Naisen surma Lappeenrannassa 2009 - yllyttäjäkin tuomittiin, hovissa vapautus

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Oikeuskansleri ottaa kantaa oikeudenkäynnin julkisuusperiaatteeseen tämän tapauksen kautta. Siis vuonna 2003, onko nyt 2009 jokin asia tästä oleellisesti muuttunut?

Lisäys: Suomessa ei nykyään mitään muuta tehdäkään kuin käsitellään asioita suljetuin ovin, salamyhkäisesti milloin ketäkin suojellen ja annostellaan pienissä erissä varovasti tiedotusvälineisiin, ettei nouse vain hälyä. Kun kaikki on mahdollisimman epämääräistä, niin ehkä saadaan jotenkin vielä suomalaisten usko systeemiin säilymään.
Viimeksi muokannut Sirpa, Ma Marras 23, 2009 11:36 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Ehkä sinun itsesi tulisi se selvittää jos asia noin kiinnostaa...Minua ei.
Sinusta siis normaalia että puukotus hoidetaan pakkokeinokäsittelynä suljetuin ovin. :roll:
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Ja tässä, Chopper, oli jälleen se kaikki minkä minun sanomisestani ymmärsit: "Sinusta siis normaalia että puukotus hoidetaan pakkokeinokäsittelynä suljetuin ovin."

Tuo kunniamurha selitykseksi suljetuin ovin käsittelylle on oma keksintösi - ei totuus.

Ja selitä minulle miten kunniamurhamotiivi voisi edes selittää sitä, että asioita käsiteltäisiin suljetuin ovin!
Alethes doksa meta logu
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Sirpa kirjoitti:
Tuo kunniamurha selitykseksi suljetuin ovin käsittelylle on oma keksintösi - ei totuus.
Missä olen niin väittänyt että se on faktaa???
Olen vain kertonut mielipiteeni jota en ole esittänyt faktana. Opettele lukemaan sekä sisäistämään lukemasi. Ehkä kannattaisi keskittyä siihen sisäistämiseen ensin,ennen kuin kiireesti postailee uusia viestejä.
Chopper kirjoitti:
HarrietM kirjoitti:Veikkaan että tekijät ovat naisen (lähi)sukulaisia.

Suomen ensimmäinen kunniamurha :?:
Samaa ajattelin itsekkin. Selittäisi osaltaan myös sen miksi poliisi vaitonainen yksityiskohdista,myös siitä ovatko tekijät ja uhri toisilleen sukua.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Kysyin miksi asioita salattaisiin, jos kyseessä olisi kunniamurha, ja vastasit, että sen vuoksi koska siitä nousisi häly. Jos muistat.

Jonka keskustelun jälkeen vastaat minulle näin:

"Sinusta siis normaalia että puukotus hoidetaan pakkokeinokäsittelynä suljetuin ovin."

Normaalia tai ei, mutta ei tuo asia nyt hälyn estämistäkään tarvitse tarkoittaa.

Joten keksitty selitys "kunniamurha", ei todellisuudessa selitä yhtään mitään.
Alethes doksa meta logu
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Chopper »

^ Niin,lehdistölle ei tiedoteta asiasta enempää. Kuten sanoin,ei ole normaalia että puukotustapaus esitetään käsiteltäväksi suljetuin ovin,tai muuten niitä suljetuin ovin käsiteltäviä juttuja olisi oikeudessa joka viikko. Mikä tästä tapauksesta tekee niin aran ettei sitä voida puida julkisesti? Oma MIELIPITEENI on se että asia liittyy kunniamurhaan,HUOM! MIELIPIDE,EI FAKTA!!!
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Hyvä, kuulostaa jo paremmalta. No, niin tuo mielipide käytiin nyt tässä lävitse, eikä se todellisuudessa siis tarkoittanutkaan yhtään mitään; eikä sille ollut riittävää perustelua. Oletko nyt valmis miettimään joitakin muitakin vaihtoehtoja vai aiotko jatkossakin pysyä tällä "kunniamurha -linjalla"?
Alethes doksa meta logu
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Näiden tietojen varassa,aion pitäytyä. Jos ja kun asiasta tiedotetaan joskus enemmän,pohjaan mahdollisen uuden mielipiteeni niiden valossa uudestaan,jos on tarvetta.
Saat vapaasti olla muuta mieltä,vai oletko ylipätään mitään mieltä asiasta? Vai onko tarkoituksesi vain kommentoida minun mielipiteitäni ilman että itselläsi on omaa käsitystä asiasta?
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Sanot pitäytyväsi mielipiteessäsi näiden tietojen varassa. Minun mielestäni asiasta ei ole annettu mitään tietoa, jonka varaan voisi perustaa mielipidettä.

