Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Backspace
Nikke Knakkertton
Viestit: 150
Liittynyt: To Loka 11, 2018 3:40 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Backspace »

damfin kirjoitti: Jolloin olisi peitetty se paikalla ollut suojatie
Joka olisi pitänyt ottaa huomioon kiertotietä laatiessa. Työmaille on saatavilla monenlaisia siirrettäväviä liikennemerkkejä, jopa suojatien merkkejä.

MarokonLokka
Armas Tammelin
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Loka 05, 2018 5:31 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja MarokonLokka »

Eipä noita nytkään olisi temppu eikä mikään varustaa parilla kameralla, tai muutamalla sensorilla. Torvet voisivat soida esim. 120dB hytin sisällä, että se tyhmempikin kuski ymmärtää, ettei nyt saa mennä.
Rocket kirjoitti: Mitäpä arvelet, kauanko saisi tuollaisessa olla piuhat paikallaan, joka rääkyy jokaisessa vähän tiukemmassa välissä. Helpoin, halvin ja varmatoimisin konsti on ikkunan yläreunassa oleva peili. Niitäkään ei likikään kaikissa autoissa ole. Turhempiakin pakollisia varusteita on.
Mitäpä arvelet montako euroa maksaa kytkin, jolla sen voi sammuttaa työmailla ja antaa olla päällä liikkuessa? Oletusarvoisesti järjestelmä voisi mennä päälle työkoneen käynnistyessä. Peilistä on laiha lohtu, jos kuski räplää muniaan ja puhelintaan. Toki tunnollisella kuskilla ehkäisee ihmisten tappamisen.

Rocket
Harjunpää
Viestit: 319
Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:15 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Rocket »

Mistä se kytkin tietää milloin ollaan työmaalla? Ja työmaallahan tuo auto nyt olikin, eli olisi ollut pois päältä.

MarokonLokka
Armas Tammelin
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Loka 05, 2018 5:31 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja MarokonLokka »

Rocket kirjoitti:Mistä se kytkin tietää milloin ollaan työmaalla? Ja työmaallahan tuo auto nyt olikin, eli olisi ollut pois päältä.
Kytkin voisi oletusarvoisesti olla päällä aina, kun auto käynnistetään. Ja kuskilla kytkin, jolla sen saa pois päältä tarvittaessa. Kuski tietänee milloin on työmaalla ja osannee painaa yhtä kytkintä, kun osaa ajaakin. Mutta sinä vaikutat ihan idiootilta, elä hyppää auton rattiin.

Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 966
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

MarokonLokka kirjoitti:
Rocket kirjoitti:Mistä se kytkin tietää milloin ollaan työmaalla? Ja työmaallahan tuo auto nyt olikin, eli olisi ollut pois päältä.
Kytkin voisi oletusarvoisesti olla päällä aina, kun auto käynnistetään. Ja kuskilla kytkin, jolla sen saa pois päältä tarvittaessa. Kuski tietänee milloin on työmaalla ja osannee painaa yhtä kytkintä, kun osaa ajaakin. Mutta sinä vaikutat ihan idiootilta, elä hyppää auton rattiin.
Sinähän voit kehitellä tuollaisen innovaation ja alkaa markkinoimaan sitä Suomessa. Katsotaan kuinka moni kiinnostuu.

MarokonLokka
Armas Tammelin
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Loka 05, 2018 5:31 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja MarokonLokka »

