HS: Naiset kertovat ahdisteluista

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
PoliceLivesMatter
Lauri Hanhivaara
Viestit: 129
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 2:00 pm

HS: Naiset kertovat ahdisteluista

Viesti Kirjoittaja PoliceLivesMatter »

Hesarin artikkeli alkaa näin:

Rauha rivoilta eleiltä

”Helsingin seudulla elävät naiset kertovat monimutkaisista tavoista ehkäistä jatkuvaa ahdistelua.”


”Ahdistelu on niin tavallista, että moni nainen ei edes ajattele niitä lukuisia varotoimia, joita tekee päivittäin estääkseen ahdistavat kohtaamiset. HS:n kyselyssä naiset kertovat häirinnän pelossa muun muassa välttelevänsä baareja, hameita ja vastaan käveleviä miesporukoita.”

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007920348.html

Sanonpa vaan, että tuohon on nyt totuttava. Taitaa koneinsinööripopulaation lisääntymisen myötä tilanne pahentua vaan jatkossa.

Toivottavasti Ohisalo, Andersson, Marin ja Henriksson edes hiukan tuntevat omalta osaltaan syyllisyyttä. Ja heidän edeltäjänsä myös. Ei mulla muuta.

Avatar
erityisasiantuntija
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2021 9:26 am

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja erityisasiantuntija »

Ahdistelu on toki väärin, eikä kukaan ansaitse huorittelua. Mutta jos tilanne menee tähän pisteeseen, että jokainen mies nähdään potentiaalisena uhkana:
Helsingin Sanomat kirjoitti:"Tutkin jatkuvasti ympäristöä, niin vieraiden kuin tuttujen kohdalla, että mistä mahdollinen ahdistelu saattaa seuraavaksi tulla."

"Minulla on kaksi raiskaushälytintä laukussa. Riskiarvioin jokaisen kohtaamani miehen, aina."
Niin sitten ollaan kyllä huonossa jamassa. Toki taustalla voi olla hyvinkin traumaattisia kokemuksia, mutta jokaisen jalankulkijan näkeminen raiskaajana ei ole tervettä. Ei saisi varmaan edes katsoa silmiin, niin kuin ihminen ihmistä. Suhteellisuudentajua tähän.

Ja argumentti "sitä saa mitä tilaa" on täyttä huuhaata. Jokainen ihminen on vastuussa käytöksestään ja teoistaan. Ei mikään ulkopuolinen ärsyke ole valtuutus huorittelulle.

Minua kyllä kiinnostaisi, kuinka suuri osuus lähi-itäläisillä maahanmuuttajilla on näissä ahdisteluissa. Heidän kulttuurissa nainen nähdään enemmän esineenä kuin suomalaisessa kulttuurissa.
En tiedä, miten hyvin te voitte liikkua, mutta Itäkeskukseen kun menee, se on kuin Somalia. Se on hieno paikka!

– Stubb somalialaiselle naiselle vastaanottokeskuksessa

Avatar
Tarkastaja Levisi
Angus MacGyver
Viestit: 6602
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 4:44 pm

HS: Naiset kertovat varotoimista, joihin ahdistelu heidät pakottaa

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Jos joku on jo jutun lukenut, niin voisi avata sitä vähän. Puhutaanko tuosta 'vastaan kävelevien miesporukoiden' etnisestä taustasta mahdollisesti jutussa. Miesmäärällisesti suurimpia ja aggressiivisimpia ovat Helsingin alueella ymmärtääkseni mustien miesten porukat. Lähi-Idästä tulleet taas monesti viihtyvät pienemmissä porukoissa, kuten kantasuomalaisetkin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000079 ... t=promobox

Ahdistelu on niin tavallista, että moni nainen ei edes ajattele niitä lukuisia varotoimia, joita tekee päivittäin estääkseen ahdistavat kohtaamiset. HS:n kyselyssä naiset kertovat häirinnän pelossa muun muassa välttelevänsä baareja, hameita ja vastaan käveleviä miesporukoita.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.

jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3916
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Ylen mielestä tähän on helppo ratkaisu:

https://www.youtube.com/watch?v=KC0MzJl4p4Y
"Those who want respect, give respect."

