Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattiin raa´asti

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja Hermione »

holmesin haamu kirjoitti: To Tammi 21, 2021 4:03 pm
Hermione kirjoitti: To Tammi 21, 2021 11:30 am Toivottavasti tämä hirveä tapaus todella nostaa kissan pöydälle ja selvitetään perusteellisesti, mitkä kaikki asiat johti tähän lopputulokseen. Ja muutetaan toimintaa läpi yhteiskunnan niin, ettei uusia uhreja enää tule.


Yhteiskunta ei tee näille tapauksille mitään, vaikka olisi todettu kiusaamiseen jatkuneen koko kouluajan. Kaikki ongelmat lakaistaan maton alle ja niihin ei puututa mitenkään.
Tähän kyllä pitää saada muutos eikä se riitä, että hoetaan muutostarvetta joissain korulauseissa.

Opettajille ja muille työnsä puolesta lasten ja nuorten parissa työskentelevillä pitää paitsi antaa keinot ja puuttumismahdollisuudet, myös velvoitteet sanktioiden uhalla puuttua havaitsemiinsa kiusaamistapauksiin, sitten, että myös "en ole huomannut mitään" selitys ei ole riittävä syy olla puuttumatta.

Itselleni aikoinaan kouluaikoina on jäänyt sellainen muisto takaraivoon, että välitunnilla yläasteella joukko poikia hakkasi yhden päätä pylvääseen. Ohi käveli yksi aineopettaja katse tiukasti suunnattuna eteenpäin. Hakattavana ollut poika huusi hädissään tätä opettajaa apuun, mutta hän vain jatkoi matkaansa minne olikaan menossa.

Tästä on aikaa kohtuu paljon ja kyseinen opettaja ei taatusti ole enää työelämässä tai ehkä edes hengissäkään. Mutta kuinka paljon hänen hengenheimolaisiaan on edelleen opettajakunnassa?
holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7420
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

Hermione kirjoitti: To Tammi 21, 2021 4:18 pm
holmesin haamu kirjoitti: To Tammi 21, 2021 4:03 pm
Hermione kirjoitti: To Tammi 21, 2021 11:30 am Toivottavasti tämä hirveä tapaus todella nostaa kissan pöydälle ja selvitetään perusteellisesti, mitkä kaikki asiat johti tähän lopputulokseen. Ja muutetaan toimintaa läpi yhteiskunnan niin, ettei uusia uhreja enää tule.


Yhteiskunta ei tee näille tapauksille mitään, vaikka olisi todettu kiusaamiseen jatkuneen koko kouluajan. Kaikki ongelmat lakaistaan maton alle ja niihin ei puututa mitenkään.
Tähän kyllä pitää saada muutos eikä se riitä, että hoetaan muutostarvetta joissain korulauseissa.

Opettajille ja muille työnsä puolesta lasten ja nuorten parissa työskentelevillä pitää paitsi antaa keinot ja puuttumismahdollisuudet, myös velvoitteet sanktioiden uhalla puuttua havaitsemiinsa kiusaamistapauksiin, sitten, että myös "en ole huomannut mitään" selitys ei ole riittävä syy olla puuttumatta.

Itselleni aikoinaan kouluaikoina on jäänyt sellainen muisto takaraivoon, että välitunnilla yläasteella joukko poikia hakkasi yhden päätä pylvääseen. Ohi käveli yksi aineopettaja katse tiukasti suunnattuna eteenpäin. Hakattavana ollut poika huusi hädissään tätä opettajaa apuun, mutta hän vain jatkoi matkaansa minne olikaan menossa.

Tästä on aikaa kohtuu paljon ja kyseinen opettaja ei taatusti ole enää työelämässä tai ehkä edes hengissäkään. Mutta kuinka paljon hänen hengenheimolaisiaan on edelleen opettajakunnassa?
Esimerkkisi kuvaa hyvin tilannetta. Kun on päätetty yhteiskunta- ja opetustasolla, että puuttuminen ongelmiin on pahempaa kuin niiden katsominen läpi sormien, niin hyvin vaikeaa nähdä syitä miksi tähän puututtaisiin nyt myöhemminkään.
Tässä oli jo aiemmin rajuja tapauksia ja eivät ne herättäneet kuin vähän julkista huomiota, mutta ei mitään ratkaisuehdotuksia. Uhri lensi ulos koulusta ja kiusaajat saivat jatkaa.

