kuka tahansa - ja minkä näköinen tahansa - voi saada ihailijapostia. Vai ihaillaanko näitä "raiskaajan tappaneita" nyt yli kaiken?

Vai onko tuo "olen raiskaajan uhri" - lausunnon tarkoituksena pehmittää olojansa vankilassa sekä saada ymmärrystä oikeuden jäseniltä, että nämä sitten naama vakavana, nenäliina nyrkissä valmiina kuuntelevat tämän puheita oikeudessa?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

mipa74
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 4:32 am

Re: Pentti Kompan surma Helsingin Hermannissa - elokuu 2008

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

Ja aina kannattaa koettaa kääntää teko itsepuolustukseksi, varsinkin kun toinen osapuoli ei ole enää kertomassa omaa näkökantaansa....
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)

jamppa
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1328
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
Paikkakunta: Korpi pohjoisessa

Re: Pentti Kompan surma Helsingin Hermannissa - elokuu 2008

Viesti Kirjoittaja jamppa »

En myöskään jaksa referaattia laitella (Uus Alibi kaupoissa 2,70). Minun silmään tuossa jutussa pisti noiden tohtorin kirjoittamien juttujen lisäksi moiset, tekijä oli alastin, huoneistosta löyty kondomipakkaus, epäselväksi jäi kuitenkin onko moisia käytetty. Jutussa oli myös maininta, että tekijä olisi noin 10 vuotta aikaisemmin raiskattu.
"Hanna kertoi tuolloin asiasta isäpuolelleen. Asiasta ei lopulta tehty tutkintapyyntöä, mutta Hanna on sataprosenttisen varma, että hänet raiskattiin. Vaikka lähentely olisikin jäänyt yrityksen asteelle, traumat palasivat mieliin ja Hanna ajatteli puukottavansa nyt raiskaajan." Tuossakin tapauksessa Hanna oli lähtenyt tuntemattoman miehen matkaan baarista.
Itse en jotenkin usko tuohon raiskaus juttuun tässä keississä.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Pentti Kompan surma Helsingin Hermannissa - elokuu 2008

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tyhmäksi leimattu tyttö

Kun Hanna oli 29-vuotias, hänet tuomittiin taposta. Henkirikos on asia, jota hän katuu ja häpeää suunnattomasti. Varmistaakseen, ettei sellaista tapahdu enää koskaan, Hannan piti kohdata kauhut, joita hän oli paennut vuosia.

Siinä hetkessä se kaikki vyöryi päälle.

Hanna ajatteli, että joutuu taas raiskatuksi, nappasi lattialla olleen veitsen ja löi. Sen jälkeen pimeni.
– Jälkikäteen olen ajatellut, että kostin sen kaiken pahan, mitä minulle oli tehty, siihen yhteen ihmiseen. Se oli kaiken pahan summa.
– Se oli tietysti todella väärin.
...

Epäonnistumisia
Päihdemaailmassa naisen osa oli huono. Hanna koki toistuvasti seksuaalista ahdistelua, ja baareissa miehet tulivat lääppimään. Hän kertoo joutuneensa myös raiskauksen uhriksi, muttei koskaan tehnyt asiasta rikosilmoitusta.

Hanna yritti käydä töissä ja opiskella. Kotona hän oli saanut sellaisen kasvatuksen, että työssäkäynti oli kunnia-asia. Opiskelusta ei kuitenkaan tullut oikein mitään. Tänä päivänä Hannalla on neljä keskeneräistä ammattitutkintoa.
– Sitä aina yritti ja yritti, ja sitten taas masentui, kun epäonnistui.
...

Veriteko
...

Eräänä elokuisena iltana Hanna oli viettämässä iltaa baarissa. Hän tapasi siellä miehen, jonka kotiin lähti jatkoille. Hanna käsitti, että jatkoille oli tulossa muitakin.

Matkalla taksissa mies ehdotteli jatkuvasti seksiä. Ehdottelun muisti myös taksikuski, jota kuultiin myöhemmin oikeudessa.

