Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Monster
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1418
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2018 2:12 pm

Re: Tampere: Jalankulkija jäi kuorma-auton alle

Viesti Kirjoittaja Monster »

damfin kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 7:00 am
Jalankulkijan kannalta näissä tilanteissa yksi ongelma on pitkän ajoneuvon kuten kuorma-auto taipumus leikata risteyksessä käännettäessä, ja jalankulkija ei välttämättä ymmärrä sitä vaan jää seisomaan liian lähelle odottaessaan että auto kääntyy edestä pois.
Eli jos auton keula on siinä suojatien kohdalla silloin kun jalankulkija astelee siihen keulan vierelle ja jää siihen odottamaan auton etenemistä, niin kääntyessään sen auton kylki tuleekin vauhdilla jalankulkijan päälle ja saattaa yllättää jalankulkijan.
Juuri näin. Mutta koska jalankulkijalle palaa vihreä niin totta perkele sinne kuorma-auton alle on aivan pakko saada kävellä koska VIHREÄ = SAA MENNÄ = PAKKO MENNÄ!

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Onhan tuo totta että jalankulkijoiden kannattaa oman henkensä vuoksi välttää törmäys ajoneuvon kanssa "vaikka olisikin oikeassa", mutta se ei poista sitä tosiasiaa että kääntyvä on aina väistämisvelvollinen suoraan menevää kohtaan tilanteessa, jossa vihreä valo palaa kummallekin.

Jalankulkija ei välttämättä ole huomannut kääntyvää kuorma-autoa tai on olettanut myös sen menevän suoraan. Kun kyseessä on iäkäs henkilö, niin jalat eivät välttämättä ole niin vikkelät paeta alta pois, kuin nuoremmilla aikuisilla.

MIkään, siis ei mikään, vähennä kuorma-auton kuljettajan vastuuta tässä törkeässä kuolemantuottamuksessa.

Monster
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1418
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2018 2:12 pm

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja Monster »

Hermione kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 4:13 pm
Onhan tuo totta että jalankulkijoiden kannattaa oman henkensä vuoksi välttää törmäys ajoneuvon kanssa "vaikka olisikin oikeassa", mutta se ei poista sitä tosiasiaa että kääntyvä on aina väistämisvelvollinen suoraan menevää kohtaan tilanteessa, jossa vihreä valo palaa kummallekin.

Jalankulkija ei välttämättä ole huomannut kääntyvää kuorma-autoa tai on olettanut myös sen menevän suoraan. Kun kyseessä on iäkäs henkilö, niin jalat eivät välttämättä ole niin vikkelät paeta alta pois, kuin nuoremmilla aikuisilla.

MIkään, siis ei mikään, vähennä kuorma-auton kuljettajan vastuuta tässä törkeässä kuolemantuottamuksessa.
Ei vähennä ei, mutta noita tolloja, jotka tunkevat vaikka varmaan kuolemaan koska heille palaa vihreät, on liikenteessä aivan liikaa. Ja joka ikäluokassa.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Monster kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 4:33 pm


Ei vähennä ei, mutta noita tolloja, jotka tunkevat vaikka varmaan kuolemaan koska heille palaa vihreät, on liikenteessä aivan liikaa. Ja joka ikäluokassa.
Ikävää kutsua kuolleita tolloiksi.

Liikenteessä on toki monenlaista kulkijaa, varsinkin jalan tai pyörällä kulkevissa. Lähtökohtaisesti ratin takana olevien on huomioitava, että erityisesti lapset ja vanhukset voivat toimia liikenteessä yllättävästikin. Taitaa muiden tienliikkujien huomioiminen olla kirjattuna ihan tieliikennelakiinkin.

Monster
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1418
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2018 2:12 pm

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja Monster »

Hermione kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 4:40 pm
Monster kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 4:33 pm


Ei vähennä ei, mutta noita tolloja, jotka tunkevat vaikka varmaan kuolemaan koska heille palaa vihreät, on liikenteessä aivan liikaa. Ja joka ikäluokassa.
Ikävää kutsua kuolleita tolloiksi.