Rubiskreebeli kirjoitti:
MarokonLokka kirjoitti:
Rocket kirjoitti:Mistä se kytkin tietää milloin ollaan työmaalla? Ja työmaallahan tuo auto nyt olikin, eli olisi ollut pois päältä.
Kytkin voisi oletusarvoisesti olla päällä aina, kun auto käynnistetään. Ja kuskilla kytkin, jolla sen saa pois päältä tarvittaessa. Kuski tietänee milloin on työmaalla ja osannee painaa yhtä kytkintä, kun osaa ajaakin. Mutta sinä vaikutat ihan idiootilta, elä hyppää auton rattiin.
Sinähän voit kehitellä tuollaisen innovaation ja alkaa markkinoimaan sitä Suomessa. Katsotaan kuinka moni kiinnostuu.
Olet myöhässä noin 20-vuotta. Noita on ihan yleisesti ollut jo 2000-luvun alusta paremman tason autoissa parkkitutkina. Kytkimenä toimii tosin sulake napin sijasta. Tässä tapauksessahan kuljettaja ei ole ollenkaan seurannut ympäristöään ja mitä siellä tapahtuu. Painanut vaan kaasua, kun on saanut lastinsa kipattua, ollut kaiken lisäksi väärällä kaistalla ja tämän tapahtumaketjun seurauksena nuori nainen menetti henkensä. Ei autolla saisi lähteä ajamaan, jos ei ole varma, että kulku on vapaa. Mutta ilmeisesti normaalit tieliikennelait ja -säännöt eivät koske näitä sepelikuninkaita.

Silene
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Touko 16, 2012 10:18 am
Paikkakunta: Saivo

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Silene »

URSA kirjoitti: Tämä ei välttämättä liity millään tavalla tähän tapaukseen, vaan yleiseen ajattelutavan muutokseen, mutta viimeksi eilen näin jalkakäytävällä kävelevän nuorehkon naisen, joka käytti älypuhelinta samalla kuin työnsi lastenvaunuja. Välillä vaunut oli vähällä mennä ojaan ja välillä päin pylvästä, kun nainen seilasi jalkakäytävän reunasta toiseen puhelinta tuijottaen.
Näkeehän noita. Ja minäpä olen jalkakäytävien älypuhelinkävelijöiden lisäksi nähnyt useamman (raskaankin) ajoneuvon kuljettajan käyttävän älypuhelinta ajon aikana. Yksikin ajautui isolla rekalla vilkkaalla tiellä pientareelle niin että hiekka vain pöllyi. Kännykkä korvalla. Toinen koukkasi, hupsansaa, vastaantulevien kaistalle ja tappoi vastaantulijat.

Ei liity kylläkään tapaukseen yhtään sen enempää kuin alle jääneen äidinkään kännykän näpräämiset, joista ei ole minkään sortin todisteita. Palataan asiaan, jos niitä ilmaantuu.

Silene
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Touko 16, 2012 10:18 am
Paikkakunta: Saivo

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Silene »

MarokonLokka kirjoitti:Tässä tapauksessahan kuljettaja ei ole ollenkaan seurannut ympäristöään ja mitä siellä tapahtuu. Painanut vaan kaasua, kun on saanut lastinsa kipattua, ollut kaiken lisäksi väärällä kaistalla ja tämän tapahtumaketjun seurauksena nuori nainen menetti henkensä. Ei autolla saisi lähteä ajamaan, jos ei ole varma, että kulku on vapaa. Mutta ilmeisesti normaalit tieliikennelait ja -säännöt eivät koske näitä sepelikuninkaita.
Eipä riitä molempien käsien sormet laskemaan niitä tapauksia, joissa autolla jonkun yli ajanut selittää myöhemmin että ei nähnyt. Ei, vaikka olisi jyrätty ihminen suojatiellä keskellä kirkasta päivää.

Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 966
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

MarokonLokka kirjoitti:Olet myöhässä noin 20-vuotta. Noita on ihan yleisesti ollut jo 2000-luvun alusta paremman tason autoissa parkkitutkina. Kytkimenä toimii tosin sulake napin sijasta. Tässä tapauksessahan kuljettaja ei ole ollenkaan seurannut ympäristöään ja mitä siellä tapahtuu. Painanut vaan kaasua, kun on saanut lastinsa kipattua, ollut kaiken lisäksi väärällä kaistalla ja tämän tapahtumaketjun seurauksena nuori nainen menetti henkensä. Ei autolla saisi lähteä ajamaan, jos ei ole varma, että kulku on vapaa. Mutta ilmeisesti normaalit tieliikennelait ja -säännöt eivät koske näitä sepelikuninkaita.
En minä ole myöhässä kun en ole mitään kehittelemässä :)

Tämä nyt on taas tätä ei saisi ei saisi. Ja se on juuri se syy miksi näitä onnettomuuksia tapahtuu jos minulta kysytään. Kun ei saisi tulla=ei voi tulla ja ihmiset jotka ei ymmärrä turvallisuutensa päälle ottaa osumaa kun inhimillinen virhe sattuu.