Hannan mukaan asunnolla mies alkoi lähennellä.

Myöhemmin oikeudenkäynnissä Hanna kertasi loppuiltaa näin: hän havahtui siihen, että mies oli alasti hänen vieressään sängyllä, kuristi ja yritti kammeta hänen päälleen. Kaikki aiemmin koettu ahdistelu ja seksuaalinen väkivalta vyöryivät mieleen ja Hanna oli varma, että mies aikoi raiskata hänet.

Hanna itse pystyy muistamaan lyöneensä veitsellä vain kerran. Oikeuslääketieteellisen ruumiinavauksen tulosten mukaan lyöntejä oli kuitenkin useita.

Hanna kertoo ymmärtäneensä poistuessaan asunnolta, että mies on kuollut. Hän myös tiesi jäävänsä kiinni.

Hän meni läheistensä luo saadakseen viettää näiden kanssa viimeiset hetket ennen kiinniottoa.
– Odotin kotona, että poliisi tulee. Veljeni oli seuranani.

Hanna odotti kuusi päivää. Veli palasi jo omaan kotiinsa.

Heti seuraavana yönä poliisi tuli. Se oli pelottava kokemus. Hanna oli aiemminkin ollut poliisin kanssa tekemisissä syyllistyttyään pikkurikoksiin, mutta tämä oli aivan jotain muuta.
– Se oli kauheaa, kun he tulivat yöllä ovesta läpi. Ihan kuin sota olisi syttynyt.

Oikeudessa Hanna ei pystynyt todistamaan sitä, että henkirikoksessa olisi ollut kyse hätävarjelutilanteesta. Väitetystä raiskausyrityksestä ei ollut näyttöä.

Hänet tuomittiin taposta. Tuomion tullessa Hanna oli hiljattain täyttänyt 29 vuotta.

Myöhemmin hovioikeus vahvisti tuomion, vaikka pitikin mahdollisena, että Hannan aiemmin kokema seksuaalinen väkivalta oli saattanut vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä tilanteessa.

Vankila pelotti
Kun Hanna joutui vankilaan, hän oli aluksi peloissaan.
– Pelkäsin vankilaan joutumista. Olin ollut rikollisissa piireissä, mutta kukaan ei ollut koskaan puhunut minulle vankilasta. Ei minulla ollut mitään hajua siitä, millaista se olisi.
– Kun menin sinne, tajusin, että siellä on todella tavallisia naisia. Parisuhdeväkivallan uhreja, jotka olivat lopulta saaneet tarpeekseen ja tarttuneet veitseen.
...

Päätös muutoksesta
Mikään ei muuttanut sitä, että se, mitä hän itse oli tehnyt, oli ehdottomasti väärin.

Vankilassa Hanna päätti, että hänen pitäisi käsitellä hyväksikäyttökokemuksensa, jotta sellainen ei toistuisi enää koskaan.
– Päätin, että koska minun takiani yksi elämä on päättynyt, minun täytyisi tehdä omasta elämästäni hyvää. Saattaa tuntua oudolta ajatukselta, mutta ajattelin sen niin, että en voi tuhota kahta elämää.

Koska minun takiani yksi elämä on päättynyt, minun täytyisi tehdä omasta elämästäni hyvää.

Vankilassa Hannan unelma oli saada elää tavallista elämää, kuten opiskella ja mennä töihin.
– Tosi moni siellä unelmoi kaikesta tavallisesta.

Hanna istui vankilassa ensikertalaisena puolet tuomiostaan, noin viisi vuotta. Mies, jonka kanssa Hanna oli seurustellut ennen tuomiotaan, kuoli Hannan ollessa vankilassa.

Muutakin pahaa oli viiden vuoden aikana tapahtunut. Veli oli vammautunut jouduttuaan pahoinpitelyn uhriksi.
...

Päästyään koevapauteen Hanna huomasi hyvin pian olevansa raskaana.
...

