Ilmatorjuntakanuunan ammus räjähti varusmiehen käsille Lohtajalla

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Ilmatorjuntakanuunan ammus räjähti varusmiehen käsille Lohtajalla

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d928 ... 40d66efe21
Kaksi ammattisotilasta ja yksi varusmies epäiltyinä sotilasrikoksista: Ammus räjähti käsiin

Varusmiehen epäillään lyöneen käsittelemäänsä ammusta toisella ammuksella, jolloin se räjähti.
Kolmen sotilaan osalta epäillään sotilasrikoksia, puolustusvoimat tiedottaa. Kaksi epäillyistä on ammattisotilaita ja yksi varusmies. Esitutkinta on valmistunut.

Ilmatorjuntakanuunan ammus räjähti varusmiehen käsissä valtakunnallisessa ilmapuolustusharjoituksessa toukokuussa 2019.

Pääesikunta suoritti esitutkinnan tapauksessa, jossa 23 millin ilmatorjuntakanuunan ammus räjähti varusmiehen käsissä. Valtakunnallisessa ilmapuolustusharjoituksessa Lohtajalla tapahtui 17. elokuuta onnettomuus, jossa ilmatorjuntakanuunan 23ITK61-ammuksia käsitellyt panssariprikaatin varusmies sai lieviä vammoja, kun yksi ammuksista räjähti.

Löi toisella ammuksella?
Esitutkinnassa on syytä epäillä, että varusmies oli määräysten vastaisesti lyönyt ammusta toisella ammuksella hänen vyöttäessään ammuksia. Lisäksi on syytä epäillä, että varusmiesten valvonta ja koulutus on ollut puutteellista. Epäiltyinä rikosnimikkeinä varusmiehen osalta on vaaran aiheuttaminen ja palvelusrikos ja kahden puolustusvoimien ammattisotilaan osalta palvelusrikos.

Esitutkinnassa kuulusteltiin lisäksi neljä tapahtumapaikalla ollutta varusmiestä asianomistajina. Lisäksi esitutkinnassa kuulusteltiin kahta todistajaa. Asia on siirretty toimivaltaiselle kurinpitoesimiehelle Panssariprikaatin komentajalle, joka päättää asian lähettämisestä syyttäjälle syyteharkintaa varten.
Suotta tuota varusmiestä syyttämään, jos kerran koulutus ollut niin luokatonta ettei ole tuota virhettä voinut estää. PV:n koulutuksessa usein lähtökohta on että varusmiehet ovat täysiä idiotteeja ja siksi koulutuskin on tehtävä sen tyhmimmän mukaan, nyt se olisi ollut tarpeen.

Ketjun nimi vaihdettu
-NILS-
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Sergei laukesi varusmiehen käsille

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Kukapa ei olisi varusmiehenä polkenut sergeitä.
Anom
Jane Marple
Viestit: 1075
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 9:07 am

Re: Sergei laukesi varusmiehen käsille

Viesti Kirjoittaja Anom »

acp kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 1:34 pm Otsikosta voi myös saada eri käsityksen :lol:
Varsinkin kun ei tiedä mitä sergeillä tarkoitetaan inttislangissa. :lol:
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Sergei laukesi varusmiehen käsille

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Sergeihän ei itse tässä huipulle päässyt, mutta se ei oikeastaan otsikon kauneutta vähennä.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Sergei laukesi varusmiehen käsille

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Tuon 23 mm:n halkaisijan ITKK:n luodit on sellaisia pienehkön kullin kokoisia porkkanoita ja eiköhän noissa kudeissa sen verran ole ruutiakin takana, että tuuria on ollut, jos saa luotienhakkaaja ehjänä vastata syytteisiin, eikä keneltäkään muulta lähtenyt myöskään henki! Tuo "SERGEI" on siis inttislangia tästä vedettävästä venäläistuotteesta (siis itse tuplaputkinen kanuuna, ei itse tässä käsille tullut a-valmiste), mutta hyvähän tuo otsikko tosiaan on!
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 969
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Sergei laukesi varusmiehen käsille

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

Huhhuh, on tosiaan melkoinen kuti tuossa tykissä enkä haluaisi sellaisen räjähtävän missään lähellä minua saatika käteeni.

