Timo Tuhkanen: Pia Talaskareen murha - Oulu 1992, Arvo Honkikankaan murha - Oulunsalo 1993

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

hannu hanhi kirjoitti:Katsoin Elävästä arkistosta uudelleen tämän Tuhkasta eli nykyistä Timosta koskevan jakson. Kylmäverinen ja häikäilemätön mies. Asuin Oulussa murhien aikaan ja tuo taksimurha oli paljon julkisuudessa senkin vuoksi, että juttu oli aluksi pitkään pimeä.
Minulla on sellainen musitikuva että taksikuskin murhan tutkintaa sotki osittain sekin, että joku joskus jossain olisi väittänyt taksarin olleen myymässä autoaan. Ihan joku muu tyyppi taisi ekana olla epäiltyjen lisan kärjesä taksarin jutussa. Nämä muistikuvat perustuvat jo käyttöikänsä lopun saavuttaneella videokasetilla aikoinaan olleesen tapausta käsitelleeseen juttuun, eli en siis voi hankkia vahvistusta asialle.
mielikki
Martin Beck
Viestit: 760
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:55 pm
Paikkakunta: mars

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja mielikki »

naaman lärvi kuviin tänne,että osaa varoa jos vastaan tulee.
Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Siru83 kirjoitti:Ei se tee tuosta naisesta viatonta, vaikka Tuhkanen olisi millainen. Hän oli mukana molemmissa henkirikoksissa ja yritti paeta ulkomaille Tuhkasen kanssa. Silti häntä ei tuomittu mistään. Nainen on se, kenellä oli motiivi surmata Talaskare. Poliisikin myöntää, ettei se ole löytänyt surmalle mitään varsinaista motiivia, mutta mustasukkaisuutta saattoi olla ilmassa.

Ja ei kai hän pelkäämänsä miehen kanssa olisi Afrikkaan asti uskaltanut lähteä saati asua tämän yli vuoden ensimmäisen murhan jälkeen?
Kyllä puhut asiaa, Siru!
Olen aivan samoilla linjoilla kanssasi. Naista ei prässätty kunnolla kuulusteluissa.
Taksimiehen surmasta en sano mitään, surmaaja oli kai tuo Timo, mutta epäilen Pian surmaajaksi juuri tuota toista naista.
Mustasukkaisuutta, sitä eikä muuta.
TT auttoi ruumiin piilotuksessa.
Onhan naisia vapautettu ennenkin syytteistä ja saaneet vielä korvauksia vankilaolonsa ajalta, vaikka ovat satavarmasti olleet mukana surmia tekemässä. Esimerkkinä vaikka Malmin paloittelusurma. Ari Elo istui pitkän tuomion yksin,puoliso pääsi pälkähästä.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Ellen57
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:45 am

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja Ellen57 »

Tähän aiheeseen liittyen täytyy ihmetellä Alibin numerossa 9/2013 esiintyvää Tuhkasen haastattelua. Aikamoinen rimanalitus lehdeltä kun päästetään murhaaja selittelemään parhain päin tekojaan. Syyksi esittää koulukiusaamista ja huumeiden tai lääkkeiden käyttöä. Ei sitä kaveria olisi kahdesta murhasta tuomittu, jos olisi huumepöllyssä tappanut. Motiivi oli raha ja teot olivat harkittuja. Murhaaja muisti myös mainita rikosten uhrien omaiset ja pyyteli anteeksi. Sitten siirrytään jo kuvaamaan kuinka hyvin murhaajalla menee nykyään. Kuvissa esiintyy hyvinvoivan näköinen kaveri.

Sehän on loistavaa, että Tuhkanen/Timonen on päässyt näin hyvin yli kaikesta murhiin liityvistä asioista. Oikein sydäntä lämmittää. Harmi vain, että rikosten omaiset eivät ole toipuneet menetyksistään. Tämän psykopaatin charmi puree ilmeisesti vieläkin. Jo murhien tutkinnan aikana poliisi totesi että ei se Timonen voi olla syyllinen Pian murhaan kun se on niin luotettavan oloinen. Poliisi epäili Pian siskoa, äitiä ja jopa isoäitiä tytön piilottelusta, kun kuulemma muuta selitystä ei voinut olla. Pian sisko epäili alusta lähtien Timosta, mutta poliisit eivät uskoneet, ja Timonen myös uhkaili Pian siskoa tutkinnan aikana. Tutkinnanjohtaja pyysi myöhemmin anteksi Pian perheeltä.

