Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

aga
Charlien Enkeli
Viestit: 1990
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Kirkko

Viesti Kirjoittaja aga » Su Heinä 09, 2017 7:16 pm

Paa kirjoitti:Sille ei voi mitään, jos jostakin kasvaa vääräuskoinen tai ateisti. Valinta on ihmisen ja siitähän tässä on kyse. Oman valintani olen tehnyt ja siihen tyytyväinen. Elämään kuuluu kasa paskaa kaikille, ei kai kukaan ole muuta väittänytkään?
Kaste vauvana ei ole mikään oma valinta, vaan tyhjänpäiväinen rituaali. (vielä enemmän nykyään kuin aiemmin) Kunnioitan enemmän aikuiskastetta.

Berlin
Nikke Knattertton
Viestit: 881
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:06 pm

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja Berlin » Su Heinä 09, 2017 9:52 pm

Nyt viimeistään jokaisen suomalaisen pitäisi erota kirkosta. Rahat menevät laittomien siirtolaisten hyyssäämiseen!
Annaanna: Mistä valtiosta mies oli kotoisin? Afrikasta?

ReissuLasse
Lovejoy
Viestit: 1703
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse » Su Heinä 09, 2017 11:01 pm

Berlin kirjoitti:Nyt viimeistään jokaisen suomalaisen pitäisi erota kirkosta. Rahat menevät laittomien siirtolaisten hyyssäämiseen!
Eli jos ei menis penniäkään hyysäämiseen niin tervetuloa kaikki kynnellekykenevät? Hieman on isommista kyse kuin mihin jotain rahoja käytetään.

Emantide
Parranpäristäjä
Viestit: 72
Liittynyt: To Maalis 09, 2017 9:22 am

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja Emantide » Ma Heinä 10, 2017 11:04 pm

Hyvin surullisin mielin olen katsellut millaiseen asemaan ja arvoon Kirkko on itsensä ajanut näinä viime aikoina.

Tieni mielikuvitus ystävien kanssa on jo eronnut montakymmentä vuotta sitten. Se ei ole mielessäni Kirkon toimintaa pahentanut, sillä on monta muutakin funktiota kuin johdattaa Jumalan syliin omasta mielestäni. Se ylläpitää tiettyjä käytännön asioita ja luo moraalisia arvoja ihmisille, mitä ilman ei maamme nimeltä Suomi olisi sellainen kuin se on ollut 100 vuotisen historiansa.

Jos kuulut kirkkoon ja olet konfirmoitu yli 16v (ei varmasti osa täällä ole yli 16v, ainakaan henkisesti) voit käyttää äänioikeutesi kirkollisvaaleissa ja yrittää vaikuttaa mihin se Kirkon raha valuu...
Monella menee hyvin. Suurimmalla osalla ei.

Doctor Lecter
Agentti Mulder
Viestit: 11672
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter » Su Syys 03, 2017 5:37 pm

Pääministeri Sipilä: Kirkko ei saa estää turvapaikkapäätösten toteuttamista

Pääministeri Juha Sipilän mukaan myöskään kirkko ei saa estää viranomaisia toimeenpanemasta turvapaikanhakijoita koskevia lainvoimaisia päätöksiä.

*Sipilän mukaan laillisuus ylittyy, kun kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneen henkilön "piilottelemisella estetään viranomaisten päätöksen toimeenpaneminen".
*Sipilän mukaan myöskään kirkko ei saa estää viranomaisia toimeenpanemasta päätöksiä, jotka ovat saaneet lainvoiman.
*Ylen Pääministerin haastattelutunnilla käytiin sunnuntaina läpi, missä kulkee pääministeri Juha Sipilän mukaan turvapaikanhakijoiden laillisen ja laittoman auttamisen rajat.


Asia on ollut kuuma peruna sen jälkeen, kun hallitus budjettiriihessä linjasi, että lainsäädäntöä täsmennetään "laittomasti maassa olemisen edistämisen, esimerkiksi majoittamisen tai piilottamisen" kriminalisoinnin suhteen.
- Minua on vähän ihmetyttänyt, että tämän tyyppisellä asialla politikoidaan. Uskon, että suomalaiset varsin hyvin ymmärtävät, että eihän auttamista tässä millään tavalla kriminalisoida. Auttamista pitää pystyä tekemään edelleenkin niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Se pitää erottaa tästä keskustelusta, Sipilä sanoi haastattelutunnilla.