Tavallaan kyse on siitäkin, että asiantuntijat vastustavat kovempien keinojen käyttöön ottamista ja yhteiskunnassa ei ole suurempaa poliittista painetta asioiden muuttamiseen. Tämän takia ajattelen, että tälläistä vain tapahtuu ja sille ei voi mitään. Ainoa keino on joissakin tilanteissa oman käden oikeus, mutta tähänkin vaara on pieni.
Sherlok
Poliisikoira Rex
Viestit: 289
Liittynyt: Su Touko 10, 2020 3:26 pm

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja Sherlok »

River kirjoitti: To Tammi 21, 2021 12:17 am Eli näin tämäkin alkaa aukeamaan. Kolme poikaa on kiusaajia jotka sadistisuuksissaan halunneet pahoinpidellä ja murhata tuntemansa henkilön. Eihän tuossa ole mitään epäselvää, tajuton ihminen jätetty alasti lähelle nolla-asteista ulkoilmaa. Toteuttivat oman fantasiansa ja osaksi vanhempienkin. Tässä tapauksessa poikien vanhemmat saa sitä mitä tilaa! Älkää nyt ulisko ettette tiennyt miten tässä nyt näin kävi, ei sitä kukaan usko! Tarkoitus on ollut vahingoittaa toista ja oikein kunnolla ja murhaaminen oli nimikkeen mukaisesti harkittu, sovittu juttu. Kaikkihan sen tajuaa jos alaston ihminen jätetään ulos kylmään että se kuolee. Vielä kävivät tarkistamassa että on kuollut! Mielenkiintoista nähdä mitkä on tuomiot tällaisesta Vilja Eerikaa muistuttavassa tapauksessa, jossa pojat on pahoinpidelleet henkilöä tarhasta asti ja vanhemmat kotona oikein syöttänyt samaa sontaa. Sairasta toimintaa josta ei kukaan ole ollut kiinnostunut millään lailla. Ikävä nähdä kuinka lapsi ja nuoria jätetään aivan yksin sairaiden henkilöiden käsiin. Sanotaanko se että näkijöitä on ollut varmasti roppa kaupalla! Pistoja sisimmässään tästä lopputuloksesta on varmasti tuntenut moni..... Olis pitänyt jn jn jn jne. Kaikki olemme heikoimmistakin vastuussa! Tuomittavien poikien rooli tässä yhteiskunnassa on tästä eteenpäin aivan selkeä, sekopäät tulevat maksamaan ja paljon yhteiskunnalle!
Tajuton? Oli luultavasti kuollut kun pää oli ollut löydettäessä murskana.
Truth is the first chapter in the book of wisdom.
-Mozzie
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

Eikös jo vuosia sitten ollut kiusaamistapaus, kun kiusattu poika oli köytetty (kädet selän taa) ja riisuttu housut kiusaajaporukan toimesta, ja ihan keskellä kirkasta päivää talvella häntä näin nöyryytettiin ja muistaakseni joku ulkopuolinen aikuinen viimein puuttui touhuun. Tähänkin oli tietysti liittynyt kiusatun pojan kuvaamista ja taisivat myös levittää materiaalin muidenkin nähtäväksi. Vahva muistikuva, että tämmöinen tapaus oli, muttei mitään haisua kuin monta vuotta sitten. En usko, että oon pystynyt kuvittelemaan tuota... Muistaako kukaan muu? Jospa nämäkin hullut penikat oli riisuneet uhrin aiemminkin, ottaneet kuvia/videota ja kiristäneet paikalle uhaten levittää matskun pitkin nettiä, jos uhri ei suostu tulemaan noihin viikottaisiin "hauskanpito" eli kidutussessioihin. Teini ei välttämättä kehtaa ja uskalla kertoa kenellekään tuommoisesta.
Svimba
Neuvoja-Jack
Viestit: 568
Liittynyt: Pe Maalis 30, 2018 4:54 pm

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja Svimba »

Mun muistaakseni rikospaikka-ohjelmassa sanottiin ettei uhria ole pakotettu tulemaan, vaan ihan vapaaehtoisesti on mennyt sinne.
Ja mun mielestä noi kaikki neljä, uhri ja tekijät on uhreja! Kyllä on mennyt kasvatus niin päin persettä kuin olla ja voi! Kaikilla 4:llä.
jee, MV-LEHTI on taas hengissä!!
River
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Joulu 11, 2020 8:39 am

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja River »

