Kuolonkolari Espoo Kehä III 17.10.2020 - hovioikeus tuomitsi kahdesta taposta

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
multsi
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 5:11 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja multsi »

Jäljistä kuten palovauriosta sekä pysähtyneestä nopeusmittarista päätellen epäilen hyvin vahvasti, että tässä kuolleiden auto:

https://www.copart.fi/lot/50084118

Siellä copartin/avk:n takapihalla se bemarikin ainakin jonkin aikaa sitten vielä seisoi.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Väärään suuntaan Kehä III:lla loppuvuodesta 2020 ajanut mies saa syytteen kuolonkolarin aiheuttamisesta

Humalassa ajanut mies törmäsi henkilöautoon, jonka sisällä olleet kaksi ihmistä kuolivat välittömästi onnettomuuspaikalla.

Kuolonkolarin aiheuttanut mies saa syytteen loppuvuoden 2020 tapahtumista.

Aluesyyttäjä Eero Salo kertoo vaativansa tekijälle rangaistusta kahdesta taposta, törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Asian käsittelypäivä ei vielä ole tiedossa.

Tapahtumat sijoittuvat Espooseen Kehä III:lle, myöhäiseen lauantai-iltaan lokakuun puolivälissä.

Hätäkeskus oli saanut illan mittaan lukuisia ilmoituksia henkilöautosta, joka ajoi väärään suuntaan ja vaihtelevin nopeuksin Kehä III:n itään vievällä kaistalla.

Poliisi tavoitti vaarallisesti ajaneen autoilijan Koskelon kohdalla. Partio ajoi omalla kaistallaan kuljettajan rinnalla, yritti saada tämän siirtymään keskikaistan yli ja pysäyttämään.

Henkilöauto eteni partioauto rinnallaan aina Järvenperän ja Bembölen risteysten väliselle osuudelle, jossa kuljettaja törmäsi vastaan tulleeseen henkilöautoon.

Nokkakolarissa kuolivat välittömästi 52-vuotias mies ja 46-vuotias nainen.

Väärää kaistaa ajanut vuonna -73 syntynyt kuljettaja loukkaantui törmäyksessä.
YLE
15.4.2021 18:24 Päivitetty 15.4.2021 18:26

Eipä ollut niistä poliisi Dennis Pastersteinin jumaloimista ylinopeuskameroista tätä(kään) onnettomuutta estämään. Vaikka puheittensa mukaan juuri kamerat napsivat ne pahimmat kaaharit pois liikenteestä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1878
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Eipä ollut niistä poliisi Dennis Pastersteinin jumaloimista ylinopeuskameroista tätä(kään) onnettomuutta estämään. Vaikka puheittensa mukaan juuri kamerat napsivat ne pahimmat kaaharit pois liikenteestä.
Nih. Ei taida peltipoliisi ees kuvaa napata jos nopeus on miinus sata.
Mens malus in corpore sano

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja Hermione »

canis lupus kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 7:43 am
Eipä ollut niistä poliisi Dennis Pastersteinin jumaloimista ylinopeuskameroista tätä(kään) onnettomuutta estämään. Vaikka puheittensa mukaan juuri kamerat napsivat ne pahimmat kaaharit pois liikenteestä.
Nih. Ei taida peltipoliisi ees kuvaa napata jos nopeus on miinus sata.
Peltipoliisi ei ota kuvaa myöskään silloin kun ajaa väärään suuntaan - niin kuin tässä tapauksessa.

Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 966
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

Hermione kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 9:31 am
canis lupus kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 7:43 am
Eipä ollut niistä poliisi Dennis Pastersteinin jumaloimista ylinopeuskameroista tätä(kään) onnettomuutta estämään. Vaikka puheittensa mukaan juuri kamerat napsivat ne pahimmat kaaharit pois liikenteestä.
Nih. Ei taida peltipoliisi ees kuvaa napata jos nopeus on miinus sata.
Peltipoliisi ei ota kuvaa myöskään silloin kun ajaa väärään suuntaan - niin kuin tässä tapauksessa.
Tuossa miinus sata vitsailussa saatettiin hitusen viitata juurikin tähän mitä sanot...:)

jhou
Perry Mason
Viestit: 3813
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2015 3:09 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja jhou »

Doctor Lecter kirjoitti:
To Huhti 15, 2021 7:49 pm
Eipä ollut niistä poliisi Dennis Pastersteinin jumaloimista ylinopeuskameroista tätä(kään) onnettomuutta estämään. Vaikka puheittensa mukaan juuri kamerat napsivat ne pahimmat kaaharit pois liikenteestä.
Eihän tuota olisi estänyt kuin ehkä alkolukolla. Ei taida vaan olla Pastersteinin valinta, kenelle niitä autoihin laitetaan. Ei voi kuitenkaan pistää kaikille rapajuopoille omaa liikennepoliisiakaan kiinni käsipuoleen 24/7.
Hyvin suunniteltu on edelleenkin tekemättä.