Sipilän mukaan laillisen rajan yli mennään, kun kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneen henkilön "piilottelemisella estetään viranomaisten päätöksen toimeenpaneminen".
- Silloin kun piilottelemisella estetään viranomaisten päätöksen toimeenpaneminen, niin kyllä se ainakin minun oikeustajuun istuu, että silloin ylitetään tämä raja, Sipilä sanoi.

Kirkon asema

Pääministeri Sipilältä kysyttiin myös, mitä mieltä hän kirkon suhtautumiseen asiaan. Arkkipiispa Kari Mäkinen on sanonut, että kirkko suojelee tarvittaessa kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita.
- Jos autetaan sillä tavalla, että varmistetaan, että kaikki apu on saatu, niin se menee minun luokittelussa siihen auttamisen piiriin. Mutta jos me estetään viranomaista toimimasta ja pistämässä toimeen lainvoimaista päätöstä, niin se ylittää sen, mitä itse katson auttamiseksi.

Sipilältä kysyttiin: "Eikö kirkon pitäisi tässä asiassa totella Suomen lakia. Jos kielteinen päätös on tullut, niin se todennäköisesti useimmissa tapauksissa on mennyt lain ja oikeuden mukaan?"
- Mielestäni myöskään kirkko ei saa estää viranomaisia toimeenpanemasta päätöksiä, jotka ovat saaneet lainvoiman. Minusta tässä kulkee se raja, Sipilä sanoi.

Radikalisoituminen

Pääministeri otti kantaa myös radikalisoitumisen vaaroihin Suomessa. Suojelupoliisin seuraamien henkilöiden määrä on noussut 80 prosentilla vuodesta 2012.
- Olen Turun tapahtumien jälkeen ja ennenkin sitä keskustellut islamin yhteisöjen edustajien kanssa ja myöskin nuorten kanssa. Olen yrittänyt saada kuvaa, että millä tavalla radikalisoituminen käytännössä tapahtuu ja houkutellaanko heitä siihen. Ja kyllä Suomessa on tällaista toimintaa.
- Henkilö, jolla on radikalisoituminen ehkä jo alkanut siellä lähtömaassa, niin kyllä tällainen henkilö on äärimmäisen herkkä vaikutuksille varsinkin siinä vaiheessa, kun on kielteinen turvapaikkapäätös tullut. Tämä on sellainen kohta, johon olemme erityisesti kiinnittäneet huomiota, Sipilä kertoi Ylen Pääministerin haastattelutunnilla.


Iltalehti
3.9.2017 klo 16.53

Kirkkoturva vs Suomen laki. Kumpi voittaa?

Sipilä puhuu radikalisoitumisesta jo lähtömaassa, mutta mm. marokkolaiset puhuvat, että saapuminen Eurooppaan radikalisoi. Yhtä kaikki; emme osaa kotouttaa koska kotoutettava on mahdoton, haluton, ylimielinen, islaminuskoinen...
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Tracker
Wallander
Viestit: 1103
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 9:13 am

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja Tracker » Ma Syys 04, 2017 9:38 pm

Eroan kirkosta. (tosin olen jo ajat sitten eronnut) Mutta eroaisin nyt kun kirkko kannustaa kansalais-tottelemattomuuteen.

Avatar
sikakoira
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 2818
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja sikakoira » Ti Joulu 12, 2017 9:37 pm

Erotettu pappi hävisi oikeudessa, tuomittiin yli 20 000 euron korvauksiin - taustalla seurakunnan rahojen antaminen libyalaishuijarille
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017121 ... 5_u0.shtml
Päijät-Hämeen käräjäoikeus antoi tiistaina päätöksen ex-kirkkoherran työsuhdetta koskevaan riita-asiaan.

Pappi vaati entiseltä työantajaltaan saamatta jäänyttä palkkaa liki 40 000 euron edestä tai toissijaisesti liki 22 000 euron vahingonkorvausta.

Käräjäoikeus hylkäsi molemmat vaatimukset, koska kirkkoherrana oli oman laiminlyöntinsä takia menettänyt työantajan luottamuksen työssään, oikeus katsoi.

Ortodoksisen kirkkokunnan pappisvihkimyksen saanut pappi on omalta osaltaan sitoutunut noudattamaan työssään piispan ja piispainkokouksen päätöksiä, jotka sitovat pappia kirkon oppien mukaisesti, oikeus perusteli.

Tapahtumaketju sai alkunsa, kun pienen lahtelaisen ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra alkoi avustaa libanonilaista alle 50-vuotiasta miestä.

Tämä oli kertomansa mukaan joutunut odottamattomiin vaikeuksiin kriisialueilla olevien sukulaisten kuolemien takia.