Svimba kirjoitti: To Tammi 21, 2021 8:44 pm Mun muistaakseni rikospaikka-ohjelmassa sanottiin ettei uhria ole pakotettu tulemaan, vaan ihan vapaaehtoisesti on mennyt sinne.
Ja mun mielestä noi kaikki neljä, uhri ja tekijät on uhreja! Kyllä on mennyt kasvatus niin päin persettä kuin olla ja voi! Kaikilla 4:llä.
Kauniisti sanottu kun kaikki on uhreja! Minusta tässä tapauksessa on uhri ja syylliset. Se että ei muuhun kykene kuin pahoinpitelemään ihmisiä on surullista, mutta silloin on aina syyllinen. Kehenkään ei saa kajota ja varsinkaan pahoinpidelläkseen. Alkoholia tietysti syytetään ja sehän se kaiken aiheuttaa, pistää jalan potkimaan ja ihan kaikkea, muutenhan nää kaverit on ihan todella mukavia ja ystävällisiä, sekä kaikille vaan hyvää tahtovia, voisiko sanoa oikein unelma vävyjä!
Meri-Mari
Nikke Knakkertton
Viestit: 187
Liittynyt: Ke Elo 14, 2019 11:44 am

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja Meri-Mari »

River kirjoitti: Pe Tammi 22, 2021 12:47 am
Svimba kirjoitti: To Tammi 21, 2021 8:44 pm Mun muistaakseni rikospaikka-ohjelmassa sanottiin ettei uhria ole pakotettu tulemaan, vaan ihan vapaaehtoisesti on mennyt sinne.
Ja mun mielestä noi kaikki neljä, uhri ja tekijät on uhreja! Kyllä on mennyt kasvatus niin päin persettä kuin olla ja voi! Kaikilla 4:llä.
Kauniisti sanottu kun kaikki on uhreja! Minusta tässä tapauksessa on uhri ja syylliset. Se että ei muuhun kykene kuin pahoinpitelemään ihmisiä on surullista, mutta silloin on aina syyllinen. Kehenkään ei saa kajota ja varsinkaan pahoinpidelläkseen. Alkoholia tietysti syytetään ja sehän se kaiken aiheuttaa, pistää jalan potkimaan ja ihan kaikkea, muutenhan nää kaverit on ihan todella mukavia ja ystävällisiä, sekä kaikille vaan hyvää tahtovia, voisiko sanoa oikein unelma vävyjä!
Samaa mieltä, vain murhattu on todellinen uhri. Näillä "kaikki on uhreja" puheilla vain saadaan teko näyttämään jotenkin vähemmän pahalta. Ja kyllä ihmislapsella ilman mitään ns. kasvatustakin pitäisi olla tuossa iässä sen verran ymmärrystä, ettei murhaisi ketään, vieläpä harkitusti, kuten näyttää tapahtuneen. Ainakin olivat kouluun kelvollisia eivätkä mitään mielisairaalasta karanneita.
Svimba
Neuvoja-Jack
Viestit: 568
Liittynyt: Pe Maalis 30, 2018 4:54 pm

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja Svimba »

Juu, tekijät on syyllisiä, mut niin on myös mun mielestä niitten vanhemmatkin. Ovat varmaan hyvinkin ylpeitä kun ovat kasvattaneet murhaajia.
Telkkarissa on näytetty dokkareita, esim mixi lapset tappavat, niin kyllä niillä on lapsilla on olleet ihan kusipää-vanhemmat ja paska lapsuus.
jee, MV-LEHTI on taas hengissä!!
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Svimba kirjoitti: To Tammi 21, 2021 8:44 pm Mun muistaakseni rikospaikka-ohjelmassa sanottiin ettei uhria ole pakotettu tulemaan, vaan ihan vapaaehtoisesti on mennyt sinne.
Ja mun mielestä noi kaikki neljä, uhri ja tekijät on uhreja! Kyllä on mennyt kasvatus niin päin persettä kuin olla ja voi! Kaikilla 4:llä.
Juu, ymmärretään vaan ja paijataan päätä, niin voidaan sitten taas kummastella että miksi nämä "uhrit" tulevaisuudessa taas "oirehtelevat". Mikäs siinä tappaessa, kun voi pari vuotta pelata pleikkaa linnassa ja sen jälkeen taas rellestää veronmaksajien piikkiin.

