Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Bussi ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa – nainen kuoli
23-vuotias nainen jäi linja-auton alle ja kuoli.
Turussa Uudenmaankadun ja Hämeenkadun risteyksessä tapahtui aamulla puoli yhdeksän aikaan ihmishengen vaatinut liikenneonnettomuus, jossa sähköpotkulautailija jäi paikallisliikenteen linja-auton alle. Asiasta tiedottaa Lounais-Suomen poliisilaitos.
Sähköpotkulautailija kuoli onnettomuuspaikalla.
Poliisi tutkii asiaa epäiltynä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kuolemantuottamuksena ja kuolemansyyn tutkintana. Tutkinnassa selvitetään onnettomuuteen johtaneita syitä yhdessä liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunnan kanssa.
Poliisi tiedottaa tapauksesta lisää tutkinnan edetessä.
Tänä kesänä nähnyt ulkopuolisena yhden vaaratilanteen Lahdessa, jossa joku kiitäjä päätti ajella sähköpotkulaudalla punaisia päin kun auto odotti liikennevaloissa. Liekkö autoilija huomannut tilanteen tai ollut joku hieman hitaammin liikkeelle lähtevä, kun valoissa olevalle paloi jo vihreät, kurvasi potkulautailija suojatielle punaisia päin. Itse olisin varmaan ehtinyt jyrätä tämän einsteinin...
Itsellä on ollut hieman vastaavia tilanteita kaksi kappaletta nyt kesällä, onneksi sen verran paremmalla näkyvyydellä kuin edellä kuvattu, ettei ole ollut sinänsä vaaraa. Ihan jarruttamalla olen selvinnyt, mutta eipä olisi tarvinnut kuin aavistuksen olosuhteita muuttaa ja olisi vainajia/vammautuneita.
Ihmeen kauan saatiin odotella ensimmäistä kuolonkolaria. Aika uskomatonta ettei tätä skuuttipelleilyä saada millään kuriin. Näitä lojuu pitkin poikin ympäriinsä keskellä kulkuväyliä, sairaaloissa kuulemma riittää paikkailtavia ja ilmeisesti känniajelut on joku hieno trendi.
Ihmettelen myös onko lainsäädäntö niin köykäinen ettei näitä firmoja voi velvoittaa käytäntöön missä asiakas on lisämaksun uhalla velvoitettu palauttamaan tämä lauta telakkapisteeseen käytön jälkeen. Hyvin näyttää Helsingissä esim. kaupunkipyöräsysteemi pyörivän ei niitä loju ympäriinsä koska mojova lisälasku siitä napsahtaa jos pyörää ei ole ehtojen mukaan oikein takaisin viety.
Vaikka en kieltoja yleisesti kannatakkaan niin tässä asiassa teen poikkeuksen ja luulen, että normaali kaupunkilainen miinus se marginaalinen skuutinkäyttäjäryhmä ei laittaisi pahakseen jos nämä liikkuvat aikapommit saataisiin siivottua kokonaan katukuvasta.
Valitettavasti tuntuu siltä, ettei se oma henkikulta ole kovin kallis, kun katselee noita kamikaze-lautailijoita. Menevät määrätietoisesti ilman minkäänlaista itsesuojeluvaistoa täydellä vauhdilla suojatielle, ikäänkuin se tie suojaisi jotenkin oikeasti. Ja voin vaan kuvitella, jos bussikuski kääntyy oikealle, katsoo peiliin eikä näe kiin vaikkapa jalankulkijoita ja sitten ajaa eteenpäin ja kääntää ja samalla alle liuluu sähkölautailija. No luultavasti nopea lähtö jos jäi bussin renkaan alle pää tai rintakehä. Se jos jäi vatsalaukusta liiskaksi, ni kerkii siinä pohtimaan syntyjä syviä kunnes "Lyhdystä öljyloppuu, liekki hiipuu ja valo sammuu!"
Ei ole välttämättä lautailijan vika, busseilla on tiukat aikataulut ja ne ajaa välillä päin punaisia, varsinkin päätepysäkin nurkilla.
Kun pitää aikataulua ottaa kiinni.
