Missä ensimmäisessä kuvassa on rengas, tai vanne? Kuvassa on pyörä.
Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
-
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4632
- Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Missä ensimmäisessä kuvassa on rengas, tai vanne? Kuvassa on pyörä.
- CharlesBronson
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3136
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Tuo kivinen pyörä on valmis kokonaisuus.Likeavirgin kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 11:50 am Missä ensimmäisessä kuvassa on rengas, tai vanne? Kuvassa on pyörä.
Ei erillistä rengasta, joten ei myöskään vannetta.
it's my car !
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Mitä minä sanoin.Likeavirgin kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 11:37 amPyörä ja rengas sama-asia. *poistettu lautamiestekstiä*t:mode.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Neitsyen kommentti ihan ohi aiheen, esimerkiksi tuo Tuusulan turmatie oli ihan hyväkuntoinen ja nopeusrajoitus asianmukainen.
Nuorten kaahausonnettomuuksiin ei vaikuta teiden kunto mitenkään kun isoin puute on ratin ja istuimen välissä. Muutoin kyllä, maantiet ovat ovat täynnä reikää ja syviä uria, puuttuu kaistat kääntyä vasemmalle, vaarallisia risteysalueita riittää samoin kuin valaitsemattomia tieosuuksia joissa metsä kasvaa pientareessa kiinni.
Kysyin retorisen kysymyksen, miten nuorten sukupolvista saisi edeltäjiänsä fiksumpia. Autokouluun pakollisena osana gorepläjäys aiemmin sattuneista turmista ja jonkinlainen pelastusharjoitus simuloituun ulosajo-onnettomuuteen?
Hillitsisiköhän kaasujalkaa.
Nuorten kaahausonnettomuuksiin ei vaikuta teiden kunto mitenkään kun isoin puute on ratin ja istuimen välissä. Muutoin kyllä, maantiet ovat ovat täynnä reikää ja syviä uria, puuttuu kaistat kääntyä vasemmalle, vaarallisia risteysalueita riittää samoin kuin valaitsemattomia tieosuuksia joissa metsä kasvaa pientareessa kiinni.
Kysyin retorisen kysymyksen, miten nuorten sukupolvista saisi edeltäjiänsä fiksumpia. Autokouluun pakollisena osana gorepläjäys aiemmin sattuneista turmista ja jonkinlainen pelastusharjoitus simuloituun ulosajo-onnettomuuteen?
Hillitsisiköhän kaasujalkaa.
-
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4632
- Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Ei hillitsisi. Mutta teiden korjaaminen vähentäisi vakavia onnettomuuksia. Se, että ko. tie voi olla, tai olla olematta hyväkuntoinen ei tarkoita, etteivätkö huonokuntoiset tiet tappaisi ihmisiä vuosittain. Esim. vähän vanhemmat perheelliset saattavat muistaa Konginkankaan onnettomuuden. Palstalla lällättävät juniorit eivät edes tiedä mikä Konginkangas.Hermione kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 12:07 pm Neitsyen kommentti ihan ohi aiheen, esimerkiksi tuo Tuusulan turmatie oli ihan hyväkuntoinen ja nopeusrajoitus asianmukainen.
Nuorten kaahausonnettomuuksiin ei vaikuta teiden kunto mitenkään kun isoin puute on ratin ja istuimen välissä. Muutoin kyllä, maantiet ovat ovat täynnä reikää ja syviä uria, puuttuu kaistat kääntyä vasemmalle, vaarallisia risteysalueita riittää samoin kuin valaitsemattomia tieosuuksia joissa metsä kasvaa pientareessa kiinni.
Kysyin retorisen kysymyksen, miten nuorten sukupolvista saisi edeltäjiänsä fiksumpia. Autokouluun pakollisena osana gorepläjäys aiemmin sattuneista turmista ja jonkinlainen pelastusharjoitus simuloituun ulosajo-onnettomuuteen?
Hillitsisiköhän kaasujalkaa.
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Konginkangas ei myöskään liity tähän asiaan. Henkilökohtaisesti turma kyllä liippasi lähempää kuin arvaatkaan. Myös turmapaikka on tuttu. Samoin itselleni on hyvin selvillä onnettomuustutkinta, mitkä kaikki syyt aiheuttivat turman sekä kaikki ne korjaavat toimenpiteet erittäin laajalla sektorilla.Likeavirgin kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 12:10 pm
Ei hillitsisi. Mutta teiden korjaaminen vähentäisi vakavia onnettomuuksia. Se, että ko. tie voi olla, tai olla olematta hyväkuntoinen ei tarkoita, etteivätkö huonokuntoiset tiet tappaisi ihmisiä vuosittain. Esim. vähän vanhemmat perheelliset saattavat muistaa Konginkankaan onnettomuuden. Palstalla lällättävät juniorit eivät edes tiedä mikä Konginkangas.