Avatar
erityisasiantuntija
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2021 9:26 am

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja erityisasiantuntija »

jepulis82 kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 9:46 am
Ylen mielestä tähän on helppo ratkaisu:

https://www.youtube.com/watch?v=KC0MzJl4p4Y
Kunpa se olisi noin yksinkertaista. HS:n juttu osoittaa, että EI! on tehoton. Absurdia. Ehkä jos kädessä olisi pippurisumute.
En tiedä, miten hyvin te voitte liikkua, mutta Itäkeskukseen kun menee, se on kuin Somalia. Se on hieno paikka!

– Stubb somalialaiselle naiselle vastaanottokeskuksessa

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja Hermione »

jepulis82 kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 9:46 am
Ylen mielestä tähän on helppo ratkaisu:

https://www.youtube.com/watch?v=KC0MzJl4p4Y
Tämähän on aivan klassikkokamaa, taikavoimilla, lapasella, tiukalla katseella ja yhdellä taikasanalla saadaan karkotettua ahdistelijat kimpusta ja nämä kaikkoavat kiltisti takavasempaan.

Tuosta puuttui vielä se taikakalun, eli avainnipun kilistely, tehokasta myös. Ainakin YLE:n mukaan.

Avatar
erityisasiantuntija
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2021 9:26 am

Re: HS: Naiset kertovat varotoimista, joihin ahdistelu heidät pakottaa

Viesti Kirjoittaja erityisasiantuntija »

Helsingin Sanomat kirjoitti:"Kerran minulle ehdotettiin baarin terassilta, että harrastaisin seksiä maksusta ’synttärisankarin’ kanssa. Hän oli keski-ikäinen mies, minä 15-vuotias.”

Näin muistelee 22-vuotias opiskelijanainen lapsena kokemaansa ahdistelua Helsingin Sanomien kyselyssä.

HS pyysi lukijoita kertomaan kokemuksiaan seksuaalisesta häirinnästä. Vastauksia tuli 325 ja niissä toistuu yksi havainto: aggressiivinen lähentely, rivot eleet, kouriminen ja härskit ehdotukset ovat monille edelleen arkipäivää.

Se on niin tavallista, että moni ei edes ajattele niitä lukuisia varotoimia, joita tekee päivittäin estääkseen ahdistavat kohtaamiset.

Useimmiten ahdistelun kohteeksi joutuu yhä nainen, mutta HS:n kyselyyn vastasivat myös miehet. Vastauksia tuli pääkaupunkiseudulta, mutta myös muualta Suomesta. Viisi henkilöä ilmoitti, etteivät he ole koskaan kokeneet ahdistelua. Heistä kolme ilmoitti olevansa miehiä.

Moni halusi kertoa kokemuksistaan nimettömänä. Tässä jutussa käsitellään kuitenkin vain sellaisia tapauksia, joissa vastaajan henkilöllisyys on voitu todentaa.

USEIMPIEN naisten kokema häirintä on alkanut hyvin nuorena, esipuberteetti-ikäisenä.

Niin kävi myös 22-vuotiaalle opiskelijalle. Hän kohtasi ensimmäisen kerran ahdistelijan liikennevaloissa. Nainen oli tuolloin 13-vuotias.

"Päihtynyt mies nappasi minua lanteilta kiinni ja pyysi mukaansa. Valojen vaihtuessa repäisin itseni irti ja juoksin.”

Ahdistava tapahtuma jäi mieleen ja aiheutti häpeää ja syyllisyyttä. Olinko minä tehnyt jotain väärin?

Lapsella ei ole kykyä puolustautua tai ymmärtää ahdistelun syitä. Osa vastaajista kertoi tilanteista, joissa aikuinen on ollut paikalla mutta ei ole puolustanut lasta.

"Olin 12-vuotias, kun aikuinen mies alkoi kosketella reisiäni ja nostaa hamettani ylöspäin junamatkalla. Junavaunu oli täynnä ihmisiä, mutta kukaan ei puuttunut tilanteeseen.”

"Lapsena 12-vuotiaana saman ikäinen poikajoukko piti minua kiinni ystäväni huoneessa ja riisui paidan ja kävi rintoihin kiinni.”

AHDISTELUN yleisyydestä on vain suuntaa-antavia tutkimuksia.

