Kirjailija, kulttuurineuvos Veijo Baltzar syytteessä mm. törkeästä ihmiskaupasta

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Mikisu
Martin Riggs
Viestit: 644
Liittynyt: Ti Syys 24, 2013 9:24 pm

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

Raven7.62 kirjoitti: Su Marras 24, 2019 7:59 pm Täytyy muistaa että kukaan ei ole tässä meidän järjestelmässä syyllinen yhtään mihinkään ennen kuin toisin todistetaan. Tässä on ainakin itselläni, hellvetinmoinen opetteleminen kun näitä lueskelee
Totta, ja jossain määrin jopa ymmärrän Baltzarin toimintaa. Hän ei mielestäni ole täysin mätä ihminen, vaikka tämä toiminta on mätää.

Perseestähän se olisi tuollaisessa kultissa rivijäsenenä elää, mutta noin miehen näkökulmasta varmaan melko ideaalitilanne, johon monikin pyrkisi, jos aikamme ei suhtautuisi moiseen niin nurjasti ja jos olisi tuloja, jolla koko köörin voisi elättää. Harmi vain, jos pitää uhkailla ja manipuloida. Unelmahan olisi, että kaikki nuoret neitseet vain lankeaisivat hurmiossa isäntänsä jalkojen juureen.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17102
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

On selitysten aika! Toivottavasti joskus tulee myös totuuden aika.
Presidentti Halonen, ulkoministeri Haavisto ja muut poliitikot kommentoivat suhdettaan kulttia johtaneeseen Veijo Baltzariin

Presidentti Tarja Halonen (vas.), kansanedustaja Ilkka Kanerva, entinen europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari ja ulkoministeri Pekka Haavisto kommentoivat suhdettaan Veijo Baltzariin (kesk.ylh.). (KUVA: HS & LEHTIKUVA)
Presidentti Tarja Halonen (vas.), kansanedustaja Ilkka Kanerva, entinen europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari ja ulkoministeri Pekka Haavisto kommentoivat suhdettaan Veijo Baltzariin (kesk.ylh.). (KUVA: HS & LEHTIKUVA)
Kieltäjät.jpg (69.53 KiB) Katsottu 6676 kertaa
Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo olevansa järkyttynyt kulttuurineuvos Veijo Baltzarin toiminnasta kerrotuista tiedoista. Presidentti Tarja Halonen kertoo tuntevansa Baltzarin, koska tämä on ollut tunnettu romanikulttuurin edustaja.

ULKOMINISTERI Pekka Haavisto (vihr) on pahoillaan siitä, että hänen asemaansa on käytetty pönkittämään kulttuurineuvos Veijo Baltzarin yhteisön toimintaa.

”Tämä on todella, todella valitettavaa. Tietysti tällaiset tapaukset tekevät aina varovaisemmaksi siitä, mihin voi lähteä mukaan. Toivottavasti ne eivät kuitenkaan kyynistä kokonaan.”

Baltzar vangittiin torstaina törkeästä ihmiskaupasta epäiltynä. Helsingin Sanomat paljasti sunnuntaina laajassa artikkelissa, miten Baltzar on rakentanut teatteristaan lukioikäisiä ja nuorempia tyttöjä manipuloivan kultin.

”Nämä ovat aivan järkyttäviä uutisia. Kyse on kuitenkin henkilöstä, joka on pitkään toiminut yhtenä romanikulttuurin näkyvimpänä hahmona Suomessa. On järkyttävää ja tuomittavaa, jos teatteritoiminnassa on ollut tällaisia piirteitä.”

HELSINGIN SANOMIEN juttuun haastatellut naiset kertovat, että Baltzarin vaikutusvaltaisiin ystäviin viitattiin toistuvasti teatterissa ja yhteisössä.

Useammat haastatellut sanoivat HS:lle, että merkittävät poliitikot tekivät Baltzarista entistä suuremman auktoriteetin heidän silmissään.

Se lisäsi luottamusta Baltzaria kohtaan sekä uskoa siihen että Baltzar voi auttaa heitä eteenpäin urallaan. Toisaalta se lisäsi myös pelkoa siitä, mitä Baltzar voi heidän uralleen tehdä, jos hänet suututtaa.