Liikenteessä on toki monenlaista kulkijaa, varsinkin jalan tai pyörällä kulkevissa. Lähtökohtaisesti ratin takana olevien on huomioitava, että erityisesti lapset ja vanhukset voivat toimia liikenteessä yllättävästikin. Taitaa muiden tienliikkujien huomioiminen olla kirjattuna ihan tieliikennelakiinkin.
Eipä se paljoa auta olla tieliikennelain mukaan oikeassa kun kuorma-auto muussaa sinut verimössöksi. Vai saako siitä jonkin mielihyvän kun viimeinen ajatus on että "minä kuulkaa olin oikeassa"?

Ei niiden kävelijöiden päälle kukaan tahallaan aja, näitä tapahtuu siksi ettei sieltä hytistä yksinkertaisesti näe kuolleeseen kulmaan.

Minde123
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Ti Marras 17, 2020 12:33 pm

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja Minde123 »

No nyt tuli käytyä ihan kävellen paikan päällä. Siinä on uhrista kirjaimeillesesti märkä läntti jäänyt kun asfaltti on tummunut. Kuormuri on jyrännyt kokonaan yli kun on pysähtynyt vasta niin paljon kohdan jälkeen. Ei käy kateeksi ensihoitajia.

Kummisetä
Jessica Fletcher
Viestit: 3245
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 4:52 pm

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Hermione kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 4:40 pm
Monster kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 4:33 pm


Ei vähennä ei, mutta noita tolloja, jotka tunkevat vaikka varmaan kuolemaan koska heille palaa vihreät, on liikenteessä aivan liikaa. Ja joka ikäluokassa.
Ikävää kutsua kuolleita tolloiksi.

Liikenteessä on toki monenlaista kulkijaa, varsinkin jalan tai pyörällä kulkevissa. Lähtökohtaisesti ratin takana olevien on huomioitava, että erityisesti lapset ja vanhukset voivat toimia liikenteessä yllättävästikin. Taitaa muiden tienliikkujien huomioiminen olla kirjattuna ihan tieliikennelakiinkin.
Niin on ja nykyään myös ennakointivelvollisuus ja se tieliikennelaki koskee kaikkia tienkäyttäjiä.

Ja kaikkein tolloimpia on ne jotka vastaavassa kääntymistilanteessa tunkee itsensä kävellen tai pyörällä sinne 25 metrisen yhdistelmän perävaunun takimmaisten akselien alle.
qurqo kirjoitti:
To Loka 26, 2023 9:01 pm
Ei renkaat mustaa piirrä, kuin lukkiutuneena.
:mrgreen:

tokkaukko
Christopher Lorenzo
Viestit: 1694
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 1:12 pm

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja tokkaukko »

Kuollut on siis syyllinen,tollo ja kusipää,teki tahaan tuon,Siis ketjun mukaan mutta syyte on tulossa kuskille.Ihme homma.Sanokaa nyt tutkijoille että tulevat lukemaan tämän ketjun.Ne on ihan väärää miestä nyt syyttämässä,täällä on jokainen kuorma-autokuski huomiotakissa kotona näytön takana naputtamassa että tätä tehdään tahallaan että kuskia vituttaa sitten,eikä kuskit koskaa tee virheitä.
Mitä nyt viikoittain vammauttavat tai jopa tappavat jonku,ajavat päälle,tukkivat tiet ja ovat olevinaan pomoja teillä vaikka paskat ei edes kulje lisäksi sekoilevat huomiotakeissaan iltasin räkälöissä ja laskuhumalassa sekoilevat sitten töissä ku iltalehtiä lukee?

Tais uhri olla homoki teän mielestä? Minusta kuskille tappotuomio,percepano ja huomiotakki iäksi pois.
Sehän sitä vituttas eniten,nimittäin se takin ja sitä kautta statuksen menetys ja turvakengät mitkä niillä on vapaa-ajallaki jalassa,vittu ravintolassa.
Juntit.