Staff Meeting
Hetty Wainthropp
Viestit: 476
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2021 8:51 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja Staff Meeting »

NorthernDarkness kirjoitti:
Ma Marras 23, 2020 10:32 am
Jenkeissä pärähtäis tämmösestä vähintään 20 vuotta miltei osavaltiosta riippumatta.
Ei sitten lähellekään.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicular_homicide

Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1089
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

Staff Meeting kirjoitti:
Su Huhti 18, 2021 12:34 pm
NorthernDarkness kirjoitti:
Ma Marras 23, 2020 10:32 am
Jenkeissä pärähtäis tämmösestä vähintään 20 vuotta miltei osavaltiosta riippumatta.
Ei sitten lähellekään.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicular_homicide
Myönnän virheeni, 50 vuotta on aika kaukana tuosta 20 vuodesta. Tässä vain muutamia esimerkkejä.

https://www.latimes.com/socal/daily-pil ... gton-beach

https://eu.rgj.com/story/news/2021/01/1 ... 184716001/

Jatketaanko kuitenkin ketjun aiheella, eikä jämähdetä pohtimaan millaisia rikoksia annetaan vastaavasta tai mahdollisesti vastaavanalaisesta jossain muualla.
-NILS-
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.

Oikeus ennen kaikkea
Sherlock Holmes
Viestit: 7198
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Espoon moottoritiepainajainen käräjillä: Bemarikuskille syytteet kahdesta taposta – kaahasi väärällä kaistalla poliisit perässään
Espoon oikeustalolla käräjöidään tänään vuodentakaisesta kahden hengen kuolemaan johtaneesta liikenneonnettomuudesta.

Tuhoisa liikenneonnettomuus tapahtui vuosi sitten Espoossa Kehä 3:lla Bembölen ja Järvenperän välillä idän suuntaisilla kaistoilla hieman ennen kello yhtätoista lauantaisena iltana. Syytetyn penkillä on 1973 syntynyt virolaismies.

Mies oli ajanut moottoritiellä väärään suuntaan ja aiheuttanut useita vaaratilanteita. Hän ajoi tummaa BMW-merkkistä maastoautoa.
Vastaantulijoiden autossa olleet 52-vuotias mies ja 46-vuotias nainen kuolivat törmäyksessä. Virolaismies loukkaantui ja joutui sairaalahoitoon. Meni pitkään, että poliisit pystyivät kuulustelemaan häntä.

Miestä syytetään kahdesta taposta, törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Istunto Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa alkaa kello 9.30 torstaina. MTV Uutiset raportoi käräjäpäivän kulusta tähän artikkeliin.

Maikkarin uutiset: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/es ... #gs.dnk9kl

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Jo toinen tapposyyte lyhyen ajan sisään, jossa tekovälineenä on auto.

Saa nähdä kuinka käy. Tässä uhrit olivat sentään täysin sivullisia.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kehätiellä kuolemia aiheuttanut BMW-kuski ei tiedä, miksi ajoi vastaantulijoiden kaistalla – syyttäjä vaatii 10 vuoden vankeutta

Vuonna 1973 syntynyt virolaismies ei peitellyt kasvojaan oikeudessa. Kuva ja teksti mtvuutiset
Vuonna 1973 syntynyt virolaismies ei peitellyt kasvojaan oikeudessa. Kuva ja teksti mtvuutiset
Kehä_3_surmaaja.jpg (57.5 KiB) Katsottu 1613 kertaa
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa Lohjalla käsitellään tänään vuodentakaista kahden hengen kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta.

Tuhoisa liikenneonnettomuus tapahtui vuosi sitten Espoossa Kehä 3:lla Bembölen ja Järvenperän välillä idän suuntaisilla kaistoilla hieman ennen kello yhtätoista lauantaisena iltana. Syytetyn penkillä on 1973 syntynyt virolaismies.

Mies oli ajanut moottoritiellä väärään suuntaan ja aiheuttanut useita vaaratilanteita. Hän ajoi tummaa BMW-merkkistä maastoautoa.