Baltzar on saanut teatteria pyörittävän Drom-yhdistyksen ”strategisen ohjausryhmän” jäseniksi muun muassa entisen pääministerin Paavo Lipposen (sd), Haaviston, kansanedustaja Ilkka Kanervan (kok) ja entisen europarlamentaarikon Liisa Jaakonsaaren (sd).

Drom on kertonut, että ohjausryhmään on kuulunut myös kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr).

Lisäksi Baltzarin toimintaa on tukenut presidentti Tarja Halonen. Halonen esimerkiksi myönsi Baltzarille vuonna 2011 arvostetun kulttuurineuvoksen arvonimen.

Lipponen ei vastannut HS:n kommenttipyyntöihin. Alanko-Kahiluoto kiistää Ilta-Sanomille kuuluneensa ohjausryhmään. Hän sanoo kuulleensa tiedon vuosi sitten ja vaatineensa nimensä poistamista ohjausryhmän jäsenistä.

PRESIDENTTI Halonen sanoo, ettei hän halua kommentoida millään lailla Baltzariin kohdistuvaa rikosepäilyä tai HS:n jutussa kerrottuja tietoja.

Halonen kertoo tuntevansa Baltzarin, koska tämä on ollut tunnettu romanikulttuurin edustaja. Halonen on toiminut romaniasiain neuvottelukunnan puheenjohtajana.

”Tiedän hänet, olen tavannut. Sillä tavalla tunnen. Mutta hän ei ole mikään henkilökohtainen tuttu.”

Halonen ottaa esille, että häneltä on kyselty Baltzarille myönnetystä kulttuurineuvoksen arvonimestä.

”Se on myönnetty normaaliin tapaan. Siinä on ollut hakemus, ja kun ei ole ollut mitään syytä kieltää sitä, niin kyllä se nimitetään. Enkä ole kuullut sellaisesta menettelystä, että niitä otettaisiin pois. Se on [Sauli] Niinistön asia, mutta en edes usko että sellaista menettelyä on”, Halonen sanoo.

”Ei minulla ole syytä lausua tästä mitään erityistä. Sama kuin kaikista näistä teollisuusneuvoksista, kulttuurineuvoksista, sosiaalineuvoksista ja kaikista muista. En nyt usko että he ovat erityisesti minun ansiotani tai minun vastuullani.”

Halonen on toiminut Baltzarin hankkeiden suojelijana. Hän kuitenkin kyseenalaistaa sen käsityksen, että hän olisi erityisesti tukenut Baltzarin toimintaa.

”Siis millä tavalla? Olen antanut ja annan edelleen tukea romanikulttuurille, samoin kuin saamelaiskulttuurille. Mutta sen pidemmälle en mene sanomaan kenestäkään mitään. Minulla ei ole ollut mitään kiinteämpää suhdetta häneen.”

HS kysyi Haloselta, eikö rikostuomio ole yleensä estänyt kulttuurineuvoksen arvonimen myöntämisen.

”Ei aina, mutta jos se on siinä lähellä .. minä olen esimerkiksi pitänyt talousrikoksissa tiettyä rajaa”, Halonen sanoo.

Baltzarilla oli lainvoimainen tuomio törkeästä petoksen yrityksestä sekä virkavelvollisuuden rikkomisesta ennen arvonimen myöntämistä.

Virkavelvollisuuden rikkominen liittyi siihen, että Baltzar käytti hyväkseen omaa asemaansa Teatterikorkeakoulussa saadakseen nuoria naisia houkuteltua hotellihuoneeseen kanssaan.

Minkä takia nämä rikostuomiot eivät siis vaikuttaneet arvonimen myöntämiseen?

”Siitä minä en uskalla sanoa, koska en muista tuota. Että onko siitä kuinka pitkä aika ollut. Mutta luulen niin, että jos te selvitätte tätä – minä en ole tuota selvittänyt – niin siitä on sen verran kauan aikaa että totta kai se pitää selvittää ja katsoa, mikä siinä on ollut.”

Halonen sanoo, että jos HS:n jutussa kerrotut tiedot pitävät paikkansa, niin olisi paikallaan selvittää, voiko kulttuurineuvoksen arvonimen perua.