Itse sentään ajoin aikoinaan aina puku ja kraka päällä sekä Oliva V sikari suussa. Ja kohta joku huuta että työvaatteet on pakollisia.
Niin on mutta minä olen rikkonu niin paljon muitakin lakeja ettei sitä katsottu minun kohdalla väärintoimimiseksi vaan annettiin olla ettei tule tappelua tyhjästä.
Yhden vuoron ajoin 1992 ja ne ettii sitä rekkaa vieläki.
Jos peli on epäreilu,älä pelaa.

Avatar
Miekömuka
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2021 1:28 am
Paikkakunta: Keski- tai ylempi Suomi

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja Miekömuka »

Ite aina luullu, että autoissa on jarrut.

Olen tienny kyllä jo 40 vuotta, että vilkut kulluu maala, niitten käyttö pittää olla maltillista. Jaa, kaupungeissa se on jarrut. Iso auto, kiihytys kestää ja monia vaihteita niin eihän se nyt voi suojatielä jarruttaa, mitä hullua :D .

Oisko asennemuutoksen paikka. Vaikka autossa onki paljon vaihteita niin kyllä silti suojatiellä voi jarruttaa. Tuntus maailman yksinkertasimmalta asialta vaan eipä taia olla. Pitäs olla ja varmaan aika äkkiä muutamalla kovala tuomiolla ( riittää varmaan 5v kovaa ) se onki ihan hetkessä.

Avatar
remede
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: To Loka 24, 2013 10:13 am

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja remede »

Luin ketjun varsin tarkasti lävitse, joukossa oli pari todella asiallista kommenttia, suurin osa sitten sitä sun tätä.

Olen toiminut raskaan liikenteen parissa yli 20 vuotta, niin henkilö- kuin tavaraliikenteessä; liikenneturvallisuuskouluttajanakin toistakymmentä vuotta.

Kuollut kulma on todella nimensä veroinen. Henkilöautoissa se on myös olemassa, mutta onneksi varsin vähäisenä. Siitä kun mennään isompiin ajoneuvoihin kuolleen kulman määrä kasvaa huomattavasti. Olen käynyt isolla autolla kouluissa havainnollistamassa kuollutta kulmaa eri-ikäisille koululaisille ja sitä, mitkä ovat kuljettajan mahdollisuudet omalta paikaltaan havainnoida ajoneuvon ulkopuolella liikkuvia. Moni koululainen ja opettaja on sen jälkeen tullut puhumaan, että nyt ymmärtää asiaa paremmin.

Suurin ongelma on juuri oikealle käännyttäessä. Kuljettajan "työpiste" kun on niin etäällä siitä suunnasta, mihin pitäisi havainnoida. Peilitkään eivät tavoita läheskään joka kohtaa. On totta, että kuljettaja joutuu poikkeuksetta vastaamaan ja tulee tuomituksi kuolemantuottamuksesta. Ennakoinnistakaan ei aina ole apua, kun jalankulkijan liikkeet ja aikeet eivät ole aina ennakoitavissa, ja se kuollut kulma liikkuu ajoneuvon liikkuessa ja kääntyessä. Kävelevä jalankulkija tai pyöräilijä voi olla koko ajan kuljettajalle näkymättömissä, juuri siellä kuolleessa kulmassa.

Jalankulkijan ja pyöräilijän paras henkivakuutus on varovaisuus.

Tämä oli nyt kolmas vastaava tapaus kuukauden sisällä. Tampereen Epilässä iäkäs henkilö jäi linja-auton alle, Espoossa koululainen kuoli kääntyvän kuorma-auton alle ja nyt Hämeenpuistossa tämä kolmas. Jokunen vuosi sitten koululainen kuoli yhdistelmän alle Tampereella Pirkankadun ja Mariankadun risteyksessä. Suomessa kuolee vuosittain suojatiellä keskimäärin 7-9 ihmistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana 23 jalankulkijaa on kuollut suojatiellä oikealle kääntyvän raskaan ajoneuvon alle. Vasemmalle kääntyvän raskaan alle tasan yksi. Siinä oli kyse punaista päin kulkeneesta jalankulkijasta.