Aika huoletonta ajoa on tullut nähtyä myös kotikaupungissani, autojen seassa jopa ajetaan keskustassa. Ja kovasti. Yllättävän vauhdikkaasti ainakin osa pääsee noilla hurruuttelemaan.
Olen miettinyt, että tuossakin jää auton kanssa kakkoseksi jos ottaa kontaktia. Valitettava tapaus. Turhia vehkeitä jotka ovat olleet todistettavasti vaaraksi myös kävely- ja pyöräteillä.
Valitettava tapaus. On ne ihme vekottimia nuo sähkölaudat. Käyttäkää ihmiset pyörää.
Ja kypärää!
Tosin sähkölaudoille ehkä olisi suositeltavaa vielä normaalit rullaluistelun suojat, eli kämmeniin, kyynärpäihin ja polviin kovamuovit ja ehkä jopa hammassuojat...
Ajoi bussin alle ? Missään ei kai vielä ole tarkemmin kerrottu, mitä tässä on tapahtunut. Joten liian aikaista syyllistää lautailijaa.
Muutoin nuo laudat saisi kieltää kokonaan. Niin kusipäisiä kaahareita kapeillakin jalkakäytävillä, että silkkaa onnea, jos eivät ole vielä teloneet kanssakulkijoita. Rollaattorilla kulkevan vanhuksen kantapäitä hipoen ja yhtään vauhtia hiljentämättä esim. Olenkin ottanut tavaksi tutulla kapealla jalkakäytävällä kävellä keskellä mahdollisimman leveästi, joutuvat erilaisilla pyörivillä kulkupeleillä olevat liki pysähtymään, jos haluavat ohi. Tien toisella puolella on pyörätie.
muoks. itse siis olen todistanut erilaisia vähältä piti tilanteita ja sappi alkanut kiehumaan. Ihan normaalijalkainen kylläkin.
Jos olisi selvästi lautailijan viaksi todettavissa, ei varmaankaan tutkittaisi kuolemantuottamuksena.
Kuolemantuottamuksen tutkimuskynnys on liikenneonnettomuuksissa hyvin matala, joten en tekisi siitä kovin pitkälle meneviä päätelmiä. Tosin myös syyttämiskynnys ja tuomitsemiskynnys ovat monen mielestä matalat, kun uhrina on jalankulkija tai pyöräilijä ja toisena osapuolena autonkuljettaja.
Parikymppinen nainen menehtyi liikenneonnettomuudessa Turussa keskiviikkoaamuna.
Uudenmaankadun ja Hämeenkadun risteyksessä sattuneessa onnettomuudessa sähköpotkulautaa kuljettanut nainen jäi linja-auton alle. Hän menehtyi onnettomuuspaikalla.
Poliisi tutkii tapausta liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kuolemantuottamuksena ja kuolemansyyn tutkintana.
– Tämä on äärimmäisen vakava ja valitettava tapaus, sanoo tutkinnanjohtaja Mika Paaer Lounais-Suomen poliisilaitokselta.
Onnettomuuspaikka on yksi Turun keskusta-alueen vilkkaimpia risteyksiä, sanoo Paaer.
– Siinä on paljon kaistoja, paljon liikennettä. Linja-auto on tullut Tuomiokirkon suunnasta, aikomuksenaan ylittää Hämeenkatu ja jatkaa matkaa Uudenmaankatua pitkin kohti Kupittaata. Sähköpotkulautailijalla on ollut aikomus ylittää Uudenmaankatu suojatien kohdalla. Poliisi tutkii, mitä liikennevalot ovat kunkin suuntaan näyttäneet, Paaer kuvailee onnettomuusolosuhteita.
Tuossa kyseenomaisessa risteyksessä palaa vihreä samaan aikaan sekä kääntyville autoille, että suojatietä ylittäville.
Puskaradiossa oli myös juttua siitä, ettei noiden skuuttien jarruja huolleta läheskään yhtä useasti kuin olisi tarve, vaan lukuisia vikailmoituksia on ihan suoraan ignoorattu firman toimesta. Tottakai pitäisi aina tsekata jarrut liikkeelle lähtiessä, mutta virheitä sattuu, eikä kaikkea aina muista.