HALONEN kertoo, että jos hänen nimeään ja asemaansa on käytetty Baltzarin toiminnan pönkittämiseen epäasiallisella tavalla, siinä ei olisi mitään poikkeuksellista.

”Minun nimeäni on käytetty hyvin monissa erilaisissa tilanteissa, joista vain osa on tullut jälkeenpäin tietooni.”

ULKOMINISTERI Haavisto sanoo jättäneensä ohjausryhmän vuonna 2013 tultuaan ministeriksi.

Haavisto sanoo tarkistaneensa HS:n jutun jälkeen sähköpostinsa, ja löytäneensä sieltä vuosilta 2015–2018 ohjausryhmälle osoitettuja sähköposteja, joiden jakelussa hänkin on ollut mukana.

”Siellä on ollut kutsuja teatteriesityksiin ja tietoja heidän projekteistaan. Ja siellä oli yksi ohjausryhmän kokous vuonna 2016, johon sain kutsun. En tiedä ovatko he pitäneet minua ryhmän jäsenenä edelleen, vai ajatelleet että voisin tulla takaisin kun en ole ministeri enää.”

Haavisto sanoo käyneensä kokouksessa, koska siellä käsiteltiin Baltzarin kansainvälistä romanien holokaustia käsittelevää hanketta. Haavisto on toiminut muun muassa romaniasiain neuvottelukunnan puheenjohtajana ennen ministerinpestiä.

Haavisto kertoo, ettei liittynyt takaisin ohjausryhmän jäseneksi eikä ole osallistunut muihin Dromin tilaisuuksiin sen jälkeen.

HAAVISTO uskoo, että vähemmistökulttuurien edustajat pyrkivät usein saamaan tukea merkittäviltä poliitikoilta. Vähemmistökulttuureille on hänen mukaansa elinehto, että politiikassa olevat henkilöt osoittavat heille tukeaan.

”Oli kyse sitten saamelaisista, romaneista tai muista. Muuten ne jäävät helposti jalkoihin. Kun tällaiset ihmiset lähestyvät poliitikkoja ja sanovat tarvitsevansa tukea, niin ne joilla on sympatiaa vähemmistökulttuureja kohtaan saattavat sitä mielellään antaa. Se oli motiivi omalle osallistumiselleni. Ajattelin, ettei romanien ääni tule yhtä helposti kuuluville, ellen sitä tue.”

Haavisto sanoo, että kun Baltzar on saanut arvostetun kulttuurineuvoksen arvonimen ja paljon statusta, se on luonut myös väärinkäytön mahdollisuuden.

”Nyt kun katsoo taaksepäin, niin tätä verkostoa on saatettu käyttää myös hänen oman uskottavuutensa ja henkilönsä pönkittämiseen väärällä tavalla.”

Haavisto sanoo, että hän itse koki aikanaan luottamusta herättävänä sen, että Drom oli tekemisissä opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) kanssa.

Haavisto kertoo olleensa siinä käsityksessä, että Baltzar halusi rakentaa Dromin yhteyteen teatterikoulutuksen, jossa etenkin vaikeassa asemassa oleville ja syrjäytyneille nuorille pyritään antamaan jonkinlainen teatterikoulutus. Tarkoitus oli myös auttaa romaninuoria. Humakin raportti oli kuitenkin niin kriittinen, että hanke jäi sikseen.

HAAVISTO sanoo, ettei hän ollut tietoinen Baltzarin lainvoimaisesta tuomiosta virkavelvollisuuden väärinkäytöksestä.

Vuonna 2018 Haavisto kuuli Baltzarin teatteriin aiemmin osallistuneelta henkilöltä, että toiminnassa oli tapahtunut seksuaalista häirintää.

”Sen kuvauksen mukaan siellä oli ollut tapahtunut tällaista metoo-tyyppistä. En tietenkään tajunnut miten laajasta ja vakavasta asiasta oli kysymys. Se oli minulle järkytys silti ja rohkaisin tätä henkilöä selvittämään asiaa juridisestikin.”

Haavisto sanoo, että hän ohjeisti myös avustajaansa olemaan Dromiin yhteydessä ja kertomaan, ettei hän halua olla missään tekemisissä yhdistyksen kanssa.