Poliisiauto oli ajanut auton rinnalla ja yritti saada kuljettajan pysähtymään. Tästä huolimatta viisikymppinen mies oli ajanut nokkakolarin vastaan tulleen auton kanssa. Poliisin mukaan mies oli takaa-ajotilanteessa kääntänyt päänsä pois ja lisännyt autonsa vauhtia.

Kaksi sivullista kuoli
Vastaantulijoiden autossa olleet 52-vuotias mies ja 46-vuotias nainen kuolivat törmäyksessä. Virolaismies loukkaantui ja joutui sairaalahoitoon. Meni pitkään, että poliisit pystyivät kuulustelemaan häntä.

Miestä syytetään kahdesta taposta, törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Istunto Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa alkaa kello 9.30 torstaina. MTV Uutiset raportoi käräjäpäivän kulusta tähän artikkeliin.

9.45 Istunto alkaa syyttäjän syytteidenluvulla. Raskaimpina syytteinä miehelle vaaditaan rangaistusta kahdesta taposta tai vaihtoehtoisesti törkeistä kuolemantuottamuksista.

Syytteen mukaan mies oli ajanut kehätiellä vastaantulevaa autoa suoraan päin 85–95 kilometrin tuntinopeudella. Vastaantullutta henkilöautoa kuljettanut mies oli kuollut välittömästi törmäyksessä. Myös samassa autossa ollut nainen menehtyi.

Syytetty oli tekohetkellä yli kahden promillen humalassa.

Oikeussalissa sai istunnon aluksi kuvata. Harmaaseen paitaan ja pipoon sonnustautunut syytetty piti maskia kasvoillaan, eikä peitellyt kasvojaan muutoin. Hänen vieressään istuu tulkki ja asianajaja. Mies kuunteli syytteenlukua rauhallisen oloisena tulkkiinsa päin hieman kumartuneena.

Onnettomuus tapahtui lauantaiseen ilta-aikaan viime vuoden lokakuun 17. päivä. Syyttäjän mukaan miehen käyttämä BMW-merkkinen maastoauto oli vakuuttamaton ja katsastamaton. Loukkaantumisensa jälkeen mies siirrettiin kotimaahansa Viroon saamaan sairaalahoitoa.
– Kaiken kaikkiaan äärimmäisen traaginen rikos ja poikkeuksellisen törkeä omassa lajissaan, syyttäjä päättää puheenvuoronsa.

10.01 Seuraavaksi salissa kuullaan syytetyn puolustuksen puheenvuoro. Siitä ilmenee, ettei mies sanojensa mukaan edelleenkään muista onnettomuushetkeä tai osaa selittää tapahtunutta.
– Päämieheni ei ole pystynyt tämän onnettomuuden jälkeen muistamaan, miksi hän on ajanut kehäkolmosta väärään suuntaan. Hän loukkaantui vakavasti tässä onnettomuudessa. Turvavyö pelasti hänet. Hän on saanut sisäisiä vammoja, joita on leikattu Helsingissä. Luita murtui. Hänet siirrettiin sitten kotimaahansa toipumaan. Syyskuun puolella hänet leikattiin uudelleen. Vaivoja hänellä edelleen tästä (kolarista) on. Niiden kestosta ei vielä ihan tarkkaa tietoa ole.
– Hän tulee kertomaan omasta historiastaan ja taustastaan täällä. Hän on tällä hetkellä työkyvytön, miehen puolustus kertoo puheenvuorossaan.

Syytetty käveli saliin kyynärsauva mukanaan.

10.19 Asianomistajien puolustus huomauttaa, että vastapuolen näkemyksen mukaan mies on ajanut väärällä kaistalla tahallaan. Mies kuitenkin kiistää tahallisuuden. Hän oli tekoaikaan hyvin tukevassa humalassa. Hänen verestään löytyi myös fentanyyliä.
– Oletuksemme mukaan hän ei ole ymmärtänyt ajaneensa sieltä Jumbolta (ostoskeskus Vantaalla) saakka väärällä kaistalla, miehen puolustusasianajaja sanoo.

Mies oli ajanut väärällä kaistalla siis sangen pitkän matkan, aina Vantaalta pitkälle Espooseen saakka. Matka on yli 20 kilometriä.

10.30 Salissa katsotaan nyt video poliisin partioautosta, joka pyrki tavoittamaan virolaismiehen kuljettaman auton kehätiellä. Silminnäkijöiltä oli tullut useita soittoja hätäkeskukseen vaaratilanteita aiheuttavasta bemarikuskista.