Mies oli seurakunnan jäsen ja hän purki hätäänsä seurakunnan kirkkoherralle. Pappismies uskoi kertomuksia miehen kammottavasta tilanteesta, ja lainarahaa tilapäiseen apuun alettiin antaa seurakunnan kassasta.

Ilmoitus käynnisti tutkinnan

Kirkon kassasta ehdittiin antaa ja lainata miehelle vuosien 2011 ja 2013 välisenä aikana noin 120 000 euron summa

Tapaus johti ulkopuolisesta ilmoituksesta rikostutkintaan, ja pappi tuomittiin luottamusaseman väärinkäytöstä sakkoon ja korvauksiin seurakunnalle.

Kirkkoherra asetettiin myös toimituskieltoon, ja hänen työsuhteensa purettiin myöhemmin.

Avustusrahoja seurakunnan kassasta lypsänyt mies tuomittiin aikanaan petoksista.

Oikeus ei nähnyt kohtuullistamiselle aihetta

Käräjäoikeus velvoitti häviäjän maksamaan Lahden ortodoksisen seurakunnan oikeuskulut täysimääräisinä noin 22 000 euroa.

Oikeus huomautti päätöksessään, että seurakunnan taloudellinen asema pienenä seurakuntana on heikentynyt nimenomaan kirkkoherrana toimineen papin oman toiminnan seurauksena.

Kirkkoherra määrättiin aiemmin rikosoikeudenkäynnissä maksamaan osin yhteisvastuullisesti huijaustarinoita sepittäneen miehen kanssa seurakunnalle aiheutuneita vahinkoja.

Myös pappi itse joutui miehen höynäyttämäksi, kun hän lainasi tälle omia rahojaan noin 30 000 euroa.

Avustusrahoja saanut mies oli poliisitutkinnan mukaan käyttänyt varoja pääosin uhkapeleihin reissatessaan laivoilla Ruotsissa ja Virossa.
“I think we have to find out what happened first. Here we go again with, you know, you’re guilty until proven innocent. I don’t like that. "
Donald Trump

Ihraponnari
Ran-tan-plan
Viestit: 394
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:09 pm

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja Ihraponnari » To Helmi 22, 2018 11:55 pm

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/polii ... alehtelee-

ote jutusta

"Kirkkoturvalla tarkoitetaan sitä, että seurakunta tarjoaa hädässä olevalle ihmiselle majoituksen, ylläpidon, henkistä tukea ja apua tilanteen selvittämiseen. Viime vuosina kirkkoturvan piiriin on hakeutunut etenkin kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita. Seurakunnan työntekijät selvittävät yhdessä lakimiesten kanssa, onko turvapaikkahakemuksessa jotain korjattavaa.

Asiantuntija Laura Arikka Kirkkohallituksesta kertoo, että pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä "joitain" kirkkoturvatapauksia ja koko Suomessa "useita"."

maksakaa kirkollisveroja jotta Suomeen saahaa lisää kielteisen päätöksen saanneita turvapaikanhakijoita!

Iivis
Hercule Poirot
Viestit: 2165
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja Iivis » Pe Touko 03, 2019 2:23 pm

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006092175.html
Kohta enää alle puolet espoolaisista kuuluu kirkkoon – ”Ei tätä kehitystä millään tempuilla tai hyvillä saarnoilla muuteta

Espoon ja Kauniaisten asukkaat kuuluvat pääkaupunkiseudun muita kuntia useammin evankelisluterilaiseen kirkkoon. Osuus putoaa myös Espoossa, ja tätä vauhtia alle puolet espoolaisista kuuluu kirkkoon vuonna 2025.

Kuva
Leppävaaran seurakunnan alueella Espoon alhaisin jäsenosuus. (KUVA: VESA OJA)
Joonas Laitinen HS
Julkaistu: 3.5. 11:17

ESPOO maallistuu kovaa vauhtia. Viime vuonna 37 prosenttia espoolaisista ei kuulunut yhteenkään uskontokuntaan. Vielä vuonna 2010 osuus oli 26 prosenttia.

Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuului viime vuonna enää 59 prosenttia espoolaisista. Vielä vuonna 2010 kirkkoon kuului 70,7 prosenttia espoolaisista.

Jos vauhti jatkuu nykyisen kaltaisena, evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvien espoolaisten osuus alittaa 50 prosentin rajan ensi vuosikymmenen puolivälissä. Helsingissä vastaava tulee eteen jo aiemmin, mikäli suunta ei käänny.

”Ei tätä kehitystä millään tempuilla tai hyvillä saarnoilla muuteta”, sanoo Pohjois-Helsingissä sijaitsevan Kannelmäen seurakunnan kirkkoherra Sakari Enrold.

