Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Elikkä poliisi ei epäile ruoria tällähetkellä. Juhannus ,hieno keli ja ei pysytä väylällä . Eiköhän tuo varmistu vielä.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Livelähetys: Otkes kertoo Loviisassa juhannuksena sattuneesta merivartioveneen uppoamisesta

Onnettomuustutkintakeskus järjestää tiistaina 4.5.2021 klo 10.00 alkaen suorana virtuaalisen tiedotustilaisuuden Loviisassa Keipsalon selällä viime juhannuksena sattuneesta onnettomuudesta.

RAJAVARTIOLAITOKSEN vartiolaiva Turvan partiovene PV 183 sai pohjakosketuksen ja upposi juhannuksena 20.06.2020 Loviisassa. Miehistö oli onnettomuuden tapahtuessa siirtymässä tauolle ja veneen reitti kulki väyläalueen ulkopuolelta. Ruorimies jäi veneen upotessa sen ohjaamoon, eikä häntä onnistuttu pelastamaan.

Linkki livestriimiin.

Onnettomuustutkintakeskuksen raportti onnettomuudesta:

Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turvan partiovene PV 83 sai pohjakosketuksen ja upposi juhannuksena 20.06.2020 Loviisassa. Miehistö oli onnettomuuden tapahtuessa siirtymässä tauolle ja veneen reitti kulki väyläalueen ulkopuolelta. Ruorimies jäi veneen upotessa sen ohjaamoon, eikä häntä onnistuttu pelastamaan.

Partiovenettä käytettiin pitkäkestoisiin valvontatehtäviin, mihin sitä ei ollut alun perin varusteltu tai suunniteltu. Miehistö tukeutui henkilöstön huoltamisessa muun muassa VL Turvaan. Valvontatehtävissä tarvittava runsas varustelu teki ohjaamosta ahtaan. Ohjaamosta oli rajattu näkyvyys ulos, ja paperisia karttoja oli hankala käyttää ilman karttapöytää. Ohjaamoergonomia johti siihen, että navigoinnissa tukeuduttiin käytännössä sähköisen merikartan käyttöön. Digitaalisen veneilykartan informaation tarkkuus kuitenkin vaihteli käytettävän mittakaavan mukaan, ja pienemmillä skaaloilla kaikki yksityiskohdat, kuten syvyysmerkinnät, eivät näkyneet.

PV83:ssa karttatiedon havainnointi oli varmistettu kahdella eri näytöllä ja turvallinen navigointi useamman henkilön yhteistyöllä. Onnettomuudessa veneen navigointi ja kuljettaminen olivat ainoastaan ruorimiehen tehtävänä. Venemiehistöille oli tullut käytännöksi ajoittain luopua useamman toimijan ajotapamallista tutuiksi ja turvallisiksi koetuissa olosuhteissa. Nopealla veneellä ajaminen ja navigointi yksin on erityisen kuormittavaa, minkä takia merenkulun turvallisuuden varmistaminen edellyttää useamman henkilön aktiivista osallistumista. Organisaation on varmistettava oikean toimintamallin noudattaminen.

Partioveneen miehistö tiedosti uppoamisvaaran, mutta alkoi evakuoida työvälineitä veneestä. Tällainen vakava vaaratilanne edellyttää ensisijaisesti ihmishenkien turvaamista materiaalien menetyksistä välittämättä. Lisäksi uppovasta veneestä pelastautuminen edellyttää koulutuksen avulla hankittua päätöksentekoa ja toimintakykyä.

Partioveneen ohjaamosta oli käytännössä vain yksi uloskäynti, ohjaamon peräseinän ovi. Tämä painui yllättäen veden alle veneen keulan kohotessa nopeasti ovesta sisään tulvineen veden vaikutuksesta. Ohjaamon katolla olleet kaksi kattoikkunaa eivät täyttäneet hätäpoistumistien vaatimuksia. Veneiden suunnittelussa on otettava huomioon turvallinen poistuminen ja pelastajien sisäänpääsy hätätilanteissa. Ruorimiehen pelastaminen osittain uponneen veneen ohjaamosta oli mahdotonta ilman sukeltajaa. Sukeltajien paikalle saaminen kuitenkin kesti, koska sukeltajien tarvetta ei heti tunnistettu. Sukeltajien liittämisessä vesipelastustehtävälle tulisi käyttää alhaista kynnystä.