Murhaajalla menee hyvin, mutta uhrien omaiset voivat edellen huonosti. Mutta minkäs teet, näin se vaan on. Oikeus toimii.
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8261
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re:

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

jjal kirjoitti:
vasikka kirjoitti:Ihan fiksusti ja nöyrästi TT siinä ohjelmassa käyttäytyi. Ei mitenkään retostellut tekemisillään, enempikin puhui katumuksesta. Toinen oli ääni kellossa eräällä toisella piakkoin vapautuvalla länsinaapurissa operoineella elinkautisvangilla.
No totta kai sellainen psykopaatti siellä televisiossa mahdollisimman hyvin käyttäytyy, jotta vaikuttaisi "parannuksen tehneeltä". Se hullu todellisuudessa mitään katunut. Pari viikkoa sitten on Tuhkanen jälleen uhonnut:
itse olette tienne valinneet ja pitkällisen suunsoittonne jälkeen saaneet minut kiinnostumaan siitä ,,ketkä kuvittelee pystyvänsä pysymään loputtomiin piilossa.
nyt kun tiedän ketä te reppanat olette ,odotan innolla kohtaamistamme.
Ehkäpä voitte vihdoin kertoa minulle kuinka paljon minua vihaatte.
Jos kaikki se mitä minusta täällä levitätte pitää paikkansa..voi voi..
Oikeasti.. joskus kannattaa antaa jo olla.
Tottakai olen vihainen tuollaisesta suunsoitosta . Minä tiedän mihin pystyn..
Kysymys onkin vain siitä mitä minä haluan.
Mielummin ottaisin rauhallisesti.. siis PYYDÄN ANTEEKSI KAIKILTA NIILTÄ JOITA VASTAAN OLEN RIKKONUT!
Rangaistukseni olen jo kärsinyt, sen saman lain mukaan joka teitäkin suojelee.. joten eiköhän kunnioiteta sitä..me kaikki.
TT on sama hullu psykopaatti tappaja kuin 90-luvullakin. Itseään kyllä vaimonsa kanssa on ahkerasti puolustellut. Neuvoo muita kunnioittamaan lakia, vaikkei itse ole sitä kunnioittanut. Tuhkanen joutaisi saamaan rangaistuksen, kun oikeuslaitos ei kunnolla rankaise !!

Ja tässä hyvä esimerkki kuinka paskahousut eheeytyy linnassa 13 vuodessa. 2 murhaa ja 13 vuotta. Ja jo vain vaati lain noudattamista kun asiat koskevat kyseistä paskahousua. Vitun tampio, jos luet tämän niin tässä sulle viesti: TAPA ITSESI, et ansaitse paikkaa elävien joukossa, et ole koskaan ansainnut sitä, tapa itsesi.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
Ellen57
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:45 am

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja Ellen57 »

Mielenkiintoista lukea edellisen viestin sitaatti TT:n sanomisista. "Minä tiedän kyllä mihin minä pystyn".... Myrkytti ja kuristi nuoren naisparan ja ampui taksinkuljettajaa takaapäin päähän. Varsinainen sankari. Ei ole oppinut mitään. Sen logiikka on siis, että älkää ärsyttäkö minua enempää, tai muuten...
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

mielikki kirjoitti:naaman lärvi kuviin tänne,että osaa varoa jos vastaan tulee.
Henkilön alkuperäisellä nimellä kun googlasi, löytyi juttu Oulu-lehdestä..
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Ellen57
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:45 am

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja Ellen57 »

Olin aikoinani kriminaalimielisairaalassa hoitajana, jolloin opin tuntemaan useammankin murhaajan. Ne potilaat jotka olivat toipuneet akuutista psykoosista kärsivät useassa tapauksessa syvästi surmatöistään. Heille oli tyypillistä syvä katumus ja ahdistus teoistaan. Eivätkä mainostaneet tekojaan, koska kokivat itsensä usein arvottomiksi ja tajusivat syyllisyytensä. Ja nämä sentään olivat surmatyöt tehdessään täysin pihalla. Suurin osa ei muistanut mitään tapahtumista.

Mutta sitten tämä Tuhkanen/Timonen. Kirjoittelee kirjoja ja antaa haastatteluita. Selittelee asioita. Ei kaihda olla julkisuudessa, jopa haluaa sitä ilmeisesti. On "sovittanut tekonsa" oikeusjärjestelmän kriteerien mukaan. On vihainen koska kaikki muut eivät hyväksy tätä. Onko katumus aitoa? Mielestäni ei ole. TT ei kadu tekojaan aidosti. Monet kriminaalipotilaat ovat sairautensa uhreja. TT ei ole uhri.