Videolla näkyy, miten tumma auto ajaa vastaantulijoiden kaistalla ja vastaan tulee lukuisia autoja.

Syytetty mies katselee videota käräjäsalin ruudulta hievahtamatta.

Nokkakolari ei näy videolla täysin, mutta havaittavissa on, että tilanne tuli uhrien kuljettamalle autolle täytenä yllätyksenä. Törmäys oli väistämätön. Uhrien auto tuli törmäyshetkellä pienen kumpareen takaa.
– Kiinnitän huomioita, ettei syytetty tehnyt elettäkään pysähtyäkseen, vaikka vastaan tuli jatkuvasti autoja, syyttäjä sanoo.

10.49 Asianomistajien puolustus toteaa videon katsomisen jälkeen, että "mies ajeli vain eteenpäin", vaikka hän olisi voinut pysähtyä havaitessaan vastaantulijoita.

11.10 Vastaajan kuuleminen tehdään tulkin avustuksella. Häneltä kysytään kolari-illan muistikuvista.
"En muista siitä mitään. Olin luultavasti käynyt Lahdessa kaverini yrityksen postilaatikosta hakemassa postia. En muista edes pari päivää aikaisemmin tapahtuneita asioita, joten tämä on pikemminkin päätelmä, mitä olen saattanut tehdä", mies sanoo.

Auto oli miehen mukaan ollut hänen käytössään pari päivää, ja se oli tarkoitus palauttaa leasing-yhtiölle Tallinnaan. Mies kertoi viime syksynä majailleensa ystävänsä luona Nummelassa, kun hän ajoi kolarin.

Mies oli kertomansa mukaan Suomessa hoitamassa autoon liittyviä asioita ja yrittäjäkaverinsa asioita. Syytetyn mukaan hänen elämänsä oli ollut kolmen vuoden ajan arkisten huolien sävyttämää. Huolet liittyivät muun muassa avioeroon ja työelämään.

Miehen mukaan asiat olivat kuitenkin niin sanotusti perinteisiä arkihuolia, eli stressaavia, mutta eivät niinkään vakavia. Hänellä ei ollut itsetuhoisia ajatuksia.

Syytetty kertoo ajelleensa pääkaupunkiseudulla tavanomaisesti etupäässä navigaattorin avulla.

Törmäyksessä mies sai muun muassa vakavia suolistovammoja ja luunmurtumia. Hän joutui käymään useissa leikkauksissa.

11.33 Syytetty jatkaa perustelujaan:
"Osaan ainoastaan aavistaa, että olen joutunut tielle vahingossa, erehdyksestä. Kuvittelin ilmeisesti, että ajan oikeaan suuntaan, ja että tämä on tie, jossa ei ole keskiviivaa. Ei näkynyt tietenkään mitään liikennemerkkejään, kun ajoin väärään suuntaan, niin en voinut niihinkään reagoida", hän sanoo.

Syyttäjä huomauttaa, ettei miehen spekulatiivisilla muistikuvilla ole todistemielessä painoarvoa.

11.46 Syyttäjä vaatii miehelle alla kuvatuista teoista 10 vuoden vankeustuomiota. Syytetty myöntää aiheuttaneensa vastaantulevassa autossa olleiden henkilöiden kuolemat, mutta kiistää tapot. Hän kuitenkin myöntää syyllistyneensä törkeään rattijuopumukseen ja törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

Nyt istunnossa on noin tunnin pituinen tauko, jonka jälkeen kuullaan todistajia.
Enemmän täällä: mtvuutiset.fi
14.10.2021 päivittyy jatkuvasti
Syyttäjän mukaan miehen käyttämä BMW-merkkinen maastoauto oli vakuuttamaton ja katsastamaton.
Auto oli miehen mukaan ollut hänen käytössään pari päivää, ja se oli tarkoitus palauttaa leasing-yhtiölle Tallinnaan.
Leasing-yhtiön auto, joka oli katsastamatta ja vakuuttamatta.

