Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

jtr kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 11:43 am
kikuka78 kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 9:02 am https://harrastemoottoriurheilu.fi/wp-c ... R1-3-1.pdf

Säännöt ja määritykset tuskin on yhtä kattavat kuin AKK:n kisoissa.

Turvakaaret saa rakentaa ohjeen mukaan. Eli ei tarttee olla tyyppi hyväksytty.

Lisäksi turvavöiden ja penkkien kiinnitykseen löytyy ohjeet.
ite ajan molempia kisoja ja turvakaari ja penkin kiinitys säännöt molemissa samat. jos penkki on kiinnitetty pohja peltiin ni pohja pelti saattaa revetä penkin kiinitys lappujen kohalta tai pohjapelti muuttaa muotoa ni vyöt voi löystyä, toinen on jos penkki on kiinnitetty alkuperäisiin kiinnitys pisteisiin niiku molempien kattojärjestö sen sallii ni sillon penkki on aika huterasti kiinni. mulla on omassa autossa putket hitsattu helmapellin ja keskitunnelin väliin mihin penkki on kiinnitetty, tämä on fian sääntö.
1995 alakaen oon kilpaa ajanut ja oon nähnyt monelaista katastusmiestä/naista kisoissa, siellä on jopa ollut lapsia katastamassa ja tämä oli akk kisassa.
Sinulla on ajatusta tuossa oman penkkisi kiinnityksessä, eli mikäänhän ei estä kiinnittämästä niitä penkkejä paremmin kuin mitä minimivaatimukset määrää, enkä tosiaan tarkoita syyllistää tästä tapauksesta ketään vaan todennäköisesti penkin kiinnittäjä on ajatellut että penkki on riittävän hyvin kiinni, eli on tietämättään virheellisesti luottanut siihen että kiinnitys on kestävä.

Tuo pohjapeltiin kiinnittäminen voi varmasti tuntua riittävältä mutta rajussa törmäyksessä voi sitten tosiaan käydä niin että kiinnitykset repeää pellistä läpi, eli varmempi keino tosiaan olisi tukea ne kiinnityspisteet auton runkoon.
Avatar
CharlesBronson
Jessica Fletcher
Viestit: 3122
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

damfin kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 2:14 pm eli varmempi keino tosiaan olisi tukea ne kiinnityspisteet auton runkoon.
Miten kiinnität mitään rungottoman auton runkoo?
it's my car !
jtr
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 04, 2015 1:25 am

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja jtr »

damfin kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 2:14 pm
jtr kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 11:43 am
kikuka78 kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 9:02 am https://harrastemoottoriurheilu.fi/wp-c ... R1-3-1.pdf

Säännöt ja määritykset tuskin on yhtä kattavat kuin AKK:n kisoissa.

Turvakaaret saa rakentaa ohjeen mukaan. Eli ei tarttee olla tyyppi hyväksytty.

Lisäksi turvavöiden ja penkkien kiinnitykseen löytyy ohjeet.
ite ajan molempia kisoja ja turvakaari ja penkin kiinitys säännöt molemissa samat. jos penkki on kiinnitetty pohja peltiin ni pohja pelti saattaa revetä penkin kiinitys lappujen kohalta tai pohjapelti muuttaa muotoa ni vyöt voi löystyä, toinen on jos penkki on kiinnitetty alkuperäisiin kiinnitys pisteisiin niiku molempien kattojärjestö sen sallii ni sillon penkki on aika huterasti kiinni. mulla on omassa autossa putket hitsattu helmapellin ja keskitunnelin väliin mihin penkki on kiinnitetty, tämä on fian sääntö.
1995 alakaen oon kilpaa ajanut ja oon nähnyt monelaista katastusmiestä/naista kisoissa, siellä on jopa ollut lapsia katastamassa ja tämä oli akk kisassa.
Sinulla on ajatusta tuossa oman penkkisi kiinnityksessä, eli mikäänhän ei estä kiinnittämästä niitä penkkejä paremmin kuin mitä minimivaatimukset määrää, enkä tosiaan tarkoita syyllistää tästä tapauksesta ketään vaan todennäköisesti penkin kiinnittäjä on ajatellut että penkki on riittävän hyvin kiinni, eli on tietämättään virheellisesti luottanut siihen että kiinnitys on kestävä.