Konginkankaan turman seurauksena parannuksia turvallisuuteen on tehty kuormien kiinnitysmenetelmistä lähtien. Se, mitä en sulata, oli että turmasta tuomittiin ainoastaan onnettomuuden aiheuttanut kuski, joka tuolloin olisi voinut välttää onnettomuuden vain sillä että olisi kieltäytynyt ottamasta kyseistä kuormaa kyytiinsä, jolloin myös työt olisi loppunut.
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Tuosta kohdasta piti vielä mainita että ainoa vaaratilanne jonka olen tuossa kokenut oli kun tulee tuolta vastakkaisesta suunnasta mitä turmaauto on kulkenut. Siinä kun ryhmittäytyy kääntymään riihikallioon niin muutaman kerran on ollut tipalla ettei vedä vastaan tulian eteen. Tuon ylämeän huipun takaa vastaan tuleva auto saattaa yllättää. Tämä oli minulla mielessä. Josko nuorilla kova vauhti, joku veti eteen ja auto ohjattiin tien sivuun välttääkseen nokkakolarin.
- poikani
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
- Viestit: 9987
- Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
- Paikkakunta: ?? ???????
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Eivät ole nähneet kuolemaa. Sen näkeminen - esimerkiksi onnettomuuspaikalle sattuminen - hillitsee. Autokouluihin kymmenen tuntia gorea, niin kaikki paitsi tyhmimmät oppivat.
????? ?? ??????.
- Kyläseppä
- Harjunpää
- Viestit: 343
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 6:09 am
- Paikkakunta: Seppä Ilmarisen paja
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Ei saatana, ruostetta levyissä ja kuolemaa kohden vai? Oletko montakin haljennutta jarrulevyä nähnyt?damfin kirjoitti: ↑Su Elo 02, 2020 11:53 pmEli olisiko tuossa siis jarrusatula akselin etupuolella eikä takapuolella?Nautittaa kirjoitti: ↑Su Elo 02, 2020 11:24 pm Moikka,
Ensi postaus vaikkakin salapoliisitellut (lurkannut) täällä ennenkin. Tuossa jo jokusen asian huomasin.
Irronnut rengas jousitus/jarrujärjestelmineen on kuskin puoleinen ja edestä(satula lamppujen puolella normaalisti). Jousi ja ylätuki vaihdettu lähiaikoina. Jarrulevy kulunut, mutta jos esim katsotte autonne levyjä vaikka työpäivän jälkeen (mikäli autonne seissyt parkissa koko päivän ja jos ollut kostea päivä) niin pintaruostetta jo on. Nämä seisseet märässä maassa jonkin aikaa niin pintaan kertyy ruostetta.
Varmaa tietoa minulla ei ole siitä mikä tuon auton malli ja merkki on, mutta jotenkin olisin kuvitellut että jarrusatula on akselin takapuolella.
Voihan sekin kai jollain muotoa olla mahdollista että mersusta olisi jarrulevy haljennut jarruttaessa ja vetänyt pyörän jumiin, eipä sitäkään sitten paljon ohjailtaisi.
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
No en ole nähnyt, enkä tuota väitettä haljenneesta jarrulevystä olisi ihan vähällä uskonut, mutta perhana kun googlen ihmeellinen maailma tiesi kertoa että joissain vanhemmissa mersuissa noita on haljennut, ja jopa vauhdissa niin että on haljetessaan jumittanut renkaan.Kyläseppä kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 1:18 pmEi saatana, ruostetta levyissä ja kuolemaa kohden vai? Oletko montakin haljennutta jarrulevyä nähnyt?damfin kirjoitti: ↑Su Elo 02, 2020 11:53 pmEli olisiko tuossa siis jarrusatula akselin etupuolella eikä takapuolella?Nautittaa kirjoitti: ↑Su Elo 02, 2020 11:24 pm Moikka,
Ensi postaus vaikkakin salapoliisitellut (lurkannut) täällä ennenkin. Tuossa jo jokusen asian huomasin.
Irronnut rengas jousitus/jarrujärjestelmineen on kuskin puoleinen ja edestä(satula lamppujen puolella normaalisti). Jousi ja ylätuki vaihdettu lähiaikoina. Jarrulevy kulunut, mutta jos esim katsotte autonne levyjä vaikka työpäivän jälkeen (mikäli autonne seissyt parkissa koko päivän ja jos ollut kostea päivä) niin pintaruostetta jo on. Nämä seisseet märässä maassa jonkin aikaa niin pintaan kertyy ruostetta.
Varmaa tietoa minulla ei ole siitä mikä tuon auton malli ja merkki on, mutta jotenkin olisin kuvitellut että jarrusatula on akselin takapuolella.