Ei, minulla ei todellakaan ole tässä vaiheessa mitään mielipidettä.

Pidän aivoni auki kaikille mahdollisuuksille, ja muodostan mielipiteeni vasta sitten kun - ja jos - jotakin lisäinfoa asiasta annetaan.

Tutkin, että onko sinun mielipiteelläsi sellaista katetta, jotta sen voisi katsoa olevan mahdollinen fakta tähän asiaan. Ei ollut.
Alethes doksa meta logu
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Sirpa kirjoitti:
Tutkin, että onko sinun mielipiteelläsi sellaista katetta, jotta sen voisi katsoa olevan mahdollinen fakta tähän asiaan. Ei ollut.
Ja tämä sinun tutkimuksesi oli 6 vuotta vanha kantelu :lol:

Odotellaan josko sinä jossain vaiheessa saisit omaa mielipidettäsi muodostettua miksi puukotus esitetään käytäväksi suljetuin ovin.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
John Doe
Christopher Lorenzo
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 4:28 pm
Paikkakunta: Desert Island

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Lappeenrannan käräjäoikeus vangitsi maanantai-iltapäivällä kaksi miestä Harapaisissa torstai-iltana tapahtuneesta murhasta. Sekä uhri että vangitut miehet ovat lähtöisin Pakistanista. Poliisi ei halua ottaa kantaa kunniamurhaepäilyyn.

Toinen miehistä vangittiin todennäköisin syin epäiltynä ja toista on syytä epäillä rikoksesta. Rikoskomisario Kari Hyyryläinen Etelä-Karjalan poliisilaitokselta ei vielä tutkinnan tässä vaiheessa halua ottaa kantaa kunniamurhan mahdollisuuteen.

- Tutkinta on vasta alkuvaiheessa, mutta tietenkin teon motiivipuoli selvitetään mahdollisimman tarkkaan. Tässä vaiheessa asiaan en voi ottaa kantaa. Kaikki vaihtoehdot ovat kuitenkin tutkinnassa.

Vangitsemisoikeudenkäynti pidettiin Lappeenrannan käräjäoikeudessa suljetuin ovin. Poliisi kertoi uhrien ja pidätettyjen pakistanilaistaustasta sunnuntaina. Alun perin pidätettyjä oli neljä. Heistä yksi mies ja yksi nainen vapautettiin viikonloppuna.

- Heitä vastaan ei sellaista näyttöjä ole, että heitä olisi syytä epäillä, sanoo rikoskomisaario Kari Hyyryläinen Etelä-Karjalan poliisista.

Murhasta epäillyt miehet ovat keski-ikäisiä ja he asuvat Lappeenrannassa. Toinen heistä otettiin kiinni Helsinki-Vantaan lentokentältä. Poliisin mukaan hän oli poistumassa maasta. Rikoskomisario Kari Hyyryläinen ei toistaiseksi ole antanut tietoja uhrin ja pidätettyjen yhteyksistä tai surmatyöhön johtaneista tapahtumista.

- Uhrin ja epäiltyjen sukulaissuhteeseen en ota kantaa tässä vaiheessa.

Toistaiseksi kumpikaan epäillyistä ei ole tunnustanut tekoa.

"Ei tyypillinen suomalainen surma"

Surmatyö tapahtui Lappeenrannassa yksityisasunnossa Harapaisten kaupunginosassa viime viikolla. Surmansa saanut nainen oli 34-vuotias ja asui Lappeenrannassa. Nainen oli surmattu teräaseella.

