Nämähän ovat tässä keskustelussa ja ko. ihmishenkiä vaatineessa oikeasti surullisessa onnettomuudessa aivan keskeisessä roolissa? Ei lisättävää.sendas kirjoitti:Voi voi, surullista.
...
Tiedätkö mikä on Python-Drive tai missä on vaikkapa vannasputki? Niin juuri, sen verran ymmärretään veneilystä, ei lisättävää.
Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuoli
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
-
- Javier Pena
- Viestit: 1865
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Joku tuo rekisteröintitodistuksen silmien eteen, "Columbo" vaan jatkaa siellä on 200hp moottori, todistuksessa lukee 430hp, niitä 200hp moottoreita on tietenkin kaksi laalaalaa. Toivottavasti damfin ei ole mikään tutkija..jepulis82 kirjoitti:Ihan tarpeeksi tykki jotta retardit saa sivullisilta hengen pois. Trallalallalaa!damfin kirjoitti: Eihän tuo 33 solmua huippunopeuskaan mikään älytön tykki isoksi veneeksi ole.
Ja 860 heppaa, ei voi olla noin vaikeeta ymmärtää näinkin perusasioita.
-
- Armas Tammelin
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su Huhti 02, 2017 2:00 pm
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Uutta tietoakin on tullut... sillä aikaa kun kinastelette
"Airiston veneturman kuolonuhrit olivat veneessä matkustajina, uutisoi Yle. Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi vahvistaa tiedon STT:lle.
- Selvillä on, ketkä olivat ruorissa. Purjeveneen kapteeni on elossa, Nurmi kertoi STT:lle torstaina.
---
Kuolleiden veljesten lisäksi purjeveneessä oli kaksi aikuista ja kaksi lasta. Moottoriveneessä oli kaksi aikuista."
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotima ... /ar-AAFw4Y
Tämähän laittaa pohdinnat taas vähän uusiksi. Tähän astiset spekulaatiot ovat lähteneet siitä, että jompikumpi aikuisista miehistä ohjasi, olivat siksi veneessä paikassa joka vaurioitui moottoriveneen törmätessä purteen ja kuolivat sen seurauksena.
Kuka sitten ohjasi? Opetteliko jompikumpi lapsista veneen hallintaa aikuisten opastamana, vai toimiko toinen naisista kapteenina? Siellähän oli myös loukkaantuneita kuolleiden lisäksi - olivatko veljekset ulompana neuvomassa selän takana, kun ohjaamassa oli mahdollisesti kokemattomampi?
"Airiston veneturman kuolonuhrit olivat veneessä matkustajina, uutisoi Yle. Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi vahvistaa tiedon STT:lle.
- Selvillä on, ketkä olivat ruorissa. Purjeveneen kapteeni on elossa, Nurmi kertoi STT:lle torstaina.
---
Kuolleiden veljesten lisäksi purjeveneessä oli kaksi aikuista ja kaksi lasta. Moottoriveneessä oli kaksi aikuista."
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotima ... /ar-AAFw4Y
Tämähän laittaa pohdinnat taas vähän uusiksi. Tähän astiset spekulaatiot ovat lähteneet siitä, että jompikumpi aikuisista miehistä ohjasi, olivat siksi veneessä paikassa joka vaurioitui moottoriveneen törmätessä purteen ja kuolivat sen seurauksena.
Kuka sitten ohjasi? Opetteliko jompikumpi lapsista veneen hallintaa aikuisten opastamana, vai toimiko toinen naisista kapteenina? Siellähän oli myös loukkaantuneita kuolleiden lisäksi - olivatko veljekset ulompana neuvomassa selän takana, kun ohjaamassa oli mahdollisesti kokemattomampi?
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Poikkeaako veneen tyhjäkäynti paljonkin auton tyhjäkäynnistä? Autohan ei liiku omin avuin tyhjäkäynnillä yhtään mihinkään, koska siinä ei ole vetoja päällä silloin. Miten vene liikkuu tyhjäkäynnillä?sendas kirjoitti:Voi voi, surullista.
Ensinnäkin tyhjäkäyntiä voi harjoittaa niin veneellä tai autolla niin vaihde silmässä kuin vapaallakin.... vaikkapa kytkin pohjassa liikennevaloissa.