Tapahtumat ovat todella ikäviä. Hämeenpuistossa jakeluauton nopeus ei juuri ollut kävelynopeutta kummoisempi, pysähtyminen vie aina oman aikansa. Normaalin ihmisen reaktioaika on noin sekunnin luokkaa. Sen jälkeen jalka painaa jarrupoljinta. Raskaissa autoissa kun on vielä paineilmajarrut, niiden jarrujen kytkentäviipe on noin 0,5 sekunnin luokkaa ja jarrutusmatkakin jokusia metrejä. Kun tuo reaktioaika, jarruviipe ja jarrutusmatka lasketaan yhteen, saadaan pysähtymismatka, joka helposti on (kuten tässäkin tapauksessa) se reilu auton mitta.

Oman huomionsa vie myös kuljettajan muu havainnointi. Vaikka pääosa huomiosta kiinnittyy (tai yleensä kiinnittyy) sinne oikealle puolelle, niin oman huomionsa vie myös se vasemman puolen taustapeili; sitäkin on havainnoitava. Samaan aikaan autoa pitäisi liikuttaa eteenpäin. Kukaan ammattiliikenteessä oleva ei tahallaan tähtäile jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden päälle, sen pitäisin melko selvänä asiana.

Oleellista on; mitä pystyttäisiin tekemään, jotta vastaavanlaisten onnettomuuksien määrä saataisiin vähenemään.

Pirkankadun ja Mariankadun risteyksessä päädyttiin tapahtuneen onnettomuuden jälkeen yksinkertaiseen ratkaisuun; ratkaisuun, joka itseasiassa oli paikalla jo 1970 -luvulla, mutta poistettiin 1990 -luvun loppupuolella, se on täälläkin kommenteissa mainittu suojatien siirto risteysalueelta etäämmälle, tällöin ajonauvo on jo ennen suojatietä vähintään osittain kääntynyt ja havainnointi suojatielle ja jalankulkijoihin/pyöräilijöihin on paljon paremmin mahdollista. Jo risteuksen reunakivien suurisäteisempi pyöristäminen auttaisi asiaa. Silloin suojatie luonnollisesti menisi hieman etäämmälle risteyksestä, eikä raskaan liikenteen tarvitsisi hakea kääntyessään ajolinjaansa niin hankalasti.

Olen tästä lähettänyt Tampereen kaupungillekin vuosien varrella useita ehdotuksia. Näitä risteyksiä on maamme kaupungeissa paljon. Yhtenä esimerkkinä Hämeenkadulta oikealle Rautatienkadulle käännyttäessä on todella hankala paikka. Se on myös vilkas risteys myös jalankulkijoiden osalta.

Liikennesuunnittelulla voidaan tehdä paljon. Toinen helppo ratkaisu on suunnitella valo-ohjaus niin, että vastaavissa risteyksissä jalankulkijoiden vihreällä kaikki muut liikennesuunnat, jotka risteävät suojaten kanssa ovat punaisena.

Vastaus Tampereen kaupungilta oli, että suojateitä ei tulla siirtämään, koska jalankulkijat eivät sitten enää käyttäisi suojatietä vaan jatkaisivat kävelyreittinsä käyttämistä siitä, mistä tie on lyhin ja missä suojatie aikaisemmin oli. Liikennevalo-ohjauksen valojen jaksotuksen muuttaminen puolestaan hidastaisi liikennettä, eikä se ole tavoitteena.