Meripelastuskeskus ja Hätäkeskus hälyttivät toisistaan tietämättä onnettomuuspaikalle eri pelastusorganisaatioiden yksiköitä. Ensihoidon toimijoilla oli vaikeuksia saada toisiinsa yhteyttä, ja paikalle hälytetyt ensihoidon resurssit jäivät hyödyntämättä. Yhteistyön onnistuminen eri tehtävistä vastaavien johtajien välillä ei onnistunut hyvin. Meripelastuskeskuksessa ei ollut riittävää tietoa ensihoidon menettelyistä.


Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että
* Rajavartiolaitos kehittää nopeiden veneiden käyttökoulutusta korostamalla merenkulkuvarustuksen ja -järjestelmien sekä veneiden tyyppikohtaisten rajoitteiden vaikutusta turvalliseen ohjaamotyöskentelyyn.
* Liikenne- ja viestintävirasto lisää veneilijöille kohdistuvassa viestinnässään tietoutta vuototilanteiden vaarallisuudesta.
* Rajavartiolaitos laatii toimintaohjeet ihmisten pelastamiseksi veneen sisältä sekä huolehtii, että pelastusyksiköillä on siihen tarvittavat varusteet ja kalusto.
* Rajavartiolaitoksen varmistavan, että meripelastuskeskuksissa on selkeät ja ajantasaiset toimintamallit sekä ohjeistus ensihoitotehtävien johtamiseen ja siihen sisältyvään viestintään.
Loviisan Sanomat
4.5.2021 09:24
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
Brass
Martin Beck
Viestit: 806
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut

Viesti Kirjoittaja Brass »

Aika paljon perätöntä juttua loukkaantumisista yms. oli tässäkin ketjussa ja erikoinen tapaus loppupeleissä. Vene olikin palaamassa partiotehtävältä ja oli jo kertaalleen ajanut merkin väärältä puolelta, mutta pohjoisempaa. Mitään tilannetta ei ollut päällä, nopeus oli törmäyksessä 30 solmua ja ajettiin 60 cm syvyydellä olevaan kiveen. Pohjakosketuksen jälkeen miehistö oli evakuoimassa varusteitaan, kun vene nousi äkillisesti pystyyn ja ruorimies jäi loukkuun ohjaamoon ja hukkui. Siinä oli kuitenkin useampi minuutti aikaa karille ajon jälkeen.

Erikoista tuossa Tukesin raportissa oli, että yksi syy oli paperikartan puute, joka ei mahtunut ohjauspulpetille. Digikartoissa tietysti mittakaavasta riippuen yksityiskohdat vaihtelevat, mutta kovassa vauhdissa paikan seuraaminen paperikartalta on haastavaa. Lisäksi veneen ajaminen oli vain ruorimiehen vastuulla, tähystäjää ei ollut, vaikka veneessä oli kaksi muuta henkilöä.

Toinen kummallisuus oli hätäpoistumistien puuttuminen ohjaamosta. Sivulla olevat luukut eivät olleet sitä varten. Toinen kaveri pääsi kuitenkin ulos sellaisesta luukusta. Ruorimihen kelluttava pelastuspuku teki poistumisen vaikeaksi ohjaamon veden alla olevasta aukosta.

Melkoinen ikävien sattumien summa. Ajetiin rutiinilla siirtymäajoa hyvässä kelissä väylän ulkopuolella. Törmäys oli varmaan kevyt tussahdus ja miehistö totesi vuodon, mutta oletti veneen pysyvän pitkään pinnalla. Vesi kuitenkin kerääntyi peräosaan, painopiste muuttui ja veneen keula nousi äkisti lähes pystyyn.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
Kalabaliikki
Poliisikoira Rex
Viestit: 258
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2021 10:18 pm

Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut

Viesti Kirjoittaja Kalabaliikki »

No onhan veneen tavarat nyt tärkeämpiä kuin joku turha matruusi.
Noin on näköjään ajateltu, ihan oppikirjn mukaan.
Huutoäänestys
VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2439
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008862587.html
Merivartioston partioveneen uppoamisesta nostettiin syytteet päällikköä vastaan – Vedellä täyttyvään veneeseen jäänyt ihminen kuoli turmassa

Syyttäjä vaatii tulevassa oikeudenkäynnissä rangaistusta palvelusrikoksesta ja hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä.