- Poliisi sai hätäkeskuksen kautta ilmoituksen pahoinpitelystä, mutta paikalla ilmeni henkirikos. Poliisi pääsi kyllä nopeasti kiinni juttuun, kertoo Hyyryläinen.

Poliisilla ei ole tietoa esimerkiksi aiemmasta naiseen kohdistuneesta uhkailusta. Tyypillisestä suomalaisesta surmasta ei Hyyryläisen mukaan ole kyse.

- Tällaisesta tyypillisestä ryyppyporukassa tapahtuvasta henkirikoksesta ei tässä ole kyse, vaikka toinen epäilty ilmeisesti olikin ollut alkoholin vaikutuksen alaisena.

Pakistanissa kunniamurhat yleisiä

Kunniamurha tarkoittaa ihmisen, yleensä naisen, murhaamista yhteisön, tavallisimmin suvun, kunnian vuoksi. Joissakin islamilaisissa, mutta myös joissakin muissa kulttuureissa perheen tai suvun miehet valvovat perheen naisten käyttäytymistä ja rankaisevat heitä epäsiveelliseksi arvioimistaan toimista. Pahimmassa tapauksessa nainen voidaan tappaa.

YLE Etelä-Karjala
http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2009 ... 77249.html

Linkistä löytyy myös tutkinnanjohtajan haastattelu. 8)
Saas nähdä millaiseksi tämän jutun tutkinta/tuomiot muodostuu.
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Voi, voi Chopper tuo sinun järjenjuoksusi... tutkin tietysti kyselemällä ja varmistamalla sinulta mielipiteesi perusteita, että olisiko siinä jotakin järkeä ja faktaa.

Minulla ei ole mitään kiirettä muodostella epäselvistä asioista mielipiteitä... kestän oikein hyvin aivojen epävarmuutta. :wink

Jäin nyt miettimään, että täytyyköhän tätä vielä selventää, että ymmärrät, Chopper, mitä tarkoitan.

Jos sinulla on hyvin perusteltu mielipide, kuten että tässä tapauksessa "suljetut ovet" liittyisi kunniamurha-asiaan, niin eihän minulla olisi mitään sitä vastaan, että toteaisin "niin, kyllä hyvinkin kyseessä voi olla kunniamurha", mutta en saanut sellaisia perusteluita sinulta, jotta myös minä olisin voinut omaksua tämän mielipiteen.

Kyse ei ole sinun mielipiteesi tyrmäämisestä, vaan tutkimisesta, että minkälaiselle perustalle sen muodostat, että voisinko minäkin ottaa asian suhteen käyttöön tuon mielipiteen.

Nyt en saanut sellaisia perusteluja, jotta olisin sen voinut omaksua.
Alethes doksa meta logu
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Suomessa ei ole ennakkotapausta asiasta joten niitä faktoja on pikkasen vaikea sinulle kaivaa asiasta.

(Tabu-luonteen takia ilmiön laajuudesta Suomessa ei ole tarkkaa kuvaa. Ruotsissa yli 1 500 nuoren arvioitiin vuonna 2003 joutuneen kunniaan liittyvän väkivallan kohteeksi.

Poliisin tietojen mukaan Suomessa ei ole tehty kunniamurhia
TS )


Mutta esim. Ruotsissa muutamia kunniamurhia on käyty suljetuin ovin.
Minulle sinänsä ihan sama käydäänkö oikeutta avoimin vai suljetuin ovin,se ei kiinnittänyt huomiotani,vaan poliisin tiedottaminen.
Chopper kirjoitti:
Sirpa kirjoitti: Chopper: Miten poliisin vaitonaisuuden selittää se, että motiivina olisi kunniamurha?
Julkisuus Sirpaseni,julkisuus.
Siitähän syntyisi hirveä mediamyllytys jos poliisi paukuttaisi julkisuuteen kyseessä olleen kunnimurhan. Toisaalta eivät ota kantaa onko se kunniamurha kun voisivat suoraan sanoa ettei ole,jos niin olisi.
Kuten huomaat,en ottanut esille suljettuja ovia,vaan kommentoin poliisin tiedottamista. Itse kaivelit esille sen asian ja toki oletan että sinulla sille joku mielipide jos kerran itse kiinnitit siihen huomiota.
John Doe kirjoitti:Rikoskomisario Kari Hyyryläinen Etelä-Karjalan poliisilaitokselta ei vielä tutkinnan tässä vaiheessa halua ottaa kantaa kunniamurhan mahdollisuuteen.