Tuo pohjapeltiin kiinnittäminen voi varmasti tuntua riittävältä mutta rajussa törmäyksessä voi sitten tosiaan käydä niin että kiinnitykset repeää pellistä läpi, eli varmempi keino tosiaan olisi tukea ne kiinnityspisteet auton runkoon.
toinen juttu mikä pitää kans ottaa huomioon että penkki on istujaan sopiva. ei saa olla iso ja eikä liian tiivis. olkavöiten läpiviennit pitää olla oikeella korkeudella ja oikeessa kulmassa lähtee menee taakse.
jos penkki on liian iso ni istuja pääsee ulosajossa heiluu penkissä ja se rasittaa kiinnityksia enemän. tässäkin autossa oli karturilla vanhanmallin penkki ja kuskilla oli uudempi läppäpenkki.
kikuka78
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: La Touko 29, 2021 4:06 pm

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja kikuka78 »

Kummisetä kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 1:46 pm
kikuka78 kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 11:56 am Nyt tuli sitä ensi käden tietoa realismista, kiitos!
Huolestuttavaa tuo katsastuksen taso, pelataan ammattitaidottomuudella vs. Ihmishenki
Kyllähän se on kuljettaja joka viimekädessä vastaa siitä että kalusto on sääntöjen mukaisessa kunnossa eikä katsastaja. Omalla vastuulla kuten säännöissäkin sanotaan.
Tottakai kuljettaja vastaa viime kädessä, mutta vähän ristiriitaista on allekirjoittaa lappu jossa vakuutetaan että kaikki on kunnossa. Hamu Ry:n säännöissä kohdassa 8 painotetaan kilpailun järjestäjän velvollisuuksia tarkastaa.
Siinä mielessä onko tarkastettu, miten, kuka, pätevyys jne.

Ei se kartturia takaisin tuo, mutta tästä voi ainoastaan oppia, miten pitää valvoa/tehdä jne ettei jatkossa kuolemia tule.


8 HAMUN TEKNISTEN SÄÄNTÖJEN VALVONTA
8.1 TURVALLISUUS JA TIELIIKENNEKELPOISUUS
Kilpailun järjestöjä valvoo turvalaitteiden ja ajovarusteiden kuntoa sekä niiden sääntöjen mukaisuutta. Kilpailun järjestä valvoo myös kilpa-ajoneuvojen tieliikennekelpoisuutta. Hamun Tekniikkaryhmä voi tarvittaessa myös pistokokein valvoa edellä mainittuja asioita. Tekniikkaryhmä voi myös antaa kilpailun järjestäjälle ohjeen joidenkin turvallisuus tai tieliikennekelpoisuus asioiden tarkemmasta valvonnasta kilpailun yhteydessä.
Kilpailun turvallisuustarkastuksessa katsotaan aina vähintään siten, että kuljettajapari on poissa autosta:
 Ajovarusteet
 Penkit ja turvavyöt sekä niiden kiinnitys
 Turvakaaret
 Paloseinät
 Akku ja sen kiinnitys
 Sammutin
 SOS kyltti
 Ensiapupakkaus
 Varoituskolmiot
 Turvavyöleikkurit
Kummisetä
Jessica Fletcher
Viestit: 3249
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 4:52 pm

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

kikuka78 kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 3:47 pm
Kummisetä kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 1:46 pm
kikuka78 kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 11:56 am Nyt tuli sitä ensi käden tietoa realismista, kiitos!
Huolestuttavaa tuo katsastuksen taso, pelataan ammattitaidottomuudella vs. Ihmishenki
Kyllähän se on kuljettaja joka viimekädessä vastaa siitä että kalusto on sääntöjen mukaisessa kunnossa eikä katsastaja. Omalla vastuulla kuten säännöissäkin sanotaan.
Ei se kartturia takaisin tuo, mutta tästä voi ainoastaan oppia, miten pitää valvoa/tehdä jne ettei jatkossa kuolemia tule.
Vain lopettamalla rallin ajaminen kokonaan.
qurqo kirjoitti: To Loka 26, 2023 9:01 pm Ei renkaat mustaa piirrä, kuin lukkiutuneena.
:mrgreen:
Fuuler117
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Su Kesä 26, 2016 1:01 pm