38 prosenttia naisista on kokenut jonkinlaista ahdistelua, kertoo valtioneuvoston vuoden 2017 tasa-arvobarometri, joka kerää tutkittua tietoa tasa-arvoon liittyvistä asenteista, mielipiteistä ja kokemuksista.

Ahdistelu on huomattavasti yleisempää alle 35-vuotiaiden naisten keskuudessa. Heistä yli puolet, 56 prosenttia, kertoi kokeneensa häirintää. Samaa kertovat kymmenet naiset HS:n kyselyssä.

Moni kertoi ahdistelun vähentyneen iän myötä.

Tämä ei yllätä tutkija Tuija Saresmaa. Saresma on kulttuurintutkimuksen ja sukupuolentutkimuksen dosentti ja tutkinut muiden muassa naisvihaa ja vihapuhetta.

Ahdistelu on yksi patriarkaatin eli miesvaltaisen yhteiskunnan ilmenemismuoto, Saresma sanoo. Suomi on ollut miehisen vallan järjestelmä niin kauan, että meidän nykyinen kulttuurimme on yhä sen läpitunkemaa.

Se, että ahdistelu kohdistuu juuri hyvin nuoriin naisiin, ei Saresman mukaan ole välttämättä sattumaa. Naisten kontrollointi on perinteisesti kohdistunut juuri suvunjatkamisiässä oleviin naisiin.

Ahdistelu on usein vallankäyttöä.

”Heti kun tyttölapsi alkaa lähestyä puberteettia, pitää hänet tavallaan laittaa ruotuun. Naista pitää pitää kurissa, kunnes tämä on ohittanut lisääntymisiän. Onko tämä myös tapa kertoa nuorille tytöille, että he eivät saa olla liikaa miehisellä julkisella alueella ja näkyä?”

TAVALLISIN ahdistelun tai häirinnän muoto on tasa-arvobarometrin mukaan rivo vitsi, toiseksi yleisin vartaloa tai ulkonäköä koskeva huomautus. Kolmanneksi yleisin häirinnän muoto on fyysinen lähentely.

Kymmenet HS:n kyselyyn vastanneet naiset kertoivat kokeneensa näitä kaikkia.

HS:n haastattelema 43-vuotias helsinkiläisnainen kertoo kärsineensä ahdistelusta lähes koko elämänsä. Se alkoi naisen mukaan jo ala-asteella rintojen kasvaessa ja on jatkunut samanlaisena siitä saakka.

Hän kertoo joutuvansa edelleen fyysisen lähentelyn kohteeksi noin kerran kuukaudessa, tavallisesti kadulla, bussipysäkillä tai bussissa. Hän on kokenut häirinnän laajan kirjon: huutelun, lääppimisen, ehdottelun, halaukseksi tai avunannoksi verhoillun käpälöinnin sekä väkivallan.

Nainen haluaa pysyä jutussa nimettömänä asian arkaluontoisuuden vuoksi.

HÄIRINTÄÄ tapahtuu monin eri tavoin: Seurataan, tuijotetaan ja kähmitään. Käydään käsiksi.

Kuvataan ilman lupaa. Lähetellään peniskuvia.

Monen vastaajan mukaan esimerkiksi takapuolen puristelu on niin tavanomaista, että se ei enää edes jää mieleen.

Näin kuvailee eräs vastaaja, joka on joutunut myös fyysisen ahdistelun kohteeksi lukuisia kertoja:

"Monta kertaa viikossa työpaikalleni erikoisliikkeeseen tulee miehiä puhumaan vartalostani ja ehdottamaan seurustelua. Olen niin lopussa häiriköintiin, että en jaksa olla ystävällinen. Olen niin tyly kuin suinkin pystyn.”

Yleisintä ahdistelu on kyselyn mukaan baareissa, mutta erittäin tavallista myös arkisissa paikoissa: kaduilla, koulussa, julkisissa kulkuneuvoissa, työpaikoilla, kaupassa tai oman asuintalon käytävillä tai hississä.

Ahdistelija voi olla tuttu tai tuntematon.

"Minulle ehdotettiin, että tulisin työpaikalle alusvaatteissa ja korkokengissä. Syyksi tähän kommentointiin kerrottiin, että hymyilen paljon, käytän huulipunaa ja pukeudun hameisiin."

