Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Oiskohan penkin tai turvavöiden kiinnitykset pettäneet kun kartturin kypärä pilkisti aika rumasti sivuikkunasta ulos
Huh huh. Tosi pahan näköisesti kypärä siinä tosiaan heilui.
Minä ei rallia rallia harrasta, en ratin takana enkä katsomossa, joten kysyn ehkä tyhmän kysymyksen, onko ralliautoissa perusturvavyöt vai onko noissa 5-pistevyöt? Jos jälkimmäinen, niin kiinnitysten pettäminen lienee mahdollista, eikä normivöissäkään kai pitäisi ihan noin pahasti päästä liikkumaan.
Kyllä kaiken älyn mukaan pitää olla 5-piste vyöt. Kartturin kuoleman todennäköisin löytynee turvavöistä. Oliko ne kunnolla kiinni/mahdollisesti vialliset/pettikö kiinnitys/kiinnitys puutteellinen. Joku noista aiheutti kaverin liikkumisen kuolettavasti. Kartturin pään roikkuessa ulkona, siihen ei missään kohtaa osunut puita/kiviä jne. Verrataan kuskin tilannetta, nätisti vöissä videon lopussa.
Erittäin vaarattoman oloinen tilanne kyllä, joten kyllä turvavarusteiden laiminlyönnin puolelle tuntuisi menevän..
Harrasteluokassahan Hans:n piti tulla kaikille pakolliseksi 1.5. (junnuilla vuoden alusta), mutta onko tuohon tullut vielä lisäsiirtymä?
Viimeksi muokannut draining, Su Kesä 20, 2021 11:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
6p vyöt on kilpaautoissa. kypärä on kiinnitetty hanss niskatukeen remmeillä eli jos vyöt pysyy kiinni tai ei lösty ni kypärä ei voi lähtee päästä pois ja eikä pää voi heilua.
ikkuna rikkoutu ulos ajossa. ikkunat auki ei saa ajaa turvallisuus syistä.
mulla on kuvat autosta mutta en ala jakaa niitä
Kiitos tiedosta.
Lienee mahdollista että jotain laiminlyöntejä on tapahtunut turvalaitteiden käytössä tai niiden kunnosta huolehtimisessa kun kartturi on päässyt noin rajusti heilumaan.
Toisaalta, törmäyksissä tapahtuu niin suuria nopeudenmuutoksia että vakavat seuraukset ovat mahdollisia vaikka kaikki turvavarusteet olisivat oikein käytössä.
Kai nämä harraste rallitkin kuuluvat kattojärjestö AKK:n alaisuuteen mitä kautta myös joku lisenssi pitää olla? Luulisi Myös kilpureiden kokevan saman turvalaitteiden katsastuksen ennen kisaa niinkuin muissakin ralleissa. Toisaalta katsastuksissa ei pääse joka paikkaa näkemään mitä ehkä tarvitsisi. Esim. lannevöiden lattiakiinnityksen riittävä vahvuus.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
6p vyöt on kilpaautoissa. kypärä on kiinnitetty hanss niskatukeen remmeillä eli jos vyöt pysyy kiinni tai ei lösty ni kypärä ei voi lähtee päästä pois ja eikä pää voi heilua.
ikkuna rikkoutu ulos ajossa. ikkunat auki ei saa ajaa turvallisuus syistä.
mulla on kuvat autosta mutta en ala jakaa niitä
Oliko käytössä hans?
Haluatko kertoa oman arvion mistä syystä kartturi menehtyi, siis pettikö vyöt yms. Törmäyksessä on suuret törmäys energian voimat kyseessä kuitenkin. Kuvia ei kannatta jakaa täällä. Näkyvä video on riittävä ”yleisölle”
6p vyöt on kilpaautoissa. kypärä on kiinnitetty hanss niskatukeen remmeillä eli jos vyöt pysyy kiinni tai ei lösty ni kypärä ei voi lähtee päästä pois ja eikä pää voi heilua.
ikkuna rikkoutu ulos ajossa. ikkunat auki ei saa ajaa turvallisuus syistä.
mulla on kuvat autosta mutta en ala jakaa niitä
Oliko käytössä hans?