”Maailmassa voi tapahtua jotain, jonka seurauksena ihmiset hakeutuvat kirkon piiriin, mutta en nyt tietenkään toivo mitään katastrofia.”

Tästä näet, miltä kirkon jäsenkato näyttää pääkaupunkiseudun kartalla.

ESPOOSSA ei ole vielä yhtään seurakuntaa, jossa jäsenosuus alittaisi 50 prosentin rajan. Helsingissä niitä on seitsemän ja Vantaalla yksi. Vuonna 2010 tällaisia seurakuntia oli pääkaupunkiseudulla yksi.

Matalin jäsenosuus Espoossa on Leppävaaran seurakunnan alueella. Muun muassa Etelä- ja Pohjois-Leppävaaran pienalueista koostuvan seurakunnan alueen asukkaista evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluu 51,3 prosenttia. Vielä vuonna 2010 vastaava osuus oli 72 prosenttia. Pudotus on koko pääkaupunkiseudun suurin.

Pääkaupunkiseudun pienin kirkkoon kuuluvien osuus on Helsingin Mikaelin seurakunnassa. Seurakuntaan kuuluvat muun muassa itäisen Helsingin Kontulan, Vesalan, Mellunmäen, Kivikon, Kurkimäen sekä entisen Sipoon alueen asukkaat.

Mikaelin seurakunnan alueella evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluu 44,3 prosenttia asukkaista. Vielä vuonna 2010 osuus oli 54,7 prosenttia. Evankelisluterilaisen kirkon sanoma ei näytä tavoittavan etenkään alueen miehiä, sillä vain 40,4 prosenttia alueen miehistä kuuluu kirkkoon. Naisilla vastaava osuus on 47,8.

”Alueellamme on noin 12 500 asukasta, jotka eivät puhu suomea tai ruotsia. Heidän joukossaan on runsaasti maahanmuuttajia”, kirjoittaa Mikaelin seurakunnan kirkkoherra Martti Häkkänen HS:lle sähköpostitse.

”Sisäisen muuttoliikkeen seurauksena alueeltamme nähtävästi muuttaa pois seurakunnan jäseniä. Samalla alueelle tulee asukkaita, jotka eivät ole kirkon jäseniä.”

PÄÄKAUPUNKISEUTU ei tietenkään paini kirkon jäsenkadon kanssa yksin. Koko Suomessa evankelisluterilaisen kirkkoon kuuluvien osuus on laskenut 2010-luvulla 78,3 prosentista 69,8 prosenttiin.

”Monet muutokset tapahtuvat Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla muuta maata nopeammin. 2010-luku on yhdenlainen murrosvaihe. Suomi tulee ilmeisesti tältä osin esimerkiksi Ruotsin tai Britannian perässä – sama muutos oli heillä jo aiemmin”, Häkkänen kirjoittaa.

”Se mikä on nähtävillä Helsingissä nyt, on nähtävillä muualla Suomessa muutaman vuoden kuluttua.”

Häkkänen lisää, ettei kirkon jäsenprosentti kerro välttämättä suoraan uskonnollisuuden laskusta.

”Esimerkiksi kirkon diakonia tukee ja antaa apua riippumatta ihmisen jäsenyydestä seurakuntaan. Samoin lapsi- ja perhetyö tavoittaa hienosti myös niitä perheitä, jotka eivät välttämättä ole jäseniä.”

Tilastojen valossa evankelisluterilaisen kirkon ulkopuoliset uskontokunnat eivät ole suuria. Vuonna 2018 ortodoksiseen kirkkoon tai toiseen uskontokuntaan kuului 3,7 prosenttia espoolaisista.

PÄÄKAUPUNKISEUDULLA suurin evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvien osuus on Kauniaisissa. Kunnan asukkaista 71 prosenttia kuuluu kirkkoon. Vielä vuonna 2010 osuus oli 79,4 prosenttia.

Kauniainen on pääkaupunkiseudun ainoa alue, jossa evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvien osuus on koko maan keskiarvoa suurempi.

Espoossa suurin evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvien osuus on Tapiolan seurakunnan alueella. Muun muassa Tapiolasta, Westendistä ja Vanha-Mankkaasta koostuvan alueen asukkaista 62,4 prosenttia kuuluu kirkkoon. Osuus on pudonnut 18,2 prosenttiyksiköllä vuoteen 2010 verrattuna.