MONI NAINEN kertoi omien kokemustensa perusteella, että ahdistelijaa on mahdotonta tunnistaa esimerkiksi ulkonäön perusteella, vaikka tavallisesti kourintaan ja rivoihin juttuihin syyllistyy humalainen mies.

On myös vaikea etukäteen ennakoida missä ja milloin ahdistelija iskee. Useilla oli kokemuksia miehistä, jotka käyvät käsiksi keskellä päivää kadulla tai kaupassa.

Näin kuvaili eräs vastaaja yllättävää tilannetta arjen pyörteissä:

"Olin tyttäreni kanssa ruokakaupassa. Jossain vaiheessa huomasin, että lähellä pyörivällä miehellä oli ostoskorissa tabletti etukamera päällä. Hän yritti pidellä koria siten, että sai kuvattua hameeni alle.”

Erityisen valppaana pitää kuitenkin olla yöelämässä – iltaravintoloissa ja hämärän aikaan kaduilla tai muissa julkisissa paikoissa. Useimpien vastaajien mukaan ahdistelu, etenkin huutelu ja ehdottelu, on todennäköisintä juuri silloin.

Kotimatkalla alkuillasta joku poikajoukosta huusi: "Vittu mikä perse, ku pääsis pistää munaa tohon.”

Suurin osa naisista koki jo pelkän huutelun, intensiivisen tuijotuksen ja päällekäyvän ehdottelun ahdistavana ja pelottavana. Erityisen pelottavaa huutelu oli naisten mielestä silloin, kun se ei kielloista huolimatta loppunut.

"Mies alkoi huutaa minulle metroasemalla: 'Hei seksibeibe! Tuu tänne! Mikset tuu? Huora!' Miehet muuttuvat aggressiivisiksi, jos heille ei vastaa tai jos heidän mukaansa ei lähde.”

UHKAAVIMPIA tilanteita ovat sellaiset, joissa joku lähtee seuraamaan. Tai käy käsiksi. Kymmenet naiset kertoivat kokeneensa sellaista.

"Illalla metrossa viereeni istui humalainen mies. Hän yritti suudella väkisin, piti minua käsivarresta lujaa kiinni ja seurasi melkein kotiin asti. En päässyt irti hänen otteestaan.”

Monet naiset kertoivat kotiovelle seuranneista miehistä. Eräs nainen joutui pakenemaan korkokengissään perään lähteneitä humalaisia miehiä.

"On hirveää kaatua korkokengät jalassa jäällä, kun kaksi miestä yrittää saada kiinni ja huutaa huoraksi.”

Nyt hän ei enää uskaltaudu ulos korkokengissä, ellei ole järjestänyt kyytiä kotiin.

Toinen kyselyyn vastannut nainen koki kauhunhetkiä omalla kotiovellaan.

"Tuntematon mies oli lähtenyt seuraamaan minua. Kun olin avaamassa oveani, hän seisoi takanani ja yritti hyväillä minua kasvoista ja selästä. Hän pyrki sisälle asuntoon. Kykenin tiuskaisemaan miehelle ja hän lähti. Avasin kotioveni ja romahdin lattialle itkemään, sillä pelkäsin niin kovin.”

AHDISTELUN määrästä pääkaupunkiseudulla on vain vähän tutkimusaineistoa.

Helsingin kaupungin tietokeskuksen turvallisuustutkimusten mukaan naisten turvallisuudentunne on kasvanut, vaikka on edelleen selvästi miehiä pienempi.

Vuonna 2018 naisista lähes 20 prosenttia ilmoitti pitävänsä omaa asuinaluettaan turvallisena, miehistä yli puolet.

Naisten huoli joutua seksuaalirikoksen uhriksi on selvästi vähentynyt vuoden 2003 jälkeen. Vuoden 2018 tutkimuksessa lähes puolet vastanneista naisista ei ollut lainkaan huolissaan seksuaalirikoksen mahdollisesti uhasta.

Poliisin tietoon ahdistelu tulee kuitenkin vain harvoin. Sosiaali- ja terveysministeriön sukupuolten tasa-arvotutkimuksen mukaan poliisille tuli vuonna 2017 tietoon vain hieman yli 400 ahdistelun uhria.