Aina teitä riittää jotka vaaditte ihmisiltä täydellisyyttä. Minä ainakin tiedostan, että kaikki tapahtumat liikenteessä eivät ole ihmisten hallussa täysin vaikka tahto olisi kuinka kova. Niitä virheitä sattuu myös minulle ja sinulle. On täysin typerää julistaa täällä, että "kuljettaja ei ole ollenkaan seurannut ympäristöään" kun et tapauksesta sen enempää tiedä kuin muutkaan. Päin vastoin tapahtumaketju tuo esiin nimenomaan sen, että vahinkoja sattuu eikä sitä jeesustelut muuta.

Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 966
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

Silene kirjoitti:Eipä riitä molempien käsien sormet laskemaan niitä tapauksia, joissa autolla jonkun yli ajanut selittää myöhemmin että ei nähnyt. Ei, vaikka olisi jyrätty ihminen suojatiellä keskellä kirkasta päivää.
Sinultakin kysyisin pidätkö mahdottomana sitä ettei jotain näe? Jos nimittäin pidät niin silloinhan väität, että noissa kaikissa tapauksissa kuski on tehnyt päätöksen ajaa ihmisen päälle tahallaan. Ja se nyt on ihan absurdia.

Marokonsoturi
Javier Pena
Viestit: 1865
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Marokonsoturi »

Rubiskreebeli kirjoitti: Aina teitä riittää jotka vaaditte ihmisiltä täydellisyyttä. Minä ainakin tiedostan, että kaikki tapahtumat liikenteessä eivät ole ihmisten hallussa täysin vaikka tahto olisi kuinka kova. Niitä virheitä sattuu myös minulle ja sinulle. On täysin typerää julistaa täällä, että "kuljettaja ei ole ollenkaan seurannut ympäristöään" kun et tapauksesta sen enempää tiedä kuin muutkaan. Päin vastoin tapahtumaketju tuo esiin nimenomaan sen, että vahinkoja sattuu eikä sitä jeesustelut muuta.
Veikkaan, että jos parkkipaikalta lähtiessäni peruuttaisin Transiitillani töihin lähtiessä naapurin kersan päälle niin oikeudessa ei menisi läpi lausuma: "No emmä sitä huomannut." Vaan sieltä tulisi takaisinpäin lausumaa, että ennen autolla liikkeellelähtöä täytyy lain mukaan varmistaa, että kulku on esteetön ja saisin syytteen kuolemantuottamuksesta.

Ei se ole mitenkään typerää julistaa täällä, ettei kuljettaja ole ollenkaan seurannut ympäristöään. Kuorma-auton keulaanhan jäi kiinni nuori äityli lastenvaunujensa kanssa. Eikä se nuori äityli tyhjästä ilmestynyt. Jos kuljettaja olisi seurannut ympäristöään peileistä olisi hän huomannut jalankulkijan vaunuineen eikä onnettomuutta olisi päässyt tapahtumaan. Nyt on räplätty munia, tinderiä, tai jotain muuta eikä seurattu liikennettä.

Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 966
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