Voihan sekin kai jollain muotoa olla mahdollista että mersusta olisi jarrulevy haljennut jarruttaessa ja vetänyt pyörän jumiin, eipä sitäkään sitten paljon ohjailtaisi.
Tuo irti revennyt phersonikin näyttää siltä että voisi hyvinkin sopia takavetoiseen muutaman vuoden vanhaan mersuun jotka näkyvät myös nykyisin olevan nuorison suosiossa, mersua veikkaan siksikin että jos olisi ollut bemari niin johan se olisi levinnyt päreiksi tuohon ensimmäiseen ojaan ja tuskin olisi kolme neljästä hengissä selvinnyt, mahdollisesti tämä ainoakin kuolonuhri kuoli hukkumalla.
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Jokainen voi noita jälkiä tulkita näköjään omalla tavallaan, mutta en kyllä muista törmänneeni jälkiin jossa auto olisi mennyt sladissa jättäen ainoastaan yhden raidan asfalttiin, minusta tuo on yhden jarruttavan tai jumittavan renkaan jälki, ja juuri ennen ojaan päätymistä on toinenkin rengas ruvennut jarruttamaan, ja ojaan menty keula edellä.Kummisetä kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 12:54 amAuto on mennyt sladissa, se näkyvin viiru on takapyörästä.damfin kirjoitti: ↑Su Elo 02, 2020 11:13 pmMuuten hyvä veikkaus, paitsi että tuo ruosteinen taitaa olla jokin jarrusatulan yläpuolinen suojapelti eikä jarrulevy kun näyttää katkeavan tuossa jarrusatulan kohdalla, ja sitten toisaalta siinä tiessä näkyy että juuri oikean puoleinen rengas on jättänyt raitaa tiehen pidemmän matkaa.Kummisetä kirjoitti: ↑Su Elo 02, 2020 10:42 pm
Jep, takavetoisen etutolppahan tuo on.
Ja voisin kuvitella sen oikean puolen tolpaksi.
Jarrulevy umpiruosteessa, ei ainakaan jarrut ole tuossa pyörässä toimineet aikoihin.
- sepä voikin sitten selittää tuon : ""Ilmoittaja kertoi vastaan ajaneen auton ajautuneen äkillisen ja voimakkaan ohjausliikkeen..."""
Kun on tultu kaikki tulet uunissa ja sitten pelästytty vastaantulijaa --> survaistu jarrua, auto puoltaa äkisti vasemmalle ja peli on selvä.
Toisaalta se raita ei näytä normaalilta jarrutusjäljeltä kun on noin kapea, voisi näyttää siltä että ainoastaan renkaan toinen reuna on hangannut tiehen, eli olisiko sittenkin pyörän ripustukset pettäneet vauhdissa, raidetanko ainakin näyttäisi olevan poikki mutta onhan se toki voinut katketa ulosajossakin.
Ja kyseessä todellakin ON jarrulevy joka on myös hajonnut.
Jarrukilpi, mainitsemasi "suojapelti" näkyy olevan kyllä paikoillaan, se on musta pelti josta yksi kulma sinisen sähköliittimen alla.
Jarrulevystä voin tarkemmin katsoen olla samaa mieltä, varsinkin kun löysin kertomuksia mersun vauhdissa hajonneista jarrulevyistä.
Jarrulevyn halkeamista en olisi ilman tuota tietoa vähällä uskonut, mutta itsekin olen törmännyt sellaiseen yllätykseen että juuri katsastamani auton renkaita vaihtaessa huomasin että etujarrun jarrusatula oli jumissa niin ettei se päässyt liikkumaan jarruttaessa, jolloin pelkästään sylinterin puoleinen jarrupala oli painanut jarrulevyä vasten ja toinen puoli levystä oli täysin ruosteessa, ja silti dynamometri näytti jarrulle ihan oikeita lukemia, esimerkiksi tuollaisessa tilanteessahan se jarrulevy voi kyllä joutua jarruttaessa koville kun sylinteri painaa sitä pelkästään toiselta puolelta .
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Katso hiukan tarkemmin niin näet ainakin 3 raitaa jotka renkaat on jättäneet.damfin kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 1:58 pmJokainen voi noita jälkiä tulkita näköjään omalla tavallaan, mutta en kyllä muista törmänneeni jälkiin jossa auto olisi mennyt sladissa jättäen ainoastaan yhden raidan asfalttiin, minusta tuo on yhden jarruttavan tai jumittavan renkaan jälki, ja juuri ennen ojaan päätymistä on toinenkin rengas ruvennut jarruttamaan, ja ojaan menty keula edellä.Kummisetä kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 12:54 amAuto on mennyt sladissa, se näkyvin viiru on takapyörästä.damfin kirjoitti: ↑Su Elo 02, 2020 11:13 pm
Muuten hyvä veikkaus, paitsi että tuo ruosteinen taitaa olla jokin jarrusatulan yläpuolinen suojapelti eikä jarrulevy kun näyttää katkeavan tuossa jarrusatulan kohdalla, ja sitten toisaalta siinä tiessä näkyy että juuri oikean puoleinen rengas on jättänyt raitaa tiehen pidemmän matkaa.