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja Fuuler117 »

Yksi asia mitä tässä keskustelussa ei ole mainittu on ennakkomerkinnät. Ennakkomerkinnöillä tarkoitetaan ennen vaarallisia paikkoja olevia kylttejä tiensivussa. Tämä niille joille asia ei ole tuttu. Esim. Jos nypyn jälkeen tie kääntyy yllättävästi, tai on kapea silta yms, niistä voidaan varoittaa etukäteen. Järjestäjä oli ilmoittanut kilpailijoille ennen kilpailua "reitin olevan vaativa", ts. varoittavia merkkejä on hyvin vähän. Tämä onnettomuuspaikka olisi mielestäni tarvinnut ehdottomasti ennakkomerkin, sitä ei siinä ollut. Tullaan monta kilometriä melkein kaasu pohjassa loivia mutkia... noh sitten on taas yks loivan näköinen mutka. Antaa mennä vaan eihän ne muutkaan kääntyneet. No tää mutka kääntyikin ja kiristyi petollisesti, loppu on sitten historiaa. Eiköhän otkes? tätäkin asiaa pohdi aikanaan.
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

damfin kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 2:14 pm eli varmempi keino tosiaan olisi tukea ne kiinnityspisteet auton runkoon.
CharlesBronson kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 2:23 pm Miten kiinnität mitään rungottoman auton runkoo?
Äläs nyt viitti kyseenalaistaa damfinin loppuunasti mietittyä turvaratkaisuja.

Turvallisuutta arvostavat kisaajat hitsaavat kehikkoon poikittaistukia, joihin turvavyöt ankkuroidaan. Näin voi revetä lattia ihan vapaasti ja silti pysytään turvakehikon sisällä, mutta peppuun voi tulla kyllä rupea.

Kiviltä tai puilta ei toki ruokaan ratkaisu suojaa, mutta kehikko tarjoaa hyvin suojaa rullauksissa ja muissa törmäykseen johtavissa ulosajoissa.

Pää voi toki irrota silti, jos on vääräuskoinen vai oletko koskaan nähnyt muslimin kuolevan Suomen kilpa-autoskenessä?
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja damfin »

CharlesBronson kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 2:23 pm
damfin kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 2:14 pm eli varmempi keino tosiaan olisi tukea ne kiinnityspisteet auton runkoon.
Miten kiinnität mitään rungottoman auton runkoo?
En kyllä meinannut tuohon turhanpäiväiseen viisasteluun mitään edes vastata, kun autojen korien ja korjausten kanssa tekemisissä olleet kuitenkin ymmärtävät mitä tuolla runkoon kiinnittämisellä tarkoitetaan.
Eli vaikka siinä itsekantavassa korissa ei erillisrunkoa tietenkään ole, niin siinä on silti rakenteita joita kutsutaan runkorakenteiksi, muun muassa helmakotelot sisähelmoineen ovat tällaisia.
Ei ne auton ripustuksetkaan ja akselistot pelkässä pohjapellissä kiinni ole.
Avatar
CharlesBronson
Jessica Fletcher
Viestit: 3122
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

damfin kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 9:11 pm
CharlesBronson kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 2:23 pm
damfin kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 2:14 pm eli varmempi keino tosiaan olisi tukea ne kiinnityspisteet auton runkoon.
Miten kiinnität mitään rungottoman auton runkoo?
Ei ne auton ripustuksetkaan ja akselistot pelkässä pohjapellissä kiinni ole.
Noi kaikki on loppujenlopuksi kiinni siinä "pelkässä" pohjapellissä. :D
it's my car !
Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

