Haulikkosurma Oulussa 1995

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Kellarimies
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 10:22 am
Paikkakunta: Oulu

Haulikkosurma Oulussa 1995

Viesti Kirjoittaja Kellarimies »

Muistaako kukaan tuommoista juttua? Aikanaan oli Alibissa paljon tekstiä aiheesta. "Hurja-Hanna". Tunnen nykyään tämän tytön. Eli oli ollut väkivaltainen paskasika poikakaveri, jonka tämä tyttökaveri oli sitten ampunut haulikolla sänkyyn. Pari vuotta joutui lusimaan ja sitten elämää järjestykseen.
Lääkitys auttaa, mutta on oltava realisti
Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Re: Haulikkosurma, Oulu, -90-luku

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Oilisikohan tämä juttu:
HS - Kotimaa - 14.7.1995 - 632 merkkiä - 1. painos

Oululaisnainen vangittu Tuiran taposta
OULU - Oulun käräjäoikeus on vanginnut 18-vuotiaan oululaisnaisen Tuirassa tiistaina tapahtuneen henkirikoksen takia. Nainen on kuulusteluissa kertonut ampuneensa 30-vuotiaan oululaismiehen tämän kerrostaloasunnossa Tuiran kaupunginosassa.

Surmaamisvälineenä oli katkaistu haulikko. Haulikko oli varastettu.

Pidätettynä ollut 19-vuotias mies on vapautettu. Häntä tullaan syyttämään varkaudesta ja ampuma-aserikoksesta.

Tappojutun oikeuskäsittely alkaa Oulun käräjäoikeudessa 9. elokuuta. (STT)
Kellarimies
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 10:22 am
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kellarimies »

Joo, taitaapi olla sama juttu. Lipsahti vaan väärälle foorumille tämä avaus.
Lääkitys auttaa, mutta on oltava realisti
McAbre
Sabrina Duncan
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Väli-Suomi

Viesti Kirjoittaja McAbre »

Hurja-Hanna taitaa olla lähtöjään Oulun Hönttämäestä, näin muistelen tapauksen aikaan puhutun?
"Rahaa on tullut ja sitä on myös mennyt"
-Albert Järvinen-
Kellarimies
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 10:22 am
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kellarimies »

Joo, paljon mahdollista. Laanilan yläasteella kävi koulunsa. Tuli tämä tapaus vaan nyt mieleen, ku sattumalta tapasin ko. henkilön pari viikkoa sitten.
Lääkitys auttaa, mutta on oltava realisti
white_trash
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2007 2:20 pm

Viesti Kirjoittaja white_trash »

Itse olin hannan kanssa myös koulussa samaan aikaan mutta tuomion jälkeen. Mukava tyttö.
"Ei uskoon tulo anna sulle mitään anteeksi, haulikko suuhun, syö pillereitä tarpeeksi"
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

Rikoslehti 9/1995


Hanna, 18, kärsi puolitoista vuotta henkistä ja fyysistä väkivaltaa, jota hänen kolmekymppinen poikaystävänsä aiheutti. Paltse löi, potki, kiristi ja uhkasi tappamisella aina siihen päivään saakka, jolloin Hannan päreet paloivat.
Heinäkuun 11. päivänä Hanna painoi haulikon Paltsen selkään ja veti liipaisimesta.
-En kertakaikkiaan enää jaksanut, Hanna kertoo kuulustelupöytäkirjoissa.


Hanna alkoi seurustella Paltsen kanssa n. puolitoista vuotta sitten. Aluksi kaikki oli aivan normaalia. Mutta jo muutaman kuukauden jälkeen suhde muuttui kireäksi.
-Paltse alkoi käydä väkivaltaiseksi. Hän pahoinpiteli minua hakkaamalla, kuristamalla ja potkimalla. Samalla hän uhkaili minua usein tappamisella.

Vuoden 1994 kesän ja syksyn aikana Hanna ja Paltse olivat pääasiassa kahdestaan, sillä Paltse halusi olla poliiseilta piilossa. Rötöslista painoi perässä.
-Hänen olisi pitänyt lähteä vankilaan, Hanna kertoo.
Pahoinpitelyt jatkuivat eikä Hanna tiennyt, mitä olisi siinä vaiheessa uskaltanut tehdä.
-Viime kesänä äitini näki turvonneet kasvoni. Kerroin äidilleni että olin kaatunut portaissa. Äitini uskoi että minulla on aivan kunnollinen poikakaveri.

Viime syksynä Hanna joutui hankkimaan hiuslisäkkeen, koska Paltse oli repinyt hiuksia niin pahoin.
Kun Paltse syksyllä 1994 jäi kiinni ja joitui Oulun lääninvankilaan suorittamaan rangaistustaan, Hanna alkoi jo uskoa poikaystävänsä rakkkaudentunnustuksiin.
-Tuolloin hän muuttui ihmisenä ja oli erittäin kiltti minua kohtaan. Hän lähetti minulle kauniita kirjeitä ja puhui minulle nätisti käydessäni häntä vankilassa tapaamassa. Ajattelin, että elämämme muuttuu paremmaksi. Tosin, siellä vankilassa ollessaankin hän joskus sanoi että tappaa minut jos petän häntä.