Itse aikoinaan vuosia vuosia takaperin vyötin intin ampumaleirillä tavalliselle 12,7mm ilmatorjuntakonekiväärille vöitä ja se ei ole mitään herkkua paljain käsin jos vöitä pitää saada aikaiseksi paljon kuten ampumaleireillä yleensä tarvitaan. Jossain vaiheessa kädet oli niin romuna, että päätin alkaa työntämään patruunoita pienellä laudanpalalla jolla homma kävi erittäin hyvin. Varoin lyömästä patruunoita koska tiedostin, että nehän laukeaa kun takapuoleen kopauttaa. Siksi sitten työnsin niitä rauhassa sillä laudanpalalla. Ei mennyt kauaa niin tämäkin tultiin kieltämään henkilökunnan toimesta. Eli kyllä valvonta on jollain tasolla toiminut jo vuosikymmeniä takaperinkin. Nykytilanteesta en ole niinkään varma kun tuntuu koko maailma muuttuneen jossain välissä hulluksi ja ihmiset myös.
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Sergei laukesi varusmiehen käsille

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Sergei on se tykki. Tässä laukesi Sergein laukaus eikä itse tykki tai edes ammus. Itse kranaattihan tässä ei ole räjähtänyt vaan nalli ja hylsyssä oleva ruuti, joka on sitten räjäyttänyt hylsyn palasiksi. 23 mm kranaatin räjähdyksestä käsissä ei jäisi kukaan henkiin.

Sergei on lisäksi lyhenteeltään ITK eli ilmatorjuntakanuuna. ITKK tarkoittaa ilmatorjuntakonekivääriä, joka on paljon pienempi laite.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Sergei laukesi varusmiehen käsille

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Tuo a-tarvike tuli aikoinaan tutuksi vaunun sisäputkiammunnoissa. Eli vaunukanuunan putkeen asennettiin Sergein putkesta modattu sisäputki, lataaja käytti puista mokkonuijaa jolla sysäsi tuon 23mm laakin perille, jolloin vaunukanuunan oma sulkukappale sulkeutui ja työnsi mokkonuijan sivuun lukittuessaan.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Sergei laukesi varusmiehen käsille

Viesti Kirjoittaja dazu »

Näitä "Sepon" ammusvöitä tehtiin ainakin minun aikana sellaisella vyöttämislaitteella. Olen näitä 23mm kranuja vyöttänyt varmaan miljoona.

Tämä "Seppo" on oikein mukava ase, kaksi putkea rinnakkain ja molemmista tulee kranuja 1000 laukausta minuutissa, eli yhteensä tulinopeus on 2000 laukausta minuutissa. Noita oli tarkoitus käyttää niin ilmamaaleja, kuin vihollisen jalkaväkeäkin vastaan.
Ja tosiaan ne ei ole piiput, vaan putket. Jos sanoit putkia piipuiksi, niin tuli 20 etunojapunnerusta. XD Kerran sain nämä putket päähäni, kun joku törttöili, kun seisoin niiden alla. Mulla oli pelkkä lippalakki päässä ja putosin iskun seurauksena polvilleni... vähään aikaan ei tajunnut maailmasta mitään.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
OJ's Glove
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: La Tammi 04, 2020 12:01 pm

Re: Ilmatorjuntakanuunan ammus räjähti varusmiehen käsille Lohtajalla

Viesti Kirjoittaja OJ's Glove »

Tämä on taas näitä keissejä kun on vaikeaa kuvitella kenenkään olevan noin tyhmä, mutta samalla pitäisi kuitenkin tajuta kieltää erikseen tekemästä kaikkea älyvapaata. Typeriä keissejä muistuu myös omalta palvelusajalta, mutta ei onneksi mitään kovin vakavia. Ei varsinaisesti käynyt aina kateeksi kouluttajienkaan hommat, kun katsoi millaisia keijoja osa jengistä oli.
Vastaa Viestiin