Toisaalta se raita ei näytä normaalilta jarrutusjäljeltä kun on noin kapea, voisi näyttää siltä että ainoastaan renkaan toinen reuna on hangannut tiehen, eli olisiko sittenkin pyörän ripustukset pettäneet vauhdissa, raidetanko ainakin näyttäisi olevan poikki mutta onhan se toki voinut katketa ulosajossakin.
Ja kyseessä todellakin ON jarrulevy joka on myös hajonnut.
Jarrukilpi, mainitsemasi "suojapelti" näkyy olevan kyllä paikoillaan, se on musta pelti josta yksi kulma sinisen sähköliittimen alla.
Jarrulevystä voin tarkemmin katsoen olla samaa mieltä, varsinkin kun löysin kertomuksia mersun vauhdissa hajonneista jarrulevyistä.
Jarrulevyn halkeamista en olisi ilman tuota tietoa vähällä uskonut, mutta itsekin olen törmännyt sellaiseen yllätykseen että juuri katsastamani auton renkaita vaihtaessa huomasin että etujarrun jarrusatula oli jumissa niin ettei se päässyt liikkumaan jarruttaessa, jolloin pelkästään sylinterin puoleinen jarrupala oli painanut jarrulevyä vasten ja toinen puoli levystä oli täysin ruosteessa, ja silti dynamometri näytti jarrulle ihan oikeita lukemia, esimerkiksi tuollaisessa tilanteessahan se jarrulevy voi kyllä joutua jarruttaessa koville kun sylinteri painaa sitä pelkästään toiselta puolelta .
Levyn halkeaminen ja kappaleiksi hajoaminen on 2 eri asiaa.
Halkeaminen on kuluneissa, syöpyneissä jäähdytetyissä jarrulevyissä hyvinkin tavallista.
Jäähdytetty levy on ikäänkuin ontto,siellä on ilmakanavat sisällä ja kun se halkeaa niin kanavien seinämät murtuu levyn kitkapintojen välistä.
Valmiiksi haljennut levy tietenkin hajoaa (kuten ko. autossa)helpommin kappaleiksi kuin ehjä.
Tässä kyseisessä onnettomuusautossa oli jäähdytetyt levyt ja levy myös hajonnut kappaleiksi.
- CharlesBronson
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3136
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Tuo näkyvin jälki on tullut oikeanpuoleisesta pyörivästä takarenkaasta.damfin kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 1:58 pm
Jokainen voi noita jälkiä tulkita näköjään omalla tavallaan, mutta en kyllä muista törmänneeni jälkiin jossa auto olisi mennyt sladissa jättäen ainoastaan yhden raidan asfalttiin, minusta tuo on yhden jarruttavan tai jumittavan renkaan jälki, ja juuri ennen ojaan päätymistä on toinenkin rengas ruvennut jarruttamaan, ja ojaan menty keula edellä.
Vasemman puoleisen takarenkaan jälki on himmeämpi, koska tuossa tilanteessa sillä ei ole ollut painoa päällään nimeksikään.
Jarrulevy on todennäköisesti särkynyt samassa tilanteessa kun pyörä hilppeineen on irronnut.
it's my car !
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Juurikin näin.CharlesBronson kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 2:39 pm
Tuo näkyvin jälki on tullut oikeanpuoleisesta pyörivästä takarenkaasta.
Vasemman puoleisen takarenkaan jälki on himmeämpi, koska tuossa tilanteessa sillä ei ole ollut painoa päällään nimeksikään.
Jarrulevy on todennäköisesti särkynyt samassa tilanteessa kun pyörä hilppeineen on irronnut.
Re: Auto syöksyi Tuusulanjokeen neljä nuorta kyydissä - yksi kuoli
Alan pitämään todella erikoisena, että ko. Autonosa on vain jätetty turmapaikalle lojumaan.Kummisetä kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 2:46 pmJuurikin näin.CharlesBronson kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 2:39 pm
Tuo näkyvin jälki on tullut oikeanpuoleisesta pyörivästä takarenkaasta.
Vasemman puoleisen takarenkaan jälki on himmeämpi, koska tuossa tilanteessa sillä ei ole ollut painoa päällään nimeksikään.
Jarrulevy on todennäköisesti särkynyt samassa tilanteessa kun pyörä hilppeineen on irronnut.
Toivottavasti se ei vain katoa, vaan viedään tarkemmin tutkittavaksi. Siitä voi löytyä paljon opittavaa, sekä selventäviä seikkoja turman kokonaiskuvaan.