Haluatko kertoa oman arvion mistä syystä kartturi menehtyi, siis pettikö vyöt yms. Törmäyksessä on suuret törmäys energian voimat kyseessä kuitenkin. Kuvia ei kannatta jakaa täällä. Näkyvä video on riittävä ”yleisölle”
Eiköhän vyöt pettäneet, mikä muu selittää auton ikkunan ulkopuolella roikkuneen pään.
Tackleberry kirjoitti: ↑
Eli tänä vuonna poliisi on ampunut 42 valkoista ja 31 mustaa.
Valkoisia maassa on sellaiset 234 miljoonaa ja mustia 40 miljoonaa, mutta ongelma tässä on se, että "valkoisia tapetaan enemmän, saatana!"
Ei helvetti
Kai nämä harraste rallitkin kuuluvat kattojärjestö AKK:n alaisuuteen mitä kautta myös joku lisenssi pitää olla? Luulisi Myös kilpureiden kokevan saman turvalaitteiden katsastuksen ennen kisaa niinkuin muissakin ralleissa. Toisaalta katsastuksissa ei pääse joka paikkaa näkemään mitä ehkä tarvitsisi. Esim. lannevöiden lattiakiinnityksen riittävä vahvuus.
E: Tarkoitin toki elämäntyöpalkintoa Darwin-gaalassa. Play stupid games and win stupid prices.
Upeaa kommentointia.
Rysäys oli melkoinen. Kuten huomaa niin auto moottori+vaihteisto jatkaa matkaa alkuperäiseen suuntaan kun taas kori kimpoaa tielle.
Vaikka auto liikkuu yhä on hidastuvuuskiihtyvyys ollut todella raju. Eihän se vauhti tapa vaan äkkipysähdys.
Onhan tuolla näköjään jo ennen tuota Juuka rallia tiedotettu ja muistutettu että hans-niskatuki on kaikille pakollinen, eli eiköhän autokunnilta ole niiden olemassaolo tarkistettu ennen starttia.
Tosiaan vaikka alkutilanne melko vaarattomalta näyttääkin, niin vauhtia oli melkoisesti vielä siinä vaiheessa kun keula osui ilmeisesti kiveen tai jyrkkään penkkaan jolloin liike-energiat on olleet melko kovia, varsinkin kun isku näyttää osuvan pahemmin kartturin puolelle.
Toisaalta se että kartturi oli kuollut vasta myöhemmin sairaalassa viittaa siihen että kuolettavat vammat on voineet tulla jostain muustakin kuin pään liikkeistä, jos niskat olisi menneet pahasti niin eiköhän henkikin olisi karannut lähes välittömästi.
E: Tarkoitin toki elämäntyöpalkintoa Darwin-gaalassa. Play stupid games and win stupid prices.
Todella tyhmä kommentti. Moottoriurheilussa on riskinsä, enkä kyllä heti ymmärrä millä logiikalla tämän tapaturman uhria voisi syyttää harvinaisesta onnettomuudesta?
Hyvä kuitenkin, että saatoit ehkä tunnistaa ainakin osan hölmöydestäsi, kun darwin-palkintoa ei yleensä anneta kuin lisääntymisikäiselle, kun muuten siinä ei olisi ideaa. Tosin miehen ollessa kyseessä ikähaitari on laaja, mutta harva tuon ikäluokan edustaja enää jatkaa sukuaan.
Kun darwinpalkinto nostettiin framille, niin vuosien yksi selkeimpiä Darwin-palkinnon saajia oli parhaassa lisääntymisvaiheessa ollut äityli, joka melkein teurasti lapsensakin, koska hällä oli lastenvaunut ja ei sen vertaa välittänyt toukastaankaan. https://www.murha.info/rikosfoorumi/vie ... 11&t=26249
6p vyöt on kilpaautoissa. kypärä on kiinnitetty hanss niskatukeen remmeillä eli jos vyöt pysyy kiinni tai ei lösty ni kypärä ei voi lähtee päästä pois ja eikä pää voi heilua.
ikkuna rikkoutu ulos ajossa. ikkunat auki ei saa ajaa turvallisuus syistä.
mulla on kuvat autosta mutta en ala jakaa niitä
Oliko käytössä hans?