VAIN HARVA HS:n kyselyyn vastanneista naisista kertoi vieneensä ahdistelua eteenpäin rikosasiana. Muutamat kertoivat tehneensä rikosilmoituksen, mutta se ei ollut johtanut mihinkään.

Joillain naisilla oli vastaavia kokemuksia ravintoloista. He olivat kertoneet ahdistelusta ovimiehelle tai järjestyksenvalvojalle, mutta ahdistelijan toimintaan ei oltu puututtu.

Yksi nainen kertoi tehneensä häntä yleisötapahtumassa käpälöineestä miehestä rikosilmoituksen. Se oli johtanut myös tuomioon. Naista oli helpottanut miehen saaminen vastuuseen toiminnastaan.

Suuttumus ahdistelun yleisyydestä ja jatkuva pelko painaa kuitenkin lähes kaikkien vastaajien mieltä.

"Asia aiheuttaa enää hillitöntä vitutusta. Enkö nyt edes saa ostaa ruokaa ilman, että joku runkkari tulee hieromaan itseään. Edelleen jaksan hämmästyä, että teinkö minä nyt jotain, joka provosoi asiatonta käytöstä.”

"On kuvottavaa ja ihmisarvoni vastaista, että minun kuvitellaan olevan julkisilla paikoilla muiden tarpeita varten. En ole heidän silmissään ihminen vaan esine.”

SAMAN VIHAN tunnistaa myös HS:n haastattelema 43-vuotias helsinkiläisnainen.

Hän epäilee, että joutuu ulkonäkönsä vuoksi poikkeuksellisen usein ahdistelun kohteeksi.

Nainen arvelee, että osa miehistä ei edes ymmärrä ahdistelevansa. Vielä harvempi ymmärtää olevansa vain yksi monista naista lähestyneistä miehistä. Ahdistelukokemukset kuitenkin muokkaavat myös hänen omaa suhtautumistaan miehiin.

Olen välillä naureskellen ihmetellyt, että onko minusta tulossa miesvihaaja. Mutta kyllä miehet ovat alkaneet pänniä, mikä on kamalaa, koska elämässäni on ihania miehiä. Nyt ei enää oikeasti jaksa, haluaisin olla vain rauhassa.”

Nainen kertoo torjuvansa yrityksen aluksi ystävällisesti, mutta muuttuvansa nopeasti tylyksi, jos hänen elekieltään ei haluta lukea oikein. Vihjeiden tulkinnan ei pitäisi olla vaikeaa.

"En ota katsekontaktia, vetäydyn syrjään ja räplään kännykkääni. Jos tätä ei ymmärretä, sanon erittäin tylysti, että ei kiinnosta. Se on inhottavaa, mutta ei minulla ole velvollisuutta olla kiva.”

MONI NAINEN kertoo tunteneensa ahdistelusta suuttumuksen lisäksi myös häpeää ja syyllisyyttä. Olenko itse syypää ahdisteluun?

Sekin lienee patriarkaatin perintöä, Saresma sanoo.

”Perinteisesti on ajateltu, että naisen tehtävä on vahtia ja valvoa omaa siveyttään. Ja vaikka nainen ei ole siitä kaikissa tilanteissa itse voinut päättää, on häpeä ja syyllisyys kuitenkin kautta aikojen kuulunut juuri naiselle – ei miehelle.”

Saresman mukaan esimerkiksi musiikki ja elokuvat opettavat meille edelleen tiedostamatta erilaisia asenteita ja asetelmia. Yksi on esimerkiksi sellainen, että nainen on uhri ja mies saalistaja.

”Kuinka monet elokuvat tai laulut kertovat samaa tarinaa siitä, että mies jatkaa naisen liehittelyä niin kauan, että nainen lopulta suostuu.”

Itsepintaisen aggressiiviset miehet ovatkin kyselyyn vastanneiden yleisimpiä kauhukokemuksia. Moni nainen kertoi saaneensa ahdistelun loppumaan kertomalla aviomiehestä tai poikaystävästä. Siinä missä naisen kielto ei tehoa, onnistuu kuvitteellinen mies.

Tämä liittyy Saresman mukaan siihen, että nainen koetaan edelleen miehen omaisuudeksi.

”Nainen otetaan miehen omaisuudeksi luvattomalla koskettamisella. Sen voi estää vain lojaalius muille miehille.”