Kyseessä on tyypillinen narsisti. TT pyrkii kontrolloimaan asioita luomalla mielikuvan siitä, että hän itse asiassa on uhri. Hän pystyy manipuloimaan ympäristöään esittämällä katuvaa, mutta katumus ei ole aitoa. Annan yhden esimerkin. TT kirjoitti kirjan, Sieluun kun sattuu. Kirjassa TT kuvaa myös Pian murhaa. Kuvauksessa TT käyttää Pian nimen sijasta tämän siskon nimeä (jääköön tässä mainitsematta). Sattumaako? Enpä usko, koska tämä sisko todisti TT:tä vastaan oikeudessa ja yritti jo aiemmin ohjata poliisin tutkimuksia TT:n suuntaan (turhaan), jonka takia TT uhkaili häntä. TT:n kirjassa on siis verhottu uhkaus siskoa kohtaan. Tyypillistä narsistista manipulointia.

Lopuksi täytyy sanoa, että olen melkein koko ikäni vastustanut kuolemanrangaistusta. Tämän tapauksen tiimoilta täytyy todeta, että alan ymmärtää Yhdysvalloissa vallitsevaa käsitystä siitä, että murhaajan teloittaminen vie tietyllä tavalla prosessin loppuun omaisten mielissä (eng. "closure"). Murhan uhria ei saa enää koska takaisin, mutta velka on maksettu.
Avatar
Kaizer Sose
Jane Marple
Viestit: 1011
Liittynyt: To Elo 11, 2011 12:05 am

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja Kaizer Sose »

Aika sälli vaan tämä timppa kun Pian siskoakin uhannut oikeudenkäynnin aikana mutta kovasti tämä timpan tyttöystävä lauloi kuulusteluissa ja itse pääsi ku koira veräjästä. Mitä mahtoi tytöstä kasvaa isona? Onko missään timosta niitä 90 luvun kuvia ku netistä en itse löytänyt? Vanhoja Alibeja yms.
Tuokaa minulle Alfredo Carcian pää ja hillosipuleita niin ette näe enää koskaan nälkää.
NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Timo löytyy myös Facebookista. :mrgreen: Vaimo on löytynyt ulkomaan tuliaisesta ja sukuakin on jatkettu. Olen vähän ristiriitaisissa tunnelmissa. Onhan se hienoa, että Timo on selvästi pystynyt rauhoittumaan, mutta onhan se niin helvetin väärin, että toisilla elämä jatkuu ja toisilla ei..
Kat_Revolver
Harjunpää
Viestit: 321
Liittynyt: Su Joulu 02, 2012 11:32 pm

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja Kat_Revolver »

Miten voi olla mahdollista, että tämä toinen tyttöystävä todella selvisi ilman tuomiota? Selkeästi oli osallinen murhaan, auttoi piilottamaan ruumiin ja lähti pakomatkallekin! En usko sekuntiakaan että teki tämän kaiken silkasta pelosta poikaystäväänsä kohtaan.
Muovipussi päähän ja ruumis suohon.
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

tuhkanenhan esitti olevansa poliisin huumevasikkakin yhteen väliin ja muutenkin horisi mitä sattuu,sai linnassa 17 kertaa rassista pitkin kehoa,mutta harmi ettei kuollut.liskolla lienee sen jälkeen pysyi.

mistä se tuon neekerin elätiksi on hankkinu?
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

Timo Tuhkanen, 47, on tunnettu mies. Hän on Oulussa juuri aloittaneen Kris-järjestön alajaoston toiminnanjohtaja.

Tuhkanen on myös entinen elinkautisvanki.

Vuonna 1994 Tuhkanen tuomittiin Oulussa elinkautiseen kahdesta murhasta. Tuomio oli hänen ensimmäisensä.

Neljäntoista vankeusvuotensa aikana Tuhkanen hitaan muutoksen. Elinkautisvanki ei ansaitse yhteiskunnan luottamusta takaisin hetkessä. Omien tekojen läpikäyminen vie aikaa.

– Minulla meni vuosia ottaa vastuu teoistani ja tunnustaa ne, Tuhkanen sanoo.

Ajan mittaan Tuhkanen osoittautui mallivangiksi. Hän pääsi vierailemaan puhujana vankiloissa ja seurakunnissa.

Tuo sama luottamus jatkuu yhä. Siten Tuhkanen pystyy keskustelemaan vankien kanssa tänä päivänä.

– Jos olisin kerrankin rikkonut tuon luottamuksen, tämä työ ei olisi mahdollista, hän kertoo.

Elinkautisen aikana Tuhkanen opiskeli neljä tutkintoa. Kris-Oulun työssä apuna on esimerkiksi viittomankielen A-tutkinto. Se auttaa lukemaan ihmisten, ja siten myös vankien, kehonkieltä.

Tuhkanen myös maalasi, kirjoitti ja sävelsi tuotteliaasti. Oppipa elinkautista istuva jopa virkkaamaankin.

