Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattiin raa´asti

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja maxi »

elliina kirjoitti:
Su Huhti 04, 2021 2:30 pm
Kanssaeläjä; jospa meistä itsestämme tulisi vähän parempia ihmisiä, kun otamme niin raskaasti tämän asian. Jospa sillä olisi joku tarkoitus. Että jättäisimme itse enemmän hyviä, kuin pahoja jälkiä. Minä ainakin koen, että jotenkin ymmärrän taas vähän enemmän ja sitä kautta koetan olla vähän parempi ihminen. En tarkoita, että tämä tapahtui siksi, että jonkun tajunta laajenee, vaan juurikin sitä, että tämän surun kokemisen tuomalla "viisaudella" voisi edes hiukan keventää jonkun toisen taakkaa. Kun emme tiedä, millaisia taakkoja ihmisillä on ja miksi he käyttäytyvät, kuin käyttäytyvät.

Vanhat sanonnat, kuten niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan, eivät tunnu enää pätevän. Jos itse olet kiltti, tulee turpaan. Usein saa huomata, että pahuus voittaa. Silti on pakko jaksaa uskoa parempaan. Ja aina on parempi aloittaa "maailman parantaminen" läheltä, kuin kaukaa. En minä lähde Afrikkaan pelastamaan nälkää näkeviä, kun pelastettavaa on niin paljon kotimaassakin. Enkä tiedä, pystynkö täälläkään pelastamaan ketään, mutta voin ainakin olla ihminen ihmiselle. Usein olen lukenut siitä, miten hyvä sana, lause tai ymmärtävä katse, ovat kantaneet jotakuta, jolla silloin on ollut vaikeaa. Joskus ihan pienilläkin asioilla on suuri merkitys.

Enemmän, kuin niitä tuomioita jossain toisessa kaikkeudessa, toivon että Atso olisi nyt erittäin hyvässä paikassa. Ja kun tämä nyt meni hurskasteluksi, kirjoitan vielä näin pääsiäisenä paljon toistetun lauseen: valo voittaa pimeyden.
Herkät empaattiset ihmiset voivat ottaa tällaiset asiat raskaasti eivätkä kykene käsittelemään näitä.
On sellaisia yksityiskohtia jotka ovat selkeälläkin ajatuksella pysyneet avautumatta ja se voi helposti alkaa jauhamaan omassa ajatusmaailmassa.
Tällainen kirjoittaminen monesti auttaa perspektiivin saamiseen, mutta toisaalta voi syventää ylipääsemätöntä kuilua kun tulee kirjoittajilta uusia kommentteja jotka kaikki eivät ole niitä olotilaa helpottavia.
Elämä on laiffii

elliina
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: La Maalis 20, 2021 10:27 am

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja elliina »

Erityisherkkänä järki sanoo, että pitäisi pysyä poissa täältä, mutta silti minulla on nyt joku sisäinen pakko aina vaan tulla uudelleen lukemaan viimeiset kommentit. Alusta asti kaikkia en ole lukenut, mutta voi olla, että sekin päivä tulee. Kanssaeläjän kirjoitus kosketti erityisesti, kun hän minulle vastasi ja ihan samoja tunteita koki, kuin minäkin. Olin siitä jotenkin otettu, muta toisaalta hyvin surullinenkin hänen puolestaan. Hänen surunsa on ollut omaani pidempi, kun minä pystyin vielä joulutouhuissa pysymään erossa yksityiskohdista, vaikka toki tapaus järkytti todella paljon jo ihan otsikoina. Kollektiivinen suru voi helpottaa, mutta myös lisätä ahdistusta, sanottiin kerran uutisissa. Näin se tuntuu olevan; minulla vaihtelee tuo vertaistuki- ja lohdutustunne; sitten taas joku yksityiskohta tuntuu niin äärettömän pahalta.

Eilinen päivä meni kohtalaisesti, mutta illalla Alepa-sana tv-ohjelmassa oll taas liikaa ja se yksinäinen, surullinen poika tuli ajatusten sopukoihin. Vaikka Alepat ja Koskela eivät ole mitään pahaa tehneet, silti voin pahoin nähdessäni ne sanat tai kuullessani niistä puhuttavan. Ja vaikka välillä olo on kevyempi, koko ajan tätä tapausta kelaan mielessäni silloinkin.

Yöllä mietin sitäkin, miten raukkamaista olikaan kolmen käydä yhden kimppuun. Mutta eihän nykyään ole enää mitään "sääntöjä" missään. Tehdään ihan mitä vaan, koska vaan ja kenelle vaan. Siinä yksi suuri ongelma. Ihmisyys ja inhimillisyys on osalla ihmisistä katoamassa. Sitä pojat eivät osanneet ajatella loppuun asti, kenen pankkikortilla he sitten rahaa nostavat, kun he uhrinsa pahoinpitelevät ja kiduttavat kuoliaaksi.