Kuinka suuri osa asuinalueesi seurakunnan asukkaista kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon? Se selviää oheisesta hakukoneesta.
En ole ollut koskaan uskonnollinen ihminen, mutta vuoteen 2015 saakka maksoin kiltisti kirkollisveroni ajatellen, että jonain päivänä tarvitsen kirkon tarjoamia palveluita.

Kyseisenä vuonna alkoi kirkon suunnalta tulla sellaisia uutisia, että minä tuumasin etten halua tukea sellaista toimintaa kirkollisverorahoillani.

Kirkon pitäisi mielestäni ruveta pohtimaan syitä mistä kato aiheutuu.

Iivis
Hercule Poirot
Viestit: 2165
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja Iivis » Pe Touko 03, 2019 2:31 pm

Suomi sai sen uskon mitä tilasi

Kuva
– Kristinusko luterilaisessa muodossaan on paras tähän maahan, ilmanalaan ja sielunmaisemaan. Käytännössä meidän elämämme tässä suomalaisessa ja kristillisessä yhteiskunnassa ei näytä kovin viheliäiseltä, sanoo Teemu Keskisarja.

Vaaleissa valitaan pian kansalle edustajia. Mitä poliitikkojen ja kansan kannattaisi muistaa kristinuskon vaikutuksesta Suomeen – ihan tulevaisuutemmekin kannalta, historioitsija Teemu Keskisarja?
Helsingin yliopiston Suomen ja Pohjoismaiden historian dosentti Teemu Keskisarja, 47, on noussut maamme johtavien historian popularisoijien joukkoon.

Kaunokirjallisen rikasta ja rehevää ilmaisua tietokirjoissaan ja mediassa viljelevä tutkija on saanut arvostelijoitakin väliin kärjekkäästä kielestään ja vahvoista tulkinnoistaan.

Suorapuheinen mies ei jätä kylmäksi myöskään potkiessaan kristinuskoon liittyviä päähänpinttymiä.

– Suomessa kirkko ei ole syyllistynyt hirmutöihin. Uskonto ei ole ollut maamme historiassa kehityksen pato vaan koski ja muutosvoiman lähde, Keskisarja kiteyttää.

Filosofian tohtori verestää muistiamme listaamalla, miten monessa suomalaisen yhteiskunnan elintärkeässä toiminnassa kirkko on ollut keskeisenä vaikuttajana ja alullepanijana.

Kansanopetus. Terveydenhoito. Hallinto ennen 1860-luvun kuntauudistusta. Puhumattakaan ydintehtäviin kuuluvista hengellisistä velvoitteista ja sielunhoidosta huolehtimisesta.

– Kirkolla oli kansansivistyksenkin kehittymisen kannalta ratkaiseva merkitys. Kiertokouluissa ei aivopesty lapsia, vaan opetettiin tärkeitä perusvalmiuksia.

Mainettaan paremmat papit
Suomalaisten elokuvien rasittava klisee on ollut esittää pappi edistyksen jarruttajana ja vanhoillisena jääränä. Historiallisesti se antaa aivan väärän käsityksen, Teemu Keskisarja kritisoi.

– Pappi oli 1800-luvun maalaiskylässä se heppu, joka ensimmäisenä opetti perunanviljelyä, tilasi sanomalehtiä, perusti kansakoulua ja palokuntaa ja järjesti rokotuksia.

– Suomessa on ollut aina keskimäärin täysijärkinen papisto, toisin kuin monissa maissa, jotka ovat jääneet henkisiksi ja aineellisiksi kehitysmaiksi.

Papisto oli aikanaan äärimmäisen valveutunutta kulttuurisesti.

– Mikään lapsuudenmiljöö ei ole kasvattanut yhtä paljon eri alojen suurmiehiä kuin pappila. Ties kuinka monta presidenttiä, kenraalia, taidemaalaria ja kirjailijaa on ponnistanut siitä taustasta.

– Pappila ei ollut ahdas elämänpiiri. Hengenmiehet olivat virkeitä monialaihmisiä ja modernin airuita, Teemu Keskisarja tähdentää.

Kansankirkko toimi maltillisena kansan vakauttajana.

– Tietenkin uskonnolla on ollut roolinsa monissa sodissa, mutta suomalaiset eivät ole tavanneet kiihottua väkivaltaisesti pelkistä uskonasioista.

Punasynninpäästö vuodesta 1918
Sisällissodassa papit olivat paljolti ”kiivaasti valkoisia”.

– Papit eivät yleensä juosseet teloitusmontulle väliin, vaikka he olisivat ehkä voineet pelastaa monia viattomia. Lehdissä ei juuri kuultu armonsaarnoja, kun tuhansia punaisia kuoli nälkään ja tauteihin vankileireillä.