- Tutkinta on vasta alkuvaiheessa, mutta tietenkin teon motiivipuoli selvitetään mahdollisimman tarkkaan. Tässä vaiheessa asiaan en voi ottaa kantaa. Kaikki vaihtoehdot ovat kuitenkin tutkinnassa.
- Uhrin ja epäiltyjen sukulaissuhteeseen en ota kantaa tässä vaiheessa.

Toistaiseksi kumpikaan epäillyistä ei ole tunnustanut tekoa.

"Ei tyypillinen suomalainen surma"

- Tällaisesta tyypillisestä ryyppyporukassa tapahtuvasta henkirikoksesta ei tässä ole kyse, vaikka toinen epäilty ilmeisesti olikin ollut alkoholin vaikutuksen alaisena.

Pakistanissa kunniamurhat yleisiä

Kunniamurha tarkoittaa ihmisen, yleensä naisen, murhaamista yhteisön, tavallisimmin suvun, kunnian vuoksi. Joissakin islamilaisissa, mutta myös joissakin muissa kulttuureissa perheen tai suvun miehet valvovat perheen naisten käyttäytymistä ja rankaisevat heitä epäsiveelliseksi arvioimistaan toimista. Pahimmassa tapauksessa nainen voidaan tappaa.
Eipä mulla muuta. Saan aikani kulumaan muutenkin kuin sinun kanssasi väittelemällä.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

No niin, tätä vähän pelkäsinkin, lopun kaiken sinulta jäi kuitenkin se pointti jälleen ymmärtämättä. Harmi. :?

Lisäystä: Tässä tämä ongelma. Kun muodostetaan mielipiteitä, ja toinen kirjoittaja kyselee niiden perusteita, jotta mahdollisesti voisi olla samaa mieltä, jos mielipide on asiallisesti perusteltu. Vastapuoli kokee kyselyn mielipiteensä tyrmäyksenä tai jopa vaatimuksena, että se pitäisi kyetä perustelemaan.

Ei oikein hyvä pohja tällaisen palstan asioiden spekulointiin... murhat ja rikokset ovat harvoin mielipide- ja makuasioita kuten kauneusasiat; vaatteet, taide yms.
Alethes doksa meta logu
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Henkirikos Lappeenrannassa

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Niin,minä perustelen oman mielipiteeni uhrin/tekijöiden kansalaisuuteen,poliisin tiedottamiseen asiasta.
En ymmärrä mitä muita perusteluja vielä minulta tarvitset,etenkään jos itselläsi ei ole mitään mielikuvaa asioista,kunniamurhista/kunniaväkivallasta.
En edes ymmärrä miksi kommentoit koko asiaa jos itselläsi ei ole tapahtumaan mitään oma mielipidettä/spekulaatiota.
Minulla ei ole tarjota sinulle mitään faktaa asiasta että kyseessä on kunniamurha koska spekulaationi perustuu mututuntumaan. Turha sinun on silloin asiasta ruveta faktoja kaipailemaan. Sellaista on spekulointi. Jos kaikki faktat tiedossa ei ole enää aihetta spekuloida.
Voithan kysyä Harrietilta minkä vuoksi hän kallistuu kunniamurhan kannalle,kysymysmerkin kera.
Ehkä hän osaa kertoa sinulle asian paremmin jotta sinä voit edes jonkunlaista mielikuvaa tapahtuneesta itsellesi luoda.

Minun on turha asiasta enempää jauhaa sinun kanssasi.
(en ymmärrä muutenkaan miksi minun pitäisi sinut vakuuttaa asian suhteen,koska sinänsä ihan sama mitä mieltä olet minun kirjoituksistani tai mielipiteistäni. Jokaisella lienee kyky muodostaa oma mielipide ilman vakuutteluja toiselta)
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Vastaa Viestiin