EIVÄT NAISET silti voimattomia ole. Kysely toi esiin laajan kirjon erilaisia selviytymiskeinoja.

Ahdistelun välttely on monilla juurtunut osaksi minuutta – tyyliä, vaatetusta, liikkumista ja jopa kehonkieltä.

Moni nainen kertoi peittelevänsä tarkoituksella naisellisuuttaan, jotta ei vetäisi puoleensa edes katseita. Rintoja peittämällä moni koki pystyvänsä ehkäisemään osan häirinnästä.

"Lenkillä ollessani usein kävelen hetken, jos mies tulee vastaan, että rinnat eivät hölskyisi ja saisin olla katseilta rauhassa.”

Pelko ahdistelusta vaikuttaa esimerkiksi kulkureitteihin. Muitakin varotoimia on: pieniä hälyttimiä, avaimia ja puhelimen sijaintipaikannus.

Moni miettii jatkuvasti kulkureitiltään erilaisia pakopaikkoja, ja valitsee jalkaansa sopivat kengät pakenemiseen. Pitää liikkua rivakasti kävellen, pyörällä tai omalla autolla.

"Hiukset piiloon, kävely nopeaa ja miesmäistä.”

Oleminen on tavallaan virittynyt kohtaaman uhkaa tietyissä paikoissa.

"Tutkin jatkuvasti ympäristöä, niin vieraiden kuin tuttujen kohdalla, että mistä mahdollinen ahdistelu saattaa seuraavaksi tulla.”

"Minulla on kaksi raiskaushälytintä laukussa. Riskiarvioin jokaisen kohtaamani miehen, aina.”

"Olen valmiina kääntymään takaisin, jos näen jonkun norkoilevan edessäpäin. Minulla on aina kengät, joilla pääsee juoksemaan nopeasti. Mietin aina alitajuisesti, mihin pääsen pakoon.”

HETERONORMATIIVINEN kulttuuri on Saresman mukaan ahdistava myös monille miehille, jotka eivät sovi annettuun tiukkaan miehen muottiin.

Siksi muutos parempaan on mahdollinen, Saresma uskoo.

Meillä kasvaa myös uusi sukupolvi, jolla on ihan uusia ajatuksia sukupuolesta ja sen merkityksestä. Myös kasvatuksella voi vaikuttaa siihen, miten ihmisten välinen tasa-arvo toteutuu.

”Älä opeta vain tyttärellesi, miten ahdistelua vältellään. Opeta poikasi ihailemaan väkivallattomuutta ja muiden ihmisten kunnioittamista ulkoisista ominaisuuksista riippumatta”, Saresma sanoo.

”Muutos alkaa empatiasta ja toisen tunteista välittämisestä.”

Härskejä vitsejä ei tarvitse kuunnella, vaan niiden kertojan voi keskeyttää. Ketään ei sovi koskea ilman lupaa, ja toista kannattaa kuunnella.

Kun nämä asiat ottaa huomioon, on aika helppo tietää, missä raja kulkee.

”Ei tarkoittaa ei. Tässä on aika vähän sellaista harmaata aluetta.”

HS:n kysely tehtiin ajalla 31.3.–4.4.2021. Siinä tiedusteltiin lukijoiden omia kokemuksia seksuaalisesta häirinnästä. Kyselyyn vastasi 325 henkilöä.
En tiedä, miten hyvin te voitte liikkua, mutta Itäkeskukseen kun menee, se on kuin Somalia. Se on hieno paikka!

– Stubb somalialaiselle naiselle vastaanottokeskuksessa

Slaikka
Sofia Karppi
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 21, 2020 1:25 am

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja Slaikka »

Pravda ei kykene sanomaan että ahdistelivat on kehitysmaamuslimi.

Avatar
Villeri
Adrian Monk
Viestit: 2998
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja Villeri »

PoliceLivesMatter kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 8:23 am
Hesarin artikkeli alkaa näin:

”Helsingin seudulla elävät naiset kertovat monimutkaisista tavoista ehkäistä jatkuvaa ahdistelua.”