Keskisarjan mielestä onkin ihmeellistä, ettei liki puolet kansasta eronnut kirkosta heti kun se tuli mahdolliseksi vuonna 1923.

– Silloinen kirkonvastainen sosialismi ei hävittänyt rivipunaisten uskoa Jumalaan, vaikka he saattoivat inhota kirkkoa tai paikallista pappia. Papit olivat kuitenkin tehneet aiempina vuosisatoina Suomessa niin paljon hyvää.

Talvi- ja jatkosodassa papiston ”suoritus oli suurenmoinen”.

– Punaisille se oli korjaava kokemus, ja he antoivat papeille synninpäästön vuodesta 1918. Papit auttoivat rintamalla ja kotirintamalla pieniä ihmisiä suunnattoman suurissa ahdistuksissa.

– Sotapappi, joka painostaa nuoria miehiä tarpeettomaan uhrikuolemaan tai havittelee Suur-Suomea, on todella typerä klisee.

Kuva
Teemu Keskisarja on Suomen luetuimpia historioitsijoita. Hänen tuorein historiateoksensa kertoo Aleksis Kiven elämästä.

Hedelmistään uskonto tunnetaan
Historioitsija on havahtunut huomaamaan omituisen aatteellisen asian ystävä- ja tuttavapiirissään.

– Moni ihminen, joka kannattaa naisten ja homoseksuaalien oikeuksia, tasa-arvoa, demokratiaa ja sananvapautta, suhtautuu hyvin myötämielisesti sellaisiin uskontoihin, jotka polkevat kaikki nämä arvot jalkoihinsa.

– Samaan aikaan he kitisevät joka ainoasta asiasta Suomen luterilaiselle kirkolle, vaikka luterilaisissa maissa ihmisoikeudet on hoidettu maailman parhaalla tavalla!

Keskisarjan mielestä historia ei todista kaikkia uskontoja likimainkaan samanarvoisiksi.

– Ei se voi johtua vain huonosta tuurista, että tiettyjen uskontojen tai uskonnottomuuden hallitsemissa maissa mikään ei tunnu toimivan kunnolla. Uskonto muovaa aina ympäröivää yhteiskuntaa, kulttuuria ja talouttakin.

– Yhteiskunnallisista hedelmistään puu tunnetaan, ja Suomi on luterilaisuuden hedelmä paljossa. Myös ateistit, muiden uskontojen edustajat ja maahanmuuttajat saavat olla äärettömän kiitollisia siitä, että tämä on kristitty maa.

Ravitsevan veden tulo vaarassa
Kansainvälisissä vertailuissa Suomi ja muut Pohjoismaat ovat maailman kärjessä kaikissa yhteiskunnallista hyvinvointia ja onnellisuutta mittaavissa tutkimuksissa. Eivät ihan sattumalta?

– Luterilaisuus on rakentanut tänne järjestäytyneen ihmiselämän muodon ja hyvinvoinnista huolehtimisen kulttuurin. Se vaikuttaa yhä käsityksiimme oikeasta ja väärästä sekä jokapäiväisiin hyviin tapoihimme ja ahkeruuteemme.

– Luotettavuus ja rehellisyys kuuluvat luterilaiseen etiikkaan. Ilman muuta etiikalla ja uskonnolla on paljonkin tekemistä toistensa kanssa, Keskisarja kommentoi.

Kristillisen eetoksen elävöittämä vuosisatojen kehityspolku johti rauhallisempaan ja reilumpaan pohjolaan.

– Suomi tänään ei tietenkään ole vain kirkon hedelmä, mutta luterilaisuus on vetenä tai lannoitusaineena ravinnut runsaasti suomalaisuutta. Hyvät teot heijastelevat vuosisatojen päähän.

– Luterilaisuuden painama jälki suomalaisuuteen säilyy pitkään, mutta mikään ei ole ikuista. Kristinusko näyttää nyt häviävän totalitaarisemmille ideologioille, kuten ateismille ja islamille, Keskisarja varoittaa.

Epä-älyllisen hömppäajan lapset
Kirkon kriitikot – nuoret vihaiset ja vanhat valistuneet – olivat vielä muutamia sukupolvia sitten monesti rohkeita ajattelijoita ja usein oikealla asialla.

Mutta kun radikalismi voitti, kritiikin yty katosi, ja aikansa radikaalien ajatukset muuttuivatkin huomaamatta konservatiivisiksi, Keskisarja näkee.

– Nyt kristillisyyden hylkiminen on muoti-ilmiö. Uskontokielteiset ihmiset huutavat yhdessä kuorossa ja juoksevat samaan suuntaan.