Tietääkseni tyhjäkäynti ei ole millään tavalla sidoksissa vaihteeseen vaan on moottorin x kierrosluku, jolla kaasupolkimeen ei tarvitse koskea, moottorin kuitenkin pysyessä nätisti käynnissä.
Uistellessa voi vaikkapa ihan hyvin liruuttaa tyhjäkäynnillä tuntejakin kerrallaan, mutta sehän on sinulle täysin utopiaa?
Omat uistelureissut on tehty ihan vaihde päällä minimikaasulla, eikä millään tyhjäkäynnillä.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Kokeileppa laittaa autossa vaihde ykköselle, jalka pois kaasulta ja sitten nostat hitaasti jalan kytkimeltä. Jos ei autosi moottori ole ihan mopoluokkaa lähtee se liikkeelle, moottori tyhjäkäynnillä hyrräten. Vastaava on mahdollista myös veneessä, siinä ei tosin tarvitse muuta kuin vetäistä kaasuvipu minimi asentoon, sitä kutsutaan "tyhjäkäynniksi".Anom kirjoitti:Poikkeaako veneen tyhjäkäynti paljonkin auton tyhjäkäynnistä? Autohan ei liiku omin avuin tyhjäkäynnillä yhtään mihinkään, koska siinä ei ole vetoja päällä silloin. Miten vene liikkuu tyhjäkäynnillä?
Omat uistelureissut on tehty ihan vaihde päällä minimikaasulla, eikä millään tyhjäkäynnillä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Tyhj%C3%A4k%C3%A4ynti
- CharlesBronson
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3149
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Ei perkele!Postman kirjoitti: Kokeileppa laittaa autossa vaihde ykköselle, jalka pois kaasulta ja sitten nostat hitaasti jalan kytkimeltä. Jos ei autosi moottori ole ihan mopoluokkaa lähtee se liikkeelle, moottori tyhjäkäynnillä hyrräten. Vastaava on mahdollista myös veneessä, siinä ei tosin tarvitse muuta kuin vetäistä kaasuvipu minimi asentoon, sitä kutsutaan "tyhjäkäynniksi".
http://www.autowiki.fi/index.php/Tyhj%C3%A4k%C3%A4ynti
No mutta eihän se ole silloin "tyhjäkäyntiä", jos vaihde on silmässä.
Se lukee tuossa linkissäkin.
Viimeksi muokannut CharlesBronson, To Elo 08, 2019 4:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
it's my car !
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Tosiaan nämä uudet tiedot kyllä vahvistavat hieman sitä mahdollisuutta että vaikka tietenkin se päälle ajanut moottorivene varsinainen syyllinen olikin, on siellä purjeveneessäkin saattanut olla hieman huonoa tuo taaksepäin tähystely ja kokematon ohjaaja, tuosta "Selvillä on, ketkä olivat ruorissa" voisi päätellä että lapset ovat saattaneet olla kahdestaan ruorissa.Arvuutteleva kirjoitti:Uutta tietoakin on tullut... sillä aikaa kun kinastelette
"Airiston veneturman kuolonuhrit olivat veneessä matkustajina, uutisoi Yle. Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi vahvistaa tiedon STT:lle.
- Selvillä on, ketkä olivat ruorissa. Purjeveneen kapteeni on elossa, Nurmi kertoi STT:lle torstaina.
---
Kuolleiden veljesten lisäksi purjeveneessä oli kaksi aikuista ja kaksi lasta. Moottoriveneessä oli kaksi aikuista."
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotima ... /ar-AAFw4Y
Tämähän laittaa pohdinnat taas vähän uusiksi. Tähän astiset spekulaatiot ovat lähteneet siitä, että jompikumpi aikuisista miehistä ohjasi, olivat siksi veneessä paikassa joka vaurioitui moottoriveneen törmätessä purteen ja kuolivat sen seurauksena.
Kuka sitten ohjasi? Opetteliko jompikumpi lapsista veneen hallintaa aikuisten opastamana, vai toimiko toinen naisista kapteenina? Siellähän oli myös loukkaantuneita kuolleiden lisäksi - olivatko veljekset ulompana neuvomassa selän takana, kun ohjaamassa oli mahdollisesti kokemattomampi?