”Ahdistelu on niin tavallista, että moni nainen ei edes ajattele niitä lukuisia varotoimia, joita tekee päivittäin estääkseen ahdistavat kohtaamiset. HS:n kyselyssä naiset kertovat häirinnän pelossa muun muassa välttelevänsä baareja, hameita ja vastaan käveleviä miesporukoita.”

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007920348.html

Sanonpa vaan, että tuohon on nyt totuttava. Taitaa koneinsinööripopulaation lisääntymisen myötä tilanne pahentua vaan jatkossa.

Toivottavasti Ohisalo, Andersson, Marin ja Henriksson edes hiukan tuntevat omalta osaltaan syyllisyyttä. Ja heidän edeltäjänsä myös. Ei mulla muuta.
Ei ois kyllä niin vitun millään arvannut.
Liitteet
117388922_3122713704443259_5753535963958943894_n-768x553.png
117388922_3122713704443259_5753535963958943894_n-768x553.png (381.62 KiB) Katsottu 4193 kertaa

aavikkoralli
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:07 pm

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja aavikkoralli »

En muista nähneeni suomalaisiakaan miesporukoita ahdistelemassa naisia. Sellainenhan saa nopeasti karun päätöksen esimerkiksi baareissa, aina löytyy joku "valkoritari", ja usein ihan syystäkin. En vain osaa kuvitellakaan suomalaismiehiä porukalla tuntemattomia ahdistelemassa, jahtaamassa, saattavat ehkä juttelemaan tulla? Ulkomaalaiset sitten tekevät ihan raiskauksiin asti porukalla näitä asioita. Kyllähän Suomesta jokunen Jammu ja Stuba löytyy mutta kantasuomalaista tuntematonta miestä ei naisen tarvitse pelätä, kuin korkeintaan selvästi päihtyneitä ja äänekkäitä taikka muita uhkaavia miehiä. Lähi-itäläisen tai Afrikkalaisen näköisen porukan, tai yhdenkin lähestyessä yrittäisin itse poistua jo ennen kohtaamista.

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja poikani »

aavikkoralli kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 11:05 am
Lähi-itäläisen tai Afrikkalaisen näköisen porukan, tai yhdenkin lähestyessä yrittäisin itse poistua jo ennen kohtaamista.
99 % tapauksista heitä ei muuten näe liikkumassa yksin.
????? ?? ??????.

Gurney
Axel Foley
Viestit: 2494
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 9:37 am

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja Gurney »

Hyyssäri ei sitten uskaltanut sanoa, että ahdistelijat ovat mutiaisia. Aina. Huulipunahallitus oikolukenut tekstin?

Jokainen kyllä tietää mistä tässä puhutaan. Vihervassarin ulina on musiikkia korville, käykää lukemassa silakoiden peittely-yrityksiä 🤣
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia

Kalabaliikki
Poliisikoira Rex
Viestit: 258
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2021 10:18 pm

Re: HS: Naiset kertovat varotoimista, joihin ahdistelu heidät pakottaa

Viesti Kirjoittaja Kalabaliikki »

Niin no hame kaupassa noin yleisesti,en ole miehillä nähnyt ?
Huutoäänestys

ManHalen
Remington Steele
Viestit: 237
Liittynyt: La Huhti 17, 2021 11:19 am

Re: HS: Naiset kertovat varotoimista, joihin ahdistelu heidät pakottaa

Viesti Kirjoittaja ManHalen »

Olen ratkaissut ongelman sillä että vältän kontaktia naisten kanssa niin paljon kun se on inhimillisesti mahdollista töissä, arkena ja juhlana. Loppujen lopuksi päätös on osoittautunut loistavaksi ratkaisuksi kaikin tavoin ja mikä tärkeintä naiset saavat haluamansa, totaalitäärisen rauhan.

jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3916
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Kirjoitettu ahdistelusta Hesarissa

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Usein tuntuu olevan juuri miehet jotka haluaisivat ahdistelijoille ja raiskareille kovempia tuomioita. Naiset taas tuntuvat olevan hyvinkin tyytyväisiä tähän nykylinjaan missä ehdollisia jaetaan liukuhihnalta.

Naiset myös hyvin usein äänestää juuri niitä puolueita jotka ajavat nykylinjaa. Ota siitä sitten selvää kun sanat ja teot ovat täysin ristiriidassa.
"Those who want respect, give respect."

Vastaa Viestiin