Vapun aikoihin Paltse pääsi vankilasta lomille ja sehän oli tietysti niin Paltselle kuin Hannallekin ilouutinen. Mutta ehkä olisi ollut parempi että Paltse olisi pysynyt kivessä. Jotain olisi ehkä jäänyt tapahtumatta.
-Paltse alkoi ryypätä rajusti. Hän ei ollut enää ollenkaan kiltti minua kohtaan vaan uhkailut ja pahoinpitelyt alkoivat uudelleen.
Vapun jälkeen Paltse pakotti Hannan hakemaan pankkilainaa 20 000 markkaa. Tuosta summasta Paltse ryyppäsi kymppitonnin viikossa.
-Kun lainarahat rupesivat loppumaan, rupesi Paltse vaatimaan, että minun täytyy saada vanhemmiltani rahaa. Hän uhkasi minun lisäkseni vanhempiani ja nuorempia sisaruksiani.
-Poltan tai ryöstän kotitalosi tai sitten tapan kaikki omaisesi jos rahaa ei tule, Paltse uhosi.

Oikeudenkäynnissä yritettiin vakuuttaa, että Paltse oli väkivaltainen mies. Paikalle marssitettiin kaksi todistajaa, jotka kertoivat kokemuksistaan avoimesti. Mutta päällimmäisenä oikeudessa näkyi ja kuului nuoren Hannan hätä ja tuska.
-Paltse piti minua kuin vankina. Minun oli kysyttävä asunnosta poistuessani lupa Paltselta.

Eräänä päivänä Hanna huomasi makuuhuoneessa pahvilaatikossa aseen. Se oli katkaistu haulikko.
Maanantaina heinäkuun 10. Paltse oli kerännyt kaverinsa Joken ja Villen (nimet muutettu) asuntoonsa. Aikansa juopoteltuaan miehet lähtivät ravintola Park 57:ään. Hannaa pyydettiin mukaan mutta hän halusi jäädä kotiin lepäämään.
-Lähtiessään Paltse vannotti minua etten lähde asunnosta mihinkään.
Kolmen jälkeen aamuyöllä Paltse saapui takaisin ja halusi seksiä, Hanna ei jaksanut. Paltse löi Hannaa.
-Haen itselleni toisen naisen ja tapan sinut. Tai sitten hakkaan sinut sellaiseen kuntoon ettei kukaan enää huoli, Paltse ärisi.
Sitten Paltse meni sänkyyn.
-Minulle tuli siinä vaiheessa tunne etten enää jaksa. Jotenkin kestin sen, että Paltse hakkasi minua, mutta kun hän uhkasi myös perhettäni. Sinä yönä minulle ilmeisesti tuli mitta täyteen.
-Muistan sen, kuinka minulla oli yhtäkkiä ase kädessäni ja olin aivan Paltsen vieressä.
Tuiran kaupunginosan kerrostaloasunnossa kuului haulikon pamaus.
-Säikähdin laukausta ja verta. Juoksin pois makuuhuoneesta.
Hanna poistui asunnolta, hän harhaili ympäriinsä ja oli kuin jonkinlaisessa shokkitilassa.
Tiistaina, heinäkuun 11. päivän aamuna, kello 5.45 asianajaja Matti Sarkkisen matkapuhelin soi. Sarkkinen oli toiminut useita vuosia Paltsen oikeusavustajana ja siksi Hanna soitti juuri hänelle.
-Ammuin Paltsea, Hanna kertoi.
Asianajaja lähti katsomaan mistä oli kyse, sitten asia siirtyi poliisin harteille.

Elokuun 9. päivänä pidetyssä istunnossa oikeus määräsi Hannan mielentilatutkimukseen. Puolustusasianajaja pyysi, että Hanna voisi lähteä tutkittavaksi vapaalta jalalta, mutta tähän ei oikeus suostunut.


Tuomio ei lehteen (Rikoslehti 9/1995) ehtinyt.


edit. tuo on siis tiivistelmä

edit 2, mikä oli tuomio?
Paskanen tukka
kriffe
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 4:15 am

Re: Haulikkosurma, Oulu, -90-luku

Viesti Kirjoittaja kriffe »

Jaaha,tässä puhutaanki sitten minun isästä.. Olipas uutta tietoa tämä,olen saanut ihan toista tietoa. Olen itse vasta 16 vuotias tyttö, kamalaahan nää kaikki oli kuullakkin tässä muutama vuosi sitten. Ja nyt vieläku tuli uutta tietoa pöytään nii itku pääs,pakko myöntää...onko täällä ketään enää plastoilla jotka tuntee isäni tai hannan tai jtn?
Jimt
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: La Elo 08, 2009 7:40 pm