– Uskonnonvastaisuus ei totisesti ole enää kapinaa vaan valtavirtaa, josta nuorten vihaisten miesten ja naisten luulisi uivan loitolle, Keskisarja haastaa.

Epäasiallisessa ja vääristyneessä kirkkokritiikissä on Keskisarjan mukaan kyse myös tiedon puutteesta.

– Moni tavallinen kaduntallaaja sen enempää kuin valistunut ja korkeasti koulutettu tyyppikään ei tiedä tuon taivaallista kirkkohistoriasta. Raamattuun saati vaativampaan teologiaan ei jakseta tutustua.

– Tämä on epä-älyllistä, valjua ja aatteetonta hömppäaikaa. Monimutkaisia syy-yhteyksiä yksinkertaistavat, helpot ja nopeat internet-hokemat muuttuvat totuudeksi. Ihmiset eivät vaivaudu ajattelemaan myöskään ikuisia kysymyksiä.

Olkiukko on liian helppo maali
Toisaalta kirkon olisi löydettävä itsetuntonsa. Liekö omanarvontunto unohtunut luterilaisilta 1900-luvulta lähtien, Teemu Keskisarja ihmettelee.

– Kirkosta on tullut liian helppo vastustaja, maalitaulu ja olkiukko, joka ei potki takaisin. Se ottaa iskut vastaan puolustuskyvyttömänä ja sietää täysin käsittämättömiä ja kohtuuttomia syytöksiä.

– Tämä siitä huolimatta, että kirkko tekee tänään äärettömästi enemmän hyvää kuin pahaa. Kirkollisverosta menee valtaosa yleishyödyllisiin tarkoituksiin, jotka hyödyttävät yhtä lailla ei-uskovia kuin koko yhteiskuntaa.

Keskisarja mainitsee esimerkkeinä vanhus- ja lapsityön sekä diakonian, joka ei pidä melua itsestään, mutta tekee valtavasti arvokasta työtä.

Usein arvosteltua lähetystyötäkin historiantutkija pitää kelpo kansainvälistymisenä.

– Suomalaisten lähetyssaarnaajien työstä on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa. Kivikautiset, primitiiviset silpomisrituaalit ja muut vastaavat kulttuurin erityispiirteet ovat tosin usein tuhoutuneet.

– Ja lukutaitoa opettamalla lähetystyö on pilannut vuosituhansia vanhaa kertomaperinnettä, kun ihmisten ei tarvitse enää lauleskella ulkomuistista.

Aito radikaali ui vastavirtaan
Ajan saatossa Suomessa on toiminut myös vastenmielisiä luterilaisia vaikuttajia ja lahkoja, mutta kristinuskon ja kirkon valtavirran vaikutus kokonaisuudessaan on ollut Keskisarjan mukaan hyvin myönteinen.

– Verihuuruisia uskonnollisia hullutuksia meillä ei ole ollut. Paljosta pahasta olemme siis säästyneet. Uskonnon uhrejakin Suomessa toki on, selvä se. Mutta ehkä meidän pitäisi tutkia myös uskonnottomuuden uhreja.

– Mielenterveysongelmat lisääntyvät, vaikka psykiatreja ja lääkkeitä on enemmän kuin ikinä. Voimmeko väittää isossa kuvassa, että maallistuminen olisi parantanut henkisiä kipuja? Jumalattomuus on armoton ideologia. Siinä ei ole armon käsitettä.

Teemu Keskisarja arvostaa kirkkoa, ja sanoo haluavansa kulkea tässä asiassa vastavirtaan.

– On minulla tunnustuksellinen puolikin suhteessa kristinuskoon, muttei rahkeita sydäntään avaavaksi julkkikseksi.

– Minulle riittää normaali suomalainen 2010-luvun kristillisyys, mitä se nyt onkaan, ja ehkä vielä vanhanaikaisempikin versio kelpaa, tutkija tyytyy toteamaan omasta uskostaan.



Puhdistuikohan taviksen usko
Kirkolla Suomessa on Teemu Keskisarjan mukaan verrattomasti vähemmän anteeksipyydeltävää kuin yleisesti uskotaan – ja uskotellaan.

Uskonnonvapauskaan ei ole täysin uutta täällä Pohjantähden alla.

– Oppikirjat jauhavat ristiretkistä, mutta todellisuudessa kristinusko ei voittanut Suomessa miekalla. Mahdottomien kulkuyhteyksien maassa, havumetsän huminassa ja savupirtin hämärässä ihmiset uskoivat siihen, mihin heitä huvitti uskoa.