Haluatko kertoa oman arvion mistä syystä kartturi menehtyi, siis pettikö vyöt yms. Törmäyksessä on suuret törmäys energian voimat kyseessä kuitenkin. Kuvia ei kannatta jakaa täällä. Näkyvä video on riittävä ”yleisölle”
Eiköhän vyöt pettäneet, mikä muu selittää auton ikkunan ulkopuolella roikkuneen pään.
Pitänee paikkansa. No kisan järjestäjä instanssi on myös poliisi kuulustelussa, siltä osin ainakin miten auto on läpäissyt tarkastuksen turvallisuudesta, pahimmassa tapauksessa saa jopa jonkin asteen syytteen. Auton rakentaja ainakin on pinteessa. Voi olla Hamu Ry:lle tai järjestävälle kerholle kova isku.
Ei taida vastuu asiat ylettyä niin pitkälle. Suurimman vastuun kantaa yleensä kuljettajapari ulosajoissa ellei myös yleisöä loukkaannu. Niiden osalta vastaa enemmän tapahtuman järjestäjä.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
Allekirjoittaneet ovat lukeneet ja hyväksyneet seuraavat kohdat:
1. Käytettävät varusteet ovat ehjiä, hyväkuntoisia ja kilpailukäyttöön soveltuvia. Ajoneuvo on
kilpailukäyttöön soveltuva ja sillä on voimassa oleva liikennevakuutus. Sitoudumme noudattamaan kilpailun
järjestäjän ja Harrastemoottoriurheilun keskusjärjestö ry:n sääntöjä )Tekniikkasäännöt ja kuljettajan
ajovarusteet, Kilpailun järjestämistä ja osallistumista koskevat säännöt), ja allekirjoituksella vahvistamme
lukeneemme ja ymmärtäneemme säännöt.
2. Mikäli kilpailun aikana joudumme onnettomuuteen, tulee ajoneuvo ja varusteet tuoda jälkikatsastukseen,
jossa todetaan turvavarusteiden ja mahdollisten vaurioituneiden ajo varusteiden kunto. Tässä
katsastuksessa varusteet tarkastetaan ja vaurioituneet merkataan niiden uudelleenkäytön estämiseksi
Harrastemoottoriurheilun keskusjärjestö ry:n järjestämissä tapahtumissa.
3. Allekirjoituksillamme varmistamme ymmärtävämme säännöt ja osallistumme tapahtumaan täysin omalla
vastuulla, emmekä kohdista tässä lomakkeessa ilmoittamiimme varusteisiin ja niiden kuntoon mitään
vaatimuksia Harrastemoottoriurheilun keskusjärjestö ry:lle, eikä tapahtuman järjestävälle yhdistykselle.
4. Olemme tiedostaneet ja ymmärtäneet täysin sen, että tapahtumajärjestäjä kaikkine toimielimineen ei ole
millään lailla vastuussa mahdollisten tai mahdollisen onnettomuuden aiheuttamista vahingoista
allekirjoittaneille henkilöille, varusteille tai ajoneuvolle.
Tuollaisissa törmäysvoimissa kun ajetaan suoraan päin kiveä, alkaa olla sama kestääkö vyöt vai ei, sisuskalut hajoaa joka tapauksessa.
-Törmäyskohdasta jokunen metri eteenpäin oli kamera, voipi olla hyvää materiaalia tutkintaa varten siinä.
Kuski on kuitenkin ihan ok, lukuunottamatta henkisiä traumoja.
Tuo ei törmäyksenä ole lainkaan ihmeellinen (kilpa-autolle) ja kun turvalaitteet toimii, kuten kuskilla, niin ei ongelmaa. Ei ole kylki edellä puuhun jne missä tilanteissa on kuollut lähimenneisyydessä karttureita.
Jossain on jotain säästetty. Rahaa taikka osaamista (eli rahaa). Turvavarusteista se käy helpoiten, ikävä kyllä.