LIISA JAAKONSAARI sanoo, että Baltzar pyysi hänet mukaan ohjausryhmään ehkä viitisen vuotta sitten, eikä hän koskaan saanut kokouskutsua. Hän sanoo, ettei hänellä ole minkäänlaista suhdetta Baltzariin.

Jaakonsaari sanoo että hän eroaa välittömästi ohjausryhmästä.

”Olen järkyttynyt. Tuntuu hämmästyttävältä”, Jaakonsaari kuvaa uutisia Baltzarin rikosepäilystä ja HS:n jutussa kuvatusta toiminnasta.

”Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä meidän kaikkien ohjausryhmän jäsenten osalta, etteivät hälytyskellot ole soineet. Mutta minulle ei todellakaan ole tihkunut mitään tietoa tästä. Totta kai tässä on kyse hyväksikäyttö myös meidän osaltamme, kun näitä asioita ei ole kerrottu.”

Ilkka Kanerva sanoo, ettei hän tuntenut Baltzaria ”pätkän vertaa” kun lupautui ohjausryhmään mukaan. Kanerva kertoo, ettei hän muista milloin liittyi ohjausryhmään tai milloin hän sen jätti.

”Siitä oli pari kolme vuotta kun lähdin. En ole Dromin toiminnassa ollut sen jälkeen mukana.”

”Ei minulla ole siitä mielikuvaa. Se oli Lipposen johdolla toimiva, ja mukana oli vihreitä, kepulaisia ja demareita. Kaikki valtapuolueet. Tämä ei todellakaan ole ollut minkäänlainen iso asia elämässäni.”

Kanerva sanoo nähneensä yhden Dromin näytelmän, jota hän kuvaa ”hyvin erikoiseksi”, koska Baltzar näytteli itse pääroolin hahmoa, jonka suosiosta nuoret naiset taistelivat.

”Otin joidenkin ystävien kanssa puheeksi sen, ettei tämä nyt tunnu oikein kovin sopivalta.”

Kanerva on aiemmin luonnehtinut Baltzarin Synti-näytelmää eri tavalla. Hän muun muassa sanoo, että näytelmä oli ”miraakkelimainen suoritus”.

”Olen nöyrästi kiitollinen saamastani elämyksestä. Näytelmän kertomuksessa on niin monta kerrosta paitsi yksilöiden, myös yhteisöjen tasolla. Meidän pitää ymmärtää, sisäistää, tajuta tämä kaikki ja ottaa siitä myöskin elämässämme opiksi”, Kanerva kuvaili pari vuotta sitten.

”Sellainen arvo, joka meidän kulttuurissamme halutaan pistää vähän syrjään, tai piilotella: aito naisellisuus, naisen viehätysvoima, naisen voima ja naisen toimet jätetään usein sivurooliin, se halutaan piilottaa, enkä ymmärrä tätä ajassamme. Tässä näytelmässä sain nähdä kuinka nainen osaa käyttää sitä tunnetta, mutta myöskin sitä älyä: nainen otti henkisesti ilmaherruuden käsiinsä. Naisilla oli hieno, näkyvä, älyllinen ja tunteikas, meitä miehiä herkästi puhutteleva roolinsa. Olin otettu, myönnän.”

Eikö tämä lausunto ole hieman eri henkinen kuin se, että pidit näytelmää sopimattomana?

”No joo, varmaan joku tällainen kaunis lausunto on siihen annettu. Jos käyt vieraana jossain näytelmässä, niin harvoin sitä sanoo julkisesti, että ei tämä ehkä ihan jengoilleen mennyt. Varmasti siinä oli ylisanoja, onneksi en ole ammatiltani teatterikriitikko.”

Kanerva sanoo, ettei hän koskaan havainnut mitään muuta sinänsä outoa tai epäilyttävää Baltzarin toiminnassa. Hän kertoo, ettei ohjausryhmällä ollut mitään kosketusta teatterin toimintaan sinänsä, vaan se keskittyi kansainvälisten projektien tarkasteluun.

”Se oli nimenomaan joku EU-projekti Lipposen ja kumppaneiden johdolla, ja Halonen taisi olla suojelijana siinä. En sinänsä näe pahaa siinä, että romanikulttuuria viedään eteenpäin.”