Tuhkanen vapautui Helsingin hovioikeuden armahduksella vuosien 2008-2009 vaihteessa. Pian hänelle avautui työmahdollisuus Ruandassa, vankilassa suoritetun bioenergistin tutkinnon ansiosta. Tuhkanen jäi Ruandaan kunnes palasi kotimaahan viime vuonna.

Monilla on mielipide Suomen vankilarangaistuksista. Vankilat paapovat rikollisia ja tuomiot ovat liian lepsuja.

Tuhkanen on kokemuksensa perusteella eri mieltä.

– Kokeile antaa naapurillesi kotiavaimesi. Jos on kiire vessaan, pyydät siihen lupaa. Jos syöt jotain, naapuri päättää siitä. Tai sammuttaa sähköt, jos siltä tuntuu, hän sanoo.

Maailmanlaajuisesti mitattuna Suomen vankiloissa on hyvät olot. Tarpeita ei enää tarvitse tehdä peltiämpäriin ja henkilökunta on koulutettua. Silti vankiloissa on ilmiöitä, joita tavalliset kansalaiset eivät kohtaa.

– Vankilassa on arvoasteikko. Kaikki joutuvat näyttämään miehisyytensä. Jos itseään ei puolusta, henki lähtee, Tuhkanen kertoo.

– Avunhuutoon ei kukaan vastaa.

Elinkautista kärsiessä Tuhkanen joutui kohtaamaan itsensä henkisesti yhä uudelleen. Koulukiusattu poika oppi väkivallan ja vihan jo kouluaikana. Nopeat nyrkit ja vastuun karttaminen kantoivat vankilan kulmille asti.

Vankilassa roolit kuitenkin karisivat.

– Kasvoin mieheksi, Tuhkanen toteaa.

Lisäksi terapia, taiteet ja opiskelu auttoivat uudistumisessa.

– Olen kääntänyt itseni ylösalaisin ja yhtään säästelemättä aika monesti, hän kertoo.

Olennaista on tukiverkosto. Läheisten vierailut saivat Tuhkasen ymmärtämään niin omansa kuin muidenkin elämän arvon.

Useimmilta vangeilta puuttuu kokonaan verkosto, joka ottaisi vastaan vapautumisen jälkeen. Monet lähtevät vankilasta asunnottomina ja velkaantuneina.

Siinä Kris-järjestö pystyy tulemaan hätiin. He tulevat tarvittaessa vapautuvaa vastaan vankilan portille asti.

– Me tiedämme, mitä tapahtuu ensimmäisen viiden minuutin aikana vapautumisesta, Tuhkanen kertoo.

Kris auttaa vapautuvaa rikollista tarvittaessa niin työvoimatoimistossa kuin Kelassa asioimisessa. Entisestä vangista pyritään kuntouttamaan toimiva ja tuottava yhteiskunnan jäsen.

Tuhkaselle on selvää, että niin vapautuvat kuin vielä muurien sisällä olevat vangit ovat hänen kannaltaan tasavertaisia. Muutos on mahdollista.

– He ovat minun kavereitani ja kohtalontovereitani, Tuhkanen sanoo.
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
Nimby
Olivia Benson
Viestit: 726
Liittynyt: Pe Elo 17, 2012 9:50 pm

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja Nimby »

DollariExpress kirjoitti:tuhkanenhan esitti olevansa poliisin huumevasikkakin yhteen väliin ja muutenkin horisi mitä sattuu,sai linnassa 17 kertaa rassista pitkin kehoa,mutta harmi ettei kuollut.liskolla lienee sen jälkeen pysyi.

mistä se tuon neekerin elätiksi on hankkinu?
Hyvin kiteytetty. Suomaisen "vankeinhoidon" esimerkkitapaus. Mitä raukkamaisempi teko (akantappajat, pedofiilit ym. paskasakki) sitä nopeammalla kaavalla avotaloon, lomille ja siviiliiin. Liskolta on helppo juosta henkilökunnan helmoihin esittämään katuvaista ja siitä prosessi kohti siviiliä näppärästi etenee. Virsikirjan loilottaminen kitaran säestyksellä nopeuttaa samaten.
Kat_Revolver
Harjunpää
Viestit: 321
Liittynyt: Su Joulu 02, 2012 11:32 pm

Re: Pia Talaskareen surma

Viesti Kirjoittaja Kat_Revolver »

DollariExpress kirjoitti:Tuhkanen myös maalasi, kirjoitti ja sävelsi tuotteliaasti. Oppipa elinkautista istuva jopa virkkaamaankin.
Mistä ihmeen julkaisusta tämä oli lainaus? Virkkaamaan? Onko tämä oikeasti joku vitsi? Oikea mallivanki.. Argh..
Muovipussi päähän ja ruumis suohon.
Vastaa Viestiin