– Suomalaiset halusivat keskiajalla ristin ja saivat sen, mitä tilasivat. Itse he jättivät uhrilehtonsa lahoamaan ja rakensivat tilalle kirkon, historioitsija huomauttaa.

Lähetystyöntekijöistä kirjoituksiin tallentui vain löyhä legenda. Keskisarja arvelee pakanoiden huomanneen pitkälti omin päin, että uusi uskonto toimii vanhoja paremmin. Kristinuskoon kääntyneillä oli reilummat suhteet toisiinsa perheessä, suvussa ja heimossa.

Uskonpuhdistus merkitsi vielä rajumpaa muutosta kuin kristinuskon tulo.

– Uskonpuhdistus oli suuri siunaus Suomen historian muutoin niin viheliäisillä vuosisadoilla. Sitä tosin on vaikea sanoa, miten keskivertoihmisen usko puhdistui. Jopa ”puhdasoppisella” 1600-luvulla jokaisessa pitäjässä ja kylässä rehotti monenmoista hengellisyyttä.

– Oli uskonnonvastaisia loitsijoita ja noitia. Oli pelastuksen shoppailijoita, jotka uskoivat varmuuden vuoksi sekä Kristukseen että metsänjumaliin. Toki oli myös niitä, joille Sana oli tärkein elämänsisältö.

https://www.sana.fi/sana/arkisto/2019/s ... oF.twitter

Avatar
Tackleberry
Hercule Poirot
Viestit: 2084
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja Tackleberry » Pe Touko 03, 2019 2:32 pm

Kirkon verotusoikeus olisi pitänyt poistaa jo aikoja sitten. Olisi tämäkin kehitys ollut paljon nopeampaa.

Sieltä kun tulisi postissa usean sadan euron suuruinen jäsenmaksu (sen sijaan, että se kätevästi napataan verojen muodossa), niin aika moni "kristitty" sanoisi morjens.

Iivis
Hercule Poirot
Viestit: 2165
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja Iivis » Pe Touko 03, 2019 2:43 pm

Toisessa valtauskonnossa ei taida olla rahallisia jäsenmaksuja vaan ihan muut keinot millä uskonto saadaan pysymään hengissä ja elinvoimaisena.

Avatar
Tackleberry
Hercule Poirot
Viestit: 2084
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja Tackleberry » Pe Touko 03, 2019 3:17 pm

Iivis kirjoitti:Toisessa valtauskonnossa ei taida olla rahallisia jäsenmaksuja vaan ihan muut keinot millä uskonto saadaan pysymään hengissä ja elinvoimaisena.
Ortodoksithan on kakkosena evluttien jälkeen ja kyllä hekin veroja maksavat. :mrgreen:

J.Maybrick
Columbo
Viestit: 2301
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick » Pe Touko 03, 2019 4:46 pm

Jaksoitteko lukea tuon ylläolevan pitkän tekstin by Teemu Keskisarja? Kannattaa sen verran ponnistaa. Yksi merkittävimmistä jutuista moneen viikkoon.

Siinä käy epäsuorasti ilmi myös se, mihin kirkollisveroja käytetään. 8)

Valitettavasti ev.lut.kirkossa on nykyään myös henkilökuntaa, joka on unohtanut tavallisen kirkon jäsenen asiat ja hyvinvoinnin, ja kiillottavat omaa kilpeään hyysäämällä mieluummin muslimeja. Vaaleissa oli esim.pula kirkkoon kuuluvista perussuomalaisista ehdokkaista, niinpä monet ehdokkaat saivat vaalien alla vastailla kysymykseen Suomen ev.lut.kirkkoon kuulumisesta tai kuulumattomuudesta. Ja se ratkaisi monen äänestyspäätöksen.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö

Avatar
Tackleberry
Hercule Poirot
Viestit: 2084
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja Tackleberry » Pe Touko 03, 2019 5:51 pm

J.Maybrick kirjoitti:Jaksoitteko lukea tuon ylläolevan pitkän tekstin by Teemu Keskisarja? Kannattaa sen verran ponnistaa. Yksi merkittävimmistä jutuista moneen viikkoon.

Siinä käy epäsuorasti ilmi myös se, mihin kirkollisveroja käytetään. 8)
Jos tätä kohtaa tarkoitit
Kirkollisverosta menee valtaosa yleishyödyllisiin tarkoituksiin, jotka hyödyttävät yhtä lailla ei-uskovia kuin koko yhteiskuntaa.
niin sähän oot vitsikkäällä tuulella.

Valtaosa! :lol:

Vastaa Viestiin