Rajavartiolaitoksen uponneen partioveneen päällikköä vastaan on nostettu syytteet palvelusrikoksesta ja hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä. Syytteet on määrä käsitellä myöhemmin Helsingin käräjäoikeudessa.

Partiovene sai pohjakosketuksen ja upposi Suomenlahdella Loviisan edustalla vuoden 2020 kesäkuussa.

Veneessä oli kolmen hengen miehistö. Kaksi miehistön jäsentä onnistui pelastautumaan, mutta yksi merivartija jäi sisään vedellä täyttyvään veneeseen. Hän kuoli onnettomuudessa.

Osa tapaukseen liittyvistä rikosepäilyistä on edelleen syyteharkinnassa. Rikosnimikkeinä niissä on ainakin työturvallisuusrikos ja kuolemantuottamus.

Jos nämä rikosepäilyt johtavat syytteisiin, ne käsitellään eri oikeudenkäynnissä kuin partioveneen päällikön nyt saamat syytteet.
Jos syytteet johtavat tuomioon, niin siirrän ketjun alueelle Muut rikokset
-NILS-
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7622
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Rajavartiolaitoksen vene upposi ja ruorimies hukkui – veneen päällikön syytteet käräjillä
Helsingin käräjäoikeudessa alkaa tänään käsittely turmasta, jossa Rajavartiolaitoksen partiovene ajoi karille ja upposi. Onnettomuudessa kuoli yksi miehistön jäsenistä.

Yhtä ihmistä vastaan on nostettu syyte palvelurikoksesta ja hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä. Helsingin Sanomien mukaan syytetty oli onnettomuushetkellä partioveneen päällikkö.

Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) raportin mukaan vene upposi noin seitsemässä minuutissa pohjakosketuksen jälkeen. Otkesin mukaan miehistö ei kuitenkaan aluksi ymmärtänyt tilanteen vakavuutta, vaan alkoi tyhjentää venettä tärkeimmistä varusteista. Kun viimeisiä tavaroita etsittiin ohjaamosta, ruorimies astui sisään ohjaamoon ja menetti tasapainonsa veneen äkillisen keikahduksen seurauksena.

–  Pelastusyritysten aikana päällikkö yritti sinnikkäästi saada ruorimiehen ulos ohjaamosta. Päällikkö oli merkittävässä roolissa pelastusyrityksissä myös Rajavartiolaitoksen partioveneiden miehistöjen tultua paikalle, raportissa kerrotaan.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raj ... #gs.fa2w23
Sienisalaatti
Vic Mackey
Viestit: 1949
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2021 5:34 pm

Re: Merivartioston vene upposi Loviisan edustalla - yksi kuollut

Viesti Kirjoittaja Sienisalaatti »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009187019.html
Rajavartio­laitoksen veneen päällikkö tuomittiin sakkoihin karille­ajosta, jossa kuoli yksi

Rajavartiolaitoksen partiovene upposi Loviisan edustalla kesäkuussa 2020 veneen ajettua karille. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi veneen päällikön sakkoihin.

HELSINGIN käräjäoikeus on tuominnut Rajavartiolaitoksen merivartijan päiväsakkoihin palvelusrikoksesta ja hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä kesällä 2020 tapahtuneen onnettomuuden vuoksi.

Rajavartiolaitoksen partiovene upposi Loviisan edustalla kesäkuussa 2020 veneen ajettua karille. Yksi veneen kolmihenkisen miehistön jäsenistä kuoli onnettomuudessa.

Sakot saanut merivartija toimi partioveneen päällikkönä onnettomuuden aikaan. Oikeudessa hän kiisti syyllistyneensä rikokseen.
Oikeudesta viis, kunhan laki säilyy! Eikä mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, asiat vain asioina täällä.
Vastaa Viestiin