Toki kasvatus mennyt perseelleen. Näin menee kun kaikki valkoroskat sikiää sen kun kerkeää ja valtio maksaa laskun. Vasemmistolaisten unelmasysteemi tämä. Suomessa aina vittuillaan niille jotka tekevät niin kuin pitääkin ja sitten paijataan niitä jotka ovat tehneet kaiken päin vittua vuosikymmeniä. Ihanata.
"Those who want respect, give respect."
Svimba
Neuvoja-Jack
Viestit: 568
Liittynyt: Pe Maalis 30, 2018 4:54 pm

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja Svimba »

No en kyllä ymmärrä, enkä sääli murhaajia, kyllä ton ikäisten pitäisi tietää ja tajuta ettei saa murhata ketään.
Hirviöt kasvattavat hirviöitä.
Sixi vanhemmatkin mun mielestä pitäisi tuomita.
jee, MV-LEHTI on taas hengissä!!
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Svimba kirjoitti: Pe Tammi 22, 2021 7:09 am No en kyllä ymmärrä, enkä sääli murhaajia, kyllä ton ikäisten pitäisi tietää ja tajuta ettei saa murhata ketään.
Hirviöt kasvattavat hirviöitä.
Sixi vanhemmatkin mun mielestä pitäisi tuomita.
Ei tuu tapahtumaan Suomessa. Täällähän ei kukaan ole edes vastuussa omista teoistaan, saati sitten muiden.

Paitsi tietenkin orjalaivojen tervasta ja koko maailman pelastamisesta. Siitä ollaan vastuussa kyllä. :mrgreen:
"Those who want respect, give respect."
Arru64

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja Arru64 »

Kyllä minunkin mielestäni tässä on vain yksi uhri ja se on Atso. Muut kolme ovat syyllisiä sekä heidän vanhemmat. Itse olen yh-äitinä kasvattunu kaksi lasta. Opetin jo pienestä pitäen heille sen että tehkää toiselle se niin kuin haluatte itselle tehtävän. Yläasteella poikaa sitten alettiin kiusata kun hän oli tarkkailu luokalta siirtyneiden kahden pojan tukioppilaana. Rikottiin pyörä ja tultiin koti ovelle papatteja räjäyttämään ym.kiusaa.Niinpä menin näiden kiusaajien kotiin kerran rikotun pyörän kanssa. Tässä perhessä oli äiti ja uusi isäpuoli. Tämä pojan äiti huusi ja haukkui että minä en osaa kasvattaa omia lapsia. Kaikkea paska siitä että yh-lapset kiusaajia eikä meidän poika.minä jämynä akka kyllä selvitin tässä asia kylläkin toisinpäin. Minun lasta tässä on kiusattu ja pyörä rikottu. Sanoin että teen rikosilmoituksen asiasta poliisille. Onneksi tämä isäpuoli puuttui siinä vaiheessa asiaan ja rauhoitteli tilanteen muijansa puolesta. Hän sanoi että pyörä korjataa kuntoon ja poika pannaan kuriin. Sanoin vielä jos yksikin kerta vielä tulee teen ilmoituksen poliisille ja lastensuojeluun asiasta. Onneksi kaikki loppui siihen. Pointti tässä on se että kyllä yh-äiti ja isäkin osaa kasvattaa tapapainoisia lapsia. Yhteen väliin oli täällä ainakin trendinä että jos jotain pahuutta tehtiin heti syyllistettiin yh-vanhempien lapsia. Kiitos olen puhunut.
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Arru64 kirjoitti: Pe Tammi 22, 2021 8:56 am Kyllä minunkin mielestäni tässä on vain yksi uhri ja se on Atso. Muut kolme ovat syyllisiä sekä heidän vanhemmat. Itse olen yh-äitinä kasvattunu kaksi lasta. Opetin jo pienestä pitäen heille sen että tehkää toiselle se niin kuin haluatte itselle tehtävän. Yläasteella poikaa sitten alettiin kiusata kun hän oli tarkkailu luokalta siirtyneiden kahden pojan tukioppilaana. Rikottiin pyörä ja tultiin koti ovelle papatteja räjäyttämään ym.kiusaa.Niinpä menin näiden kiusaajien kotiin kerran rikotun pyörän kanssa. Tässä perhessä oli äiti ja uusi isäpuoli. Tämä pojan äiti huusi ja haukkui että minä en osaa kasvattaa omia lapsia. Kaikkea paska siitä että yh-lapset kiusaajia eikä meidän poika.minä jämynä akka kyllä selvitin tässä asia kylläkin toisinpäin. Minun lasta tässä on kiusattu ja pyörä rikottu. Sanoin että teen rikosilmoituksen asiasta poliisille. Onneksi tämä isäpuoli puuttui siinä vaiheessa asiaan ja rauhoitteli tilanteen muijansa puolesta. Hän sanoi että pyörä korjataa kuntoon ja poika pannaan kuriin. Sanoin vielä jos yksikin kerta vielä tulee teen ilmoituksen poliisille ja lastensuojeluun asiasta. Onneksi kaikki loppui siihen. Pointti tässä on se että kyllä yh-äiti ja isäkin osaa kasvattaa tapapainoisia lapsia. Yhteen väliin oli täällä ainakin trendinä että jos jotain pahuutta tehtiin heti syyllistettiin yh-vanhempien lapsia. Kiitos olen puhunut.
Totta kyllä puhut, mutta pojat varsinkin tarvitsevat kyllä miesroolimalliakin elämäänsä. Muuten näistä kasvaa jotain soijaa mussuttavia epämiehiä.