Minun mielestäni jossain kuvassa olisi näkynyt virveli siinä purjeveneen takalaidalla, eli olisiko veljekset olleet kalastamassa veneen perässä, toisaalta luulisi että he silloin olisivat nähneet takaa tulleen moottoriveneen, elleivät sitten kalastaneet niin keskittyneesti toiseen suuntaan katsoen tai olettaen että kyllä se moottorivene väistää kun sen kuuluu väistää.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Minusta tuossa vain todetaan, että on tiedossa molempien veneiden kuskit. Selvinnee aikanaan.damfin kirjoitti:"Selvillä on, ketkä olivat ruorissa" voisi päätellä että lapset ovat saattaneet olla kahdestaan ruorissa.
Nähneet veneen ajavan (liian) läheltä, menneet pelastamaan vapoja/siimoja? Eivät olettaneet että tulee päälle? Vastaava kovaa ja läheltä ajohan on vesillä valitettavan arkipäiväistä ja täälläkin kuulutettu että jopa erittäin turvallista, että ei sitä jokaista välttämättä osaa pelätä, vaikka syytä olisi...damfin kirjoitti:Minun mielestäni jossain kuvassa olisi näkynyt virveli siinä purjeveneen takalaidalla, eli olisiko veljekset olleet kalastamassa veneen perässä, toisaalta luulisi että he silloin olisivat nähneet takaa tulleen moottoriveneen, elleivät sitten kalastaneet niin keskittyneesti toiseen suuntaan katsoen tai olettaen että kyllä se moottorivene väistää kun sen kuuluu väistää.
- Susku London
- Roger Murtaugh
- Viestit: 893
- Liittynyt: La Huhti 29, 2017 2:35 pm
- Paikkakunta: Lontoo
- Viesti:
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Mihin nämä veljekset onnettomuudessa kuolivat? Siihenkö, että maston/purjeen alaosa heilahti yllättäen, osuen miehiä päähän?
Hirvittävä tilanne kaikille osallisille. Toivotan voimia selviytyä tästä. Elämässä ei koskaan tiedä mitä edessä on itse kullekin.
Hirvittävä tilanne kaikille osallisille. Toivotan voimia selviytyä tästä. Elämässä ei koskaan tiedä mitä edessä on itse kullekin.
Susku London, korruption vastustaja
Lataa Naakan kirja Ulvilan surmasta! (Salasana on ulvila) https://drive.google.com/file/d/1VxnVEZ ... 3n6mH/view
BLOGI:
http://anneliauer.com
LIITY seuraajakseni:
http://twitter.com/SuskuLondon
Lataa Naakan kirja Ulvilan surmasta! (Salasana on ulvila) https://drive.google.com/file/d/1VxnVEZ ... 3n6mH/view
BLOGI:
http://anneliauer.com
LIITY seuraajakseni:
http://twitter.com/SuskuLondon
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Huomaa hyvin, ettei se tosiaan riitä, että uusilta kuljettajilta vaadittaisiin ajokorttia, vaan konkareilla se tarve voi olla vielä suurempi, jotta ihan päin helvettiä muodostuneet tavat saisi jollain tapaa korjattua.sendas kirjoitti:Huomaa hyvin, ettet ole tainnut reissata vesillä saati sitten istunut kapun paikalla
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Juurikin tämä! Kokemuksella voin sanoa, että näitä ”tästä sitä on ennenkin menty”, ”On tässä kuule seilattu muutama kerta” - asenteella liikkuvia löytyy niin maalta kuin mereltä.meitzi kirjoitti:Huomaa hyvin, ettei se tosiaan riitä, että uusilta kuljettajilta vaadittaisiin ajokorttia, vaan konkareilla se tarve voi olla vielä suurempi, jotta ihan päin helvettiä muodostuneet tavat saisi jollain tapaa korjattua.sendas kirjoitti:Huomaa hyvin, ettet ole tainnut reissata vesillä saati sitten istunut kapun paikalla
Nopeusrajoitukset on muita varten ja hyvät tavat tarkoittavat että toiset aina väistää
Eteenpäin! Sano Mummo lumessa
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Vahva tämä paksulla kynällä alleviivattuna.meitzi kirjoitti: Huomaa hyvin, ettei se tosiaan riitä, että uusilta kuljettajilta vaadittaisiin ajokorttia, vaan konkareilla se tarve voi olla vielä suurempi, jotta ihan päin helvettiä muodostuneet tavat saisi jollain tapaa korjattua.