Kanerva sanoo, ettei hän tiennyt Baltzarin vanhasta tuomiosta.

”Kyllä minä lähtökohtaisesti oletan, että ihminen on ok, kun Paavokin [Lipponen] tunsi hänet pitkältä ajalta kaverina.”

Kanerva sanoo, että hän tuntee olonsa petkutetuksi.

”Voisiko tässä sanoa, että hyväksikäytetyn rooli on tässä asetettu nyt niin minulle kuin varmaan vähän muillekin poliitikoille. Minä lähdin tähän mukaan sinisilmäisenä, koska siinä olivat kaikkien isojen puolueiden edustajat mukana, ja tarkoitus oli edesauttaa vähemmistökulttuuria EU-tasolla.”

ALEKSANTERIN teatterin hallituksen puheenjohtaja Reima Jokinen kertoo olevansa rikosepäilystä ja HS:n jutusta ”shokissa”.

”En tunne mitään muuta. Olen shokissa. En varmasti jatka ohjausryhmässä, enkä usko että mitään sellaista tulee tulevaisuudessa olemaankaan. Eiköhän tämän koko toiminnan päätepiste ole aivan selvä.”

Jokinen sanoo, ettei hän osannut koskaan kuvitella toiminnassa mitään sellaista, mitä nyt on tullut esille.

”On myönnettävä, että mikään hälytyskello ei soinut.”

”Koen, että Aleksanterin teatteri on joutunut tässä hyväksikäytön uhriksi.”

Jokinen sanoo, ettei hän ole varma, muistaako Baltzarin vanhaa rikostuomiota, joka liittyi nuoriin naisiin.
Helsingin Sanomat
24.11. 18:50

Kuten aikoinaan Pietari kielsi Jeesuksen hiilivalkealla, niin yhtä lailla kaikki haastattelun antaneet ottavat etäisyyttä; "ei ole niiku sillai tuttu", "joo tiedän mutta...", "en muista tavanneeni koskaan", "nimeni on siellä koska halusin auttaa".
- Tulee mieleen myös Helsingin Laajasalossa nuoren Kokoomuspoliitikon tekemä murha; kun media kysyi, niin kukaan Kokoomuksessa ei tuntenut häntä (enää).
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
Raven7.62
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Elo 26, 2019 11:14 am

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja Raven7.62 »

Doctor Lecter kirjoitti: Su Marras 24, 2019 8:30 pm

Kuten aikoinaan Pietari kielsi Jeesuksen hiilivalkealla, niin yhtä lailla kaikki haastattelun antaneet ottavat etäisyyttä; "ei ole niiku sillai tuttu", "joo tiedän mutta...", "en muista tavanneeni koskaan", "nimeni on siellä koska halusin auttaa".
- Tulee mieleen myös Helsingin Laajasalossa nuoren Kokoomuspoliitikon tekemä murha; kun media kysyi, niin kukaan Kokoomuksessa ei tuntenut häntä (enää).
No more comments- Niputit asian kauniimmin ja älykkäämmin kuin itse olisin ylettynyt.

Hellvetin mielenkiintoista on nähdä, miten lahkoon kuuluneet henkilöt "katoavat savun lailla kuten suuren kirjan hiilivalkea". Tässä mennään vasta ensimmäisissä "etuluissa", eli kolmehan 3 on "se luku". 1.kierros. Innokkaimmat ovat jo "pesemässä syntejään", mutta miten tämä kaikki näkyy niin läpi? Näin tämän lahkon jo kun tämä Veijo naisineen ajeli. Upeaa nähdä että tämä kupla puhkeaa, sehän tässä on vittumaista että esitutkintamateriaalia "esitellään vielä moneen kertaan ylemmille tahoille, yhteisen katseen kohdatessa ollaan yhtä mieltä siitä että ei tätä saatanaa voi syyttäjälle näyttää".