Joko ammattiauttajan avulla tai jollain muulla keinolla meidän pitää Kanssaeläjän ja muidenkin tämän ihan liiankin vakavasti ottaneiden päästä tästä yli. Toisaalta voiko tätä edes ottaa liian vakavasti? Ei mitään näin kauheaa pitäisi tapahtua.

lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1522
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Me puhumme tässä viestiketjussa tietystä tapahtumasarjasta, jota kaikki pyrimme jollakin tavalla ymmärtämään. Me tarkastelemme teon yksityiskohtia, että näkisimme teon taustat ja motiivit. Tämä on kuitenkin liian järkyttävää siirrettäväksi sellaisenaan todellisuuteemme. Samaan aikaan siis lähestymme tapahtumia ja niiden syitä, mutta tapahtumien käsittämättömyyden takia pyrimme etäännyttämään tapahtumat ja niihin liittyvät henkilöt.

Keskustelu heittelehtii yleisellä tasolla sekoittaen tämän tapahtuman yksityiskohdat arkipäiväiseen todellisuuteemme, johon tämän kaltaisten tapahtumien ei pitäisi kuulua.

Kanssaeläjä
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: La Maalis 20, 2021 6:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Kanssaeläjä »

Kiitos elliina kirjoituksistasi, olen saanut lohtua siitä että on samanlailla kokevia tässä tragediassa. Tuntuu että ei tätä voi ottaa puheeksi ihmisten kanssa.

Siitä kun joulukuun seitsemäs päivä Atso oli löydetty murhattuna, jokainen uusi karmeampi yksityiskohta kasvatti tuskaa. Miten yksinäinen ja avuton tunne hänellä on täytynyt olla .

En tule varmasti koskaan saamaan vastausta siihen miten kolme poikaa on voinut toimia näin vailla ihmisyyttä ja kaikki kolme samanlaisia. Atso oli vielä niin kiltti ja hyvätapainen, mitä häntä tuntevat ovat kertoneet , niin miksi miksi....??

Samanlailla Koskela sanan kun kuulen tai luen niin pahalta tuntuu ja niin moni asia muistuttaa tuntemattomasta pojasta jota ensiksi murhattiin henkisesti ja lopulta murhattiin fyysisesti.

Valo antaa voimaa ja tulevan kesän odotus.

lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1522
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Koskela ei ole tätä tekoa tehnyt, vaan kolmikko, jonka nimetkin jo tiedämme. Koskela on paikka, jossa asuu ihmisiä, jotka käyvät töissä ja huolehtivat perheestään, kuten me kaikki pyrimme tekemään.

lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1522
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Elämme maailmassa, jossa ihminen voi vahingoittaa toistaan monin tavoin. Näillä teoilla on aina seurauksensa myös tekijöille itselleen ennemmin tai myöhemmin.

elliina
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: La Maalis 20, 2021 10:27 am

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja elliina »

Voi kiitos itsellesi Kanssaeläjä! Minä olen tämän ottanut puheeksi useankin ihmisen kanssa ja osa ei reagoi mitenkään, osa kyllä sanoo asian koskettaneen, mutta vain yhdelle tuntemalleni tämä on yhtä kauhea tapaus, kuin itselleni. Häneltä olen tämän sivuston tiedonkin saanut ja myös vertaistukea. Viimeksi yksi outo ihminen sanoi, että tämä varmaan tuo minulle sitten jonkun oman elämän kipukohdan jollakin tavalla esiin. Ehkä niinkin. Mutta vaikka syy siihen, että puhun tästä ihan tuntemattomillekin tilanteissa, joissa mahdollisuus siihen on, on suuri tuska, mutta myös se, että tätä kiusaamisasiaa (ja Atson tapauksessahan se oli täyttä henkistä ja ruumiillista kidutusta) pidettäisiin esillä ja ihmiset havahtuisivat ajattelemaan ja toimimaan. Kaikkien elämä on yhtä arvokas, eikä kenelläkään ole oikeutta tuhota sitä,

Minäkin olen käynyt läpi näitä kauheita yksityiskohtia ja niitä mahdollisia tunteita ja kauhua, mitä Atso on tuntenut. Olen kiusannut itseäni niillä kerrasta toiseen, kunnes ahdistus on ollut niin valtavaa, että välillä olen jo pelännyt oman mielenterveyteni puolesta. Miten pitkiä nuo vuodet hyljeksittynä ja kidutettuna ovat olleet. "Kaverit", joiden kanssa on pelattu korttia tai jotakin peliä, ovat seuraavassa hetkessä jo kivittäneet isoilla kivenmurikoilla. Eihän sitä kipua ja kauhua edes pysty kuvittelemaan, vain pienen häivähdyksen siitä, millaisia tunteita ehkä on ollut mielessä. Puhumattakaan siitä kaiken lopusta. Vaikka on myöhäistä toivoa mitään, aina vaan rukoilen, että hän alkoholin vuoksi ei olisi tuntenut paljonkaan. Mutta järki sanoo, ettei se varmaan niinkään mennyt ainakaan alkuvaiheessa. Jos hän olisi edes saanut kuolla sairaalassa ihmisen keskellä, eikä yksin kylmässä ja pimeässä!