Yksi asia on itse jakeluliikenne; Turun kaupungissa kiellettiin keskusta-alueella kuorma-autoilla liikkuminen. Muutama yhtiö ja kuljettajakoulutuksen järjestäjä (esim. puolustusvoimat) ovat saaneet poikkeusluvan. Jakeluliikenteelle voidaan säätää ajat, jolloin liikkuminen on sallittua. Esim. Ruotsissa on monessa kaupungissa näin (Tukholma, Uppsala, Malmö, Lund, Göteborg..) siellä jakeluliikenne hoidetaan aamun varhaisina tunteina tai illalla.

Meillä jakeluliikennettä hoidellaan myös tarpeettoman suurella kalustolla. Kaupungissa tapahtuvan jakeluliikenteen autoilla on kokorajoituksia monessa kaupungissa ympäri Eurooppaa. Monessa maassa jakeluliikenne on sallittua kaupunkialueella vain C1 autoilla. Autot ovat myös rakenteeltaan sellaisia, että niissä ei ole pitkiä peräylityksiä. Autot ovat paremmin jakeluliikenteeseen sopivia.

Jos ratkaisua ehdottaisi täällä, sen torppaisi ensimmäisenä SKAL. Siinä ei auttaisi sekään perustelu, että alalle tulisi helposti parituhatta uutta työpaikkaa.

Yleisesti meillä on liikenneturvallisuus hyvällä tolalla. 1970 -luvun alussa vuosittain kuoli toistatuhatta ihmistä tieliikenteessä vaikka liikennemäärät olivat murto-osa tämän päivän liikennemäärästä. Nyt liikenteessä kuolee parisensataa ihmistä vuodessa. Jokainen tieliikennekuolema on tietysti liikaa.

Kun meillä esim. linja- ja kuorma-autonkuljettajat pakollisesti suorittavat lain 273/2007 mukaisia ammattipätevyyden jatkokoulutuksia, olisi eduksi mikäli kuljettajat ottaisivat koulutuksen tosissaan. Linja-autonkuljettajat yleisesti ovat paljon koulutusmyönteisempiä kuin tavaraliikenteen kuljettajat. Joitain asioita on hyvä kerrata ja miettiä uudelleen ja säännöllisesti. Havainnointia käsitellään mm. ennakoivan ajon pakollisen koulutuspäivän koulutussisällössä.

Tehtävää on paljon. Isossa avainasemassa on kaupunkien liikennesuunnittelu. Liikenneratkaisuja kun uusitaan, se tapahtuu valitettavan usein niin, että vain vanhaan infraan lisätään uusia asioita. Pitäisi tehdä kunnollista kokonaissuunnittelua.

Ja tämän pitkän vuodatuksen lopuksi. Kannattaa lukaista oheinen Iltasanomien artikkeli. Grafiikka ei sinällään anna aivan totuudenmukaista kuvaa havainnointialueesta; kuva on ennemminkin se oikea.

https://www.is.fi/autot/art-2000000981717.html
"Nothing matters but the facts. Without them, the science of
criminal investigation is nothing more than a guessing game."
-Blake Edwards

siveyssopuli

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja siveyssopuli »

Se on hyvä jälkeenpäin voivotella "tyhmyyttä", kun toinen jo mussuttaa multaa. Mietin, että vaikuttaisiko se kuinka paljon liikenteen sujuvuuteen jos tuo muuttuisi, että vihreät palaa sekä kävelijöille että kääntyvillekin? Näitä on nyt ollut ja toki siinä on aina syynä se inhimillinen vahinko, kun keskittyminen on herpaantunut tms.