Juurikin saatanaa. Tämä on Veijo Balzarin ensimmäinen näytös! Kukaan ei tule jäämään kylmäksi tässä "Veijon herkkulaarissa", jonka äärellä niin ilkan kuin ehkä halosenkin(presidentin) genitaalialueisiin on valunut verta yhtä paljon kuin imatran koskeen kun laskuja vielä tehtiin. Kannattaa varata sipsejä kaappiin ja grillattavaa pakastimeen sillä käki vielä kolmesti kukkuu näissä karkeloissa
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6458
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Tästä näytelmästä on vielä monta jaksoa näkemättä ja sitten se huipentuu kaikkien aikojen Grande Finaliin.
Jokin aika sitten sanoin jossain eräässä casessa, että nyt ollaan jännän äärellä, nyt voidaan sanoa, että tää on siitä vieläki jännempää.
Kilinkalinkolin.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4531
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Pathology kirjoitti: La Marras 23, 2019 4:46 pm Nähtyäni uutisen ihmiskaupasta olin aivan riemuissani! Samaan aikaan huomasin, että Aino ei ole enää Ninan kaveri, ilmeisesti hyppäsi juuri viime hetkellä pois pervojen seurasta.
Aino Sederholmin rooli tässä hässäkässä kiinnostaa. Hän on kuitenkin (ollut?) mm. Drom Productions Oy:n toimitusjohtaja ja Drom ry:n toiminnanjohtaja. Hänen on myös kerrottu asuneen Baltzarin luona kuten Nina Casteninkin.

Hesarin jutun mukaan toinen avustajista ja pari nuorta tyttöä muutti Baltzarin Tammisaaren talolta kesällä 2019. Heidän kerrottiin irtautuneen yhteisöstä tuolloin. Oliko lähtijä Nina vai Aino? Veikkaan Ainoa, koska vangitun naisen tuntomerkit mm. vaaliehdokkuuksien osalta sopivat Ninaan. On kuitenkin hankala uskoa, ettei Aino olisi ollut kaikkien näiden vuosien aikana täysin tietoinen Veijon touhuista. Mietinkin onko tässä jutussa vain kaksi epäiltyä? Miksei Aino olisi myös epäiltyjen joukossa? On tietenkin mahdollista, ettei julkisuuteen ole annettu tietoja kuin Veijosta ja Ninasta, koska he ovat julkisuuden henkilöitä. Toisaalta sekin lienee mahdollista, että Nina ja Veijo ovat kesän jälkeen kahdestaan tehneet jotain sellaista, mitä poliisit nyt selvittävät.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4531
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Ghost hunting kirjoitti: Su Marras 24, 2019 9:20 pm Tästä näytelmästä on vielä monta jaksoa näkemättä ja sitten se huipentuu kaikkien aikojen Grande Finaliin.
Jokin aika sitten sanoin jossain eräässä casessa, että nyt ollaan jännän äärellä, nyt voidaan sanoa, että tää on siitä vieläki jännempää.
Kilinkalinkolin.
Juu, samaa mieltä. Vaikka tässä nyt (vasta) pervoilujutuista puhutaan, niin varmaan jossain vaiheessa päästään mm. huumehommiin asti. Niitähän näiden lähipiirissä pyörii, joten miksei Veijon taloissa tai Porschessa pyörisi.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
auroraamalia
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Su Marras 24, 2019 1:07 am

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja auroraamalia »

Veijo Baltzarin Facebook-sivua päivitetty 26min sitten:

"Maa äidin povella lepää
entinen
vanha,
muinainen
ja nykyinen

Varjojen silmät valvovat heidänkin uniaan"
Tiinas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1449
Liittynyt: Su Helmi 11, 2018 11:00 am

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja Tiinas »

Mitähän vihreiden Pekka Haaviston sulkijalihakselle kuuluu?

On ollut tietoinen asiasta, eikä ole tehnyt mitään? Presidenttiainesta? Vihervassariämmät ymmärtää? Ja uuninpankonpoika.
Tackleberry kirjoitti: ↑
Eli tänä vuonna poliisi on ampunut 42 valkoista ja 31 mustaa.
Valkoisia maassa on sellaiset 234 miljoonaa ja mustia 40 miljoonaa, mutta ongelma tässä on se, että "valkoisia tapetaan enemmän, saatana!"
Ei helvetti
Mikisu
Martin Riggs
Viestit: 644
Liittynyt: Ti Syys 24, 2013 9:24 pm

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

AV:ltä saatu linkki, liitän tähän:

https://www.permanto.fi/fi/web/alfatv/p ... d=10136680

Linnuntietä taivaaseen
Konsertti
Ludwig XIV -yhtyeen ja Integraatioteatteri Baltzarin Linnuntietä taivaaseen -juhlakonsertti on tribuutti kulttuurineuvos Veijo Baltzarin 50-vuotiselle taiteilijauralle. Ohjelma esitetty 16.6.2018.