Semmoinenkin hyvä huomioida vaikka kuinka penkin kiinnikkeet ankkuroisi koriin tai runkoon niin penkki itsessään on lasikuitua ja pultattu neljällä 8mm pultilla kiinnikkeisiin.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 264
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Toisinpäin ajatellen, pohjapelti on kiinni helmapalkeissa jne. Ei se pohjapeltikään suora ole vaan monenmoisella kantilla.
Joskus aikoinaan ralliauton koria jäykistettiin hitsaamalla peltien saumoja kiinni alkuperäisten pistehitsien lisäksi.
Täysin puhtaaksi kaluttua koria kun katselee, ei se mikään yksinkertainen värkki ole.
Henri Toivosen Lancian jäännöksiä kun katselee ja ajattelee siihen kehikkoon kiinnitetyn pankin ja vyöt niin koko auto saa purkautua ympäriltä ja vielä on ihmisillä mahdollisuus säilyä hengissä. Esimerkki on vähän karrikoitu, auto taisi olla putkirungolle rakennettu ja se paloi totaalisesti. Siitä näkee kuitenkin millaisen häkin sisällä matkaa tehdään.
Avatar
CharlesBronson
Jessica Fletcher
Viestit: 3122
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

Varvikello kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 10:04 pm Toisinpäin ajatellen, pohjapelti on kiinni helmapalkeissa jne. Ei se pohjapeltikään suora ole vaan monenmoisella kantilla.
Joskus aikoinaan ralliauton koria jäykistettiin hitsaamalla peltien saumoja kiinni alkuperäisten pistehitsien lisäksi.
Täysin puhtaaksi kaluttua koria kun katselee, ei se mikään yksinkertainen värkki ole.
Henri Toivosen Lancian jäännöksiä kun katselee ja ajattelee siihen kehikkoon kiinnitetyn pankin ja vyöt niin koko auto saa purkautua ympäriltä ja vielä on ihmisillä mahdollisuus säilyä hengissä. Esimerkki on vähän karrikoitu, auto taisi olla putkirungolle rakennettu ja se paloi totaalisesti. Siitä näkee kuitenkin millaisen häkin sisällä matkaa tehdään.
Näinhän se on, mutta Damfin nyt jostain syystä kuvittelee, että ne helmakotelot ovat jotain pomminkestävää terästä.
it's my car !
JammuSetä

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja JammuSetä »

Kyllä jokainen tekniikkaa tunteva tajuaa että peltiseen kotelorakenteeseen kiinnitetty pultti on paljon lujemmin kiinni mitä suorassa pellissä.
Avatar
viinitty
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1345
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2020 5:02 pm

Re: Onnettomuus Juuassa järjestetyssä rallitapahtumassa - kartturi kuoli

Viesti Kirjoittaja viinitty »

Mitä itse alasta tiedän, suurin osa kiinnittää vyöt ja penkit vaatimustasoa paremmin, loput ovat naurunalaisia idiootteja(karrikoidusti).
Tuo kivi on sellaisessa paikassa(suora, loiva, oikea), että yleensä nuo kaivetaan mahdollisuuksien mukaan ylös, jos on riskiä katastrofille. Tuo heilahtelu kertoo siitä, että ollaan ehkä koekierros vedetty tuurilla tietyllä nopeudella mainiosti pitkällä kokemuksella, joten ollaan vedetty kisa vielä hiukan koerundia kovempaa. Senioristatuksesta päätellen myös kartturi on ollut kokenut, eikä aja ensimmäisiä jokkiksiaan(on muuten sellainen shitshow, jota suosittelen känniviihteeksi).
Tosiaan on ollut juttua penkin tai vöiden kiinnityksestä, enkä väitä pätkääkään siinä vastaan, mutta vaikka kuinka pausetin linkattua videota, en löytänyt niskatukea. Noin järkyttävät kaulan piiskaliikkeet kielivät niskatuen puuttumisesta. Olen törmännyt varsinkin vanhemppien kuskien kohdalla siihen, että luotetaan liikaa omiin taitoihin, koska "ollaan tää ajettu ennen ku mutsis oli syntyny". En nyt tarkoita sitä, että kuski olisi syyllinen tähän, mutta perkele että ne vanhat jäärät haluavat välillä tapella niskatukea vastaan. Miksi? Tuntuu kuulemma inhottavalta. Olen henkilökohtaisesti nähnyt tilanteita, joissa tuki otetaan lähdössä pois(tämä tietysti koskee niitä tukia, joita ei kiinnitetä kypärään).

Jokatapauksessa tapahtuma on valitettava, eikä jälkiviisaus auta omaisia. Voimia läheisille ja paikalla olijoille!
Mitkä hiton salaliittoteoriat?!
Vastaa Viestiin