Virolaiset ovat aiheuttaneet vuosien saatossa Suomessa useita kuolonkolareita - päihtyneenä ajamisia ja kaahaamista mistään mitään piittaamatta. Olisiko sittenkin ollut parempi, että Neuvostoliitto olisi yhä olemassa ja virolaiset tarkan kontrollin alla...?
- No ei vaisinkaan. Leikkiähän minä ja ihan läpällä vaan. Tämä on vaan se hinta minkä maksamme saadaksemme Suomeen ulkomaista työvoimaa ja askelmerkkejä kansainvälistymiseen.
Hän on tällä hetkellä työkyvytön, miehen puolustus kertoo puheenvuorossaan.
Syytetty käveli saliin kyynärsauva mukanaan.
No voi voi sentään. Pitäisiköhän tämä ottaa alennuksena huomioon kun annostellaan tuomio? Ja kuinkahan se perhekin nyt pärjää "kui isa vanglas viibib"?

Harmi kun se vastaantuleva auto ei ollut raskas kuorma-auto. Olisi saatu yksi virolainen pois suomalaisia surmaamasta.

Onko tietoa virolaismiehestä, että onko hän viihdekäyttäjä vai ongelmakäyttäjä? Siis mitä tulee alkkoholin kanssa läträämiseen?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

arvel52
Lauri Hanhivaara
Viestit: 131
Liittynyt: La Helmi 01, 2020 10:52 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja arvel52 »

Onko jutussa muita istuntopäiviä? Voisin mennä kärkkymään oikeuteen jos aikataulu sallii

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

13.00 Istunto jatkuu todistajien kuulemisella. Ensimmäisenä todistajana kuullaan poliisia, joka oli mukana takaa-ajossa. Hän näki autojen yhteentörmäyksen.
– Olimme valvomassa mopomiittiä, kun tuli ilmoitus, että kehäkolmosta on tullut väärää kaistaa auto jo pidemmän matkaa. Lähdimme ajamaan Espoon suuntaan ja tavoitimme auton, joka ajoi väärää kaistaa. Itse toimin partionjohtajana ja istuin apukuskin paikalla, poliisimies kertoo.

Hänen mukaansa poliiseilla oli ollut katsekontakti bemarikuskiin auton rinnalla ajaessa, mutta kuski ei ollut reagoinut poliisin läsnäoloon.
– Kuljettaja katsoi meihin päin, käänsi katseensa ja jatkoi matkaa. Mäenharjanteella auto kiihdytti nopeuden noin sataan. Ajoimme siinä vierellä. Tie lähtee kääntymään alaspäin. Vastaan tuli sitten mäkeä pitkin autoja, jotka joutuivat väistämään väärällä kaistalla ajanutta autoa. Kun tämä auto tuli alas mäenharjanteelta, vastaantullut auto ei sitten enää ehtinyt väistää, poliisi kertoo.

Vastaantulija ei ollut ehtinyt tehdä minkäänlaisia väistöliikkeitä .
– Huusin radioon, että nyt tulee ruumiita. Pysäytimme auton ja lähdimme juoksemaan onnettomuuspaikalle. Paikalle oli jo ehtinyt siviileitä. Tässä vaiheessa oli jo selvää, että vastaan tulleen auton kuljettaja oli kuollut. Väärään suuntaan ajaneen auton ikkunat olivat rikki ja näin, että kuljettaja hengittää.

Poliisin mukaan paikalle oli sattumalta osunut lääkäri, joka antoi tilanteessa elvytysapua.

13.21 Toinen todistaja oli ajanut kehätiellä kohti länttä ja havainnut kanssaan samaan suuntaan ajavan auton idänpuoleisilla kaistoilla. Hän oli pyytänyt ystäväänsä välittömästi soittamaan hätäkeskukseen. Pian taustapeiliin oli ilmestynytkin poliisiauto vilkut päällä.

Todistaja oli nähnyt kuinka poliisit olivat punaisella valopampulla yrittäneet herättää väärään suuntaan ajaneen kuskin huomiota ja yrittäneet saada häntä pysähtymään. Todistajan mukaan sillä ei ollut mitään vaikutusta kuskin etenemiseen.
– Auto ei vaikuttanut omaan silmääni ajelehtivan tiellä, mutta auton vauhti näytti vaihtelevan reilun alinopeuden ja ylinopeuden välillä. Ei näyttänyt minkäänlaisia väistämisen merkkejä. Ajaminen näytti määrätietoiselta. Hän ei näyttänyt siltä, että hän olisi ollut lopettamassa ajoa tai poistumassa moottoritieltä. Yritimme muiden autoilijoiden kanssa painella äänimerkkejä hänelle, todistaja kertoo.