Kiusaamiseen ylipäätään, niin itse vaihdoin ala-asteella koulua ja heti alkoivat uuden koulun pojat minua kiusaamaan. Lähdin sitten kotiin itkemään ja isäni sanoi että seuraavan kerran kun joku koskee minuun, niin ei muuta kuin avarilla vaan täräytät poskeen. Näin tein, ja kiusaaminen loppui kuin seinään sen jälkeen.

Ei se kiusaaminen lässyttämällä ja paapomisella lopu. Sitä lässyttämistä ja kiusatun koulun vaihtoa on nyt koitettu jo ihan tarpeeksi kauan. Pistetään ne kiusaajat ruotuun mielummin.
"Those who want respect, give respect."
Oukki8
Scooby-Doo
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 4:46 pm

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja Oukki8 »

On kyllä todella sairas tapaus. Ei voi käsittää että miten pahoja jotkut voikaan olla. Toivottavasti nää tekijät saavat itsekin joskus ansionsa mukaan. Silmä silmästä, niin kuin Raamatussakin sanotaan.
Edith_
Poliisikoira Rex
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2017 12:48 pm

Re: Helsinki, Koskela: Kolme 16-vuotiasta poikaa vangittu epäiltynä samanikäisen pojan murhasta

Viesti Kirjoittaja Edith_ »

Arru64 kirjoitti: Pe Tammi 22, 2021 8:56 am Kyllä minunkin mielestäni tässä on vain yksi uhri ja se on Atso. Muut kolme ovat syyllisiä sekä heidän vanhemmat. Itse olen yh-äitinä kasvattunu kaksi lasta. Opetin jo pienestä pitäen heille sen että tehkää toiselle se niin kuin haluatte itselle tehtävän. Yläasteella poikaa sitten alettiin kiusata kun hän oli tarkkailu luokalta siirtyneiden kahden pojan tukioppilaana. Rikottiin pyörä ja tultiin koti ovelle papatteja räjäyttämään ym.kiusaa.Niinpä menin näiden kiusaajien kotiin kerran rikotun pyörän kanssa. Tässä perhessä oli äiti ja uusi isäpuoli. Tämä pojan äiti huusi ja haukkui että minä en osaa kasvattaa omia lapsia. Kaikkea paska siitä että yh-lapset kiusaajia eikä meidän poika.minä jämynä akka kyllä selvitin tässä asia kylläkin toisinpäin. Minun lasta tässä on kiusattu ja pyörä rikottu. Sanoin että teen rikosilmoituksen asiasta poliisille. Onneksi tämä isäpuoli puuttui siinä vaiheessa asiaan ja rauhoitteli tilanteen muijansa puolesta. Hän sanoi että pyörä korjataa kuntoon ja poika pannaan kuriin. Sanoin vielä jos yksikin kerta vielä tulee teen ilmoituksen poliisille ja lastensuojeluun asiasta. Onneksi kaikki loppui siihen. Pointti tässä on se että kyllä yh-äiti ja isäkin osaa kasvattaa tapapainoisia lapsia. Yhteen väliin oli täällä ainakin trendinä että jos jotain pahuutta tehtiin heti syyllistettiin yh-vanhempien lapsia. Kiitos olen puhunut.
Kiitos olet puhunut ja toiminut hienosti.
Vastaa Viestiin