Marokonsoturi kirjoitti:Veikkaan, että jos parkkipaikalta lähtiessäni peruuttaisin Transiitillani töihin lähtiessä naapurin kersan päälle niin oikeudessa ei menisi läpi lausuma: "No emmä sitä huomannut." Vaan sieltä tulisi takaisinpäin lausumaa, että ennen autolla liikkeellelähtöä täytyy lain mukaan varmistaa, että kulku on esteetön ja saisin syytteen kuolemantuottamuksesta
Totta kai. Mutta ei siitä kukaan yhtään viisastuisi, eikä kersa heräisi henkiin. Se ei muuttaisi yhtään sitä faktaa, että olit varma, ettei takana ole ketään sillä hetkellä kun teit päätöksen lähteä peruuttamaan. Sellaista sattuu. Ihminen ei voi koskaan nähdä joka suuntaan samaan aikaan. Kun katsot oikealle niin et sillä hetkellä näe vasemmalle. Lakihan vaatii, että näet kaiken joka suunnasta koko ajan etkä tee koko elämäsi aikana yhtään virhettä ratissa. Jokainen tietää, ettei se kuitenkaan ole mahdollista.
Marokonsoturi kirjoitti:Ei se ole mitenkään typerää julistaa täällä, ettei kuljettaja ole ollenkaan seurannut ympäristöään. Kuorma-auton keulaanhan jäi kiinni nuori äityli lastenvaunujensa kanssa. Eikä se nuori äityli tyhjästä ilmestynyt. Jos kuljettaja olisi seurannut ympäristöään peileistä olisi hän huomannut jalankulkijan vaunuineen eikä onnettomuutta olisi päässyt tapahtumaan. Nyt on räplätty munia, tinderiä, tai jotain muuta eikä seurattu liikennettä.
Sinulla on hämmästyttävä määrä tietoa tapahtuneesta. Minä jätän tämän nyt kuitenkin tähän ettei ketju mene ihan pilalle. Sovitaan että sinä olet oikeassa.

Silene
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Touko 16, 2012 10:18 am
Paikkakunta: Saivo

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Silene »

Rubiskreebeli kirjoitti: Sinultakin kysyisin pidätkö mahdottomana sitä ettei jotain näe? Jos nimittäin pidät niin silloinhan väität, että noissa kaikissa tapauksissa kuski on tehnyt päätöksen ajaa ihmisen päälle tahallaan. Ja se nyt on ihan absurdia.
En. Minähän nimenomaan pidän mahdollisena, että ei nähnyt. Ei havainnut. Ja siihen on pääsääntöisesti jokin muu syy kuin tahallisuus. Mutta mikäli valitsee ajaa vaikka ei näe on huolimattomuutta nimenomaan kuljettajan puolelta, ei jalankulkijan, vaikka jälkimmäinen tässä kohtaamisessa häviääkin.

En siis suoraan usko väitettä, että nykyisiä, kohtalaisen kookkaita lastenvaunuja työntävä ja koko ajan liikkuva äiti olisi löytänyt niin suuren katvealueen ohjaamosta katsoen, että hänen näkemisensä olisi ollut kertakaikkiaan mahdotonta. Ja rikoksesta - joka voi siis olla vain huolimattomuutta liikenteessä - epäiltyjen lausunnot, kuinka on toiminut just eikä melkein oikein, eivät myöskään ole kovin vakuuttava todiste suuntaan tai toiseen. Kas kun monien henkiin jääneiden töytäisijöiden alle on näiden tarinoiden mukaan vain jostain varomatta ilmestynyt tai syöksynyt tosi kovaa vauhtia lähes näkömätöntä porukkaa. Se porukka vaan ei pääse itseään näiltä väitteiltä puolustamaan, se tässä harmittaa.

kerperossi
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: La Tammi 30, 2016 9:38 am

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja kerperossi »

Silene kirjoitti:

En siis suoraan usko väitettä, että nykyisiä, kohtalaisen kookkaita lastenvaunuja työntävä ja koko ajan liikkuva äiti olisi löytänyt niin suuren katvealueen ohjaamosta katsoen
Oletko koskaan istunut kuorma-autossa kuljettajan paikalla?
Auton ympärillä on kohtia johon mahtuu vaivattomasti henkilöauto siten, ettei sitä voi ohjaamosta nähdä.

Cassandra
Rico Tubbs
Viestit: 1266
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 4:40 pm

Re: Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti 9.10.2018

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Kuva
Tässä erittäin hyvä kuva kuorma-auton kuolleista kulmista. Niihin häviää helposti useampikin äiti vaunuineen. Jokaisen olisi syytä tiedostaa se, ettei isoa autoa kierretä ihan keulan tai perrän vierestä, vaan jätetään väliä. Edestä mennessä ei ole pahitteeksi ottaa katsekontaktia kuskiin, jotta varmasti tietää hänen sinut huomanneen.

Vastaa Viestiin