Oma paikka löytyi
Vaikka moni ovi sulkeutui, Hanna löysi lopulta oman paikkansa. Hän kouluttautui Laurea-ammattikorkeakoulussa kokemusasiantuntijaksi. Nykyisin hän auttaa päihdekuntoutujia ja rikostaustaisia Muutoksen Tuki ry:n kautta.

Työ on muun muassa esimerkiksi asuntoasioissa auttamista ja palveluiden piiriin ohjaamista. Lisäksi se on ihan vain juttelemista ja yhdessä tekemistä.
...

Koulutusta vankiloille
Nykyään Hanna on nelikymppinen, jo kouluikäisen lapsen yksinhuoltaja. Hän elää mielestään tavallista lapsiperhearkea.

Silloin tällöin hän tekee silloin Rikosseuraamuslaitokselle keikkatyötä vankiloiden täydennyskoulutuksessa ja on muun muassa kouluttanut vankiloiden henkilökuntaa naiserityisyyden huomioimisessa.
...
Reilusti enemmän täällä: IL Plus
05.09.2021 klo 8:49
Doctor Lecter kirjoitti:
Su Tammi 04, 2009 7:07 pm
Lopuksi tähän pari lainausta ao. Alibista: Tapasin täällä vankilassa yhden kiinnostavan miehen...Hänellä on elinkautinen.

No niin, siitä se lähtee. Ikuisen rakkauden vannominen. Kohta saamme lukea lehdistä ao. parin yhteisen tulevaisuuden suunnitelmia.
Emme saaneet lukea. Ainakaan siten, että siitä olisi tunnistettu keitä on kyseessä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

aavikkoralli
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:07 pm

Re: Pentti Kompan surma Helsingin Hermannissa - elokuu 2008

Viesti Kirjoittaja aavikkoralli »

Doctor Lecter kirjoitti:
To Syys 09, 2021 9:05 pm
Tyhmäksi leimattu tyttö

Kun Hanna oli 29-vuotias, hänet tuomittiin taposta. Henkirikos on asia, jota hän katuu ja häpeää suunnattomasti. Varmistaakseen, ettei sellaista tapahdu enää koskaan, Hannan piti kohdata kauhut, joita hän oli paennut vuosia.

Siinä hetkessä se kaikki vyöryi päälle.

Hanna ajatteli, että joutuu taas raiskatuksi, nappasi lattialla olleen veitsen ja löi. Sen jälkeen pimeni.
– Jälkikäteen olen ajatellut, että kostin sen kaiken pahan, mitä minulle oli tehty, siihen yhteen ihmiseen. Se oli kaiken pahan summa.
– Se oli tietysti todella väärin.
IL Plus
Taisi tulla hieman oksennusta suuhun lukiessa tuota :?
Taas kerran uhria syyllistetään, toimittaja mukana hommassa. Ei esim. kerro että taksinkuljettaja kuuli myös, kuinka nainen vastasi myöntävästi seksiehdotuksiin. "havahduin vain veitsi kädessä", "koevapaudessa olin yllättäen tullut raskaaksi" :mrgreen:
Miten minusta tuntuu että tämä "älykkö" tanssii nyt vain uhrin haudalla ja uhri sai veitsestä ilman mitään syytä. Vastuulliset valtamediatkin näemmä uskoo aivan kaiken jos kertoja on nainen. Se siitä faktojen vaatimisesta.

Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1089
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Pentti Kompan surma Helsingin Hermannissa - elokuu 2008

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

"Sitten musteni...." "Havahduin..." Aina nämä perus jargonit jotta ei tarvitse selittää omaa ajatuksenjuoksua loogisesti.
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.

L.Salander
Nikke Knakkertton
Viestit: 195
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:23 pm

Re: Pentti Kompan surma Helsingin Hermannissa - elokuu 2008

Viesti Kirjoittaja L.Salander »

Hyi kuinka iljettävä akka!
Kuvottavaa, että Alibi on tehnyt tuollaisen otsikon lehden kanteen. Vaikka olisikin akan lausahdus, silti siitä jää epäily, että surmattu oli raiskaaja. Puolustelua.

Vastaa Viestiin