13.33 On loppulausuntojen aika. Syyttäjä aloittaa.
– On ollut vain ajan kysymys, milloin sattuu pahasti. Näissä olosuhteissa ei ole voinut kuvitella ajavansa oikeaa kaistaa. Tuossa kohdassa (kolaripaikka) näkyvyys on ollut heikko. Ajoneuvojen vauhti on ollut noin sata kilometriä tunnissa, eikä reaktioaikaa ole jäänyt muutamaa sekuntia kauempaa. On ihme, että tuosta on selvinnyt elävien kirjoissa, syyttäjä sanoo loppulausunnossaan viitaten eloonjääneeseen syytettyyn.

Syyttäjän näkemyksen mukaan oikeuden ratkaistavaksi jää vahvan näytön edessä se, oliko mies toiminut tahallisesti vai tahattomasti.
– En näe mitään syytä, miksi tätä ei katsottaisi tahalliseksi, syyttäjä sanoo.

EDIT:
14.00 Nyt syytetty sanoo muutaman sanan, joista osa on osoitettu uhrien omaisille.
– En ole juristi, en ymmärrä juridiikasta mitään, mutta mitään tahallisuutta tässä teossa ei ole ollut, mies sanoo.

Hän sanoo, ettei osannut reagoida poliisin merkinantoon, koska ei ilmeisesti ymmärtänyt sen koskevan häntä.
– Haluan vilpittömästi sanoa, että antaisin mitä tahansa, ettei tätä päivää olisi ollut. En aio ruveta karttamaan tätä menettelyä, mutta minun pitäisi kuitenkin kotona hoitaa muutamat asuntoasiat ja terveysasiat kuntoon. Ymmärrän, että tehtyä ei saa tekemättömäksi. Näin ollen pystyn ainoastaan sydämestäni pyytämään anteeksi. Ymmärrän myös samalla, jos anteeksiantoa ei tule, mies sanoo tulkkinsa avustuksella.

Käräjäoikeus päättää loppupäivän kuluessa, koska asiassa annetaan tuomio.
Enemmän täällä: mtvuutiset.fi
...ettei osannut reagoida poliisin merkinantoon, koska ei ilmeisesti ymmärtänyt sen koskevan häntä.
.
Saa vastedes kuitenkin ajaa autoa - myös Suomessa?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

arvel52
Lauri Hanhivaara
Viestit: 131
Liittynyt: La Helmi 01, 2020 10:52 pm

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja arvel52 »

Kuka on tuo nainen joka istui syytetyn vieressä?

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kuolonkolari - Espoo Kehä III 17.10.2020

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

multsi kirjoitti:
Su Joulu 27, 2020 11:53 pm
Jäljistä kuten palovauriosta sekä pysähtyneestä nopeusmittarista päätellen epäilen hyvin vahvasti, että tässä kuolleiden auto:

https://www.copart.fi/lot/50084118

Siellä copartin/avk:n takapihalla se bemarikin ainakin jonkin aikaa sitten vielä seisoi.
Se pieni Kia ei ollut kolarissa kuolleiden auto, kuten viestissä ounasteltiin, vaan Volkswagen:

Mtvuutisissa oli poliisin videokuvaa kolaripaikalta sekä kuvat autoista Copartin pihalla:

Kehä_3_Passat.jpg
Kehä_3_Passat.jpg (85.32 KiB) Katsottu 1027 kertaa
Kehä_3_sivukuva.jpg
Kehä_3_sivukuva.jpg (84.67 KiB) Katsottu 1027 kertaa
Kehä_3_X5.jpg
Kehä_3_X5.jpg (99.65 KiB) Katsottu 1027 kertaa
Tämä:
Poliisit ajoivat onnettomuushetkellä kuskin perässä länteen menevällä kaistalla pysäytysmerkkejä antaen.

Kuljettaja oli jatkanut määrätietoisesti ajoaan ja väittää, ettei hän ollut havainnut pysäytysmerkkien koskevan häntä. Esitutkinnasta ilmenee, että mies oli katsonut partioon päin, kääntänyt katseensa pois ja kiihdyttänyt nopeuttaan.
14.10.2021 018:09

Jälkiviisas on aina helppo sekä hyvä olla. Kuten Veikko Huovinen aikoinaan kirjoitti, että jälkiviisaan silmä on kivassa paikassa - se katsoo aina taaksepäin.

Vaan eipä tuossa tainnut olla tehtävissä kuin odottaa, että pölhö pysähtyisi tai törmäisi kaiteeseen - tai vastaantulevaan raskaaseen kuorma-autoon.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Vastaa Viestiin