"Paljon turvallisempaa ajaa kapeikot plaanissa, niin ei ehdi ketään alle".
sendas kirjoitti:Mitä tulee tuollaiseen tuhansia kiloja painavaan liukuvaan jenkkiin vielä, niin moni ei ymmärrä, että sitä ajetaan liuussa. Sillä ei voi hiljentää plaanirajan alapuolelle kapeikossakaan, koska muuten matkanteko tyssää kun joudutaan etenemään tyhjäkäynnillä. Marssinopeus on pidettävä ja raja voi olla joissain veneissä yllättävän korkea, jopa 17-20 knots
sendas kirjoitti:Joten kyllä, jos esimerkiksi kapeikossa ei ole muuta ilmoitettu, on ko. veneellä turvallisinta ajaa marssinopeutta plaanauspisteen yläpuolella, koska a) kohtaan ei ole järkevä jäädä maleksimaan b) "kyntämällä" ei saa ajaa c) lipluttamalla olet sekä tukkeena pidemmän aikaa, että siitä liukuun pääseminen esimerkiksi väistämisen takia kestää tolkuttoman pitkään
Viimeksi muokannut jaakok, To Elo 08, 2019 6:21 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- On Anoi Kaa
- James Bond (George Lazenby)
- Viestit: 11798
- Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
- Paikkakunta: Syvä joki
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Kysyt yksityiskohtaisia tietoja kuinka veljekset rusentuivat veriseksi mössöksi ja sitten toivotat osallisille voimia, tarkoittanet varmaan näitä muoviroskan porukoita? Tappajan tie on aina vaikea ja samoin on seksuaalirikollisen (lapsien pilaajien), se kuitenkin oma valinta toisin kuin veriseksi mössöksi liiskaantuminen.Susku London kirjoitti:Mihin nämä veljekset onnettomuudessa kuolivat? Siihenkö, että maston/purjeen alaosa heilahti yllättäen, osuen miehiä päähän?
Hirvittävä tilanne kaikille osallisille. Toivotan voimia selviytyä tästä. Elämässä ei koskaan tiedä mitä edessä on itse kullekin.
Voit miettiä mitä lapset/naiset kokivat/näkivät, kun tonnien painoinen mörkö jyrää ohjaamon paskaksi ja miehet sen mukana?
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Riippumatta kaasukahvoista, ei kenenkään päälle saa ajaa. Todellinen merikarhu osaa säätää on/off kaasua oikealle nopeudelle.jaakok kirjoitti:Kun ei niillä vaan voi, vaikka halua olisi. Jos yrität ajaa 6 kts, on merkkarit heti perässä. Pakko ajaa 30 kts, niissä kaasukahvoissa kun ei ole muuta asentoa kuin päälle ja pois. Ja jos hetkeksikään hellität, niin se kymmenien tonnien vene pysähtyy heti seinään ja perästä tullaan päälle. Ei vaan pysty.takka kirjoitti:Isolla veneellä ei voi ajaa plaanirajan alapuolella, onko hassumpaa kuultu!
Aivan. Turvallisinta ehtiä perille, kun "kapu" vielä edes jossain määrin selvinpäin.takka kirjoitti:Tai että pitää ajaa plaanissa, jotta ehtii ajoissa perille! On kaikkien vesilläliikkujien kannalta turvallisinta, että "kapu" ehtii ajoissa kotiin, niin että ruoka ei jäähdy.
Touche.takka kirjoitti:Se hyvä puoli noissa typerissä kirjoituksissa tietenkin on, että ne kuvastavat hyvin, mistä ongelmat merellä johtuvat eli asenteista. On sen verran iso ja kallis vene, ettei sitä pudotella plaanista muiden vesilläliikkujien vuoksi.
Onnittelut. Tässä osuvasti ja taitavasti tiivistettynä koko onnettomuuden juurisyy. Tämän, edellisen ja valitettavasti myös seuraavan.
- CharlesBronson
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3149
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
No ei noissa mitään on/off-kaasua ole.THS kirjoitti: Riippumatta kaasukahvoista, ei kenenkään päälle saa ajaa. Todellinen merikarhu osaa säätää on/off kaasua oikealle nopeudelle.
it's my car !