Se tässä on varmaan yksi kauheimmista asioista, että Atso oli kiltti ja hyvätapainen. Kotona varmasti hyvin pidetty ja kasvatettu. Se on niin kohtuutonta, että ei voi olettaa saavansa samanlaista käytöstä muilta, vaan jotain ihan mielipuolista ja sadistista. Toki kiusaajia oli muitakin, kuin nämä kolme, niin olen ymmärtänyt. Varmasti kiusattu lapsi miettii mielessään, miksi saa sellaista kohtelua. Kunpa hän vain olisi siitä kertonut jollekin! Eikö hän halunnut lisätä kenenkään taakkaa, vaan kantoi kaiken ihan yksin juuri siksi, kun oli niin kiltti. Tämä maailma ei ole kilttien ja hän ehkä oli liian kiltti tänne. Silti oikeissa olosuhteissa hän olisi voinut selvitä aikuiseksi ja löytää oman paikkansa ja hankkia itse sen koirankin.

Tuo on todellakin niin totta, että ensin murhattiin henkisesti ja lopulta murhattiin fyysisesti.

Jos tästä joskus päästään jollakin tavalla yli, niin emme me silti unohda, eikä tietenkään pidäkään koskaan unohtaa.

elliina
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: La Maalis 20, 2021 10:27 am

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja elliina »

Niin ja ymmärrän kyllä, että ei vika ole Koskela-nimisen paikan.

Bird
Neuvoja-Jack
Viestit: 557
Liittynyt: Su Marras 15, 2020 10:40 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Bird »

Itsekin olen ns.erityisherkkä, mutta masokisti en ole enkä siksi pakonomaisesti käy asiaa läpi yksityiskohdilla itseäni kiduttaen. Alan jo miettiä oliko siiantaika sittenkin oikeassa, että osa täällä todella menee jo repostelun puolelle uhrin kokemuksista uudelleen ja uudelleen jankkaamalla. Ei ole tervettä eikä taatusti tee hyvää kenenkään korvien välille.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell

lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1522
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

elliina kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 1:28 pm
Niin ja ymmärrän kyllä, että ei vika ole Koskela-nimisen paikan.
Lämmin ymmärrys sinua kohtaan Elliina, kun ajattelen, mitä pohdit mielessäsi. Atsoon ei enää satu. Tämä ei olisi koskaan saanut tapahtua. Toivon, että tämä kokemus muuttaa meitä jopa yhteiskunnallisesti reagoimaan viisaammin tulevaisuudessa.

Hyvää kevään jatkoa sinulle!

PS. Näitä asioita käydään nyt läpi yhteiskunnassamme laajemminkin.

Kanssaeläjä
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: La Maalis 20, 2021 6:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Kanssaeläjä »

Olen ajatellut että pitääkö tämä käydä läpi ihan kokonaan että tästä joskus toipuisi.

Samoin olen yrittänyt etsiä tietoa ja lohtua että onko Atso ollut niin alkoholista turtana että ei olisi niin paljon tuntenut ja potkut päähän olisi antanut tajuttomuutta. Näihin ei vaan koskaan tule saamaan vastausta.

Mieltä lämmitti kun yhdelle puolitutulle avauduin tästä , niin kun nähtiin seuraavan kerran kysyi kuinka olen voinut tämän asian kanssa. Muuten tuntuu että ei tuntemani ihmiset ole ottanut tätä erityisen raskaasti.

Ymmärrän toki että Koskela on samoin kun muut asuinpaikka mutta siihen nimeen nyt vaan yhdistyy tämä joka on järkyttänyt suuresti

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Bird kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 1:37 pm
Itsekin olen ns.erityisherkkä, mutta masokisti en ole enkä siksi pakonomaisesti käy asiaa läpi yksityiskohdilla itseäni kiduttaen. Alan jo miettiä oliko siiantaika sittenkin oikeassa, että osa täällä todella menee jo repostelun puolelle uhrin kokemuksista uudelleen ja uudelleen jankkaamalla. Ei ole tervettä eikä taatusti tee hyvää kenenkään korvien välille.
Samoilla linjoilla tämän kommentin kanssa, mutta mitään krediittiä en itse aio antaa nimimerkki Siiantaialle joka keskittyi etsimään vikoja uhrista ja tämän vanhemmista peilaten asioita omaan, huonoon äitisuhteeseensa.