Avatar
remede
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: To Loka 24, 2013 10:13 am

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja remede »

siveyssopuli kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 7:43 am
Se on hyvä jälkeenpäin voivotella "tyhmyyttä", kun toinen jo mussuttaa multaa. Mietin, että vaikuttaisiko se kuinka paljon liikenteen sujuvuuteen jos tuo muuttuisi, että vihreät palaa sekä kävelijöille että kääntyvillekin? Näitä on nyt ollut ja toki siinä on aina syynä se inhimillinen vahinko, kun keskittyminen on herpaantunut tms.
Tilannehan on juuri nyt, kuten kuvailet. Vihreät palavat jalankulkijoille samaan aikaan kuin kääntyville.
Ja se tässä on suurin ongelma.
"Nothing matters but the facts. Without them, the science of
criminal investigation is nothing more than a guessing game."
-Blake Edwards

siveyssopuli

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja siveyssopuli »

remede kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 8:01 am
siveyssopuli kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 7:43 am
Se on hyvä jälkeenpäin voivotella "tyhmyyttä", kun toinen jo mussuttaa multaa. Mietin, että vaikuttaisiko se kuinka paljon liikenteen sujuvuuteen jos tuo muuttuisi, että vihreät palaa sekä kävelijöille että kääntyvillekin? Näitä on nyt ollut ja toki siinä on aina syynä se inhimillinen vahinko, kun keskittyminen on herpaantunut tms.
Tilannehan on juuri nyt, kuten kuvailet. Vihreät palavat jalankulkijoille samaan aikaan kuin kääntyville.
Ja se tässä on suurin ongelma.
Muotoilin vähän höpsösti lauseeni niin sen pystyy helposti ymmärtämään väärin, pahoittelut. Tarkoitin siis että se nimenomaan muutettaisiin että ne vihreät ei tosiaan palaisi samaan aikaan.

jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3916
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Tampere: Jalankulkija jäi kuorma-auton alle

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Monster kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 11:08 am
damfin kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 7:00 am
Jalankulkijan kannalta näissä tilanteissa yksi ongelma on pitkän ajoneuvon kuten kuorma-auto taipumus leikata risteyksessä käännettäessä, ja jalankulkija ei välttämättä ymmärrä sitä vaan jää seisomaan liian lähelle odottaessaan että auto kääntyy edestä pois.
Eli jos auton keula on siinä suojatien kohdalla silloin kun jalankulkija astelee siihen keulan vierelle ja jää siihen odottamaan auton etenemistä, niin kääntyessään sen auton kylki tuleekin vauhdilla jalankulkijan päälle ja saattaa yllättää jalankulkijan.
Juuri näin. Mutta koska jalankulkijalle palaa vihreä niin totta perkele sinne kuorma-auton alle on aivan pakko saada kävellä koska VIHREÄ = SAA MENNÄ = PAKKO MENNÄ!
Toki näin terveelle aikuiselle, mutta kun liikenteessä liikkuu myös muita. Esimerkiksi kakaroita, vanhuksia, invalideja yms. Siksi olisi hyvä jos ei päälle ajettais.

Ei siitä kauaa ole kun joku bussikuski jyräsi näkövammaisen päälle suojatiellä kun se ajatteli ettei se nyt alle tule. Noh, tuli se kun oli tosiaan näkövammainen.

Olisin kyllä itsekin päässyt autojen alle useamman kerran jos halua olisi ollut. Onneksi tosin olen aina valppaana.
"Those who want respect, give respect."

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Tampere: Jalankulkija kuoli kuorma-auton alle Hämeenpuistossa

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jos jalankulkijoille todella tuottaa ongelmia ymmärtää että autoja kannattaa varoa vaikka vihreä palaisikin, niin ehkä olisi parempi että jalankulkijoille ei olisikaan vihreää valoa ollenkaan vaan se muutettaisiin keltaiseksi ja ohjeistettaisiin että keltaisen palaessa kadun saa ylittää autoja varoen...
tämä siis siksi jos se vihreä valo saa jalankulkijat täysin unohtamaan varovaisuuden.

Ja pitää nyt väärinymmärtäjille jälleen korostaa, en yritä sanoa että auton kuljettaja olisi syytön, kyllä hän oli syyllinen yliajoon ja kuolemantuottamukseen... minä yritän vaan ehdottaa keinoja joilla ehkäistäisiin niitä jalankulkijoiden kuolemantapauksia.

Vastaa Viestiin