(Baltzar ja Castén laulavat yhdessä. Yleisö saa syyttää itseään.)

EDIT: Pitemmälle kun kuuntelee, niin alkaa sääliä myös Baltzaria. Niin urheasti hän jaksaa, vaikka kukaan tytöistä ei osaa laulaa.

Lipponen 39 minuutin jälkeen puhumassa.
Avatar
Villeri
Jessica Fletcher
Viestit: 3028
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja Villeri »

auroraamalia kirjoitti: Su Marras 24, 2019 9:54 pm Veijo Baltzarin Facebook-sivua päivitetty 26min sitten:

"Maa äidin povella lepää
entinen
vanha,
muinainen
ja nykyinen

Varjojen silmät valvovat heidänkin uniaan"
Siellä näkyi olevan aika tavalla muitakin mukamas-syvällisiä mietelauseita, mitkä eivät kylläkään tarkoittaneet mitään. "Totuus ei ole rahaa ja valtapolitiikkaa. Totuus on muuta." Tai löytäköön kukin halutessaan vaikka mitä suuruutta, mutta peukuttajia näkyy kertyvän. Vieläpä joitain omiakin tuttuja!
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4531
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Mikisu kirjoitti: Su Marras 24, 2019 10:15 pm EDIT: Pitemmälle kun kuuntelee, niin alkaa sääliä myös Baltzaria. Niin urheasti hän jaksaa, vaikka kukaan tytöistä ei osaa laulaa.
Niinpä. Olenpa minäkin niitä kuunnellut ja pari Veijon gängin teatteriesitystäkin on kärsitty.

Ainakin yksi Veijon & Kasimirin outo duetto löytyy netistä. Lähinnä myötähäpeä siitäkin viriää. Että kun maastamme löytyy oikeastikin lahjakkaita ihmisiä, jotka paitsi hankkivat asiantuntevaa opetusta myös näkevät vaivaa harjoittelun eteen, niin miksi meidän täytyy katsoa ja kuunnella näitä.

Tämä koko halvatun Baltzar-ketju liittyy myös "Kulttuurialan sisäpiirit"-ketjuun, missä on käsitelty mm. teatterikorkeakoulun opiskelijavalintoja ja näyttelijöiden rekrytointeja. Suosittelen lukemaan!

viewtopic.php?t=26394
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4531
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Kävinpä minäkin Veijon Facebook-profiilia katsomassa ja löysin sieltä tällaisen helmen.

Screenshot_20191124-212010-01.jpeg
Screenshot_20191124-212010-01.jpeg (136.64 KiB) Katsottu 5519 kertaa

Kiinnostavat tyypit kommentoivat Veijon juttuja. Mm. Veijon siskontyttäret Birgit Tapaninen ja Desire Baltzar ovat aktiivisia.

Birgit on ainakin aikoinaan ollut ja ehkä vieläkin on avioliitossa bisnesmies Jaakko Tapanisen kanssa. Heillä on Sofia-tytär, jonka kummeihin kuuluu kirjailija Anna-Leena Härkönen. Jaakko Tapaninen toimii melkoisen isona tekijänä kustannusalalla mm. lehtitalon ja kirjakustantamon parissa. Jaakko Tapanisen ex-työnantaja on kustannusyhtiö Tammi, joka on sattumalta myös (ullatus!!!) Veijon kirjat kustantanut. Vuonna 2008 Tammi myönsi Veijolle Mikael Agricola -palkinnon. Nykyään Jaakko toimii mm. Kustannusosakeyhtiö Teoksen ja KSF Media Ab:n hallituksissa.