Re: Haulikkosurma, Oulu, -90-luku

Viesti Kirjoittaja Jimt »

kriffe kirjoitti:Jaaha,tässä puhutaanki sitten minun isästä.. Olipas uutta tietoa tämä,olen saanut ihan toista tietoa. Olen itse vasta 16 vuotias tyttö, kamalaahan nää kaikki oli kuullakkin tässä muutama vuosi sitten. Ja nyt vieläku tuli uutta tietoa pöytään nii itku pääs,pakko myöntää...onko täällä ketään enää plastoilla jotka tuntee isäni tai hannan tai jtn?
Nyt en ymmärrä kun lueskelin sinun aiempia viestejä. Tässä http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 41#p219741 ketjussakin on sun isä osallisena? Toivottavasti en nyt jotenkin itse sekoita asioita väsyneenä.
Canaris
Frank Drebin
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 1:02 am

Re: Haulikkosurma, Oulu, -90-luku

Viesti Kirjoittaja Canaris »

Jimt kirjoitti:Nyt en ymmärrä kun lueskelin sinun aiempia viestejä. Tässä viewtopic.php?f=2&t=389&p=219741#p219741 ketjussakin on sun isä osallisena? Toivottavasti en nyt jotenkin itse sekoita asioita väsyneenä.
Onko nämä Kriffen kirjoitukset julmaa pilaa? Pikaisesti katsoen näyttäisi siltä.
Kaikki ovat vähän hulluja, paitsi Te ja minä..... ja joskus tuumin, että etteköhän Tekin.
Thomas Fuller
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Haulikkosurma, Oulu, -90-luku

Viesti Kirjoittaja rapier »

Canaris kirjoitti:
Jimt kirjoitti:Nyt en ymmärrä kun lueskelin sinun aiempia viestejä. Tässä viewtopic.php?f=2&t=389&p=219741#p219741 ketjussakin on sun isä osallisena? Toivottavasti en nyt jotenkin itse sekoita asioita väsyneenä.
Onko nämä Kriffen kirjoitukset julmaa pilaa? Pikaisesti katsoen näyttäisi siltä.
Ei ole pilaa. Tässä ketjussa siis kriffen biologinen isä.
Paskanen tukka
Canaris
Frank Drebin
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 1:02 am

Re: Haulikkosurma, Oulu, -90-luku

Viesti Kirjoittaja Canaris »

rapier kirjoitti:Ei ole pilaa. Tässä ketjussa siis kriffen biologinen isä.
OK. Olen pahoillani kommentistani ja toivon Kriffelle kaikkea hyvää elämässä.
Kaikki ovat vähän hulluja, paitsi Te ja minä..... ja joskus tuumin, että etteköhän Tekin.
Thomas Fuller
Jimt
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: La Elo 08, 2009 7:40 pm

Re: Haulikkosurma, Oulu, -90-luku

Viesti Kirjoittaja Jimt »

Minäkin pyydän anteeksi ihmettelyjä. Kerta kaikkiaan surulliseksi tulee kun ajattelee asiaa. Toivottavasti löytyy ihmisiä joiden kanssa voit puhua näistä.
Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8152
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Haulikkosurma, Oulu, -90-luku

Viesti Kirjoittaja Virdon »

En vain osaa ymmärtää että mikä saa jonkun pysymään vaikka tämänkaltaisessa suhteessa(itse rakkaus syynä ei varsinaisesti jaksa tarpeeksi minua vakuuttaa), ja mikä pahinta, niin että johtaa vieläpä lopulta tällaiseenkin lopputulokseen. TÄYTYY olla jokin muukin poispääsy moisesta suhteesta.

Kuinkahan monta muutakin sitä nykyäänkin kärvistelee surkeissa suhteissa, ja ei olevinaan syystä tai toisesta siitä poiskaan voi päästä.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
kriffe
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 4:15 am

Re: Haulikkosurma, Oulu, -90-luku

Viesti Kirjoittaja kriffe »

Sanotaanko näin,että onko teistä ihmeellistä se. että jos paltsen oma lapsi alkaa kyselemään jtn jos ei ole vain tietoinen asioista?! minulle on ihan yksi lysti kuka minua uskoo,mutta minulle on tärkeintä se että saisin vastauksia.Mummoni asiasta ei keskustele ja ymmärän todella hyvin että miksi.Ensinnäkin olen näin nuori vielä niin en välttämättä muka voi käsittää asioita,mutta haloo kyllä mä tajuan! ja kiitos niille jotka on tukenutkin,mä en täältä mitään itsesääliä kaipaa. Mikä on tapahtunut on tapahtunut.haluan vain tietää. Vaikka tosta onki nyt aikaa jo tosi paljon kun toi tapahtu. Mut no,vastailkaa ketkä vastailkaa..
Vastaa Viestiin