Sivustamulkoilija kirjoitti: ↑Ma Kesä 21, 2021 8:27 am
damfin kirjoitti: ↑Ma Kesä 21, 2021 7:50 am
jtr kirjoitti: ↑Su Kesä 20, 2021 10:31 pm
kuvista ku kattoo ni keula on aika suora ettei oo tullut sisään. kuulin paikalla olleen kertomana että olivat tutkineet autoa ni penkki ollut irti. ennen kyseistä paikaa ollut pitkä suora että saanut ajaa sen mitä vehkeet kulki. mutka alkaa loivasti ja kirraa lopussa ja pikusen putoaa alas, oikea heti perään.
Eli todennäköisesti virhe penkin kiinnityksessä tai kiinnityksen suunnittelussa, kiinnitetty joko liian heikosti, tai liian heikkoon rakenteeseen, niin että auton äkkipysäyksen energia on repäissyt penkin irti auton rungosta.
Ikävä onnettomuushan tuo on, ja tuskin edes tahallista hutilointia kyseessä, mutta kyllä tuosta joku todennäköisesti ainakin yöunensa menettää vielä pitkäksi aikaa.
Ei todella tarvi olla mitää virhettä missään penkin kiinnityksessä/ suunnittelussa/yms. Ne voimat on niin suuret,että joskus rakenteet vaan pettää kun "just sopivasti osuu". Ne jotka on koskaan nähnyt edes miten noi autot rakennetaan,riippumatta luokasta,niin tietää että ne rakennetaan tiettyjen sääntöjen mukaan ja niistä säännöistä pidetään kiinni. Ja eikös noi autot jonkun tarkastuksen läpi mene ennen kisaa,että saa luvan ajaa sillä kilpaillua. Ja näissä kyseisissä luokissa autot usein rakennetaan itse,eli on kyllä ymmärrys lajista ja sen vaaroista,joten ei turvallisuudesta ei tingitä. Kaikki turvakaaret,vyöt,penkit pitää olla hyväksyttyjä malleja,eli ei sinne mitä tahansa jakkaraa/vöitä saa kiinnitellä.
Nyt vaan sattu osuu just sillain,että lopputulos on tämä. Ikävä kyllä.
Jos auton kori/turvakaarien runko kestää törmäyksen iskun mutta penkki irtoaa, niin kyllä siinä silloin rakenteellinen virhe on, se on sitten eri asia onko virhe ollut tietoinen vai ei.
Eihän noissa luokissa ilmeisesti mitään tarkkoja lujuuslaskelmia vaadita, ja tarkastukset ovat silmämääräisiä, eli kiinnitykset voivat näyttää hyviltä myös tekijänsä mielestä, mutta kiinnityskohtien rakenne tai sitten itse istuin ei vaan ole kestänyt tarvittavia voimia jos ne kerta irti ovat revenneet auton korin säilyessä noinkin ehjänä.
Koko turvakaaret ja vahvistukset menettävät tavallaan merkityksensä jos törmäystilanteessa penkki irtoaa ja tappaa istujansa, ja sen voi kuitata vain toteamalla että no nyt vain kävi ikävä kyllä näin.