Joku aiemmin ketjussa pohdiskeli, voisiko Veijon kirjoilla olla joku varjokirjoittaja. En ihmettelisi sitä hetkeäkään.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Avatar
Fire
Rico Tubbs
Viestit: 1207
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2019 10:20 pm

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja Fire »

IS kirjoitti:Baltzar on tunnettu kulttuurivaikuttaja, joka on muun muassa perustanut Kansainvälisen Romanikirjailijaliiton. Presidentti Tarja Halonen myönsi hänelle kulttuurineuvoksen arvonimen vuonna 2011.
Romanikääntäjien kokous?
phonyjoker
Sabrina Duncan
Viestit: 354
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 9:21 pm

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja phonyjoker »

Narsistinen huru-ukko. Hoitolaitos olisi oikea paikka tuolle. Raskas paikka kaikilla miehen uhreilla alkaa kasaamaan elämäänsä noin hirveen kohtelun jälkeen. Aivan varmasti, joku nuori nainen (toivon sydämestäni ettei lapsia ole mukaan sotkettu) "suostunut" seksiin tuon kanssa jo pelkästään siksi, että on kokenut tilanteen mahdottomana, kun on kuskattu jonnekkin korpeen yksin. Nämä ovat nimenomaan niitä keinoja, joilla hienovaraisesti manipuloidaan, ettei väkivaltaisesti tarvitse ottaa, vaikka siihenkin löytyisi kykyjä.
Helluby
Hetty Wainthropp
Viestit: 498
Liittynyt: Ma Syys 28, 2009 9:56 pm

Re: Kirjailija Veijo Baltzar vangittiin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta

Viesti Kirjoittaja Helluby »

Mikisu kirjoitti: Pe Marras 22, 2019 11:35 pm
Rubiskreebeli kirjoitti: Pe Marras 22, 2019 6:28 pm
Naiset ovat herättäneet huomiota, koska heidän asunsa ovat olleet ”pitkiä ja vanhanaikaisia”, 1800-luvun tyylisiä ja ”mystisiä”.

Kyse ei Iltalehden lähteen mukaan kuitenkaan ole ollut romanien kansanpuvuista.
Niin, SUOMEN romanien kansallispuvuista. Pidetään mielessä, että Suomen ja Ruotsin ulkopuolella romaninaiset pukeutuvat usein pitkiin ja vanhanaikaisiin, ehkä vähän 1800-luvun tyylisiin mystisiin asuihin.
Mustalaisten puku ei ole kansallispuku, vaan kansanpuku. Sametteineen ja polyester-paljettiröijyineen naisten puku on melko uutta perua. Vasta sodan jälkeen sametti valtasi alaa. Aiemmin puna- tai siniraitainen villakankainen hame oli se ainoa oikea mustalaisnaisen hame. Pönkkä hameen alla on vielä uudempaa perua. Nykyvaatteilla ei ole mitään tekemistä aitojen mustalaisten perinteiden kanssa.

Mustalaiskulttuurissa yleensä pidetään sukupuolisuhteet samanikäisten välillä ja paheksutaan, jos vanha mies ottaa nuoren tytön. Tällainen vanhus menettää arvokkuutensa ja kunnioituksen.

Olen jo ennen tätä tapausta seurannut Baltzaria ja ollut huolestunut näistä nuorista tytöistä, joita hän kerää ympärilleen. Hänen täytyy olla todella taitava manipuloija, koskapa nämä nuoret naiset ovat hänelle niin lojaaleja.

Vähän filosofiaakin Baltzar on yritellyt, ja joku hullu suostunut kustantamaan. Selailin läpi hänen teoksensa Kokemuspohjainen filosofia, ja se oli pelkkää sanahelinää, täyttä potaskaa. Ei siinä ollut sen paremmin oppineisuutta kuin ymmärrystäkään.
Olisit vielä lisännyt loppuun, että eipä tämä Veijo vanhus ole enää useampiin vuosikymmeniin ollut enää tekemisissä muiden mustalaisten kanssa. Hän kun on niin pätevä "guru" että luonut ihan oman heimon, omine tapoineen.
Ihan sivusta sanoisin ettei 1+1 ole koskaan 2, vaan ihan tilanteesta johtuen se on joko 1, tai 3, joskus jopa 4.
Vastaa Viestiin