Kidutusmurhan yksityiskohtien märehtiminen ei ole millään muotoa tervettä eikä siinä ole mitään positiivista. Toivoisin että nimimerkit Lukutoukka ynnä muut lopettaisivat, tai jos on pakonomainen tarve velloa väkivallassa, niin kirjoittelisivat mieluummin pöytälaatikkoon pahaa oloaan tai suuntaavat terapeutille oksentamaan asiat ulos.

Haluan uskoa että maailmassa on olemassa hyvääkin, ja että hirvittävimmistäkin asioista voi seurata jotain hyvää. Uhria ei voi enää auttaa, muuten kuin muistamalla tämän. Tekijöiden osalta toivon, että nämä saataisiin pidettyä pois yhteiskunnasta vahingoittamasta enää muita. Toivon, että tämän kammottava tapahtuma tutkitaan perinpohjin siihen alkusyyhyn saakka, mistä uhrin kiusaaminen alkoi ja selvitetään, miksi kiusaamiseen ei puututtu. Tämä on se juttu, millä voidaan parhaiten kunnioittaa Koskelan uhrin muistoa, että saadaan estettyä kiusaaminen ja turvaverkkojen pettäminen muiden kohdalla.

lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1522
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Hermione kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 2:10 pm


Kidutusmurhan yksityiskohtien märehtiminen ei ole millään muotoa tervettä eikä siinä ole mitään positiivista. Toivoisin että nimimerkit Lukutoukka ynnä muut lopettaisivat, tai jos on pakonomainen tarve velloa väkivallassa, niin kirjoittelisivat mieluummin pöytälaatikkoon pahaa oloaan tai suuntaavat terapeutille oksentamaan asiat ulos.

Itselläsi taisi juuri tulla joku oksennus ongelmistasi ulos. Tässä on kyse äärimmäisestä väkivallasta, jota eräät ovat harjoittaneet uhrin kuolemaan saakka. Se, että tämä kirjoitetaan ulos, ei ole väkivallalla mässäilyä, vaan ilmitulleiden asioiden kertomista. Jos olen mielestäsi valehdellut tai antanut väärää todistusta lähimmäisestäni, niin kerropa milloin, nyt kun olet alkanut nimitellä syntipukkia tähän asiaan.

PS. En ole murhannut tai kiduttanut ketään. (Ainakaan vielä.) :twisted:

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Hermione »

lukutoukka kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 2:23 pm


Itselläsi taisi juuri tulla joku oksennus ongelmistasi ulos.
Anteeksi mitä? Missä kohtaa, olen oksentanut ongelmiani ulos. Käsittääkseni pyrin yleisellä tasolla ratkaisukeskeisyyteen, en ongelmissa vellomiseen.
lukutoukka kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 2:23 pm
Tässä on kyse äärimmäisestä väkivallasta, jota eräät ovat harjoittaneet uhrin kuolemaan saakka. Se, että tämä kirjoitetaan ulos, ei ole väkivallalla mässäilyä, vaan ilmitulleiden asioiden kertomista. Jos olen mielestäsi valehdellut tai antanut väärää todistusta lähimmäisestäni, niin kerropa milloin, nyt kun olet alkanut nimitellä syntipukkia tähän asiaan.
Oletko ollenkaan tullut ajatelleeksi, että yksityiskohdillä mässäily saattaisi olla loukkaavaa uhria tai hänen lähimmäisiään kohtaan? Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu hyvin vahvasti mm. vainajien kunnioittaminen ja itse pidän sitä säilyttämisen arvoisena asiana.

Ei Seitajärven verilöylyn uhreillakaan aikoinaan mässäilty. Valokuvia on verilöylystä todisteena, mutta ennen niiden ottoa raiskattujen naisten ja lasten hameet vedettiin alas. Kuollut vauva kuvattiin sellaisesta kulmasta, ettei kuvasta näkynyt miten pää oli murskattu kiväärinperällä. Realistisemmat kuvat eivät olisi millään tavalla tuoneet lisäarvoa sille, että tapahtuma oli käsittämättömän ja äärimmäisen pahuuden ilmentymä.
lukutoukka kirjoitti:
Ma Huhti 05, 2021 2:23 pm
PS. En ole murhannut tai kiduttanut ketään. (Ainakaan vielä.) :twisted:
Niin niin. Ei kyllä kiinnostakaan nähdä Lukutoukkaa minfon puheenaiheena.

lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1522
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Kirjoitan toisinaan myös tapahtumiin liityvistä yksityiskohdista, kun pyrin löytämään viitteitä tapahtuman taustoihin. En halua satuttaa uhrin läheisiä. Haluan kaikin mahdollisin tavoin kunnioittaa uhrin muistoa.

Vastaa Viestiin